przekręt nigeryjski

Data: 2013-09-22 19:37:24
Autor: p47
przekręt nigeryjski
Na portalu motogratka.pl umieszczone zostało ogłoszenie:
http://moto.gratka.pl/tresc/citroen-c6-15813066.html#dae7df4973e957c5,1
Niska cena i pozostałe okoliczności wzbudziły we mnie podejrzenie, że chodzi o tzw. "przekret nigeryjski", tzn próbę wyłudzenia pieniędzy.
Wdałem się z ciekawości co do "modus operandi" przestępców w korespondencję, która potwierdziła moje obawy,- wystawiający zażądał, abym na swoje nazwisko przelał do Lublina za pomocą Western Union całą żądaną kwotę na swoje nazwisko i przekazał mu dane tego trasferu ( a one wystarczają do podjęcia pieniędzy!).
Do kogo zgłosić tę próbę wyłudzenia, bo można by złapać złodzieja na gorącym uczynku?

Data: 2013-09-22 14:45:13
Autor: kogutek444
przekręt nigeryjski
W dniu niedziela, 22 września 2013 19:37:24 UTC+2 użytkownik p47 napisał:
[...]

W imię czego to żądanie przelania kasy?

Data: 2013-09-23 16:06:57
Autor: p47
przekręt nigeryjski
Tymczasem zrobiłem to:

"Witam,

Dziękuję za zgłoszenie. Uprzejmie informuję, iż wskazana oferta została usunięta, a konto użytkownika zablokowane.
W przypadku zauważenia na stronie oferty, która wzbudzi Pana podejrzenia, prosimy również o informację. Wszystkie tego typu zgłoszenia będą weryfikowane.

Marta Kłosek
Starszy Specjalista ds. ogłoszeń

BOK Gratka.pl "

Data: 2013-09-23 16:45:59
Autor: J.F
przekręt nigeryjski
Użytkownik "p47"  napisał w wiadomości grup
Tymczasem zrobiłem to:
[...]

Kompletnie nieskuteczne - wystawi nowe, no chyba zeby nr telefonu wyszukiwac, zawsze to pare zl na startera.

Masz jeszcze telefon, email ?
Trzeba mu wyslac pare falszywych transferow :-)

J.

Data: 2013-09-22 19:52:37
Autor: J.F.
przekręt nigeryjski
Dnia Sun, 22 Sep 2013 19:37:24 +0200, p47 napisał(a):
[...]

Lublin, to przeciez teren naszej znakomitej polskiej Policji.
Chcesz przetestowac swoja komende rejonowa, czy wolisz od razu do CBS?

W sumie to powinno wystarczyc zadzwonic do Lublina, niech sami
pociagna.

No chyba ze chcesz grupowiczow poprosic o pomoc - zawsze mozemy mu
podeslac kilkadziesiat numerow transferow, jak sie zacznie meldowac w
lokalnym biurze co chwila z innym nazwiskiem ... to go w koncu pogonia
:-)

J.

Data: 2013-09-22 20:06:00
Autor: p47
przekręt nigeryjski
W dniu 2013-09-22 19:52, J.F. pisze:
[...]

Poczytałem sobie o przekazach WU i wydaje się, ze przestępca musi mieć wspólnika w lubelskim WU,- w Polsce do odbioru przekazu trzeba wylegitymować się dowodem tożsamości i znać tzw. MTCN, czyli numer kontrolny transakcji.
Wystawiający chce, aby mu przemailować dowód nadania pieniędzy, a więc stad znać będzie nr dowodu nadawcy i ten MTCN. Ale wciąż pracownik WU będzie musiał wypłacić pieniądze komuś BEZ mojego dowodu tożsamości i potem poświadczyć nieprawdę, że odbiorca przedstawił mu taki dowód.

Data: 2013-09-22 23:46:59
Autor: Darek
przekręt nigeryjski
[...]

MTCN nie jest wymagany do większości transakcji. Jeżeli pieniądze są wysłane do Polski to na terenie całego kraju można odbierać.

BTW jeżeli nadawca i odbiorca pieniędzy to ta sama osoba, agent WU jest zobowiązany do odmowy wysłania pieniędzy - jest to niezgodne z regulaminem WU

Darek

Data: 2013-09-23 15:50:35
Autor: p47
przekręt nigeryjski
W dniu 2013-09-22 23:46, Darek pisze:
[...]

Oni o tym wiedzą i dlatego tak sformułowali warunki:

Cyt:
"Good Day,

The car is in perfect condition inside and outside as well,never been implicated in accidents. I never smoke in it and i want to sell it to a serious person. The car is located in Lublin/Poland. The price that i'm asking for the car is: 16.700 pln. Like I told you now I`m located in Ireland and i have nobody in Poland that could show you the car. I need to come personal to meet you and present the car.

Feew weeks ago a buyer told me that he'll buy the car, so we must meet in Poland.I came to Lublin because I trusted his word, but when I arrived i call him and no answer, so I lost money and precious time on his promise.I don't want to ask you to send me any money in advance, I just want to see that you are a serious buyer and you have the money for my car.I will come only for a serious deal. If you don't want to buy it after you will inspect it, no problem, but I need to be sure that you will be there.

To be sure that you are real and serious, here is what I propose:
1. The service name that we'll use is Western Union transfers. You will go there with a family member of yours. Your family member or your friend (relative) will be the sender of the money and you will be the receiver in Lublin.
2. Ask your relative or your friend to send 16.700 pln to your name in Lublin. Is enough for me too see that I have a interested buyer. (I will pay the Western Union fees when we will meet)
3. Only you can pick up the money from Lublin, so this is no risk on your side.
4. Once the money is sent, you will have to scann the paper from Western Union and email my. In this way you proof my that you have the money for my car and that you come to Lublin to take your money back and see my car.
5. In the same day I will buy the flight ticket and I will email you the scanned ticket.(We will verify the car with a mechanical service and at police to. I also accept any test)
6. We will meet in Lublin and we will finish the deal.

If you don't want to buy the car I will pay for your transport but I assure you that you will love this car and you will buy it. It is in perfect conditions.
I repeat: You must understand that you will not send the money to me.You will be the receiver of the money and only you can pick the money from Western Union only in Lublin.
If you are still interested to make the deal with me please reply me.

Please don't spend my time with endless disscutions,or pure curiosity.
Thank you for contacting me and hope you will understand my point of view!!!

Respectfully
Andrew"

A więc odbiorca będzie musiał wylegitymować się moim dowodem tożsamości, oraz znać MTCN, chyba , ze ma wspólnika w WU.

Data: 2013-09-24 19:24:45
Autor: LEPEK
przekręt nigeryjski
W dniu 2013-09-23 15:50, p47 pisze:

Cyt:
"Good Day,

A jak wyglądają nagłówki tej wiadomości? Mógłbyś wkleić, albo sam sprawdzić dokąd prowadzą?
Kiedyś jak siedziałem chory w domu prowadziłem dla jaj korespondencję z "kobietą, która zgubiła paszport na lotnisku i potrzebuje XXX EUR natychmiast i jutro odeśle" (swoją drogą strasznie siermiężny kant). IP nadawcy prowadziło do Nigerii konkretnie.
A pytam, bo się zastanawiam, czy aby Polacy nie wpadli na to, że skoro wszyscy są przyzwyczajeni, że ci oszuści działają z Nigerii, to nie warto ich szukać, bo i tak się nic nie zdziała, więc można bezkarnie nałapać trochę kasy...

A więc odbiorca będzie musiał wylegitymować się moim dowodem tożsamości,
oraz znać MTCN, chyba , ze ma wspólnika w WU.

Nie wiem dokładnie, jak działa WU, ale czy kasy nie można aby odebrać w dowolnym WU na podstawie kodu MTCN + "dokumentu tożsamości"? To w cudzysłowie, bo w Nigerii nie będą wiedzieli, że ten kartonik ze zdjęciem faceta to nie dowód osobisty, tylko legitymacja szkolna...

Pozdr,
--
L E P E K    Pruszcz   Gdański
no_spam/maupa/poczta/kropka/fm

Data: 2013-09-22 19:53:15
Autor: masti
przekręt nigeryjski
Dnia pięknego Sun, 22 Sep 2013 19:37:24 +0200 osobnik zwany p47 napisał:

[...]

to jest wyłudzenie, ale to nie jest nigeryjski przekręt
Że też jeszcze ktoś w ogóle czyta takie ogłoszenia

mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2013-09-22 22:21:41
Autor: PiteR
przekręt nigeryjski
na  ** p.m.s **  masti pisze tak:

Że też jeszcze ktoś w ogóle czyta takie ogłoszenia

pośmiać się można ;)

"Ludzie zawrócic na ulicy i patrzec na tego pojazdu"

akurat mi na tym zależy :)

--
    Piter
    vw golf  mk2 1.3 '87

Data: 2013-09-22 19:56:41
Autor: cef
przekręt nigeryjski
p47 wrote:

Do kogo zgłosić tę próbę wyłudzenia, bo można by złapać złodzieja na
gorącym uczynku?

Akurat nie sądzę, żeby kogoś (a już na pewno policję)
interesowało łapanie. Kiedyś przy okazji zgłaszania własnej sprawy
kantu w sklepie internetowym podałem im na tacy inny sklep
z funkcjonującym mechanizmem naciągania klientów, z numerem
telefonu, to kazali mi wyraźnie napisać, że ten akurat sklep nic mi nie zrobił
i że nie ma podstaw go ścigać.
Więc dopóki ktoś tam nie umoczy i nie pójdzie z tym na policję,
to nie ma żadnego wyłudzenia.
Jeszcze sam możesz oberwać za jakieś pomówienie.

Data: 2013-09-22 20:29:05
Autor: J.F.
przekręt nigeryjski
Dnia Sun, 22 Sep 2013 19:56:41 +0200, cef napisał(a):
p47 wrote:
Do kogo zgłosić tę próbę wyłudzenia, bo można by złapać złodzieja na
gorącym uczynku?

Akurat nie sądzę, żeby kogoś (a już na pewno policję)
interesowało łapanie.

Statystyke mozna sobie poprawic ...

[...]

Usilowanie jest tak samo karalne jak dokonane przestepstwo.

A tu byc moze dojda inne zarzuty, np falszywe dokumenty, czy wlasnie
poswiadczenie nieprawdy - przy odbiorze :-)

J.

Data: 2013-09-22 21:41:13
Autor: Tomasz Pyra
przekręt nigeryjski
Dnia Sun, 22 Sep 2013 20:29:05 +0200, J.F. napisał(a):

Usilowanie jest tak samo karalne jak dokonane przestepstwo.

Myślę że oni bazują na tym, że póki co o żadnym przestępstwie nie można
mówić.
Mówić o tym będzie można dopiero jak samochód nie zostanie w termini
przekazany nabywcy.

A tu byc moze dojda inne zarzuty, np falszywe dokumenty, czy wlasnie
poswiadczenie nieprawdy - przy odbiorze :-)

No myślę że jedynie tyle.
Ale ten kto przyjdzie odebrać pieniądze to będzie zapewne jakiś słup który
ma obiecane że dostanie za to na wino.

Data: 2013-09-22 23:26:03
Autor: J.F.
przekręt nigeryjski
Dnia Sun, 22 Sep 2013 21:41:13 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):
[...]

Usilowanie jest juz teraz. No chyba ze maja ten samochod.

Ale jak zlapiesz na pobraniu gotowki, to juz przestaje byc usilowanie.

[...]

No to trzeba mu dac koperte i niech odda zlecajacemu.

J.

Data: 2013-09-22 23:01:27
Autor: cef
przekręt nigeryjski
p47 wrote:
[...]

Jak by było już przestępstwo, to może by poprawiło statystykę to
łapanie (skoro "podane" na tacy), ale dopóki nikt nikomu krzywdy nie zrobił,
to statystyka się sama poprawia - tzn działa prewencja i jest mniej przestępstw.
Więc nikogo łapać nie będą.

[...]

Juz oni dobrze wiedzą kogo  tam ujmą w tym WU. :-)

Data: 2013-09-22 23:20:03
Autor: J.F.
przekręt nigeryjski
Dnia Sun, 22 Sep 2013 23:01:27 +0200, cef napisał(a):
J.F. wrote:
[...]

IMO - zlapany jest zlapany, i statystyke wykrywalnosci poprawia.
A jak sie nie zlapie ... przestepstwa nie bylo, statystyka sie nie
pogarsza :-)

J.

przekręt nigeryjski