problem z uplinkiem w TVK

Data: 2011-11-25 13:08:07
Autor: yabba
problem z uplinkiem w TVK
Użytkownik "vari" <vari107@onet.pl> napisał w wiadomości news:jal4g3$njo$1news.onet.pl...
Korzystam z sieci kablowej UPC (Warszawa).
Od dłuższego czasu (ponad rok) jest taka sytuacja, że nagle ustaje uplink (internetowy i telefoniczny).
W telefonie objawia się to tak, że mnie nie słychać a ja słyszę.
Internet wtedy też siada.

Transfer spada do zera? Raczej to nie wina zakłóceń, a zawieszania się modemu lub CMTS.

Jakie pasmo kanału zwrotnego zajmują duże sieci kablowe.
Na sreonie www.dipol.com.pl są wzmacniacze budynkowe przewidujace kanal zwrotny maksymalnie 5-65 MHz.

Wybiera się w miarę niezakłócony odcinek pasma z zakresu 5-65 MHz.

W poblizu jest koncentrator światłowód-kabel.
Ale może jest jakiś węzeł sieci i w pobliżu innego koncentratora znajduje się jakaś stacja radiowa nadajaca okresowo a zakłócająca uplink na danym obszarze.
Czytałem kiedyś o abonencie, który celowo szerokopasmowymi generatorami wpuszczał silne sygnały ze swojego mieszkania, paraliżując internet i telefony na jakimś obszarze działania tego operatora.

Można ich namierzyć w ciągu kilku dni. :)

Ze stacji radiowych (jestem radiowcem) to okresowo mogą nadawać tu krótkofalowcy (mają pasma 7 MHz, 10 MHz, 14 MHz, 18 MHz 21 MHz, 24 MHz 28 MHz i 50 MHz (te pokrywają się z kanałem zwrotnym).
Może być treż stacja CB na 27 MHz.
Tylko czy emisja wąskopasmowa jest w stanie zakłócić na pewno rozmytą w widmie emisję zwrotną terminali ?

W kanale zwrotnym pasmo jest 3,2 MHz, więc wąskie zakłócenie nie wyłącza jej całkowicie, ale znacznie pogarsza.

Stacji profesjonalnych KF nie mam w sporej okolicy.
Z UKF profesjonalnych pasm komercyjnych też nic nie ma w pobliżu na 33 MHz ani 48 MHz.
Czy może jakiś terminal głupieje i wali losowo po całym paśmie i stąd te przerwy ?

Możliwe.

Co do kanału do abonentów to gdzie na pasmie znajduje się kanał danych i danych telefonii ?

Najprawdopodobniej na UHF.

Niestety sam mam problem z sąsiadami bo jestem krótkofalowcem.
Aster w Warszawie na kanale S5 ma TVP1.
Nadajac na przyznanym mi legalnie paśmie 144-146 MHz, powoduję zakłócenia na TVP1.
Na razie mam 4W mocy ale moja licencja daje mi limit 150W (mam zamiar kupić stację 65W).
Wg UKE, sieci TVK wogóle nie są w świetle prawa użytkownikami eteru , nawet drugiej ważności.
W wypadku zakłóceń jakie już teraz powoduje moja stacja, UKE twierdzi, że to problem operatora kablowego i nie przyjmie od żadnych abonentów żadnych zgłoszeń o zakłóceniach. Operator ma mieć najszczelniejsze kable a ludzie najlepsze kable przyłączeniowe (czesto ludzie łączą np magnetowid z telewizorem chińskim kablekiem o symbolicznym oplocie).
Oprócz tego inne pasmo mi przyznane to 430-440 MHz.
Tu mam kolizję z kanałami S34 i S35.
W Aster jest to VIVA i Discovery Science.
S-34 mieści się w moim pasmie nawet fonią.
Gdy nadaję na 437,750 MHz (krótkofalowcy używają małej dewiacji FM max 5 kHz a fonia TV 50 kHz) to milknie głos VIVY (obraz bez zakłóceń) a słychać mnie (ale bardzo cicho).
Nie wybueram więc do nadawania okolic tej czestotliwości, bo głos skojarzą sąsiedzi ze mną a jeśli nadam gdzieś indziej to zanika obraz.
W budynku jest też sieć UPC (moja rodzina korzysta tylko z Internetu i Telefonu w tej sieci a TV ma z Aster).
Podobno na S5 jest TV4.
Na S-34 jest (i tu sąsiedzi się wkurzą) Polsat Sport Extra.
Na S-35 Animal Planet.
Czy może ktoś z Warszawy potwierdzić te programy na tych kanałach w UPC (tak jest w ich spisie ale może się coś zmieniło).
Podam dla pomocy częstotliwości nośnych wizji.
S5 to 143,25 MHz
S34 to 431,25 MHz
S35 to 439,25 MHz.

O ile na 144-146 MHz kablówki mi nie przeszkadzają (ich nośne wizji i fonii lezą poza moim pasmem ale ja sam zakłócem ich wstęgi - zbyt słabe by one mi z kolei przeszkadzały).
To na S-34 i S-35 mam dwie nośne wizji i jedną fonii.
Na S-34 nośna wizji mi nie przeszkadza - wg wewnętrznego banplanu krótkofalowców to jeden kanałów wejścia przemienników - lokalnie nie używany.
Nośna fonii S-34 to 437,750 MHz i tu rzęzi mi fonia VIVY (mam wąski FM 5 kHz).
To pasmo używane do łączności satelitarnych amatorskich (są amatorskie satelity ale niegeostracjonarne i nie tak wysoko jak te TV).
Z tego nie korzystam.
Natomiast nośna wizji S35 to jeden kanałów wyjściowych przemienników. Podczas podniesionej propafacji mogę nie odebrać przemiennika na tym kanale z powodu brumiącej nośnej z cieknącej kablówki.
Tu UKE przyjmie skargę ale ja na razie nie skarżę.
Sam pracowałem w TV Porion dawno temu (potem tę sieć kupił Aster).
Oni na kanałach S używali rastru 7 MHz i fonii 5,5 MHz.
Ówczesny kanal S6 miał nośną fonii 145,750 MHz akurat tu, gdzie warszawski przemiennik amatorski.
Na Placu Wilsona w autobusie było tak, że kablówka z okolicznych mieszkań przykrywała mi przemiennik.
W domu i z dachową anteną miałem OK ale podczas przerw rzęziła fonia TV Polonia (na tym kanale).
Było mnóstwo zgłoszeń i ópwczesny PAR (poprzednik UKE) zakazał Porionowi emisji nośnej fonii na S6 (ale ten nadawał, tyle że bez modulacji co już było do zaakceptowania). Dał na tym kanale informacje z komputera.
A przemienniki (były dwa: 145,7 i 145,75 MHz) które początkowo stały na Bemowie w mieszaniu prywatnym adminsitracja osiedla wywaliła (kazała zdjąć anteny bo ludzie słyszeli w TV na tym kanale cały czas rozmowy).
Teraz Przemiennik na 145,75 MHz stoi na kominie EC Kawęczyn i .... robi morę w Rembertowie na TVP1 w Aster, dokąd abonenci wezwali UKE a ten potwierdził źródło.
A że źródło legalne więc skończyło się na niczym.
najbradziej narażeni są abonenci Aster z TVP1 na tak zwane stacje APRS na 144,8 MHz
Taka stacja co chwilę nadaje pakiety cyfrowe (emisja trwa kilka sekund a przerwy kilkanaście).
Na szczęście abonenci tracą obraz ale nic nie słyszą i nie kojarzą tych zakłóceń z dzwiną anteną w okolicy.
Takich stacji w Warszawie jest sporo, są legalne, mają do10W.
I jeśli ktoś mieszka obok takiej i ma niezbyt dobre przewody to co chwila w Aster na TVP1 ma białe paski albo wręcz zcarny ekran.
Aster przeniosła TVP1 z kanału 8 na S5 bo na kanale 7B (pokrywa się częsciowo z 8) uruchomiono testy DAB+ z PKiN i okoliczni abonneci utracili TVP1.
Z kolei kanał 10 jest z PKiN używany do doświetlenia Powiśla i też ten kanał wypadł z kablówek.
W Warszawie na kablówkach można zatem używać tylko kanałów (chodzi o tanie pakiety z flrami 110-230 MHz) z pasma VHF-III tylko: 6,7,9 i 12.
cztery kanały.
Mogli by tu dać TVP1, TVP2, TVP Info i np Polsat.
Ciekawa sprawa jest z TVN w Aster na kanale S2.
Pokrywa się on z częstotliwością lotniska na Bemowie i lądujacych samolotów.
Okoliczni mieszkańcy mogą mieć problem.
S7 koliduje z silnymi nadajnikami pagerów Metro-Bip (50W) w centrum.
S6 z pasmem PKP.
S8 ma problem w centrum z przemiennikiem pogotowia ratunkowego na 168 MHz.
Pakiety "socjalne" to 110-230 MHz.
W zwykłym paśmie TV VHF-III jak pisałem to tylko 4 kanały wolne.
Pasmo 110-174 MHz to pasma różnych służb.
najczystrzy jest kanał S1 bo to pasmo radionawigacji lotniczej.
Tylko przy samym lotnisku mogą być problemy ale i to raczej nie bardzo bo tam są urządzenia małej mocy i raczej na poziomie gruntu.
Na S7 we znaki może się dać lokalna stacja "powtarzająca" pakiety z monitoringu alarmów (domowych).
Nadaje co kilka sekund i mieszkać obok czegoś takiego to praktycznie problem z tym kanałem.
Ale ja spotkałem jedną kablówkę (i to właśnie w małym miasteczku) o bardzo dobrej jakosci przewodach, złączkach, gniazdach i sami robili z dobrego kabla dla abonenta przewód przyłączeniowy.
Nadając na swoich pasmach. na kanale kolizyjnym sam u siebie miałem ledwo zauwżalną morkę.
W Warszawie mój kolega nadajac na tym samym paśmie na Chomiczówce z 50W gasił ówczesny kanał S6 nawet na Piaskach.

Proszę o pomoc w sprawie aktualnego wykorzystania kanałów S5, S34 i S35 w UPC Warszawa i co sądzicie o tych zakłóceniach uplinku w UPC ?
Przyznam iż planuję także uruchomić się na amatorskim pasmie 50 MHz.
Zobaczymy jak to wpłynie na pracę internetu i telefonów w sieciach kablowych w moim budynku (moc będzie 110 W).
vari

Zgłaszaj problem do operatora. Powinni mieć czasowe statystyki przepływności i zakłoceń z poszczególnych wejść CMTS-ów.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2011-11-25 14:11:43
Autor: vari
problem z uplinkiem w TVK

Zgłaszaj problem do operatora. Powinni mieć czasowe statystyki przepływności
i zakłoceń z poszczególnych wejść CMTS-ów.

Dzięki !
vari

problem z uplinkiem w TVK