przywr骳enie terminu odwo砤nia od wypowiedzenia

Data: 2009-12-04 16:04:21
Autor: Olgierd
przywr骳enie terminu odwo砤nia od wypowiedzenia
Dnia Fri, 04 Dec 2009 16:36:04 +0100, gazebo napisa艂(a):

Mam problem bo mnie pracodawca (nied艂ugo by艂y) troch臋 'stuka'. W
kwestiach kadrowo-p艂acowych. Jak skutecznie przywr贸ci膰 odwo艂anie do S膮du
Pracy?

Kiedy dosta艂e艣 wypowiedzenie? Z jakiej przyczyny nie odwo艂a艂e艣 si臋 od wypowiedzenia w terminie?

Co do zasady przywr贸cenie terminu wygl膮da tak, 偶e piszesz normalny pozew, a na jego pocz膮tku wskazujesz, 偶e uchybi艂e艣 terminowi, podajesz przyczyn臋 i prosisz o przywr贸cenie terminu do wniesienia pozwu.

Je艣li uchybienie nie jest du偶e, przyczyna w miar臋 racjonalna, to 99% s膮d贸w przywr贸ci Ci termin.

--
:) Olgierd || http://olgierd.bblog.pl

Data: 2009-12-05 08:22:13
Autor: gazebo
przywr贸cenie terminu odwo艂ania od wypowiedzenia
U偶ytkownik Olgierd napisa艂:
[...]

Dosta艂em na pocz膮tku pa藕dziernika. Nie odwo艂a艂em si臋 z bardzo proaicznej przyczyny - nie by艂em przekonany. A potem zrobi艂o si臋 za p贸藕no.

[...]

Jako艣 to cienko widz臋. :) Uznanie mojego gapiostwa za racjonaln膮 przyczyn臋. Chocia偶 z drugiej strony dopiero teraz pracodawca mi troch臋 dopieka. Ale m臋czy mnie inna sprawa. Nikt mi jednoznacznie nie odpowiedzia艂. Znalaz艂em co艣 takiego:

-- --
II. W艂a艣ciwo艣膰 miejscowa (czy do rozpatrzenia danej sprawy w艂a艣ciwy jest s膮d miasta A czy s膮d miasta B?)
1. Og贸lna zasada w艂a艣ciwo艣ci miejscowej

Zgodnie z zasad膮 og贸ln膮, s膮dem w艂a艣ciwym jest s膮d miejsca sta艂ego zamieszkania pozwanego. Powy偶sza zasada ma na celu ochron臋 tego ostatniego, kt贸remu przypuszczalnie 艂atwiej jest si臋 broni膰 przed s臋dzi膮 najbli偶szym jego miejscu zamieszkania.
-- --

Tyle, 偶e dotyczy to Luksemburga. A nie wiem jak jest u nas. Nie mog臋 si臋 doszuka膰 a nie mog艂em dodzwoni膰 si臋 do PIP.

--
bla

Data: 2009-12-05 08:31:26
Autor: gazebo
przywr贸cenie terminu odwo艂ania od wypowiedzenia
U偶ytkownik gazebo napisa艂:
[...]

V. W艂a艣ciwo艣膰 miejscowa
A. W艂a艣ciwo艣膰 og贸lna i w艂a艣ciwo艣膰 szczeg贸lna
1. W艂a艣ciwo艣膰 miejscowa okre艣la, kt贸ry s膮d ze wzgl臋du na podzia艂 pa艅stwa na okr臋gi
s膮dowe jest terytorialnie w艂a艣ciwy do rozpoznania danej sprawy w pierwszej instancji.
Przepisy kodeksu post臋powania cywilnego wyr贸偶niaj膮 w艂a艣ciwo艣膰 miejscow膮 og贸ln膮 i
w艂a艣ciwo艣膰 miejscow膮 szczeg贸ln膮. Pierwszy rodzaj w艂a艣ciwo艣ci ustalony zosta艂 dla
wi臋kszo艣ci spraw cywilnych ze wzgl臋du na osob臋 pozwanego w my艣l zasady, 偶e 鈥瀙ow贸d
idzie za s膮dem pozwanego鈥 (actor sequitur forum rei), natomiast drugi rodzaj w艂a艣ciwo艣ci
zachodzi dla pewnych kategorii spraw - m. in. dla spraw z zakresu prawa pracy.
2. W艂a艣ciwo艣膰 miejscowa og贸lna zale偶y od tego czy pozwany jest osob膮 fizyczn膮, osob膮
prawn膮, czy te偶 innym podmiotem nie b臋d膮cym osob膮 fizyczn膮. S膮dem w艂a艣ciwym
miejscowo dla pozwanego b臋d膮cego osob膮 fizyczn膮 jest s膮d pierwszej instancji, w
kt贸rego okr臋gu pozwany ma miejsce zamieszkania. Miejscem zamieszania osoby
fizycznej jest miejscowo艣膰, w kt贸rej osoba ta przebywa z zamiarem sta艂ego pobytu. Je偶eli
pozwany nie ma miejsca zamieszkania w Polsce, og贸ln膮 w艂a艣ciwo艣膰 oznacza si臋 wed艂ug
miejsca jego pobytu w Polsce, a gdy nie jest ono znane lub nie le偶y w Polsce - wed艂ug
ostatniego miejsca zamieszkania pozwanego w Polsce (art. 27 i 28 kpc; art. 25 kc).
Kryterium miejsca zamieszkania jest w艂a艣ciwe tylko dla os贸b fizycznych. W sytuacji, gdy
pozwanymi s膮 osoby prawne oraz inne podmioty nie b臋d膮ce osobami fizycznymi, o
w艂a艣ciwo艣ci og贸lnej decyduje miejsce ich siedziby. W takich przypadkach zgodnie z art.
29 i 30 kpc pow贸dztwo przeciwko Skarbowi Pa艅stwa wytacza si臋 wed艂ug siedziby
pa艅stwowej jednostki organizacyjnej, z kt贸rej dzia艂alno艣ci膮 wi膮偶e si臋 dochodzone
roszczenie, natomiast pow贸dztwo przeciwko osobie prawnej lub innemu podmiotowi nie
b臋d膮cemu osob膮 fizyczn膮 wytacza si臋 wed艂ug miejsca ich siedziby
-- --

Je艣li dobrze to rozumiem to obowi膮zuje miejsce mojego zamieszkania (jednocze艣nie 艣wiadczenia pracy). Tylko tyle, 偶e w wypowiedzeniu pracodawca zastrzeg艂 sobie inny s膮d i nie wiem na ile jest obowi膮zuj膮ce/zgodne z prawem.

--
bla

Data: 2009-12-05 08:39:59
Autor: Olgierd
przywr骳enie terminu odwo砤nia od wypowiedzenia
Dnia Sat, 05 Dec 2009 08:31:26 +0100, gazebo napisa艂(a):

[...]

Nie jest zgodne i mo偶esz to ola膰. Idziesz do s膮du miejsca 艣wiadczenia pracy a nawet zamieszkania.

Co do samego przywr贸cenia -- uwa偶am, 偶e s膮d nie powinien Ci przywr贸ci膰 tego terminu. Rozumiem, 偶e przyczyn膮 jest to, 偶e si臋 2 miesi膮ce zastanawia艂e艣 co z tym zrobi膰 (a mo偶e i chcesz si臋 odwo艂a膰, bo nie podobaj膮 Ci si臋 rzeczy, kt贸re pracodawca robi Ci *teraz*). Na to teraz jest inna sprawa, inny tryb. Ale skoro mam Ci powiedzie膰 co powiniene艣 zrobi膰: pisz normalny pozew, a w jego pkt 1 艣ciemniaj, 偶e nie mog艂e艣 tego zrobi膰 wcze艣niej bo... (a to "bo" to mo偶e by膰 nawet szok porozwi膮zaniowy -- czasem chwyta).

--
:) Olgierd || http://olgierd.bblog.pl

Data: 2009-12-05 10:39:25
Autor: gazebo
[...]

Tam w艂a艣nie my艣la艂em.

[...]

To bardziej mnie wkurza ni偶 traktuj臋 to jako pow贸d do uchybienia. Pow贸d mam bardziej zdrowotny. Wprawdzie nie by艂em na zwolnieniu ale zobacz臋, w przysz艂ym tygodniu id臋 do lekarza i go zapytam o jakie艣 za艣wiadczenie.

Ale skoro mam Ci powiedzie膰 co powiniene艣 zrobi膰: pisz normalny pozew, a w jego pkt 1 艣ciemniaj, 偶e nie mog艂e艣 tego zrobi膰 wcze艣niej bo... (a to "bo" to mo偶e by膰 nawet szok porozwi膮zaniowy -- czasem chwyta).

Dzi臋ki. Mam pytanie w zwi膮zku z tym. To si臋 na jednym kwicie sk艂ada do s膮du? Przywr贸cenie terminu i pozew?

--
bla

Data: 2009-12-05 10:48:57
Autor: Johnson
? wypowiedzenia
Olgierd pisze:

 szok porozwi眤aniowy -- czasem chwyta).

Niemo縧iwe.

--
@2009 Johnson
Gdy widzisz m阣rca, my秎 o tym, by mu dor體na. Gdy widzisz tego, komu brak rozs眃ku, zastan體 si nad sob samym.

Data: 2009-12-05 11:07:55
Autor: gazebo
? wypowiedzenia
U縴tkownik Johnson napisa:
Olgierd pisze:

 szok porozwi眤aniowy -- czasem chwyta).

Niemo縧iwe.

Na szcz甓cie nie musz si阦a po takie chwyty. :) Pytanie tylko czy okres uchybienia nie b阣zie dla s眃u za d硊gi.

--
bla

Data: 2009-12-05 13:27:47
Autor: Johnson
? wypowiedzenia
gazebo pisze:

Na szcz甓cie nie musz si阦a po takie chwyty. :) Pytanie tylko czy okres uchybienia nie b阣zie dla s眃u za d硊gi.

D硊go舵 uchybienia nie ma znaczenia.
Wa縩e jest tylko by wyst眕i z wnioskiem o przywr骳enie terminu i pozwem w ci眊u 7 dni od ustania przyczyny op蠹nienia.

Data: 2009-12-05 14:19:03
Autor: gazebo
? wypowiedzenia
U縴tkownik Johnson napisa:
[...]

Jasne. Dzi阫i.

PS Kumplowi, po dw骳h miesi眂ach od ustania stosunku pracy, ta sama firma, na kt髍ej wspomnienie diabli mnie bior, nie wystawi砤 秝iadectwa pracy.

--
bla

Data: 2009-12-05 14:24:16
Autor: Olgierd
? wypowiedzenia
Dnia Sat, 05 Dec 2009 10:48:57 +0100, Johnson napisa艂(a):

 szok porozwi膮zaniowy -- czasem chwyta).

Niemo偶liwe.

Szczerze to na w艂asne oczy widzia艂em s膮dy przywracaj膮ce termin do wniesienia odwo艂ania po 2-3 nawet miesi膮cach "bo ja by艂a taka zmartwiona i nie wiedzia艂a co robi膰!"

--
:) Olgierd || http://olgierd.bblog.pl

Data: 2009-12-05 15:27:54
Autor: Johnson
? wypowiedzenia
Olgierd pisze:

 szok porozwi眤aniowy -- czasem chwyta).

Niemo縧iwe.

Szczerze to na w砤sne oczy widzia砮m s眃y przywracaj眂e termin do wniesienia odwo砤nia po 2-3 nawet miesi眂ach "bo ja by砤 taka zmartwiona i nie wiedzia砤 co robi!"

Dobra, to napisze inaczej: "Nie wierz"

Data: 2009-12-06 18:39:15
Autor: Johnson
? wypowiedzenia