problem z zewnętrzym dyskiem 2,5''

Data: 2009-09-14 20:32:54
Autor: dziecko neostrady
problem z zewnętrzym dyskiem 2,5''
Witam,

jakis czas temu zakupiłem zewnętrzny dysk twardy 2,5 cala zasilany przez USB
taki: http://allegro.pl/item732420913_320gb_samsung_2_5_w_mini_obudowie_na_usb_wawa.html
miał to być dla mnie taki duzy pendrive - pojemny, mały i łatwy do podłączenia, bez kabli zasilających.

od samego poczatku miałem problem z jego zainstalowaniem. po dłuzszym czasie udało mi się go zainstalowac poprawnie tzn. system szybko go wykrywał, szybko się kopiowały pliki, kasowały czyli tak jak powinno być. po wyłączeniu komputera i ponownym włączeniu kilka dni później zaczeły się takie problemy jak na poczatku - problem z instalacją.
wyglada to tak że  zaraz po podłączeniu komp jakby się zawiesza, po paru minutach dopiero wykrywa dysk a przy próbie skopiowania czegoś na dysk po ok. 2 minutach wyskakuje komunikat:

"System Windows - Opóźniony zapis nie powiódł się
System Windows nie mógł zapisac wszystkich danych dla pliku
K:/$Mft. Dane zostały utracone. Powodem tego błędu mogła być
awaria sprzetu komputerowego lub połączenia sieciowego.Spróbuj
zapisać ten plik w innym miejscu."

Mam dość stary komputer Athlon 1600, płyta ASUS A7V333 z dwoma gniazdami USB 2.0, dwa 1.0, Win XP SP3
i zastanawiam się o co chodzi: czy dysk jest uszkodzony, czy obudowa no name jest za słaba do tego dysku, czy coś z zasilaniem, czy windows ma problem ze sterownikami,

co myślicie? to że akurat komputer jest juz nieco zabytkowy to chyba nie ma żadnego znaczenia bo wszystkie pendrivy chodzą u mnie prawidłowo. system xp sp3 instalowany w grudniu - praca bezawaryjna jak narazie,
najbardziej prawdopodobne że to obudowa albo dysk. może wystarczy kupic lepszą obudowe?

z góry dzięki za rady

Data: 2009-09-14 21:03:53
Autor: qwerty
Użytkownik "dziecko neostrady" <ddd@gmail.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:h8m2s7$ck0$1@nemesis.news.neostrada.pl...
[...]

Podobne objawy miałem po roku używania kieszeni Chieftec i dysku Seagate. Pewnego dnia padł i nigdy nie wstał. Być może u ciebie to samo, albo zasilacz nie wyrabia z zasilaniem (dysk 2,5" na rozruch bierze ~1A, więc znacznie więcej niż 500mA ze specyfikacji. Sprawdź na innym komputerze.

Data: 2009-09-14 22:31:56
Autor: maurycy123
[...]

Mialem tez problemy z dyskiem przenosnym.
Rozne kabelki. Z podwujnym zasilaniem.
W koncu przez przypadek dorwalem kabelek od Noki.
Teraz zadnych problemow. Startuje na pojedynczym zasilaniu.

pozdrawiam.
Maurycy123.

Data: 2009-09-14 22:35:39
Autor: Michal AKA Miki
Użytkownik "dziecko neostrady" <ddd@gmail.com> napisał w wiadomości news:h8m2s7$ck0$1nemesis.news.neostrada.pl...
[...]

Najwyrazniej osoba, ktora to kompletowala (osobno dysk, osobno kieszen) nie zastanawiala sie, czy ten dysk nadaje sie do zewnetrznych kieszeni....
http://www.samsung.com/global/business/hdd/productmodel.do?type=62&subtype=67&model_cd=324#
tam czytamy:

Power Requirenents
Voltage +5V?5%
Spin-up Current(Max.) 900 mA
Seek(typical) 2.2 W
Read/Write(typical) 2.0 W
Low Power Idle(typical) 0.6 W
Standby(typical) 0.25 W
Sleep(typical) 0.2 W

A specyfikacja portu USB mowi o 500mA na kazdy z portow... Z tego wynika, ze musisz mu dolozyc dodatkowy kabel USB, zeby wspomoc zasilanie.

Pozdrawiam
Michal

Data: 2009-09-15 19:50:41
Autor: dziecko neostrady
[...]

rzeczywiście, chodziło o kabelek z dwoma portami USB. teraz działa prawidłowo
tylko trochę wolno, tzn. tak jak pod USB 1.1

pytanie z innej beczki: czy do takiego kabelka (z jednej strony 2x typowe USB, z drugiej mini USB) moge bezpiecznie podłączyć aparat cyfrowy, mp3, telefon? czy zwiększone napięcie może uszkodzić sprzet? pytam z prostej przyczyny: nie chę ciąglę mnożyć i zmieniać kabelków

Data: 2009-09-15 19:55:42
Autor: tg
"dziecko neostrady" <ddd@gmail.com> wrote in message news:h8okp1$48h$1nemesis.news.neostrada.pl...
[...]

mozna, te kabelki nie zwiekszaja napiecia

Data: 2009-09-15 21:15:34
Autor: qwerty
Użytkownik "dziecko neostrady" <ddd@gmail.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:h8okp1$48h$1@nemesis.news.neostrada.pl...
[...]

Jak może zwiększyć napięcie, skoro zawsze jest 5V? :)

Data: 2009-09-15 22:00:40
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
problem z zewnętrzym dyskiem 2,5''

"qwerty" h8op4k$2vb$1@achot.icm.edu.pl

Jak może zwiększyć napięcie, skoro zawsze jest 5V? :)

Normalnie!! Napięcie wyliczasz z prawa łoma. ;)
Niby w metalu wszędzie jest taki sam potencjał,
ale do czasu!!! Gdy płynie prąd, napięcie zależ od odległości,
bo zależy od oporności a tej stale i stale przybywa. :)

Innymi słowy -- taki kabelek niby nie zwiększa napięcia, ale jednak
na takim jest ono większe niż na jednowtyczkowym. :) Wszystkie przewody
zmniejszają napięcie przy płynącym prądzie, ale te dwuwtyczkowe ;)
zmniejszają mniej. :)

Do aparatu?

0. Aparat także żre prąd i może poprosić o więcej. :)
1. Możesz nie wkładać dodatkowej wtyczki. (zyskasz wówczas wolne gniazdko USB)
2. Napięcie nie będzie większe od 5 V, ale będzie mniej odstawało od tych 5 V...

Łomatko ;) -- gdzieżeś (to nie do Ciebie, ale do pytającego) uczył prawa łoma? ;)

-=-

I jeszcze jedno. :) Po USB 1.1 jest 1 MB/s -- wiem, bo mam takie. :)
I moja Toshiba daje:

 -- 1 MB/s na ,,firmowym'' kabelku jednowtyczkowym
    (jedna A na jednym końcu i jedna na przeciwległym)
 -- ze 20 MB/s na niefirmowym, podwójnym
    (2 A na jednym końcu i jedna na przeciwległym)
 -- około 38 MB/s na innym niefirmowym, przeźroczystym, krótkim...
    (też 2 A na jednym końcu i jedna na przeciwległym)

Czasami na firmowym osiąga USB 2, ale tylko przy delikatnym traktowaniu.
Tak 2 KB w tę i z powrotem na minutę... Gdy zaczyna się rzucanie dziesiątkami
megabajtów -- transfer spada do 1 MB/s i tak pozostaje do zdjęcia zasilania...

(sygnałowy można zostawić, ale zasilający trzeba zdjąć, odczekać
i można uruchomić dysk ponownie w USB 2.0; mierzę w HDTune)

Data: 2009-09-15 00:35:48
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
problem z zewnętrzym dyskiem 2,5''

"dziecko neostrady" h8m2s7$ck0$1@nemesis.news.neostrada.pl

jakis czas temu zakupiłem zewnętrzny dysk twardy 2,5 cala zasilany przez USB taki: http://allegro.pl/item732420913_320gb_samsung_2_5_w_mini_obudowie_na_usb_wawa.html

Ile kabelków było do zasilania?

Data: 2009-09-15 10:44:03
Autor: Haribo
[...]

Większość dysków 2,5" powyżej 80gb wymaga podwójnego zasilania z usb.

Data: 2009-09-15 10:48:19
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
problem z zewnętrzym dyskiem 2,5''

"Haribo" h8nk4l$88c$1@portraits.wsisiz.edu.pl

: Większość dysków 2,5" powyżej 80gb wymaga podwójnego zasilania z usb.

Dlatego niektóre są sprzedawane z przewodem, w którym
nie ma dwóch wtyczek na jednym (A?) końcu. ;)

Data: 2009-09-15 11:18:32
Autor: qwerty
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:h8nkg7$egm$1@inews.gazeta.pl...
: Większość dysków 2,5" powyżej 80gb wymaga podwójnego zasilania z usb.

Dlatego niektóre są sprzedawane z przewodem, w którym
nie ma dwóch wtyczek na jednym (A?) końcu. ;)

No popatrz. Dysk seagate i Samsung bierze na rozruch ~0,9A i zasilam z jednego USB. Wystarczy dobra płyta główna (nawet 4-5 letnie stacjonarne bez problemu zasilają).

Data: 2009-09-15 11:29:22
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
problem z zewnętrzym dyskiem 2,5''

"qwerty" h8nm55$u9o$1@achot.icm.edu.pl

[...]