producent i info na produkcie

Data: 2010-09-04 10:29:00
Autor: Przemys艂aw Adam 艢miejek
producent i info na produkcie
W dniu 2010-09-02 11:02, pamana pisze:
Widzia艂am kilka razy info na etykiecie ,偶e produkt nie zawiera orzech贸w
ale w zak艂adzie produkuje si臋 rzeczy z orzechami i w tym bez mog膮 one
wyst臋powa膰.

Dlatego, 偶e orzechy mog膮 powodowa膰 ci臋偶kie powik艂ania u cz臋艣ci os贸b,
wi臋c producent si臋 zabezpiecza. A mo偶e nawet prawo mu nakazuje, nie znam
szczeg贸艂贸w.

Cho膰 faktycznie 艣miesznie brzmi napis tego typu na pude艂ku z orzechami.
No ale r贸wnie idiotycznie brzmi napis ,,Najlepiej spo偶y膰 przed: data na
zgrzewie'' zamiast po prostu ,,Data przydatno艣ci do spo偶ycia na
zgrzewie''. Producenci maj膮 po prostu du偶o debilnego poczucia ch贸mora.

--
Przemys艂aw Adam 艢miejek

Data: 2010-09-04 13:27:38
Autor: Mase艂
On 2010-09-04 10:29, Przemys艂aw Adam 艢miejek wrote:
[...]

Hmmm - w czasach keczupu bez pomidorow
(http://megawacia.w.interia.pl/ketchup_tomatoless.htm a i kiedys
czytalem wywiad facetem, ktory produkowal keczup przemyslowo, ale
wycofal sie z tego, jak sie okazalo, ze w ramach ciecia kosztow
konkurencja zrobila keczup bezpomidorowy) to i orzeszki bez orzechow nie
dziwia. Tak wiec ten napis ma sens

No ale r贸wnie idiotycznie brzmi napis ,,Najlepiej spo偶y膰 przed: data na
zgrzewie'' zamiast po prostu ,,Data przydatno艣ci do spo偶ycia na
zgrzewie''. Producenci maj膮 po prostu du偶o debilnego poczucia ch贸mora.

sprawa jest prosta - szukasz tekstu "nalezy spozyc" albo "najlepiej
spozyc" i wiesz, ze dotyczy to tej daty. W Twoim przypadku producenci
wymyslaliby coraz ciekawsze teksty, aby tylko ukryc to, kiedy mija
faktyczna data przydatnosci danego produktu. Juz oczami wyobrazni widze
tekst: "W dniu 2.07.2014 ten produkt bylby dokladnie 2 lata po terminie
przydatnosci do spozycia" (przy czym data pogrubiona i wieksza niz
reszta tekstu). A jeszcze wyobraz sobie ze kupowalbys produkt
przeznaczony na rynek francuski, czy hiszpanski. Tak masz 2 formulki i
wiesz co oznacza data po nich (albo gdzie szukac tej daty)

Pozdro

Mase艂

Data: 2010-09-04 16:36:18
Autor: Przemys艂aw Adam 艢miejek
W dniu 2010-09-04 13:27, Mase艂 pisze:
[...]

Nie wiem, jako艣 jako dziecko PRL umia艂em sobie 偶y膰 z

,,Data wa偶no艣ci: 12 marca 1986''

kt贸ra idealnie pasowa艂a do:

,,Data wa偶no艣ci podana na zgrzewie''

A potem Balcerowicz poza tym, 偶e rozdupczy艂 kraj, to wprowadzi艂 takie
durne zapisy.

--
Przemys艂aw Adam 艢miejek

Data: 2010-09-04 16:41:35
Autor: spp
W dniu 2010-09-04 16:36, Przemys艂aw Adam 艢miejek pisze:

[...]

Ale masz jakie艣 wsparcie?

--
spp

Data: 2010-09-04 15:25:49
Autor: januszek
producent i info na produkcie
spp napisa?(a):

A potem Balcerowicz poza tym, 偶e rozdupczy艂 kraj, to wprowadzi艂 takie
durne zapisy.

Ale masz jakie艣 wsparcie?

Daj spokoj bo przyjdzie Izolda i b臋dzie marudzi膰 ;P

j.

--
bing jest fajny ale nie widac z niego do Apteki na Solnym...

Data: 2010-09-04 19:12:38
Autor: Przemys艂aw Adam 艢miejek
producent i info na produkcie
W dniu 2010-09-04 16:41, spp pisze:
Ale masz jakie艣 wsparcie?

Jakie zn贸w wsparcie? Mam pami臋膰. Za PRL by艂o napisane ,,Data wa偶no艣ci''
lub ,,Data przydatno艣ci do spo偶ycia''

--
Przemys艂aw Adam 艢miejek

Data: 2010-09-04 19:15:56
Autor: spp
W dniu 2010-09-04 19:12, Przemys艂aw Adam 艢miejek pisze:

Jakie zn贸w wsparcie? Mam pami臋膰. Za PRL by艂o napisane ,,Data wa偶no艣ci''
lub ,,Data przydatno艣ci do spo偶ycia''

20 lat min臋艂o a Ty si臋 nie zdo艂a艂e艣 przeprogramowa膰?

--
spp

Data: 2010-09-04 19:26:40
Autor: Przemys艂aw Adam 艢miejek
W dniu 2010-09-04 19:15, spp pisze:
20 lat min臋艂o a Ty si臋 nie zdo艂a艂e艣 przeprogramowa膰?

I nie zdo艂am prawdopodobnie nigdy. Jestem do艣膰 odporny na idiotyzmy, a
to g艂upie sformu艂owanie jest jednym z nich. Mase艂 jest pewnie na tyle
m艂ody, 偶e nie pami臋ta normalnych czas贸w i dlatego wyja艣nia艂em mu, 偶e da
si臋 to zapisa膰 inaczej i niekoniecznie obecna forma jest rozs膮dna.

--
Przemys艂aw Adam 艢miejek

Data: 2010-09-04 19:32:46
Autor: mvoicem
(09/04/2010 07:26 PM), Przemys艂aw Adam 艢miejek wrote:
[...]

Ale偶 ta forma jest rozs膮dna. Z jednej strony czyni zado艣膰 obowi膮zkowi przekazania jaki jest termin przydatno艣ci do spo偶ycia, z drugiej strony sugeruje 偶e po tym terminie b臋dzie jeszcze do spo偶ycia zdatne (i cz臋sto jest to zdatne).

p. m.

Data: 2010-09-04 19:38:35
Autor: Przemys艂aw Adam 艢miejek
producent i info na produkcie
W dniu 2010-09-04 19:32, mvoicem pisze:
Ale偶 ta forma jest rozs膮dna.

Tak, wiem... Po tym jak zanegowa艂e艣 SJP i znaczenie s艂owa ,,wymaga'',
nie spodziewam si臋, 偶eby艣my si臋 zgodzili j臋zykowo.

--
Przemys艂aw Adam 艢miejek

Data: 2010-09-05 01:20:06
Autor: Mase艂
On 2010-09-04 19:26, Przemys艂aw Adam 艢miejek wrote:
[...]

Pamietam inne formy, bo pamietam wspominane przez Ciebie z
rozrzewnieniem czasy "komuny".
Pamietam tez czasy "radosnego kapitalizmu" i dla tego nie dziwi mnie
napis: "W dniu 2.07.2014 ten produkt bylby dokladnie 2 lata po terminie
przydatnosci do spozycia" - w sumie producent tez moglby sie uprzec, ze
dokladnie okreslil termin przydatnosci, tyle ze konsumentowi nie jest
juz tak latwo "na pierwszy rzut oka" stwierdzic, jaka jest faktyczna
data przydatnosci.

A ze produkcja wielkoseryjna ma swoje prawa - to i daty przydatnosci
nalezy szukac na zgrzewie/szyjce/denku/zakretce.

Pozdro

Masel

Data: 2010-09-05 08:22:12
Autor: Alek
producent i info na produkcie
U偶ytkownik "Mase艂" <mmasel@poczta.onet.pl> napisa艂

[...]

I jeszcze ceny by艂y drukowane przez producenta na opakowaniu i by艂y jednakowe w ka偶dym sklepie. A jak prosi艂e艣 ekspedientk臋 o cukier to nie pyta艂a "kt贸ry?". Bo by艂 jeden rodzaj albo wcale. W og贸le pod pewnymi wzgl臋dami 偶ycie by艂o wtedy prostsze, jak to w niewoli. Nie by艂o tylu wybor贸w, nie trzeba by艂o podejmowa膰 tylu decyzji, wi臋c i ryzyko mniejsze. Starsi ludzie do dzi艣 miewaj膮 problem z przystosowaniem si臋 do nowego. Ale Tristan nie ma osiemdziesi膮tki na karku :0

A ze produkcja wielkoseryjna ma swoje prawa - to i daty przydatnosci
nalezy szukac na zgrzewie/szyjce/denku/zakretce.

Za komuny te偶 tak by艂o. Data dla jogurtu by艂a t艂oczona w denku, dla mleka i 艣mietany w kapslu a dla mas艂a by艂aperforowana w "z艂otku". To naprawd臋 nie jest nic nowego.

Data: 2010-09-05 13:23:51
Autor: Przemys艂aw Adam 艢miejek
W dniu 2010-09-05 08:22, Alek pisze:
I jeszcze ceny by艂y drukowane przez producenta na opakowaniu i by艂y
jednakowe w ka偶dym sklepie.

Do dzisiaj tak jest u dobrych producent贸w. A w niekt贸rych bran偶ach to
wr臋cz obowi膮zek dla sprzedawcy i producenci np. gazet to 艣cigaj膮 za
sprzeda偶 za inn膮 cen臋.

wzgl臋dami 偶ycie by艂o wtedy prostsze, jak to w niewoli.

Teraz jest wi臋ksza niewola ni偶 wtedy, ale nie w tym rzecz.

No bo to nic z艂ego.

--
Przemys艂aw Adam 艢miejek

Data: 2010-09-07 09:34:28
Autor: 'Tom N'
producent i info na produkcie
Alek w <news:i5vcul$n3b$1news.onet.pl>:

A jak prosi砮 ekspedientk o cukier

Znalaz砮m ostatnio w szafce:
<http://img695.imageshack.us/gal.php?g=dsc00232b.jpg>

S硂dki by ;-)

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2010-09-05 13:20:04
Autor: Przemys艂aw Adam 艢miejek
W dniu 2010-09-05 01:20, Mase艂 pisze:
[...]

A jaki ma to zwi膮zek z dyskusj膮?

A ze produkcja wielkoseryjna ma swoje prawa - to i daty przydatnosci
nalezy szukac na zgrzewie/szyjce/denku/zakretce.

No i co to przeszkadza w gramatycznym formu艂owaniu zda艅 oraz w
nieoszukiwaniu klient贸w, 偶e ,,najlepiej''?

--
Przemys艂aw Adam 艢miejek

Data: 2010-09-04 19:24:14
Autor: mvoicem
(09/04/2010 07:12 PM), Przemys艂aw Adam 艢miejek wrote:
W dniu 2010-09-04 16:41, spp pisze:
Ale masz jakie艣 wsparcie?

Jakie zn贸w wsparcie? Mam pami臋膰. Za PRL by艂o napisane ,,Data wa偶no艣ci''
lub ,,Data przydatno艣ci do spo偶ycia''

Ale co do tego ma Balcerowicz o kt贸rym wspomnia艂e艣?

p. m.

Data: 2010-09-04 19:34:42
Autor: Przemys艂aw Adam 艢miejek
W dniu 2010-09-04 19:24, mvoicem pisze:
Ale co do tego ma Balcerowicz o kt贸rym wspomnia艂e艣?

By膰 mo偶e personalnie nie, ale jego ekipa rozdupczy艂a kraj i wprowadzi艂a
stado idiotyzm贸w. A potem ju偶 posz艂o za ciosem i tak trwa do dzisiaj.

Dzisiaj jaki艣 dziennikarzyna si臋 dziwi艂, 偶e mamy prezydenta, kt贸ry ma
bardzo ma艂y kontakt z rzeczywisto艣ci膮 i prawie nie wie, 偶e 偶yje. Tak
jakby kilka lat z Tuskiem nie przyzwyczai艂o go do niekontaktuj膮cych
polityk贸w.

--
Przemys艂aw Adam 艢miejek

Data: 2010-09-04 19:37:57
Autor: mvoicem
(09/04/2010 07:34 PM), Przemys艂aw Adam 艢miejek wrote:
[...]

No ale jeste艣 pewien 偶e ta ekipa wprowadzi艂a stadio "idiotyzm贸w" typu "najlepiej spo偶y膰 przed"? Mi si臋 wydawa艂o 偶e to przedsi臋biorcy sami zacz臋li stosowa膰 taki zwrot, bez przymusu ze strony "ekipy".

p. m.

Data: 2010-09-04 19:41:55
Autor: Przemys艂aw Adam 艢miejek
W dniu 2010-09-04 19:37, mvoicem pisze:
No ale jeste艣 pewien 偶e ta ekipa wprowadzi艂a stadio "idiotyzm贸w" typu
"najlepiej spo偶y膰 przed"? Mi si臋 wydawa艂o 偶e to przedsi臋biorcy sami
zacz臋li stosowa膰 taki zwrot, bez przymusu ze strony "ekipy".

Nie. Przymus jest:

http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?story=22
=========
Data ta powinna by膰 poprzedzona okre艣leniem:
    * "najlepiej spo偶y膰 przed: dzie艅, miesi膮c, rok" w odniesieniu do
produkt贸w o trwa艂o艣ci nie przekraczaj膮cej 3 miesi臋cy, lub
    * "najlepiej spo偶y膰 przed ko艅cem: miesi膮c, rok" dla produkt贸w o
trwa艂o艣ci od 3 do 18 miesi臋cy lub "najlepiej spo偶y膰 przed ko艅cem: rok"
dla produkt贸w, o trwa艂o艣ci przekraczaj膮cej 18 miesi臋cy.
=========

Nie chce mi si臋 szuka膰 teraz w jakiej ustawie to wesz艂o, ale pojawi艂o
si臋 z nienackiego ko艂o pocz膮tk贸w lat 90.

--
Przemys艂aw Adam 艢miejek

Data: 2010-09-04 21:11:24
Autor: Krzysztof
producent i info na produkcie

U偶ytkownik "Przemys艂aw Adam 艢miejek" <niechce@spamu.pl> napisa艂

Nie chce mi si臋 szuka膰 teraz w jakiej ustawie to wesz艂o, ale pojawi艂o
si臋 z nienackiego ko艂o pocz膮tk贸w lat 90.

I na pewno wprowadzi艂 to 贸wczesny minister *finans贸w*.
We藕 ...

K.

Data: 2010-09-04 21:58:01
Autor: Przemys艂aw Adam 艢miejek
W dniu 2010-09-04 21:11, Krzysztof pisze:
I na pewno wprowadzi艂 to 贸wczesny minister *finans贸w*.

A mo偶e przeczytasz, co napisa艂em?

--
Przemys艂aw Adam 艢miejek

Data: 2010-09-04 22:07:16
Autor: Krzysztof
producent i info na produkcie
"Przemys艂aw Adam 艢miejek" <niechce@spamu.pl> napisa艂

A mo偶e przeczytasz, co napisa艂em?

Odnios艂em si臋 do:

"A potem Balcerowicz poza tym, 偶e rozdupczy艂 kraj, to wprowadzi艂 takie
durne zapisy."

Wprawdzie za chwil臋 prostujesz, 偶e:

"By膰 mo偶e personalnie nie, ale jego ekipa rozdupczy艂a kraj i wprowadzi艂a
stado idiotyzm贸w"

ale o jakiej JEGO ekipie m贸wisz?
By艂 ministrem finans贸w, wi臋c jakim cudem mia艂 miesza膰 w ustawach i rozporz膮dzeniach dotycz膮cych ministerstwa rolnictwa?
Zreszt膮 to, co przytaczasz:

http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?story=22

tyczy si臋 okresu 2000-2001, gdy Balcerowicz by艂 ju偶 zaledwie prezesem NBP.

Ja ca艂kowicie rozumiem, 偶e Balcerka albo si臋 kocha albo nienawidzi, ale nawet je艣li to drugie, to sugeruj臋 robi膰 to bez zb臋dnych manipulacji faktami.

K.

Data: 2010-09-04 22:18:19
Autor: Alek
producent i info na produkcie
U偶ytkownik "Krzysztof" <kdoriain@antyspam.pl> napisa艂

Ja ca艂kowicie rozumiem, 偶e Balcerka albo si臋 kocha albo nienawidzi, ale nawet je艣li to drugie, to sugeruj臋 robi膰 to bez zb臋dnych manipulacji faktami.

Jak jest fiksacja to fakty si臋 nie licz膮.

Data: 2010-09-05 09:30:05
Autor: Przemys艂aw Adam 艢miejek
producent i info na produkcie
W dniu 2010-09-04 22:07, Krzysztof pisze:
Odnios艂em si臋 do:

[...]

Tej, z kt贸r膮 przyszed艂. Mazowieckie, Geremki i inne Balcerowicze
w艂a艣nie. Ci臋偶ko to nazwa膰, bo nazwy zmieniali co 10 minut i
przemieszywali si臋 pomi臋dzy partiami, a ja ma艂o polityczny jestem, wi臋c
na niuansach personalnych itepe si臋 nie znam. Wiem, 偶e Balcerowicz
rozwali艂 gospodark臋, a pozostali mu satelitowali.

Zreszt膮 to, co przytaczasz:
http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?story=22
tyczy si臋 okresu 2000-2001, gdy Balcerowicz by艂 ju偶 zaledwie prezesem NBP.

Nie s膮dz臋, 偶eby tylko tego okresu, bo pami臋tam te durne zapisy z lat 90.

--
Przemys艂aw Adam 艢miejek

Data: 2010-09-05 10:25:00
Autor: Alek
producent i info na produkcie
U偶ytkownik "Przemys艂aw Adam 艢miejek" <niechce@spamu.pl> napisa艂

Wiem, 偶e Balcerowicz rozwali艂 gospodark臋

Ta, zasta艂 kwitn膮c膮 gospodark臋, inflacja nie przekracza艂a 1000%,
zarabiali艣my miliony a octu by艂o w sklepach pod dostatkiem,
mo偶na by艂o kupowa膰 bez kartek.

Data: 2010-09-05 10:50:32
Autor: januszek
producent i info na produkcie
Alek napisa?(a):

Wiem, 偶e Balcerowicz rozwali艂 gospodark臋

Ta, zasta艂 kwitn膮c膮 gospodark臋, inflacja nie przekracza艂a 1000%,
zarabiali艣my miliony a octu by艂o w sklepach pod dostatkiem,
mo偶na by艂o kupowa膰 bez kartek.

Wtedy by艣 takiego szybko przekona艂 kilkoma rolkami papieru toaletowego - dzi艣 lepiej z nim nie dyskutowa膰 ;)

j.

--
bing jest fajny ale nie widac z niego do Apteki na Solnym...

Data: 2010-09-05 13:15:51
Autor: Przemys艂aw Adam 艢miejek
W dniu 2010-09-05 10:25, Alek pisze:
[...]

No i co z tego? Mnie logika: ,,By艂a z艂a gospodarka, wi臋c rozdupczmy ca艂y
maj膮tek, rozkradnijmy, rozburzmy i zostawmy pustyni臋 na 偶er bogatym
kapitalistom z zagranicy, coby wycyckali wszystko do zera.'' nie
przekonuje.

--
Przemys艂aw Adam 艢miejek

Data: 2010-09-05 13:17:09
Autor: spp
W dniu 2010-09-05 13:15, Przemys艂aw Adam 艢miejek pisze:

[...]

Takie k艂amstwa akurat nikogo nie przekonuj膮. :)

--
spp

Data: 2010-09-05 13:30:43
Autor: Krzysztof
[...]

A co by Ci臋 w贸wczas przekona艂o?
(pomijaj膮c ju偶 fakt, 偶e to, co opisa艂e艣 wy偶ej, brzmi mniej wi臋cej jak ten przeterminowany do dnia 12-09-2010 serek z ziemniakami i kasz膮 w sk艂adzie)
Tylko tak realnie poprosz臋.

K.

Data: 2010-09-05 15:25:45
Autor: Przemys艂aw Adam 艢miejek
W dniu 2010-09-05 13:30, Krzysztof pisze:
A co by Ci臋 w贸wczas przekona艂o?

Prywatyzacja i ochrona dawnych maj膮tk贸w, a nie ich rozdawnictwo w cz臋艣ci
nadaj膮cej si臋 do wyniesienia oraz rozburzanie w cz臋艣ci, kt贸ra popad艂a w
ruin臋.

--
Przemys艂aw Adam 艢miejek

Data: 2010-09-05 18:21:10
Autor: Krzysztof
[...]

A co *konkretnie* wg Ciebie zosta艂o w贸wczas *rozdane* lub *popad艂o w ruin臋*?

K.

Data: 2010-09-05 21:11:32
Autor: Przemys艂aw Adam 艢miejek
W dniu 2010-09-05 18:21, Krzysztof pisze:
A co *konkretnie* wg Ciebie zosta艂o w贸wczas *rozdane* lub *popad艂o w
ruin臋*?

Maj膮tki fabryk, zak艂ad贸w itepe. Wyposa偶enie, budynki... Wiesz ile po
PRLowskich ruin rozbiera si臋 w kraju dopiero teraz, a ile jeszcze stoi?
Np. PGRy. W wielu miejscach polikwidowano na hurra sklepy wielobran偶owe
i przeniesiono handel do szcz臋k. A jak ju偶 si臋 rado艣nie okaza艂o, 偶e to
gupi pomys艂, to polskich sklep贸w wielkopowierzchniowych ju偶 nie by艂o i
wiadomo co wesz艂o.

--
Przemys艂aw Adam 艢miejek

Data: 2010-09-05 19:29:26
Autor: januszek
producent i info na produkcie
Przemys艂aw Adam 艢miejek napisa?(a):

A jak ju偶 si臋 rado艣nie okaza艂o, 偶e to gupi pomys艂, to polskich sklep贸w wielkopowierzchniowych ju偶 nie by艂o i wiadomo co wesz艂o.

Jak to w skeczu Ba艂troczyka: "W ca艂ym Carrefourze, tato, tylko ocet sta艂?". j.

--
bing jest fajny ale nie widac z niego do Apteki na Solnym...

Data: 2010-09-05 21:32:21
Autor: Krzysztof
producent i info na produkcie

U偶ytkownik "Przemys艂aw Adam 艢miejek" <niechce@spamu.pl> napisa艂

Maj膮tki fabryk, zak艂ad贸w itepe. Wyposa偶enie, budynki...

Ale kt贸rych konkretnie? Jakie fabryki rozdano, a jakie zburzono/zniszczono?

Np. PGRy.

Co wg Ciebie miano z nimi zrobi膰?
PGRy to by艂a zmora wszystkich rolnik贸w.

W wielu miejscach polikwidowano na hurra sklepy wielobran偶owe

?

i przeniesiono handel do szcz臋k.

??
Twoim zdaniem w szcz臋kach handlowali byli sprzedawcy sklep贸w wielobran偶owych?

A jak ju偶 si臋 rado艣nie okaza艂o, 偶e to
gupi pomys艂, to polskich sklep贸w wielkopowierzchniowych ju偶 nie by艂o i
wiadomo co wesz艂o.

Wiadomo tylko, 偶e to co wesz艂o, wcze艣niej w 偶adnej postaci nie istnia艂o.
No chyba, 偶e chcesz por贸wnywa膰 osiedlowe supersamy do pozamiejskich hipermarket贸w, ale to Ci si臋 raczej nie uda, bo to tak, jakby艣 przyr贸wnywa艂 przystanek autobusowy do dworca PKP.

K.

Data: 2010-09-05 22:02:04
Autor: Przemys艂aw Adam 艢miejek
W dniu 2010-09-05 21:32, Krzysztof pisze:
U偶ytkownik "Przemys艂aw Adam 艢miejek" <niechce@spamu.pl> napisa艂
Maj膮tki fabryk, zak艂ad贸w itepe. Wyposa偶enie, budynki...
Ale kt贸rych konkretnie? Jakie fabryki rozdano, a jakie zburzono/zniszczono?

Widz臋, 偶e ta rozmowa nie ma sensu....

DOWOLNE w zasadzie.

Np. PGRy.
Co wg Ciebie miano z nimi zrobi膰?

Sprywatyzowa膰, jak to mia艂o miejsce, o ile wiem, w Czechos艂owacji.

PGRy to by艂a zmora wszystkich rolnik贸w.

Bo trzeba by艂o pracowa膰 i nie mo偶na by艂o szarpa膰 dotacji z EU na zdech艂膮
krow臋 i upraw臋 siana[1]?

A wracaj膮c do PGR贸w, to one nie by艂y z艂ym pomys艂em. Trzeba przyzna膰, 偶e
wi臋ksze gospodarstwa s膮 wydajniejsze i ekonomiczniejsze, a do tego daj膮
prac臋 ludziom, kt贸rzy s膮 zbyt nierozgarni臋ci aby zaj膮膰 si臋 samodzielnie
upraw膮 i hodowl膮, ale jak im da膰 traktor, pokaza膰 pole, to b臋d膮 idealnie
si臋 sprawdza膰.

Zreszt膮 du偶e gospodarstwa kontra dziadek z krzyw膮 krow膮 i dwoma kurami
to mniej wi臋cej to samo co szcz臋ka balcerkowa kontra hala targowa. I tak
jak pobalcerowiczowe szcz臋ki wymar艂y zabite przez hale targowe (tym
razem niestety zagraniczne i wysysaj膮ce kas臋 z Polski), tak ma艂e
gospodarstewka te偶 wymieraj膮. Nie wymr膮 a偶 tak, bo tu skala faktycznie
mo偶e by膰 mniejsza, a do tego jako wsparcie do agroturystyki lub domowego
uk艂adu ,,rodzina pracuje, a babcia se krow臋 chowa z nud贸w'' si臋 nadaj膮
nawet takie ma艂e.

W wielu miejscach polikwidowano na hurra sklepy wielobran偶owe
?

No wiesz, takie polskie reale, praktikery i inne prowadzone przez
Spo艂emy i inne takie.

i przeniesiono handel do szcz臋k.
??
Twoim zdaniem w szcz臋kach handlowali byli sprzedawcy sklep贸w
wielobran偶owych?

A co za r贸偶nica kto? ROzdupczono istniej膮ce maj膮tki, rozdupczono
istniej膮ce struktury, a nie zbudowano 偶adnych nowych, tylko puszczono
wszystko na samowolk臋. Wi臋c r贸偶ni W艂adex Market Second Hand pootwierali
szcz臋ki, kt贸re docelowo si臋 nie sprawdzi艂y, ale wtedy hale targowe ju偶
by艂y zabite, a polskich si臋 nie uda艂o zbudowa膰.

A jak ju偶 si臋 rado艣nie okaza艂o, 偶e to
gupi pomys艂, to polskich sklep贸w wielkopowierzchniowych ju偶 nie by艂o i
wiadomo co wesz艂o.
Wiadomo tylko, 偶e to co wesz艂o, wcze艣niej w 偶adnej postaci nie istnia艂o.

No pacz pan. Musi mam jakie艣 imaginacje. Bo ja pami臋tam PRLowskie
plac贸wki tego typu. Owszem, nie by艂y to baraki-blaszaki u艂o偶one w
poziomie, tylko cz臋艣ciej pionowe i normalne murowane.

Tu masz taki znany przyk艂ad, opiewany nawet w piosenkach:
http://pl.wikipedia.org/wiki/PDT_Wola_w_Warszawie
ale to tylko jeden z przyk艂ad贸w, taki szybki do wybingania.

No chyba, 偶e chcesz por贸wnywa膰 osiedlowe supersamy do pozamiejskich
hipermarket贸w[2], ale to Ci si臋 raczej nie uda, bo to tak, jakby艣
przyr贸wnywa艂 przystanek autobusowy do dworca PKP.

Pomijaj膮c to, 偶e nie masz racji, to zauwa偶, 偶e obecnie jako艣 ,,osiedlowe
supersamy'' r贸wnie偶 istniej膮, tylko nie Supersamy, a Carefoury, Lidle,
Tesco i inksze zagraniczne.

============= Przypisy

[1]
Obecnie marnotrawizm EU to jest masakra. Mam znajomo艣ci po wsiach, to
wiem. 10 lat temu zasuwali po polach, 偶eby jako艣 wyj艣膰 na swoje. Teraz
siedz膮 paniska przed szopami, a pola kosz膮 tylko i uprawiaj膮 na nich
siano, 偶eby w razie kontroli z powietrza EU widzia艂a, 偶e co艣 si臋 dzieje.
A tam gdzie uprawiali tabak臋, to w og贸le wypas, bo EU da艂a 300000z艂 na
przebran偶owienie. Tak! TRZYSTA TYSI臉CY. Ja na tyle musz臋 pracowa膰 10
lat, a go艣膰 dosta艂 tyle na ,,przebran偶owienie'' i zaprzestanie
uprawiania tabaki. Wi臋c si臋 ,,przebran偶owi'' np. w producenta siana a
偶y艂 b臋dzie za te 300.

Cz臋艣膰 ,,rolnik贸w'' bierze dotacje za sianopole, a nawet tam nie
mieszkaj膮, tylko s膮 mieszczanami pracuj膮cymi w mieszcza艅skim stylu, a
sianopole im obkasza jeden dy偶urny wioskowy, za par臋 groszy.

I oczywi艣cie kto za to zap艂aci, my wszyscy.

Do tego dotacje wyko艅czy艂y wie艣 do tego stopnia, 偶e nie mo偶na ju偶
nigdzie kupi膰 mas艂a i mleka. Nie m贸wi臋 o sklepach miastowych, ale nawet
o gospodarzach. By艂em na wczasach w Brennej i przez 2 tygodnie uda艂o mi
si臋 raz wys臋pi膰 kostk臋 mas艂a. I to te偶 tylko dlatego, 偶e jedno, jedyne
gospodarstwo w okolicy mia艂o 3 krowy pokazowe, unijne, do dop艂at. B臋d膮ce
zreszt膮 w艂a艣nie w艂asno艣ci膮 miastowego, co je podrzuci艂 na ch贸w
kontrolny.

=-=-=-=

[2] A propos pozamiejskich: Polecam przypadek zabrskiego Platana, mo偶na
si臋 u艣mia膰 do 艂ez, jak kto艣 ma na tyle wytrzyma艂e nerwy, 偶eby sobie nie
paln膮膰 w 艂eb z rozpaczy nad g艂upot膮 polityk贸w dopuszczaj膮cych takie cudo.

--
Przemys艂aw Adam 艢miejek

Data: 2010-09-05 22:09:58
Autor: RadoslawF
producent i info na produkcie
Dnia 2010-09-05 22:02, U縴tkownik Przemys砤w Adam iejek napisa:

PGRy to by砤 zmora wszystkich rolnik體.

Bo trzeba by硂 pracowa i nie mo縩a by硂 szarpa dotacji z EU na zdech潮
krow i upraw siana[1]?

A wracaj眂 do PGR體, to one nie by硑 z硑m pomys砮m. Trzeba przyzna, 縠
wi阫sze gospodarstwa s wydajniejsze i ekonomiczniejsze, a do tego daj
prac ludziom, kt髍zy s zbyt nierozgarni阠i aby zaj辨 si samodzielnie
upraw i hodowl, ale jak im da traktor, pokaza pole, to b阣 idealnie
si sprawdza.

Tak twierdzili komuni禼i, w teorii mieli racj a w praktyce
wedle statystyki PGRy mia硑 ni縮zy plon z hektara od rolnik體
indywidualnych. Ale rolnik dba o swoje a o PGRy nie dbali
ani pracownicy ani dyrekcja, wi阠 by硂 tak jak by硂.

Pozdrawiam

Data: 2010-09-07 09:23:24
Autor: Krzysztof
producent i info na produkcie
"Przemys艂aw Adam 艢miejek" <niechce@spamu.pl> napisa艂

Widz臋, 偶e ta rozmowa nie ma sensu....

Na razie faktycznie nie ma.

DOWOLNE w zasadzie.

Ale pyta艂em o konkrety.
Bo na tej zasadzie "rozdano fabryki" mo偶na napisa膰 jakiekolwiek k艂amstwo.

Sprywatyzowa膰, jak to mia艂o miejsce, o ile wiem, w Czechos艂owacji.

Kto mia艂by kupi膰 PGRy i za co?
Ktokolwiek by to zrobi艂 - okre艣li艂by艣 to mianem rozdawnictwa (gdyby
sprzedano zbyt tanio polskim inwestorom) albo w przypadku sprzeda偶y
zagranicznym, mianem wyprzeda偶y rodowych sreber, bo mniej wi臋cej tak膮
dialektyk膮 pos艂ugiwano si臋 w podobnych przypadkach.

PGRy to by艂a zmora wszystkich rolnik贸w.

Bo trzeba by艂o pracowa膰

Nie, nie dlatego.
Jed藕 na Kub臋, je艣li tak cholernie t臋sknisz za komun膮.
Mo偶e Ci si臋 przypomni DLACZEGO.

A wracaj膮c do PGR贸w, to one nie by艂y z艂ym pomys艂em.

Tak, podobnie jak socjalizm te偶 z zasady nie by艂 z艂ym pomys艂em.
Tylko si臋 kurna jako艣 nie sprawdzi艂.

[...]

I do tego potrzebne jest PA艃STWOWE (czyli tak naprawd臋 niczyje)
gospodarstwo?

I tak jak pobalcerowiczowe szcz臋ki wymar艂y zabite przez hale targowe (tym
razem niestety zagraniczne i wysysaj膮ce kas臋 z Polski)

Mog艂e艣 za艂o偶y膰 w艂asn膮 hal臋 targow膮 za polski, jak s膮dz臋, kapita艂.
Ba! Nadal mo偶esz to zrobi膰 - czy kto艣 Ci broni? :>

No wiesz, takie polskie reale, praktikery i inne prowadzone przez
Spo艂emy i inne takie.

呕e przepraszam CO?
Podaj mi cho膰 jeden przyk艂ad takiego polskiego reala czy praktikera prowadzonego przez Spo艂em.

A co za r贸偶nica kto?

Chodzi mi o to, 偶e chyba nie bardzo rozumiesz "instytucj臋" szcz臋k i dlaczego one powsta艂y.

ROzdupczono istniej膮ce maj膮tki, rozdupczono
istniej膮ce struktury, a nie zbudowano 偶adnych nowych,

Bla-bla-bla. Zn贸w puste s艂owa, bez 偶adnych konkret贸w.

tylko puszczono wszystko na samowolk臋.

To si臋 nazywa wolny rynek, ew. swoboda dzia艂alno艣ci gospodarczej.
Je艣li Ci nie pasuje, to Kuba czeka. Powa偶nie.

No pacz pan. Musi mam jakie艣 imaginacje. Bo ja pami臋tam PRLowskie
plac贸wki tego typu.

Tak, tak. Pami臋tasz te偶 sk艂ad serka z ziemniakami przeterminowanego 12 wrze艣nia 2010 ;-)

Tu masz taki znany przyk艂ad, opiewany nawet w piosenkach:
http://pl.wikipedia.org/wiki/PDT_Wola_w_Warszawie
ale to tylko jeden z przyk艂ad贸w, taki szybki do wybingania.

Dok艂adnie. Jeden przyk艂ad w DC, kt贸ry zreszt膮 nijak nie oddaje charakteru obecnych market贸w (i nie chodzi mi o zaopatrzenie).
Ile takich by艂o w Polsce? Kilka? To nijak nie stanowi normy.
Zreszt膮 nawet je艣li wzi膮膰 pod uwag臋 te kilka sklep贸w, to nadal nie bardzo rozumiem, do czego zmierzasz.
Uwa偶asz, 偶e te kilka budynk贸w mia艂oby zast膮pi膰 sieci obecnych hipermarket贸w?

Pomijaj膮c to, 偶e nie masz racji, to zauwa偶, 偶e obecnie jako艣 ,,osiedlowe
supersamy'' r贸wnie偶 istniej膮, tylko nie Supersamy, a Carefoury, Lidle,
Tesco i inksze zagraniczne.

To rozejrzyj si臋 bardziej dok艂adniej.
Sie膰 34, Lewiatan, Bomi, Piotr i Pawe艂, Alma, Delikatesy ABC, Spo艂em (nie wiem, jak to si臋 teraz nazywa, ale zdaje si臋, 偶e identycznie) i ca艂a masa lokalnych, prywatnych sklep贸w wielkoformatowych (nie sklepik贸w!) i przesta艅 cudowa膰. To na razie same spo偶ywczaki. POLSKIE! Pozosta艂ych bran偶 poszukaj na w艂asn膮 r臋k臋.

[1]
Obecnie marnotrawizm EU to jest masakra.

Zdaje si臋 m贸wili艣my o wczesnych latach 90.
EU to zupe艂nie inna bajka.

[2] A propos pozamiejskich: Polecam przypadek zabrskiego Platana, mo偶na
si臋 u艣mia膰 do 艂ez, jak kto艣 ma na tyle wytrzyma艂e nerwy, 偶eby sobie nie
paln膮膰 w 艂eb z rozpaczy nad g艂upot膮 polityk贸w dopuszczaj膮cych takie cudo.

Trudno mi skomentowa膰, poniewa偶 w Zabrzu nie by艂em i na razie by膰 nie planuj臋.
Ale rozumiem, 偶e ten Platan to te偶 sprawka Balcerowicza...

K.

Data: 2010-09-06 01:16:01
Autor: poreba
producent i info na produkcie
Dnia Sun, 5 Sep 2010 21:32:21 +0200, Krzysztof napisa(a):

Maj眛ki fabryk, zak砤d體 itepe. Wyposa縠nie, budynki...
Ale kt髍ych konkretnie? Jakie fabryki rozdano, a jakie zburzono/zniszczono?
dasz aby T. Ci poda wykaz kilku tysi阠y idiotycznych, z硂dziejskich czy
nomenklaturowych prywatyzacji? A mo縠 by jeden, znamienny: Huta Julia w
Szklarskiej Por阞ie

--
pozdro
poreba

Data: 2010-09-06 01:51:26
Autor: animka
W dniu 2010-09-06 01:16, poreba pisze:
[...]

Czy to by砤 ta s硑nna Huta Szk砤?

--
animka

Data: 2010-09-07 09:23:47
Autor: Krzysztof
producent i info na produkcie
"poreba" <dmicfg@polboks.pl> napisa

dasz aby T. Ci poda wykaz kilku tysi阠y idiotycznych, z硂dziejskich
czy nomenklaturowych prywatyzacji?

Wystarczy kilkana禼ie (to i tak piku w skali ca砮go PRLu z tak bujnie
rozkwitni阾 - zdaniem Tristana - gospodark) przyk砤d體 owych fabryk,
kt髍e rzekomo rozdano. Albo zniszczono/wyburzono.

A mo縠 by jeden, znamienny: Huta Julia w
Szklarskiej Por阞ie

A jak s眃zisz - jakie by硑by jej obecne losy, gdyby w og髄e nie zosta砤
sprywatyzowana?
Tylko staraj si pisa w miar realnie, bo czcze marzenia mnie nie
interesuj.

K.

Data: 2010-09-05 21:50:57
Autor: spp
W dniu 2010-09-05 21:11, Przemys艂aw Adam 艢miejek pisze:

... to polskich sklep贸w wielkopowierzchniowych ju偶 nie by艂o
                           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
ROTFL

Przepraszam, ale o czym ty piszesz?
Najwi臋kszy _polski_ sklep _wielkopowierzchniowy_ odziedziczony po PRL  w takim Poznaniu dzisiaj m贸g艂by robi膰 za kiosk przy takim np. Lidlu lub Tesco (kt贸re to sklepy do najwi臋kszych nie nale偶膮). :)

--
spp

Data: 2010-09-05 23:08:25
Autor: Alek
producent i info na produkcie
U偶ytkownik "spp" <spp@op.pl> napisa艂
[...]

O serku wytwarzanym z mleka, kaszy, m膮ki i ziemniak贸w.
Przeterminowanym na 7 dni przed terminem.

Data: 2010-09-06 17:50:12
Autor: Przemys艂aw Adam 艢miejek
producent i info na produkcie
W dniu 2010-09-05 21:50, spp pisze:
w takim Poznaniu

No to wiele wyja艣nia.

--
Przemys艂aw Adam 艢miejek

Data: 2010-09-07 09:24:51
Autor: Krzysztof
producent i info na produkcie

U偶ytkownik "Przemys艂aw Adam 艢miejek" <niechce@spamu.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:i632jm$s1o$4news.onet.pl...
W dniu 2010-09-05 21:50, spp pisze:
w takim Poznaniu

No to wiele wyja艣nia.

To trzeba by艂o od razu uprzedzi膰, 偶e piszesz wy艂膮cznie o DC.

K.

Data: 2010-09-05 12:28:30
Autor: Krzysztof
producent i info na produkcie
"Przemys艂aw Adam 艢miejek" <niechce@spamu.pl> napisa艂

Wiem, 偶e Balcerowicz rozwali艂 gospodark臋, a pozostali mu satelitowali.

M贸g艂by艣 to uzasadni膰 i przedstawia膰 na konkretnych przyk艂adach?

Nie s膮dz臋, 偶eby tylko tego okresu, bo pami臋tam te durne zapisy z lat 90.

To nie przytaczaj w takim razie link贸w, kt贸re potem sam deprecjonujesz.

K.

Data: 2010-09-05 12:38:56
Autor: spp
W dniu 2010-09-05 12:28, Krzysztof pisze:

Nie s膮dz臋, 偶eby tylko tego okresu, bo pami臋tam te durne zapisy z lat 90.

To nie przytaczaj w takim razie link贸w, kt贸re potem sam deprecjonujesz.

Akurat link by艂 dobry - prowadzi艂 do obowi膮zuj膮cej ustawy. Gdyby艣 si臋 w ni膮 wczyta艂 to jeden z ostatnich artyku艂贸w tej偶e ustawy odwo艂uje obowi膮zywanie innej - z 1995 r., a ta za艣 - z 1970 r.
Przedpi艣ca ma racj臋 - te zapisy zosta艂y usankcjonowane w po艂owie ostatniego dziesi臋ciolecia XX w. Czy s膮 m膮dre czy nie - dla mnie bez wi臋kszego znaczenia, s膮 zrozumia艂e r贸wnie jasno jak 'termin przydatno艣ci do spo偶ycia'. :)

--
spp

Data: 2010-09-05 13:18:23
Autor: Przemys艂aw Adam 艢miejek
W dniu 2010-09-05 12:38, spp pisze:
s膮 zrozumia艂e r贸wnie jasno jak 'termin przydatno艣ci do spo偶ycia'. :)

No nie do ko艅ca. Pomijaj膮c durny zapis gramatyczny, to sugeruj膮, 偶e po
tym terminie jest przydatne do spo偶ycia, tylko ju偶 nie ,,najlepsze''.
Jak kto艣 pisze ,,najlepiej spo偶y膰 przed: 1 lipca 2010'' to w zasadzie
dzisiaj te偶 se mog臋 zje艣膰, tyle 偶e ju偶 nie b臋dzie to ,,najlepiej''.

--
Przemys艂aw Adam 艢miejek

Data: 2010-09-05 13:29:23
Autor: spp
W dniu 2010-09-05 13:18, Przemys艂aw Adam 艢miejek pisze:

[...]

No widzisz - rozumiesz ten zapis. :)
Taki jest w艂a艣nie sens tych zda艅 I taka r贸偶nica mi臋dzy nimi.
Chocia偶 dla jasno艣ci powinni dopisa膰 - 'po tym terminie jesz na w艂asne ryzyko'. ;)

--
spp

Data: 2010-09-05 15:38:02
Autor: Przemys艂aw Adam 艢miejek
W dniu 2010-09-05 13:29, spp pisze:
[...]

Tylko, 偶e ja wychowa艂em si臋 w PRL i tam nie by艂o ,,poprawnych
politycznie sformu艂owa艅''. Do tego jestem przeci臋tnie inteligentnym
obywatelem z wy偶szym wykszta艂ceniem i sporym do艣wiadczeniem 偶yciowym.

Takie sformu艂owanie grozi, 偶e:

a) jaki艣 m膮dry inaczej zje to i si臋 zatruje

b) jaki艣 m膮dry inaczej m艂ody sprzedawca nie przyjmie mi reklamacji, bo
powie, 偶e ten serek jest co prawda 5 dni po terminie, ale to by艂 tylko
termin najlepszo艣ci.

Dodatkowo nie widz臋 powodu do zmiany rozs膮dnych zapis贸w typu ,,data
wa偶no艣ci'' czy ,,data przydatno艣ci do spo偶ycia'' na takie zidiocia艂e.

W dniu 2010-09-05 13:38, Krzysztof pisze:
"Przemys艂aw Adam 艢miejek" <niechce@spamu.pl> napisa艂
No nie do ko艅ca. Pomijaj膮c durny zapis gramatyczny, to sugeruj膮, 偶e po
tym terminie jest przydatne do spo偶ycia, tylko ju偶 nie ,,najlepsze''.

Co akurat jest w pewnym sensie prawd膮.

W pewnym sensie.

Chyba nie s膮dzi艂e艣, 偶e termin przydatno艣ci do spo偶ycia jest "na styk" i
s艂odka 艣mietanka zaraz na drugi dzie艅 kwa艣nieje i pokrywa si臋 ple艣ni膮.

A co, nie zdarzy艂o ci si臋? Ja i owszem, mia艂em do czynienia z serkiem,
kt贸ry by艂 dzie艅 po terminie i ros艂o na nim futerko. Albo z mlekiem,
kt贸re nast臋pnego dnia ju偶 si臋 zwarzy艂o. Ba! Nawet jednodniowe mleko 藕le
przechowywane si臋 zwarzy. Oczywi艣cie m贸wi臋 o mleku, a nie chemicznym
napoju mlekopodobnym sprzedawanym w sklepach, ale przyzna膰 trzeba, 偶e
w艣r贸d produkt贸w spo偶ywczych mo偶na znale藕膰 zar贸wno g艂臋boko impregnowane
chemiczne zwi膮zki udaj膮ce po偶ywienie, jak i jedynie cz臋艣ciowo chemicznie
zakonserwowane powiedzmy p贸艂p艂ody rolne. Wi臋c czasami i owszem, termin
jest prawie na styk.

W ka偶dym razie, istnienie ew. tolerancji jest nie dla jaj, a dla
okre艣lonego powodu, jakim jest brak mo偶liwo艣ci dok艂adnego ustalenia tej
daty. A skoro tak, to i nie mo偶na niefrasobliwie zak艂ada膰, 偶e akurat mam
szcz臋艣cie i tolerancja mi zwisa.

By艂oby to cokolwiek nierozwa偶ne ze strony producent贸w.

Dlaczego? Gdyby da艂o si臋 idealnie okre艣li膰 dat臋, to i by tak robili. A
skoro si臋 nie da, to u艣redniaj膮 tolerancj臋, ale jej ignorowanie jest
g艂upot膮.

W przypadku
produkcji lek贸w s膮 jeszcze wi臋ksze restrykcje, bo podany na opakowaniu
termin wa偶no艣ci bywa nawet do p贸艂 roku kr贸tszy, ni偶 ten realny,
wynikaj膮cy z przeprowadzonych test贸w.

呕eby uwzgl臋dni膰 b艂膮d test贸w. I jako艣 nie jest napisane ,,Najlepiej zje艣膰
przed'' tylko normalnie ,,Data wa偶no艣ci'' o ile si臋 nie myl臋.

Jak kto艣 pisze ,,najlepiej spo偶y膰 przed: 1 lipca 2010'' to w zasadzie
dzisiaj te偶 se mog臋 zje艣膰, tyle 偶e ju偶 nie b臋dzie to ,,najlepiej''.
Widz臋, 偶e zaczynasz 艂apa膰.

Nie, nie zaczynam. To by艂o wykazanie absurdu.

Swoj膮 drog膮 nadawa艂by艣 si臋 do USA, gdzie na kubkach z kaw膮 w
shit-foodach pisz膮, 偶e "uwaga, mo偶e poparzy膰!" ;-)

A nie mo偶e? Mo偶e. Przyk艂ad bez zwi膮zku.
Data wa偶no艣ci na produktach musi by膰 podana, bo inaczej sk膮d klient ma
wiedzie膰 do kiedy mo偶e bezpiecznie je艣膰? A skoro ma by膰 podana, to mo偶e
by膰 podana po ludzku, a nie durnym niegramatycznym zdaniem, kt贸re w
dodatku sugeruje co艣 nieco innego ni偶 wszyscy wiemy, 偶e znaczy.

--
Przemys艂aw Adam 艢miejek

--
Przemys艂aw Adam 艢miejek

Data: 2010-09-05 13:38:32
Autor: Krzysztof
[...]

By艂oby to cokolwiek nierozwa偶ne ze strony producent贸w. W przypadku produkcji lek贸w s膮 jeszcze wi臋ksze restrykcje, bo podany na opakowaniu termin wa偶no艣ci bywa nawet do p贸艂 roku kr贸tszy, ni偶 ten realny, wynikaj膮cy z przeprowadzonych test贸w.

Data: 2010-09-06 00:10:17
Autor: Mase艂
On 2010-09-05 13:18, Przemys艂aw Adam 艢miejek wrote:
[...]

Moze kiedys do Twojej glowy dotrze, ze sa 2 zapisy:
- "nalezy spozyc przed:"
- "najlepiej spozyc przed:"

Pierwszy dotyczy rzeczy, ktore po tym terminie raczej na pewno sie
zepsuje i beda niejadalne, czy wrecz szkodliwe (serek, smietana, mieso).
Drugi dotyczy rzeczy, ktore nawet po tym terminie beda nieszkodliwe i co
najwyzej straca troche swoje wlasciwosci - np: kawa, ktora troche
zwietrzeje, ale ciagle bedzie "nieszkodliwa".

Co do zgodnosci zapisu po dwukropku z zasadami polskiej odmiany -
zacznij zasypywac swoimi wywodami "niegramotnych" producentow serkow i
jogurcikow... Jak znajdziesz wiecej takich jak ty - to moze uda ci sie
przekonac kazdego z producentow po kolei, ze napis powinien tam byc w
takiej formie, aby nie urazic Tristanowego poczucia zasad poprawnej
pisowni...

Pozdro

Mase艂

Data: 2010-09-05 13:25:05
Autor: Krzysztof
producent i info na produkcie

U偶ytkownik "spp" <spp@op.pl> napisa艂

To nie przytaczaj w takim razie link贸w, kt贸re potem sam deprecjonujesz.

Akurat link by艂 dobry

Link jako taki jest absolutnie w porz膮dku, ale na Boga nie jako poparcie s艂贸w, 偶e zmiany w przepisach dotycz膮cych resortu rolnictwa pope艂ni艂 Balcerowicz i jego ekipa.

[...]

Na marginesie - z czego wnosisz, 偶e w po艂owie lat 90, skoro sam w艂a艣nie napisa艂e艣, 偶e ustawa z 2000 odwo艂uje przepisy z 1995, a ta za艣 z 1970?
Sk膮d wiesz, kt贸re konkretne zapisy obu ustaw zosta艂y wykre艣lone, a kt贸re zosta艂y stworzone jako ca艂kowicie nowe?
I ponownie - co ma z tym wsp贸lnego *finansista* Balcerowicz?

K.

Data: 2010-09-05 13:31:54
Autor: spp
W dniu 2010-09-05 13:25, Krzysztof pisze:

[...]

Bo ... te偶 pami臋tam tamte czasy?
Rzeczywi艣cie za komuny obowi膮zywa艂o sformu艂owanie 'Termin przydatno艣ci do spo偶ycia'. :)

I ponownie - co ma z tym wsp贸lnego *finansista* Balcerowicz?

Hmm, chyba by艂em tym, kt贸ry jako pierwszy poprosi艂 autora o linki dowodz膮ce winy Balcerowicza. ;)

--
spp

Data: 2010-09-05 13:44:23
Autor: Krzysztof
producent i info na produkcie

U偶ytkownik "spp" <spp@op.pl> napisa艂

Bo ... te偶 pami臋tam tamte czasy?
Rzeczywi艣cie za komuny obowi膮zywa艂o sformu艂owanie 'Termin przydatno艣ci do spo偶ycia'. :)

Tu si臋 zgadzam, ale chodzi mi o to, sk膮d masz pewno艣膰, 偶e nowe sformu艂owanie wesz艂o w 偶ycie faktycznie w latach 90, a nie np. dopiero w艂a艣nie z t膮 ustaw膮 z 2000? Ja szczerze m贸wi膮c w og贸le nie potrafi臋 odnotowa膰 w pami臋ci zmian w tej kwestii. Najwyra藕niej jestem bardziej elastyczny ni偶 Przemys艂aw i nie zwracam uwagi na takie pierdo艂y ;-)

Hmm, chyba by艂em tym, kt贸ry jako pierwszy poprosi艂 autora o linki dowodz膮ce winy Balcerowicza. ;)

A to sorki.

K.

Data: 2010-09-05 14:19:53
Autor: spp
W dniu 2010-09-05 13:44, Krzysztof pisze:

Tu si臋 zgadzam, ale chodzi mi o to, sk膮d masz pewno艣膰, 偶e nowe
sformu艂owanie wesz艂o w 偶ycie faktycznie w latach 90, a nie np. dopiero
w艂a艣nie z t膮 ustaw膮 z 2000?

Bo sprawdzi艂em w ustawie z 95 r.  :)

--
spp

Data: 2010-09-05 18:13:04
Autor: Krzysztof
producent i info na produkcie

U偶ytkownik "spp" <spp@op.pl> napisa艂

Bo sprawdzi艂em w ustawie z 95 r.  :)

To trzeba by艂o tak od razu :)
[faktycznie sprawdza艂e艣, czy blefujesz? ;-]

K.

Data: 2010-09-05 19:34:40
Autor: spp
W dniu 2010-09-05 18:13, Krzysztof pisze:

Bo sprawdzi艂em w ustawie z 95 r. :)

To trzeba by艂o tak od razu :)
[faktycznie sprawdza艂e艣, czy blefujesz? ;-]

Sprawdzi艂em. :)

http://www.prawo.net/dzienniki-ustaw/1994/86/402

By艂em przekonany 偶e to troch臋 wcze艣niejszy pomys艂, tak z okolic Wilczka, ale ustawa z 95 znosi w艂a艣nie t臋 z 1970. By艂y co prawda jej nowelizacje (np. w 1985 r.) ale wszystkie linki wskazuj膮 偶e dotyczy艂o to zmian kompetencji w niet贸rych sprawach. Ustawy z 70 nie znalaz艂em w necie ale pami臋tam ten nieszcz臋sny termin przydatno艣ci do spo偶ycia. :)

--
spp

Data: 2010-09-05 01:15:14
Autor: Mase艂
On 2010-09-04 19:41, Przemys艂aw Adam 艢miejek wrote:
[...]

co wiecej, w tej ustawie oprocz "najlepiej spozyc" jest jeszcze "nalezy
spozyc"

A Tristan to sie czepia tego, ze zamist konkretnej daty po dwukropku ma
odsylacz do "na zgrzewie" - facet pewnie jest tak stary, ze pamieta
czasy "manufaktur", kiedy to rzemie艣lnik i jego czeladnicy taki napis
recznie umieszczali gdzie im bylo wygodniej. Nalezy mu wytlumaczyc, ze w
przypadku produkcji wielekoseryjnej 99,99% zawartosci etykiety drukuje
drukarnia, a maszyna pakujaca produkt do opakowan dystrybucyjnych ze
wzgledow wydajnosciowych moze swoj nadruk umiescic na
zgrzewie/szyjce/denku - bo te elementy "pozycjonuja" sie prawie
automatycznie i bez zbednego dbania o to, czy przypadkiem nadrukowywana
data nie przesunela sie o 3 mm w stosunku do reszty etykiety.

Pozdro

Mase艂

Data: 2010-09-05 09:33:20
Autor: Przemys艂aw Adam 艢miejek
W dniu 2010-09-05 01:15, Mase艂 pisze:
[...]

No i jak zwykle nie zrozumia艂e艣. Nie przeszkadza mi, 偶e data jest na
zgrzewie, ale 偶e napisano:

Najlepiej spo偶y膰 przed: data na zgrzewie

zamiast po polsku, na przyk艂ad tak:

Najlepiej spo偶y膰 przed dat膮 podan膮 na zgrzewie.

Zreszt膮 w艂a艣nie mam w r臋kach serek, na kt贸rym data jest na opakowaniu,
ale napis POD DAT膭. I wychodzi co艣 takiego:

12.09.2010
Najlepiej spo偶y膰 przed:
Sk艂ad: Mleko, kasza, m膮ka, ziemniaki.

Wi臋c nie m贸w, 偶e grafik, co projektowa艂 opakowanie nie m贸g艂 da膰 napisu
NAD dat膮. Jest bia艂e pole do stemplowania daty i napis POD tym polem.

--
Przemys艂aw Adam 艢miejek

Data: 2010-09-05 10:27:33
Autor: Alek
[...]

Tak, to na pewno jest serek.
Inne rzeczy r贸wnie trafnie postrzegasz.

Data: 2010-09-05 13:13:32
Autor: Przemys艂aw Adam 艢miejek
producent i info na produkcie
W dniu 2010-09-05 10:27, Alek pisze:

Tak, to na pewno jest serek.
Inne rzeczy r贸wnie trafnie postrzegasz.

A co za r贸偶nica czy to serek, ma艣lanka czy pieczony kurczak?
Napisane na nim by艂o 偶e jaki艣 serek. Ju偶 nie mam, bo odda艂em go, bo by艂
przeterminowany.

--
Przemys艂aw Adam 艢miejek

Data: 2010-09-05 13:28:09
Autor: Krzysztof
producent i info na produkcie
"Przemys艂aw Adam 艢miejek" <niechce@spamu.pl> napisa艂

A co za r贸偶nica czy to serek, ma艣lanka czy pieczony kurczak?
Napisane na nim by艂o 偶e jaki艣 serek.

Z kasz膮 i ziemniakami w sk艂adzie?

Ju偶 nie mam, bo odda艂em go, bo by艂 przeterminowany.
                                                                   ^^^^^^^^^^^^^^^^

"Zreszt膮 w艂a艣nie mam w r臋kach serek, na kt贸rym data jest na opakowaniu,
ale napis POD DAT膭. I wychodzi co艣 takiego:
12.09.2010
^^^^^^^^^^^^"

Zdumiewaj膮ce ...

K.

Data: 2010-09-05 15:24:18
Autor: Przemys艂aw Adam 艢miejek
W dniu 2010-09-05 13:28, Krzysztof pisze:
"Przemys艂aw Adam 艢miejek" <niechce@spamu.pl> napisa艂

A co za r贸偶nica czy to serek, ma艣lanka czy pieczony kurczak?
Napisane na nim by艂o 偶e jaki艣 serek.
Z kasz膮 i ziemniakami w sk艂adzie?

A jakie to ma znaczenie? Mo偶e by膰 i z mi臋sem z krokodyla.

[...]

Co ci臋 zn贸w zdumiewa? 呕e pisz膮c przyk艂ad odno艣nie sformu艂owania
napisa艂em dowoln膮 dat臋 i sk艂ad z powietrza, bo serek ju偶 odnios艂em do
sklepu?

--
Przemys艂aw Adam 艢miejek

Data: 2010-09-05 17:06:29
Autor: mvoicem
(09/05/2010 03:24 PM), Przemys艂aw Adam 艢miejek wrote:
[...]

Wcze艣niej napisa艂e艣 偶e masz go w艂a艣nie w r臋kach. Zaraz po tym napisa艂e艣 偶e pisa艂e艣 z powietrza bo serek odda艂e艣 do sklepu.

p. m.

Data: 2010-09-05 17:34:25
Autor: animka
W dniu 2010-09-05 17:06, mvoicem pisze:
(09/05/2010 03:24 PM), Przemys砤w Adam iejek wrote:
W dniu 2010-09-05 13:28, Krzysztof pisze:
"Przemys砤w Adam iejek"<niechce@spamu.pl>   napisa

A co za r罂nica czy to serek, ma秎anka czy pieczony kurczak?
Napisane na nim by硂 縠 jaki serek.
Z kasz i ziemniakami w sk砤dzie?

A jakie to ma znaczenie? Mo縠 by i z mi阺em z krokodyla.

Ju nie mam, bo odda砮m go, bo by przeterminowany.
^^^^^^^^^^^^^^^^
"Zreszt w砤秐ie mam w r阫ach serek, na kt髍ym data jest na opakowaniu,
ale napis POD DAT. I wychodzi co takiego:
12.09.2010
^^^^^^^^^^^^"
Zdumiewaj眂e ...

Co ci zn體 zdumiewa? 痚 pisz眂 przyk砤d odno秐ie sformu硂wania
napisa砮m dowoln dat i sk砤d z powietrza, bo serek ju odnios砮m do
sklepu?

Wcze秐iej napisa砮 縠 masz go w砤秐ie w r阫ach. Zaraz po tym napisa砮
縠 pisa砮 z powietrza bo serek odda砮 do sklepu.

Ja zawsze najpierw sprawdzam termin przydatno禼i do spo縴cia i ewentualnie potem wrzucam do koszyka.

--
animka

Data: 2010-09-05 19:15:55
Autor: Alek
producent i info na produkcie
U偶ytkownik "mvoicem" <mvoicem@gmail.com> napisa艂

Co ci臋 zn贸w zdumiewa? 呕e pisz膮c przyk艂ad odno艣nie sformu艂owania
napisa艂em dowoln膮 dat臋 i sk艂ad z powietrza, bo serek ju偶 odnios艂em do
sklepu?

Wcze艣niej napisa艂e艣 偶e masz go w艂a艣nie w r臋kach.

I to ustawia w艂a艣ciw膮 perspektyw臋 dla lektury jego post贸w.

Data: 2010-09-05 21:08:39
Autor: Przemys艂aw Adam 艢miejek
producent i info na produkcie
W dniu 2010-09-05 17:06, mvoicem pisze:
Wcze艣niej napisa艂e艣 偶e masz go w艂a艣nie w r臋kach. Zaraz po tym napisa艂e艣
偶e pisa艂e艣 z powietrza bo serek odda艂e艣 do sklepu.

No. Mia艂em go w r臋kach par臋 chwil wcze艣niej, jak 偶ona przylecia艂a 偶e
chyba przeterminowany. By艂a wbita data w pole i zastanawiali艣my czy to
data produkcji czy wa偶no艣ci. Wi臋c jak 艂o艣 szuka艂em napisu co to za data.
No i w ko艅cu znalaz艂em ma艂ym druczkiem POD bia艂ym polem, a przed sk艂adem.

Przepraszam, faktycznie u偶y艂em nieco ,,poetyckiego'' zwrotu. Pisz膮c, 偶e
w艂a艣nie mam w r臋kach nieco sk艂ama艂em, bo maj膮c serek w r臋kach nie
m贸g艂bym pisa膰 na klawiaturze. Wi臋c chodzi艂o raczej o to, 偶e pisz臋 z
obserwacji 艣wie偶o poczynionej w艂a艣nie dok艂adnie tego dnia kilka minut
wcze艣niej.

--
Przemys艂aw Adam 艢miejek

Data: 2010-09-06 00:14:57
Autor: Mase艂
On 2010-09-05 21:08, Przemys艂aw Adam 艢miejek wrote:
[...]

Czyli biale pole to byl "obrazek", a to malym drukiem, to "podpis pod
obrazkiem". Zazwyczaj jest tak, ze taki podpis pod obrazkiem opisuje co
tez na tym obrazku sie znajduje. :-)

Pozdro

Mase艂

Data: 2010-09-06 17:50:46
Autor: Przemys艂aw Adam 艢miejek
W dniu 2010-09-06 00:14, Mase艂 pisze:
Czyli biale pole to byl "obrazek", a to malym drukiem, to "podpis pod
obrazkiem". Zazwyczaj jest tak, ze taki podpis pod obrazkiem opisuje co
tez na tym obrazku sie znajduje. :-)

Gdyby jeszcze nie by艂o dwukropka, to bym si臋 zgodzi艂. A tak wygl膮da艂o
durnowanto.

--
Przemys艂aw Adam 艢miejek

Data: 2010-09-05 12:25:47
Autor: Krzysztof
producent i info na produkcie

U偶ytkownik "Przemys艂aw Adam 艢miejek" <niechce@spamu.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:i5vh41$vmv$1news.onet.pl...

Zreszt膮 w艂a艣nie mam w r臋kach serek,
[...]
Sk艂ad: Mleko, kasza, m膮ka, ziemniaki.

Mo偶e ju偶 nie jedz wi臋cej tych "serk贸w" ...

K.

Data: 2010-09-05 19:23:16
Autor: Mase艂
On 2010-09-05 09:33, Przemys艂aw Adam 艢miejek wrote:
[...]

Jak juz to; "najlepiej spozyc przed: dat膮 podan膮 na zgrzewie" - czesc
tego tekstu jest wymuszona ustawa i nie moze byc modyfikowana. Zreszta -
tekst ze swojego przy pomocy dorysowania dwoch ogonkow dlugopisem bez
problemu doprowadzisz do postaci dajacej ci pelnie zadowolenia.

[...]

Grafik sobie, a produkcja sobie. Moze nie znal mozliwosci maszyny, moze
maszyna pakujaca w miedzyczasie zostala wymieniona, moze przesunela sie
glowoca drukarki, albo papier wzgledem glowicy, ... Nadrukowanie daty to
nie jakis high-endoey druk offsetowy, wiec nikt na skraju etykieety nie
nadrukuje ci wyciagu barwnego i markerow pozycjonujacych....

Pozdro

Mase艂

Data: 2010-09-05 21:40:49
Autor: Przemys艂aw Adam 艢miejek
On 2010-09-05 09:33, Przemys艂aw Adam 艢miejek wrote:
Jak juz to; "najlepiej spozyc przed: dat膮 podan膮 na zgrzewie" - czesc
tego tekstu jest wymuszona ustawa i nie moze byc modyfikowana.

Ale ustawa mo偶e by膰 modyfikowana :D

Zreszta -
tekst ze swojego przy pomocy dorysowania dwoch ogonkow dlugopisem bez
problemu doprowadzisz do postaci dajacej ci pelnie zadowolenia.

a propos ogonk贸w, to co艣 ci je zjad艂o i tw贸j tekst sta艂 si臋 ma艂o czytelny.

[...]

No zna艂, bo zostawi艂 bia艂e pole na bicie daty w艂a艣nie. Woreczek by艂
niebieski i wygl膮da艂 tak

ble, ble, ble, ble, ble, ble, ble, ble,
ble, ble, ble, ble, ble, ble, ble, ble,
ble, ble, ble, ble, ble, ble, ble, ble,
[======================================
[
[     tu bia艂e pole z wbit膮 dat膮
[     du偶e bia艂e, 偶eby maszyna nie musia艂a
[     celowa膰
[
[======================================
Najlepiej spo偶y膰 przed:
Sk艂ad: ble, ble, ble, ble, ble, ble, ble

Data: 2010-09-06 00:19:01
Autor: Mase艂
On 2010-09-05 09:33, Przemys艂aw Adam 艢miejek wrote:
Jak juz to; "najlepiej spozyc przed: dat膮 podan膮 na zgrzewie" - czesc
tego tekstu jest wymuszona ustawa i nie moze byc modyfikowana.
Ale ustawa mo偶e by膰 modyfikowana :D

Zbierz 100000 podpisow i nawt pOslem nie musisz byc, zeby taka
modyfikacje zaproponowac...

[...]

<Tristan_mode>
ale na mojej klawiaturze ich nie ma
</Tristan_mode>

No zna艂, bo zostawi艂 bia艂e pole na bicie daty w艂a艣nie. Woreczek by艂
niebieski i wygl膮da艂 tak

Daj link do zdjecia tego opakowania, bo cos czuje, ze pograzasz sie
coraz bardziej...

Pozdro

Mase艂

Data: 2010-09-06 17:40:18
Autor: Przemys艂aw Adam 艢miejek
W dniu 2010-09-06 00:19, Mase艂 pisze:
No zna艂, bo zostawi艂 bia艂e pole na bicie daty w艂a艣nie. Woreczek by艂
> niebieski i wygl膮da艂 tak
Daj link do zdjecia tego opakowania, bo cos czuje, ze pograzasz sie
coraz bardziej...

Nie dam, bo go odnios艂em do sklepu. Dlatego naszkicowa艂em:

Data: 2010-09-04 19:45:14
Autor: Alek
producent i info na produkcie
U偶ytkownik "Przemys艂aw Adam 艢miejek" <niechce@spamu.pl> napisa艂

Ale co do tego ma Balcerowicz o kt贸rym wspomnia艂e艣?

By膰 mo偶e personalnie nie, ale jego ekipa rozdupczy艂a kraj

Jasne, bo przed Balcerowiczem, czyli za komuny by艂o pieknie,
m膮drze i bogato. Takich sfrustrowanych sklerotyk贸w jak ty
powinno si臋 zamkn膮膰 w skansenie i pokazywa膰 za pieni膮dze.

Data: 2010-09-04 19:56:03
Autor: Przemys艂aw Adam 艢miejek
W dniu 2010-09-04 19:45, Alek pisze:
Jasne, bo przed Balcerowiczem, czyli za komuny by艂o pieknie,
m膮drze i bogato.

Tylko metoda ,,rozdupczymy to, co zosta艂o i zrobimy z kraju pustyni臋 i
ruin臋, 偶eby musie膰 budowa膰 od zera[1], bo jakby nie, to jeszcze by kto艣
powiedzia艂, 偶e mamy maj膮tek po z艂ych komunistach''.

[1] co si臋 oczywi艣cie nie uda艂o i mamy co mamy.

--
Przemys艂aw Adam 艢miejek

Data: 2010-09-04 22:17:49
Autor: Jotte
producent i info na produkcie
W wiadomo艣ci news:i5u0jb$q52$1news.onet.pl Alek
<alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl> pisze:

By膰 mo偶e personalnie nie, ale jego ekipa rozdupczy艂a kraj
Jasne, bo przed Balcerowiczem, czyli za komuny by艂o pieknie,
m膮drze i bogato.
Balcerowicz to 艂otr spod ciemnej gwiazdy, ma krew na r臋kach.
Nie ma w tym kontek艣cie znaczenia co by艂o wcze艣niej.

Takich sfrustrowanych sklerotyk贸w jak ty
powinno si臋 zamkn膮膰 w skansenie i pokazywa膰 za pieni膮dze.
Mo偶e lepiej jednak nie pokazywa膰?

--
Jotte

Data: 2010-09-04 22:55:01
Autor: Alek
producent i info na produkcie
U偶ytkownik "Jotte" <tjp3@wirtualna.spam.wypad.polska> napisa艂

By膰 mo偶e personalnie nie, ale jego ekipa rozdupczy艂a kraj
Jasne, bo przed Balcerowiczem, czyli za komuny by艂o pieknie,
m膮drze i bogato.
Balcerowicz to 艂otr spod ciemnej gwiazdy, ma krew na r臋kach.

I taaaaakie z臋biska.
Na 艣niadanie zjada nauczycieli a na kolacj臋 zwi膮zkowc贸w. Na surowo.

Takich sfrustrowanych sklerotyk贸w jak ty
powinno si臋 zamkn膮膰 w skansenie i pokazywa膰 za pieni膮dze.
Mo偶e lepiej jednak nie pokazywa膰?

Dlaczego? To lepsze ni偶 baba z brod膮. I bardziej pouczaj膮ce.

Data: 2010-09-04 23:05:51
Autor: Jotte
producent i info na produkcie
W wiadomo艣ci news:i5ubn6$p9i$1news.onet.pl Alek
<alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl> pisze:

Balcerowicz to 艂otr spod ciemnej gwiazdy, ma krew na r臋kach.
I taaaaakie z臋biska.
Na 艣niadanie zjada nauczycieli a na kolacj臋 zwi膮zkowc贸w. Na surowo.
Ma艂o wiesz, ma艂o rozumiesz, to i g艂upstwa gadasz.
Te "偶arty" s膮 nie na miejscu wobec ofiar (w tym 艣miertelnych) dzia艂a艅 tego skurwysyna.

Takich sfrustrowanych sklerotyk贸w jak ty
powinno si臋 zamkn膮膰 w skansenie i pokazywa膰 za pieni膮dze.
Mo偶e lepiej jednak nie pokazywa膰?
Dlaczego?
Z paru powod贸w. Podam najprostszy - wiem jak on wygl膮da.

To lepsze ni偶 baba z brod膮. I bardziej pouczaj膮ce.
To s膮 nieetyczne pomys艂y - pokazywa膰 za kas臋 chorego jako przestrog臋 przed chorob膮?

--
Jotte

Data: 2010-09-04 23:17:11
Autor: Alek
[...]

Bredzisz. I jak na tupeciarza przysta艂o im mniej kumasz tym bardziej g艂os podnosisz. Mylisz przyczyny i skutki, lekarstwo i chorob臋.

Data: 2010-09-04 23:27:26
Autor: Jotte
producent i info na produkcie
W wiadomo艣ci news:i5ud0o$suv$1news.onet.pl Alek
[...]

Nie, synu. Niczego nie myl臋, a podnoszenie g艂osu nie jest potrzebne.
Ja po prostu widzia艂em wi臋cej, ni偶 ty i zapomnia艂em wi臋cej ni偶 ty kiedykolwiek wiedzia艂e艣.
I dlatego nie oczekuj臋 od ciebie rozumienia.
Mam propozycj臋 - zr贸b mi uprzejmo艣膰 i zamknij g臋b臋 na temat zbrodniarza, OK?

--
Jotte

Data: 2010-09-05 08:12:17
Autor: Alek
[...]

Nie b臋d臋 si臋 z tob膮 licytowa艂 na ilo艣膰 tego co prze偶y艂em czy widzia艂em. Chetnie jednak zgodz臋 sie z tym, 偶e sporo zapomnia艂e艣. Lub raczej wypar艂e艣 z pami臋ci. Ja 偶y艂em w PRL, prze偶y艂em stan wojenny i lata 80' i pami臋tam stan gospodarki w tamtych czasach. Jesli chcesz pisa膰 o ofiarach (w tym 艣miertelnych) to dopisz je do rachunku komunist贸w, kt贸rzy rz膮dzili Polsk膮 przed pi臋膰 dekad i j膮 zrujnowali. 艁膮cznie z Gierkiem, tak ostatnio chwalonym przez jarkacza. Balcerowicz nie stworzy艂 hiperinflacji tylko j膮 pokona艂. Nie pozbawi艂 naszego pieni膮dza warto艣ci tylko mu j膮 przywr贸ci艂. Itd.
Mam propozycj臋 - zr贸b mi uprzejmo艣膰 i nie nazywaj zbrodniarzem cz艂owieka, kt贸remu zawdzi臋czamy wi臋cej ni偶 wi臋kszo艣ci innych polityk贸w ostatniego p贸艂wiecza, OK?

Data: 2010-09-05 17:47:26
Autor: Jotte
producent i info na produkcie [ko艅sko d艂ugie]
W wiadomo艣ci news:i5vcc3$lv4$1news.onet.pl Alek
<alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl> pisze:

Mam propozycj臋 - zr贸b mi uprzejmo艣膰 i nie nazywaj zbrodniarzem cz艂owieka, kt贸remu zawdzi臋czamy wi臋cej ni偶 wi臋kszo艣ci innych polityk贸w ostatniego p贸艂wiecza, OK?
Nie, nie OK.
I nie popisuj si臋, ze prze偶y艂e艣 PRL, stan wojenny itd., bo s膮 miliony, kt贸re te偶 prze偶y艂y. Ale s膮 tacy, co prze偶ywszy wojn臋, stalinizm, komun臋, planu zbrodniarza Balcerowicza jednak nie prze偶yli.
Zreszt膮 nie wystarczy jakiej艣 epoki tylko prze偶y膰, trzeba j膮 jeszcze rozumie膰, czego szczerze ci 偶ycz臋

Oto nieco opinii, na pocz膮tek:
<cit>
Jednym z wa偶nych element贸w 鈥瀙lanu Balcerowicza鈥 by艂a ustawa o uporz膮dkowaniu stosunk贸w kredytowych. Wprowadza艂a ona tzw. 鈥瀦mienn膮 stop臋 oprocentowania鈥 kredyt贸w. Je艣li na przyk艂ad umowa z bankiem opiewa艂a na 4 procent rocznie, to zmienna stopa oprocentowania si臋ga艂a 40 procent miesi臋cznie. Stawia艂o to kredytobiorc贸w w bardzo trudnej sytuacji, cz臋sto na granicy bankructwa. Ale na tym nie koniec, bo jednocze艣nie, dla symetrii, Leszek Balcerowicz wprowadzi艂 wysokie oprocentowanie lokat terminowych w bankach komercyjnych. Si臋ga艂y one nawet 100 procent. Trzecim elementem tej operacji by艂o zamro偶enie kursu walutowego; za dolara p艂acono 9 500 z艂otych.
W ten spos贸b uruchomiony zosta艂 osobliwy przep艂yw pieni臋dzy. Kredytobiorcy 鈥 a warto pami臋ta膰, 偶e w tamtym okresie kredyty brali bogatsi ch艂opi i drobni przedsi臋biorcy, a wi臋c zal膮偶ek przysz艂ej polskiej klasy 艣redniej 鈥 wi臋c ci kredytobiorcy byli bezlito艣nie drenowani przez banki przy pomocy opisanej ju偶 zmiennej stopy oprocentowania. A co si臋 dalej dzia艂o z wydrenowanymi w ten spos贸b pieni臋dzmi? Ot贸偶 finansi艣ci, g艂贸wnie ze wschodniego wybrze偶a Stan贸w Zjednoczonych, przyje偶d偶ali do Polski z dolarami, wymieniali je po 9 500 z艂otych za sztuk臋, pieni膮dze umieszczali na lokatach, a po up艂ywie roku 鈥 odbierali je w ilo艣ci dwukrotnie powi臋kszonej, wymieniali je na dolary po tym samym kursie 9,5 tysi膮ca i zadowoleni wracali do domu.
</cit>
Kto to pisze? Niejaki St. Michalkiewicz, publicysta wsp贸艂pracuj膮cy m.in. z Radiem Maryja, a chyba nikt nie mo偶e mnie podejrzewa膰 o jak膮kolwiek sympati臋 do tej wszawej rozg艂o艣ni.

No to teraz co艣 z innej strony barykady:
<cit>
Procesy denacjonalizacji i wprowadzanie zasad
gospodarki rynkowej, Plan Balcerowicza by艂y w rezultacie
mniej 鈥瀞zokow膮鈥 i bardziej skuteczn膮 form膮
transformacji ni偶 przedsi臋wzi臋te w innych krajach. Poci膮gn臋艂o
to za sob膮 okre艣lone koszty spo艂eczne (pauperyzacja,
bezrobocie, dezadaptacja, pog艂臋biaj膮ce si臋 stany frustracyjne)
ze wszystkimi tego konsekwencjami. Autorka
s膮dzi jednak, 偶e koszty ponoszone przez spo艂ecze艅stwo w
innych postkomunistycznych krajach, w warunkach zasz艂o艣ci
innych ni偶 w Polsce, by艂y wy偶sze. Przynajmniej, je艣li
za miernik koszt贸w spo艂ecznych przyj膮膰 ten wska藕nik
dezintegracji spo艂ecze艅stwa, jakim s膮 samob贸jstwa.
Wszystko to 艣wiadczy jednak o relatywnie lepszej, nie
za艣 dobrej sytuacji Polski, o ni偶szych - lecz nie o niskich
- wska藕nikach 艣mierci samob贸jczej.
</cit>
Wychodzi na to, 偶e trzeba zbrodniarza pochwali膰, bo doprowadzi艂 mniej ludzi do samob贸jczej 艣mierci, ni偶 to zasz艂o w innych krajach.
Aha - tekst autorstwa prof. zw. dr hab. Marii Janosz z Instytutu Studi贸w Politycznych PAN

Popatrzmy dla odmiany po r贸偶nych forach, swobodne wypowiedzi:
<cit>
ten autor "reform"doprowadzi艂 kiedy艣 do bankructwa miliony Polak贸w, odcinaj膮z swobonie "zera"(niby likwidowa艂 inflacje).Wiele tysiecy rodzin do dzisiaj przez jego reformu zyje w skrajnej nedzy a tysi膮ce innych pope艂ni艂o samob贸jstwa...czy ten cz艂owiek nadal uwa偶a, ze ma czyste sumienie???
</cit>

Albo:
<cit>
Co wy tak chwalicie tego Balcerowicza? On doprowadzi艂 do upadku wiele polskich przedsi臋biorstw. Bezrobocie, bieda w艣r贸d obywateli, problemy gospodarcze nie s膮 dzie艂em niewidzialnej r臋ki rynku, ale widzialnych r膮k polskich polityk贸w pokroju Balcerowicza. 艁atwo jest co艣 zniszczy膰, a trudniej odbudowa膰. Polskie przedsi臋biorstwa zamiast niszczy膰 mo偶na by艂o sprywatyzowa膰, zmodernizowa膰 i zrestrukturyzowa膰 lub wspom贸c finansowo do czasu, a偶 stan膮 si臋 konkurencyjne i dobrze prosperuj膮ce. Prawd膮 jest, 偶e niekt贸rzy poszkodowani przez plan Balcerowicza pope艂nili samob贸jstwa, a to klasyfikuje Leszka Balcerowicza jako kogo艣 kto przyczyni艂 si臋 do ludob贸jstwa, za to gro偶膮 trybuna艂y stanu.
</cit>

Jest tego du偶o wi臋cej, tylko nie chce mi si臋 wkleja膰.
Ale sqrwysyn bez honoru dalej 艣lini si臋 swoimi pomys艂ami, dotrzymywanie s艂owa dla tego 艂ajdaka nie istnieje. Oto jego pomys艂y na obecne problemy bud偶etu pa艅stwa:
<cit>
Balcerowicz: Podatki i tak mamy wysokie, tnijmy wydatki
(...)
- Polska mia艂a by膰 krajem cudu gospodarczego, tymczasem rz膮d zaczyna reform臋 finans贸w od podnoszenia podatk贸w - ubolewa Leszek Balcerowicz. Te same pieni膮dze trafi艂yby do bud偶etu, gdyby obni偶ono zasi艂ek pogrzebowy, zrezygnowano z podwy偶ek dla nauczycieli, a PKO BP wycofa艂 si臋 z kupna BZ WBK
(...)
W kraju, gdzie podatki i tak ju偶 s膮 wysokie, nale偶y ogranicza膰 wydatki - krytykuje zr臋by planu finansowego rz膮du na nast臋pne cztery lata by艂y szef NBP i minister finans贸w Leszek Balcerowicz.
(...)
Podczas 艣rodowej debaty w Sejmie premier Donald Tusk og艂osi艂, 偶e jego rz膮d nie zdecyduje si臋 na 偶adne radykalne reformy, zw艂aszcza takie, kt贸rych koszty musieliby ponosi膰 "ci, co maj膮 najgorzej". Zapowiedzia艂, 偶e nie b臋dzie s艂ucha艂 "pseudoekspertyz" ekonomist贸w. - Przyjmujemy drog臋 bezpieczn膮, zdroworozs膮dkow膮, a nie drog臋 ideolog贸w, eksperymentator贸w, radyka艂贸w, wariat贸w - m贸wi艂 Tusk.
- To dyskusja w kategorii epitet贸w i etykietek - odpowiedzia艂 mu wczoraj Balcerowicz na konferencji prasowej Forum Obywatelskiego Rozwoju.
Jego zdaniem rz膮d m贸g艂by zapewni膰 bud偶etowi brakuj膮ce 艣rodki bez uciekania si臋 do podnoszenia p艂aconych przez nas danin. Gdyby wydatki publiczne w tym roku ros艂y realnie o 1 proc. (t臋 regu艂臋 rz膮d chce stosowa膰 dla cz臋艣ci wydatk贸w od 2011 r.), a nie o 6,2 proc., to deficyt sektora finans贸w publicznych wyni贸s艂by w tym roku 3,5 proc. i by艂by ni偶szy a偶 o 54 mld z艂!
Takie ograniczenie trudno by艂oby jednak wprowadzi膰, gdy偶 trzy czwarte wydatk贸w to wydatki sztywne i by je hamowa膰, trzeba by zmienia膰 ustawy.
Zamiast tego FOR proponuje, by:
- radykalnie zmniejszy膰 zasi艂ek pogrzebowy do 30 proc. 艣redniego wynagrodzenia (dzi艣 wynosi dwie 艣rednie pensje, prawie 7 tys. z艂) i uzale偶ni膰 jego otrzymywanie od sytuacji dochodowej - oszcz臋dno艣膰 2 mld z艂
- zrezygnowa膰 z podwy偶ek dla nauczycieli, tym bardziej 偶e podwy偶ki nie wi膮偶膮 si臋 z popraw膮 efektywno艣ci nauczania, nie promuj膮 najlepszych nauczycieli - oszcz臋dno艣膰 2 mld z艂
- zlikwidowa膰 dotacje do kopal艅 i ograniczy膰 je w przypadku innych firm - oszcz臋dno艣膰 0,5 mld z艂
- znie艣膰 becikowe dla wszystkich i dotacje do kredyt贸w hipotecznych - oszcz臋dno艣膰 0,7 mld z艂
- obni偶y膰 zasi艂ki dla bezrobotnych do poziomu z 2009 r. - oszcz臋dno艣膰 0,3 mld z艂.
Balcerowicz jest te偶 zdania, 偶e PKO BP powinien zrezygnowa膰 z zakupu BZ WBK. Wtedy m贸g艂by da膰 2,5 mld z艂 z dywidendy do kasy pa艅stwa.
By艂y szef NBP wytkn膮艂 rz膮dowi nie tylko, 偶e podni贸s艂 VAT, ale te偶 偶e podwy偶ka ta odbywa si臋 bez uproszczenia jego skali. Do tego najwa偶niejsze dla gospodarki reformy s膮 odk艂adane na trudn膮 do przewidzenia przysz艂o艣膰, a rz膮d nie robi nic, by wp艂yn膮膰 na lawinowo rosn膮ce zatrudnienie i p艂ace dla administracji samorz膮dowej.
</cit>

<cit>
Przewodnicz膮cy Forum Obywatelskiego Rozwoju Leszek Balcerowicz podkre艣la, 偶e zdecydowane reformy finans贸w s膮 konieczne, bo w por贸wnaniu z innymi krajami naszej cz臋艣ci Europy, polska gospodarka wypada s艂abo. Odnosz膮c si臋 do zaproponowanej przez rz膮d podwy偶ki VATu by艂y minister finans贸w wskazuje, 偶e kraje, kt贸rych reformy opieraj膮 si臋 na podnoszeniu podatk贸w, ponosz膮 kl臋sk臋.
W艣r贸d propozycji Forum Obywatelskiego Rozwoju znalaz艂y si臋 te偶: rezygnacja z podwy偶ek dla nauczycieli w tym i przysz艂ym roku, obni偶enie zasi艂ku dla bezrobotnych do poziomu z 2009 roku oraz likwidacja dotacji dla kopalni i ograniczenie pomocy dla innych przedsi臋biorstw pa艅stwowych.
</cit>

Je艣li kto艣 chce, mo偶e mnie za tego ko艅skiego posta zjeba膰 od ostatnich, mam to w dupie. A te cytaty nie s膮 potrzebne mnie, wrzuci艂em je dla nie艣wiadomych i otumanionych.
Ja osobi艣cie dobrze zna艂em cz艂owieka, kt贸ry si臋 przez tego gnoja na B. zabi艂, bo ju偶 nie mia艂 jak 偶y膰 straciwszy wszystko. A z opowie艣ci naocznego 艣wiadka o jeszcze jednym podobnym wypadku. Wi臋cej mi nie trzeba, wielbicielu zwyrodnialca.
Przyda艂by si臋 jaki艣 Eligiusz Niewiadomski czy inny Lee Harvey Oswald...

--
Jotte

Data: 2010-09-05 14:34:11
Autor: Liwiusz
W dniu 2010-09-04 10:29, Przemys艂aw Adam 艢miejek pisze:

[...]

   Specjalnie dla Ciebie, aby艣 nie obra偶a艂 si臋 na ca艂y 艣wiat za swoj膮 偶enuj膮c膮 ignorancje:

http://www.ih.katowice.pl/strona.php?co=podstrona&id5=51&id_link=5&kat=Prawa%20konsumenta&PHPSESSID=6d344937

"呕ywno艣膰 znakuje si臋 terminem przydatno艣ci do spo偶ycia lub dat膮 minimalnej trwa艂o艣ci.

Termin przydatno艣ci do spo偶ycia jest charakterystyczny dla 偶ywno艣ci nietrwa艂ej, 艂atwo psuj膮cej si臋, przeznaczonej na diet臋, dla niemowl膮t oraz dla dzieci do trzech lat. Informacja o nim sk艂ada si臋 z dnia, miesi膮ca i, je艣li to mo偶liwe, roku, poprzedzonych s艂owami 鈥瀗ale偶y spo偶y膰 do...鈥.

Dat臋 minimalnej trwa艂o艣ci rozpoznamy po okre艣leniu 鈥瀗ajlepiej spo偶y膰 przed...鈥. Je艣li trwa艂o艣膰 nie przekracza 3 miesi臋cy, podaje si臋 po nim dzie艅 i miesi膮c. Gdy jest d艂u偶sza, lecz nie przekracza 18 miesi臋cy, wystarczy tylko miesi膮c i rok, a powy偶ej 18 miesi臋cy - jedynie rok. W tych dw贸ch wypadkach liczby poprzedzone s膮 s艂owami 鈥瀗ajlepiej spo偶y膰 przed ko艅cem...鈥. Niekt贸re produkty, mi臋dzy innymi piekarskie i ciastkarskie, przeznaczone do spo偶ycia do 24 godzin od chwili ich wytworzenia, pojedyncze porcje lod贸w nie musz膮 by膰 oznaczane 偶adnym z tych termin贸w."

Reszt臋 sobie wygooglasz.

--
Liwiusz

Data: 2010-09-05 15:24:47
Autor: Przemys艂aw Adam 艢miejek
producent i info na produkcie
W dniu 2010-09-05 14:34, Liwiusz pisze:
Reszt臋 sobie wygooglasz.

Oczywi艣cie panie Kolumb.

--
Przemys艂aw Adam 艢miejek

Data: 2010-09-06 01:27:58
Autor: poreba
producent i info na produkcie
Dnia Sun, 05 Sep 2010 14:34:11 +0200, Liwiusz napisa(a):

idiotycznie   brzmi  napis  ,,Najlepiej  spo齳
przed:  data  na  zgrzewie''  zamiast po prostu
,,Data przydatno鷆i do spo齳cia na zgrzewie''.
Specjalnie  dla  Ciebie  /.../  Informacja /.../
poprzedzonych  s鵲wami  ale齳  spo齳  do....
Dat    minimalnej   trwa鵲鷆i   rozpoznamy   po
okre鷏eniu  ajlepiej  spo齳  przed.... /.../
ajlepiej spo齳 przed ko馽em.... Reszt sobie
wygooglasz.
Tristan jak zwykle zawile wy鵸szcza. Nie s郿zicie,
齟  'stary'  spos骲  wyra齛nia  tego samego by po
prostu  bardziej  prosty:  "termin przydatno鷆i do
spo齳cia".  "Najlepsze przed" nie okre鷏a przecie
kiedy co ju do spo齳cia si nie b鎑zie nadawa鵲.
Sugeruje  ponadto 齟 po tej dacie jeszcze si mo齟
nadawa.

AFAIR     zapisy     zmieniono     aby     齳wno
'przeterminowana'  (a  by鵤  po prostu po terminie
gwarancji   producenta)  mog鵤  by  jeszcze  jako
齳wno  traktowana,  a  nie  jako  odpad        z
bezwzgl鎑nym   zakazem   dopuszczania  do  obrotu,
chocia齜y jako pasza.

--
pozdro
poreba

Data: 2010-09-06 01:56:14
Autor: animka
producent i info na produkcie
W dniu 2010-09-06 01:27, poreba pisze:
Dnia Sun, 05 Sep 2010 14:34:11 +0200, Liwiusz napisa艂(a):

[...]
鈥瀗ajlepiej spo偶y膰 przed ko艅cem...鈥. Reszt臋 sobie
wygooglasz.
Tristan jak zwykle zawile wy艂uszcza. Nie s膮dzicie,
偶e  'stary'  spos贸b  wyra偶ania  tego samego by艂 po
prostu  bardziej  prosty:  "termin przydatno艣ci do
spo偶ycia".  "Najlepsze przed" nie okre艣la przecie偶
kiedy co艣 ju偶 do spo偶ycia si臋 nie b臋dzie nadawa艂o.
Sugeruje  ponadto 偶e po tej dacie jeszcze si臋 mo偶e
nadawa膰.

2 razy kupi艂am w Carrefourze paczkowany 偶贸lty ser Podlaski w kawa艂ku.
Termin przydatno艣ci do spo偶ycia dosy膰 d艂ugi. Po 3 dniach od zakupu zielone i r贸偶owe kropki na nim, brrr,

--
animka

Data: 2010-09-09 00:08:59
Autor: niusy.pl
producent i info na produkcie

U偶ytkownik "animka" <animka@to.nie.ja.wp.pl>

2 razy kupi艂am w Carrefourze paczkowany 偶贸lty ser Podlaski w kawa艂ku.
Termin przydatno艣ci do spo偶ycia dosy膰 d艂ugi. Po 3 dniach od zakupu
zielone i r贸偶owe kropki na nim, brrr,
--

Malowali pokoje ?

Data: 2010-09-09 01:39:42
Autor: animka
producent i info na produkcie
W dniu 2010-09-09 00:08, niusy.pl pisze:

U縴tkownik "animka"<animka@to.nie.ja.wp.pl>

2 razy kupi砤m w Carrefourze paczkowany 矿lty ser Podlaski w kawa砶u.
Termin przydatno禼i do spo縴cia dosy d硊gi. Po 3 dniach od zakupu
zielone i r罂owe kropki na nim, brrr,
--

Malowali pokoje ?

W lod體ce?

--
animka

Data: 2010-09-10 22:41:17
Autor: niusy.pl
[...]

Sufit lod體ki malowali ?

Data: 2010-09-10 22:57:17
Autor: animka
W dniu 2010-09-10 22:41, niusy.pl pisze:

[...]

Czy Ty nie zorientowa砮 si zupe硁ie, 縠 to zab骿cza ple恶 (te kropki r罂owe i zielone)?

--
animka

producent i info na produkcie