przedawnienie długu wobec banku

Data: 2015-03-23 15:49:20
Autor: Eli
przedawnienie długu wobec banku
Siedem lat temu umarł mój ojciec. Majątku żadnego nie miał, więc spadkiem w ogóle się nie zajmowałem, nie chodziłem po żadnych sądach, notariuszach etc. W tym miesiącu przyszło do mnie pisemko z jednego z banków, że dowiedzieli się o śmierci ojca (bystrzaki) i szukają spadkobierców bo miał u nich dług. W tej sytuacji ja jestem jedynym spadkobiercą. Nie wytrzymałem i zadzwoniłem na podany numer z pytaniem co to za dług. Niestety miła pani po drugiej stronie słuchawki niczego nie powiedziała, tylko to żebym poszedł do oddziału owego banku i złożył oświadczenie że jestem spadkobiercą - to wtedy powiedzą mi ile jest tego długu i ewentualnie pójdą na ugodę (umorzenie odsetek). Ja pytałem tylko co to za dług, z tą ugodą ta pani sama wyjechała.

Mam jednak wrażenie, że taki dług powinien się już przedawnić. O ile mi wiadomo, ojciec nie miał żadnych kredytów, jedyne co mógł mieć to debet na koncie. Czy jest jakiś "bezpieczny" sposób, żeby dowiedzieć się jaki jest dług?

Czy jeżeli pójdę do tego banku i podpiszę oświadczenie że jestem spadkobiercą, to nie "spalę" sobie możliwości odmowy zapłaty z powodu przedawnienia? A może najlepiej napisać do nich od razu "w ciemno" że niczego nie zapłacę bo ewentualne długi ojca są już przedawnione?

Dodam, że jest to pierwsze pismo do mnie w tej sprawie - przysłane zwykłym listem. Całą korespondencję do ojca niszczyłem lub odnosiłem na pocztę bez otwierania. Nigdy nie korzystałem po jego śmierci z jego telefonu, karty płatniczej etc.

--
pzdr, Eli

Data: 2015-03-23 17:11:54
Autor: Robert Tomasik
W dniu 23-03-15 o 15:49, Eli pisze:

[...]

Spadkobiercą jesteś bez względu na to, czy złożysz to oświadczenie, czy nie.

[...]

Zgodnie z art. 731 kc "Roszczenia wynikające ze stosunku rachunku bankowego przedawniają się z upływem lat dwóch. Nie dotyczy to roszczeń o zwrot wkładów oszczędnościowych." A zatem odpisałbym bankowi, że roszczenia uważasz za przedawnione.

Data: 2015-03-23 18:15:32
Autor: m4rkiz
"Robert Tomasik" <robert.tomasik@gazeta.pl> wrote in message news:55103b50$0$8375$65785112news.neostrada.pl...
[...]

tylko ze oswiadczenie ze jest spadkobierca moze zawierac jakies
sformulowania ktore moga znaczyc ze uznal dlug, wiec po co
komplikowac sobie zycie i podkladac sie multimiliardowym
korporacjom z tabunem prawnikow

"Ciekawym zagadnieniem jest również wpływ uznania długu na roszczenia już przedawnione. Zgodnie ze stanowiskiem Sądu Najwyższego, jeżeli taki wniosek wypływa z okoliczności danej sprawy, uznanie długu może zostać potraktowane jako zrzeczenie się przez dłużnika korzystania z zarzutu przedawnienia. Innymi słowy, w takim wypadku, gdyby wierzyciel postanowił dochodzić przedawnionego roszczenia przed sądem, to dłużnik byłby pozbawiony możliwości skutecznego powoływania się na przedawnienie. Należy jednak podkreślić, że skutek ten nie występuje w wypadku każdego uznania długu, zaś jego wystąpienie (lub nie) oceniałby sąd na podstawie okoliczności sprawy."

http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/jakie;zachowanie;moze;zostac;potraktowane;jako;uznanie;dlugu,255,0,1572095.html

--
http://db.org.pl/

Data: 2015-03-23 18:24:56
Autor: p47
W dniu 2015-03-23 o 18:15, m4rkiz pisze:
[...]

juĹĽ przedawnione. Zgodnie ze stanowiskiem SÄ…du NajwyĹĽszego, jeĹĽeli taki
[...]

Najbezpieczniej wg mnie to nic nie robic, nie dzwonic, nie pisać, bo mozesz niechcÄ…cy, nie zdajÄ…c sobie z tego sprawy uznać dĹ‚ug, albo przerwac bieg  jego przedawnienia np. twoja zgoda na ugodÄ™ spowodowaĹ‚aby uznanie dĹ‚ugu i przerwanie biegu przedawnienia.

Data: 2015-03-23 19:14:08
Autor: Eli
W dniu 2015-03-23 o 18:24, p47 pisze:
[...]

mozesz niechcący, nie zdając sobie z tego sprawy uznać dług, albo
przerwac bieg  jego przedawnienia np. twoja zgoda na ugodÄ™ spowodowaĹ‚aby
uznanie długu i przerwanie biegu przedawnienia.

A ja właśnie nie wytrzymałem i zadzwoniłem. Tyle że zadzwoniłem zapytać się co to za dług i nie otrzymałem odpowiedzi - więc chyba nie mogłem uznać czegoś z czego istnienia nie zdawałem sobie sprawy i odmówiono mi uświadomienia?

--
pzdr, Eli

Data: 2015-03-23 21:52:34
Autor: Robert Tomasik
W dniu 23-03-15 o 19:14, Eli pisze:

[...]

Nie mogłeś. Po za tym to trochę bez sensu. Bo skoro wysłali do Ciebie wiadomość, to musieli skądś powziąć wiedzę, że jesteś spadkobiercą. A skoro tak, to powinni napisać, o co im chodzi.

Data: 2015-03-23 22:43:37
Autor: Eli
[...]

Właśnie rzecz w tym, że nie wiedzą czy jestem spadkobiercą i w tej sprawie się do mnie zwracają. Jednak na pytanie - jak to jest, że oni nie wiedzą czy jestem spadkobiercą, a jednak wyciągnęli z Urzędu Miasta informacje o mnie i moich rodzicach na podstawie samych przypuszczeń, zaś ja nie mogę się dowiedzieć jaki miałbym dług i za co właśnie dlatego że nie podpisałem że jestem spadkobiercą - to nie umieli odpowiedzieć.

--
pzdr, Eli

Data: 2015-03-23 23:18:12
Autor: Robert Tomasik
W dniu 23-03-15 o 22:43, Eli pisze:

Właśnie rzecz w tym, że nie wiedzą czy jestem spadkobiercą i w tej
sprawie siÄ™ do mnie zwracajÄ…. Jednak na pytanie - jak to jest, ĹĽe oni
[...]

Poniekąd im się nie dziwię. W końcu nie mogą osób postronnych informować o rzeczach stanowiących tajemnicę bankową.

Data: 2015-03-24 00:45:04
Autor: Kris
przedawnienie długu wobec banku
W dniu poniedziałek, 23 marca 2015 22:43:44 UTC+1 użytkownik Eli napisał:
Wła¶nie rzecz w tym, że nie wiedz± czy jestem spadkobierc± i w tej sprawie się do mnie zwracaj±. Jednak na pytanie - jak to jest, że oni nie wiedz± czy jestem spadkobierc±, a jednak wyci±gnęli z Urzędu Miasta informacje o mnie i moich rodzicach na podstawie samych przypuszczeń, za¶ ja nie mogę się dowiedzieć jaki miałbym dług i za co wła¶nie dlatego że nie podpisałem że jestem spadkobierc± - to nie umieli odpowiedzieć.
Bank może chyba rozpocz±ć postepowanie spadkowe i wtedy ustala spadkobierców.

Data: 2015-03-24 16:05:45
Autor: Robert Tomasik
W dniu 24-03-15 o 08:45, Kris pisze:
[...]

Każdy może, kto ma interes prawny. Tylko wobec przedawnienia roszczeń, to nie za bardzo widz± pewnie sens i st±d badaj± sytuację, czy da się co¶ na tym zarobić.

Data: 2015-03-25 15:53:58
Autor: Eli
[...]

Z tego co się dzisiaj dowiedziałem w tym banku, to rozpoczęli postępowanie spadkowe.

--
pzdr, Eli

Data: 2015-03-25 11:07:10
Autor: witek
Eli wrote:

Z tego co się dzisiaj dowiedziałem w tym banku, to rozpoczęli
postępowanie spadkowe.

No to z sadu dostaniesz wkrotce pisemko, ze toczy sie sprawa spadkowa.
Albo sam sie zainteresuj czy sie toczy. Bo jak nie podali dobrze twojego adresu to nic nie dostaniesz.
Na sprawy chodzic nie musisz, ale intersuj sie kiedy sie skonczy.
Bo decyzji s±d sam z siebie ci nie przysle.

Po skonczonej sprawie piszesz do s±du pismo z pro¶b± o przysłanie pisemnego postanowienia s±du o nabycie spadku wraz z kaluzla prawomocnosci.

Uwaga od momentu skonczonej sprawy (no prawie) a nie od daty na pismie z postanowieniem ktore dostaniesz biegnie ci czas na zlozenie  sd-z2 w urzedzie skarbowym zebys nie zaplacil podatku od spadku.
Nie przegap, bo szkoda kasy na podatki.

No i z tym pisemkiem z sadu o nabyciu spadku bank nie bedzie sie juz mogl migac z powiedzeniem o co chodzi.
Po czym bankowi oswiadcz, ze dlug juz sie przedawnil i nie zamierzasz spłacać.
Bzdur, ze teraz ty jestes spadkobierc± i to twoj dlug w zwiazku z tym nic sie nie przedawnilo nawet nie sluchaj.

Jak chcesz wiecej szczegolow co i jak kiedy i w jakiej kolejnosci napisz na grupie. na maile nie odpowiadam.

Data: 2015-03-25 20:12:58
Autor: z
W dniu 2015-03-25 o 17:07, witek pisze:
Bzdur, ze teraz ty jestes spadkobierc± i to twoj dlug w zwiazku z tym
nic sie nie przedawnilo nawet nie sluchaj.

Dzięki za pouczaj±cy wykład. Dobrze mieć tak± wiedzę a Ľle zdać sobie sprawę w jakim popapranym państwie żyjemy i jak w tym państwie panosz± się banki. TFUUU!!!

Data: 2015-03-25 17:55:07
Autor: witek
z wrote:
[...]

Przedawniony dlug bank nadal ma prawo dochodzic.
Stad moze łagać ile wlezie byleby tylko dluznik zechcial zaplacic.

Dluznik natomiast ma mozliwosc uchylic sie od zapłaty.

Data: 2015-03-26 03:56:56
Autor: z
W dniu 2015-03-25 o 23:55, witek pisze:
Przedawniony dlug bank nadal ma prawo dochodzic.
Stad moze łagać ile wlezie byleby tylko dluznik zechcial zaplacic.

Dluznik natomiast ma mozliwosc uchylic sie od zapłaty.

Tak przy okazji.

Rodzice nie posiadaj± maj±tku. Został on przepisany na dzieci kiedy przechodzili na emeryturę.
Na 100% wiem jakie kredyty brali i że je spłacili. Im ufam ale nie ufam bankom. Czy w takiej sytuacji dla ¶więtego spokoju należałoby odrzucić spadek? Z tego co pamiętam jest chyba 6 mies.

Data: 2015-03-26 07:12:27
Autor: Robert Tomasik
W dniu 26-03-15 o 03:56, z pisze:

[...]
Jest to jeden ze sposobów, ale pod warunkiem,. że nie ma wnuków. Bo jak s±, to one dziedzicz±, a to dopiero może być problem, bo to te dzieci będ± stronami w takim postępowaniu.

Data: 2015-03-26 15:53:26
Autor: z
przedawnienie długu wobec banku
Jest to jeden ze sposobów, ale pod warunkiem,. że nie ma wnuków. Bo jak
s±, to one dziedzicz±, a to dopiero może być problem, bo to te dzieci
będ± stronami w takim postępowaniu.

Ja pier... Jak żyć?
Czy ta informacja o 2 latach przedawnienia w banku jest pewna?

Data: 2015-03-26 13:17:39
Autor: witek

http://3obieg.pl/dluzniku-niektorych-dlugow-nie-musisz-splacac-bo-sa-przedawnione

Data: 2015-03-27 11:13:26
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 26 Mar 2015, Robert Tomasik wrote:

W dniu 26-03-15 o 03:56, z pisze:

Tak przy okazji.
Rodzice nie posiadaj± maj±tku. Został on przepisany na dzieci kiedy
przechodzili na emeryturę.
[...]
Jest to jeden ze sposobów, ale pod warunkiem,. że nie ma wnuków.

  Chyba nie tylko (nie tylko tym warunkiem).
  Zależy jeszcze, co "z" rozumie przez "przepisanie maj±tku", bo
oczywi¶cie jest krytyczna różnica między "przepisaniem za co¶"
(dożywociem) a "przepisaniem za nic" (darowizn±).
  Darowizny wlicza się przecież do spadku, prawda?

  Scenariusz:
- wszyscy odrzucaj± spadek
- spadek z mocy przepisu przechodzi (z dobrodziejstwem inwentarza)
  na gminę lub skarb państwa
- bank ż±da przeprowadzenia postępowania spadkowego, doliczenia
  do spadku warto¶ci darowizn i działu spadku.
  Potem idzie do "przepisanych" :>
  Być może wyżej jest jaka¶ luka, pozwalaj±ca zablokować takie
działanie, ale z przezorno¶ci procesowej brałbym tę wersję pod uwagę.

BTW: 10 lat z przepisu o "zaliczaniu darowizn" jest zapisane tak,
  że wychodzi, iż to się liczy dla "osób trzecich" a nie spadkobierców
  (znaczy że dla spadkobierców uważa się że "już dostali" bez względu
  na to, kiedy darowizna miała miejce). Było kiedy¶ (nieraz) na .prawo.

PS: jak "z" napisze podobn± do poprzednio wyrażonej opinię co do
  wniosków z prawa ;), mianowicie że jedyn± (bezwzglęnie) "niezwracaln±"
  form± skorzystania z darowizny jest jej przehulanie (ze względu
  na przepis o niedziałaniu bezpodstawnego wzbogacenia), to trudno
  będzie się z nim nie zgodzić :>
   Wszak nigdy nie wiadomo czy darczyńca akurat nie zemrze.

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-03-26 13:16:38
Autor: witek
z wrote:
[...]

to nie jest dobry pomysl (chyba, ze rodzenstwu lub wlasnym dzieciom chesz dokopac)
Odrzucony jest traktowany tak jakbys ty tego spadku nie dozyl, czyli odziedzicz± go w pierwszej kolejnosci twoje dzieci, a jak ich nie masz to rodzenstwo.
Sam niechcacy mozesz zostac spadkobierc±, je¶li ktos odrzucił spadek i padło na ciebie.
Jesli masz małoletnie dzieci, to zaczniesz sie bujac po s±dach rodzinnych zeby dzieci tez mogly ten spadek odrzucic.

Duzo wygodniej (z reguly) jest przyjac spadek z dobrodziejstwem inwentarza i spłacić wierzycieli do wysokosci odziedziczonego spadku.
Niestety dochodzi koszt sporz±dzenia inwentarza.

Mozliwosci s± tysi±ce.

Jeszcze innym rozwiazaniem jest zrzeczenie sie dziedziczenia.
Ale to sie robi za zycia spadkodawcy.
Bierze sie spadkodawce do notariusza spisuje sie umowe, i ma sie ewentualny spadek z głowy.

Data: 2015-03-26 21:42:48
Autor: Eli
[...]

Dzięki. Tak zrobię. To na razie czekam na jak±¶ wiadomo¶ć z s±du żeby zacz±ć działać. Najbardziej się martwię, że mogłem co¶ zepsuć podejmuj±c rozmowę z bankiem - chociaż rozmowa dotyczyła tylko tego jaki to dług, nie prosiłem o żadne umarzanie, rozkładanie na raty etc., zreszt± w ogóle nie powiedzieli ile, za co i kiedy.

--
pzdr, Eli

Data: 2015-03-26 23:42:24
Autor: witek
Eli wrote:
Najbardziej się martwię, że mogłem co¶ zepsuć podejmuj±c rozmowę z bankiem

jesli cos juz jest przedawnione to jest przedawnione i nie ma tu już pojęcia o przerwaniu biegu przedawnienia bo nie ma co przerywac.

przedawnienia mozna sie zrzec, ale nie da sie tego zrobić cos tam sobie gadajac z bankiem.

Data: 2015-03-26 08:39:55
Autor: szerszen
przedawnienie długu wobec banku
On Mon, 23 Mar 2015 22:43:37 +0100
Eli <elizeo43okantdupypotlucspam@wp.pl> wrote:

jednak wyci±gnęli z Urzędu
Miasta informacje o mnie i moich rodzicach

Swoj± drog±, to jak Ci się chce pogrywac z nimi, tak jak oni z Tob±, to
możesz napisać do nich pismo w trybie ustawy o ochronie danych
osobowych, z zapytanie sk±d maj± Twoje dane osobowe i na jakiej
podstawie je przetwarzaj±, oraz ewentualnie zarz±dać zaprzestania ich
przetwarzania ;)

szerszen

Data: 2015-03-26 21:34:23
Autor: Eli
W dniu 2015-03-26 o 08:39, szerszen pisze:

[...]

To była moja absolutnie pierwsza my¶l po otrzymaniu pisemka. ;) Ale chyba szkoda sił na kopanie się z koniem.

--
pzdr, Eli

Data: 2015-03-26 21:52:22
Autor: Robert Tomasik
W dniu 26-03-15 o 21:34, Eli pisze:
[...]

Bł±dzisz. Teraz sobie przypisz± Ciebie do tego długu, a za kilka lat będ± nękać Twoich spadkobierców.

Data: 2015-03-23 21:50:21
Autor: Robert Tomasik
W dniu 23-03-15 o 18:15, m4rkiz pisze:
[...]

Pytanie dotyczyło oświadczenia o tym, że jest się dłużnikiem. Jak tam ma coś innego oświadczyć, to już zupełnie inna sprawa. Ale uwaga celna.

przedawnienie długu wobec banku