pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-14 21:46:21
Autor: Jaroslaw Rafa
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Witam.  Mam rower z dynamem w piaście Shimano DH3N20, 6V, 3W - swoją
drogą, czy ktoś wie czy to dynamo generuje prąd stały czy zmeinny? Bo
nigdzie nie mogę znaleźć bliższych danych technicznych...

Wpadłem na taki pomysł, żeby to dynamo wykorzystać do zasilania nawigacji
GPS. Dedykowany GPS do roweru - który potrafi długo wytrzymać na bateriach
- kosztuje kupę kasy, a mam tani samochodowy GPS za 250 zł, którego wadą
jest jednak to że wbudowany akumulatorek starcza na bardzo krótko, około 3
godzin. Potrzebne jest zatem do niego zewnętrzne zasilanie. GPS jest zasilany ze złącza USB - czyli napięcie 5V. Jak to najlepiej
podłączyć do tego dynama? Czy dobrze sobie wyobrażam, że powinien być
jakiś opornik (jakiej mniej więcej wartości?), potem dioda Zenera
stabilizująca na 5V (opornik wcześniej po to, żeby dioda Zenera nie
zrobiła mi 5V na całej instalacji) i kondensator który będzie wyrównywał
wahania napięcia? O ile jest to prąd zmienny, to jeszcze na samym początku
jakiś mostek prostowniczy...
Czy też przy tak niedużej różnicy napięć (6V - 5V) zrezygnować z diody
Zenera i liczyć że GPS sam sobie powinien poradzić z ustabilizowaniem
napięcia?
Czy powinna być jeszcze przed kondensatorem jakaś zwykła dioda
zabezpieczająca przed tym, żeby prąd się nie "cofał" do dynama?
Za wszelkie pomysły i pomoc będę bardzo wdzięczny.

Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/

Data: 2009-08-15 00:13:45
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
Jaroslaw Rafa pisze:
[...]

Te 6V to teoria, czasem jest nawet 8V.
Najpierw musisz wyprostować napięcie, później musi być ono odfiltrowane ustabilizowane.
Po wyprostowaniu mostkiem Graetza będziesz miał jakieś 4.4-6V skutecznego, a po odfiltrowaniu kondensatorem 4700uF powinno być 5-7V stałego.
Niestety bez miernika się nie obejdzie.
Są stabilizatory tzw. low dropout, które świetnie stabilizują napięcie, przy jednoczesnym bardzo małym spadku napięcia na nich, rzędu 0.3V.
http://www.seguro.pl/sklep/?zobacz=2537&producent=

Możesz zlutować w pajęczynkę i zamknąć w pojemniczku po kliszy.
;-)

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-15 00:57:11
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik Zygmunt M. Zarzecki napisał:

Te 6V to teoria, czasem jest nawet 8V.

Bez obciążenia to i 15V potrafi być.

[...]

Jak obciąży dostatecznie. Prądnice rowerowe to prądnice prądu przemiennego ze stałym magnesem stojana i cewką wirnika na rdzeniu z powiększoną szczeliną dla zmniejszenia oporów magnetycznych. W efekcie mają mały wpółczynnik moc/masa i dosyć stroma ch-kę obciążenie/napięcie.

--
Darek

Data: 2009-08-14 23:12:53
Autor: Jaroslaw Rafa
In pl.misc.elektronika Dariusz K. Ładziak <ladzk@waw.pdi.net> wrote:
> [...]
> Po wyprostowaniu mostkiem Graetza będziesz miał jakieś 4.4-6V > skutecznego, a po odfiltrowaniu kondensatorem 4700uF powinno być 5-7V > stałego.

Czy w takim razie dobrze sobie to wyobrażam mniej więcej tak:
http://www.ap.krakow.pl/~raj/schemat.png  ?
Ten drugi kondensator 22 uF na wyjsciu stabilizatora wzialem ze schematu
aplikacyjnego, ktory byl na stronie ktora mi podales.

[...]

Nie wiem ile ten GPS bierze pradu kiedy ma akumulator w pelni naladowany,
ale kiedy ladowalem go z pustym akumulatorem z ladowarki o nominalnych
parametrach wyjscia 5V/500mA to ladowarka dosc mocno sie grzala, z czego
wniosek ze chyba te 500 mA (albo i wiecej) bral...

A nawet jesli byloby wieksze napiecie to stabilizator chyba powinien
sobie poradzic?

Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/

Data: 2009-08-14 23:35:31
Autor: anu
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-14 23:39:49
Autor: anu
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 10:56:48
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-16 13:27:59
Autor: anu
On 15 Sie, 10:56, "Mikołaj \"Miki\" Menke" <m...@menek.one.pl> wrote:
Dnia 15.08.2009 08:39 użytkownik anu napisał :

> słyszałem też o konstrukcji zasobnik z bateriami-usb, zdaje się w
> kontekście dyskusji o dedykowanym dla rowerów gps garmin, który nie
> wiedzieć czemu jest zasilany z akumulatora a nie z baterii

Wiedzieć czemu, po to żeby był lekki i mały. Po co miałby być zasilany
bateriami (domyślam się, że chodzi o akumulatory AA zamiast wbudowanego)?

Tylko zasilanie z akumulatora wbudowanego sprawdza się na krótkich
dystansach, a gps używany podczas wyprawy rowerowej?
Nie zawsze jest gniazdko, a często biwakuje się na dziko.Kiedy to
gniazdo się znajdzie to lepiej naładować zapas AA, a kiedy go nie ma
można kupić baterie.
Może to rozwiązanie większe, ale energetycznie bardziej niezależne-
nie przypadkowo stosowane w rozwiązaniach turystycznych. Po co zgrany
gps, skoro głuchy?

Data: 2009-08-17 15:50:52
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Dnia 16.08.2009 22:27 użytkownik anu napisał :
[...]

Ale wiesz, że Edge nie są dedykowane dla turystów tylko dla kolarzy?

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-09-08 10:06:52
Autor: Jan Cytawa
anu napisał:

[...]

przypomne stary watek. W tym roku na naszej wyprawie do Estonii, Łotwy i
Litwy mialem ze soba GPS. Mialem w nim wgrany jakas stara wersje
OziExplore ze sciagnietymi z netu kompletami map tych krajow a takze
planami wszystkich miast. Sam GPS konieczny nam nie byl ale kilka razy
szczegolowe mapy pozwolily nam na znalezienie ladnego noclegu. Poza tym
mialem komfort posiadania zawsze dokladnej mapy. Zdecydowanie bardziej
wole miec papierowa mape przed soba. I takie tez kupowalem dobre 200tki.
W razie czego dokladniejsze mialem elektroniczne. I dzieki temu
zwlaszcza w miastach nigdy nie tracilismy czasu na szukanie prawidlowej
drogi. To niewatpliwa zaleta GPS. Dodatkowym zyskiem stalo sie
geopozycjonowanie zrobionych zdjec. Okolo 2/3 moich zdjec ma dopisana
pozycje georaficzna miejsca zrobienia. I np. w programie Geoposetter
doskonale widac, gdzie tozdjecie bylo zrobione. Problem zasilania rozwiazalem w ten sposob, ze mialem ze soba  6woltowy
akumulator zelowy 4Ah. W normalnych warunkach bez doladowywania taki
akumulator wystarcza na 2 dni uzywania GPS. Ja doladowywalem ten
akumulator pradnica rowerowa w piascie. Troche zbyt asekuracyjnie
ustawilem parametry swojej impulsowej ladowarki i pradnica nie
doladowywala wszystkiego w pelni. Po calym dniu uzywania stan baterii w
GPSie byl na okolo 30-50% pojemnosci wiec w nocy musialem doladowywac z
akumulatora na full.

Po okolo 8 dniach ciaglego uzywania w czasie jazdy akumulator siadl na
tyle, ze w nocy GPS sie nie uzupelnial i musialem zaczac oszczedzac.
Jeden dzien jechalem praktycznie bez GPSa i to wystarczylo by sie
akumulator podladowal. Dzieki temu znowu moglem go wiecej uzywac ale juz
wylaczalem w momentach dluzszego postoju i musialem nieco oszczedzac
prad. Teraz nabralem potrzebnego doswiadczenia i popracuje dokladniej nad
pradnica i ladowarkami z dynama. Mysle, ze da sie zrobic to idealnie.

Jan Cytawa

Data: 2009-09-09 14:04:15
Autor: Hippoo
[...]
[...]
[...]

I ja się podepnę :)
Z GPSem jeżdżę na rowerze już drugi rok i także ładuję go z dynama w piaście
(standardowe  6V 3W). Rok temu korzystałem z akumulatora, ale mniejszego -
żelowy 6V 1,2Ah, aby ładować nim GPSa (to znaczy PocketPC z OziExplorerem i z
anteną GPS CF), gdy będzie taka potrzeba. Ładowany był z tego samego dynama, co
GPS. Po doświadczeniach z akumulatorem zrezygnowałem z niego i z dynama ładuję
tylko GPS - z akumulatorem cały układ często nie wyrabiał i GPS nie był dobrze
doładowywany. Teraz działa na tyle dobrze, że przez dzień jazdy mój Pocket
spokojnie zdąży naładować swoją baterię do 100% (działając w trybie PowerSave
(procesor 200MHz), bez podświetlenia, które w słońcu i tak nic nie daje), nawet
jeśli poprzedniego dnia wieczorem po jeździe wyczerpię ją do połowy, planując
trasę, czytając e-booka, grając w coś etc. Tak przejechałem i Bornholm, i
Szwecję (Ystad-Sztokholm) - w Szwecji do nawigowania na bieżąco nie używałem już
wręcz map papierowych, bo nie były do tego potrzebne. Na baterii palmtopa
(standardowa Li-Ion) specjalnie mi nie zależy, ale mimo takiego jej
wykorzystania nie zauważam znacznego zużycia i spadku pojemności.

Układ to zwykły mostek na diodach Schottky'ego, kondensatory filtrujące (około
6000uF na 25V - może za małe, ale jak na razie starczają i działają bez
problemu), zamiast zwykłego 7805 - przetwornica impulsowa dająca 5V kupiona na
allegro (EdiM) i właściwie tyle. Układ ten nie ma żadnych dodatkowych
zabezpieczeń i jest non stop podłączony do dynama (nie jest odłączany, gdy
jeżdżę bez GPSa), a mimo to ciągle działa (może do czasu ;). Spodziewam się, że
całość nie ma porażającej sprawności, ale w zupełności wystarcza, by cieszyć się
bezproblemową, codzienną jazdą z GPSem.

Być może kluczowe w tym wszystkim jest to, by wybrać w miarę oszczędny model
PocketPC/GPSa, któremu wystarczy prądu z dynama, by działać i jednocześnie
doładować baterię podczas jazdy. Jak dla mnie mój Dell Axim X5 sprawdza się
zupełnie wystarczająco na rowerze.

Pozdrawiam!

Data: 2009-08-18 09:33:43
Autor: Jaroslaw Rafa
In pl.misc.elektronika anu <perzan@gmail.com> wrote:
słyszałem też o konstrukcji zasobnik z bateriami-usb, zdaje się w
kontekście dyskusji o dedykowanym dla rowerów gps garmin, który nie
wiedzieć czemu jest zasilany z akumulatora a nie z baterii

Hm...? Garmin eTrex Legend HCx - chyba najbardziej optymalny na rower, z
tego co przegladalem strony z roznymi modelami Garmina - jest zasilany
dwoma bateriami AA...
Niestety kosztuje ponad 900 zl... :(
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/

Data: 2009-08-18 11:17:32
Autor: Jacek_P
W Jaroslaw Rafa napisal:
Hm...? Garmin eTrex Legend HCx - chyba najbardziej optymalny na rower, z
tego co przegladalem strony z roznymi modelami Garmina - jest zasilany
dwoma bateriami AA...
Niestety kosztuje ponad 900 zl... :(

Juz za 660 zl :)
http://www.pixmania.com/pl/pl/792102/art/garmin/gps-wycieczki-morze-etrex.html?srcid=7128&&Partenaire=ceneo&&CodePromo=oui
--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2009-08-18 12:38:30
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Dnia 18.08.2009 11:33 użytkownik Jaroslaw Rafa napisał :
[...]

Zależy co rozumiesz przez optymalny.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-08-15 15:04:19
Autor: Titus Atomicus
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 14:31:27
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 14:39:45
Autor: Zbych
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-09-08 11:35:08
Autor: Jan Cytawa
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Zygmunt M. Zarzecki napisał:

Grzanie ładowarki ma się nijak.
Oblicz ile pobiera prądu ta nawigacja:
Pojemność akumulatora podziel przez ilość godzin pracy.
Wyjdzie pewnie ze 250-450mA.

moja nawigacja pobiera 150 mA. To juz jest wystarczajaco duzy prad by
nie stosowac stabilizatora liniowego bez dodatkowego radiatatora.
Uzywalem stabilizatora impulsowego kupionego z ladowarka samochodowa za
kilka zl. :). Dopasowalem tylko napiecie.

Jan Cytawa

Data: 2009-08-16 10:31:15
Autor: Andrzej W.
Jaroslaw Rafa pisze:
[...]

Sprawdziłeś jakie ten stabilizator LM ma maksymalne napięcie wejściowe?
Wydaje mi się, że nie za duże. Bez obciążenia dynamo może dać znacznie więcej niż te 6V.
Ja proponował bym jednak zamiast stabilizatora liniowego, stabilizator impulsowy.
Znacznie trudniej to wykonać ale sprawność jak i zakres działania będą znacznie lepsze.
Proponował bym stabilizator w konfiguracji odwracającej napięcie.
Jak dobrze go zaprojektować to będzie działał od 3 do 10V.
Do tego na wejściu jakaś dioda Zenera lub lepiej transil na 20V by się przed pikami zabezpieczyć.

--
Pozdrawiam,
Andrzej

Data: 2009-08-16 12:32:13
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

Z tego co pamiętam 40V.

[...]

Następny!
Bez obciążenia dynamo może dać wyższe napięcie, ale nie w tym układzie, gdyż będzie ono obciążone układem stabilizującym!

BTW na allegro były gotowe przetworniczki na 5V, jako zamiennik liniowych stabilizatorów.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-16 14:40:05
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Data: 2009-08-16 18:55:22
Autor: jacek duma
Zygmunt M. Zarzecki pisze:

BTW na allegro były gotowe przetworniczki na 5V, jako zamiennik liniowych stabilizatorów.

http://allegro.pl/item714403878_przetwornica_napiecia_stalego_dc2_dc1_a.html http://allegro.pl/item704074483_przetwornica_stabilizator_napiecia_1_2_24v_1a.html http://allegro.pl/item707472087_przetwornica_napiecia_stalego_dc_1_1a.html

zyga
To już Panie Zarzecki jest sensowniejszym rozwiązaniem niż 7805.
jd

Data: 2009-08-16 19:48:49
Autor: jacek duma
jacek duma pisze:
Zygmunt M. Zarzecki pisze:

[...]

Tylko brakuje danych wejściowych. Np na Allegro są świetne drivery (przetwornice) do diód LED dużej mocy, jednak ich parametry minimalnego napięcia wejściowego dyskwalifikują w użyciu do dynama.

Tutaj też producent nie podał parametrów wejściowych.
jd

Data: 2009-08-16 22:44:05
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

Po jaką cholerę wyjeżdżasz tu z tematem driverów do ledów?

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-17 18:54:42
Autor: jacek duma
Zygmunt M. Zarzecki pisze:

Po jaką cholerę wyjeżdżasz tu z tematem driverów do ledów?

zyga

Bo to też są przetwornice właśnie tyle że na 3V. Po modyfikacji mogą dawać inne napięcie. Są zbudowane z katalogowych elementów. Ale tak jak pisałem odpadają pod dynamo.

jd

Data: 2009-08-16 22:47:46
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

Wolałbym, byś pisał zyga.
Po za tym ja nigdzie nie wspominałem o 7805.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-17 18:55:31
Autor: jacek duma
Zygmunt M. Zarzecki pisze:

Wolałbym, byś pisał zyga.
Po za tym ja nigdzie nie wspominałem o 7805.

zyga

Pole from: "Zygmunt M. Zarzecki"

jd

Data: 2009-08-15 12:12:37
Autor: Zbych
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 13:46:34
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 14:30:56
Autor: Zbych
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 22:22:42
Autor: Gotfryd Smolik news
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 22:56:17
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 14:12:39
Autor: Zgrywus
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 05:07:45
Autor: gdL
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 14:22:07
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 14:29:13
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 10:59:47
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 11:43:25
Autor: Atlantis
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 15:56:07
Autor: Moper
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 15:59:38
Autor: Moper
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-09-08 15:41:19
Autor: MichałG
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Atlantis pisze:
[..]
Wracając do zasilania: znajomi kiedyś używali samodzielnie wykonanych
battery extenderów (pojemnik na odpowiednią ilość akumulatorków AA +
stabilizator napięcia). Co do dynama to sam się zastanawiałem nad tym
zagadnieniem. Mam co prawda zwykły, tani rower ze zwykłym dynamem
stykającym się z kołem... Niemniej rozwiązanie z dynamem w piaście jest
niezwykle interesujące. Jak rozumiem ono cały czas produkuje prąd przy
okazji jazdy i jadąc nie czujemy "oporu" jak przy standardowym dynamie?

czujemy.... ale jest ciszej ;), dlatego niektórzy uważają, że takie koło nie stawia dodatkowego oporu wynikajacego z 'produkcji' prądu.... ;)

Pozdrawiam
Michał

Data: 2009-08-15 11:56:54
Autor: Mirek
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 17:58:52
Autor: Krzysztof Rudnik
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 18:12:16
Autor: Titus Atomicus
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 21:52:10
Autor: Atlantis
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 12:42:26
Autor: kk
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 12:32:51
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 13:17:33
Autor: Zgrywus
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-16 09:39:54
Autor: EM
Zgrywus pisze:
On 14 Sie, 23:46, Jaroslaw Rafa <r...@wsp.krakow.pl> wrote:
Witam.  Mam rower z dynamem w piaście Shimano DH3N20, 6V, 3W - swoją
drogą, czy ktoś wie czy to dynamo generuje prąd stały czy zmeinny? Bo
nigdzie nie mogę znaleźć bliższych danych technicznych...

Jeśli chodzi o HUB dynamo to ono potrafi generować i ponad 100V bez obciążenia,
ale raczej nie przy prędkościach rowerowych, no może z dużej górki.
Bez trudu da się z niego wyciągnąć ok. 10W, pod warunkiem, że nie będziemy go mocno obciążać prądem.
Dlatego dobrym rozwiązaniem jest przetwornica, która będzie miała ograniczenie prądu na wejściu do ok. 0,45A dla dynama 3W 6V.
Ponadto w takich warunkach jest dosyć trudno zabezpieczyć przed wzrostem napięcia na wejściu powyżej bezpiecznej wartości. Nagle okazuje się bowiem, że dynamo daje nie 3W ale 10 i to już nie jest tak łatwo ewentualnie rozproszyć. Ma ktoś jakiś pomysł jak to sprytnie zrobić?
--
Pozdr
EM

Data: 2009-08-16 00:57:15
Autor: gdL
On 16 Sie, 09:39, EM <edim...@poczta.onet.pl> wrote:
Zgrywus pisze:

> [...]
bowiem, że dynamo daje nie 3W ale 10 i to już nie jest tak łatwo
ewentualnie rozproszyć. Ma ktoś jakiś pomysł jak to sprytnie zrobić?

Przycisk mechaniczny, zamykający obwód przetwornica/stabilizator <->
dynamo, na żądanie. Przełączasz w pozycję "1", PO podłączeniu
ładowarki. Nieobciążone dynamo, będzie minimalnie zwiększało opory
toczne, więc tym lepiej rozewrzeć jego zaciski, kiedy nie jest
używane.

Data: 2009-08-16 10:17:03
Autor: keramp z interii
[...]

Witam
Kiedyś pracowałem  w Tonsilu,  wiadomo co oni produkowali.  Był sobie taki zestaw  głosnikowy i w nim w ramach zabezpieczenia hmm "nad pradowego" wsadzona została w zwrotnice zwykła samochodowa żarówka od kierunkowskazu o ile pamietam. Gdy zestaw zostawał przeciążony, żarówka zjadała nadmiar poprzez świecenie. Prosty ten pomysł działał, może w dziedzinie zasilania z dynama też by się dało ten nadmiar "zbocznikować" na żarówce ;)
Zdrówka

--
sporadycznie się odzywający wesołek
           keramp(fikołek)interia.pl

Data: 2009-08-16 05:55:01
Autor: gdL
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Przy wzroście temp rośnie rezystancja włókna. Żarówkami zabezpiecza
się drivery wysokotonowe w kolumnach estradowych. Włączona w szereg
jak znalazł. Natomiast tu to się chyba nie przyda.

Data: 2009-08-16 11:14:35
Autor: nom

Użytkownik "keramp z interii" <keramp@interia.pl> napisał w wiadomości news:h68fpu$cf0$1mx1.internetia.pl...

[...]

A to w Zeusach jest taka żarówka, która może uratować kolumę, gdy na jednym z kanałów we wzmacniaczu pojawiła się składowa stała. :-)

Data: 2009-08-16 12:28:33
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

Pod warunkiem?
Co ty bredzisz?!

[...]

Ale o co Ci chodzi?
Jeśli wspomniany przeze mnie układ będzie nonstop podłączony do dynama, to nic się nie stanie i będzie git.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-16 18:52:47
Autor: jacek duma
Zygmunt M. Zarzecki pisze:

Ale o co Ci chodzi?
Jeśli wspomniany przeze mnie układ będzie nonstop podłączony do dynama, to nic się nie stanie i będzie git.

Nie do końca. Trzeba przeliczyć jak przy biegu jałowym stabilizatora wpływa na napięcie generowane przez dynamo np przy prędkości 25km/h, lub zrobić to bardziej profesjonalnie, spróbować badać opór zastępczy jałowego stabilizatora w Twojej konfiguracji, wsiaść na rower i zrobić pomiary. Możesz się mocno zdziwić na wejściu dostaniesz 50V i spalony stabilizator.
jd

Data: 2009-08-16 22:41:47
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

18 lat temu badałem sprawę, przed zastąpieniem tylnej lampki z żarówką, lampką z diodą led. Przed zmianą, w terenie wyłączałem tylną lampkę, co powodowało jaśniejsze świecenie przedniej lampki.

Nie miałem więcej niż 10V stałego wyprostowanego dwupołówkowo z elektrolitem 4700uF, przy pomiarze miernikiem lavo.

Jeśli będzie mostek Graetza, nie otrzymasz tych 50V.
Jestem tego pewien.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-17 18:58:14
Autor: jacek duma
Zygmunt M. Zarzecki pisze:

[...]

Mam zrobić test i szarpnąć się na ten mostek ?
Mówimy o obciążeniu które wygeneruje ok 1mA poboru mocy z dynama (muszę w katalogu zobaczyć ile LM7805 bierze na jałowym)
:)

jd

Data: 2009-08-17 22:25:11
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

Szarpnij się, tylko koniecznie pomiary rób oscyloskopem z Rwe > 10Mohm.
:>

Mówimy o obciążeniu które wygeneruje ok 1mA poboru mocy z dynama (muszę w katalogu zobaczyć ile LM7805 bierze na jałowym)

Kondzior za mostkiem jest w domyśle.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-17 22:47:00
Autor: jacek duma
Zygmunt M. Zarzecki pisze:

[...]

Właśnie. Sam miernik de facto wystarczy - i tak zrobię. Sam jestem ciekaw co pokaże.

:-)
jd

Data: 2009-08-17 22:49:11
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

True RMS?

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-16 20:59:15
Autor: EM
Zygmunt M. Zarzecki pisze:

[...]

Po prostu znam te dynama (HUB) jako elektronik nie rowerzysta.
Z reszta jest to w tabelce podanej wcześniej http://www.n-s.pl/krudnik/nx30/

Tam jest także wykres Prąd-napięcie. Zauważ, że linia 36km/h zaczyna się w punkcie ok. 0,25A i 32V = 8W !!. Nie ma tej linii dla mniejszego prądu, ale będzie ona dążyć do ok. 50V bez obciążenia. No ale chyba 36km/h to nie jest kres prędkości na rowerze ?

Dynamo rowerowe (HUB czy butelkowe) to swego rodzaju źródło prądowe. Daje ok. 0,5A od stosunkowo małej prędkości obrotowej i tyle.
Natomiast robiąc przetwornicę mamy odbiornik o jakby ujemnej rezystancji. Im większe napięcie tym mniejszy prąd zasilający.

--
Pozdr
EM

Data: 2009-08-16 22:15:10
Autor: Jaroslaw Berezowski
Dnia Sun, 16 Aug 2009 20:59:15 +0200, EM napisał(a):

robiąc przetwornicę mamy odbiornik o jakby ujemnej rezystancji. Im
większe napięcie tym mniejszy prąd zasilający.
Ujemnej rezystancji _dynamicznej_ :)

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2009-08-17 22:40:22
Autor: Gotfryd Smolik news
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
On Sun, 16 Aug 2009, Zygmunt M. Zarzecki wrote:

[...komuś...]

Bez trudu da się z niego wyciągnąć ok. 10W, pod warunkiem, że nie będziemy go mocno obciążać prądem.

Pod warunkiem?

  Pod warunkiem.
  Zamiast brać znamionowe 0,5A bierzesz 0,25A i patrzysz co się
dzieje. Przy 35kmph najlepiej :|

Co ty bredzisz?!

  Teza o bredzeniu bierze się z faktu, że znaczna większość
"eksperymenatatorów z prądem" nie miała do czynienia (nigdy)
z czymś co realnie przypomina źródło prądowe :P, bo to
panie akumulatorki niemal idealnie napięciowe, ogniwa
pierwotne też, sieć energetyczna takoż (a przynajmniej
energetycy się starają aby tak wyglądało ;))...
  Akurat dynamo rowerowe jest rzadkim przypadkiem urządzenia,
które w warunkach znamionowych pracuje znacznie bliżej
ch-ki źródła prądowego niż napięciowego.
  Zmniejszenie poboru prądu powoduje tak znaczny wzrost
napięcia, że moc oddawana *rośnie*.

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-08-16 12:39:23
Autor: Jaroslaw Berezowski
Dnia Sun, 16 Aug 2009 09:39:54 +0200, EM napisał(a):

wzrostem napięcia na wejściu powyżej bezpiecznej wartości. Nagle okazuje
się bowiem, że dynamo daje nie 3W ale 10 i to już nie jest tak łatwo
ewentualnie rozproszyć.
Te 10W bedzie jak obciazysz je w MPP. Jak zadziala po prostu zabezpieczenie nadnapieciowe (transil powiedzmy), moc bedzie sporo mniejsza, bo poplynie niewielki prad.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2009-08-15 20:08:18
Autor: jacek duma
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-16 12:35:43
Autor: Jaroslaw Berezowski
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Dnia Sat, 15 Aug 2009 20:08:18 +0200, jacek duma napisał(a):

Rozwiązanie Zarzeckiego jest marnotrastwem. Tylko przetwornica
impulsowa. Zbych to zauważył ale wszyscy go zignorowali ;-)
Spoko. Zyga po prostu ma taki nadmiar mocy w nogach, ze  potrzebuje dyssypatora dodatkowo :)

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2009-08-16 14:33:10
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

Z małej zet!

Ile strat będzie mniej, 50mW?

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-16 16:38:25
Autor: Jaroslaw Berezowski
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Dnia Sun, 16 Aug 2009 14:33:10 +0200, Zygmunt M. Zarzecki napisał(a):

Z małej zet!
To tak z respektu pisze :P

Ile strat będzie mniej, 50mW?
Zmierz prad i napiecia przed i po stabilizacji.

Stabilizator impulsowy to takie trafo DC/DC. Liniowy to dzielnik napieca.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2009-08-16 18:26:27
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

Dziękuję, że wytłumaczyłeś mi co to jest przetwornica.
Ale są stabilizatory low dropout!

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-16 20:14:32
Autor: Jaroslaw Berezowski
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Dnia Sun, 16 Aug 2009 18:26:27 +0200, Zygmunt M. Zarzecki napisał(a):

Ale są
stabilizatory low dropout!
Co oznacza tyolko to, ze _moga_ pracowac przy minimalnym spadku. A jak pracuja wynika z warunkow pracy. Jak na wejsciu masz 6v a wyjsciu np. 3 to liniowy musi rozproszyc moc spadku.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2009-08-16 22:47:54
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

Ale my tu piszemy o dwóch napięciach!
6 i 5V!
Zwykły liniowy potrzebuje minimum 1.7V różnicy.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-16 18:45:19
Autor: jacek duma
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Jaroslaw Berezowski pisze:
Dnia Sat, 15 Aug 2009 20:08:18 +0200, jacek duma napisaĹ?(a):

RozwiÄ?zanie Zarzeckiego jest marnotrastwem. Tylko przetwornica
impulsowa. Zbych to zauwaĹźyĹ? ale wszyscy go zignorowali ;-)
Spoko. Zyga po prostu ma taki nadmiar mocy w nogach, ze  potrzebuje dyssypatora dodatkowo :)

ROTFL :-)
jd

Data: 2009-08-16 14:34:49
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Ja bym przekopał elektrodę i google, widziałem w wersji angielsko-języcznej parę takich projektów których nie powstydził by się B&M.

Rozwiązanie Zarzeckiego jest marnotrastwem. Tylko przetwornica impulsowa. Zbych to zauważył ale wszyscy go zignorowali ;-)

Pana Zarzeckiego, dla ciebie.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-16 18:46:53
Autor: jacek duma
Zygmunt M. Zarzecki pisze:

[...]

Może być Pana Zarzeckiego. Mi jest wszystko jedno Panie Zarzecki :-)
jd

Data: 2009-08-16 22:28:46
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

Nnno!
;-)

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-15 20:55:26
Autor: newsrider
zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-16 07:09:51
Autor: sufa
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
On 14 Sie, 23:46, Jaroslaw Rafa <r...@wsp.krakow.pl> wrote:

Wpadłem na taki pomysł

Pomysł zacny, ale... po co komplikować sobie życie?
Używam tego:
http://fondo.pl/produkt.php?id=573
Gdy już muszę jechać z GPSem (zwykły palm), mocuję to dwoma rzepami do
ramy, GPS na kierownicy, kabelek podłączony na stałe - gdy kończy się
bateria w urządzeniu, to włączam przełącznikiem ładownie z tego power
packa i po problemie. Gdy jadę dalej biorę dodatkowe akumulatory, a
gdyby się skończyły, to mogę kupić zwykłe AA.
Rozwiązanie, o którym piszesz może będzie działać, a może nie do końca
prawidłowo, kupa zachodu etc, a tu masz gotowe i wygodne rozwiązanie.

Jacek

Data: 2009-08-18 09:16:04
Autor: Jaroslaw Rafa
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Bardzo dziekuje za wszystkie uwagi, chociaz jest ich tak duzo ze jestem
zdezorientowany... Troche zescie mnie postraszyli tymi duzymi napieciami i
mozliwoscia spalenia urzadzenia przy pracy bez obciazenia, tak ze w koncu
nie wiem czy robic ten uklad czy nie... :(

Ze wspomnianych tutaj alternatyw:

1) ladowarka CharBike (http://charbike.webpark.pl/) - wersja z wyjsciem
USB jest ciut droga (70 zl), a uzywanie wersji generujacej 12V i nastepnie
redukcja tego na 5V kablem od GPS-a do zapalniczki samochodowej jest
raczej srednio sensownym pomyslem....

2) Przerobka GPS-a na zasilanie z akumulatorkow AA zaproponowana w
jednym z podanych tutaj linkow odpada - nie mam zamiaru w nim dlubac, nie
czuje sie na tyle sprawny manualnie zeby przy tej okazji czegos nie
spieprzyc ;)

3) zewnetrzne zasilanie bateryjne - to byl pierwszy pomysl na ktory
wpadlem zanim pomyslalem o wykorzystaniu dynama. Obecnie testuje taki
"patent" - bateria plaska 4,5V (a jeszcze lepiej dwie polaczone rownolegle
z uwagi na prad/pojemnosc) podlaczona do kabla ze zlaczem USB. Dziala -
napiecie 4,5V okazuje sie wystarczajace dla GPS-a, nie potrzeba 5V. Musze
tylko sprawdzic na jak dlugo starczy bateria.
(Baterie plaskie maja te zalete, ze sie latwo do nich podlacza kabelki ;),
nie trzeba zadnych specjalnych pojemniczkow itp.)

Niemniej jednak rozwiazanie z dynamem by mi pasowalo najlepiej - baterie w
koncu kiedys sie wyczerpuja i trzeba je wymieniac, a skoro dynamo i
tak dziala caly czas...

Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/

Data: 2009-08-18 12:38:08
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-18 13:57:51
Autor: Jaroslaw Rafa
In pl.misc.elektronika Zygmunt M. Zarzecki <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> wrote:

Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma.

A co z wspominanym przypadkiem pracy bez obciazenia, tzn. jezeli uklad
jak na zaproponowanym schemacie bedzie podlaczony do dynama, ale do
wyjscia nie bedzie podlaczony GPS lub inny odbiornik? Czy wtedy nie moze
pojawic sie wysokie napiecie?
Oczywiscie i tak zamierzam przed prostownikiem wsadzic jeszcze wylacznik
ktory bedzie odlaczal "ladowarke" gdy nie uzywam GPS-a, ale na wszelki
wypadek jakby mi sie - tak jak ktos pisal - odlaczyla wtyczka, albo pobor
pradu przez GPS-a nagle spadl (bo by sie naladowal do pelna ;)), dobrze
czuc sie bezpiecznym...
Jakie maksymalne napiecie moze wytrzymac ten stabilizator? Bo kondensator
moge wsadzic chocby i na 50V, wiec tu nie widze problemu...
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/

Data: 2009-08-18 16:02:20
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

A co ma być? Będzie dobrze.

Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo.

Czytałeś notę katalogową?
Chyba ze 40V.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-18 21:22:01
Autor: jacek duma
Zygmunt M. Zarzecki pisze:

[...]

A potem mamy inżynierskie markowe produkty o jakości chińszczyzny z bazaru ;-)

Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo.
Uff , lepiej :-)

Ja się spróbuję rozpędzić dobrze i pomierzyć swoje dynamo :-)

[...]

Dokladnie - katalog tam jest napisane (czyli de facto jakaś wyszukiwarka internetowa)
jd

Data: 2009-08-21 05:40:32
Autor: Grzegorz Baltazar Kajdrowicz
w odpowiedzi jacek duma na post news:h6ev51$rvo$1atlantis.news.neostrada.pl z Wt 18 sie 2009 21:22:01 pisze co nastepuje:

Ja się spróbuję rozpędzić dobrze i pomierzyć swoje dynamo :-)

mam urzadzenie do pomiarow dunama.
chetnie udostepnie i pomiar zrobie.
tylko, ze to jest w warszawie

--
 o__,  -  Grzegorz Baltazar Kajdrowicz - www.rower.orbit.pl
 ,>_/-_-  "Możesz utracić wszystko, ale nikt nie zabierze ci tego,

Data: 2009-08-22 11:38:46
Autor: jacek duma
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Ja się spróbuję rozpędzić dobrze i pomierzyć swoje dynamo :-)

mam urzadzenie do pomiarow dunama.
chetnie udostepnie i pomiar zrobie.
tylko, ze to jest w warszawie

Jestem z Krakowa. Dziękuję za propozycję.
jd

Data: 2009-08-20 13:35:09
Autor: Jaroslaw Rafa
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
In pl.misc.elektronika Zygmunt M. Zarzecki <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> wrote:

Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo.

No coz, chyba faktycznie nie ma innego wyjscia jak tylko wziac na rower
miernik i pomierzyc... Musze tylko znalezc w poblizu jakas gorke z ktorej
mozna sie solidnie rozpedzic... ;)

Mam jeszcze jedno pytanie:
w roznych linkach ktore byly tutaj podawane radza, zeby mostek
prostowniczy zrobic z diod Schottky'ego ze wzgledu na to ze jest na nich
mniejszy spadek napiecia. Gdzie indziej z kolei pisza ze najlepiej kupic
gotowy fabryczny mostek zamiast skladac z diod.
To jakich diod czy ew. gotowego mostka najlepiej uzyc? Jakies parametry?
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/

Data: 2009-08-20 17:15:35
Autor: Piotr Pitlab Laskowski
[...]

Typowa dioda krzemowa na spadek napięcia w kierunku przewodzenia wynoszacy 0,6V. Typowa Shottkiego ma spadek 0,2V. Te wartości mogą trochę wzrosnąć z prądem, zwłaszcza dla diód Shottkiego. Różnica to ok 0,4V.
Jeżeli dynamo daje kilkanaście do kilkudziesięciu woltów, to te 0,4V nie mają istotnego znaczenia. Pedałując nie poczujesz różnicy.
Weź taki mostek jaki Ci będize pasował gabarytowo, musi mieć tylko odpowednio duże napiecie pracy, najlepiej nie mniej niż 200V.

--
Piotrek.
http://www.pitlab.pl

Data: 2009-08-20 18:59:06
Autor: Jaroslaw Berezowski
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Dnia Thu, 20 Aug 2009 17:15:35 +0200, Piotr Pitlab Laskowski napisał(a):

Typowa dioda krzemowa na spadek napiĂŞcia w kierunku przewodzenia
wynoszacy 0,6V. Typowa Shottkiego ma spadek 0,2V. Te wartoÂści mogÂą
trochê wzrosn¹Ì z pr¹dem, zw³aszcza dla diód Shottkiego. Ró¿nica to ok
0,4V. JeÂżeli dynamo daje kilkanaÂście do kilkudziesiĂŞciu woltĂłw, to te
0,4V nie maj± istotnego znaczenia. Peda³uj±c nie poczujesz ró¿nicy. WeŒ
taki mostek jaki Ci bĂŞdize pasowaÂł gabarytowo, musi mieĂŚ tylko
odpowednio duÂże napiecie pracy, najlepiej nie mniej niÂż 200V.
Na 200V to ciezko Schottky znalezc. Aczkolwiek nie niemozliwe :)

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2009-08-20 19:18:02
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

Da kilka w szereg.
;-)

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-20 19:16:48
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

Możesz zrobić mostek i zalać je w czymś.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-20 21:58:31
Autor: Jaroslaw Rafa
> [...]

> pojawic sie wysokie napiecie?

A co ma być? Będzie dobrze.

Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo.

No i pomierzylem.

Z dosyc dobra dokladnoscia wychodzi mi zaleznosc liniowa - napiecie bez
obciazenia wyrazone w woltach wynosi mniej wiecej 0.82*predkosc wyrazona w
km/h. Czyli np. dla predkosci 40 km/h mamy napiecie okolo 32.8V; dla
predkosci 50 km/h (ostatnio maksymalnie do tylu udalo mi sie rozpedzic z
gorki jak jechalem z Krakowa do Myslenic ;)) bedzie 41V. Wprawdzie przy
pomiarach nie udalo mi sie rozpedzic do takich predkosci (maksymalny
pomiar mam dla 33 km/h) ale zaleznosc liniowa jest dosc dobra, wiec mysle
ze mozna smialo ekstrapolowac...
Oczywiscie to jest napiecie AC, czyli po wyprostowaniu i odfiltrowaniu
kondensatorem bedzie razy pierwiastek z dwoch, zgadza sie?
Stad wniosek, ze na wejsciu ukladu pracujacego bez obciazenia mozna sie
spodziewac pojawienia sie napiecia pi razy drzwi do 60V.

Troche to duzo jest... warto jakies zabezpieczenie wstawic? Jezeli tak to
jakie?

A co do tych diod Schottky'ego, to dalej nie wiem czy wstawic Schottky'ego
czy zwykle - pisaliscie ze jezeli dynamo daje napiecie kilkanascie V to
roznica w spadku napiecia nie ma znaczenia; to oczywiste, tyle ze przy
obciazeniu bedzie to zapewne mniej i tu jest pytanie czy ta roznica bedzie
wtedy miec znaczenie. Napiecie znamionowe dynama jest 6V, wiec jezeli na
wyjsciu mam miec 5V to zapasu zbyt wiele nie ma... Pewnie dobrze byloby jeszcze pomierzyc jakie jest faktyczne napiecie przy
obciazeniu; pokombinuje nad tym jutro jak to zmierzyc...
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/

Data: 2009-08-21 00:30:59
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

Jeśli tak będzie to wystarczy 3W dioda Zenera na 25V.
Jeśli.

[...]

Jakim miernikiem mierzyłeś, z marketu?
Daj mostek i kondensator minimum 100uF i zmierz stałe napięcie.
Później obciąż żarówką i zmierz.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-21 12:39:53
Autor: Jaroslaw Rafa
[...]

Dioda Zenera za mostkiem, rozumiem?

Jakim miernikiem mierzyłeś, z marketu?

Nie, ode mnie z pracy ;). Nazywa sie toto "Escort EDM-89S", ma napisane na
sobie True RMS i na oko wyglada na dosyc dobry sprzet, aczkolwiek ja sie
za bardzo na miernikach nie znam...

Daj mostek i kondensator minimum 100uF i zmierz stałe napięcie.
Później obciąż żarówką i zmierz.

Zeby dac mostek i kondensator to musialbym najpierw je kupic i toto
zmontowac... :)
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/

Data: 2009-08-22 11:41:57
Autor: jacek duma
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Jakim miernikiem mierzyłeś, z marketu?
Daj mostek i kondensator minimum 100uF i zmierz stałe napięcie.
Później obciąż żarówką i zmierz.
Może lepiej odpowiednim minimum 3W rezystorem ... żarówka się spali a rezystor conajwyżej lakier zaśmierdzi ;-)

zyga

Data: 2009-08-22 17:25:36
Autor: Jaroslaw Rafa
[...]

No wiec przy podlaczeniu samego mostka i kondensatora napiecie na
kondensatorze osiaga prawie 25V przy 20 km/h - przy wyzszej predkosci nie
sprawdzalem, bo nie mialem odpowiedniej drogi zeby sie rozpedzic ;) Ale w
kazdym razie widac ze faktycznie jest okolo sqrt(2)*zmierzone poprzednio
napiecie AC, a nawet troche wiecej...
Przy rownolegle wlaczonym oswietleniu roweru napiecie na kondensatorze
rzecz jasna rosnie znacznie slabiej i przy 20 km/h dochodzi do okolo 8-9V. Nie wlutowalem jeszcze diody Zenera - tez sie zastanawialem czy moc 3W
wystarczy ale wydaje mi sie ze jak dioda Zenera zacznie przewodzic to
napiecie powinno spasc - swoja droga nie wiem czy nie wytworza sie wtedy
oscylacje typu - napiecie wzrasta powyzej 25V, zenerka zaczyna
przewodzic, napiecie spada, zenerka przestaje przewodzic, napiecie
wzrasta... i tak w kolko, i czy ewentualnie czyms to moze grozic jesli tak
bedzie.
Pewnie po wlutowaniu tej diody warto bedzie znowu pomierzyc.

No i jeszcze jest pytanie jak to sie zmieni gdy dojdzie obciazenie
stabilizatorem...
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/

Data: 2009-08-22 21:59:01
Autor: Jaroslaw Berezowski
Dnia Sat, 22 Aug 2009 17:25:36 +0000, Jaroslaw Rafa napisał(a):

[...]
Nie bedzie. Zenerka jest bardzo szybka i nie jest to stabiliztaor z petla sprzezenia.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2009-08-22 23:28:18
Autor: J.F.
On Sat, 22 Aug 2009 21:59:01 +0200,  Jaroslaw Berezowski wrote:
[...]

A jednak
http://groups.google.pl/group/sci.electronics.design/browse_thread/thread/399b6a0bf6cfa4f5/342f1ef11fd8da9?hl=en&q=oscillating+avalanche+zener+diode+group:sci.electronics.*

J.

Data: 2009-08-22 23:44:40
Autor: RoMan Mandziejewicz
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Hello J,

Saturday, August 22, 2009, 11:28:18 PM, you wrote:

[...]

Jarku, bez przesady - kontekst. Tu mowa o dynamie a nie o skrajnie
niskich prądach, gdzie nie wiadomo, czy to już oscylacje czy jeszcze
fluktuacje i szum.

--
Best regards,

Data: 2009-08-23 21:45:48
Autor: Jaroslaw Berezowski
Dnia Sat, 22 Aug 2009 23:28:18 +0200, J.F. napisał(a):

[...]

No ale tam pisza o RR. Tu dioda jest polaryzowana tylko zaporowo, to gdzie masz problem tRR?

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2009-08-21 00:52:48
Autor: Jaroslaw Berezowski
Dnia Thu, 20 Aug 2009 21:58:31 +0000, Jaroslaw Rafa napisał(a):

[...]
Zalezy jak lezy. To co mowisz to napiecie dla sinusa bez obciazenia (piki doladowuja tylko kondziory. Jak przebieg bardziej przypomina prostokat, to po prostowaniu bedzie mniej (idealnie - tyle co napiecie skuteczne). mierzyles RMS rozumiem?

Troche to duzo jest... warto jakies zabezpieczenie wstawic? Jezeli tak
to jakie?
Transil albo osobno zenerki. Tylko sprawdz jaka jest charakterystyka pradowo-napieciowa, zeby moc zenerka wyznaczyc (jakbys mial dac transila, pamietaj ze to ma byc moc ciagla).

[...]
Schottky nie lubia przepiec, bardzo nie lubia :) musisz dac z pewnym zapasem napiecia ponad ogranicznik zenerowski.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2009-08-21 13:19:12
Autor: Jaroslaw Rafa
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Biorac pod uwage wszystkie ostatnie wypowiedzi narysowalem uaktualniona
wersje schematu - mam nadzieje ze teraz jest juz wszystko dobrze?
Chcialbym to wreszcie juz zrobic, wiec prosze o ewentualne uwagi...
http://www.ap.krakow.pl/~raj/schemat2.png
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/

Data: 2009-08-23 18:32:29
Autor: Jaroslaw Rafa
In pl.misc.elektronika Jaroslaw Rafa <raj@wsp.krakow.pl> wrote:
http://www.ap.krakow.pl/~raj/schemat2.png

Zmontowalem ostatecznie uklad jak na schemacie z powyzszego linka.

Wszystko dziala znakomicie, tylko zenerka faktycznie przydalaby sie troche
wiekszej mocy. Jak mierzylem prad na niej bez obciazenia, to jak punkt
Zenera wystepuje gdzies mniej wiecej przy 20 km/h, to dla 25 km/h prad na
zenerce jest okolo 40 mA, a dla 30 km/h juz okolo 70 mA. Dla wiekszych
predkosci nie mialem mozliwosci zmierzyc, ale tak pi razy drzwi mozna
wnioskowac, ze maksymalna moc 3W - czyli prad ok. 120 mA - wydzieli sie
przy niecalych 40 km/h. Czyli dla calkowitego bezpieczenstwa pasowaloby
dac diode 5W. Na razie jednak poki co zostawilem ta 3W, nie chce mi sie
juz tego przerabiac - to i tak ma byc przeciez tylko na wypadek jazdy bez
obciazenia, kiedy w zasadzie ten zasilacz powinien byc odlaczony od dynama
wylacznikiem (nie ma go na schemacie, wlaczony na poczatku przed
mostkiem), a predkosci powyzej 30 km/h dla mnie sa realne do osiagniecia
tylko przy zjezdzie z gorki ;)

Przy obciazeniu ukladu GPS-em napiecie na kondensatorze przy 30 km/h
wynosi okolo 15V, tak wiec do punktu Zenera jeszcze daleko, mozna jechac
bezpiecznie :)

Jeszcze raz dzieki za wszystkie wskazowki i uwagi, a schemat moze przyda
sie komus na przyszlosc - jest sprawdzony i dziala :)
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/

Data: 2009-08-23 21:03:41
Autor: Zbych
Jaroslaw Rafa pisze:

Przy obciazeniu ukladu GPS-em napiecie na kondensatorze przy 30 km/h
wynosi okolo 15V, tak wiec do punktu Zenera jeszcze daleko, mozna jechac
bezpiecznie :)

Tylko jak twój GPS pobiera 0,2...0,3A z 5V to będziesz miał jakieś 2..3W strat na stabilizatorze. Zamknięta szczelnie plastikowa obudowa będzie kiepskim pomysłem w takim wypadku.

--
przeciez moje rozumowanie bylo bez skazy,
no sam bym wskoczyl do tego wulkanu,

Data: 2009-08-21 12:13:05
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma.

oj, jest ;)

Na czysto jałowym będzie, na obciążonym mostkiem i kondziorem nie.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-21 20:55:05
Autor: EM
Zygmunt M. Zarzecki pisze:

Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma.

oj, jest ;)

Na czysto jałowym będzie, na obciążonym mostkiem i kondziorem nie.

zyga

No cóż kondensator i mostek to raczej nie obciąża, dopóki nie zostaje nadwyrężony napięciowo. To samo dotyczy diod.
No i zmierzyłem i ja
Hub dynamo Shimano DH-3N20
Mostek z diod schottkiego 1N5819, kondensator 3300/50V
Dobiłem bez problemu do 60V, przy czym to już nadwyręża kondensator i diody też zaczynają przewodzić. Prędkość było ok. 50km/h
Należy zaznaczyć, że przy tym napięciu diody dostają ok. 100V, a są tylko na 40V czyli maja prawo już zaczynać przewodzić.

Powiedzenie, że dioda 3W Zenera lub transil na 25V wystarczy też jest błędem. Bo przy tam napięciu można uzyskać z takiego dynama ok. 10W.
EM

Data: 2009-08-22 11:15:45
Autor: J.F.
On Fri, 21 Aug 2009 20:55:05 +0200,  EM wrote:
[...]

Eee - skoro mostek, to raczej nie maja wiecej niz 61V.

Powiedzenie, że dioda 3W Zenera lub transil na 25V wystarczy też jest błędem. Bo przy tam napięciu można uzyskać z takiego dynama ok. 10W.

Jestes pewien ? Nie jest to tak ze prad juz jest niewielki ? J.

Data: 2009-09-08 10:30:51
Autor: Jan Cytawa
J.F. napisał:

> [...]
>Należy zaznaczyć, że przy tym napięciu diody dostają ok. 100V, a są >tylko na 40V czyli maja prawo już zaczynać przewodzić.

Ja sprawdzilem w praktyce.

uzylem:
1. Pradnica w piascie Shimano Nexus.
2. Kabel usb do GPS z wlutowanym opornikiem zabezpieczajacym 8om.
3. Ladowarka impulsowa na ukladzie MC34063 ustawiona na napiecie 6.6V. Z
pradnicy  prad do ladowarki plynal przez zwykly mostek prostowniczy z
dolozonym kondensatorem 1000u. Taka ladowrka wytrzymuje i pracuje w
zakresie napiec pierwotnych 10-35 V. Uzywalem tego zestawu przez 2 tygodnie. W czasie wolnej jazdy ladowarka z takimi parametrami nie doladowuje.

Jan Cytawa

Data: 2009-08-22 12:21:57
Autor: Jaroslaw Berezowski
Dnia Fri, 21 Aug 2009 20:55:05 +0200, EM napisał(a):

[...]

Powiedzenie, Ĺźe dioda 3W Zenera lub transil na 25V wystarczy teĹź jest
błędem. Bo przy tam napięciu można uzyskać z takiego dynama ok. 10W.
To zalezy na ile miekka jest charakerystyka U-I pradnicy. Moze niewielki prad na transilu sciagnie napiecie do punktu jego przewodzenia i nie bedzie duzej mocy.
Poza tym 3W maja lampki zasilane napieciem 6.3V z tego dynama.

A wysokie napiecia w stanie jalowym tych pradnic nie powinny dziwic. W koncu to sa pradnice wzbudzane stalym strumieniem magnesow i napiecie jalowe daja proporcjonalne do predkosci obrotowej.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2009-08-17 12:38:06
Autor: Andrzej

Użytkownik "Jaroslaw Rafa" <raj@wsp.krakow.pl> napisał w wiadomości news:h64lvd$228$1srv.cyf-kr.edu.pl...

[...]

prosie uprzejme:
http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/p/navia/navia.htm
elegancko i sensownie

--
Pozdrv!
Andrzej

pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego