przerzutka 10 sp do 9sp

Data: 2011-04-26 17:54:20
Autor: mariuszmo
przerzutka 10 sp do 9sp
Taki oto patent, czy kto tego probowa lub zna podstawy teorii?
-jest sobie pena ubiegloroczna grupa sram x0 (dziewitka), jak wiadomo nie miaa przyzwoitej przedniej przerzutki, teraz widz, e gocie handlujcy SRAMEM przymierzaj si do zaoenia przednich przerzutek z tegorocznej grupy x0 lub xx ale to ju dziesitki, przerzutki z tej nowej serii s ju cakiem cakiem a jako e sam jestem w podobnej sytuacji zrobibym tak samo tylko czy 3x10 da si zupenie bezproblemowo skonfigurowac na 3x9?
Pojemnoc i zakres chyba jednakowe, problemem moe byc ewentualnie wszy prowadnik

Data: 2011-04-26 18:01:43
Autor: Jan Srzednicki
przerzutka 10 sp do 9sp
On 2011-04-26, mariuszmo wrote:
Taki oto patent, czy ktoś tego probował lub zna podstawy teorii?
-jest sobie pełna ubiegloroczna grupa sram x0 (dziewiątka), jak wiadomo nie miała przyzwoitej przedniej przerzutki, teraz widzę, że goście handlujący SRAMEM przymierzają się do założenia przednich przerzutek z tegorocznej grupy x0 lub xx ale to już dziesiątki, przerzutki z tej nowej serii są już cakiem cakiem a jako że sam jestem w podobnej sytuacji zrobiłbym tak samo tylko czy 3x10 da się zupełnie bezproblemowo skonfigurowac na 3x9?
Pojemnośc i zakres chyba jednakowe, problemem może byc ewentualnie węższy prowadnik

Ponoć jest inny uciąg linki.

Data: 2011-04-26 18:10:33
Autor: mariuszmo
przerzutka 10 sp do 9sp

Ponoć jest inny uciąg linki.

:) jak tak jest te w 3x10 to bd miec bub
poczekam na efekty ich prac jak dla mnie za drogi sprzt aby sie bawic w braki kompatybilnosci ale ogdaem dzi tak now przedni mocowan na co w rodzaju opaski zaciskowej, fajne zupenie nowe podejcie do tematu no i ten czarny fortepianowy poysk --

Data: 2011-04-26 20:22:00
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
przerzutka 10 sp do 9sp
mariuszmo, Tue, 26 Apr 2011 18:10:33 +0000 (UTC), pl.rec.rowery:
no i ten czarny fortepianowy poysk

Zlezie pewnie po dwch zapaparaniach botem ;-)

--
Pozdrowienia,
Marek 'marcus075' Karweta                | Dwa kieliszki wystarcz.

Data: 2011-04-26 20:30:52
Autor: Michał Pysz
przerzutka 10 sp do 9sp
Ponoć jest inny uciąg linki.
Przerzutka nie ma takiej właściwości jak 'uciąg linki'.
To manetka ma uciąg.
Chyba, że chodzi Ci o ilość wybranej linki by przesunąć z jednego skrajnego położenia w drugie.
Ale to można sprawdzić mierząc szerokość kasety 9 i 10 (lub sumując z szerokości zębatek i dystansów). Wątpię by kaseta 10 była węższa niż 9.

mp.

Data: 2011-04-26 18:43:48
Autor: Jan Srzednicki
przerzutka 10 sp do 9sp
On 2011-04-26, Michał Pysz wrote:
Ponoć jest inny uciąg linki.
Przerzutka nie ma takiej właściwości jak 'uciąg linki'.
To manetka ma uciąg.

Czepiasz się.

[...]

Bzdura. W zależności od wielkości dźwigni, na której operuje linka w
przerzutce, dla takiego samego rozstawu kasety przerzutka może
"wybierać" różne długości linki. Doskonały przykład - przerzutki 9rz
SRAM vs Shimano.

Data: 2011-04-26 21:34:23
Autor: Michał Pysz
przerzutka 10 sp do 9sp
[...]

No wybacz ale to co piszesz nijak się ma do tego o czym pisaliśmy.
Tzn o tym czy przerzutka 10 pokryje kasetę 9.

A tobie chodzi o to, że do takiego samego przesunięcia przerzutki sram i shimano trzeba wybrać inną ilość linki. To nie ma tu znaczenia.

mp.

Data: 2011-04-26 22:05:20
Autor: Jan Srzednicki
przerzutka 10 sp do 9sp
On 2011-04-26, Michał Pysz wrote:
[...]

No wybacz, ale to tylko Ty sobie ustaliłeś, że pisaliśmy o "pokrywaniu
kasety".

Tzn o tym czy przerzutka 10 pokryje kasetę 9.

Nie, pytanie było, czy przerzutka (jak mniemam tylna) 10rz zadziała jak
trzeba z 9rz.

A tobie chodzi o to, że do takiego samego przesunięcia przerzutki sram i shimano trzeba wybrać inną ilość linki. To nie ma tu znaczenia.

Dla tego, czy przerzutka 10rz zadziała z kasetą, 9rz ma fundamentalne
znaczenie.

Data: 2011-04-27 10:28:50
Autor: Ryszard Mikke
przerzutka 10 sp do 9sp
Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot_pl@nowhere.invalid> napisa(a):
On 2011-04-26, Micha&#65533; Pysz wrote:

> No wybacz ale to co piszesz nijak si&#65533; ma do tego o czym pisali&#65533;my.

No wybacz, ale to tylko Ty sobie ustali&#65533;e&#65533;, że pisali&#65533;my o "pokrywaniu
kasety".

> Tzn o tym czy przerzutka 10 pokryje kaset&#65533; 9.

Nie, pytanie by&#65533;o, czy przerzutka (jak mniemam tylna) 10rz zadzia&#65533;a jak
trzeba z 9rz.

> A tobie chodzi o to, że do takiego samego przesuni&#65533;cia przerzutki sram i > shimano trzeba wybra&#65533; inn&#65533; ilo&#65533;&#65533; linki. To nie ma tu znaczenia.

Dla tego, czy przerzutka 10rz zadzia&#65533;a z kaset&#65533;, 9rz ma fundamentalne
znaczenie.

Chyba jednak Micha ma racje. Przerzutka w ogle nie ma skoku (chyba, e SRAM
dziaa jako inaczej. Skok wymusza manetka i musi pasowa do kasety, a
przerzutka musi tylko pokrywa peen zakres od najmniejszej do najwikszej
zbatki.

rmikke

Data: 2011-04-27 17:50:33
Autor: Jan Srzednicki
przerzutka 10 sp do 9sp
On 2011-04-27, Ryszard Mikke wrote:

> A tobie chodzi o to, Ĺźe do takiego samego przesuniÄ&#65533;cia przerzutki sram i > shimano trzeba wybraÄ&#65533; innÄ&#65533; iloĹ&#65533;Ä&#65533; linki. To nie ma tu znaczenia.

Dla tego, czy przerzutka 10rz zadziaĹ&#65533;a z kasetÄ&#65533;, 9rz ma fundamentalne
znaczenie.

Chyba jednak Michał ma racje. Przerzutka w ogóle nie ma skoku (chyba, że SRAM
działa jakoś inaczej. Skok wymusza manetka i musi pasować do kasety, a
przerzutka musi tylko pokrywać pełen zakres od najmniejszej do największej
zębatki.

Nieprawda.

W zależności od długości dźwigienki w przerzutce konkretne przesunięcie
linki będzie powodować konkretne przesunięcie linki. SRAM do tej pory
miał to 1:1, Shimano 1:2 (jak właściwie jest z 10rz to nie wiem, bo
informacje są sprzeczne), stosunek ten w zasadzie może być dość dowolny.

Skok to osobna kwestia.

Data: 2011-04-28 08:01:54
Autor: Ryszard Mikke
przerzutka 10 sp do 9sp
On 2011-04-27, Ryszard Mikke wrote:
> [...]
tki sram i >> > shimano trzeba wybra&#65533;&#65533; inn&#65533;&#65533; iloĹ&#65533;&#65533;&#65533; linki
. To nie ma tu znaczenia.

> Chyba jednak Micha&#65533; ma racje. Przerzutka w ogóle nie ma skoku (chyba, że S
RAM
> dzia&#65533;a jako&#65533; inaczej. Skok wymusza manetka i musi pasowa&#65533; do kasety, a
> przerzutka musi tylko pokrywa&#65533; pe&#65533;en zakres od najmniejszej do najwi&#65533;kszej
> z&#65533;batki.

Nieprawda.

W zależno&#65533;ci od d&#65533;ugo&#65533;ci dźwigienki w przerzutce konkretne przesuni&#65533;cie
linki b&#65533;dzie powodowa&#65533; konkretne przesuni&#65533;cie linki. SRAM do tej pory
mia&#65533; to 1:1, Shimano 1:2 (jak w&#65533;a&#65533;ciwie jest z 10rz to nie wiem, bo
informacje s&#65533; sprzeczne), stosunek ten w zasadzie może by&#65533; do&#65533;&#65533; dowolny.

Skok to osobna kwestia.

Rozumiem, e chciae napisac, e przesuniecie linki bedzie powodowac
przesuniecie przerzutki?

To akurat wiem, ale to jest kwestia wspolpracy przerzutki z manetka.
I, AFAIK, rzeczony stosunek moze teoretycznie byc zupelnie dowolny,
ale w przaktyce spotyka si 1:1 i 1:2 - i do kazdego mozna dobrac
manetke 9 lub 10 rzedowa - i to BEDZIE pracowac. Oraz, liczba biegow
obslugiwanych przez przerzutke, zalezy wylacznie od manetki (zakres tych
biegow juz niekoniecznie, ale liczba tak), byle przerzutka przesuwala sie po
calej szerokosci kasety.

rmikke

Data: 2011-04-28 22:56:04
Autor: Jan Srzednicki
przerzutka 10 sp do 9sp
On 2011-04-28, Ryszard Mikke wrote:
Skok to osobna kwestia.

Rozumiem, że chciałeś napisac, że przesuniecie linki bedzie powodowac
przesuniecie przerzutki?

To akurat wiem, ale to jest kwestia wspolpracy przerzutki z manetka.
I, AFAIK, rzeczony stosunek moze teoretycznie byc zupelnie dowolny,
ale w przaktyce spotyka się 1:1 i 1:2 - i do kazdego mozna dobrac
[...]

Rzecz w tym, że zarówno SRAM, jak i Shimano dla 10rz wprowadziło uciągi
linek niekompatybilne z niczym do tej pory - SRAM ponoć ma mieć ten sa
uciąg dla 10rz szosowych i MTB, ale (również ponoć) nie działa to ze
sobą dobrze. Shimano DynaSys ma (tak, znów ponoć) uciąg linki
niekompatybilny z czymkolwiek innym.

Sam jednak nie dłubałem i opieram te informacje na tym, co udało mi się
wygrzebać z różnych forów i z korespondencji z paroma sklepami.

Data: 2011-04-29 01:43:48
Autor: Wojtek Sobociński
przerzutka 10 sp do 9sp
On 2011-04-28, Ryszard Mikke wrote:
Skok to osobna kwestia.

[...]

Co do DynaSysa to wątek był już na preclu i ja też zasięgałem języka w temacie - faktycznie ta grupa jest niekompatybilna z niczym :) Zresztą to nic dziwnego, że skoro jest dziesięć koronek zamiast dziewięciu to manetka ma inny uciąg, nie?

--
Wojtek Sobociński
Full szosa 2 sztywniaki

Data: 2011-04-29 06:02:26
Autor: Piotrpo
przerzutka 10 sp do 9sp
On 29 Kwi, 01:43, Wojtek Sobociski <sob...@gazeta.pl> wrote:

> Rzecz w tym, e zarwno SRAM, jak i Shimano dla 10rz wprowadzio ucigi
> linek niekompatybilne z niczym do tej pory - SRAM pono ma mie ten sa
> ucig dla 10rz szosowych i MTB, ale (rwnie pono) nie dziaa to ze
> sob dobrze. Shimano DynaSys ma (tak, znw pono) ucig linki
> niekompatybilny z czymkolwiek innym.

> Sam jednak nie dubaem i opieram te informacje na tym, co udao mi si
> wygrzeba z rnych forw i z korespondencji z paroma sklepami.

Co do DynaSysa to wtek by ju na preclu i ja te zasigaem jzyka w
temacie - faktycznie ta grupa jest niekompatybilna z niczym :) Zreszt
to nic dziwnego, e skoro jest dziesi koronek zamiast dziewiciu to
manetka ma inny ucig, nie?

W sumie dziwne - bo szeroko kasety chyba si nie zmienia :)
Zmienili troch "dwigni" przerzutki z tego co czytaem - czyli eby
przesun przerzutk z jednego skrajnego pooenia w drugie, trzeba
wycign oidp 35mm linki zamiast dotychczasowych 23(?) - czyli poszli
"troch" w stron SRAM'a i jego 1:1 ale zrobili co tak z twarzy
podobne gwnie do niczego ;)
Generalnie z tego co czytaem elementy dyna-sys kompatybilne z
czymkolwiek innym to chyba jedynie pancerze. Manetki, przerzutki
zarwno przednia jak i tylna, korba, acuch i oczywicie kaseta bd
dziaa ze sob tylko w ramach tego systemu, wic kompatybilno po
prostu nie istnieje, nawet w stosunku do 10'ek szosowych. W skrcie -
nie da si dooy "obcego" elementu do dyna-sys, jak rwnie
wykorzysta adnego elementu tego napdu poza nim.
Sam wanie id kupi rower w ktrym producent zamontowa dyna-sys -
martwi mnie gwnie, czy za 2-3 lata SH nie wpadnie na nowy lepszy
pomys i zrezygnuje z tej grupy.

Data: 2011-04-29 10:01:04
Autor: Jan Srzednicki
przerzutka 10 sp do 9sp
On 2011-04-28, Wojtek Sobociński wrote:
[...]

O ile w przypadku Shimano i uciągu 1:2 faktycznie może przy 10rz brakło
im precyzji, to jednak dla 1:1 SRAMa kompletnie nie widzę powodu dla
zmiany uciągu, poza korzyściami czysto marketingowymi.

Data: 2011-04-29 15:18:56
Autor: Wojtek Sobociński
przerzutka 10 sp do 9sp
W dniu 2011-04-29 12:01, Jan Srzednicki pisze:
On 2011-04-28, Wojtek Sobociński wrote:
[...]

O to właśnie chodzi: trzeba coś sprzedawać :)

--
Wojtek Sobociński
Full szosa 2 sztywniaki

Data: 2011-04-29 12:21:21
Autor: Tomasz Minkiewicz
przerzutka 10 sp do 9sp
On Fri, 29 Apr 2011 01:43:48 +0200
Wojtek Sobociński <sobos6@gazeta.pl> wrote:

> [...]

Co do DynaSysa to wątek był już na preclu i ja też zasięgałem języka w temacie - faktycznie ta grupa jest niekompatybilna z niczym :) Zresztą to nic dziwnego, że skoro jest dziesięć koronek zamiast dziewięciu to manetka ma inny uciąg, nie?

Nie, nie rozumiem czemu miałoby to być oczywiste. Przerzutki do 9 rzędów
miały wszystkie taki sam uciąg, w sensie „liczba milimetrów linki
wybierana dla przesunięcia wózka o jeden milimetr” (nie „o jedną zębatkę”).
Dlatego praktycznie wszystkie przerzutki mogły obsługiwać wszystkie
kasety i tylko manetka musiała być zgrana z kasetą, i było pięknie,
i się cieszyliśmy, i komu to, kurde, przeszkadzało?! :-|

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2011-05-05 17:07:46
Autor: Ryszard Mikke
przerzutka 10 sp do 9sp
Wojtek Sobociski <sobos6@gazeta.pl> napisa(a):

> Rzecz w tym, że zarówno SRAM, jak i Shimano dla 10rz wprowadzi&#65533;o uci&#65533;gi
> linek niekompatybilne z niczym do tej pory - SRAM pono&#65533; ma mie&#65533; ten sa
> uci&#65533;g dla 10rz szosowych i MTB, ale (również pono&#65533;) nie dzia&#65533;a to ze
> sob&#65533; dobrze. Shimano DynaSys ma (tak, znów pono&#65533;) uci&#65533;g linki
> niekompatybilny z czymkolwiek innym.
>
> Sam jednak nie d&#65533;uba&#65533;em i opieram te informacje na tym, co uda&#65533;o mi si&#65533;
> wygrzeba&#65533; z różnych forów i z korespondencji z paroma sklepami.

Co do DynaSysa to w&#65533;tek by&#65533; już na preclu i ja też zasi&#65533;ga&#65533;em j&#65533;zyka w temacie - faktycznie ta grupa jest niekompatybilna z niczym :) Zreszt&#65533; to nic dziwnego, że skoro jest dziesi&#65533;&#65533; koronek zamiast dziewi&#65533;ciu to manetka ma inny uci&#65533;g, nie?

erm... Nie?
Jakos dawalo rade z tym samym uciagiem dla 6,7 i 8 rzedow...

rmikke

Data: 2011-05-05 17:09:05
Autor: Ryszard Mikke
przerzutka 10 sp do 9sp
On 2011-04-28, Ryszard Mikke wrote:

> [...]

wygrzeba&#65533; z różnych forów i z korespondencji z paroma sklepami.

A, to tego ponoc nie wiedzialem. Czlowiek uczy sie ponoc przez cale zycie.

No to pokomplikowali... (ponoc).

rmikke

Data: 2011-05-05 11:44:38
Autor: Piotrpo
przerzutka 10 sp do 9sp
On 5 Maj, 19:09, "Ryszard Mikke" <rmikke.WYT...@gazeta.pl> wrote:
Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid> napisa(a):

> [...]

A, to tego ponoc nie wiedzialem. Czlowiek uczy sie ponoc przez cale zycie..

Nie pono - nabyem rower z dyna-sys - generalnie system oczywicie
wg. producenta rewolucyjny jest kompletnie niekompatybilny z
czymkolwiek - czyli jeeli kto zamierza zrobi sobie upgrade w
rowerze to ze starych czci wykorzysta by moe pancerze. acuch,
korba, obie przerzutki, kaseta i manetki id na allegro. Dziaa to
zreszt w drug stron, czyli adna cz nowego systemu nie moe
zosta (przynajmniej oficjalnie) wykorzystana w napdach "starej
generacji" wczajc w to rwnie 10 rzdowe szosowe Shimano.
Co do zalet - w sumie ciko powiedzie - jest gciej - jeszcze si
dostosowuj do zbyt duej iloci przeoe ;) mona sobie te
policzy, e zmniejszy si zakres.
Wady tak na szybko - wszy acuch, mniejsza sztywno z precyzj nie
jest tak sodko jak niby miao by. Manetki s takie sobie - droga
dwigni jest stanowczo za duga - przy zmianie w d o jeden bieg
wykorzystuj ca dugo kciuka (moe to kwestia ustawienia pozycji
manetki na kierownicy) tak czy inaczej trzeba cisn duo wicej ni w
poprzednich modelach. Regulacja tyu jest troch trudniejsza (albo
jeszcze jej nie opanowaem) w kadym razie wyglda na to, e trzeba
bdzie j przeprowadza do czsto niestety. Moim zdaniem to wymys
marketingowy a nie co rozsdnego. Dam zna jak bdzie si rozwija
sytuacja, bo na razie to ze 100km przejechaem.

Data: 2011-05-05 19:10:48
Autor: Ryszard Mikke
przerzutka 10 sp do 9sp
Piotrpo <piotrpo@gmail.com> napisa(a):
naby=B3em rower z dyna-sys -
[...]
Wady tak na szybko - w=EA=BFszy =B3a=F1cuch, mniejsza sztywno=B6=E6 z precy=
zj=B1 nie
jest tak s=B3odko jak niby mia=B3o by=E6.

Zaraz, to i lancuch jest inny niz w 9rz?

rmikke

Data: 2011-05-05 13:11:08
Autor: Piotrpo
przerzutka 10 sp do 9sp
On 5 Maj, 21:10, "Ryszard Mikke" <rmikke.WYT...@gazeta.pl> wrote:
Piotrpo <piot...@gmail.com> napisa(a):

> naby=B3em rower z dyna-sys -
[...]
> Wady tak na szybko - w=EA=BFszy =B3a=F1cuch, mniejsza sztywno=B6=E6 z precy> > zj=B1 nie
> jest tak s=B3odko jak niby mia=B3o by=E6.

Zaraz, to i lancuch jest inny niz w 9rz?
Tak wszy i "rewolucyjnie" asymetryczny (pono, bo si tej asymetrii
nie doszukaem) symbol HG-X

Data: 2011-05-05 23:06:06
Autor: Wojtek Sobociski
przerzutka 10 sp do 9sp

On 2011-04-28, Ryszard Mikke wrote:
Skok to osobna kwestia.

> [...]

No to pokomplikowali... (ponoc).
Nie pono - nabyem rower z dyna-sys - generalnie system oczywicie

No tak, cigle trzeba co nowego sprzedawa.

Dam zna jak bdzie si rozwija
sytuacja, bo na razie to ze 100km przejechaem.

Fajnie, bo temat interesujcy. Z ciekawoci przeczytaem pierwsze wraenia :)

--
Wojtek Sobociski
Full szosa 2 sztywniaki

Data: 2011-04-26 18:37:45
Autor: Ryszard Mikke
przerzutka 10 sp do 9sp
mariuszmo <mariuszm.o@NOSPAM.gazeta.pl> napisa(a):
[...]

Ja chyba nie rozumiem pytania. Mwimy o przedniej przerzutce, tak?
Przerzutce, nie manetce? Przedniej, nie tylnej?

To skoro acuch jest ten sam, korba ta sama, to co tu ma nie pasowa?

rmikke

Data: 2011-04-26 19:39:11
Autor: mariuszmo
przerzutka 10 sp do 9sp

Ja chyba nie rozumiem pytania. Mwimy o przedniej przerzutce, tak?
Przerzutce, nie manetce? Przedniej, nie tylnej?

To skoro acuch jest ten sam, korba ta sama, to co tu ma nie pasowa?

rmikke

Tak mwimy o nowej przedniej przerzutce SRAMA dedykowanej grupy 3x10 , czy da
si j zgra z reszt osprztu z grupy x.o dziewiciobiegowej (manetki korby i
wszystko innne na 9 biegw) z roku ubiegego

Data: 2011-04-26 22:08:10
Autor: Jan Srzednicki
przerzutka 10 sp do 9sp
On 2011-04-26,  mariuszmo wrote:

Ja chyba nie rozumiem pytania. Mówimy o przedniej przerzutce, tak?
Przerzutce, nie manetce? Przedniej, nie tylnej?

To skoro łańcuch jest ten sam, korba ta sama, to co tu ma nie pasować?

Tak mówimy o nowej przedniej przerzutce SRAMA dedykowanej grupy 3x10 , czy da
się ją zgrać z resztą osprzętu z grupy x.o dziewięciobiegowej (manetki korby i
wszystko innne na 9 biegów) z roku ubiegłego

Aa, o przednią tylko chodzi. Tutaj uciąg jest ponoć ten sam, więc
jedynie wodzik może być trochę węższy - cóż, próbuj i pochwal się
rezultatem. ;)

Ale nie lepiej upolować XTR-a? ;)

Data: 2011-04-27 03:07:56
Autor: Wojtek Sobociński

[...]