przelew do małżonka na dużą kwotę - czy będzie się czepiał US?

Data: 2019-08-06 05:17:56
Autor: japanizer
przelew do małżonka na dużą kwotę - czy będzie się czepiał US?
Jak wiadomo, gwarancje bankowe w Polsce "chronią" do równowartości 100 tys. EUR.

Czy jeśli mąż przeleje równowartość 100 tys. EUR z własnego konta (nie wspólnego) na konto żony (również nie będące kontem wspólnym) - czy można się spodziewać wizyty smutnych panów z US i wielomiesięcznej batalii o niezapłacone podatki czy inne wyimaginowane żale skarbówki?

Data: 2019-08-06 14:50:17
Autor: Szymon
W dniu 2019-08-06 o 14:17, japanizer@japanizer.org pisze:
[...]

Wątpliwe.
Czy nie jest tak, że mąż i żona mają wspólnotę majątkową, a zatem wszystko jest wspólne?

Data: 2019-08-06 11:05:32
Autor: Dawid Rutkowski
przelew do małżonka na dużą kwotę - czy bę dzie się czepiał US?
Nie wszystko - jest majątek wspólny (tworzony od ślubu) oraz majątki odrębne (te, które mieli przed ślubem oraz np. prezenty i spadki).
Pytanie, czy na koncie indywidualnym wolno trzymać wspólną kasę?
A problemu można się pozbyć składając w US SD-Z2, nawet co 3 miesiące (przy nieszczęsnych promocjach na "nowe środki", teraz milka czy dawniej optimy).

Data: 2019-08-06 11:18:20
Autor: japanizer
On Tuesday, August 6, 2019 at 8:05:35 PM UTC+2, Dawid Rutkowski wrote:
[...]

SD-Z2 to darowizna.

W przypadku przelewu do małżonki/małżonka oczywiście nie chodzi o żadną darowiznę, a o pewną swobodność i wygodę dysponowania wolnymi środkami, biorąc pod uwagę gwarancje bankowe w wysokości 100 tys. EUR na osobę.

Data: 2019-08-06 11:31:50
Autor: Dawid Rutkowski
przelew do małżonka na dużą kwotę - czy bę dzie się czepiał US?
Z majątku osobistego przelew nawet do małżonka to darowizna. Więc uważaj, grozi lim->7% podatku.
Myślę, że uważać należy nawet przy przelewie z majątki osobistego na konto wspólne - połowa może być uznana za darowiznę.
Oczywiście podatek grozi wtedy, jeśli w ciągu 6 miesięcy nie złożysz SD-Z2 z potwierdzeniem przelewu.

Kłócić się można tylko o to, czy pieniądze przelane na czyjeś konto indywidualne stają się jego majątkiem.
IMO tak - albo w ostateczności pożyczką i/lub depozytem nieprawidłowym - od tego jest 2% PCCP.

Wspólne to wspólne, własne to własne - więc jeszcze raz - danie z własnego, nawet żonie, to darowizna.
Oczywiście prawdopodobieństwo kłopotów niskie - ale jak robiłem zwrot części VAT za materiały budowlane, to przetrzepali mi przy okazji PIT i kazali (no, może grzecznie) przynieść umowę dzierżawy ziemi rolnej, za którą żona dostawała 100zł rocznie (sto rocznie !).

Data: 2019-08-06 11:45:58
Autor: japanizer
On Tuesday, August 6, 2019 at 8:31:52 PM UTC+2, Dawid Rutkowski wrote:
[...]

A co decyduje o tym, co jest majątkiem wspólnym, a co osobistym?

O ile rozumiem, majątek posiadany przed ślubem jest osobisty nawet po ślubie, a już to dodane po ślubie - liczy się do majątku wspólnego.

Tak realistycznie, o ile małżonkowie przed ślubem byli biedni jak myszy kościelne, to... wszelkie doszukiwanie się darowizny czy PCC w przelewach między nimi są tak logiczne, jak próba powiadamiania urzędu skarbowego o "darowiźnie samemu sobie", czyli przelewie dokonanym z banku A do B przez siebie samego.

No ale zdaję sobie sprawę, że logika urzędnicza jest trochę inna od tej matematycznej.

Data: 2019-08-07 23:09:21
Autor: Arek
japanizer@japanizer.org napisał(a) w wiadomości: ...
[...]

Prawo i umowy: rozdzielność majątkowa przy ślubie, później ew. intercyza.
I interpretator w US bo jest jakieś określenie "przysporzenie wspólnego"
co budzi później wątpliwości ale najczęściej przy rozwodzie.

O ile rozumiem, majątek posiadany przed ślubem jest osobisty nawet po ślubie, a już to
dodane po >ślubie - liczy się do majątku wspólnego.

Bez prezentów, darowizn, spadków. I w/w wątpliwości czy jakiś dochód okazjonalny
jest wspólny czy nie.
Z kolei z mieszkaniem też chyba nie zawsze tak, że pozostaje wyłącznie osoby,
która była właścicielem przed ślubem. Zresztą dziś sądy mogą wywalić
"agresywnego" nawet z własnego mieszkania.

[...]

Niestety jakiś szatan wciąż utrzymuje klauzulę "pozorności" czynności
cywilno-prawnej jeżeli ma na celu zmniejszenie podatku. Wtedy czynność
można unieważnić. Kiedyś żartowano, że małżeństwo też bo przy wspólnym
rozliczaniu i dużych różnicach w dochodach płaci się mniejszy PIT.
A wystarczyło by zlikwidować progresję i wspólne rozliczanie nie miałoby
sensu.
A PCC w Polsce to de facto podatek obrotowy czyli za nic.

Podatki od darowizn są po to, by nie omijano PIT-u nieopodatkowanymi
darowiznami w zamian za np. darmowe świadczenie pracy. Gdyby
zlikwidować PIT...

Arek

Data: 2019-08-08 05:47:07
Autor: Dominik Ałaszewski
Dnia 07.08.2019 Arek <abcdek@poczta.onet.pl.usun_cde> napisał/a:

[...]

Uściślając: darowizny i spadki wchodzą do majątku osobistego, chyba że
spadkobierca/darczyńca wprost zadeklarował, że jest dla obojga
(w umowie darowizny, w testamencie).

Poza tym dochód z praw autorskich, wierzytelności z tytułu
wynagrodzenia za pracę- pełna lista w Art. 33 ustawy "Kodeks rodzinny i opiekuńczy".

Data: 2019-08-08 10:02:27
Autor: Miroo
W dniu 2019-08-08 o 07:47, Dominik Ałaszewski pisze:
Poza tym dochód z praw autorskich, wierzytelności z tytułu
wynagrodzenia za pracę- pełna lista w Art. 33 ustawy "Kodeks
rodzinny i opiekuńczy".

Czyli wystarczy, że US odpyta banki o konta wspólne (np małżonków) i przelewy z opisem "POBORY" lub "WYNAGRODZENIE" i dziura w budżecie zostanie załatana?

Pozdrawiam

Data: 2019-08-08 09:33:46
Autor: Dominik Ałaszewski
Dnia 08.08.2019 Miroo <brak_emaila@brak.brak.i.juz> napisał/a:
[...]

Wydaje mi się, że umknęło Ci "wierzytelności" :-)

Data: 2019-08-08 12:57:56
Autor: Miroo
W dniu 2019-08-08 o 11:33, Dominik Ałaszewski pisze:
[...]

Najwyraźniej ;)
Czyli moim odrębnym majątkiem jest to, czego mi NIE ZAPŁACONO, ale mi się należy? A jak mi w końcu zapłacą, to zmienia się w majątek wspólny?

Pozdrawiam

Data: 2019-08-08 11:16:20
Autor: Dominik Ałaszewski
[...]

Otóż to. Jeśli pracodawca wisi Ci kasę, a odda po ustaniu wspólności
majątkowej (rozwód, intercyza) to kasa jest wyłącznie Twoja.
Ale jeśli Ci odda jeszcze w czasie trwania, to jest wspólna
(bo już przestaje być wierzytelnością, a staje się pobranym
wynagrodzeniem, więc zgodznie z Art 31 KRiO wchodzi do majątku
wspólnego).

Jeszcze komentarz adwokata:
https://adwokatrodacki.pl/blog/wynagrodzenie-za-prace-a-majatek-wspolny/

Data: 2019-08-08 14:06:11
Autor: Michał Jankowski
W dniu 08.08.2019 o 13:16, Dominik Ałaszewski pisze:
[...]

Ponadto oznacza to, że jeden z małżonków nie może przyjść do kasy pracodawcy drugiego małżonka i domagać się wypłaty jego pensji do swoich rąk.

   MJ

Data: 2019-08-09 07:45:30
Autor: Miroo
W dniu 2019-08-08 o 14:06, Michał Jankowski pisze:
[...]

Dzięki. Bardzo przejrzyście mi to wyjaśniliście :)

Pozdrawiam

Data: 2019-08-11 15:38:09
Autor: ąćęłńóśźż
przelew do małżonka na dużą kwotę - czy będzie się czepiał US?
Na jakiej podstawie US może ot tak sobie "odpytać" bank, bez wszczętego i prowadzonego postępowania?

-- -- -
wystarczy, że US odpyta banki o konta wspólne i przelewy z opisem [...]

Data: 2019-08-17 12:31:47
Autor: Marek
On Sun, 11 Aug 2019 15:38:09 +0200, ąćęłńóśźż<a@e.pl> wrote:
Na jakiej podstawie US może ot tak sobie "odpytać" bank, bez wszczętego i prowadzonego postępowania?

Na żadnej, licencja poetica autora.

--
Marek

Data: 2019-08-06 22:43:09
Autor: Krzysztof Halasa
Dawid Rutkowski <drutkow1@wp.pl> writes:

Z majątku osobistego przelew nawet do małżonka to darowizna. Więc uważaj, grozi lim->7% podatku.
Myślę, że uważać należy nawet przy przelewie z majątki osobistego na
konto wspólne - połowa może być uznana za darowiznę.

Ale widziałeś gdzieś taką interpretację?

[...]

To zupełnie inna sprawa, i mam delikatne wrażenie, że umowa może być
ustna.
--
Krzysztof Hałasa

Data: 2019-08-13 14:21:48
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu wtorek, 6 sierpnia 2019 22:43:41 UTC+2 użytkownik Krzysztof Halasa napisał:
Dawid Rutkowski writes:

> [...]
> konto wspólne - połowa może być uznana za darowiznę.

Ale widziałeś gdzieś taką interpretację?

Nie - przecież piszę, że "myślę".
Bo sam z tym majątkiem wspólnym mam mętlik, banki również.
Mamy z żoną mieszkanie - ja mam całe, żona ma całe, oboje mamy całe.
A jak poprzednie miałem z mamą, to ja miałem pół i mama miała pół.
W banku dają _mi_ KK na podstawie niby mojego dochodu, bo przecież jest wspólny.

Więc ten majątek wspólny i jest mój i nie jest.
Sprawa jest jasna, jak daję żonie prezent do majątku osobistego - z mojego majątku osobistego.
Ale czy jak kupuję jej prezent z majątku wspólnego, to on trafia do jej osobistego czy nadal jest wspólny?
Albo jak np. wypłacamy sobie "kieszonkowe" - każde z nas dostaje co miesiąc 500zł ze wspólnych zarobków na konta osobiste. Przez pięć lat uzbiera się grubo ponad kwotę zwolnioną z podatku bez złożenia SD-Z2...

Dziwaczny ten pomysł z majątkiem wspólnym. Ciekawe, czy taki koncept występuje w większości czy w mniejszości krajów?

A i tak wciąż wydaje mi się, że danie z majątku osobistego do wspólnego to darowizna w połowie wysokości. Kurtałka, jeszcze mi przywalą podatek karny za to, że włożyłem we wspólne mieszkanie więcej niż żona....

> [...]
> za którą żona dostawała 100zł rocznie (sto rocznie !).

To zupełnie inna sprawa, i mam delikatne wrażenie, że umowa może być

Cóż, dobrze, że była pisemna.
I tak się mocno zastanawiam, po co to było (jeśli nie tylko po to, by urzędnik mógł się wykazać przy remanencie) - bo przecież podatek od tego zapłaciliśmy.
Szukali, czy mógłby być większy? Albo chcieli ukarać, że podatek zapłacony rok później niż się powinno?
Kto wie - ale ten przykład był po to, by pokazać, że US może się czepić tak, jak się człowiek w ogóle nie spodziewa.
"Don't fuck with an IRS" - kultowy cytat z "Lie to me" ;>

Data: 2019-08-06 17:20:09
Autor: Robert Sierant
W dniu 2019-08-06 o 14:50, Szymon pisze:

Wątpliwe.
Czy nie jest tak, że mąż i żona mają wspólnotę majątkową, a zatem wszystko jest wspólne?

oczywiście jeżeli mają, poza tym można zrobić kilka przelewów i raczej pod "pranie brudnych pieniędzy" nie będzie podlegać

RobertS

https://finansowewariacje.wordpress.com/

Data: 2019-08-17 12:27:57
Autor: Marek
On Tue, 6 Aug 2019 14:50:17 +0200, Szymon <z@wp.pl> wrote:
Czy nie jest tak, że mąż i żona mają wspólnotę majątkową, a zatem wszystko jest wspólne?

Może nawet jak mają odrębność (obowiązek wzajemnego wspierania).

--
Marek

Data: 2019-08-07 00:14:30
Autor: MarcinF
[...]

Przy wspólnocie majątkowej wątpię, ale daj znać co Ci powiedzieli
w Twoim US.

Data: 2019-08-17 12:35:59
Autor: Marek
On Wed, 7 Aug 2019 00:14:30 +0200, MarcinF <marfi@interia.pl> wrote:
Przy wspólnocie majątkowej wątpię, ale daj znać co Ci powiedzieli
w Twoim US.

Temat przerabiałem nawet przy rozdzielności majątkowej. Mimo rozdzielności małżonkowie nadal mają obowiązek się wzajemnie wspierać i takie przelewy  jak najbardziej można traktować jako takie wsparcie.

--
Marek

Data: 2019-08-16 00:16:15
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
przelew do małżonka na dużą kwotę - czy będzie się czepiał US?

<japanizer@japanizer.org> bd8528a1-9544-4bc0-a297-93f96a40185a@googlegroups.com

[...]

IMO zwykle żona i mąż mogą sobie lać dowolnie dużo, ale nawet
wstępni i zstępni mogą bezpodatkowo, o ile zgłoszą darowiznę
do US na stosownym druku w stosownym czasie. Do niespełna 10
kpln rocznie IMO wstępno-zstępni i rodzeństwo mogą bezinformacyjnie...

Za DTuska ludzie z mego otoczenia mieli nadzieję na zniesienie
tej (niespełna 10 kpln rocznie) bariery dla wstepno-zstępnych
itp. bliskich. [nadzieje czy rojenia?]

--

przelew do małżonka na dużą kwotę - czy będzie się czepiał US?