przeliczenie

Data: 2013-09-12 08:10:46
Autor: tadeklodz
przeliczenie
Czy ktoś kompetentnie może podać ile lumenów ma 1 lux?
Gdzieś widziałem że 1W ma 100 lumenów ale jak wytłumaczyć lampki które mają 60 i więcej luxów i 2.6 Watów z dynamopiasty

Data: 2013-09-12 15:27:12
Autor: masti
przeliczenie
Dnia pięknego Thu, 12 Sep 2013 08:10:46 -0700 osobnik zwany tadeklodz
napisał:

Czy ktoś kompetentnie może podać ile lumenów ma 1 lux? Gdzieś widziałem
że 1W ma 100 lumenów ale jak wytłumaczyć lampki które mają 60 i więcej
luxĂłw i 2.6 WatĂłw z dynamopiasty

proszę
https://pl.wikipedia.org/wiki/Lumen
https://pl.wikipedia.org/wiki/Luks_%28fotometria%29
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kandela

--
mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2013-09-12 08:34:32
Autor: tadeklodz
przeliczenie

napisał:

> Czy ktoś kompetentnie może podać ile lumenów ma 1 lux? Gdzieś widziałem

> że 1W ma 100 lumenów ale jak wytłumaczyć lampki które mają 60 i więcej

> [...]

ale ja jestem mało "gramotny" i w dalszym ciągu nie wiem ile lumenów ma na ten przykład lamka która świeci 60 luxów

Data: 2013-09-12 18:38:39
Autor: Wojciech Waga
przeliczenie
mst <at> gazeta <.> pl

"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

ale ja jestem mało "gramotny" i w dalszym ciągu nie wiem ile lumenów
ma na ten przykład lamka która świeci 60 luxów

Przy lampce podaje się moc w lumenach/watach/kandelach, w luxach na
pewno nie bo to nie ma sensu, może źle sprawdziłeś.

pozdr.
w.

Data: 2013-09-12 23:29:38
Autor: przemek.jedrzejczak
przeliczenie
-- Przy lampce podaje się moc w lumenach/watach/kandelach, w luxach na pewno nie bo to nie ma sensu, może źle sprawdziłeś. pozdr. w.

producenci jednak uzywaja tego parametru:
http://www.bumm.de/innovation-original/lichtvergleich-scheinwerfer.html
P.

Data: 2013-09-13 08:57:58
Autor: cytawa
przeliczenie

przemek.jedrzejczak@gmail.com pisze:

[...]

W zasadzie napisali prawde. Mozna podawac w luksach przy porownaniu lampek oswiatlajacych TO SAMO.

Ale podawanie w dokumentacji parametrow lampek w luksach nie ma sensu.

Jan Cytawa

Data: 2013-09-13 01:27:01
Autor: przemek.jedrzejczak
przeliczenie
-- Mozna podawac w luksach przy porownaniu lampek oswiatlajacych TO SAMO.

to jest porownanie wiec raczej oswietlaja TO SAMO :-)

-- Ale podawanie w dokumentacji parametrow lampek w luksach nie ma sensu. Jan Cytawa

alez jak najbardziej o ile wszyscy producenci robia to wg tego samego schematu (normy)
http://www.bumm.de/innovationoriginal/nahfeldausleuchtung.html
te 10, 20 czy 140 lux-ow mierzone jest w odleglosci 10m

PS potrzebny jest jakis wspolny punkt odniesienia wiec dopoki ktos nie zaproponuje czegos lepszego sytuacja raczej nie ulegnie zmienie

P.

Data: 2013-09-13 21:10:30
Autor: Jaroslaw Augustyniak vel Kot Bury
przeliczenie

Uzytkownik <przemek.jedrzejczak@gmail.com> napisal w wiadomosci grup dyskusyjnych:1004d857-effd-4c98-90ee-a50d9dd77bd7@googlegroups.com...
[...]

Koledzy, dotarliscie wreszcie do tego, ze pomiar w Luxach ma sens porównawczy tylko przy ustalonej odleglosci od zródla swiatla :). Trzeba jednak pamietac, ze natezenie oswietlenia nie jest wprost proporcjonalne od odleglosci i zalezy od paru czynników takich jak odblysnik, ryfel szkla itd. Mozna wiec powiedziec, ze pomiar w Luxach na zadanej odleglosci opisuje lampe jako calosc, zródlo swiatla wraz reflektorem.  Kolejna rzecza jest to, ze zaleznie od parametrów lampy inne natezenie bedzie w osi, a inne po bokach lamy swietlnej. Tak jak juz wyzej pisali koledzy: nie ma prostego porównania.
Jaroslaw Augustyniak vel Kot Bury

Data: 2013-09-13 09:33:15
Autor: Gotfryd Smolik news
przeliczenie
On Thu, 12 Sep 2013, Wojciech Waga wrote:

[...komus...]
Przy lampce podaje się moc w lumenach/watach/kandelach,
w luxach na pewno nie bo to nie ma sensu,

  Ależ ma sens.
  Marketingowy!
  W zasadzie spotykane jeszcze podawanie parametru "jasnych
LEDów" w kandelach, równie mało mówiące o łącznym strumieniu,
jest sensowniejsze od luksów, bo przynajmniej nie wymaga
zachowania stałej odległości miejsca pomiaru :) (z dokładnością
do odległości znacznie większych od średnicy lampy)

może źle sprawdziłeś.

  E tam.
  Szynka z łopatki, fotoaparat z "cyfrową stabilizacją obrazu",
a Ty się czepiasz że w reklamie jest zupełnie bezsensowny
parametr ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-09-12 17:14:51
Autor: Czesław Wiśniak
przeliczenie

Gdzieś widziałem że 1W ma 100 lumenów  ?

Że co ?:)

Data: 2013-09-12 08:32:47
Autor: tadeklodz
przeliczenie
W dniu czwartek, 12 września 2013 17:14:51 UTC+2 użytkownik Czesław Wiśniak napisał:
>Gdzieś widziałem że 1W ma 100 lumenów  ?

Że co ?:)

Lamp: 3 Watt High Performance LED (>100 lm/W) tak jest na stronie
http://www.starbike.com/en/son-edelux/

Data: 2013-09-12 17:49:23
Autor: Czesław Wiśniak
przeliczenie
>Gdzieś widziałem że 1W ma 100 lumenów  ?

Że co ?:)

Lamp: 3 Watt High Performance LED (>100 lm/W) tak jest na stronie
http://www.starbike.com/en/son-edelux/

Proszę :)
http://pl.wikipedia.org/wiki/Skuteczność_świetlna

lm na lx na sucho nie przeliczysz

Data: 2013-09-13 09:22:17
Autor: Gotfryd Smolik news
przeliczenie
On Thu, 12 Sep 2013, Czesław Wiśniak wrote:

[...komuś, wrotki brak...]
Gdzieś widziałem że 1W ma 100 lumenów  ?

Że co ?:)

  Że tyle się osiąga w praktyce, w seryjnym wykonaniu,
w jednym ze skuteczniejszych źródeł swiatła :)
(lampy sodowe są trochę nieporęczne, szczególnie na rowerze)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-09-13 09:53:03
Autor: Czesław Wiśniak
przeliczenie

 Że tyle się osiąga w praktyce, w seryjnym wykonaniu,
w jednym ze skuteczniejszych źródeł swiatła :)
(lampy sodowe są trochę nieporęczne, szczególnie na rowerze)

Zrozumiales co napisal watkotworca ?
1W to nie jest 100lm

Data: 2013-09-13 11:59:55
Autor: Gotfryd Smolik news
przeliczenie
On Fri, 13 Sep 2013, Czesław Wiśniak wrote:

w jednym ze
skuteczniejszych źródeł swiatła :)
    ^^^^^^^^^^^^^^^^

Zrozumiales co napisal watkotworca ?

  Średnio, biorąc pod uwagę błąd tezy.

1W

....światła...

to nie jest 100lm

  Ale on podawał waty *prądu* wrzucane do lampki.
  Sprawność (skuteczność świetlna) najlepszych źródeł
światła ledwo sięga okolic 30%, nie licząc sodówek
tylko połowa z tego jest osiągalne "rynkowo".
  Stąd wział wartość którą *ja* skomentowałem, odesłanie
do teoretycznej skuteczności świetlnej jak widziałem
już w wątku było.

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-09-13 14:00:49
Autor: Czesław Wiśniak
przeliczenie
1W

...światła...

Jakiego światła ?

Data: 2013-09-13 20:39:25
Autor: Gotfryd Smolik news
przeliczenie
On Fri, 13 Sep 2013, Czesław Wiśniak wrote:

1W

...światła...

Jakiego światła ?

  Białego :>

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-09-13 22:17:18
Autor: Czesław Wiśniak
przeliczenie
1W

...światła...

Jakiego światła ?

 Białego :>

Aha nie wiedzialem, ze moc swiatla okresla sie w  watach. Jakas nowa fizyke odkrywasz ?:

Data: 2013-09-13 22:54:13
Autor: Remigiusz Zukowski
przeliczenie
W dniu 2013-09-13 22:17, Czesław Wiśniak pisze:

Aha nie wiedzialem, ze moc swiatla okresla sie w  watach. Jakas nowa
fizyke odkrywasz ?:

A masz jakieś obiekcje? Przecież moc określa się w watach. A czy to jest moc elektryczna, mechaniczna czy też światła to nie ma znaczenia.

pozdrawiam

Remigiusz

Data: 2013-09-13 23:30:27
Autor: Czesław Wiśniak
przeliczenie
A masz jakieś obiekcje? Przecież moc określa się w watach. A czy to jest moc elektryczna, mechaniczna czy też światła to nie ma znaczenia.

To ile watow ma swiatlo 60W zarowki ?

Data: 2013-09-13 23:37:22
Autor: Remigiusz Zukowski
przeliczenie
W dniu 2013-09-13 23:30, Czesław Wiśniak pisze:
A masz jakieś obiekcje? Przecież moc określa się w watach. A czy to
jest moc elektryczna, mechaniczna czy też światła to nie ma znaczenia.

To ile watow ma swiatlo 60W zarowki ?

60W * sprawność żarówki.

Data: 2013-09-13 23:43:32
Autor: Czesław Wiśniak
przeliczenie
A masz jakieś obiekcje? Przecież moc określa się w watach. A czy to
jest moc elektryczna, mechaniczna czy też światła to nie ma znaczenia.

To ile watow ma swiatlo 60W zarowki ?

60W * sprawność żarówki.

ale co oznacza ta gwiazdka bo nie zrozumialem ?

Data: 2013-09-13 23:59:49
Autor: Remigiusz Zukowski
przeliczenie
W dniu 2013-09-13 23:43, Czesław Wiśniak pisze:
[...]

Nie będę Ci dalej tłumaczył co i jak bo to strata czasu, jaja sobie robisz i tyle.

Data: 2013-09-14 00:16:16
Autor: Czesław Wiśniak
przeliczenie
To ile watow ma swiatlo 60W zarowki ?

60W * sprawność żarówki.

ale co oznacza ta gwiazdka bo nie zrozumialem ?

Nie będę Ci dalej tłumaczył co i jak bo to strata czasu, jaja sobie robisz i tyle.

Mam nadzieje, ze uzywajac W caly czas myslales o mocy zrodla swiatla.
To zastanawiajace skoro jeszcze niedawno, nizej wladales terminem "Lumen to moc świetlna"
Smutny obraz polskiej edukacji.

Data: 2013-09-14 00:30:00
Autor: Remigiusz Zukowski
przeliczenie
W dniu 2013-09-14 00:16, Czesław Wiśniak pisze:
[...]

Smutny obraz polskiej mentalności. Jeśli masz wyrafinowaną wiedzę to jej użyj i odpowiedz coś rozsądnie, wytłumacz, wysil się na jakąś kilkuzdaniową wypowiedź w temacie wątku. No chyba że wolisz zabawy słowno-językowe.

pozdrawiam

Remigiusz

Data: 2013-09-14 01:03:42
Autor: Akarm
przeliczenie
W dniu 2013-09-14 00:30, Remigiusz Zukowski pisze:
wysil się na jakąś
kilkuzdaniową wypowiedź w temacie wątku

Czyś ty zupełnie zgłupiał?
W temacie jest jeden wyraz, niby trochę mało. Ale kilka zdań? Chyba wyjątkowy kretyn coś takiego mógłby starać się wykonać. Ręce opadają...

--
          Akarm
http://bykom-stop.avx.pl

Data: 2013-09-14 05:24:45
Autor: tadeklodz
przeliczenie
 W dalszym ciągu nie wiem która lampka lepiej świeci: czy ta w której producent podaje  np 60 luxów czy ta której producent podaje np 400 lumenów? Pomijam candele bo tylko Cataye podaje w nich swoje wartości a nie jestem zainteresowany ich produktami

Data: 2013-09-14 16:32:22
Autor: mt
przeliczenie
W dniu 2013-09-14 14:24, tadeklodz@poczta.onet.pl pisze:
  W dalszym ciągu nie wiem która lampka lepiej świeci: czy ta w której producent podaje  np 60 luxów czy ta której producent podaje np 400 lumenów?

No ale ile można tłumaczyć, że nie da się tak porównać, przynajmniej nie znając procedury pomiarowej dla luxów, bo to są dwa parametry mówiące zupełnie o czymś innym.

--
marcin

Data: 2013-09-14 08:23:11
Autor: tadeklodz
przeliczenie
W dniu sobota, 14 września 2013 16:32:22 UTC+2 użytkownik mt napisał:
> [...]

No ale ile można tłumaczyć, że nie da się tak porównać, przynajmniej nie znając procedury pomiarowej dla luxów, bo to są dwa parametry mówiące zupełnie o czymś innym.

I w tym leży problem. Gdyby wszyscy producenci podawli jakość świecenia ich lampek w tych samych jednostkach to byłoby LUX

Data: 2013-09-16 08:41:25
Autor: cytawa
przeliczenie
tadeklodz@poczta.onet.pl pisze:

I w tym leży problem. Gdyby wszyscy producenci podawli jakość
świecenia ich lampek w tych samych jednostkach to byłoby LUX

Widocznie nie uwazali na lekcjach fizyki. Albo w ogole ich nie mieli. A moze wola uzywac Lux-ow, gdyz to tak ladnie brzmi i kojarzy sie z czyms extra.

Jan Cytawa

Data: 2013-09-14 16:01:00
Autor: Czesław Wiśniak
przeliczenie
Smutny obraz polskiej mentalności.

Czy to moje słowa ?:
"A masz jakieś obiekcje..."
"Nie będę Ci dalej tłumaczył co i jak bo to strata czasu.."

Jeśli masz wyrafinowaną wiedze

To nie jest zadna wyrafinowana wiedza, dlatego zanim wcisniejsz kopiuj - wklej postaraj sie zrozumiec co tam bylo napisane ;)

Data: 2013-09-13 08:01:33
Autor: cytawa
przeliczenie
tadeklodz@poczta.onet.pl pisze:

Czy ktoś kompetentnie może podać ile lumenów ma 1 lux?

dokladnie tyle samo ile paskal  ma niutonow.

Jan Cytawa

Data: 2013-09-13 08:21:10
Autor: Remigiusz Zukowski
przeliczenie
W dniu 2013-09-12 17:10, tadeklodz@poczta.onet.pl pisze:
Czy ktoś kompetentnie może podać ile lumenów ma 1 lux?

Nie ma takiego wzoru, lumeny i luksy to są zupełnie inne jednostki, to tak jakbyś chciał przeliczać kilogramy na metry. Można przeliczać lumeny na waty, wikipedia podaje 683 lm/W ale tą wartość trzeba przyjmować orientacyjnie, gdyż przelicznik zależy od długości a dokładniej od widma fali świetlnej, w przypadku światła białego którym jesteśmy zainteresowani to można o tym zapomnieć ale przy porównywaniu światła czerwonego i niebieskiego z pewnością już nie.

> Gdzieś widziałem że 1W ma 100 lumenów ale jak wytłumaczyć lampki które mają 60 i więcej luxów i 2.6 Watów z dynamopiasty

Lumen to moc świetlna i jest to jedyny wiarygodny parametr pozwalający porównywać lampki. Luks nie nadaje się do tego, co prawda mówi o jasności ale pomija skupienie wiązki - z tego samego źródła światła można uzyskać inne natężenie oświetlenia (czyli luksy) poprzez mniejsze lub większe skupienie wiązki. Można więc super wąskim skupieniem uzyskiwać niebotyczne wartości luksów ale przecież nie o to chodzi. Zaryzykuję stwierdzenie, że nawet najtańszy laserowy wskaźnik da więcej luksów niż jakakolwiek lampka rowerowa - tylko oświetlanie sobie terenu w taki sposób nie ma żadnego sensu.

pozdrawiam

Remigiusz

Data: 2013-09-12 23:35:30
Autor: przemek.jedrzejczak
przeliczenie
-- Zaryzykuję stwierdzenie, że nawet najtańszy laserowy wskaźnik da więcej luksów niż jakakolwiek lampka rowerowa - tylko oświetlanie sobie terenu w taki sposób nie ma żadnego sensu. pozdrawiam Remigiusz

Big Bang B&M raczej nie wyglada na wskaznik laserowy :-)

PS a ja myslalem ze Pico 30 zamontowane w rowerze syna to jest cos ...

P.

Data: 2013-09-13 05:55:29
Autor: kosmala.mateusz
przeliczenie
W dniu piątek, 13 września 2013 08:21:10 UTC+2 użytkownik Remigiusz Zukowski napisał:
[...]

Nie, 683 lm/W to wartość maxymalna/idealna. Jeżeli mamy idealne źródło światła, które całą swoją dostarczoną energię oddaje w postaci światła, i to w zakresie widzialnym, to własnie wyemituje te 683 lm z Wata. Dodatkowo można przyjąć, że 683lm/W to sprawność świetlna 100%.
Diody ze swoimi ~100lm/W mają więc sprawność świetlna w granicach 20%~, wiec jeszcze długa droga do doskonalosci :)
Mk.

Data: 2013-09-13 15:13:55
Autor: Czesław Wiśniak
przeliczenie

Diody ze swoimi ~100lm/W mają więc sprawność świetlna w granicach 20%~, wiec jeszcze długa droga do >doskonalosci :)
Mk.

Obecnie to już jest 200lm/W tyle, ze skutecznosc maleje wraz ze wzrostem pobieranego pradu.

Data: 2013-09-13 21:12:32
Autor: Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
przeliczenie

Użytkownik <kosmala.mateusz@gmail.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:2f301a32-1d5b-499b-a3e5-efaa6bf6be2d@googlegroups.com...
[...]

Mądrego miło poczytać :).
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Data: 2013-09-13 22:56:22
Autor: Remigiusz Zukowski
przeliczenie
W dniu 2013-09-13 14:55, kosmala.mateusz@gmail.com pisze:
[...]

To właśnie miałem na myśli. Przypominam, że jest to wartość "około", bo konkretny przelicznik zależy od charakteru widmowego źródła światła.

pozdrawiam

Remigiusz

Data: 2013-09-14 00:25:31
Autor: J.F.
przeliczenie
Dnia Thu, 12 Sep 2013 08:10:46 -0700 (PDT), tadeklodz@poczta.onet.pl
Czy ktoś kompetentnie może podać ile lumenów ma 1 lux?

1 lx ma 1 lumen ... na metr kwatratowy.

Gdzieś widziałem że 1W ma 100 lumenów

1W ma 683 lm ... o ile jest to moc fali elektromagnetycznej zielonego
swiatla. Inne kolory maja troche mniej lumenow, bo oko jest na nie
mniej czule, a jednostki fotometryczne mierza "wrazenie swietlne".

To co widziales to sprawnosc zrodla swiatla - dobry LED zasilany moca
1W daje ~100lm strumienia swietlnego. (czyli sprawnosc ma ~100/683 = 15%. Kiepsko ... ale i tak wielokrotnie
wiecej niz zarowka)

ale jak wytłumaczyć lampki które mają 60 i więcej luxów i 2.6 Watów z dynamopiasty

2.6W moze dac 260lm, ale moze tez mniej. Jesli oswietlisz tym
rownomiernie powierzchnie 4 mkw, to bedzie oswietlenie 65lx.

Jak lampke odsuniesz od ekranu (bo na drodze tego raczej nie
mierzyli), to ten sam strumien bedzie oswietlal wieksza powierzchnie, i ilosc luksow spadnie.

J.

przeliczenie