Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   przegrzanie silnika, czy groźne w skutkach..

przegrzanie silnika, czy groźne w skutkach..

Data: 2012-09-24 17:57:27
Autor: Przembo
przegrzanie silnika, czy groźne w skutkach..
Albercik w wiadomości news:k3pjse$f5d$1node2.news.atman.pl napisał(a):
wracając z wakacji miałem niemiłą niespodziankę... Szlag trafiło obudowę termostatu i płyn poszedł się kochać..
Pytanie z gatunku wróżenia z fusów.. Czy takie jednokrotne, krótkotrwałe przegrzanie silnika, zalanie zimną wodą oraz późniejsze częstokrotne obniżenie się poziomu chłodziwa poniżej minimum(wskazówka cały czas pokazywała normalną temperaturę) może mieć jakieś brzemienne skutki dla silnika?

Kilka osób wspomniało o uszczelce pod głowicą pod tym kątem że może jeszcze
paść. Aby ocenić jakie będą dalsze skutki trzeba się przyjrzeć obudowie
termostatu i przyczynie jej pęknięcia. Jeśli nie będzie to wada materiałowa
lub uszkodzenie z zewnątrz to myslę, że na 99% przyczyną awarii była
uszczelka pod głowicą, teraz tyko stan będzie się pogarszał aż do
ewidentnych przedmuchów z komory spalania do układu chłodzenia, kolejne
wzrosty ciśnienia i puści kolejny najsłabszy element.

Reasumując na 99% popsuło się już wszystko, teraz pewnie kwestia tego czy
padnie kolejny najsłabszy element jeśli to upg i jej nie wymienisz.

Pozdr

Data: 2012-09-24 20:04:48
Autor: Albercik
przegrzanie silnika, czy groźne w skutkach. .
W dniu 24.09.2012 17:57, Przembo pisze:
Albercik w wiadomości news:k3pjse$f5d$1node2.news.atman.pl napisał(a):
wracając z wakacji miałem niemiłą niespodziankę... Szlag trafiło
obudowę termostatu i płyn poszedł się kochać..
Pytanie z gatunku wróżenia z fusów.. Czy takie jednokrotne,
krótkotrwałe przegrzanie silnika, zalanie zimną wodą oraz późniejsze
częstokrotne obniżenie się poziomu chłodziwa poniżej minimum(wskazówka
cały czas pokazywała normalną temperaturę) może mieć jakieś brzemienne
skutki dla silnika?

Kilka osób wspomniało o uszczelce pod głowicą pod tym kątem że może jeszcze
paść. Aby ocenić jakie będą dalsze skutki trzeba się przyjrzeć obudowie
termostatu i przyczynie jej pęknięcia. Jeśli nie będzie to wada materiałowa
lub uszkodzenie z zewnątrz to myslę, że na 99% przyczyną awarii była
uszczelka pod głowicą, teraz tyko stan będzie się pogarszał aż do
ewidentnych przedmuchów z komory spalania do układu chłodzenia, kolejne
wzrosty ciśnienia i puści kolejny najsłabszy element.

Reasumując na 99% popsuło się już wszystko, teraz pewnie kwestia tego czy
padnie kolejny najsłabszy element jeśli to upg i jej nie wymienisz.

Pozdr

Więc tak.. rozebrałem dziada, zanim to zrobiłem sprawdziłem olej - było tyle ile przed całą akcją, był czysty, żadnego masła itp. Samochód odpalił bez problemu, żadnych efektów akustycznych nie było.

Termostat ewidentnie uszkodzony, pęknięty przy uszczelce(termostatu, a nie tej spod głowicy). Wygląda to na osłabienie materiału,tworzywo z jakiego jest wykonany widać nie przetrwało próby czasu, jest bardzo kruche i się "łuszczy w palcach", na termostacie widoczne rysy w pobliżu śrub mocujących.

Zastanawiam się czy czasem przyczyną nie całej tej imprezy nie był mój błąd podczas ostatniej dolewki płynu.. Już od jakiegoś czasu ubywało mi płynu, tak co dwa.. trzy miesiące dolewałem z pół litra. Tak było też bezpośrednio przed tą trasą, z tym że "z rozpędu" przelałem "trochę" ponad maksymalny poziom. Zapewne podczas rozgrzewania się płynu zabrakło miejsca na nadmiar płynu a odpowietrznik sobie z tym nie poradził, zwiększone ciśnienie wybrało najsłabszy punkt w postaci już zmęczonej życiem obudowy termostatu.

Pozostaje liczyć że silnik na tym nie ucierpiał, za jakiś czas po naprawie przejadę się na badanie spalin czy czegoś tam w płynie chłodzącym, olej tez będzie pod bacznym nadzorem...

Data: 2012-09-24 20:19:33
Autor: PiteR
przegrzanie silnika, czy gro¼ne w skutkach..
na  ** p.m.s **  Albercik pisze tak:

Pozostaje liczyæ ¿e silnik na tym nie ucierpia³, za jaki¶ czas po naprawie przejadê siê na badanie spalin czy czego¶ tam w p³ynie ch³odz±cym, olej tez bêdzie pod bacznym nadzorem...

jeszcze twarde wê¿e ch³odnicy i zapowietrzanie siê nagrzewnicy
czyli letni nawiew a¿ do zimnego.

--
    Piter
    vw golf  mk2 1.3 '87
    vw passat B5 1.6 '98

Data: 2012-09-25 00:35:13
Autor: venioo@interia.pl
przegrzanie silnika, czy gro¼ne w skutkach..
W dniu 2012-09-24 20:04, Albercik pisze:
Zastanawiam siê czy czasem przyczyn± nie ca³ej tej imprezy nie by³ mój
b³±d podczas ostatniej dolewki p³ynu.. Ju¿ od jakiego¶ czasu ubywa³o mi
p³ynu, tak co dwa.. trzy miesi±ce dolewa³em z pó³ litra. Tak by³o te¿

Po tych wszystkich opisach - zalatwiles glowice na 99%. Trzeba bylo wymienic uszczelke pod glowica jak zaczely sie ubytki, teraz po takim przegrzaniu na bank glowica o ile gdzies nie pekla, to jest do szlifu bo sie wygiela. Pare stowek szykuj o ile sam to wymienisz. Jesli mechanik, to licz smialo kolo 1kPLN.

--
venioo  -> GG:198909
"What a wonderful wooooorld!" :)

Data: 2012-09-25 08:26:53
Autor: Albercik
przegrzanie silnika, czy gro¼ne w skutkach..
W dniu 25.09.2012 00:35, venioo@interia.pl pisze:
W dniu 2012-09-24 20:04, Albercik pisze:
Zastanawiam siê czy czasem przyczyn± nie ca³ej tej imprezy nie by³ mój
b³±d podczas ostatniej dolewki p³ynu.. Ju¿ od jakiego¶ czasu ubywa³o mi
p³ynu, tak co dwa.. trzy miesi±ce dolewa³em z pó³ litra. Tak by³o te¿

Po tych wszystkich opisach - zalatwiles glowice na 99%. Trzeba bylo
wymienic uszczelke pod glowica jak zaczely sie ubytki, teraz po takim
przegrzaniu na bank glowica o ile gdzies nie pekla, to jest do szlifu bo
sie wygiela. Pare stowek szykuj o ile sam to wymienisz. Jesli mechanik,
to licz smialo kolo 1kPLN.

Siê oka¿e, na zapas robiæ nie bêdê. Sam sobie j± wymieniê, bêdê mieæ pretekst do zakupu klucza dynamometrycznego:)

A co do wcze¶niejszych ubytków p³ynu... podejrzewam ¿e ciek³o w³a¶nie spod termostatu, tyle ¿e nieszczelno¶æ by³a ma³a i trudno zauwa¿alna. UPG do tej pory jest w jak najlepszym stanie, ¿adnych objawów nie ma.

Data: 2012-09-25 08:51:59
Autor: Ukaniu
przegrzanie silnika, czy gro¼ne w skutkach..

U¿ytkownik "Albercik" <nie.wysylaj.tu.poczty@gazeta.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:k3rird$qqj$2node2.news.atman.pl...
A co do wcze¶niejszych ubytków p³ynu... podejrzewam ¿e ciek³o w³a¶nie spod termostatu, tyle ¿e nieszczelno¶æ by³a ma³a i trudno zauwa¿alna. UPG do tej pory jest w jak najlepszym stanie, ¿adnych objawów nie ma.

Bo to odrazu nie wyjdzie,  jak zimê przeje¼dzi bez objawów to nic sie nie sta³o.

--
Pozdrawiam,
£ukasz

Data: 2012-09-25 10:17:51
Autor: Jakub Witkowski
przegrzanie silnika, czy gro¼ne w skutkach..
W dniu 2012-09-25 00:35, venioo@interia.pl pisze:
W dniu 2012-09-24 20:04, Albercik pisze:
Zastanawiam siê czy czasem przyczyn± nie ca³ej tej imprezy nie by³ mój
b³±d podczas ostatniej dolewki p³ynu.. Ju¿ od jakiego¶ czasu ubywa³o mi
p³ynu, tak co dwa.. trzy miesi±ce dolewa³em z pó³ litra. Tak by³o te¿

Po tych wszystkich opisach - zalatwiles glowice na 99%.

Niewykluczone, ale stawiam, ¿e raczej ubywa³o t± obudow± termostatu, tylko wcze¶niej by³a szczelina, a potem pêk³o
od nadmiaru p³ynu. Przecie¿ olej ma czysty, jakby posz³a g³owica to by raczej by³ majonez.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog± byæ niepowa¿ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadaæ w czê¶ci
gts /kropka/ pl    |  lub ca³o¶ci pogl±dom ich Autora.

Data: 2012-09-25 13:32:14
Autor: Sebastian Kaliszewski
przegrzanie silnika, czy gro¼ne w skutkach..
On 09/25/2012 10:17 AM, Jakub Witkowski wrote:
W dniu 2012-09-25 00:35, venioo@interia.pl pisze:
W dniu 2012-09-24 20:04, Albercik pisze:
Zastanawiam siê czy czasem przyczyn± nie ca³ej tej imprezy nie by³ mój
b³±d podczas ostatniej dolewki p³ynu.. Ju¿ od jakiego¶ czasu ubywa³o mi
p³ynu, tak co dwa.. trzy miesi±ce dolewa³em z pó³ litra. Tak by³o te¿

Po tych wszystkich opisach - zalatwiles glowice na 99%.

Niewykluczone, ale stawiam, ¿e raczej ubywa³o t± obudow± termostatu,
tylko wcze¶niej by³a szczelina, a potem pêk³o
od nadmiaru p³ynu. Przecie¿ olej ma czysty, jakby posz³a g³owica to by
raczej by³ majonez.


Czasem (zale¿y od silnika, miejsca uszkodzenia uszczeliki itd) jest odwrotnie -- olej czysty, za to w p³ynie ch³odz±cym syf.

pzdr
\SK

Data: 2012-09-25 14:08:24
Autor: Axel
przegrzanie silnika, czy gro¼ne w skutkach..
"Sebastian Kaliszewski" <Sebastian.Kaliszewski@nospam.softax.com.pl> wrote
in message news:gdh8j9-03f.ln1bozon.softax.pl...
Niewykluczone, ale stawiam, ¿e raczej ubywa³o t± obudow± termostatu,
tylko wcze¶niej by³a szczelina, a potem pêk³o
od nadmiaru p³ynu. Przecie¿ olej ma czysty, jakby posz³a g³owica to by
raczej by³ majonez.
Czasem (zale¿y od silnika, miejsca uszkodzenia uszczeliki itd) jest odwrotnie -- olej czysty, za to w p³ynie ch³odz±cym syf.

U mnie olej byl czysty, plyn tez (tyle, ze go ubywalo), za to z rury wydechowej para walila :-)

--
Axel

Data: 2012-09-25 21:11:57
Autor: venioo@interia.pl
przegrzanie silnika, czy gro¼ne w skutkach..
W dniu 2012-09-25 14:08, Axel pisze:
"Sebastian Kaliszewski" <Sebastian.Kaliszewski@nospam.softax.com.pl> wrote
in message news:gdh8j9-03f.ln1bozon.softax.pl...
Niewykluczone, ale stawiam, ¿e raczej ubywa³o t± obudow± termostatu,
tylko wcze¶niej by³a szczelina, a potem pêk³o
od nadmiaru p³ynu. Przecie¿ olej ma czysty, jakby posz³a g³owica to by
raczej by³ majonez.
Czasem (zale¿y od silnika, miejsca uszkodzenia uszczeliki itd) jest
odwrotnie -- olej czysty, za to w p³ynie ch³odz±cym syf.

U mnie olej byl czysty, plyn tez (tyle, ze go ubywalo), za to z rury
wydechowej para walila :-)


Zalezy jak sie uszczelka uszkodzi i gdzie przepuszcza, z tego co kojarze to opcje sa cztery:
1. olej i spaliny w plynie chlodzacym,
2. plyn w oleju co daje majonez,
3. plyn do kolektora lub cylindra i paruje wydechem,
4. olej do cylinra i sie spala, w efekcie go ubywa.

Te cztery przypadki znam, wystepuja jakies inne?

--
venioo  -> GG:198909
"What a wonderful wooooorld!" :)

Data: 2012-09-25 21:36:03
Autor: Albercik
przegrzanie silnika, czy gro¼ne w skutkach..
W dniu 25.09.2012 21:11, venioo@interia.pl pisze:

4. olej do cylinra i sie spala, w efekcie go ubywa.

a to nie czasem na odwrót? w komorze spalania jest raczej wiêksze ci¶nienie wiêc spaliny przedostaj± siê do oleju? No chyba ¿e na suwie ssania jest on zasysany?

Data: 2012-09-25 13:37:06
Autor: Adam Adamaszek
przegrzanie silnika, czy gro¼ne w skutkach..
W dniu wtorek, 25 wrze¶nia 2012 21:36:04 UTC+2 u¿ytkownik Albercik napisa³:
> 4. olej do cylinra i sie spala, w efekcie go ubywa.
a to nie czasem na odwrót? w komorze spalania jest raczej wiêksze ci¶nienie wiêc spaliny przedostaj± siê do oleju? No chyba ¿e na suwie ssania jest on zasysany?

Jedno drugiemu nie przeczy.

Ci¶nienie spalin przedostaj±ce siê przez pier¶cienie do komory korbowej mo¿e powodowaæ wydmuchiwanie rozbryzgiwanego oleju przez odmê do dolotu, sk±d do wnêtrza cylindrów ju¿ niedaleko.

pozdr
AA

Data: 2012-09-25 10:22:36
Autor: Jakub Witkowski
przegrzanie silnika, czy groźne w skutkach. .
W dniu 2012-09-24 20:04, Albercik pisze:

Zastanawiam się czy czasem przyczyną nie całej tej imprezy nie był mój błąd podczas ostatniej dolewki płynu.. Już od jakiegoś czasu ubywało mi płynu, tak co dwa.. trzy miesiące dolewałem z pół litra. Tak było też bezpośrednio przed tą trasą, z tym że "z rozpędu" przelałem "trochę" ponad maksymalny poziom. Zapewne podczas rozgrzewania się płynu zabrakło miejsca na nadmiar płynu a odpowietrznik sobie z tym nie poradził, zwiększone ciśnienie wybrało najsłabszy punkt w postaci już zmęczonej życiem obudowy termostatu.

Jeśli cudzysłów do "trochę" jest z tych mocnych, to diagnoza wygląda na prawdopodobną...

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogÄ… być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub caÅ‚oÅ›ci poglÄ…dom ich Autora.

przegrzanie silnika, czy groźne w skutkach..

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona