proszę o poradę jak to ugryżć (dowóz dziecka niepełnosprawnego do szkoły - zwrot kosztów)

Data: 2011-12-30 19:07:48
Autor: Krzysiek
proszę o poradę jak to ugryżć (dowóz dziecka niepełnosprawnego do szkoły - zwrot kosztów)
Witam wszystkich :)

Nie jestem prawnikiem, nie wiem jak sprawę ugryżć, ale chce pomóc rodzicowi dziecka. Oczekuję od Państwa dyskusji i podpowiedzi jak sprawę ugryżć.
Sprawa jest następująca.

12-letnie dziecko z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi jest dowożone przez rodzica jego własnym samochodem. Rodzić skorzystał z prawa (art 17 ustawy o systemie oświaty) http://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=1 i dowozi dziecko samodzielnie (pomimo że Gmina N od Nowego Roku ma dysponowac przewozem). Zawarł z Wójtem Gminy N umowę, która określa zasady zwrotu pieniędzy. Zwracany jest JEDNOKROTNY koszt dowiezienia dziecka na trasie dom-szkoła-dom.
Jednakże rodzic tego dziecka taką trasę pokonuje DWUKROTNIE w ciągu dnia, gdyz po zawiezieniu dziecka wraca sam do domu, a potem jedzie równiez sam po dziecko. Rzeczywiste ponoszone koszty są dwukrotnie wyższe. W czasie pobytu w szkole rodzic musi wrócic do domu, gdyż tylko wtedy ma czas na spełnienie swoich potrzeb bytowych (ugotowanie obiadu, sprzątanie, zakupy itp). Cały pozostały czas niestety MUSI poświęcać dziecku ze względyu na specyfikę ułomności dziecka (tutaj absolutnie nie koloryzuję bo znam doskonale tą rodzinę).

Na podstawie art. 17 ust. 3a tejże ustawy OBOWIĄZKIEM GMINY jest . ...
....zwrot kosztów przejazdu ucznia, o którym mowa w pkt 1 i 2, oraz jego opiekuna do szkoły lub ośrodka, wymienionych w pkt 1 i 2, na zasadach określonych w umowie zawartej między wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) i rodzicami, opiekunami lub opiekunami prawnymi ucznia, jeżeli dowożenie i opiekę zapewniają rodzice, opiekunowie lub opiekunowi prawni.

uważam że Gmina N powinna uwzględnić RZECZYWIŚCIE ponoszone koszty i zwrócić za DWUKROTNY przejazd na trasie dom-szkoła-dom (chodzi mi tu o celowośc dowozu dziecka).
W rozmowie z wójtem przed sporządzeniem umowy rodzic usłyszał, że absolutnie gmina nie zwróci za dwa takie  przejazdy, może tylko za jeden. Żeby było ciekawie - w sąsiednich gminach - są identyczne przypadki i tam refundowane są koszty za dwukrotny przejazd rodzica na trasie dom-szkoła-dom. Na róznych forach wyczytałem że w wielu innych miejscach w Polsce refundowany jest przejazd dwukrotny.

Przekopałem sporo wyroków sąowych, orzeczeń Sądu Najwyższego - niestety w tej kwestii nie znalazłem odpowiedzi jednoznacznej. Wszystko sprowadza się do zawartej umowy. Ustawodawca niedoprecyzował szczegółów i sposobu refundacji - zrzucił to na bark Samorządu i w ten sposób mamy "kwiatek" prawny.

I teraz proszę Państwa o pomoc - jak to "ugryżć" - jak wymóc na Wójcie zwrot rzeczywistych kosztów (rodzic dostaje tylko ich połowę). Jakich argumentów użyć i jak sie odwołać od decyzji wójta (umowa na jednokrotny przejazd).
Wdzięczny będę za linki do orzeczeń sądów, do opisanych identycznych spraw, może ktoś z Państwa umiałby się tym zająć

Dzięki serdeczne i Wszystkiego Najlepszego w Nowym Roku

Krzysiek

Data: 2011-12-30 20:00:14
Autor: ToMasz
[...]
Taki mam pomysł. Jakby powiedzieć Wójtowi (na piśmie) że rodzice rozważają możliwość dowożenia dziecka przez pracownika gminy - rozumiem że to będzie 2krotny dojazd. Po otrzymaniu zapewnienia że jest taka możliwość, należałoby z innej beczki zapytać ile podatnik będzie musiał zapłacić za 2 przejazdy, amortyzacje auta i kierowce. Z różnicy kosztów poniesionych przez gminę a transport własny powinno wyjść ze wersja rodziców jest tańsza. wtedy można by Wojtowi zarzucić niegospodarność - na piśmie....

ToMasz

Data: 2011-12-31 13:07:12
Autor: Iksinski

Użytkownik "ToMasz" <twitek4@.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:jdl1nu$dqd$1inews.gazeta.pl...

Taki mam pomysł. Jakby powiedzieć Wójtowi (na piśmie) że rodzice rozważają możliwość dowożenia dziecka przez pracownika gminy - rozumiem że to będzie 2krotny dojazd.

Moim zdaniem autorowi chodziło o coś innego. Gmina zwraca obecnie koszt przejazdu dom - szkoła (rano) i szkoła - dom (popołudnie).
Autor chciałby, żeby gmina zwracała koszt przejazdu dom - szkoła - dom (rano) i dom - szkoła - dom (popołudnie).

Po otrzymaniu zapewnienia że jest taka
możliwość, należałoby z innej beczki zapytać ile podatnik będzie musiał zapłacić za 2 przejazdy, amortyzacje auta i kierowce.

Gminny bus nie musi wracać do domu dziecka (rano) i nie musi zaczynać kursu z domu dziecka (popołudnie), więc nie ponosi dodatkowych kosztów.

Z różnicy kosztów
poniesionych przez gminę a transport własny powinno wyjść ze wersja rodziców jest tańsza. wtedy można by Wojtowi zarzucić niegospodarność - na piśmie....

Tia... Szczególnie jak się okaże, że bus i tak dojeżdża po inne dziecko w pobliżu i w zasadzie gmina nie ponosi dodatkowych kosztów...
Jeszcze się okaże, że umowa z rodzicem jest taką niegospodarnością. ;-)

Data: 2011-12-31 16:21:25
Autor: Krzysiek

Użytkownik "Iksinski" <nie_pisz@tu_nic_nie_ma.pl> napisał w wiadomości news:jdmtua$93f$1mx1.internetia.pl...

[...]

Tak o to właśnie mi chodzi. Jedyne co znalazłem w necie na ten temat znajduje się tu:
http://www.abc.com.pl/pytanie/921/6
Znalazłem coraz więcej opisanych przypadków, gdzie rodzice maja płacone właśnie w ten sposób ale stawka jest zróznicowana , np 66%, 50%, 35% kwoty z rozporządzenia min transportu określającej zwrot kosztów użytkowania sam prywatnego (obecnie  jest to 0,83 zł za 1 km dla samochodu o poj. silnika pow. 900 cm3). NIGDZIE natomiast nie znalazłem wytycznych określających ów stawkę.

[...]

[...]
Ponosi - bo zapewniona musi byc opeka podczas jazdy, czyli w praktyce 1 etat opiekuna. W praktyce ten bus nigdy tez nie stoi pod szkołą i nie czeka aż dzieci skończa lekcje. Nie wiem czy wraca do gminy.

Może jeszcze jest zasadne... Subwencja oświatowa, jaką dostaje gmina na opisane dziecko jest ogromnie wysoka. Za dziecko "normalne" zdrowe, chodzące do normalnej szkoły dostaje kwotę X. Dziecko z upośledzeniem ale beż sprzężeń - kwotę 4,5X Natomiast dziecko ze sprzeżeniami, autystyczne - kwotę 9,5X. Obawiam się że na takich dzieciach gmina bardzo dużo "zarabia"

Tia... Szczególnie jak się okaże, że bus i tak dojeżdża po inne dziecko w pobliżu i w zasadzie gmina nie ponosi dodatkowych kosztów...
Jeszcze się okaże, że umowa z rodzicem jest taką niegospodarnością. ;-)

i tutaj dokładnie masz rację... bus ma 9 miejsc, jeździ niewiele mniej dzieci. Jeżdżą te, których rodzice nie obawiają sie dowozu zbiorowego, bądź też nie chca wozić sami (to jest niepodważalna decyzja rodziców o wyborze).

Znalazłem tez rzecz ciekawą jaka tu jest niegospodarnośc Jeśli jednak się ktos uprze to gmina MUSI wozić tylko jedno dziecko (trasa II) http://eprzetargi.org/Ogloszenie.aspx?pid=1117438

Pozdr. Krzysiek

Data: 2012-01-01 12:39:12
Autor: ToMasz
[...]
jeszcze raz. strzelam że przewóz dziecka wykonany przez rodzica kosztuje ok 1zł/km. załóżmy że szkoła jest 2.5km od domu, a ratusz, miejsce postoju wozidła gminnego nie jest w środku odcina.

Tak więc rodzic robi tam i spoworotem 2 razy dziennie, czyli  5+5km = 10.

tasama sytuacja z kierowcą gminy: pojazd ten sam. dojazd do domu 0.5km do szkoły 2.5km czyli mamy koszt przejazdu taki jak rodzic + dojazd z siedziby gminy do  domu dziecka.

Koszt pracy rodzica może być równy kosztowi pracy kierowcy. Koszt oczekiwania kierowcy na dziecko w szkole jest co najmniej równy (minimalna pensja brutto/ilośćdni pacujących/8godzin) 10zł. czyli oczekiwanie kosztuje ok 50zł na dzień? Kierowca nie czeka? jak nie czeka to znowu mu się dolicza dojazd do szkoły/domu dziecka.

Jeśli nie występują dodatkowe czynniki których nie wziąłem pod uwagę, mój tok rozumowania doprowadzi do wniosku ze Wójt/prezydent który jest osobą inteligentną wybiera mnie opłacalne rozwiązanie, a wiec... szoferem jest bratanek czy też ma udział w tankowaniu?

ToMasz

Data: 2012-01-01 14:13:05
Autor: Krzysiek

Użytkownik "ToMasz" <twitek4@.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:jdpgl1$q70$1inews.gazeta.pl...
[...]

Ale zrozum to, że - po pierwsze - w mocy prawa gmina ma obowiązek dowożenia takich dzieci do szkół (nawet nie najbliższych). Nawet jeśli jest tylko jedno dziecko musi być zapewniony kierowca + samochód + opiekun.
Po drugie - to rodzic decyduje, czy dowozi sam, czy gmina.
Po trzecie - jesli rodzic dowozi sam (przy istniejącym dowozie gminy) to w mocy prawa gmina ma zwrócic rodzicowi koszt dowozu i nawet koszt opiekuna na czas przewozu dziecka.
Po czwarte - zwrot kosztów odbywa się na mocy umowy z burmistrzem, wójtem...
To wszystko wynika z art 17 ustawy o oświacie

I teraz wójt podpisał umowe z rodzicem na JEDEN kurs dziennie na trasie dom-szkoła-dom po stawce ministerialnej 0,83 zł km
RZECZYWISCIE rodzic wykonuje DWA takie kursy dziennie. Wójt NIE chce się zgodzić na refundacje dwóch takich przejazdów.

W wielu wielu przypadkach innych dzieci - rodzice mają płacone za DWA takie przejazy ale ze stawkami wziętymi z kosmosu, zazwyczaj bardzo niskimi, ale w umowie jest zaznaczone że kursy są dwa. Bywa tez że opłata jest pełna (2 kursy dom-szkola-dom po stawce ministerialnej 0,83). To wszystko zależy od widzimisię wójta. Nie ma tu (chyba, albo ja nie potrafię znaleźć) żadnych wytycznych odnośnie stawek.

I teraz - jakich argumentów użyć by wymóc na wójcie refundację RZECZYWIŚCIE ponoszonych kosztów. Nadmienię że gmina z takiego dziecka dostaje gigantyczną subwencję oświatową - ok 10 razy wyższą  niż na dzieco zdrowe. To nie sa małe pieniądze!!

pozdrawiam noworocznie, Krzysiek

Data: 2012-01-02 17:52:21
Autor: ToMasz
W dniu 01.01.2012 14:13, Krzysiek pisze:
Ale zrozum to, że - po pierwsze - w mocy prawa gmina ma obowiązek
dowożenia takich dzieci do szkół (nawet nie najbliższych).
rozumiem

I teraz wójt podpisał umowe z rodzicem na JEDEN kurs dziennie na trasie
dom-szkoła-dom po stawce ministerialnej 0,83 zł km
zażądać od Wójta przedstawienia kosztorysu na transport dziecka z gminnych funduszy.
RZECZYWISCIE rodzic wykonuje DWA takie kursy dziennie. Wójt NIE chce się
zgodzić na refundacje dwóch takich przejazdów.
przedstawić mu TAŃSZY kosztorys dowożenia dziecka przez rodzica. jeśli wójt wybierze droższą opcje - sprawę oddać w ręce kogoś kto jest nad wójtem. Oskarżyć go o niegospodarność. to na 99.9% jakaś prywatna korzyść jeśli się nie zgodzi.
ToMasz

Data: 2012-01-03 15:16:12
Autor: Krzysiek

Użytkownik "ToMasz" <twitek4@.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:jdsnc6$p9o$1inews.gazeta.pl...
[...]

Chyba teraz sobie zaprzeczyłeś. Rodzić sam wozi dziecko i MA PODPISANĄ z wójtem umowe na JEDEN przejazd. Więc rodzic doskonale wie ile dostaje pieniędzy tytułem zwrotu za dowóz.

RZECZYWISCIE rodzic wykonuje DWA takie kursy dziennie. Wójt NIE chce się
zgodzić na refundacje dwóch takich przejazdów.
przedstawić mu TAŃSZY kosztorys dowożenia dziecka przez rodzica.

Tańszy nie będzie, bo rodzic chce zwrotu dwukrotności tej kwoty, gdyż rzeczywiście jest zmuszony jeździć 2 razy dziennie na trasie dom-szkoła-dom.

jeśli wójt wybierze droższą opcje - sprawę oddać w ręce kogoś kto jest nad wójtem. Oskarżyć go o niegospodarność. to na 99.9% jakaś prywatna korzyść jeśli się nie zgodzi.
ToMasz

Jedyne co mi przychodzi na myśl to poprosić wójta o przedstawienie wydatkowanie tej "części" subwencji oświatowej, jaką gmina dostaje na to jedno dziecko. Nie wiem czy to będzie wykonalne bo w gminie jest kilkoro dzieci niepełnosprawnych dowożonych i przez gminę i przez rodziców do szkoły specjalnej (w innej gminie) albo wręcz do różnych szkół, a gmina płaci szkołom zapewne razem za te dzieci. Wysokośc subwencji na poszczególne dzieci zależy od stopnia ułomności.

Data: 2012-01-12 18:34:50
Autor: Massai
prosze o porade jak to ugryzc
Krzysiek wrote:

> [...]

dziecka dostaje gigantyczną subwencję oświatową - ok 10 razy wyższą
niż na dzieco zdrowe. To nie sa małe pieniądze!!

Dwie sprawy:
1. Wójt ma zwrócić koszt transportu i WYKWALIFIKOWANEGO opiekuna.
Opieka nad dzieckiem niepełnosprawnym to zupełnie co innego niż
kierowca gimbusa. Znaleźć takowego opiekuna (najlepiej z sąsiedniej
gminy, z Twojej żaden nauczyciel, bo to będzie prawdopodobnie
nauczyciel, nie będzie chciał podpadac wójtowi), poprosić o ofertę na
piśmie. Przedstawić wójtowi tę wycenę.

2. Wydrukować tę opinię prawną, którą znalazłeś, z zaznaczeniem źródła
i przedstawić wójtowi. Na 95% urzad gminny korzysta z tego
oprogramowania i się trzymają tego co tam znajdą. Zagrozić pozwem i
powinni zmięknąć.

Ze swej strony mogę tylko wyjaśnić, że jeśli autorka napisała "wydaje
się", to jest tylko jej opinia, a nie wynika to wprost z konkretnego
przepisu.

--
Pozdro
Massai

Data: 2012-01-02 19:42:52
Autor: Gotfryd Smolik news
proszę o poradę jak to ugryżć (dowóz dziecka niepełnosprawnego do szkoły - zwrot kosztów)
  Ja wyłącznie w jednej sprawie, resztę argumentów rozumiem
ale się nie odnoszę:

On Sun, 1 Jan 2012, ToMasz wrote:

Kierowca nie czeka? jak nie czeka to znowu mu się dolicza dojazd do szkoły/domu dziecka.

  No niekoniecznie.
  Sprawa dotarcia pracownika do pracy to ... jego sprawa.
  Dura lex... i tak dalej.
  Przysługują ryczałtowe koszty, a tłumacząc na polski: "jeśli
samochód nie jest do niczego innego potrzebny, zostaje pod
szkołą a kierowca może sobie iść".
  Oczywiście rozwiązania mogą być różne, w tym "kierowca na
dużurze" oraz wersja "kierowca ma wolne i może sobie zabrać
samochód" (bez wnikania kto płaci za paliwo :>), zwracam
tylko uwagę, że z faktu iż *praktycznie* jest wysoce prawdopodobne
iż stosowana jest jakaś mniej minimalistyczna wersje, z samego
faktu że jest kierowca, samochód i wolne w środku (dla kierowcy)
nie wynika, że samochód *musi* jeździć dokądkolwiek.
  Transport (dzieci) siedzi w szkole, nie ucieknie (chyba, statystycznie).

[...]

  A to inna sprawa :>, ale wyłącznie przy rozpatrywaniu wersji że
samochód jeździ "niepotrzebnie w rozumieniu prawa" - np. że kierowca
jedzie nim do domu a gmina za to płaci.

pzdr, Gotfryd

proszę o poradę jak to ugryżć (dowóz dziecka niepełnosprawnego do szkoły - zwrot kosztów)