przewody do świateł

Data: 2009-11-10 12:44:16
Autor: Radek
przewody do świateł
Witam
Musze wymienić kostkę w którą wpina się żarówkę w reflektorze. Żarówka H4.
Pytanie: czy wystarczą przewody grubości 1mm - linka czy powinny być grubsze? np. 1,5mm?

Dzięki za info
Radek

Data: 2009-11-10 13:16:53
Autor: Rafał
przewody do świateł
Radek pisze:
[...]

Nie wiem jakie powinny być, choć ja bym dał 1,5mm^2
Ale przede wszystkim zwróć uwagę na izolacje - koniecznie musi to być przewód do stosowania w samochodzie z izolacją odporną na oleje i inne obecne w samochodach płyny!
Pozdrawiam
Rafał

Data: 2009-11-10 15:29:00
Autor: Qwerty
przewody do świateł
Rafał pisze:

Ale przede wszystkim zwróć uwagę na izolacje - koniecznie musi to być przewód do stosowania w samochodzie z izolacją odporną na oleje i inne obecne w samochodach płyny!

Masz w samochodzie reflektory olejowe?
W tym zastosowaniu należy raczej zwrócić uwagę na odporność izolacji na
podwyższone temperatury.

Data: 2009-11-10 16:59:36
Autor: Karol Y
przewody do świateł
[...]

Ale to było pomyślane na przód. Bo jak w coś uderzysz, przekoziołkujesz parę razy, to przecież że zachlapać olejem można ;-)

--
Mateusz Bogusz

Data: 2009-11-10 20:00:55
Autor: Tomasz Pyra
przewody do świateł
Qwerty pisze:
Rafał pisze:

[...]

Podwyższona to jeszcze nawet nie taki problem, co obniżona.
Bo taka izolacja musi przy -30C nadal zachowywać elastyczność na tyle żeby to nie pękało.

Data: 2009-11-10 20:27:51
Autor: MarcinJM
przewody do świateł
Tomasz Pyra pisze:

Tej no, pochwal sie jak na Walsza poszlo..
Na gg znikniety jestes.

MarcinJM

Data: 2009-11-10 22:46:08
Autor: Tomasz Pyra
przewody do świateł
MarcinJM pisze:
Tomasz Pyra pisze:

Tej no, pochwal sie jak na Walsza poszlo..

Było fajnie, cienias tylko się rozleciał pod koniec imprezy :)
Założyłem nowy temat na ta okazję.

Na gg znikniety jestes.

No niestety - IT w pracy zablokowało, a nie mam czasu zająć się ominięciem tego.

Data: 2009-11-10 23:08:37
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
przewody do świateł
Tomasz Pyra pisze:

Na gg znikniety jestes.

No niestety - IT w pracy zablokowało, a nie mam czasu zająć się ominięciem tego.

Eee tam czasu. Grunt to wiedzieć jakie napitki uznaje admin. ;)

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
[WRC] GG:291246/skype:kenickie_PL | "Motocykl czy samochód powinien być

Data: 2009-11-10 23:17:08
Autor: Tomasz Pyra
przewody do świateł
Marcin "Kenickie" Mydlak pisze:
Tomasz Pyra pisze:

Na gg znikniety jestes.

No niestety - IT w pracy zablokowało, a nie mam czasu zająć się ominięciem tego.

Eee tam czasu. Grunt to wiedzieć jakie napitki uznaje admin. ;)

Gorzej jak ten co to wymyślił siedzi sobie np. w Malezji :)

Data: 2009-11-12 20:14:42
Autor: Adam Franik
przewody do świateł
Dnia Tue, 10 Nov 2009 22:46:08 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):

No niestety - IT w pracy zablokowało, a nie mam czasu zająć się ominięciem tego.

IT? Ja myślałem że to Ty jesteś IT :)
--
pozdrawiam,
Adam F. & A3 TDI [SG][SWD]

Data: 2009-11-13 00:33:00
Autor: Tomasz Pyra
przewody do świateł
Adam Franik pisze:
Dnia Tue, 10 Nov 2009 22:46:08 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):

No niestety - IT w pracy zablokowało, a nie mam czasu zająć się ominięciem tego.

IT? Ja myślałem że to Ty jesteś IT :)

Nieeee... Ja jestem R&D

Data: 2009-11-13 12:01:13
Autor: Adam Franik
przewody do świateł
Dnia Fri, 13 Nov 2009 00:33:00 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):

Nieeee... Ja jestem R&D

Rajdowiec & Dyrektor :)

Data: 2009-11-10 21:22:34
Autor: Qwerty
przewody do świateł
Tomasz Pyra pisze:

Podwyższona to jeszcze nawet nie taki problem, co obniżona.
Bo taka izolacja musi przy -30C nadal zachowywać elastyczność na tyle żeby to nie pękało.

Dobre będą przewody ciepłoodporne w izolacji z gumy silikonowej, przeznaczone są do pracy w temperaturze od -50°C do +180°C.

Data: 2009-11-11 21:23:50
Autor: Max_P
przewody do świateł
"Qwerty" <kojletjo@jadamspam.pl> wrote in message

Dobre będą przewody ciepłoodporne w izolacji z gumy silikonowej, przeznaczone są do pracy w temperaturze od -50°C do +180°C.

A jeszcze lepsze w izolacji z sieciowanego kewlaru od -500 do +1200C !!!
Chłopie, do instalacji elektrycznej 12V samochodów stosuje się najnormalniejsze w świecie linki w igielicie; w swoim oznaczeniu oprócz LY mają literkę "s" jak samochód i dla niektórych zastosowań "g" jak giętki(a). PN w zakresie wymagań dla tego typu przewodów jest identyczna jak normy unijne i amerykańskie.

Max

Data: 2009-11-10 21:54:50
Autor: bratPit
przewody do świateł

[...]

obaj macie rację, samochodówka ma wymagania specjalne dot. przewodów elektrycznych,
brat

Data: 2009-11-11 12:02:59
Autor: J.F.
przewody do œwiateł
On Tue, 10 Nov 2009 21:54:50 +0100,  bratPit wrote:
[...]

I co - cos innego niz pvc izoluje te kable ? J.

Data: 2009-11-10 19:27:52
Autor: Max_P
przewody do świateł

"Radek" <nby.ciach@o2.ciach.pl> napisal

Musze wymienić kostkę w którą wpina się żarówkę w reflektorze. Żarówka H4.
Pytanie: czy wystarczą przewody grubości 1mm - linka czy powinny być grubsze? np. 1,5mm?

Zarówka H4 moze mieć różne moce, ale bez zbędnego aptekarstwa niech to będzie 60W

natęzenie_prądu = moc_obiornika/napięcie czyli

I = 60[W] / 12[V] = 5[A]

dla takiego natężenia wstarczy przekrój 0,5 mmkw, jednak ze względu na konieczną w tym zastosowaniu wytrzymałość mechaniczną daj przewód o przekroju 1 mmkw. Oczywiście 1,5 mmkw spełnia wymagania z dwukrotną nawiązką - ten przekroj w zależności od sposobu ulożenia wytrzymuje stały - długotrwały przepływ prądu w granicach 16 do 22[A].

Max

Data: 2009-11-11 01:06:45
Autor: ąćęłńóśżź
przewody do świateł
To jakby nie o to chodzi - chodzi o spadki napięcia skutkujące "żółtym" słabszym światłem.
Jak się da, daj nawet 2.5 mm2
No chyba, że bardzo blisko do przekaźnika umieszczonego gdzieś przy żarówkach, a nie pod kierownicą.
JaC

Data: 2009-11-11 08:27:19
Autor: MarcinJM
przewody do świateł
ąćęłńóśżź pisze:
[...]

W starszych autach warto dac odrebne, prosto z aku zasialnie przynajmniej "krotkich".
U mnie, w sejaczu po takim zabiegu napiecie na zarowce skoczylo +1.2V, a swiatla swieca wyraznie lepiej.
Oczywiscie nie mozna zapomniej o przekaznikach (osobno na kazdy reflektor, lub jeden dwubiegunowy) i bezpiecznikach :)
Przewód dalem 1.5mm2

MarcinJM

Data: 2009-11-11 21:48:44
Autor: Max_P
przewody do świateł

"MarcinJM" <marcin@inetia.pl>

W starszych autach warto dac odrebne, prosto z aku zasialnie przynajmniej "krotkich".
U mnie, w sejaczu po takim zabiegu napiecie na zarowce skoczylo +1.2V, a swiatla swieca wyraznie lepiej.

Przecinek o jedno miejsce w lewo

Max

Data: 2009-11-11 21:45:45
Autor: Max_P
przewody do świateł

"ąćęłńóśżź" <usun_to@wp.eu> wrote in message

To jakby nie o to chodzi - chodzi o spadki napięcia skutkujące "żółtym" słabszym światłem.
Jak się da, daj nawet 2.5 mm2

Pewnie da się użyć 10 a nawe 25 mmkw ~%O

Oporność wlaściwa miedzi (rezystywność) wynosi 0,0178 [Ohm]*[mmkw]/m
Przyjmując długość przewodu od listwy zaciskowej do lampy  równą 2m otrzymamy dla przewodu 1 [mmkw] oporność rowną:

R= 0,0178 x 2 = 0,0356 [Ohm]

Dla płynącego w tym przewodzie prądu 5[A]  spadek napiecia na nim (na tym przewodzie) wyniesie:

U= I x R = 5 x 0,0356 = 0,178 [V]

Jeżeli norma dla mocy świetlnej żarowych źródeł światła zezwala na 5% tolerancję (tylko najlepsi producenci mają +/- 3%) to wyżej wyliczony spadek napięcia (ca 1,5%) jest 3 razy mniejszy od tolerancji wykonania żarowki, więc o  czym my tu mówimy?

Max

Data: 2009-11-13 08:30:39
Autor: MarcinJM
przewody do świateł
Max_P pisze:
[...]

Oczywiscie zakladajac, ze w instalacji nie wystepuja zadne zlacza...

MarcinJM

Data: 2009-11-14 11:41:48
Autor: ąćęłńóśżź
przewody do świateł
5% spadek napięcia to około 10% spadek mocy oddawanej na włóknie żarówki, w tym bardzo znacząca zmiana widma (obniżenie temperatury
barwowej) z przesunięciem części mocy oddawanej przez włókno jako promieniowanie ze światła widzialnego w niewidzalne przez kierowcę
i nieprzydatne podczerwone.
JaC

-- -- -

Jeżeli norma dla mocy świetlnej żarowych źródeł światła zezwala na 5% tolerancję to wyżej wyliczony spadek napięcia jest 3 razy