przekazanie pieniędzy przy kupnie mieszkania (kiedy?)

Data: 2010-11-12 12:59:36
Autor: blazej
przekazanie pieniędzy przy kupnie mieszkania (kiedy?)
możeci mi wyjaśnić, kiedy nalezy przelać pieniądze na konto osoby od której kupujemy mieszkanie?

pośrednik mówi mi, że najlepiej mieć już potwierdzenie przelewu podczas spisywania umowy u notariusza, ale wydaje mi się to dziwne, żeby przelewać pieniądze przed podpisaniem umowy,

Pozdro

Data: 2010-11-12 06:09:49
Autor: witek
On 11/12/2010 5:59 AM, blazej wrote:
[...]

pośrednik jest idiotą.
to przelej mi kasę i tyle mnie widziałeś.
I co z tego, że każdy sąd przyzna ci rację, że ta kasa należy ci się z powrotem jak nigdy nie znajdziesz a ni mnie, ani tej kasy.

Z punktu widzenia kupującego, najbezpieczniej jest przynieść kasę w zębach do notariusza.

Notariusz również może przyjąc przelew na swoje konto i to on wyplaci kase.
Pogadaj z notariuszem o depozycie. Jak nie bedzie wiedzial o co chodzi to zmien notariusza.

Data: 2010-11-12 13:23:05
Autor: spp
W dniu 2010-11-12 13:09, witek pisze:

Z punktu widzenia kupującego, najbezpieczniej jest przynieść kasę w
zębach do notariusza.

Sprzedający może mieć odmienny punkt widzenia.

Notariusz również może przyjąc przelew na swoje konto i to on wyplaci kase.
Pogadaj z notariuszem o depozycie.

No ale taka usługa nie jest darmowa zapewne?

--
spp

Data: 2010-11-12 13:23:58
Autor: ZibiT
przekazanie pieniędzy przy kupnie mieszkania (kiedy?)
Jeżeli kupujący nie chce chodzic z gotówką, to czy nie można by w akcie notarialnym zapisać, że kupujący staje się właścicielem mieszkania w momencie przekazania  pieniędzy ? Czyli np. od notariusza idą do banku, albo bank udzielający kredytu robi przelew. Może tak być ?
Pzdr.

Data: 2010-11-12 06:27:30
Autor: witek
On 11/12/2010 6:23 AM, ZibiT wrote:
[...]

Kupujący staje sie wlascicielem mieszkania w momencie podpisania aktu przez obie strony i notariusza.
I zadne zastrzezenia nie pomogą.

Zadne kombinacje nie pomogę.
Nie ma bezpiecznej metody na przekazanie kasy, tak zeby obie strony były zadowolone i bez uzywania posrednika.

Data: 2010-11-12 12:21:11
Autor: Jacek_P
witek napisal:
Zadne kombinacje nie pomogę.
Nie ma bezpiecznej metody na przekazanie kasy, tak zeby obie strony były zadowolone i bez uzywania posrednika.

Czek potwierdzony?

--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2010-11-12 14:34:09
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 12.11.2010 13:21, Jacek_P pisze:
witek napisal:
Zadne kombinacje nie pomogę.
Nie ma bezpiecznej metody na przekazanie kasy, tak zeby obie strony były zadowolone i bez uzywania posrednika.

Czek potwierdzony?

Równie dobrze można by mieć konto w tym samym banku i robić przelew na
Ĺźywo.
Wszystko to jest jednak nadal niepewne. Skąd wiesz bowiem, że ten czek
zostanie przekazany? Albo że nie jest sfałszowany? To już lepiej
przelew, bo sobie sprawdzasz czy doszło na konto. Ale to i tak musi być
dokonane przed/po podpisaniu aktu. Nie da się równocześnie. Więc ryzyko
jest takie samo. Podpisujesz, a ja ci nie przelewam i co mi pan zrobisz?
Odwrotnie: Ja przelewam, a ty nie podpisujesz i co ci zrobię?

Zresztą samo podpisanie to nie wszystko... Podpisałeś, przekazałeś
kasę.... Idziesz, a tam drzwi zamknięte i dawny właściciel nie chce
przekazać mieszkania.

Albo pojechałeś na wakacje, wracasz, a tam już ktoś mieszka, bo się
włamał i se mieszka.

W ogólności w Polsce system prawny związany z mieszkaniami jest taki, że
jak jesteś właścicielem, to możesz jedynie się modlić, żeby tylko ktoś
nie zechciał cię wyciulać.
--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-11-12 15:41:18
Autor: MZ
przekazanie pieniędzy przy kupnie mieszk ania (kiedy?)
Czek potwierdzony?

Osobiście jakoś ...niechętnie.

Równie dobrze można by mieć konto w tym samym banku i robić przelew na
Ĺźywo.
O, to to. Laptop(y), jakiś mobilny net, podpisanie aktu, jedna strona
przelewa, druga sprawdza że doszło. Najbezpieczniej, jeśli notariusz nie
chce pośredniczyć. Opcja z gotówką raczej kłopotliwa, każdy bank dostaje
zadyszki jak podchodzisz do okienka i każesz "do pełna w tą teczkę" :)
Poza tym większe wypłaty trzeba parę dni wcześniej zgłaszać, organizować
dodatkowo jakąś obstawę na spacer z kilkuset tysiącami po uliczkach
naszego bezpiecznego inaczej kraju itp. Kłopotliwe. No i będąc na
miejscu sprzedającego trochę strach brać taką ilość papieru (przelicz,
sprawdź czy aby nie świeżo drukowane itp).

Zresztą samo podpisanie to nie wszystko... Podpisałeś, przekazałeś
kasę.... Idziesz, a tam drzwi zamknięte i dawny właściciel nie chce
przekazać mieszkania.

Przeczytaj dowolny szablon aktu notarialnego umowy przyrzeczonej, moĹźesz
od razu wzywać mundurowych, bo egzekucja jest z mocy aktu, nawet sądu
nie trzeba. To mimo wszystko sprzedający ryzykuje bardziej, zwłaszcza
jeśli część kasy idzie z kredytu bankowego.

Albo pojechałeś na wakacje, wracasz, a tam już ktoś mieszka, bo się
włamał i se mieszka.

Eee? To już inna bajka i zupełnie nie związana z momentem zakupu.

W ogólności w Polsce system prawny związany z mieszkaniami jest taki, że
jak jesteś właścicielem, to możesz jedynie się modlić, żeby tylko ktoś
nie zechciał cię wyciulać.

Niestety to prawda.

--
MZ

Data: 2010-11-12 19:17:31
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 12.11.2010 15:41, MZ pisze:
[...]

Jak najbezpieczniej? Ja przelewam, ty mówisz ,,nie podpiszę, pocałuj
mnie w dzyndzel'' i masz i mieszkanie i kasę.

Albo pojechałeś na wakacje, wracasz, a tam już ktoś mieszka, bo się
włamał i se mieszka.
Eee? To już inna bajka i zupełnie nie związana z momentem zakupu.

Ogólnie mówię....
Przyjeżdżasz, masz tam lokatorów. Oni mówią, że im wynająłeś mieszkanie,
że z dzieckiem i psem nie mają się gdzie udać i dupa.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-11-13 14:30:52
Autor: ąćęłńóśźż
przekazanie pieniędzy przy kupnie mieszkania (kiedy?)
No zobacz, a ja jestem pewien, że dopiero gdy sędzia dokona wpisu.
Zrób eksperyment i spróbuj np. sprzedać mieszkanie tytułując się aktem notarialnym zakupu bez wpisu do KW.
Albo z tym samym w ręku spróbuj zakończyć ubezpieczenie kredytu.
Itp. itd.
2/3 Twoich rad są szkodliwe dla czytających je.

-- -- -

Data: 2010-11-12 14:35:18
Autor: Tomasz Kaczanowski
witek pisze:
[...]

Nie wiem do jakich notariuszy przychodzicie i od kogo kupujecie. Po zakupie mieszkania miałem w umowie 7 dni na to aby pieniadze dotarły na konto osoby od której kupowałem mieszkanie....

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2010-11-12 09:31:24
Autor: witek
On 11/12/2010 7:35 AM, Tomasz Kaczanowski wrote:
Nie wiem do jakich notariuszy przychodzicie i od kogo kupujecie. Po
zakupie mieszkania miałem w umowie 7 dni na to aby pieniadze dotarły na
konto osoby od której kupowałem mieszkanie....

Mieszkanie jest twoje samą mocą aktu notarialnego.
Jakbyś nie wpłacił nic nie zmieniłoby faktu, że mieszkanie jest twoje.
Mogłeś na następny dzień sprzedać i dać nogę.
Sprzedający ryzykował jak cholera.

Data: 2010-11-12 17:39:18
Autor: mvoicem
(11/12/2010 04:31 PM), witek wrote:
[...]

Czy nie można do aktu notarialnego wpisać jakiegoś zastrzeżenia uniemożliwiającego sprzedaż mieszkania przez X dni?

Wiadomo, można to wpisać do ksiąg wieczystych, tylko to trwa kilka dni ...

p. m.

Data: 2010-11-12 11:30:20
Autor: witek
On 11/12/2010 10:39 AM, mvoicem wrote:

Czy nie można do aktu notarialnego wpisać jakiegoś zastrzeżenia
uniemożliwiającego sprzedaż mieszkania przez X dni?

nie.

Data: 2010-11-13 09:04:12
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 12 Nov 2010, mvoicem wrote:

Czy nie można do aktu notarialnego wpisać jakiegoś zastrzeżenia uniemożliwiającego sprzedaż mieszkania przez X dni?

Wiadomo, można to wpisać do ksiąg wieczystych, tylko to trwa kilka dni ...

  Ale w tym momencie to kolejny kupujący musiałby kupić kota w worku,
bo przecież obciążenie hipoteczne może być nałożone w tym samym
akcie, co sprzedaż. Oczywiście to kosztuje.
  Problemem jest "tylko" możliwa kolejna sprzedaż przez pierwszego
sprzedającego.

  Prawdę mówiąc, to dziwi mnie brak dostępności dwu/trójfazowego mechanizmu
transakcji - "allocate" :) dla zgłaszającej zamiar transakcji
kancelarii, wpis wpis zgłoszenia do księgi, zawarcie transakcji
po potwierdzeniu zajęcia (i oczywiście zwolnienie zajęcia pozycji
w księdze wraz z wpisem aktu).

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-11-13 09:04:29
Autor: Jacek_P
przekazanie pieniędzy przy kupnie mieszkania (kiedy?)
Gotfryd Smolik news napisal:
  Prawdę mĂłwiąc, to dziwi mnie brak dostępności dwu/trĂłjfazowego mechanizmu
[...]

Będę cyniczny: zbyt wielu ludzi czerpie zyski z istniejącego
niepewnego systemu, i to ludzi z branży prawniczej, aby miał
być on szybko usprawniony. A wzorce są do wzięcia wprost z
branĹźy baz danych i rozproszonych systemĂłw transakcyjnych.
Problemem najbardziej fundamentalnym są nieznane wpisy do hipoteki
czekające w kolejce do wpisu. Taki 'allocate' usuwałby zagrożenie
taką ukrytą miną.

--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2010-11-13 10:02:40
Autor: mvoicem
(11/13/2010 09:04 AM), Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

Chodzi mi o taką, hipotetyczną sytuację:
1. sprzedaję mieszkanie panu X, płatność w ciągu X dni. W akcie notarialnym jest poddanie się X egzekucji z mieszkania i tak dalej,
2. w akcie notarialnym jest jakiś zapis uniemożliwiający dalszą sprzedaż mieszkania przez jakiś czas (witek stwierdził że niemożliwy),
3. jeżeli X nie zapłacił - udaję się do komornika i egzekwuję większość kwoty z mieszkania które sprzedałem.

   W międzyczasie jeżeli X chciałby szybko sprzedać mieszkanie komuś innemu - nie ma takiej możliwości, bo musi przedstawić tytuł własności w którym jasno by stało że nie wolno sprzedać do dnia Y.

> Problemem jest "tylko" możliwa kolejna sprzedaż przez pierwszego
> sprzedającego.

Chodziło mi o tą drugą ewentualność - że kupujący odsprzedaje mieszkanie i znika.

[...]

To by chroniło tylko przed "mam przelew a teraz nie podpiszę aktu" oraz "podpisał Pan akt a teraz nie zrobię przelewu" :). A jest cała masa innych możliwości przed którymi by to nie chroniło.

p. m.

Data: 2010-11-13 15:30:24
Autor: Borys Pogoreło
Dnia Sat, 13 Nov 2010 09:04:12 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

[...]

 Takie rachunki są, ale banki oferują je głównie dla firm:

http://www.dnbnord.pl/pl/finanse-biznesu/male-i-srednie-przedsiebiorstwa/obsluga-biezaca/rachunki-i-pakiety/rachunek-escrow/
http://www.bankmillennium.pl/pl/przedsiebiorstwa/obsluga-biezaca/rachunki/powierniczy-zastrzezony/
http://www.raiffeisen.pl/klienci-korporacyjni/rachunek-escrow
http://www.ingbank.pl/przedsiebiorstwa-i-jst/biezaca-obsluga/rachunki/rachunek-zastrzezony

 IMO kwestia dogadania się z bankiem, by zrobił to samo dla umowy między
dwoma osobami fizycznymi, ze zwolnieniem pieniędzy po dostarczeniu wpisu do
księgi.

--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2010-11-12 14:44:22
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 12.11.2010 14:35, Tomasz Kaczanowski pisze:
Nie wiem do jakich notariuszy przychodzicie i od kogo kupujecie. Po
zakupie mieszkania miałem w umowie 7 dni na to aby pieniadze dotarły na
konto osoby od której kupowałem mieszkanie....

No. Se miałeś w umowie. Jak se poprosisz, żeby wpisać, że masz penisa
40cm, to notariusz dopisze ,,sprzedający oświadcza, że ma penisa 40cm''.
Jak się jednak można domyślać, wpływ tego na rozmiar jest znikomy.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-11-12 14:48:17
Autor: cef
Tomasz Kaczanowski wrote:

Nie wiem do jakich notariuszy przychodzicie i od kogo kupujecie. Po
zakupie mieszkania miałem w umowie 7 dni na to aby pieniadze dotarły
na konto osoby od której kupowałem mieszkanie....

No i co z tego?
Zakładasz, że Ty byś zapłacił i ktoś musiał Tobie zaufać.
Może nie wiedział, ze mógłbyś mu problem zrobić.
A gdybyś Ty sprzedawał, to też tak byłbyś chętny podpisać bez pieniędzy?

Data: 2010-11-12 15:16:12
Autor: Tomasz Kaczanowski
cef pisze:
Tomasz Kaczanowski wrote:

[...]

sądzę, że wiedział. Osoba od której kupowałem jest prawnikiem, więc jak sadzę zdawała sobie sprawę ze wszystkich niebezpieczeństw.

A gdybyś Ty sprzedawał, to też tak byłbyś chętny podpisać bez pieniędzy?

Wypróbuję jak będę sprzedawał...

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2010-11-12 09:32:06
Autor: witek
On 11/12/2010 8:16 AM, Tomasz Kaczanowski wrote:

sądzę, że wiedział. Osoba od której kupowałem jest prawnikiem, więc jak
sadzę zdawała sobie sprawę ze wszystkich niebezpieczeństw.

chyba ewidentnie nie.

Data: 2010-11-12 16:42:37
Autor: cef
Tomasz Kaczanowski wrote:

Może nie wiedział, ze mógłbyś mu problem zrobić.

sądzę, że wiedział. Osoba od której kupowałem jest prawnikiem, więc
jak sadzę zdawała sobie sprawę ze wszystkich niebezpieczeństw.

Gdyby zdawała sobie sprawę, to nie warunkowała by tak umowy,
wiedząc, że  nie ma to żadnej mocy prawnej.

Data: 2010-11-15 08:44:27
Autor: Tomasz Kaczanowski
cef pisze:
Tomasz Kaczanowski wrote:

[...]

O jakim warunkowaniu piszesz? Nie było żadnego warunkowania, a jedynie zobowiązanie.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2010-11-15 18:08:02
Autor: cef
Tomasz Kaczanowski wrote:

Gdyby zdawała sobie sprawę, to nie warunkowała by tak umowy,
wiedząc, że  nie ma to żadnej mocy prawnej.

O jakim warunkowaniu piszesz? Nie było żadnego warunkowania, a jedynie
zobowiązanie.

Tak zrozumiałem z tego, co Ty napisałeś.
Poczekam aż będziesz sprzedawał i wtedy sprawdzimy
jak "lekką" będzie dla Ciebie zgoda na takie zapisy :-)

Data: 2010-11-16 09:16:05
Autor: Tomasz Kaczanowski
cef pisze:
Tomasz Kaczanowski wrote:

[...]

No to może niejasno napisałem. Nie było żadnego warunkowania, tylko zobowiązanie do tego, aby pieniądze dotarły na konto sprzedającego w ciągu 7 dni od daty podpisania aktu.

Poczekam aż będziesz sprzedawał i wtedy sprawdzimy
jak "lekką" będzie dla Ciebie zgoda na takie zapisy :-)

Mam nadzieję, że niedługo będę miał okazję się wykazać...

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2011-02-03 10:40:49
Autor: Tomasz Kaczanowski
Tomasz Kaczanowski pisze:
cef pisze:
Tomasz Kaczanowski wrote:

[...]

No i się wykazałem. Tak więc byłem po obu stronach barykady :)

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2010-11-12 14:49:48
Autor: spp
W dniu 2010-11-12 14:35, Tomasz Kaczanowski pisze:

Nie wiem do jakich notariuszy przychodzicie i od kogo kupujecie. Po
zakupie mieszkania miałem w umowie 7 dni na to aby pieniadze dotarły na
konto osoby od której kupowałem mieszkanie....

A co z tym wspólnego ma notariusz?

Tak jak się strony umówią i jakie mają do siebie zaufanie to klepnie - taka jego rola.

--
spp

Data: 2010-11-12 14:33:06
Autor: .B:artek.
W dniu 12-11-2010 12:59, blazej pisze:
[...]

Najlepiej dla kogo? Każda ze stron ryzykuje. Jak najpierw będzie wpłata, a później notariusz, to ryzykuje kupujący. W odwrotnej sytuacji sprzedający. Dobrym rozwiązaniem jest depozyt notarialny. Jak dobrze pogadasz z notariuszem, to za depozyt nie zapłacisz nic albo bardzo niewiele. Notariuszowi też zależy na tym, żeby to u niego dokonać transakcji. A wybór wśród notariuszy jest spory.

--
..B:artek.

Data: 2010-11-12 14:47:51
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 12.11.2010 14:33, .B:artek. pisze:
Notariuszowi też zależy na tym, żeby to u niego dokonać transakcji.

Hehehehehehe....  Ja przy zamianie mieszkania przez miesiąc błagałem
notariusza, żeby był łaskaw gdzieś mnie tam wstawić. Fakt, że druga
strona była nieco oporna (nie zależało jej na zamianie) i chciała to
załatwić jedną wizytą a nie czterema, jak chciał notariusz.

Ale tak czy siak, niespecjalnie było parcie notariusza na pozyskanie
klienta. A to i tak najlepsiejszy notariusz był, bo z niektórymi
kancelariami to nawet się nie dało rady skontaktować. Telefonów nie
odbierali etc.

wybór wśród notariuszy jest spory.

I wszyscy mają te same ceny i te same warunki i obłożeni są po uszy.
Zostać notariuszem nie jest tak prosto i konkurencja jest dość mizerna
jak na potrzeby rynku.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-11-12 15:30:50
Autor: .B:artek.
[...]

Patrz... A ja przy zakupie nieruchomości z umową przedwstępną stargowałem taksę na przedwstępnej i miałem obiecaną taksę (niższą) gdybym się zdecydował zawrzeć przyrzeczoną przed tym samym notariuszem. Rejenci przecież nie muszą brać taksy maksymalnej. Wystarczy prosta rozmowa: "Notariusz X proponuje mi taksę Y za taką umowę, czy Pan jest mi w stanie wziąć za to jeszcze 200 zł mniej?"

--
..B:artek.

Data: 2010-11-12 15:47:45
Autor: mvoicem
(11/12/2010 03:30 PM), .B:artek. wrote:
[...]

Teraz to by może tak się dało, ale jeszcze 2 lata temu większośc notariuszy by powiedziało "droga wolna, proszę iść do X".

p. m.

Data: 2010-11-13 15:33:22
Autor: Borys Pogoreło
Dnia Fri, 12 Nov 2010 14:47:51 +0100, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

[...]

 Kiedy to było? Ja niedawno potrzebowałem notariusza "na wczoraj".
Zazwoniłem w środę do pierwszego z listy, umówiłem się na piątek za dwa
dni. I jeszcze *sam* zaproponował zniżkę na jedną usługę.

 Inna sprawa, że go sam wyszperałem w sieci i trafił na początek listy za
opinie typu "elastyczny, pomocny". :)

--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2010-11-13 15:31:55
Autor: ąćęłńóśźż
przekazanie pieniędzy przy kupnie mieszkania (kiedy?)
Tak, ale zakładamy, że sprzedający jeszcze nie opróżnił lokalu.

W związku z tym kolejność:

* akt notarialny z zawartą egzekucją wprost wg art. 777 kpc;
* przelew bankowy (90%ceny);
* opróżnienie lokalu przez sprzedającego z przekazaniem pozostałych 10% ceny.

wydaje się sensowna.

Aczkolwiek gotówka na stół u notariusza to najlepsze rozwiązanie, można zapłacić agencji ochrony te 300 zł za 2 godziny pracy,
prawda?

-- -- -

Data: 2010-11-12 15:49:18
Autor: MZ
W dniu 2010-11-12 12:59, blazej pisze:

pośrednik mówi mi, że najlepiej mieć już potwierdzenie przelewu podczas
spisywania umowy u notariusza, ale wydaje mi się to dziwne, żeby
przelewać pieniądze przed podpisaniem umowy,

Zmień pośrednika, bo ten Cię zwyczajnie oszukuje.
Takie najlepiej to najlepiej ale dla niego (szybciej prowizję zgarnie).
--
MZ

Data: 2010-11-12 16:57:32
Autor: =rg=
Dnia Fri, 12 Nov 2010 12:59:36 +0100, blazej napisał(a):

[...]

Faktycznie pośrednik trochę przegina.
Najprościej to przekazać kasę w obecności notariusza, w trakcie
podpisywania aktu. Ale jeśli kasy dużo to...
Najbezpieczniej zapłacić przelewem po zapoznaniu się z aktem notarialnym i
jego podpisaniu przez obie strony, przy czym akt zostaje u notariusza.
Potem zapitalacie do oddziału Twojego banku i w obecności drugiej strony
wykonujesz przelew, dostajesz potwierdzenie.
Powrót do notariusza, obie strony potwiedzają przekazanie pieniędzy, po
czym odebracie akt. Dobrze, jak w akcie zawarta jest inf. o sposobie
zapłaty.

r.

Data: 2010-11-12 17:01:08
Autor: spp
W dniu 2010-11-12 16:57, =rg= pisze:

Najprościej to przekazać kasę w obecności notariusza, w trakcie
podpisywania aktu.

A co ma notariusz do tego?

[...]

Bez sensu (aczkolwiek stosowane). O przejściu własności decyduje moment podpisania a nie wpłata pieniędzy czy późniejsze wygibasy stron, więc może być tak, iż notariusz naraziłby się na karę za odmowę wydania aktu itd... :)

--
spp

Data: 2010-11-12 11:28:51
Autor: witek
On 11/12/2010 10:01 AM, spp wrote:
W dniu 2010-11-12 16:57, =rg= pisze:

Najprościej to przekazać kasę w obecności notariusza, w trakcie
podpisywania aktu.

A co ma notariusz do tego?

moze nie podpisac aktu.

[...]

wydac akt musi, ale dopoki notariusz go nie podpisze to aktu nie ma.
A notariusz  majac informacje, ze jedna strona kreci z przekazaniem kasy aktu nie podpisze. Przynajmniej nie powinien.

Data: 2010-11-12 20:24:59
Autor: =rg=
Dnia Fri, 12 Nov 2010 11:28:51 -0600, witek napisał(a):

wydac akt musi, ale dopoki notariusz go nie podpisze to aktu nie ma.
A notariusz  majac informacje, ze jedna strona kreci z przekazaniem kasy aktu nie podpisze. Przynajmniej nie powinien.

No właśnie, zapomniało mi się, że akt ma moc jedynie z sygnaturą
notariusza. To czyni moją propozyycję załatwienia kupna nawet bardziej
sensowną :)

Data: 2010-11-12 20:50:14
Autor: spp
W dniu 2010-11-12 20:24, =rg= pisze:

[...]

Tylko zaprzeczenie przez sprzedającego iż otrzymał pieniądze (nawet wbrew faktom) powoduje, że umowa nie została zawarta a pieniędzy niet.
Czyli zaczynamy od nowa... ;)

--
spp

Data: 2010-11-12 14:11:13
Autor: witek
On 11/12/2010 1:50 PM, spp wrote:
[...]

dlatego jak sie ma gotówke w teczce, to można sprzedającemu w dziób dać i teczkę odebrać. Z przelewem tego zrobić się nie da.

Dlatego gotówka "najbezpieczniejsza".

Data: 2010-11-12 21:01:28
Autor: =rg=
Dnia Fri, 12 Nov 2010 20:50:14 +0100, spp napisał(a):

[...]

Wymyślasz sztuczne problemy.
Wykonałeś przelew, to masz potwierdzenie. Każdy prędzej uwierzy bankowi,
niż kręcącemu sprzedającemu.
Pieniądze zostały przekazane gotówką przy notariuszu - masz potwierdzenie
notariusza.
Przy tych faktach, to chyba tylko bajkopisarz może uwierzyć sprzedającemu w
takie fantazje.

r.

Data: 2010-11-12 14:16:24
Autor: witek
On 11/12/2010 2:01 PM, =rg= wrote:
[...]

co nie zmienia faktu, ze nie masz ani kasy ani mieszkania.
co z tego, że ktoś gdzieś tam kiedyś tam przyzna ci rację.
Kasy nie masz tu i taraz.

Data: 2010-11-12 21:07:21
Autor: spp
W dniu 2010-11-12 21:01, =rg= pisze:

Tylko zaprzeczenie przez sprzedającego iż otrzymał pieniądze (nawet
wbrew faktom) powoduje, że umowa nie została zawarta a pieniędzy niet.
Czyli zaczynamy od nowa... ;)

Wymyślasz sztuczne problemy.

Otóż to. Tak jak to od pierwszego postu w tym wątku. :)

Wykonałeś przelew, to masz potwierdzenie. Każdy prędzej uwierzy bankowi,
niż kręcącemu sprzedającemu.

Czyli jednak konieczność drogi sądowej. A są prostsze metody (choć też sądowe). :)

Pieniądze zostały przekazane gotówką przy notariuszu - masz potwierdzenie
notariusza.

Pisałem - notariusza zupełnie to nie obchodzi.  Nic nie widział, nic nie słyszał... Takich spraw notariusz nie poświadcza tylko że 'strony zgodnie oznajmiły iż ..." a nie 'w mojej obecności kupujący zapłacił gotówką ..."

Przy tych faktach, to chyba tylko bajkopisarz może uwierzyć sprzedającemu w
takie fantazje.

A nie prościej dokonać przelewu w ciągu 2-3-7 dni i już?

-
spp

Data: 2010-11-12 14:17:42
Autor: witek
On 11/12/2010 2:07 PM, spp wrote:

A nie prościej dokonać przelewu w ciągu 2-3-7 dni i już?

a jak ten przelew nigdy nie dojdzie?

akt podpisany, mieszkania nie masz, kasy nigdy nie zobaczysz.

Data: 2010-11-12 21:27:57
Autor: spp
W dniu 2010-11-12 21:17, witek pisze:

akt podpisany, mieszkania nie masz, kasy nigdy nie zobaczysz.

To prawda ale metody gwarantującej 100 % bezpieczeństwa każdej ze stron nie ma a jednak ilość podobnych transakcji to pewnie setki tysięcy w skali roku.
I tak od początku istnienia świata... :) :)

--
spp

Data: 2010-11-12 15:46:22
Autor: witek
On 11/12/2010 2:27 PM, spp wrote:
W dniu 2010-11-12 21:17, witek pisze:

akt podpisany, mieszkania nie masz, kasy nigdy nie zobaczysz.

To prawda ale metody gwarantującej 100 % bezpieczeństwa każdej ze stron
nie ma

to wlasnie napisalem na samym poczatku

  a jednak ilość podobnych transakcji to pewnie setki tysięcy w
skali roku.
I tak od początku istnienia świata... :) :)

bo nie kazdy jest zlodziejem, co nie znaczy, ze tobie sie to nie trafi.

jako kupujący zwisa mi to w jaki sposob sprzedawca bedzie chcial kase, ale po podpisaniu aktu. bardziej bym sie bal o to co sie pojawi w ksiegach wieczystych i w mieszkaniu zanim ja zdaze z aktem do ksiag i z kluczem do mieszkania.

jako sprzedajacy, umowilbym sie z notariuszem nie u natariusza a w banku.
bank wyklada gotowke na stol, ja podpisuje akt, bank zabiera gotowke ze stolu, ale juz na moje konto.
oczywiscie mozna jeszcze w to wplątac posrednika w postaci czy to depozytu notarialnego czy tez bankowego.

Data: 2010-11-12 23:09:15
Autor: spp
W dniu 2010-11-12 22:46, witek pisze:

a jednak ilość podobnych transakcji to pewnie setki tysięcy w
skali roku.
I tak od początku istnienia świata... :) :)

bo nie kazdy jest zlodziejem, co nie znaczy, ze tobie sie to nie trafi.

A mogę o jakieś linki do opisów podobnych sytuacji?

[...]

No to teraz pogódź obie wersje - sprzedającego i kupującego w jednej, do przyjęcia dla obu stron formie przekazania pieniędzy. :)

Chyba się nie da - zawsze można sobie wyobrazić ryzyko oszustwa. :)

--
spp

Data: 2010-11-12 17:25:41
Autor: witek
On 11/12/2010 4:09 PM, spp wrote:
[...]

a pierwszy z googli

http://www.rp.pl/artykul/267073.html

[...]

no nie da sie.
calosc działa na zasadzie "na szczęscie mi sie udało". A że szczęscie ma dosyć dużą wartość prawdopodobieństwa, to biznes się kreci, a o tych nieszczęśnikach w mniejszości co się nie udało  raczej się rzadko, po za kolumnami "z historii policji", wspomina.

Data: 2010-11-13 00:06:16
Autor: niusy.pl
przekazanie pieniędzy przy kupnie mieszkania (kiedy?)

Użytkownik "spp" <spp@op.pl>

[...]

Na początku jaskinie były a nie notariusze

Data: 2010-11-12 20:56:28
Autor: mvoicem
(11/12/2010 06:28 PM), witek wrote:
[...]

Ponoć nie ma prawa.

p. m.

Data: 2010-11-12 14:15:27
Autor: witek
On 11/12/2010 1:56 PM, mvoicem wrote:
[...]

ma

tak samo jak ma prawo nie podpisać aktu jak widzi, że trzęsąca się babacia sprzedaje za bezcen swoje mieszkanie i notariusz czysto widzi, ze babcia nie ma pojęcia co robi.

Notariusz odmówi sporządzenia aktu czyli w praktyce nawet jak babcia już coś tam machnęła, ale nie jest świadoma tego co podpisała notariusz ma prawo odmówić, czyi de facto postawić sowjej parafki na tym.

przerabialem w praktyce. Pełnomocnictwo wszelakie do mieszkania rodzicow łącznie z prawem sprzedaży i zatrzymania kwoty sprzedaży.
Długo notariusz miał wątpliwości czy rodzice wiedzą co robią.
Dopiero jak mu wytłumaczyli swoimi słowami, że wiedzą że mogę ich puścić w trąbę, podsunął kartkę do podpisu.

Data: 2010-11-25 11:54:16
Autor: MZ
W dniu 2010-11-12 20:56, mvoicem pisze:
[...]

Ma prawo. W moim przypadku pani notariusz bardzo starej daty i z
tradycjami kancelarii od 3 pokoleń uparła się (mimo że i my z żoną jako
kupujący razem ze sprzedającymi nalegaliśmy) że nie podpisze aktu jeśli
sprzedający nie dostarczą aktualnego kwitu o niezaleganiu ze spółdzielni
- poprzedni miał ze 3 miesiące. Mimo że jako kupujący chcieliśmy "brać
to na siebie" bo sprzedający już nie mieszkali w tym samym mieście i
kolejny termin był problematyczny. Nie i tyle, bo ona ma ustalone zasady
i już, kwit ma być. Wtedy byliśmy wszyscy w stresie, spółdzielnia
marudziła, trzeba było różnymi perswazjami przyspieszać wypisanie kwitu
na miejscu (normalnie się czeka 3 dni). W końcu się udało. Patrząc na to
dziś, znając realia spółdzielcze,  notariuszkę szczerze podziwiam i
doceniam, chociaż wtedy dała nam popalić. Jak widać więc notariusz może
odmówić podpisania aktu.

--
MZ

Data: 2010-11-25 13:59:31
Autor: mvoicem
(11/25/2010 11:54 AM), MZ wrote:
[...]

Ale to chyba o czym innym mowa.

Ty mówisz o tym że notariusz odmówił sporządzenia aktu. Ja (i jak sądzę przedpiścy) o tym że akt już został sporządzony, podpisany przez strony i tylko notariusz ma podpisać.

Wg opinii wyczytanych na grupie, to nie ma do czegoś takiego prawa. Ale jak widać są też opinie odmienne :).

p. m.

Data: 2010-11-25 07:08:32
Autor: witek
On 11/25/2010 6:59 AM, mvoicem wrote:

Ty mówisz o tym że notariusz odmówił sporządzenia aktu. Ja (i jak sądzę
przedpiścy) o tym że akt już został sporządzony, podpisany przez strony
i tylko notariusz ma podpisać.

akto notarialny  ma zawierac podpisy strony i podpis notariusza.
bez tego trzeciego nie ma aktu.

Data: 2010-11-17 13:33:55
Autor: ąćęłńóśźż
przekazanie pieniędzy przy kupnie mieszkania (kiedy?)
Pleciesz jak dureń, niestety.

-- -- -

Data: 2010-11-17 08:30:55
Autor: witek
On 11/17/2010 6:33 AM, ąćęłńóśźż wrote:
> [...]

| moze nie podpisac aktu.
| A notariusz  majac informacje, ze jedna strona kreci z przekazaniem kasy aktu nie podpisze.

dureń to jesteś ty, ale nie mam na to wpływu.
masz coś konkretnego do napisania, to napisz.
jak nie masz, to idź na piwo.

Data: 2010-11-25 11:07:51
Autor: ąćęłńóśźż
przekazanie pieniędzy przy kupnie mieszkania (kiedy?)
Nie.
Notariusz nie może pozostawić stron w nieświadomości, czy podpisali czy nie podpisali umowy.
Pismo Rady Notarialnej w W-wie, sprzed ponad 10 lat.

PS. Słuchajcie duraka Witusia to wyjdziecie jak Himmler na mydle.

Data: 2010-11-25 07:07:25
Autor: witek
On 11/25/2010 4:07 AM, ąćęłńóśźż wrote:
Nie.
Notariusz nie może pozostawić stron w nieświadomości, czy podpisali czy nie podpisali umowy.
Pismo Rady Notarialnej w W-wie, sprzed ponad 10 lat.

a jaka to nieświadomość.
notariusz oświadcza, że aktu nie sporządzi i już.

PS. Słuchajcie duraka Witusia to wyjdziecie jak Himmler na mydle.

cos na temat jeszcze potrafisz napisac, czy juz ci zabrakło argumentow?

Data: 2010-11-12 17:12:16
Autor: =rg=
Dnia Fri, 12 Nov 2010 17:01:08 +0100, spp napisał(a):

W dniu 2010-11-12 16:57, =rg= pisze:

Najprościej to przekazać kasę w obecności notariusza, w trakcie
podpisywania aktu.

A co ma notariusz do tego?

Jego obecność (zeznania) pomagają wyjaśnić ewentualne sądowe przepychanki,
czy było zapłacone, czy też nie.

[...]

To prawda, ale akt jest podpisany, forsa przelana, więc nie ma oszusta i
oszukanego. W końcu potencjalny oszust, w momencie zaproponowania mu
takiego sposobu zapłaty, raczej by się wycofał. Oszust-sprzedający, nie
chce przecież faktycznie pozbyć się mieszkania, a oszust-kupujący kasy
(chociaż akurat ten ma tu większe pole do popisu).

Cóż, generalnie chyba nie ma dobrego sposobu. No, poza polecanym depozytem
u notariusza :)

Data: 2010-11-12 17:16:32
Autor: spp
W dniu 2010-11-12 17:12, =rg= pisze:

[...]

Bo ja wiem?
W dwóch transakcjach tak przeprowadzanych w jednym wypadku na czas liczenia pieniędzy notariusz wyszedł z pokoju, w drugim wskazał nam osobny stolik w kącie i zajął się czymś innym.

Cóż, generalnie chyba nie ma dobrego sposobu.

No właśnie - a tysiące transakcji rocznie jest zawieranych a jakoś na tyle cicho o podobnych problemach. :)

--
spp

Data: 2010-11-12 11:29:59
Autor: witek
On 11/12/2010 10:16 AM, spp wrote:

Bo ja wiem?
W dwóch transakcjach tak przeprowadzanych w jednym wypadku na czas
liczenia pieniędzy notariusz wyszedł z pokoju, w drugim wskazał nam
osobny stolik w kącie i zajął się czymś innym.

i slusznie.
natariusza intersuje tylko zgodne oswiadczenie obu stron, ze sprawy finansowe zostały załatwione.

Data: 2010-11-17 13:32:59
Autor: ąćęłńóśźż
przekazanie pieniędzy przy kupnie mieszkania (kiedy?)
Wręcz odwrotnie, sporo o np. jednym mieszkaniu sprzedanym 5 razy tego samego dnia różnym nabywcom.

-- -- -

Data: 2010-11-17 13:42:03
Autor: spp
W dniu 2010-11-17 13:32, ąćęłńóśźż pisze:

Wręcz odwrotnie, sporo o np. jednym mieszkaniu sprzedanym 5 razy tego samego dnia różnym nabywcom.

A co tu zmieniłby sposób przekazania pieniędzy (bo o tym wątek)?
Wręcz przeciwnie - przelew być może pozwoliłby uniknąć wpadki - prawda?

--
spp

Data: 2010-11-17 13:31:41
Autor: ąćęłńóśźż
przekazanie pieniędzy przy kupnie mieszkania (kiedy?)
I po wyjściu od notariusza w drodze do banku kupujący łamie nogę.....

-- -- -

Data: 2010-11-13 21:57:02
Autor: Kenny
Użytkownik "blazej" <blazej.10@op.pl> napisał w wiadomości news:ibja8i$n46$1news.onet.pl...
[...]

Hmm, a ja mam pytanie. Jakis czas temu natknalem sie na instytucje akredytywy. Co prawda to pytanie bardziej na pl.biznes.banki, ale jak ulal pasuje do tematu.

Czy jest ona dostepna 'od reki' dla osob fizycznych, czy jest bardziej instrumentem dla przedsiebiorstw (w szczegolnosci w obrocie miedzynarodowym) i nie miala by sensu we wspomnianej sytuacji?

--
Pozdr.
Kenny

przekazanie pieniędzy przy kupnie mieszkania (kiedy?)