przegrzewajÄ…cy (?) sie pecet

Data: 2012-09-23 10:20:55
Autor: Marcin Debowski
przegrzewajÄ…cy (?) sie pecet
Witam,

Mam sobie peceta złożonego w zamy¶le do obróbki multimediów i w czasie owej obróbki (np. końcowego kodowania Sony Vegas lub jednym z pakietów TMPGEnc) ¶wiatło ga¶nie (brak sygnału do monitora), reszta ¶wiatełek się rado¶nie pali ale w celu zmuszenia czegokolwiek do interakcji pomaga już jedynie wył/wł przeł±cznikiem zasilania (twardy reset nie działa).

MSI 760GM-P23(FX) v.3.0
AMD FX(tm)-6100 Six-Core 3.3 GHz
Processor                  Voltage: 1.2 V
External Clock: 200 MHz
Max Speed: 3300 MHz
Current Speed: 3300 Mhz

Pamięci jakie¶ podstawowe Kingstony, 2x4GB/1333MHz VGA, zintegorwana LUB nonejmowa Nvidia 8400GS/DDR3/512MB; w trybach 1920x1080 /32/16 lub 24
2x HDD, WD, Hitachi, 200/250GB 2x DVD
Nic niepopodkręcane.

Jest to równanie z wieloma niewiadomymi i może kto¶ da rady odnależć w tym odrobinę sensu bo mi wyczerpuj± się powoli pomysły. Elementy układanki:

1. Pamięci sprawdzone memtestem - ok

2. Najpierw to pomy¶lałem, że to ta nvidia: po zainstalowaniu programu do kontroli temperatury okazało sie, że podczas kodowania jej temperatura wzrasta powyżej 56 i zwykle wtedy następuje bum. Jak jej zmieniłem ilo¶ć kolorów na mniej bitow± to temperatura była niższa, ale też w końcu osi±gała ww. (n.b. nie do końca widzę czemu toto mi ro¶nie przy kodowaniu bo wspomagania nvidii /CUDA/ jest w programie wył±czone)

3. wyrzuciłem nvidię i poleciałem na zintegrowanej ale bum też w końcu następował tyle, że trwało to dłużej

4. po którym¶ bum zrobiło się bum grande i tym razem wszystko zgasło i przestało reagować. Sprawdziłem na zielonym kabelku - brak napięcia; jeszcze na gł. kablu zasilanie - jest, ucieszyłem- pewnie zasilacz Coolmaster RP-600-PCAR (600W) - trochę już miał za sob± a firma też nie do końca.

5. Zakupiłem Corsaira TX-650M (650W), 3 filmy HD z kodowaniem po 3-5h kaĽdy i odetchn±łem - przeszły.

6. Sielanka trwała do wczoraj, na kolejnym filmie, sru po 5h ekran zgasł. No rzesz...

Dodatkowe dane:

Win7/64

CPUID HW monitor którego używam pokazuje, że w czasie kodowania CPU nie wychodz± poza 54 stopnie, nic innego również z wyj±tkiem czego¶ czego nie mogę zidentyfikować. Ww program podaje najpierw napięcia a potem temperatury i z tymi ostatnimi idzie to tak:

TMPIN01
TMPIN02
TMPIN03

01 to CPU; 03 to najprawdopodobniej MB a zagwozdk± i bardzo podejrzanym elementem jest 02, który dochodzi w czasie kodowania do 90 (40-50 idle). Co to może być bo wydaje się to to stanowczo za wysoko? Mam też w±tpliwo¶ci czy jest to prawidłowe wskazanie, bo wymieniony program przekłamuje niektóre napięcia.

Je¶li to nie to, to już nie bardzo wiem co dalej sprawdzać

--
Marcin

Data: 2012-09-23 11:59:20
Autor: Piotr B. [pb2004]
przegrzewajÄ…cy (?) sie pecet
Marcin Debowski <agatekun@invalid.ml1.net> wrote:
CPUID HW monitor którego używam pokazuje, że w czasie kodowania CPU nie wychodzą poza 54 stopnie, nic innego również z wyjątkiem czegoś czego nie mogę zidentyfikować. Ww program podaje najpierw napięcia a potem temperatury i z tymi ostatnimi idzie to tak:

TMPIN01
TMPIN02
TMPIN03

01 to CPU; 03 to najprawdopodobniej MB a zagwozdką i bardzo podejrzanym elementem jest 02, który dochodzi w czasie kodowania do 90 (40-50 idle). Co to może być bo wydaje się to to stanowczo za wysoko? Mam też wątpliwości czy jest to prawidłowe wskazanie, bo wymieniony program przekłamuje niektóre napięcia.

Jeśli to nie to, to już nie bardzo wiem co dalej sprawdzać

To czujniki płyty głównej. Aby sprawdzić który jest cpu użyj np. Prime95 albo OCCT i sprawdź kktóra temperatura najbardziej wzrośnie. Co pokazuje ten program w drzewku procesora? (AMD FX-6100 -> Temperatures -> Core#0-6) Przykład dla AMD FX-8150[1].

1. http://static.cms.netshare.pl/cms/2011/10/amd_fx-8150_-_hwmonitor_oc-545x551.png
--
Piotr Borkowski

Data: 2012-09-24 20:02:39
Autor: Marcin Debowski
przegrzewajÄ…cy (?) sie pecet
On 2012-09-23, Piotr B. [pb2004] <p_borkowski@nospamgazeta.pl> wrote:
[...]

To czujniki płyty głównej. Aby sprawdzić który jest cpu użyj np. Prime95 albo OCCT i sprawdĽ kktóra temperatura najbardziej wzro¶nie. Co pokazuje ten program w drzewku procesora? (AMD FX-6100 -> Temperatures -> Core#0-6) Przykład dla AMD FX-8150[1].

Temperatury poszczególnych rdzeni pokrywaj± się z "01", tylko fluktuacja jest większa więc to CPU ponad wszelk± w±tpliwoć (wygl±da podobnie jak w linku, który zapodałe¶). Ta podejrzana "02" to jak wygoolałem w międzyczasie, może być parę różnych rzeczy jak np. temp. South/North Bridge czy wspomniane w innej odpowiedzi "zasilanie".

--
Marcin

Data: 2012-09-23 17:54:05
Autor: Michal
przegrzewajÄ…cy (?) sie pecet
W dniu 2012-09-23 04:20, Marcin Debowski pisze:
MSI 760GM-P23(FX) v.3.0

CPUID HW monitor ktĂłrego uĹĽywam pokazuje, ĹĽe w czasie kodowania CPU
nie wychodzÄ… poza 54 stopnie, nic innego rĂłwnieĹĽ z wyjÄ…tkiem czegoĹ›
[...]

01 to CPU; 03 to najprawdopodobniej MB a zagwozdkÄ… i bardzo
podejrzanym elementem jest 02, ktĂłry dochodzi w czasie kodowania do
[...]

Temperatury CPU są OK. Problem jest czujnik na płycie o którym pisałeś (90 stopni to o wiele za dużo) i na odległość zgaduję że T02 jest to czujnik przy sekcji zasilania. Ta płyta MSI ma gołą (bez radiatorów) sekcję zasilania, z tego co widzę starsze (grube) czyli zdecydowanie bardziej grzejące się MOSFETy. Sprawdź przy tym kodowaniu nawet palcem (byle byś wcześnie odprowadził ładunki choćby do nie malowanego zaworu przy kaloryferze by nie potraktować mobo napięciem elektrostatycznym).
Może być to bo FXy trochę prądu ciągną.
Jak sekcja gorąca to koniecznie poprawa chłodzenia - btw: jaki masz cooler - fabryczny z FXa z wentylatorem równoległym do mobo?

Ewentualnie możesz zdjąć cooler, przedmuchać, wyjąć CPU z podstawki i przesmarować ponownie CPU. Po 1-1,5 roku pasta lubi twardnieć i pogarszać parametry punktowo (mimo że cały CPU nie jest taki gorący).
U mnie podobne objawy były na 2 płytach z różnymi CPU, z tym że
w losowych momentach. Jedną z nich nawet spisałem na straty. Po wyjęciu i ponownym przesmarowaniu CPU działają jak złoto, ale u Ciebie dodatkowo warto mieć na oku sekcję zasilania na mobo i jej temperaturę pod obciążeniem.

Data: 2012-09-24 20:15:00
Autor: Marcin Debowski
przegrzewajÄ…cy (?) sie pecet
On 2012-09-23, Michal <usenet@invalid.pl> wrote:
Temperatury CPU s± OK. Problem jest czujnik na płycie o którym pisałe¶ (90 stopni to o wiele za dużo) i na odległo¶ć zgaduję że T02 jest to czujnik przy sekcji zasilania. Ta płyta MSI ma goł± (bez radiatorów) sekcję zasilania, z tego co widzę starsze (grube) czyli zdecydowanie bardziej grzej±ce się MOSFETy. SprawdĽ przy tym kodowaniu nawet palcem (byle by¶ wcze¶nie odprowadził ładunki choćby do nie malowanego zaworu przy kaloryferze by nie potraktować mobo napięciem elektrostatycznym).
Może być to bo FXy trochę pr±du ci±gn±.

Dziękuję Ci bardzo za sugestie. Jeszcze nie miałem czasu aby to sprawdzić ale jestem przekonany, że to będzie to. Kurcze nie pomy¶lałem o zasilaniu na płycie. To wszystko bardzo ładnie wyja¶nia dlaczego przy dołożonej Nvidii prawie od razu się wywalało (spora dokładka obci±żenia). Płyta faktycznie mocno budżetowa. Jak nic nie wymy¶lę to skończy się zamian±.

Jak sekcja gor±ca to koniecznie poprawa chłodzenia - btw: jaki masz cooler - fabryczny z FXa z wentylatorem równoległym do mobo?

Fabryczny z równoległym ale ogólnie przepływ powietrza w obudowie jest dobry. To duża obudowa Corsair 300R z 3ma dużymi wentylatorami i wentylatorem PSU wyprowadzonym na zewn±trz. Problem jak podejrzewam jest geograficzny - mieszkam w okolicy równika i mam tu na okr±gło w domu 28-33..

Ewentualnie możesz zdj±ć cooler, przedmuchać, wyj±ć CPU z podstawki i przesmarować ponownie CPU. Po 1-1,5 roku pasta lubi twardnieć i pogarszać parametry punktowo (mimo że cały CPU nie jest taki gor±cy).

Ma za sob± pół roku mało intensywnej pracy więc powinno być ok.

--
Marcin

Data: 2012-09-23 17:58:04
Autor: Michal
przegrzewajÄ…cy (?) sie pecet
W dniu 2012-09-23 04:20, Marcin Debowski pisze:> Witam,

> Mam sobie peceta złożonego w zamyśle do obróbki multimediów i w
> czasie owej obróbki (np. końcowego kodowania Sony Vegas lub jednym
> z pakietów TMPGEnc) światło gaśnie (brak sygnału do monitora),
> reszta światełek się radośnie pali ale w celu zmuszenia
> czegokolwiek do interakcji pomaga już jedynie wył/wł przełącznikiem
> zasilania (twardy reset nie działa).
>
> MSI 760GM-P23(FX) v.3.0
> AMD FX(tm)-6100 Six-Core 3.3 GHz

Acha - jeszcze jedno - to jest bardzo budżetowa płyta z wyjątkowo uproszczoną sekcją zasilania do max 95W. Co prawda FX6100 jest obsługiwany, ale ze swoim TDP95W jest już na granicy i to może być problem. Nawet nie myśl na tej mobo o podkręcaniu, sprawdź też czy przypadkiem BIOS nie ustawił automatycznie napięcia CPU wyżej niż powinno być i ta słaba sekcja zasilania po prostu nie wyrabia się
i przegrzewa. Obawiam się że to jest właśnie problem - dodatkowy wentylator dla sekcji zasilania/lub radiatory na nią zalecane.

--
/MB

przegrzewajÄ…cy (?) sie pecet