Data: 2009-08-14 21:46:21 | |
Autor: Jaroslaw Rafa | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Witam. Mam rower z dynamem w piaście Shimano DH3N20, 6V, 3W - swoją
drogą, czy ktoś wie czy to dynamo generuje prąd stały czy zmeinny? Bo nigdzie nie mogę znaleźć bliższych danych technicznych... Wpadłem na taki pomysł, żeby to dynamo wykorzystać do zasilania nawigacji GPS. Dedykowany GPS do roweru - który potrafi długo wytrzymać na bateriach - kosztuje kupę kasy, a mam tani samochodowy GPS za 250 zł, którego wadą jest jednak to że wbudowany akumulatorek starcza na bardzo krótko, około 3 godzin. Potrzebne jest zatem do niego zewnętrzne zasilanie. GPS jest zasilany ze złącza USB - czyli napięcie 5V. Jak to najlepiej podłączyć do tego dynama? Czy dobrze sobie wyobrażam, że powinien być jakiś opornik (jakiej mniej więcej wartości?), potem dioda Zenera stabilizująca na 5V (opornik wcześniej po to, żeby dioda Zenera nie zrobiła mi 5V na całej instalacji) i kondensator który będzie wyrównywał wahania napięcia? O ile jest to prąd zmienny, to jeszcze na samym początku jakiś mostek prostowniczy... Czy też przy tak niedużej różnicy napięć (6V - 5V) zrezygnować z diody Zenera i liczyć że GPS sam sobie powinien poradzić z ustabilizowaniem napięcia? Czy powinna być jeszcze przed kondensatorem jakaś zwykła dioda zabezpieczająca przed tym, żeby prąd się nie "cofał" do dynama? Za wszelkie pomysły i pomoc będę bardzo wdzięczny. Pozdrowienia, Jaroslaw Rafa raj@ap.krakow.pl -- Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/ |
|
Data: 2009-08-15 00:13:45 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Jaroslaw Rafa pisze:
Witam. Mam rower z dynamem w piaście Shimano DH3N20, 6V, 3W - swoją Te 6V to teoria, czasem jest nawet 8V. Najpierw musisz wyprostować napięcie, później musi być ono odfiltrowane ustabilizowane. Po wyprostowaniu mostkiem Graetza będziesz miał jakieś 4.4-6V skutecznego, a po odfiltrowaniu kondensatorem 4700uF powinno być 5-7V stałego. Niestety bez miernika się nie obejdzie. Są stabilizatory tzw. low dropout, które świetnie stabilizują napięcie, przy jednoczesnym bardzo małym spadku napięcia na nich, rzędu 0.3V. http://www.seguro.pl/sklep/?zobacz=2537&producent= Możesz zlutować w pajęczynkę i zamknąć w pojemniczku po kliszy. ;-) zyga -- A fe, A psik, A ha |
|
Data: 2009-08-15 00:57:11 | |
Autor: Dariusz K. Ładziak | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Użytkownik Zygmunt M. Zarzecki napisał:
Te 6V to teoria, czasem jest nawet 8V. Bez obciążenia to i 15V potrafi być. Najpierw musisz wyprostować napięcie, później musi być ono odfiltrowane ustabilizowane. Jak obciąży dostatecznie. Prądnice rowerowe to prądnice prądu przemiennego ze stałym magnesem stojana i cewką wirnika na rdzeniu z powiększoną szczeliną dla zmniejszenia oporów magnetycznych. W efekcie mają mały wpółczynnik moc/masa i dosyć stroma ch-kę obciążenie/napięcie. -- Darek |
|
Data: 2009-08-14 23:12:53 | |
Autor: Jaroslaw Rafa | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
In pl.misc.elektronika Dariusz K. Ładziak <ladzk@waw.pdi.net> wrote:
> Najpierw musisz wyprostować napięcie, później musi być ono odfiltrowane > ustabilizowane. Czy w takim razie dobrze sobie to wyobrażam mniej więcej tak: http://www.ap.krakow.pl/~raj/schemat.png ? Ten drugi kondensator 22 uF na wyjsciu stabilizatora wzialem ze schematu aplikacyjnego, ktory byl na stronie ktora mi podales. Jak obciąży dostatecznie. Prądnice rowerowe to prądnice prądu przemiennego ze stałym magnesem stojana i cewką wirnika na rdzeniu z powiększoną szczeliną dla zmniejszenia oporów magnetycznych. W efekcie mają mały wpółczynnik moc/masa i dosyć stroma ch-kę obciążenie/napięcie. Nie wiem ile ten GPS bierze pradu kiedy ma akumulator w pelni naladowany, ale kiedy ladowalem go z pustym akumulatorem z ladowarki o nominalnych parametrach wyjscia 5V/500mA to ladowarka dosc mocno sie grzala, z czego wniosek ze chyba te 500 mA (albo i wiecej) bral... A nawet jesli byloby wieksze napiecie to stabilizator chyba powinien sobie poradzic? Pozdrowienia, Jaroslaw Rafa raj@ap.krakow.pl -- Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/ |
|
Data: 2009-08-14 23:35:31 | |
Autor: anu | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
|
|
Data: 2009-08-14 23:39:49 | |
Autor: anu | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
|
|
Data: 2009-08-15 10:56:48 | |
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
|
|
Data: 2009-08-16 13:27:59 | |
Autor: anu | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
On 15 Sie, 10:56, "Mikołaj \"Miki\" Menke" <m...@menek.one.pl> wrote:
Dnia 15.08.2009 08:39 użytkownik anu napisał :Tylko zasilanie z akumulatora wbudowanego sprawdza się na krótkich dystansach, a gps używany podczas wyprawy rowerowej? Nie zawsze jest gniazdko, a często biwakuje się na dziko.Kiedy to gniazdo się znajdzie to lepiej naładować zapas AA, a kiedy go nie ma można kupić baterie. Może to rozwiązanie większe, ale energetycznie bardziej niezależne- nie przypadkowo stosowane w rozwiązaniach turystycznych. Po co zgrany gps, skoro głuchy? |
|
Data: 2009-08-17 15:50:52 | |
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Dnia 16.08.2009 22:27 użytkownik anu napisał :
On 15 Sie, 10:56, "Mikołaj \"Miki\" Menke" <m...@menek.one.pl> wrote: Ale wiesz, że Edge nie są dedykowane dla turystów tylko dla kolarzy? -- http://miki.menek.one.pl miki@menek.one.pl Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846 |
|
Data: 2009-09-08 10:06:52 | |
Autor: Jan Cytawa | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
anu napisał:
Tylko zasilanie z akumulatora wbudowanego sprawdza się na krótkich przypomne stary watek. W tym roku na naszej wyprawie do Estonii, Łotwy i Litwy mialem ze soba GPS. Mialem w nim wgrany jakas stara wersje OziExplore ze sciagnietymi z netu kompletami map tych krajow a takze planami wszystkich miast. Sam GPS konieczny nam nie byl ale kilka razy szczegolowe mapy pozwolily nam na znalezienie ladnego noclegu. Poza tym mialem komfort posiadania zawsze dokladnej mapy. Zdecydowanie bardziej wole miec papierowa mape przed soba. I takie tez kupowalem dobre 200tki. W razie czego dokladniejsze mialem elektroniczne. I dzieki temu zwlaszcza w miastach nigdy nie tracilismy czasu na szukanie prawidlowej drogi. To niewatpliwa zaleta GPS. Dodatkowym zyskiem stalo sie geopozycjonowanie zrobionych zdjec. Okolo 2/3 moich zdjec ma dopisana pozycje georaficzna miejsca zrobienia. I np. w programie Geoposetter doskonale widac, gdzie tozdjecie bylo zrobione. Problem zasilania rozwiazalem w ten sposob, ze mialem ze soba 6woltowy akumulator zelowy 4Ah. W normalnych warunkach bez doladowywania taki akumulator wystarcza na 2 dni uzywania GPS. Ja doladowywalem ten akumulator pradnica rowerowa w piascie. Troche zbyt asekuracyjnie ustawilem parametry swojej impulsowej ladowarki i pradnica nie doladowywala wszystkiego w pelni. Po calym dniu uzywania stan baterii w GPSie byl na okolo 30-50% pojemnosci wiec w nocy musialem doladowywac z akumulatora na full. Po okolo 8 dniach ciaglego uzywania w czasie jazdy akumulator siadl na tyle, ze w nocy GPS sie nie uzupelnial i musialem zaczac oszczedzac. Jeden dzien jechalem praktycznie bez GPSa i to wystarczylo by sie akumulator podladowal. Dzieki temu znowu moglem go wiecej uzywac ale juz wylaczalem w momentach dluzszego postoju i musialem nieco oszczedzac prad. Teraz nabralem potrzebnego doswiadczenia i popracuje dokladniej nad pradnica i ladowarkami z dynama. Mysle, ze da sie zrobic to idealnie. Jan Cytawa |
|
Data: 2009-09-09 14:04:15 | |
Autor: Hippoo | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
W tym roku na naszej wyprawie do Estonii, Łotwy i[...] Problem zasilania rozwiazalem w ten sposob, ze mialem ze soba 6woltowy I ja się podepnę :) Z GPSem jeżdżę na rowerze już drugi rok i także ładuję go z dynama w piaście (standardowe 6V 3W). Rok temu korzystałem z akumulatora, ale mniejszego - żelowy 6V 1,2Ah, aby ładować nim GPSa (to znaczy PocketPC z OziExplorerem i z anteną GPS CF), gdy będzie taka potrzeba. Ładowany był z tego samego dynama, co GPS. Po doświadczeniach z akumulatorem zrezygnowałem z niego i z dynama ładuję tylko GPS - z akumulatorem cały układ często nie wyrabiał i GPS nie był dobrze doładowywany. Teraz działa na tyle dobrze, że przez dzień jazdy mój Pocket spokojnie zdąży naładować swoją baterię do 100% (działając w trybie PowerSave (procesor 200MHz), bez podświetlenia, które w słońcu i tak nic nie daje), nawet jeśli poprzedniego dnia wieczorem po jeździe wyczerpię ją do połowy, planując trasę, czytając e-booka, grając w coś etc. Tak przejechałem i Bornholm, i Szwecję (Ystad-Sztokholm) - w Szwecji do nawigowania na bieżąco nie używałem już wręcz map papierowych, bo nie były do tego potrzebne. Na baterii palmtopa (standardowa Li-Ion) specjalnie mi nie zależy, ale mimo takiego jej wykorzystania nie zauważam znacznego zużycia i spadku pojemności. Układ to zwykły mostek na diodach Schottky'ego, kondensatory filtrujące (około 6000uF na 25V - może za małe, ale jak na razie starczają i działają bez problemu), zamiast zwykłego 7805 - przetwornica impulsowa dająca 5V kupiona na allegro (EdiM) i właściwie tyle. Układ ten nie ma żadnych dodatkowych zabezpieczeń i jest non stop podłączony do dynama (nie jest odłączany, gdy jeżdżę bez GPSa), a mimo to ciągle działa (może do czasu ;). Spodziewam się, że całość nie ma porażającej sprawności, ale w zupełności wystarcza, by cieszyć się bezproblemową, codzienną jazdą z GPSem. Być może kluczowe w tym wszystkim jest to, by wybrać w miarę oszczędny model PocketPC/GPSa, któremu wystarczy prądu z dynama, by działać i jednocześnie doładować baterię podczas jazdy. Jak dla mnie mój Dell Axim X5 sprawdza się zupełnie wystarczająco na rowerze. Pozdrawiam! -- |
|
Data: 2009-08-18 09:33:43 | |
Autor: Jaroslaw Rafa | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
In pl.misc.elektronika anu <perzan@gmail.com> wrote:
słyszałem też o konstrukcji zasobnik z bateriami-usb, zdaje się w Hm...? Garmin eTrex Legend HCx - chyba najbardziej optymalny na rower, z tego co przegladalem strony z roznymi modelami Garmina - jest zasilany dwoma bateriami AA... Niestety kosztuje ponad 900 zl... :( Pozdrowienia, Jaroslaw Rafa raj@ap.krakow.pl -- Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/ |
|
Data: 2009-08-18 11:17:32 | |
Autor: Jacek_P | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
W Jaroslaw Rafa napisal:
Hm...? Garmin eTrex Legend HCx - chyba najbardziej optymalny na rower, z Juz za 660 zl :) http://www.pixmania.com/pl/pl/792102/art/garmin/gps-wycieczki-morze-etrex.html?srcid=7128&&Partenaire=ceneo&&CodePromo=oui -- Pozdrawiam, Jacek |
|
Data: 2009-08-18 12:38:30 | |
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Dnia 18.08.2009 11:33 użytkownik Jaroslaw Rafa napisał :
In pl.misc.elektronika anu <perzan@gmail.com> wrote: Zależy co rozumiesz przez optymalny. -- http://miki.menek.one.pl miki@menek.one.pl Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846 |
|
Data: 2009-08-15 15:04:19 | |
Autor: Titus Atomicus | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
|
|
Data: 2009-08-15 14:31:27 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
|
|
Data: 2009-08-15 14:39:45 | |
Autor: Zbych | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
|
|
Data: 2009-09-08 11:35:08 | |
Autor: Jan Cytawa | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Zygmunt M. Zarzecki napisał:
Grzanie ładowarki ma się nijak. moja nawigacja pobiera 150 mA. To juz jest wystarczajaco duzy prad by nie stosowac stabilizatora liniowego bez dodatkowego radiatatora. Uzywalem stabilizatora impulsowego kupionego z ladowarka samochodowa za kilka zl. :). Dopasowalem tylko napiecie. Jan Cytawa |
|
Data: 2009-08-16 10:31:15 | |
Autor: Andrzej W. | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Jaroslaw Rafa pisze:
In pl.misc.elektronika Dariusz K. Ładziak <ladzk@waw.pdi.net> wrote: Sprawdziłeś jakie ten stabilizator LM ma maksymalne napięcie wejściowe? Wydaje mi się, że nie za duże. Bez obciążenia dynamo może dać znacznie więcej niż te 6V. Ja proponował bym jednak zamiast stabilizatora liniowego, stabilizator impulsowy. Znacznie trudniej to wykonać ale sprawność jak i zakres działania będą znacznie lepsze. Proponował bym stabilizator w konfiguracji odwracającej napięcie. Jak dobrze go zaprojektować to będzie działał od 3 do 10V. Do tego na wejściu jakaś dioda Zenera lub lepiej transil na 20V by się przed pikami zabezpieczyć. -- Pozdrawiam, Andrzej |
|
Data: 2009-08-16 12:32:13 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Najpierw musisz wyprostować napięcie, później musi być ono odfiltrowane ustabilizowane. Z tego co pamiętam 40V. Wydaje mi się, że nie za duże. Bez obciążenia dynamo może dać znacznie więcej niż te 6V. Następny! Bez obciążenia dynamo może dać wyższe napięcie, ale nie w tym układzie, gdyż będzie ono obciążone układem stabilizującym! BTW na allegro były gotowe przetworniczki na 5V, jako zamiennik liniowych stabilizatorów. zyga -- A fe, A psik, A ha |
|
Data: 2009-08-16 14:40:05 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
BTW na allegro były gotowe przetworniczki na 5V, jako zamiennik liniowych stabilizatorów. http://allegro.pl/item714403878_przetwornica_napiecia_stalego_dc2_dc1_a.html http://allegro.pl/item704074483_przetwornica_stabilizator_napiecia_1_2_24v_1a.html http://allegro.pl/item707472087_przetwornica_napiecia_stalego_dc_1_1a.html zyga -- A fe, A psik, A ha |
|
Data: 2009-08-16 18:55:22 | |
Autor: jacek duma | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Zygmunt M. Zarzecki pisze:
To już Panie Zarzecki jest sensowniejszym rozwiązaniem niż 7805. jd |
|
Data: 2009-08-16 19:48:49 | |
Autor: jacek duma | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
jacek duma pisze:
Zygmunt M. Zarzecki pisze:Tylko brakuje danych wejściowych. Np na Allegro są świetne drivery (przetwornice) do diód LED dużej mocy, jednak ich parametry minimalnego napięcia wejściowego dyskwalifikują w użyciu do dynama. Tutaj też producent nie podał parametrów wejściowych. jd |
|
Data: 2009-08-16 22:44:05 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
To już Panie Zarzecki jest sensowniejszym rozwiązaniem niż 7805.BTW na allegro były gotowe przetworniczki na 5V, jako zamiennik liniowych stabilizatorów. Tylko brakuje danych wejściowych. Np na Allegro są świetne drivery (przetwornice) do diód LED dużej mocy, jednak ich parametry minimalnego napięcia wejściowego dyskwalifikują w użyciu do dynama. Po jaką cholerę wyjeżdżasz tu z tematem driverów do ledów? zyga -- A fe, A psik, A ha |
|
Data: 2009-08-17 18:54:42 | |
Autor: jacek duma | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Zygmunt M. Zarzecki pisze:
Po jaką cholerę wyjeżdżasz tu z tematem driverów do ledów? Bo to też są przetwornice właśnie tyle że na 3V. Po modyfikacji mogą dawać inne napięcie. Są zbudowane z katalogowych elementów. Ale tak jak pisałem odpadają pod dynamo. jd |
|
Data: 2009-08-16 22:47:46 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
To już Panie Zarzecki jest sensowniejszym rozwiązaniem niż 7805.BTW na allegro były gotowe przetworniczki na 5V, jako zamiennik liniowych stabilizatorów. Wolałbym, byś pisał zyga. Po za tym ja nigdzie nie wspominałem o 7805. zyga -- A fe, A psik, A ha |
|
Data: 2009-08-17 18:55:31 | |
Autor: jacek duma | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Zygmunt M. Zarzecki pisze:
Wolałbym, byś pisał zyga. Pole from: "Zygmunt M. Zarzecki" jd |
|
Data: 2009-08-15 12:12:37 | |
Autor: Zbych | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
|
|
Data: 2009-08-15 13:46:34 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
|
|
Data: 2009-08-15 14:30:56 | |
Autor: Zbych | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
|
|
Data: 2009-08-15 22:22:42 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
|
|
Data: 2009-08-15 22:56:17 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
|
|
Data: 2009-08-15 14:12:39 | |
Autor: Zgrywus | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
|
|
Data: 2009-08-15 05:07:45 | |
Autor: gdL | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
|
|
Data: 2009-08-15 14:22:07 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
|
|
Data: 2009-08-15 14:29:13 | |
Autor: Marek 'marcus075' Karweta | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
|
|
Data: 2009-08-15 10:59:47 | |
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
|
|
Data: 2009-08-15 11:43:25 | |
Autor: Atlantis | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
|
|
Data: 2009-08-15 15:56:07 | |
Autor: Moper | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
|
|
Data: 2009-08-15 15:59:38 | |
Autor: Moper | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
|
|
Data: 2009-09-08 15:41:19 | |
Autor: MichałG | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Atlantis pisze:
[..] Wracając do zasilania: znajomi kiedyś używali samodzielnie wykonanych czujemy.... ale jest ciszej ;), dlatego niektórzy uważają, że takie koło nie stawia dodatkowego oporu wynikajacego z 'produkcji' prądu.... ;) Pozdrawiam Michał |
|
Data: 2009-08-15 11:56:54 | |
Autor: Mirek | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
|
|
Data: 2009-08-15 17:58:52 | |
Autor: Krzysztof Rudnik | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
|
|
Data: 2009-08-15 18:12:16 | |
Autor: Titus Atomicus | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
|
|
Data: 2009-08-15 21:52:10 | |
Autor: Atlantis | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
|
|
Data: 2009-08-15 12:42:26 | |
Autor: kk | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
|
|
Data: 2009-08-15 12:32:51 | |
Autor: Marek 'marcus075' Karweta | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
|
|
Data: 2009-08-15 13:17:33 | |
Autor: Zgrywus | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
|
|
Data: 2009-08-16 09:39:54 | |
Autor: EM | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Zgrywus pisze:
On 14 Sie, 23:46, Jaroslaw Rafa <r...@wsp.krakow.pl> wrote: Jeśli chodzi o HUB dynamo to ono potrafi generować i ponad 100V bez obciążenia, ale raczej nie przy prędkościach rowerowych, no może z dużej górki. Bez trudu da się z niego wyciągnąć ok. 10W, pod warunkiem, że nie będziemy go mocno obciążać prądem. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest przetwornica, która będzie miała ograniczenie prądu na wejściu do ok. 0,45A dla dynama 3W 6V. Ponadto w takich warunkach jest dosyć trudno zabezpieczyć przed wzrostem napięcia na wejściu powyżej bezpiecznej wartości. Nagle okazuje się bowiem, że dynamo daje nie 3W ale 10 i to już nie jest tak łatwo ewentualnie rozproszyć. Ma ktoś jakiś pomysł jak to sprytnie zrobić? -- Pozdr EM |
|
Data: 2009-08-16 00:57:15 | |
Autor: gdL | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
On 16 Sie, 09:39, EM <edim...@poczta.onet.pl> wrote:
Zgrywus pisze: Przycisk mechaniczny, zamykający obwód przetwornica/stabilizator <-> dynamo, na żądanie. Przełączasz w pozycję "1", PO podłączeniu ładowarki. Nieobciążone dynamo, będzie minimalnie zwiększało opory toczne, więc tym lepiej rozewrzeć jego zaciski, kiedy nie jest używane. |
|
Data: 2009-08-16 10:17:03 | |
Autor: keramp z interii | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Nagle
okazuje się bowiem, że dynamo daje nie 3W ale 10 i to już nie jest Witam Kiedyś pracowałem w Tonsilu, wiadomo co oni produkowali. Był sobie taki zestaw głosnikowy i w nim w ramach zabezpieczenia hmm "nad pradowego" wsadzona została w zwrotnice zwykła samochodowa żarówka od kierunkowskazu o ile pamietam. Gdy zestaw zostawał przeciążony, żarówka zjadała nadmiar poprzez świecenie. Prosty ten pomysł działał, może w dziedzinie zasilania z dynama też by się dało ten nadmiar "zbocznikować" na żarówce ;) Zdrówka -- sporadycznie się odzywający wesołek keramp(fikołek)interia.pl |
|
Data: 2009-08-16 05:55:01 | |
Autor: gdL | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Przy wzroście temp rośnie rezystancja włókna. Żarówkami zabezpiecza
się drivery wysokotonowe w kolumnach estradowych. Włączona w szereg jak znalazł. Natomiast tu to się chyba nie przyda. |
|
Data: 2009-08-16 11:14:35 | |
Autor: nom | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Użytkownik "keramp z interii" <keramp@interia.pl> napisał w wiadomości news:h68fpu$cf0$1mx1.internetia.pl... Kiedyś pracowałem w Tonsilu, wiadomo co oni produkowali. Był sobie taki zestaw głosnikowy i w nim w ramach zabezpieczenia hmm "nad pradowego" wsadzona została w zwrotnice zwykła samochodowa żarówka od kierunkowskazu o ile pamietam. Gdy zestaw zostawał przeciążony, żarówka zjadała nadmiar poprzez świecenie. A to w Zeusach jest taka żarówka, która może uratować kolumę, gdy na jednym z kanałów we wzmacniaczu pojawiła się składowa stała. :-) |
|
Data: 2009-08-16 12:28:33 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Witam. Mam rower z dynamem w piaście Shimano DH3N20, 6V, 3W - swoją Pod warunkiem? Co ty bredzisz?! Dlatego dobrym rozwiązaniem jest przetwornica, która będzie miała ograniczenie prądu na wejściu do ok. 0,45A dla dynama 3W 6V. Ale o co Ci chodzi? Jeśli wspomniany przeze mnie układ będzie nonstop podłączony do dynama, to nic się nie stanie i będzie git. zyga -- A fe, A psik, A ha |
|
Data: 2009-08-16 18:52:47 | |
Autor: jacek duma | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Zygmunt M. Zarzecki pisze:
Ale o co Ci chodzi?Nie do końca. Trzeba przeliczyć jak przy biegu jałowym stabilizatora wpływa na napięcie generowane przez dynamo np przy prędkości 25km/h, lub zrobić to bardziej profesjonalnie, spróbować badać opór zastępczy jałowego stabilizatora w Twojej konfiguracji, wsiaść na rower i zrobić pomiary. Możesz się mocno zdziwić na wejściu dostaniesz 50V i spalony stabilizator. jd |
|
Data: 2009-08-16 22:41:47 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Ale o co Ci chodzi?Nie do końca. Trzeba przeliczyć jak przy biegu jałowym stabilizatora wpływa na napięcie generowane przez dynamo np przy prędkości 25km/h, lub zrobić to bardziej profesjonalnie, spróbować badać opór zastępczy jałowego stabilizatora w Twojej konfiguracji, wsiaść na rower i zrobić pomiary. Możesz się mocno zdziwić na wejściu dostaniesz 50V i spalony stabilizator. 18 lat temu badałem sprawę, przed zastąpieniem tylnej lampki z żarówką, lampką z diodą led. Przed zmianą, w terenie wyłączałem tylną lampkę, co powodowało jaśniejsze świecenie przedniej lampki. Nie miałem więcej niż 10V stałego wyprostowanego dwupołówkowo z elektrolitem 4700uF, przy pomiarze miernikiem lavo. Jeśli będzie mostek Graetza, nie otrzymasz tych 50V. Jestem tego pewien. zyga -- A fe, A psik, A ha |
|
Data: 2009-08-17 18:58:14 | |
Autor: jacek duma | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Zygmunt M. Zarzecki pisze:
18 lat temu badałem sprawę, przed zastąpieniem tylnej lampki z żarówką, lampką z diodą led. Przed zmianą, w terenie wyłączałem tylną lampkę, co powodowało jaśniejsze świecenie przedniej lampki. Mam zrobić test i szarpnąć się na ten mostek ? Mówimy o obciążeniu które wygeneruje ok 1mA poboru mocy z dynama (muszę w katalogu zobaczyć ile LM7805 bierze na jałowym) :) jd |
|
Data: 2009-08-17 22:25:11 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
18 lat temu badałem sprawę, przed zastąpieniem tylnej lampki z żarówką, lampką z diodą led. Przed zmianą, w terenie wyłączałem tylną lampkę, co powodowało jaśniejsze świecenie przedniej lampki. Szarpnij się, tylko koniecznie pomiary rób oscyloskopem z Rwe > 10Mohm. :> Mówimy o obciążeniu które wygeneruje ok 1mA poboru mocy z dynama (muszę w katalogu zobaczyć ile LM7805 bierze na jałowym) Kondzior za mostkiem jest w domyśle. zyga -- A fe, A psik, A ha |
|
Data: 2009-08-17 22:47:00 | |
Autor: jacek duma | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Zygmunt M. Zarzecki pisze:
Właśnie. Sam miernik de facto wystarczy - i tak zrobię. Sam jestem ciekaw co pokaże. :-) jd |
|
Data: 2009-08-17 22:49:11 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Właśnie. Sam miernik de facto wystarczy - i tak zrobię. Sam jestem ciekaw co pokaże.18 lat temu badałem sprawę, przed zastąpieniem tylnej lampki z żarówką, lampką z diodą led. Przed zmianą, w terenie wyłączałem tylną lampkę, co powodowało jaśniejsze świecenie przedniej lampki. True RMS? zyga -- A fe, A psik, A ha |
|
Data: 2009-08-16 20:59:15 | |
Autor: EM | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Zygmunt M. Zarzecki pisze:
Po prostu znam te dynama (HUB) jako elektronik nie rowerzysta. Z reszta jest to w tabelce podanej wcześniej http://www.n-s.pl/krudnik/nx30/ Tam jest także wykres Prąd-napięcie. Zauważ, że linia 36km/h zaczyna się w punkcie ok. 0,25A i 32V = 8W !!. Nie ma tej linii dla mniejszego prądu, ale będzie ona dążyć do ok. 50V bez obciążenia. No ale chyba 36km/h to nie jest kres prędkości na rowerze ? Dynamo rowerowe (HUB czy butelkowe) to swego rodzaju źródło prądowe. Daje ok. 0,5A od stosunkowo małej prędkości obrotowej i tyle. Natomiast robiąc przetwornicę mamy odbiornik o jakby ujemnej rezystancji. Im większe napięcie tym mniejszy prąd zasilający. -- Pozdr EM |
|
Data: 2009-08-16 22:15:10 | |
Autor: Jaroslaw Berezowski | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Dnia Sun, 16 Aug 2009 20:59:15 +0200, EM napisaĹ(a):
robiÄ c przetwornicÄ mamy odbiornik o jakby ujemnej rezystancji. ImUjemnej rezystancji _dynamicznej_ :) -- Jaroslaw "jaros" Berezowski |
|
Data: 2009-08-17 22:40:22 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
On Sun, 16 Aug 2009, Zygmunt M. Zarzecki wrote:
[...komuś...] Bez trudu da się z niego wyciągnąć ok. 10W, pod warunkiem, że nie będziemy go mocno obciążać prądem. Pod warunkiem. Zamiast brać znamionowe 0,5A bierzesz 0,25A i patrzysz co się dzieje. Przy 35kmph najlepiej :| Co ty bredzisz?! Teza o bredzeniu bierze się z faktu, że znaczna większość "eksperymenatatorów z prądem" nie miała do czynienia (nigdy) z czymś co realnie przypomina źródło prądowe :P, bo to panie akumulatorki niemal idealnie napięciowe, ogniwa pierwotne też, sieć energetyczna takoż (a przynajmniej energetycy się starają aby tak wyglądało ;))... Akurat dynamo rowerowe jest rzadkim przypadkiem urządzenia, które w warunkach znamionowych pracuje znacznie bliżej ch-ki źródła prądowego niż napięciowego. Zmniejszenie poboru prądu powoduje tak znaczny wzrost napięcia, że moc oddawana *rośnie*. pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2009-08-16 12:39:23 | |
Autor: Jaroslaw Berezowski | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Dnia Sun, 16 Aug 2009 09:39:54 +0200, EM napisaĹ(a):
wzrostem napiÄcia na wejĹciu powyĹźej bezpiecznej wartoĹci. Nagle okazujeTe 10W bedzie jak obciazysz je w MPP. Jak zadziala po prostu zabezpieczenie nadnapieciowe (transil powiedzmy), moc bedzie sporo mniejsza, bo poplynie niewielki prad. -- Jaroslaw "jaros" Berezowski |
|
Data: 2009-08-15 20:08:18 | |
Autor: jacek duma | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
|
|
Data: 2009-08-16 12:35:43 | |
Autor: Jaroslaw Berezowski | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Dnia Sat, 15 Aug 2009 20:08:18 +0200, jacek duma napisaĹ(a):
RozwiÄ zanie Zarzeckiego jest marnotrastwem. Tylko przetwornicaSpoko. Zyga po prostu ma taki nadmiar mocy w nogach, ze potrzebuje dyssypatora dodatkowo :) -- Jaroslaw "jaros" Berezowski |
|
Data: 2009-08-16 14:33:10 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
RozwiÄ zanie Zarzeckiego jest marnotrastwem. Tylko przetwornicaSpoko. Zyga po prostu ma taki nadmiar mocy w nogach, ze potrzebuje dyssypatora dodatkowo :) Z maĹej zet! Ile strat bÄdzie mniej, 50mW? zyga -- A fe, A psik, A ha |
|
Data: 2009-08-16 16:38:25 | |
Autor: Jaroslaw Berezowski | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Dnia Sun, 16 Aug 2009 14:33:10 +0200, Zygmunt M. Zarzecki napisaĹ(a):
Z maĹej zet!To tak z respektu pisze :P Zmierz prad i napiecia przed i po stabilizacji. Stabilizator impulsowy to takie trafo DC/DC. Liniowy to dzielnik napieca. -- Jaroslaw "jaros" Berezowski |
|
Data: 2009-08-16 18:26:27 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Z maĹej zet!To tak z respektu pisze :P DziÄkujÄ, Ĺźe wytĹumaczyĹeĹ mi co to jest przetwornica. Ale sÄ stabilizatory low dropout! zyga -- A fe, A psik, A ha |
|
Data: 2009-08-16 20:14:32 | |
Autor: Jaroslaw Berezowski | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Dnia Sun, 16 Aug 2009 18:26:27 +0200, Zygmunt M. Zarzecki napisaĹ(a):
Ale sÄCo oznacza tyolko to, ze _moga_ pracowac przy minimalnym spadku. A jak pracuja wynika z warunkow pracy. Jak na wejsciu masz 6v a wyjsciu np. 3 to liniowy musi rozproszyc moc spadku. -- Jaroslaw "jaros" Berezowski |
|
Data: 2009-08-16 22:47:54 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Ale sÄCo oznacza tyolko to, ze _moga_ pracowac przy minimalnym spadku. A jak pracuja wynika z warunkow pracy. Jak na wejsciu masz 6v a wyjsciu np. 3 to liniowy musi rozproszyc moc spadku. Ale my tu piszemy o dwĂłch napiÄciach! 6 i 5V! ZwykĹy liniowy potrzebuje minimum 1.7V róşnicy. zyga -- A fe, A psik, A ha |
|
Data: 2009-08-16 18:45:19 | |
Autor: jacek duma | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Jaroslaw Berezowski pisze:
Dnia Sat, 15 Aug 2009 20:08:18 +0200, jacek duma napisaĹ?(a):ROTFL :-) jd |
|
Data: 2009-08-16 14:34:49 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Ja bym przekopał elektrodę i google, widziałem w wersji angielsko-języcznej parę takich projektów których nie powstydził by się B&M. Pana Zarzeckiego, dla ciebie. zyga -- A fe, A psik, A ha |
|
Data: 2009-08-16 18:46:53 | |
Autor: jacek duma | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Zygmunt M. Zarzecki pisze:
Może być Pana Zarzeckiego. Mi jest wszystko jedno Panie Zarzecki :-) jd |
|
Data: 2009-08-16 22:28:46 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Może być Pana Zarzeckiego. Mi jest wszystko jedno Panie Zarzecki :-)Ja bym przekopał elektrodę i google, widziałem w wersji angielsko-języcznej parę takich projektów których nie powstydził by się B&M. Nnno! ;-) zyga -- A fe, A psik, A ha |
|
Data: 2009-08-15 20:55:26 | |
Autor: newsrider | |
zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
|
|
Data: 2009-08-16 07:09:51 | |
Autor: sufa | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
On 14 Sie, 23:46, Jaroslaw Rafa <r...@wsp.krakow.pl> wrote:
Wpadłem na taki pomysł Pomysł zacny, ale... po co komplikować sobie życie? Używam tego: http://fondo.pl/produkt.php?id=573 Gdy już muszę jechać z GPSem (zwykły palm), mocuję to dwoma rzepami do ramy, GPS na kierownicy, kabelek podłączony na stałe - gdy kończy się bateria w urządzeniu, to włączam przełącznikiem ładownie z tego power packa i po problemie. Gdy jadę dalej biorę dodatkowe akumulatory, a gdyby się skończyły, to mogę kupić zwykłe AA. Rozwiązanie, o którym piszesz może będzie działać, a może nie do końca prawidłowo, kupa zachodu etc, a tu masz gotowe i wygodne rozwiązanie. Jacek |
|
Data: 2009-08-18 09:16:04 | |
Autor: Jaroslaw Rafa | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Bardzo dziekuje za wszystkie uwagi, chociaz jest ich tak duzo ze jestem
zdezorientowany... Troche zescie mnie postraszyli tymi duzymi napieciami i mozliwoscia spalenia urzadzenia przy pracy bez obciazenia, tak ze w koncu nie wiem czy robic ten uklad czy nie... :( Ze wspomnianych tutaj alternatyw: 1) ladowarka CharBike (http://charbike.webpark.pl/) - wersja z wyjsciem USB jest ciut droga (70 zl), a uzywanie wersji generujacej 12V i nastepnie redukcja tego na 5V kablem od GPS-a do zapalniczki samochodowej jest raczej srednio sensownym pomyslem.... 2) Przerobka GPS-a na zasilanie z akumulatorkow AA zaproponowana w jednym z podanych tutaj linkow odpada - nie mam zamiaru w nim dlubac, nie czuje sie na tyle sprawny manualnie zeby przy tej okazji czegos nie spieprzyc ;) 3) zewnetrzne zasilanie bateryjne - to byl pierwszy pomysl na ktory wpadlem zanim pomyslalem o wykorzystaniu dynama. Obecnie testuje taki "patent" - bateria plaska 4,5V (a jeszcze lepiej dwie polaczone rownolegle z uwagi na prad/pojemnosc) podlaczona do kabla ze zlaczem USB. Dziala - napiecie 4,5V okazuje sie wystarczajace dla GPS-a, nie potrzeba 5V. Musze tylko sprawdzic na jak dlugo starczy bateria. (Baterie plaskie maja te zalete, ze sie latwo do nich podlacza kabelki ;), nie trzeba zadnych specjalnych pojemniczkow itp.) Niemniej jednak rozwiazanie z dynamem by mi pasowalo najlepiej - baterie w koncu kiedys sie wyczerpuja i trzeba je wymieniac, a skoro dynamo i tak dziala caly czas... Pozdrowienia, Jaroslaw Rafa raj@ap.krakow.pl -- Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/ |
|
Data: 2009-08-18 12:38:08 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Bardzo dziekuje za wszystkie uwagi, chociaz jest ich tak duzo ze jestem Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma. zyga -- A fe, A psik, A ha |
|
Data: 2009-08-18 13:57:51 | |
Autor: Jaroslaw Rafa | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
In pl.misc.elektronika Zygmunt M. Zarzecki <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> wrote:
Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma. A co z wspominanym przypadkiem pracy bez obciazenia, tzn. jezeli uklad jak na zaproponowanym schemacie bedzie podlaczony do dynama, ale do wyjscia nie bedzie podlaczony GPS lub inny odbiornik? Czy wtedy nie moze pojawic sie wysokie napiecie? Oczywiscie i tak zamierzam przed prostownikiem wsadzic jeszcze wylacznik ktory bedzie odlaczal "ladowarke" gdy nie uzywam GPS-a, ale na wszelki wypadek jakby mi sie - tak jak ktos pisal - odlaczyla wtyczka, albo pobor pradu przez GPS-a nagle spadl (bo by sie naladowal do pelna ;)), dobrze czuc sie bezpiecznym... Jakie maksymalne napiecie moze wytrzymac ten stabilizator? Bo kondensator moge wsadzic chocby i na 50V, wiec tu nie widze problemu... Pozdrowienia, Jaroslaw Rafa raj@ap.krakow.pl -- Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/ |
|
Data: 2009-08-18 16:02:20 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma. A co ma być? Będzie dobrze. Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo. Oczywiscie i tak zamierzam przed prostownikiem wsadzic jeszcze wylacznik Czytałeś notę katalogową? Chyba ze 40V. zyga -- A fe, A psik, A ha |
|
Data: 2009-08-18 21:22:01 | |
Autor: jacek duma | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Zygmunt M. Zarzecki pisze:
A potem mamy inżynierskie markowe produkty o jakości chińszczyzny z bazaru ;-) Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo.Uff , lepiej :-) Ja się spróbuję rozpędzić dobrze i pomierzyć swoje dynamo :-) Dokladnie - katalog tam jest napisane (czyli de facto jakaś wyszukiwarka internetowa)Oczywiscie i tak zamierzam przed prostownikiem wsadzic jeszcze wylacznik jd |
|
Data: 2009-08-21 05:40:32 | |
Autor: Grzegorz Baltazar Kajdrowicz | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
w odpowiedzi jacek duma na post news:h6ev51$rvo$1atlantis.news.neostrada.pl z Wt 18 sie 2009 21:22:01 pisze co nastepuje:
Ja się spróbuję rozpędzić dobrze i pomierzyć swoje dynamo :-) mam urzadzenie do pomiarow dunama. chetnie udostepnie i pomiar zrobie. tylko, ze to jest w warszawie -- o__, - Grzegorz Baltazar Kajdrowicz - www.rower.orbit.pl ,>_/-_- "Możesz utracić wszystko, ale nikt nie zabierze ci tego, (*)(*) - co w życiu zobaczyłeś i przeżyłeś" - W.Dabrowski www.travelbit.pl, http://tiny.pl/s2gr, http://tiny.pl/s2gw |
|
Data: 2009-08-22 11:38:46 | |
Autor: jacek duma | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Ja się spróbuję rozpędzić dobrze i pomierzyć swoje dynamo :-) Jestem z Krakowa. Dziękuję za propozycję. jd |
|
Data: 2009-08-20 13:35:09 | |
Autor: Jaroslaw Rafa | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
In pl.misc.elektronika Zygmunt M. Zarzecki <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> wrote:
Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo. No coz, chyba faktycznie nie ma innego wyjscia jak tylko wziac na rower miernik i pomierzyc... Musze tylko znalezc w poblizu jakas gorke z ktorej mozna sie solidnie rozpedzic... ;) Mam jeszcze jedno pytanie: w roznych linkach ktore byly tutaj podawane radza, zeby mostek prostowniczy zrobic z diod Schottky'ego ze wzgledu na to ze jest na nich mniejszy spadek napiecia. Gdzie indziej z kolei pisza ze najlepiej kupic gotowy fabryczny mostek zamiast skladac z diod. To jakich diod czy ew. gotowego mostka najlepiej uzyc? Jakies parametry? Pozdrowienia, Jaroslaw Rafa raj@ap.krakow.pl -- Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/ |
|
Data: 2009-08-20 17:15:35 | |
Autor: Piotr Pitlab Laskowski | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
w roznych linkach ktore byly tutaj podawane radza, zeby mostek Typowa dioda krzemowa na spadek napięcia w kierunku przewodzenia wynoszacy 0,6V. Typowa Shottkiego ma spadek 0,2V. Te wartości mogą trochę wzrosnąć z prądem, zwłaszcza dla diód Shottkiego. Różnica to ok 0,4V. Jeżeli dynamo daje kilkanaście do kilkudziesięciu woltów, to te 0,4V nie mają istotnego znaczenia. Pedałując nie poczujesz różnicy. Weź taki mostek jaki Ci będize pasował gabarytowo, musi mieć tylko odpowednio duże napiecie pracy, najlepiej nie mniej niż 200V. -- Piotrek. http://www.pitlab.pl |
|
Data: 2009-08-20 18:59:06 | |
Autor: Jaroslaw Berezowski | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Dnia Thu, 20 Aug 2009 17:15:35 +0200, Piotr Pitlab Laskowski napisaĹ(a):
Typowa dioda krzemowa na spadek napiĂŞcia w kierunku przewodzeniaNa 200V to ciezko Schottky znalezc. Aczkolwiek nie niemozliwe :) -- Jaroslaw "jaros" Berezowski |
|
Data: 2009-08-20 19:18:02 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Typowa dioda krzemowa na spadek napiĂŞcia w kierunku przewodzeniaNa 200V to ciezko Schottky znalezc. Aczkolwiek nie niemozliwe :) Da kilka w szereg. ;-) zyga -- A fe, A psik, A ha |
|
Data: 2009-08-20 19:16:48 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo. Możesz zrobić mostek i zalać je w czymś. zyga -- A fe, A psik, A ha |
|
Data: 2009-08-20 21:58:31 | |
Autor: Jaroslaw Rafa | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
In pl.misc.elektronika Zygmunt M. Zarzecki <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> wrote:
> A co z wspominanym przypadkiem pracy bez obciazenia, tzn. jezeli uklad A co ma być? Będzie dobrze. Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo. No i pomierzylem. Z dosyc dobra dokladnoscia wychodzi mi zaleznosc liniowa - napiecie bez obciazenia wyrazone w woltach wynosi mniej wiecej 0.82*predkosc wyrazona w km/h. Czyli np. dla predkosci 40 km/h mamy napiecie okolo 32.8V; dla predkosci 50 km/h (ostatnio maksymalnie do tylu udalo mi sie rozpedzic z gorki jak jechalem z Krakowa do Myslenic ;)) bedzie 41V. Wprawdzie przy pomiarach nie udalo mi sie rozpedzic do takich predkosci (maksymalny pomiar mam dla 33 km/h) ale zaleznosc liniowa jest dosc dobra, wiec mysle ze mozna smialo ekstrapolowac... Oczywiscie to jest napiecie AC, czyli po wyprostowaniu i odfiltrowaniu kondensatorem bedzie razy pierwiastek z dwoch, zgadza sie? Stad wniosek, ze na wejsciu ukladu pracujacego bez obciazenia mozna sie spodziewac pojawienia sie napiecia pi razy drzwi do 60V. Troche to duzo jest... warto jakies zabezpieczenie wstawic? Jezeli tak to jakie? A co do tych diod Schottky'ego, to dalej nie wiem czy wstawic Schottky'ego czy zwykle - pisaliscie ze jezeli dynamo daje napiecie kilkanascie V to roznica w spadku napiecia nie ma znaczenia; to oczywiste, tyle ze przy obciazeniu bedzie to zapewne mniej i tu jest pytanie czy ta roznica bedzie wtedy miec znaczenie. Napiecie znamionowe dynama jest 6V, wiec jezeli na wyjsciu mam miec 5V to zapasu zbyt wiele nie ma... Pewnie dobrze byloby jeszcze pomierzyc jakie jest faktyczne napiecie przy obciazeniu; pokombinuje nad tym jutro jak to zmierzyc... Pozdrowienia, Jaroslaw Rafa raj@ap.krakow.pl -- Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/ |
|
Data: 2009-08-21 00:30:59 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
A co z wspominanym przypadkiem pracy bez obciazenia, tzn. jezeli uklad Jeśli tak będzie to wystarczy 3W dioda Zenera na 25V. Jeśli. A co do tych diod Schottky'ego, to dalej nie wiem czy wstawic Schottky'ego Jakim miernikiem mierzyłeś, z marketu? Daj mostek i kondensator minimum 100uF i zmierz stałe napięcie. Później obciąż żarówką i zmierz. zyga -- A fe, A psik, A ha |
|
Data: 2009-08-21 12:39:53 | |
Autor: Jaroslaw Rafa | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
In pl.misc.elektronika Zygmunt M. Zarzecki <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> wrote:
Jeśli tak będzie to wystarczy 3W dioda Zenera na 25V. Dioda Zenera za mostkiem, rozumiem? Jakim miernikiem mierzyłeś, z marketu? Nie, ode mnie z pracy ;). Nazywa sie toto "Escort EDM-89S", ma napisane na sobie True RMS i na oko wyglada na dosyc dobry sprzet, aczkolwiek ja sie za bardzo na miernikach nie znam... Daj mostek i kondensator minimum 100uF i zmierz stałe napięcie. Zeby dac mostek i kondensator to musialbym najpierw je kupic i toto zmontowac... :) Pozdrowienia, Jaroslaw Rafa raj@ap.krakow.pl -- Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/ |
|
Data: 2009-08-22 11:41:57 | |
Autor: jacek duma | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Jakim miernikiem mierzyłeś, z marketu?Może lepiej odpowiednim minimum 3W rezystorem ... żarówka się spali a rezystor conajwyżej lakier zaśmierdzi ;-)
|
|
Data: 2009-08-22 17:25:36 | |
Autor: Jaroslaw Rafa | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
In pl.misc.elektronika Zygmunt M. Zarzecki <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> wrote:
Jakim miernikiem mierzyłeś, z marketu? No wiec przy podlaczeniu samego mostka i kondensatora napiecie na kondensatorze osiaga prawie 25V przy 20 km/h - przy wyzszej predkosci nie sprawdzalem, bo nie mialem odpowiedniej drogi zeby sie rozpedzic ;) Ale w kazdym razie widac ze faktycznie jest okolo sqrt(2)*zmierzone poprzednio napiecie AC, a nawet troche wiecej... Przy rownolegle wlaczonym oswietleniu roweru napiecie na kondensatorze rzecz jasna rosnie znacznie slabiej i przy 20 km/h dochodzi do okolo 8-9V. Nie wlutowalem jeszcze diody Zenera - tez sie zastanawialem czy moc 3W wystarczy ale wydaje mi sie ze jak dioda Zenera zacznie przewodzic to napiecie powinno spasc - swoja droga nie wiem czy nie wytworza sie wtedy oscylacje typu - napiecie wzrasta powyzej 25V, zenerka zaczyna przewodzic, napiecie spada, zenerka przestaje przewodzic, napiecie wzrasta... i tak w kolko, i czy ewentualnie czyms to moze grozic jesli tak bedzie. Pewnie po wlutowaniu tej diody warto bedzie znowu pomierzyc. No i jeszcze jest pytanie jak to sie zmieni gdy dojdzie obciazenie stabilizatorem... Pozdrowienia, Jaroslaw Rafa raj@ap.krakow.pl -- Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/ |
|
Data: 2009-08-22 21:59:01 | |
Autor: Jaroslaw Berezowski | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Dnia Sat, 22 Aug 2009 17:25:36 +0000, Jaroslaw Rafa napisaĹ(a):
Nie wlutowalem jeszcze diody Zenera - tez sie zastanawialem czy moc 3WNie bedzie. Zenerka jest bardzo szybka i nie jest to stabiliztaor z petla sprzezenia. -- Jaroslaw "jaros" Berezowski |
|
Data: 2009-08-22 23:28:18 | |
Autor: J.F. | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
On Sat, 22 Aug 2009 21:59:01 +0200, Jaroslaw Berezowski wrote:
Dnia Sat, 22 Aug 2009 17:25:36 +0000, Jaroslaw Rafa napisał(a): A jednak http://groups.google.pl/group/sci.electronics.design/browse_thread/thread/399b6a0bf6cfa4f5/342f1ef11fd8da9?hl=en&q=oscillating+avalanche+zener+diode+group:sci.electronics.* J. |
|
Data: 2009-08-22 23:44:40 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Hello J,
Saturday, August 22, 2009, 11:28:18 PM, you wrote: A jednakNie wlutowalem jeszcze diody Zenera - tez sie zastanawialem czy moc 3WNie bedzie. Zenerka jest bardzo szybka i nie jest to stabiliztaor z petla sprzezenia. Jarku, bez przesady - kontekst. Tu mowa o dynamie a nie o skrajnie niskich prądach, gdzie nie wiadomo, czy to już oscylacje czy jeszcze fluktuacje i szum. -- Best regards, RoMan mailto:roman@pik-net.pl Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack :) |
|
Data: 2009-08-23 21:45:48 | |
Autor: Jaroslaw Berezowski | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Dnia Sat, 22 Aug 2009 23:28:18 +0200, J.F. napisaĹ(a):
On Sat, 22 Aug 2009 21:59:01 +0200, Jaroslaw Berezowski wrote:thread/399b6a0bf6cfa4f5/342f1ef11fd8da9?hl=en&q=oscillating+avalanche +zener+diode+group:sci.electronics.* No ale tam pisza o RR. Tu dioda jest polaryzowana tylko zaporowo, to gdzie masz problem tRR? -- Jaroslaw "jaros" Berezowski |
|
Data: 2009-08-21 00:52:48 | |
Autor: Jaroslaw Berezowski | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Dnia Thu, 20 Aug 2009 21:58:31 +0000, Jaroslaw Rafa napisaĹ(a):
Z dosyc dobra dokladnoscia wychodzi mi zaleznosc liniowa - napiecie bezZalezy jak lezy. To co mowisz to napiecie dla sinusa bez obciazenia (piki doladowuja tylko kondziory. Jak przebieg bardziej przypomina prostokat, to po prostowaniu bedzie mniej (idealnie - tyle co napiecie skuteczne). mierzyles RMS rozumiem? Troche to duzo jest... warto jakies zabezpieczenie wstawic? Jezeli takTransil albo osobno zenerki. Tylko sprawdz jaka jest charakterystyka pradowo-napieciowa, zeby moc zenerka wyznaczyc (jakbys mial dac transila, pamietaj ze to ma byc moc ciagla). A co do tych diod Schottky'ego, to dalej nie wiem czy wstawicSchottky nie lubia przepiec, bardzo nie lubia :) musisz dac z pewnym zapasem napiecia ponad ogranicznik zenerowski. -- Jaroslaw "jaros" Berezowski |
|
Data: 2009-08-21 13:19:12 | |
Autor: Jaroslaw Rafa | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Biorac pod uwage wszystkie ostatnie wypowiedzi narysowalem uaktualniona
wersje schematu - mam nadzieje ze teraz jest juz wszystko dobrze? Chcialbym to wreszcie juz zrobic, wiec prosze o ewentualne uwagi... http://www.ap.krakow.pl/~raj/schemat2.png Pozdrowienia, Jaroslaw Rafa raj@ap.krakow.pl -- Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/ |
|
Data: 2009-08-23 18:32:29 | |
Autor: Jaroslaw Rafa | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
In pl.misc.elektronika Jaroslaw Rafa <raj@wsp.krakow.pl> wrote:
http://www.ap.krakow.pl/~raj/schemat2.png Zmontowalem ostatecznie uklad jak na schemacie z powyzszego linka. Wszystko dziala znakomicie, tylko zenerka faktycznie przydalaby sie troche wiekszej mocy. Jak mierzylem prad na niej bez obciazenia, to jak punkt Zenera wystepuje gdzies mniej wiecej przy 20 km/h, to dla 25 km/h prad na zenerce jest okolo 40 mA, a dla 30 km/h juz okolo 70 mA. Dla wiekszych predkosci nie mialem mozliwosci zmierzyc, ale tak pi razy drzwi mozna wnioskowac, ze maksymalna moc 3W - czyli prad ok. 120 mA - wydzieli sie przy niecalych 40 km/h. Czyli dla calkowitego bezpieczenstwa pasowaloby dac diode 5W. Na razie jednak poki co zostawilem ta 3W, nie chce mi sie juz tego przerabiac - to i tak ma byc przeciez tylko na wypadek jazdy bez obciazenia, kiedy w zasadzie ten zasilacz powinien byc odlaczony od dynama wylacznikiem (nie ma go na schemacie, wlaczony na poczatku przed mostkiem), a predkosci powyzej 30 km/h dla mnie sa realne do osiagniecia tylko przy zjezdzie z gorki ;) Przy obciazeniu ukladu GPS-em napiecie na kondensatorze przy 30 km/h wynosi okolo 15V, tak wiec do punktu Zenera jeszcze daleko, mozna jechac bezpiecznie :) Jeszcze raz dzieki za wszystkie wskazowki i uwagi, a schemat moze przyda sie komus na przyszlosc - jest sprawdzony i dziala :) Pozdrowienia, Jaroslaw Rafa raj@ap.krakow.pl -- Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/ |
|
Data: 2009-08-23 21:03:41 | |
Autor: Zbych | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Jaroslaw Rafa pisze:
Przy obciazeniu ukladu GPS-em napiecie na kondensatorze przy 30 km/h Tylko jak twój GPS pobiera 0,2...0,3A z 5V to będziesz miał jakieś 2..3W strat na stabilizatorze. Zamknięta szczelnie plastikowa obudowa będzie kiepskim pomysłem w takim wypadku. -- przeciez moje rozumowanie bylo bez skazy, no sam bym wskoczyl do tego wulkanu, ale kto by tak pieknie gwizdal... |
|
Data: 2009-08-21 05:38:24 | |
Autor: Grzegorz Baltazar Kajdrowicz | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
w odpowiedzi Zygmunt M. Zarzecki na post news:h6dv4k$iqb$3news.interia.pl z Wt 18 sie 2009 12:38:08 pisze co nastepuje:
Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma. oj, jest ;) -- o__, - Grzegorz Baltazar Kajdrowicz - www.rower.orbit.pl ,>_/-_- "Możesz utracić wszystko, ale nikt nie zabierze ci tego, (*)(*) - co w życiu zobaczyłeś i przeżyłeś" - W.Dabrowski www.travelbit.pl, http://tiny.pl/s2gr, http://tiny.pl/s2gw |
|
Data: 2009-08-21 12:13:05 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma. Na czysto jałowym będzie, na obciążonym mostkiem i kondziorem nie. zyga -- A fe, A psik, A ha |
|
Data: 2009-08-21 20:55:05 | |
Autor: EM | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Zygmunt M. Zarzecki pisze:
No cóż kondensator i mostek to raczej nie obciąża, dopóki nie zostaje nadwyrężony napięciowo. To samo dotyczy diod. No i zmierzyłem i ja Hub dynamo Shimano DH-3N20 Mostek z diod schottkiego 1N5819, kondensator 3300/50V Dobiłem bez problemu do 60V, przy czym to już nadwyręża kondensator i diody też zaczynają przewodzić. Prędkość było ok. 50km/h Należy zaznaczyć, że przy tym napięciu diody dostają ok. 100V, a są tylko na 40V czyli maja prawo już zaczynać przewodzić. Powiedzenie, że dioda 3W Zenera lub transil na 25V wystarczy też jest błędem. Bo przy tam napięciu można uzyskać z takiego dynama ok. 10W. -- Pozdrawiam EM |
|
Data: 2009-08-22 11:15:45 | |
Autor: J.F. | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
On Fri, 21 Aug 2009 20:55:05 +0200, EM wrote:
No i zmierzyłem i ja Eee - skoro mostek, to raczej nie maja wiecej niz 61V. Powiedzenie, że dioda 3W Zenera lub transil na 25V wystarczy też jest błędem. Bo przy tam napięciu można uzyskać z takiego dynama ok. 10W. Jestes pewien ? Nie jest to tak ze prad juz jest niewielki ? J. |
|
Data: 2009-09-08 10:30:51 | |
Autor: Jan Cytawa | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
J.F. napisał:
>Hub dynamo Shimano DH-3N20 Ja sprawdzilem w praktyce. uzylem: 1. Pradnica w piascie Shimano Nexus. 2. Kabel usb do GPS z wlutowanym opornikiem zabezpieczajacym 8om. 3. Ladowarka impulsowa na ukladzie MC34063 ustawiona na napiecie 6.6V. Z pradnicy prad do ladowarki plynal przez zwykly mostek prostowniczy z dolozonym kondensatorem 1000u. Taka ladowrka wytrzymuje i pracuje w zakresie napiec pierwotnych 10-35 V. Uzywalem tego zestawu przez 2 tygodnie. W czasie wolnej jazdy ladowarka z takimi parametrami nie doladowuje. Jan Cytawa |
|
Data: 2009-08-22 12:21:57 | |
Autor: Jaroslaw Berezowski | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Dnia Fri, 21 Aug 2009 20:55:05 +0200, EM napisaĹ(a):
No cóş kondensator i mostek to raczej nie obciÄ Ĺźa, dopĂłki nie zostajeTo zalezy na ile miekka jest charakerystyka U-I pradnicy. Moze niewielki prad na transilu sciagnie napiecie do punktu jego przewodzenia i nie bedzie duzej mocy. Poza tym 3W maja lampki zasilane napieciem 6.3V z tego dynama. A wysokie napiecia w stanie jalowym tych pradnic nie powinny dziwic. W koncu to sa pradnice wzbudzane stalym strumieniem magnesow i napiecie jalowe daja proporcjonalne do predkosci obrotowej. -- Jaroslaw "jaros" Berezowski |
|
Data: 2009-08-17 12:38:06 | |
Autor: Andrzej | |
zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Użytkownik "Jaroslaw Rafa" <raj@wsp.krakow.pl> napisał w wiadomości news:h64lvd$228$1srv.cyf-kr.edu.pl... Wpadłem na taki pomysł, żeby to dynamo wykorzystać do zasilania nawigacji prosie uprzejme: http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/p/navia/navia.htm elegancko i sensownie -- Pozdrv! Andrzej http://glajty.w.interia.pl http://ump.waw.pl |