przywrcenie terminu odwoania od wyp owiedzenia

Data: 2009-12-04 16:36:04
Autor: gazebo
przywrcenie terminu odwoania od wyp owiedzenia
Mam problem bo mnie pracodawca (niedugo byy) troch 'stuka'. W kwestiach kadrowo-pacowych. Jak skutecznie przywrci odwoanie do Sdu Pracy?

--
bla

Data: 2009-12-04 16:04:21
Autor: Olgierd
przywrcenie terminu odwoania od wypowiedzenia
Dnia Fri, 04 Dec 2009 16:36:04 +0100, gazebo napisał(a):

Mam problem bo mnie pracodawca (niedługo były) trochę 'stuka'. W
kwestiach kadrowo-płacowych. Jak skutecznie przywrócić odwołanie do Sądu
Pracy?

Kiedy dostałeś wypowiedzenie? Z jakiej przyczyny nie odwołałeś się od wypowiedzenia w terminie?

Co do zasady przywrócenie terminu wygląda tak, że piszesz normalny pozew, a na jego początku wskazujesz, że uchybiłeś terminowi, podajesz przyczynę i prosisz o przywrócenie terminu do wniesienia pozwu.

Jeśli uchybienie nie jest duże, przyczyna w miarę racjonalna, to 99% sądów przywróci Ci termin.

--
:) Olgierd || http://olgierd.bblog.pl

Data: 2009-12-05 08:22:13
Autor: gazebo
przywrócenie terminu odwołania od wypowiedzenia
Użytkownik Olgierd napisał:
[...]

Dostałem na początku października. Nie odwołałem się z bardzo proaicznej przyczyny - nie byłem przekonany. A potem zrobiło się za późno.

[...]

Jakoś to cienko widzę. :) Uznanie mojego gapiostwa za racjonalną przyczynę. Chociaż z drugiej strony dopiero teraz pracodawca mi trochę dopieka. Ale męczy mnie inna sprawa. Nikt mi jednoznacznie nie odpowiedział. Znalazłem coś takiego:

-- --
II. Właściwość miejscowa (czy do rozpatrzenia danej sprawy właściwy jest sąd miasta A czy sąd miasta B?)
1. Ogólna zasada właściwości miejscowej

Zgodnie z zasadą ogólną, sądem właściwym jest sąd miejsca stałego zamieszkania pozwanego. Powyższa zasada ma na celu ochronę tego ostatniego, któremu przypuszczalnie łatwiej jest się bronić przed sędzią najbliższym jego miejscu zamieszkania.
-- --

Tyle, że dotyczy to Luksemburga. A nie wiem jak jest u nas. Nie mogę się doszukać a nie mogłem dodzwonić się do PIP.

--
bla

Data: 2009-12-05 08:31:26
Autor: gazebo
Użytkownik gazebo napisał:
[...]

V. Właściwość miejscowa
A. Właściwość ogólna i właściwość szczególna
1. Właściwość miejscowa określa, który sąd ze względu na podział państwa na okręgi
sądowe jest terytorialnie właściwy do rozpoznania danej sprawy w pierwszej instancji.
Przepisy kodeksu postępowania cywilnego wyróżniają właściwość miejscową ogólną i
właściwość miejscową szczególną. Pierwszy rodzaj właściwości ustalony został dla
większości spraw cywilnych ze względu na osobę pozwanego w myśl zasady, że „powód
idzie za sądem pozwanego” (actor sequitur forum rei), natomiast drugi rodzaj właściwości
zachodzi dla pewnych kategorii spraw - m. in. dla spraw z zakresu prawa pracy.
2. Właściwość miejscowa ogólna zależy od tego czy pozwany jest osobą fizyczną, osobą
prawną, czy też innym podmiotem nie będącym osobą fizyczną. Sądem właściwym
miejscowo dla pozwanego będącego osobą fizyczną jest sąd pierwszej instancji, w
którego okręgu pozwany ma miejsce zamieszkania. Miejscem zamieszania osoby
fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Jeżeli
pozwany nie ma miejsca zamieszkania w Polsce, ogólną właściwość oznacza się według
miejsca jego pobytu w Polsce, a gdy nie jest ono znane lub nie leży w Polsce - według
ostatniego miejsca zamieszkania pozwanego w Polsce (art. 27 i 28 kpc; art. 25 kc).
Kryterium miejsca zamieszkania jest właściwe tylko dla osób fizycznych. W sytuacji, gdy
pozwanymi są osoby prawne oraz inne podmioty nie będące osobami fizycznymi, o
właściwości ogólnej decyduje miejsce ich siedziby. W takich przypadkach zgodnie z art.
29 i 30 kpc powództwo przeciwko Skarbowi Państwa wytacza się według siedziby
państwowej jednostki organizacyjnej, z której działalnością wiąże się dochodzone
roszczenie, natomiast powództwo przeciwko osobie prawnej lub innemu podmiotowi nie
będącemu osobą fizyczną wytacza się według miejsca ich siedziby
-- --

Jeśli dobrze to rozumiem to obowiązuje miejsce mojego zamieszkania (jednocześnie świadczenia pracy). Tylko tyle, że w wypowiedzeniu pracodawca zastrzegł sobie inny sąd i nie wiem na ile jest obowiązujące/zgodne z prawem.

--
bla

Data: 2009-12-05 08:39:59
Autor: Olgierd
Dnia Sat, 05 Dec 2009 08:31:26 +0100, gazebo napisał(a):

[...]

Nie jest zgodne i możesz to olać. Idziesz do sądu miejsca świadczenia pracy a nawet zamieszkania.

Co do samego przywrócenia -- uważam, że sąd nie powinien Ci przywrócić tego terminu. Rozumiem, że przyczyną jest to, że się 2 miesiące zastanawiałeś co z tym zrobić (a może i chcesz się odwołać, bo nie podobają Ci się rzeczy, które pracodawca robi Ci *teraz*). Na to teraz jest inna sprawa, inny tryb. Ale skoro mam Ci powiedzieć co powinieneś zrobić: pisz normalny pozew, a w jego pkt 1 ściemniaj, że nie mogłeś tego zrobić wcześniej bo... (a to "bo" to może być nawet szok porozwiązaniowy -- czasem chwyta).

--
:) Olgierd || http://olgierd.bblog.pl

Data: 2009-12-05 10:39:25
Autor: gazebo
[...]

Tam właśnie myślałem.

[...]

To bardziej mnie wkurza niż traktuję to jako powód do uchybienia. Powód mam bardziej zdrowotny. Wprawdzie nie byłem na zwolnieniu ale zobaczę, w przyszłym tygodniu idę do lekarza i go zapytam o jakieś zaświadczenie.

Ale skoro mam Ci powiedzieć co powinieneś zrobić: pisz normalny pozew, a w jego pkt 1 ściemniaj, że nie mogłeś tego zrobić wcześniej bo... (a to "bo" to może być nawet szok porozwiązaniowy -- czasem chwyta).

Dzięki. Mam pytanie w związku z tym. To się na jednym kwicie składa do sądu? Przywrócenie terminu i pozew?

--
bla

Data: 2009-12-05 10:48:57
Autor: Johnson
? wypowiedzenia
Olgierd pisze:

 szok porozwizaniowy -- czasem chwyta).

Niemoliwe.

--
@2009 Johnson
Gdy widzisz mdrca, myl o tym, by mu dorwna. Gdy widzisz tego, komu brak rozsdku, zastanw si nad sob samym.

Data: 2009-12-05 11:07:55
Autor: gazebo
? wypowiedzenia
Uytkownik Johnson napisa:
Olgierd pisze:

 szok porozwizaniowy -- czasem chwyta).

Niemoliwe.

Na szczcie nie musz siga po takie chwyty. :) Pytanie tylko czy okres uchybienia nie bdzie dla sdu za dugi.

--
bla

Data: 2009-12-05 13:27:47
Autor: Johnson
? wypowiedzenia
gazebo pisze:

Na szczcie nie musz siga po takie chwyty. :) Pytanie tylko czy okres uchybienia nie bdzie dla sdu za dugi.

Dugo uchybienia nie ma znaczenia.
Wane jest tylko by wystpi z wnioskiem o przywrcenie terminu i pozwem w cigu 7 dni od ustania przyczyny opnienia.

Data: 2009-12-05 14:19:03
Autor: gazebo
? wypowiedzenia
Uytkownik Johnson napisa:
[...]

Jasne. Dziki.

PS Kumplowi, po dwch miesicach od ustania stosunku pracy, ta sama firma, na ktrej wspomnienie diabli mnie bior, nie wystawia wiadectwa pracy.

--
bla

Data: 2009-12-05 14:24:16
Autor: Olgierd
? wypowiedzenia
Dnia Sat, 05 Dec 2009 10:48:57 +0100, Johnson napisał(a):

 szok porozwiązaniowy -- czasem chwyta).

Niemożliwe.

Szczerze to na własne oczy widziałem sądy przywracające termin do wniesienia odwołania po 2-3 nawet miesiącach "bo ja była taka zmartwiona i nie wiedziała co robić!"

--
:) Olgierd || http://olgierd.bblog.pl

Data: 2009-12-05 15:27:54
Autor: Johnson
? wypowiedzenia
Olgierd pisze:

 szok porozwizaniowy -- czasem chwyta).

Niemoliwe.

Szczerze to na wasne oczy widziaem sdy przywracajce termin do wniesienia odwoania po 2-3 nawet miesicach "bo ja bya taka zmartwiona i nie wiedziaa co robi!"

Dobra, to napisze inaczej: "Nie wierz"

Data: 2009-12-06 18:39:15
Autor: Johnson
? wypowiedzenia