przeliczenie

Data: 2013-09-13 08:21:10
Autor: Remigiusz Zukowski
przeliczenie
W dniu 2013-09-12 17:10, tadeklodz@poczta.onet.pl pisze:
Czy ktoś kompetentnie może podać ile lumenów ma 1 lux?

Nie ma takiego wzoru, lumeny i luksy to są zupełnie inne jednostki, to tak jakbyś chciał przeliczać kilogramy na metry. Można przeliczać lumeny na waty, wikipedia podaje 683 lm/W ale tą wartość trzeba przyjmować orientacyjnie, gdyż przelicznik zależy od długości a dokładniej od widma fali świetlnej, w przypadku światła białego którym jesteśmy zainteresowani to można o tym zapomnieć ale przy porównywaniu światła czerwonego i niebieskiego z pewnością już nie.

> Gdzieś widziałem że 1W ma 100 lumenów ale jak wytłumaczyć lampki które mają 60 i więcej luxów i 2.6 Watów z dynamopiasty

Lumen to moc świetlna i jest to jedyny wiarygodny parametr pozwalający porównywać lampki. Luks nie nadaje się do tego, co prawda mówi o jasności ale pomija skupienie wiązki - z tego samego źródła światła można uzyskać inne natężenie oświetlenia (czyli luksy) poprzez mniejsze lub większe skupienie wiązki. Można więc super wąskim skupieniem uzyskiwać niebotyczne wartości luksów ale przecież nie o to chodzi. Zaryzykuję stwierdzenie, że nawet najtańszy laserowy wskaźnik da więcej luksów niż jakakolwiek lampka rowerowa - tylko oświetlanie sobie terenu w taki sposób nie ma żadnego sensu.

pozdrawiam

Remigiusz

Data: 2013-09-12 23:35:30
Autor: przemek.jedrzejczak
przeliczenie
-- Zaryzykuję stwierdzenie, że nawet najtańszy laserowy wskaźnik da więcej luksów niż jakakolwiek lampka rowerowa - tylko oświetlanie sobie terenu w taki sposób nie ma żadnego sensu. pozdrawiam Remigiusz

Big Bang B&M raczej nie wyglada na wskaznik laserowy :-)

PS a ja myslalem ze Pico 30 zamontowane w rowerze syna to jest cos ...

P.

Data: 2013-09-13 05:55:29
Autor: kosmala.mateusz
przeliczenie
W dniu piątek, 13 września 2013 08:21:10 UTC+2 użytkownik Remigiusz Zukowski napisał:
[...]

Nie, 683 lm/W to wartość maxymalna/idealna. Jeżeli mamy idealne źródło światła, które całą swoją dostarczoną energię oddaje w postaci światła, i to w zakresie widzialnym, to własnie wyemituje te 683 lm z Wata. Dodatkowo można przyjąć, że 683lm/W to sprawność świetlna 100%.
Diody ze swoimi ~100lm/W mają więc sprawność świetlna w granicach 20%~, wiec jeszcze długa droga do doskonalosci :)
Mk.

Data: 2013-09-13 15:13:55
Autor: Czesław Wiśniak
przeliczenie

Diody ze swoimi ~100lm/W mają więc sprawność świetlna w granicach 20%~, wiec jeszcze długa droga do >doskonalosci :)
Mk.

Obecnie to już jest 200lm/W tyle, ze skutecznosc maleje wraz ze wzrostem pobieranego pradu.

Data: 2013-09-13 21:12:32
Autor: Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
przeliczenie

Użytkownik <kosmala.mateusz@gmail.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:2f301a32-1d5b-499b-a3e5-efaa6bf6be2d@googlegroups.com...
[...]

Mądrego miło poczytać :).
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Data: 2013-09-13 22:56:22
Autor: Remigiusz Zukowski
przeliczenie
W dniu 2013-09-13 14:55, kosmala.mateusz@gmail.com pisze:
[...]

To właśnie miałem na myśli. Przypominam, że jest to wartość "około", bo konkretny przelicznik zależy od charakteru widmowego źródła światła.

pozdrawiam

Remigiusz

przeliczenie