Data: 2009-07-07 23:07:24 | |
Autor: robert1 | |
przejazd dla rowerów - pierszeństwo | |
Witam, Jak jest sygnalizacja i swiecilo sie zielone swiatlo w ksztalcie roweru to rowerzysta, jak nie ma sygnalizacji to tak jak z pierwszenstwem pieszych na przejsciu... -- |
|
Data: 2009-07-07 23:11:14 | |
Autor: adam | |
przejazd dla rowerów - pierszeństwo | |
rowerzysta, jak nie ma sygnalizacji to tak jak z pierwszenstwem pieszych na Brak sygnalizacji. A możesz powołać się na jakiś przepis? kolina |
|
Data: 2009-07-08 08:23:41 | |
Autor: Adrian S. | |
przejazd dla rowerów - pierszeństwo | |
robert1@mailinator.com wrote:
Jak jest sygnalizacja i swiecilo sie zielone swiatlo w ksztalcie roweru to To jest to miejsce kawałeczek od ulicy Krasińskiego. Ja też tam kierowcom daję do wiadomości, że na przejeździe DDR przez asfalt mam pierwszeństwo i że o tym wiem. Jakoś kierowcy w Wawie zaakceptowali pieszych, którzy wchodzą na przejście kiedy tylko mają okazję, natomiast do przejazdów rowerowych jeszcze się nie przyzwyczaili. Pani kierowniczce blachosmrodu trzeba było zadać pytanie czy zna znaki drogowe. A jeśli by miała jakieś pretensje to może zawsze zadzwonić na SM. -- Adrian S. the Lajt Rider |
|
Data: 2009-07-08 08:57:53 | |
Autor: adam | |
przejazd dla rowerów - pierszeństwo | |
rowerowych jeszcze się nie przyzwyczaili. Pani kierowniczce blachosmrodu Tylko jakie? Samochód nie widzi żadnych znaków dorgowych bo pionowych nie ma, a poziome są bardzo słabo widoczne. Załem to pytanie też jako kierownik puszek (jezdzę w sumie częsciem samochodem niż rowerem). Wracając do domu przyjrżałem się kilku innym miejscom, na większości są znaki informujące samochód D-6a lub D-6b o przejeździe, ale czasem ich brak i są tylko P-11, które dla kierownika samochodu są dostrzegalne za późno. A |
|
Data: 2009-07-11 15:10:32 | |
Autor: Roberto | |
przejazd dla rowerów - pierszeństwo | |
To na początku należy zaznaczyć, że nie ma czegoś takiego jak "ścieżka
rowerowa". Jest "droga dla rowerów". Mając to w pamięci należy rozpatrywać przejazd rowerowy jako skrzyzowanie dwóch dróg. I tak jeśli jesteś z prawej strony to masz pierszeństwo. Proste! Nie? Gdy jest sygnalizacja swietlna to oczywiście pierszeństwo reguluje sygnalizacja swietlna. Odnośnie znaków pionowych to są one tylko uzupełnieniem oznakowania poziomego więc ich występowanie nie jest konieczne. -- |
|
Data: 2009-07-11 17:46:49 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
przejazd dla rowerów - pierszeństwo | |
On Sat, 11 Jul 2009, Roberto wrote:
To na początku należy zaznaczyć, że nie ma czegoś takiego jak "ścieżka Nie. W cywilizowanych krajach może tak. Ale w .pl wg PoRD to nie jest skrzyzowanie, lecz "przejazd dla rowerzystów", co wynika z definicji "jezdni". Wszystkie definicje np. tu: http://www.kodeksdrogowy.com.pl/obowiazujace/dzial1.html ....lub tu: http://www.v10.pl/prawo/Kodeks,drogowy,-,Dzial,I,-,Przepisy,ogolne,3.html I jest nieszczęsny zapis zakazujący "wjeżdżania bezpośrednio pod jadący pojazd", co jest w sposób oczywisty nadinterpretowane przez kierujących pojazdami - którzy sami wymuszają w ten sposób skutecznie pierwszeństwo. I fakt nadinterpretacji niewiele zmienia - bo skuteczność egzekwowania "pierwszeństwa z prawej" jest chyba jeszcze gorsza niż obowiązku umożliwienia przejścia pieszym. Mamy klasyczny przypadek, kiedy "nadmierna ostrożność" przepisu de facto pogarsza bezpieczeństwo (bo kierowcy nie umiejący czytać wywodzą *własne* prawo z *czyjegoś* obowiązku, a tego robić nie wolno, ale cóż...) - normalnie by było jasne kto ma ustąpić i tyle, zaś niewjeżdżanie przed wymuszającego pierwszeństwo wynika z tego że rowerzysta chce żyć, nie z porąbanego przepisu. pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2009-07-11 18:59:45 | |
Autor: fabian | |
przejazd dla rowerĂłw - pierszeĹstwo | |
Gotfryd Smolik news wrote:
On Sat, 11 Jul 2009, Roberto wrote: skrzyĹźowanie â przeciÄcie siÄ w jednym poziomie drĂłg majÄ cych jezdniÄ, ich poĹÄ czenie lub rozwidlenie, ĹÄ cznie z powierzchniami utworzonymi przez takie przeciÄcia, poĹÄ czenia lub rozwidlenia; okreĹlenie to nie dotyczy przeciÄcia, poĹÄ czenia lub rozwidlenia drogi twardej z drogÄ gruntowÄ lub stanowiÄ cÄ dojazd do obiektu znajdujÄ cego siÄ przy drodze; jezdnia â czÄĹÄ drogi przeznaczonÄ do ruchu pojazdĂłw; okreĹlenie to nie do tyczy torowisk wydzielonych z jezdni; droga dla rowerĂłw â drogÄ lub jej czÄĹÄ przeznaczonÄ do ruchu rowerĂłw jednoĹladowych, oznaczonÄ odpowiednimi znakami drogowymi; przejazd dla rowerzystĂłw â powierzchniÄ jezdni lub torowiska przeznaczo- nÄ do przejeĹźdĹźania przez rowerzystĂłw, oznaczonÄ odpowiednimi znakami drogowymi; IMHO psuje sprawÄ definicja i w ogĂłle istnienie tworu zwanego przejazd rowerowy, gdyby nie on, to przeciÄcie siÄ jezdni przeznaczonej dla rowerĂłw z jezdniÄ (ogĂłlnie) byĹo by skrzyĹźowaniem. Niestety u nas robi siÄ przejazd rowerowy, tam gdzie koĹczy siÄ ddr, a zaczyna jezdnia (ogĂłlna). Gdyby nie byĹo oznakowania przejazdu, a tylko krzyĹźowanie siÄ jezdni, byĹo by to normalnie skrzyĹźowanie. Wydaje mi siÄ, Ĺźe gdy jest pas rowerowy w jezdni to na skrzyĹźowaniu nie oznacza siÄ istnienia przejazdu rowerowego? Czy jednak wyznacza siÄ i wtedy samochody mogÄ normalnie przejechaÄ gdy majÄ pierwszeĹstwo, a rowerzystÄ jadÄ cego obok obowiÄ zujÄ inne przepisy? JeĹźeli przeciÄcie siÄ drogi rowerowej z jezdniÄ nie jest skrzyĹźowaniem, wtedy uĹźywanie znaku A-7 mija siÄ z celem i moĹźna go ignorowaÄ? Przy okazji przeczytaĹem, Ĺźe znak B-20 teĹź odnosi siÄ tylko do skrzyĹźowaĹ, wiÄc postawiony np. na ddr przy morzu w sopocie, przed przejĹciem dla pieszych teĹź moĹźna olaÄ? Fabian. |
|
Data: 2009-07-14 18:18:18 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
przejazd dla rowerĂłw - pierszeĹstwo | |
On Sat, 11 Jul 2009, fabian wrote:
IMHO psuje sprawę definicja i w ogóle istnienie tworu zwanego przejazd rowerowy, O to to :( Wydaje mi się, że gdy jest pas rowerowy w jezdni to na skrzyżowaniu nie oznacza się istnienia przejazdu rowerowego? Nie, ale nie widziałem w praktyce takiego rozwiązania. Z tego powodu, tak "dla bezpieczeństwa", zawsze zaznaczam że lepsze jest normalne pobocze :| (tak, obok chodnika) Jeżeli przecięcie się drogi rowerowej z jezdnią nie jest skrzyżowaniem, wtedy używanie znaku A-7 mija się z celem i można go ignorować? Nie można. "lub w innych miejscach przecinania się kierunków ruchu", czytaj całość :) Przy okazji przeczytałem, że znak B-20 też odnosi się tylko do skrzyżowań, Sprawdź czy aby nie czytasz ze starych przepisów. Być może ktoś już wygrał sprawę sądową z przyczyn formalnych i teraz minister jasno i wyraźnie dopisał to samo co u góry! Znaki dotyczą wszelkich "skrzyżowań kierunków ruchu" (a nie tylko dróg) w ruchu lądowym. pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2009-07-14 20:55:48 | |
Autor: fabian | |
przejazd dla rowerów - pierszeństwo | |
Gotfryd Smolik news wrote:
On Sat, 11 Jul 2009, fabian wrote: Szkoda, a już myślałem, że mógłbym ignorować znaki STOP przed przejściami dla pieszych na ddr biegnącej przy plaży w Sopocie :/ To jakaś masakra jest. Fabian. |
|
Data: 2009-07-12 11:27:21 | |
Autor: Ryszard Mikke | |
przejazd dla rowerów - pierszeństwo | |
Roberto <rostrowskiWYTNIJTO@interia.pl> napisał(a):
To na początku należy zaznaczyć, że nie ma czegoś takiego jak "ścieżka O ile pamiętam, jest dokładnie odwrotnie - oznakowanie poziome jest uzupełnieniem znaków pionowych. rmikke -- |
|
Data: 2009-07-12 11:48:44 | |
Autor: Jan Srzednicki | |
przejazd dla rowerów - pierszeństwo | |
On 2009-07-12, Ryszard Mikke wrote:
Roberto <rostrowskiWYTNIJTO@interia.pl> napisał(a): Dobrze pamiętasz, przepisy jasno to określają. W tej hierarchii chodzi m.in. o to, że znaki poziome mogą być niewidoczne - pod śniegiem czy błotem. Obowiązujące i bezdyskusyjnie nadrzędne są znaki pionowe. -- Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/ |
|
Data: 2009-07-12 16:03:19 | |
Autor: Marcin Hyła | |
przejazd dla rowerów - pierszeń stwo | |
Jan Srzednicki wrote:
O ile pamiętam, jest dokładnie odwrotnie - oznakowanie poziome A konkretnie - które dokładnie przepisy (szczególnie chodzi mi o Dz. U. nr z roku, art, punkt itp.)? W tej hierarchii chodzi Np. znak poziomy P-2 uzupełnia znak pionowy "linia pojedyncza ciągła"? A który to? marcin ha -- Miasta dla rowerów http://www.rowery.org.pl |
|
Data: 2009-07-12 15:40:23 | |
Autor: Jan Srzednicki | |
przejazd dla rowerów - pierszeństwo | |
On 2009-07-12, Marcin Hyła wrote:
Jan Srzednicki wrote: Rozporządzenie Min. Infrastruktury I Innych Takich z dnia 31 lipca 2002 w sprawie znaków i sygnałów drogowych; paragraf 2 ust. 6. Dodatkowo patrz opisy znaków P-12, P-13, P-15 i P-16 w paragrafie 89 tegoż rozporządzenia. W tej hierarchii chodzi Nie napisałem, że wszystkie znaki poziome są wtórne wobec znaków pionowych. Hierarchię jednak jest. Przy czym, jest ona określona tylko do znaków ostrzegawczych i zakazu, wychodzi więc na to, że przejazdy rowerowe nie muszą mieć żadnego oznakowania pionowego. Trzeba więc niestety pogratulować komuś, kto sobie wydumał, że takie poprzeczne kreski "zupełnie niepodobne" do linii warunkowego zatrzymania przed sygnalizatorem (P-14) znaczą coś więcej. -- Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/ |
|
Data: 2009-07-12 17:50:15 | |
Autor: Marcin Hyła | |
przejazd dla rowerów - pier szeństwo | |
Jan Srzednicki wrote:
Rozporządzenie Min. Infrastruktury I Innych Takich z dnia 31 lipca 2002 Zastanów się nad tym. Mocno :-) Nie napisałem, że wszystkie znaki poziome są wtórne wobec znaków Owszem, napisałeś - dyskusja była mocno _generyczna_ ("znaki pionowe w ogóle, jako takie"), a Ty poparłeś jedną ze stron dyskusji bez zastrzeżeń. Patrz niżej. Hierarchię jednak jest. Przy czym, jest ona określona tylko do znaków Czyli zupełnie czegoś innego, niż dotyczy(ła) dyskusja. CBDO. marcin ha PS. Merytorycznie - uważam, nie ja jeden zresztą na szczęście, że w PL znaków pionowych jest dużo za dużo i np. znak D-6 z pochodnymi spokojnie by mógł _zniknąc_ zastąpiony przepisem ogólnym, że na skrzyżowaniu defaultowo _zawsze_ jest przejście dla pieszych i przejazd rowerowy. Znak mógłby służyć _poza_ skrzyżowaniami - tam ma sens. PPS. Wbrew jednemu z przedpiśćców - w polskich przepisach termin "ścieżka rowerowa" jak najbardziej istnieje, tyle że nie w ustawie Prawo o Ruchu Drogowym tylko w przepisach wykonawczych (rozporządzeniu) do Prawa Budowlanego. -- Miasta dla rowerów http://www.rowery.org.pl |
|
Data: 2009-07-12 16:02:12 | |
Autor: Jan Srzednicki | |
przejazd dla rowerów - pierszeństwo | |
On 2009-07-12, Marcin Hyła wrote:
Jan Srzednicki wrote: Uwielbiam ten sposób argumentacji. Mógłbyś sobie darować? Nie napisałem, że wszystkie znaki poziome są wtórne wobec znaków Jak bardzo chcesz się kłócić: nie istnieją znaki poziome, bez których jakikolwiek znak pionowy traciłby moc. W drugą stronę tak jest - jedne są więc "generalnie" nadrzędne wobec drugich. CBDO Uprzedzając, nie chce mi się tego ciągnąć. Oczekiwałbym tylko pewnego szacunku, którego czasem brakuje w Twoich wypowiedziach. -- Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/ |
|
Data: 2009-07-12 18:20:56 | |
Autor: Marcin Hyła | |
przejazd dla rowerów - pierszeństwo | |
Jan Srzednicki wrote:
Jak bardzo chcesz się kłócić: nie istnieją znaki poziome, bez których Proszę choć jeden przykład, że "tak jest" jak Ci się powyżej wydaje. Uprzedzając, nie chce mi się tego ciągnąć. Oczekiwałbym tylko pewnego jw. marcin ha -- Miasta dla rowerów http://www.rowery.org.pl |
|
Data: 2009-07-12 18:30:40 | |
Autor: Jan Srzednicki | |
przejazd dla rowerów - pierszeństwo | |
On 2009-07-12, Marcin Hyła wrote:
Jan Srzednicki wrote: Znaki poziome odpowiadające znakom pionowym (dotyczy znaków ostrzegawczych i zakazu), znaki P-12, P-13, P-14, P-15, P-16 i P-20. Żaden z nich nie ma mocy prawnej bez współistnienia obok stosownego znaku pionowego. QED -- Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/ |
|
Data: 2009-07-13 00:06:03 | |
Autor: Marcin Hyła | |
przejazd dla rowerów - pierszeństwo | |
Jan Srzednicki wrote:
Jak bardzo chcesz się kłócić: nie istnieją znaki poziome, bez którychProszę choć jeden przykład, że "tak jest" jak Ci się powyżej wydaje. Z największą możliwą uprzejmością, w związku z wyrażoną przez Ciebie uwagą i wszystkim co byłeś uprzejmy napisać w tym wątku: który ze znaków pionowych "traci moc" w związku z w/w wskazanymi znakami poziomymi? mh -- Miasta dla rowerów http://www.rowery.org.pl |
|
Data: 2009-07-13 06:18:16 | |
Autor: Jan Srzednicki | |
przejazd dla rowerów - pierszeństwo | |
On 2009-07-12, Marcin Hyła wrote:
Jan Srzednicki wrote: Och, jak miło. Przecież napisałem, że takiego znaku nie ma. To może jaśniej, bo język polski potrafi zamotać: Nie istnieją znaki pionowe, które "mają moc" jedynie w obecności jakiegoś znaku poziomego. Istnieją znaki poziome, które "mają moc" jedynie w obecności jakiegoś znaku pionowego, uzupełniając go lub powtarzając. Teraz lepiej? -- Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/ |
|
Data: 2009-07-12 18:54:57 | |
Autor: Ryszard Mikke | |
przejazd dla rowerów - pierszeństwo | |
Marcin Hyła <cinek@rowery.org.pl.niespammuj.tu> napisał(a):
Jan Srzednicki wrote: Znowu: o ile pamietam, przy skrzyżowaniu JEST defaultowo przejście dla pieszych, nawet jak nie jest narysowane na jezdni. rmikke -- |
|
Data: 2009-07-13 11:27:33 | |
Autor: Pawel X | |
przejazd dla rowerów - pier szeństwo | |
Znowu: o ile pamietam, przy skrzyżowaniu JEST defaultowo przejście dla To nie jest przejście dla pieszych ( PoRD : art 13 p.2 ). Samochody jadące na wprost nie muszą ustępować pierwszeństwa pieszym przechodzącym przez jezdnię przy skrzyżowaniu. -- Paweł X |
|
Data: 2009-07-12 20:48:29 | |
Autor: Mariusz Kruk | |
przejazd dla rowerĂłw - pierszeĹstwo | |
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Marcin Hyła"
PPS. Wbrew jednemu z przedpiśćców - w polskich przepisach termin "ścieżka rowerowa" jak najbardziej istnieje, tyle że nie w ustawie Prawo o Ruchu Drogowym tylko w przepisach wykonawczych (rozporządzeniu) do Prawa Budowlanego. A, to inna sprawa. Faktycznie, w różnych innych przepisach mogą być różne ciekawe kwiatki (vide kwestia "prowadzenia" pojazdów w KK bodajże), ale w przepisach dotyczących ładu na drodze mamy jedynie DDR IIRC. -- /\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\ I WILL FINISH WHAT I STA(Bart Simpson on \ Kruk@epsilon.eu.org / chalkboard in episode 8F05) / http://epsilon.eu.org/ \ \/-/\/-/\/-/\/-/\/-/\/-/\/ |