[tech] przesiadka na napęd 9-cio rzędowy

Data: 2009-06-01 20:27:12
Autor: Krzysiek
[tech] przesiadka na napęd 9-cio rzędowy
Witam.

Chciałbym przesi±¶ć sie w crossówce z napędu 8-mio na 9-cio rzędowy, przy czym chciałbym manetki wymienić już teraz, a koło i kasetę pewnie za kilka miesięcy, po zajechaniu ich do końca.

Oznacza to, że przez jaki¶ czas miałbym kombinację 9-cio biegowej manetki (deore) i 8-mio rzędowej kasety. Czy to ma szansę działać poprawnie?
Czy tez powinienem wymieniać te komponenty w tym samym czasie?
Czy przy przesiadce na węższy łańcuch będę musiał wymienić też korby?

pozdrawiam,
--
Krzysiek

Data: 2009-06-01 21:43:10
Autor: Rowerex
przesiadka na napęd 9-cio rzędowy
On 1 Cze, 21:27, Krzysiek

Oznacza to, że przez jaki¶ czas miałbym kombinację 9-cio biegowej manetki
(deore) i 8-mio rzędowej kasety. Czy to ma szansę działać poprawnie?

Ma i to duż±:

http://www.sheldonbrown.com/dura-ace.html#alternate

Takie nietypowe mocowanie linki zwiększa nieco skok przerzutki, co
pozwala na używanie manetek X+1 biegowych z kasetami X biegowymi.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-06-02 11:29:37
Autor: Tomasz Minkiewicz
przesiadka na napęd 9-cio rzędo wy
On Mon, 1 Jun 2009 21:43:10 -0700 (PDT)
Rowerex <rowerex@op.pl> wrote:

On 1 Cze, 21:27, Krzysiek

> Oznacza to, że przez jakiś czas miałbym kombinację 9-cio biegowej manetki
> (deore) i 8-mio rzędowej kasety. Czy to ma szansę działać poprawnie?

Ma i to duĹĽÄ…:

http://www.sheldonbrown.com/dura-ace.html#alternate

Takie nietypowe mocowanie linki zwiększa nieco skok przerzutki, co
pozwala na uĹĽywanie manetek X+1 biegowych z kasetami X biegowymi.

Kurde! To o to chodzi! A ja długo główkowałem, bo nabyłem barcona
DuraAce, upewniwszy się przedtem dziesięć razy, że będzie dziewiątkowy.
Przyszła, patrzę na pudełko: 9-speed. Czyli OK. A potem patrzę
w instrukcję, a tam jak byk „8/9 speed”. Myślałem, że może są dwie
wersje manetki i jedna instrukcja do nich, ale oznaczenia się zgadzały
co do literki, wszystko pasowało, więc nie mogłem pojąć skąd im się
wzięła ta dodatkowa ósemka.

Dzięki za wyjaśnienie. :)

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2009-06-02 04:31:44
Autor: Rowerex
On 2 Cze, 11:29, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:

> [...]

> pozwala na używanie manetek X+1 biegowych z kasetami X biegowymi.

Kurde! To o to chodzi! A ja długo główkowałem, bo nabyłem barcona
DuraAce, upewniwszy się przedtem dziesięć razy, że będzie dziewi±tkowy.
Przyszła, patrzę na pudełko: 9-speed. Czyli OK. A potem patrzę
w instrukcję, a tam jak byk "8/9 speed". My¶lałem, że może s± dwie
wersje manetki i jedna instrukcja do nich, ale oznaczenia się zgadzały
co do literki, wszystko pasowało, więc nie mogłem poj±ć sk±d im się
wzięła ta dodatkowa ósemka.

O ile zrozumiałem stronę Sheldona, to chodzi o tzw. "stare Dura-Ace"
czyli przerzutki DuraAce sprzed 1996r. Uci±g linki dla owych starych
przerzutek DA obsługujacych kasety 8-rzędowe był taki sam jak dla
póĽniejszych przerzutek obsługujacych kasety 9-rzędowe. St±d Twoje
manetki mog± działać z nowymi przerzutkami i kasetami 9-rzędowymi i
jednocze¶nie ze starymi przerzutkami DA i kasetami 8-rzedowymi.

Natomiast stosuj±c sztuczkę z link± można z "nowej przerzutki DA"
zrobić "star± przerzutkę DA", obsługujac± bez problemu kasetę 8-
rzędow±. Oczywiscie takie mocowanie nie jest zgodne z żadn± instrukcj±
Shimano, ale działa bez problemu. Ot prosta mechanika - lekko skraca
się ramię za króre ci±gnęta jest przerzutka, co przekłada się na
zwiększenie jej skoku. Skrócenie jest na tyle male, że nie zaburza
liniowo¶ci skoku na całej kasecie, dlatego obawy o jakies upierdliwe
skakanie s± tu przesadzone.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-06-02 14:08:43
Autor: Tomasz Minkiewicz
przesiadka na napęd 9-cio rzędo wy
On Tue, 2 Jun 2009 04:31:44 -0700 (PDT)
Rowerex <rowerex@op.pl> wrote:

> [...]
> wzięła ta dodatkowa ósemka.

O ile zrozumiałem stronę Sheldona, to chodzi o tzw. "stare Dura-Ace"
czyli przerzutki DuraAce sprzed 1996r. UciÄ…g linki dla owych starych
przerzutek DA obsługujacych kasety 8-rzędowe był taki sam jak dla
późniejszych przerzutek obsługujacych kasety 9-rzędowe. Stąd Twoje
manetki mogą działać z nowymi przerzutkami i kasetami 9-rzędowymi i
jednocześnie ze starymi przerzutkami DA i kasetami 8-rzedowymi.

Hmmm… Może i tak. Ale czy Shimano podkreślałby zgodność z kasetami
pre-1996 w instrukcji do manetki z 2005? I nigdzie ani słowem nie
zaznaczył, co ma na myśli? Chyba, że gdzieś zaznaczył, tylko
przegapiłem. Nawet nie pamiętam, czy jest tam w ogóle mowa o mocowaniu
linki – nie pomyślałem, że to może mieć znaczenie i mogłem nie zwrócić
uwagi. W domu jeszcze raz dokładnie przeczytam.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2009-06-01 22:29:25
Autor: MadMan
Dnia Mon, 1 Jun 2009 20:27:12 +0000 (UTC), Krzysiek napisał(a):

Chciałbym przesi±¶ć sie w crossówce z napędu 8-mio na 9-cio rzędowy

W celu? Robiłem rozeznanie i mi wyszło że taka zamiana się za bardzo nie
opłaca. 7->9 już bardziej.
Oznacza to, że przez jaki¶ czas miałbym kombinację 9-cio biegowej manetki (deore) i 8-mio rzędowej kasety. Czy to ma szansę działać poprawnie?

Nie. --
Pozdrawiam,
ICQ: 398539334, Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2009-06-01 20:52:26
Autor: Krzysiek
Dnia Mon, 01 Jun 2009 22:29:25 +0200, MadMan napisał(a):

[...]

Nie w celu a z powodu :)
 - posiadania wielkich i zdezelowanych klamkomanetek, które mnie denerwuj± i uniemożliwiaj± założenia torby na kierownicy, a poza tym jedna z nich wła¶nie umiera
 - posiadania koła i kasety, które pożyj± może tak do wrze¶nia.

 Czy to ma szansę działać
poprawnie?

Nie.

.... :(

--
Krzysiek

Data: 2009-06-01 23:04:55
Autor: Kuba Stasiak
[tech] przesiadka na napęd 9-cio rzędowy
W jednym rowerze mam napęd 8¶mio rzędowy Alivio, w drugim 9cio rzędowy na DeoreLX. Wolę ósemkę, szybciej się wrzuca biegi, czuć zmianę przełożenia, niższa cena, osprzęt przy eksploatacji taniej mozna zmienić, przerzutkę tyln± błyskawicznie się reguluje. Nie wiem po co wprowadzili 9tki :)

Data: 2009-06-01 21:23:27
Autor: piecia aka dracorp
[tech] przesiadka na napęd 9-cio rzędowy
Dnia Mon, 01 Jun 2009 23:04:55 +0200, Kuba Stasiak napisał(a):

czuć zmianę przełożenia,
Jak dla mnie to wada, zmiana powinna być płynna i w miarę nie odczuwalna. Ale to kwestia skoku ilo¶ci zębów.
Nie wiem po co wprowadzili 9tki :)
Ja tam my¶lę o wymianie na 10-tkę z 9-tki i dodatkowo z przodu na trójkę z dwójki ale to w szosie.

--
piecia aka dracorp

Data: 2009-06-01 23:42:09
Autor: ToMasz
Kuba Stasiak pisze:
[...]
uważaj bo Cie zaraz zatłuk± pompkami :)

9wit±ki sa poto zeby było wiecej bezsensownych przełożeń. już w 7demce
mozna mieć zebatki 34/11zębów w w 8semce.. 9wietce.. jest szerszy
zakres? czy węższy łańcuch co¶ poprawia?

ToMasz

Data: 2009-06-02 09:45:57
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
[tech] przesiadka na napęd 9-cio rzędowy
Panie Kuba Stasiak, prezesie pl.rec.rowery z siedzib± w
<news:h01fpm$1lq$1news.onet.pl> przy ul....

W jednym rowerze mam napęd 8¶mio rzędowy Alivio, w drugim 9cio rzędowy na DeoreLX. Wolę ósemkę, szybciej się wrzuca biegi, czuć zmianę przełożenia,

Patrz, a ja zło¶liwie my¶lę nad kaset± szosow±, żeby tej zmiany przełożenia
nie czuć. --
Pozdrowienia,                            | Próżno¶ repliki się spodziewał
Tuwima c(z)ytuję z przyjemno¶ci±         | bo to mezalians byłby dla psa.

Data: 2009-06-02 13:58:10
Autor: Kuba Stasiak
[tech] przesiadka na napęd 9-cio rzędowy
Patrz, a ja zło¶liwie my¶lę nad kaset± szosow±, żeby tej zmiany przełożenia
nie czuć.

To zmieniasz biegi po to by nie było różnicy? Ja jak zmieniam bieg, to po to by było lżej pedałować, b±dĽ ciężej. W 9 często muszę zmienić 2 biegi, żeby osi±gn±ć porz±dnay efekt, w 8 wystarczy raz klikn±ć manetk± i mam to czego chciałem.

Data: 2009-06-02 14:24:33
Autor: granat
Kuba Stasiak pisze:

[...]

na miasto idealne rozwiazanie, wlasnie po to dwa lata temu kupilem szosowa kasete. nie mam po 1 sezonie  zjechanych dwu, trzech koronek, tylko rownomiernie ale za to w znacznie mniejszym stopniu prawie cala kasete.

granat

Data: 2009-06-02 06:05:55
Autor: Rowerex
On 2 Cze, 14:24, granat <granat...@poczta.onet.pl> wrote:
Kuba Stasiak pisze:

> [...]

szosowa kasete. nie mam po 1 sezonie  zjechanych dwu, trzech koronek,
tylko rownomiernie ale za to w znacznie mniejszym stopniu prawie cala

I to jest to! Biegi powinny być odczuwane jako płynne zmiany a nie
zmiany skokowe - i to chodzi we wspomnianym "odczuwaniu różnicy".
"Dziury" w przelożeniach s± denerwujace,  zmuszaj± do używania ci±gle
tych samych koronek, itp.

W szsówce np jako "spor± dziurę" odczuwałem przeskok między koronk±
17z i 19z (blat 53z), dlatego wcisn±lem do kasety koronkę 18z. Z kolei
różnica między 18 i 19 była prawie nieodczuwalna, dlatego teraz moja
kaseta 9-rzędowa w szosówce po kolejnym remiksie konczy się  tak : ....
17-18-20-23-26 - po prostu ideal. W góralu zas kaseta zaczyna się od
13 (w szosowce zreszta tez).

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-06-02 15:31:24
Autor: granat
Rowerex pisze:

[...]

niepasuje mi zestopniowanie kaset 11-28. 11-30 jakos bardziej przypadlo mi do gustu.
obecnie w goralu mam 13-26, ale jak bym teraz kupowal nowa to 12-25 wydaje mi sie bardziej optymalna na terenach nizinnych i na miasto.

granat

Data: 2009-06-02 16:07:45
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
[tech] przesiadka na napęd 9-cio rzędowy
Panie Kuba Stasiak, prezesie pl.rec.rowery z siedzib± w
<news:h0344h$jfe$1news.onet.pl> przy ul....

Patrz, a ja zło¶liwie my¶lę nad kaset± szosow±, żeby tej zmiany przełożenia
nie czuć.

To zmieniasz biegi po to by nie było różnicy?

Nie o to chodzi.
Chodzi o to, że nie chcę czuć takiego wielkiego przeskoku. Moje obecne
11-32 jest kiepsko zestopniowane, brakuje mi biegów po¶rednich, to jest
problem.

Data: 2009-06-01 23:45:40
Autor: mmateusz
[tech] przesiadka na napęd 9-cio rzędowy
> Chciałbym przesi±¶ć sie w crossówce z napędu 8-mio na 9-cio rzędowy
W celu? Robiłem rozeznanie i mi wyszło że taka zamiana się za bardzo nie
opłaca. 7->9 już bardziej.

dla mnie tez nie ma to sensu.
jedyna wada napedu 3x8 jest brak kaset XT z zebatkami wiekszymi niz 30 :/

--
mk

Data: 2009-06-01 15:27:57
Autor: Przemek
On 1 Cze, 23:45, mmate...@poczta.onet.pl wrote:

dla mnie tez nie ma to sensu.
jedyna wada napedu 3x8 jest brak kaset XT z zebatkami wiekszymi niz 30 :/

mnie by w sumie taki zakres wystarczył, ale żeby jeszcze manetki XT
można było dostać pod 8, takie jak pod 9. Dlatego kończę obecny napęd
i zmieniam na 9. Nowe czę¶ci już leż± i się kurz±.

pozdr

Data: 2009-06-02 09:51:48
Autor: granat
Przemek pisze:

mnie by w sumie taki zakres wystarczył, ale żeby jeszcze manetki XT
można było dostać pod 8, takie jak pod 9.

z tego powodu przesiadlem sie na triggery sram'a (dzialaja z przerzutka xt), jakos u srama nie stanowi problemu sprzedawanie tego samego modelu w wersji na 8 i 9rzedow.

granat

Data: 2009-06-02 07:56:24
Autor: Jan Srzednicki
On 2009-06-02, granat wrote:
Przemek pisze:

[...]

Tylko do X-7/Attack, X-9 już nie ma w 8 rzędach. No i nie robi± już
Rocketów (czyli odpowiedników X-9 z ci±giem Shimanowskim).

A subiektywna różnica w precyzji między manetkami X-7 i X-9 jest
wyczuwalna. Na X-9 mi się zdecydowanie lepiej jeĽdzi po dołach i
pagórach, na asfalcie i szutrach nie ma to takiego znaczenia.

Data: 2009-06-02 02:17:49
Autor: deyoot@gmail.com
przesiadka na napęd 9-cio rzędowy
Odpowiadaj±c autorowi tematu.
To może działać. Ja u siebie zmusiłem manetkę "9" do całkiem
kulturalnej pracy z napędem "7". Mnie też czeka wymiana ale póki
działa nieĽle to się nie ¶pieszę.

Data: 2009-06-02 07:02:55
Autor: artek
mmateusz@poczta.onet.pl pisze:
[...]

do nizinnej krossówki jest to aż nadto wystarczaj±ce. ja jeĽdziłem nawet na kasecie LX 11-28. a 8-rzędowe manetki xt można jeszcze kupić. niemniej jednak sam niedawno zmieniłem napęd na 9-rzędowy.

--
artek

Data: 2009-06-02 16:24:16
Autor: Artur
[tech] przesiadka na nap?d 9-cio rz?dowy
poniedziałek, 01 cze, mmateusz@poczta.onet.pl:
> [...]
dla mnie tez nie ma to sensu.
jedyna wada napedu 3x8 jest brak kaset XT z zebatkami wiekszymi niz 30 :/

No wła¶nie, jest Alivio z 32T. Czy jest co¶ >= Alivio z 34T? Może SRAM?

Data: 2009-06-02 10:31:41
Autor: DarianS.
On 1 Cze, 22:29, MadMan <madma...@nie-spamo-wac.wp.pl> wrote:
> [...]

> Chciałbym przesi±¶ć sie w crossówce z napędu 8-mio na 9-cio rzędowy

W celu? Robiłem rozeznanie i mi wyszło że taka zamiana się za bardzo nie

Ja potwierdzam, kaseta 9b, manetki 9b, piasta 7b pasuje idealnie po
zdjęciu największej koronki z kasety.

Adrian S.

Data: 2009-06-02 19:58:39
Autor: Jan Srzednicki
On 2009-06-02, DarianS. wrote:
> [...]

opłaca. 7->9 już bardziej.

Ja potwierdzam, kaseta 9b, manetki 9b, piasta 7b pasuje idealnie po

Skoro kaseta i manetki s± na t± sam± ilo¶ć biegów, to co w tym dziwnego
miałoby być?

Data: 2009-06-03 22:17:06
Autor: Adrian S.
Jan Srzednicki wrote:

Ja potwierdzam, kaseta 9b, manetki 9b, piasta 7b pasuje idealnie po
zdjęciu największej koronki z kasety.

Skoro kaseta i manetki s± na t± sam± ilo¶ć biegów, to co w tym dziwnego
miałoby być?

szeroko¶ć bębenka piasty 7b pasuj±ca do szeroko¶ci kasety bez jednej koronki
i jednej podkładki.

--
Adrian S. the Lajt Rider

Data: 2009-06-03 21:11:51
Autor: Jan Srzednicki
On 2009-06-03, Adrian S. wrote:
Jan Srzednicki wrote:

[...]

Ale pełnym wyczynem jest pogodzenie manetki i kasety z różnych systemów,
gdyż s± różne skoki. W tym wypadku skoki masz dobrane pod siebie,
jedynie kaseta ma mniej zębatek. Żadna filozofia. :P

Data: 2009-06-04 00:18:14
Autor: Adrian S.
Jan Srzednicki wrote:

Ale pełnym wyczynem jest pogodzenie manetki i kasety z różnych systemów,
gdyż s± różne skoki.

 wyczynem? jest tylko jeden sposób, trzeba zmienić w manetce ten element z
zębami na taki, gdzie te z±bki maj± inny skok. Można to pewnie dorobić,
albo przeszlifować, ale kupienie wła¶ciwej manetki będzie duużo prostsze i
tańsze.słyszałem, że kiedy¶ się dało pogodzić 6 z 7 biegów, albo może 8 z
7, ale to tylko przy super-czystych pancerzach.

--
Adrian S. the Lajt Rider

Data: 2009-06-03 22:49:55
Autor: Jan Srzednicki
On 2009-06-03, Adrian S. wrote:
Jan Srzednicki wrote:

Ale pełnym wyczynem jest pogodzenie manetki i kasety z różnych systemów,
gdyż s± różne skoki.

 wyczynem? jest tylko jeden sposób,

Jakby¶ czytał uważnie ten w±tek, to by¶ się dowiedział, że nie tylko
jeden.

Data: 2009-06-02 07:43:06
Autor: MichałG
Krzysiek pisze:
[...]

Skok manetki bedzie inny niż rozstaw zebatek.

Pozdrawiam
Michał

Data: 2009-06-02 09:08:32
Autor: Jan Cytawa
MichałG napisał:

> Oznacza to, że przez jaki¶ czas miałbym kombinację 9-cio biegowej manetki > (deore) i 8-mio rzędowej kasety. Czy to ma szansę działać poprawnie?

Skok manetki bedzie inny niż rozstaw zebatek.

Jest szansa, ze bedzie dzialac poprawnie. Trzeba tylko linke zamocowac z
drugiej strony srubki. W ten sposob zwiekszasz nieco skok przerzutki.

Jan Cytawa

Data: 2009-06-02 09:32:40
Autor: MichałG
Jan Cytawa pisze:
MichałG napisał:

[...]

w±tpie by na całej '8'..... ale może, nie wiem, nie próbowałem takich sztuczek. Duża szansa, że na 3-4 s±siednich nie bedzie przeskakiwać.

Pozdrawiam
Michał

Data: 2009-06-02 14:26:44
Autor: Jan Cytawa
MichałG napisał:

w±tpie by na całej '8'..... ale może, nie wiem, nie próbowałem takich sztuczek. Duża szansa, że na 3-4 s±siednich nie bedzie przeskakiwać.

Widze, ze ludzie podali ten link:

To jest cos z tej idei ale ja umieszczam linke z drugiej strony tego
zabka podkladki. Chodzi o to, ze zmienia sie ramie dzwigni ciagnacej
przerzutke. Jest tam bardzo dobry rysunek ideowy. Ale w tym sposobie co
podaje Sheldon wedlug mnie nie ma wiekszej roznicy.

Teoretycznie stosujac okragla podkladke mozna precycjnie dobrac takie
ramie, zeby przerzutka dzialala prawidlowo. Jest to troche zabawy ale
mozliwe.

Jan Cytawa

Data: 2009-06-02 09:43:53
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
[tech] przesiadka na napęd 9-cio rzędowy
Panie Krzysiek, prezesie pl.rec.rowery z siedzib± w
<news:h01dj0$69l$1mx1.internetia.pl> przy ul....

[...]

Nie ma.
Łańcuch 9-rzędowy jest węższy od 8-rzędowego, manetka 9-rzędowa ma mniejszy
uci±g niż 8-rzędowa.

Czy tez powinienem wymieniać te komponenty w tym samym czasie?

Tak.

Czy przy przesiadce na węższy łańcuch będę musiał wymienić też korby?

Zależy jak bardzo masz zajechane. --

Data: 2009-06-02 21:58:20
Autor: PMG
Krzysiek pisze:

Oznacza to, że przez jaki¶ czas miałbym kombinację 9-cio biegowej manetki (deore) i 8-mio rzędowej kasety. Czy to ma szansę działać poprawnie?
Czy tez powinienem wymieniać te komponenty w tym samym czasie?

Piasty, a w zasadzie bębenki, pod kasetę 8-mio i 9-cio biegow± maj± tak± sam± szeroko¶ć. Dlatego nie widzę sensu użycia kasety 8 z klamk± 9. Na Twoim miejscu zmieniaj±c manetkę, wymieniłbym jednocze¶nie kasetę na 9. Jak dojedziesz koło to potem wymienisz całe - ł±cznie z piast± a zachowasz stary napęd.

Je¶li chodzi o możliwo¶ć współpracy manetki 9 i kasety na 8 w pewnym zakresie da się wyregulować przerzutkę. Próbowałem ale efekty mnie tylko denerwowały. W sumie taki eksperyment to bardziej sztuka dla sztuki niż sensowne rozwi±zanie.

Data: 2009-06-02 20:40:57
Autor: Krzysiek
Dnia Tue, 02 Jun 2009 21:58:20 +0200, PMG napisał(a):

[...]

To co napisałe¶ brzmi bardzo rozs±dnie i faktycznie to chyba najlepsza opcja. Liczyłem wła¶nie na opinie z pierwszej ręki kogo¶, kto próbował wyregulować tak± kombinację.

Swoj± droga watek się ładnie rozbudował, lekko się zdziwiłem po powrocie z pracy :)

pozdrawiam,
--
Krzysiek

[tech] przesiadka na napęd 9-cio rzędowy