przeliczenie pieniędzy z 1961 roku.

Data: 2011-12-05 16:34:06
Autor: Robert Tomasik
przeliczenie pieniędzy z 1961 roku.
Użytkownik "Feromon" <fer0m0n@wp.pl> napisał w wiadomości news:4edbfd9d$0$5803$65785112news.neostrada.pl...
Witam!
Mam następującą potrzebę przeliczenia wkładu budowlanego z roku
1961 na dziesiejsze pieniÄ…dze.

W umowie mam, w przybliżeniu, sformułowanie: "w przypadku odstąpienia od umowy najmu
(użytkowania, nie pamiętam, ale nie własnościowy),
Spółdzielnia zwróci członkowi wniesiony wkład budowlany..."
Wtedy około 5400 zł, jak mnie pamięć nie myli, umowa jest "gdzieś".

Są jakieś urzędowe obligatoryjne przeliczniki? Może ZÓS? Czy będę miał swego
experta kontra spółdzielczego prawnika (co trzyma z preziem) więc jakby kopać się z koniem...

Będę głęboko wdzięczny za naświetlenie problemu...

Dostaniesz 54 grosze. Przerabiałem. Co więcej, jeśli załóżmy umrze członek spółdzielni, a w to miejsce chce wystąpić jego jedyny spadkobierca, to wrócą owe 54 grosze, zaś spadkobierca musi wpłacić wkład zgodnie z obowiązującą dziś stawką. Nie da się tego przepisać na spadkobiercę. Kilka lat temu się z tematem kopałem, ale bodaj w Ustawie o spółdzielniach jest kategoryczny zapis, że to nie podlega waloryzacji.

Jeśli chcesz do tego podejść od strony ekonomicznej, to na potrzeby rozliczeń ZUS-owskich są publikowane dane o średnim wynagrodzeniu w kolejnych latach. Trzeba by było kwotę 5400 zł odnieść do wynagrodzenia z 1961 roku, a następnie z tej proporcji obliczyć, jaka by to była kwota obecnie. Taki sposób wydaj mi się z ekonomicznego powodu najbardziej sensowny i uzasadniony. Ale jak pisałem nie ma na to podstawy prawnej. Ja dane znalazłem na stronie http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/przecietne;wynagrodzenie,201,0,234441.html . Wynika z nich, ze w 1961 roku średnie wynagrodzenie wynosiło 1.625 zł, czyli Twoje 5.400 zł stanowi 3,32 krotność. Dla 2010 roku średnie wynagrodznie podano na kwotę 3.224,98 zł, zatem obecnie wkład byłby równowarty kwocie 10.716,86 zł. Daj znać, jakby Ci się udało te 10 tysiecy wytargować.

Data: 2011-12-07 10:51:06
Autor: _±æê³ñ󶼿.
przeliczenie pieniêdzy z 1961 roku.
By³y precedensy w postaci pozywania np. PZU o polisy posagowe.
Z rewaloryzacj± wk³adów (mieszkaniowych i budowlanych) lub kaucji (mieszkania komunalne) te¿ co¶ chyba by³o?

-- -- -
Dostaniesz 54 grosze.

--

przeliczenie pieniędzy z 1961 roku.