pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 00:13:45
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Jaroslaw Rafa pisze:
Witam.  Mam rower z dynamem w piaście Shimano DH3N20, 6V, 3W - swoją
drogą, czy ktoś wie czy to dynamo generuje prąd stały czy zmeinny? Bo
nigdzie nie mogę znaleźć bliższych danych technicznych...

Wpadłem na taki pomysł, żeby to dynamo wykorzystać do zasilania nawigacji
GPS. Dedykowany GPS do roweru - który potrafi długo wytrzymać na bateriach
- kosztuje kupę kasy, a mam tani samochodowy GPS za 250 zł, którego wadą
jest jednak to że wbudowany akumulatorek starcza na bardzo krótko, około 3
godzin. Potrzebne jest zatem do niego zewnętrzne zasilanie. GPS jest zasilany ze złącza USB - czyli napięcie 5V. Jak to najlepiej
podłączyć do tego dynama? Czy dobrze sobie wyobrażam, że powinien być
jakiś opornik (jakiej mniej więcej wartości?), potem dioda Zenera
stabilizująca na 5V (opornik wcześniej po to, żeby dioda Zenera nie
zrobiła mi 5V na całej instalacji) i kondensator który będzie wyrównywał
wahania napięcia? O ile jest to prąd zmienny, to jeszcze na samym początku
jakiś mostek prostowniczy...
Czy też przy tak niedużej różnicy napięć (6V - 5V) zrezygnować z diody
Zenera i liczyć że GPS sam sobie powinien poradzić z ustabilizowaniem
napięcia?
Czy powinna być jeszcze przed kondensatorem jakaś zwykła dioda
zabezpieczająca przed tym, żeby prąd się nie "cofał" do dynama?
Za wszelkie pomysły i pomoc będę bardzo wdzięczny.

Te 6V to teoria, czasem jest nawet 8V.
Najpierw musisz wyprostować napięcie, później musi być ono odfiltrowane ustabilizowane.
Po wyprostowaniu mostkiem Graetza będziesz miał jakieś 4.4-6V skutecznego, a po odfiltrowaniu kondensatorem 4700uF powinno być 5-7V stałego.
Niestety bez miernika się nie obejdzie.
Są stabilizatory tzw. low dropout, które świetnie stabilizują napięcie, przy jednoczesnym bardzo małym spadku napięcia na nich, rzędu 0.3V.
http://www.seguro.pl/sklep/?zobacz=2537&producent=

Możesz zlutować w pajęczynkę i zamknąć w pojemniczku po kliszy.
;-)

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-15 00:57:11
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik Zygmunt M. Zarzecki napisał:

Te 6V to teoria, czasem jest nawet 8V.

Bez obciążenia to i 15V potrafi być.

[...]

Jak obciąży dostatecznie. Prądnice rowerowe to prądnice prądu przemiennego ze stałym magnesem stojana i cewką wirnika na rdzeniu z powiększoną szczeliną dla zmniejszenia oporów magnetycznych. W efekcie mają mały wpółczynnik moc/masa i dosyć stroma ch-kę obciążenie/napięcie.

--
Darek

Data: 2009-08-14 23:12:53
Autor: Jaroslaw Rafa
In pl.misc.elektronika Dariusz K. Ładziak <ladzk@waw.pdi.net> wrote:
> [...]
> Po wyprostowaniu mostkiem Graetza będziesz miał jakieś 4.4-6V > skutecznego, a po odfiltrowaniu kondensatorem 4700uF powinno być 5-7V > stałego.

Czy w takim razie dobrze sobie to wyobrażam mniej więcej tak:
http://www.ap.krakow.pl/~raj/schemat.png  ?
Ten drugi kondensator 22 uF na wyjsciu stabilizatora wzialem ze schematu
aplikacyjnego, ktory byl na stronie ktora mi podales.

[...]

Nie wiem ile ten GPS bierze pradu kiedy ma akumulator w pelni naladowany,
ale kiedy ladowalem go z pustym akumulatorem z ladowarki o nominalnych
parametrach wyjscia 5V/500mA to ladowarka dosc mocno sie grzala, z czego
wniosek ze chyba te 500 mA (albo i wiecej) bral...

A nawet jesli byloby wieksze napiecie to stabilizator chyba powinien
sobie poradzic?

Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/

Data: 2009-08-14 23:35:31
Autor: anu
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-14 23:39:49
Autor: anu
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 10:56:48
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-16 13:27:59
Autor: anu
On 15 Sie, 10:56, "Mikołaj \"Miki\" Menke" <m...@menek.one.pl> wrote:
Dnia 15.08.2009 08:39 użytkownik anu napisał :

> słyszałem też o konstrukcji zasobnik z bateriami-usb, zdaje się w
> kontekście dyskusji o dedykowanym dla rowerów gps garmin, który nie
> wiedzieć czemu jest zasilany z akumulatora a nie z baterii

Wiedzieć czemu, po to żeby był lekki i mały. Po co miałby być zasilany
bateriami (domyślam się, że chodzi o akumulatory AA zamiast wbudowanego)?

Tylko zasilanie z akumulatora wbudowanego sprawdza się na krótkich
dystansach, a gps używany podczas wyprawy rowerowej?
Nie zawsze jest gniazdko, a często biwakuje się na dziko.Kiedy to
gniazdo się znajdzie to lepiej naładować zapas AA, a kiedy go nie ma
można kupić baterie.
Może to rozwiązanie większe, ale energetycznie bardziej niezależne-
nie przypadkowo stosowane w rozwiązaniach turystycznych. Po co zgrany
gps, skoro głuchy?

Data: 2009-08-17 15:50:52
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Dnia 16.08.2009 22:27 użytkownik anu napisał :
[...]

Ale wiesz, że Edge nie są dedykowane dla turystów tylko dla kolarzy?

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-09-08 10:06:52
Autor: Jan Cytawa
anu napisał:

[...]

przypomne stary watek. W tym roku na naszej wyprawie do Estonii, Łotwy i
Litwy mialem ze soba GPS. Mialem w nim wgrany jakas stara wersje
OziExplore ze sciagnietymi z netu kompletami map tych krajow a takze
planami wszystkich miast. Sam GPS konieczny nam nie byl ale kilka razy
szczegolowe mapy pozwolily nam na znalezienie ladnego noclegu. Poza tym
mialem komfort posiadania zawsze dokladnej mapy. Zdecydowanie bardziej
wole miec papierowa mape przed soba. I takie tez kupowalem dobre 200tki.
W razie czego dokladniejsze mialem elektroniczne. I dzieki temu
zwlaszcza w miastach nigdy nie tracilismy czasu na szukanie prawidlowej
drogi. To niewatpliwa zaleta GPS. Dodatkowym zyskiem stalo sie
geopozycjonowanie zrobionych zdjec. Okolo 2/3 moich zdjec ma dopisana
pozycje georaficzna miejsca zrobienia. I np. w programie Geoposetter
doskonale widac, gdzie tozdjecie bylo zrobione. Problem zasilania rozwiazalem w ten sposob, ze mialem ze soba  6woltowy
akumulator zelowy 4Ah. W normalnych warunkach bez doladowywania taki
akumulator wystarcza na 2 dni uzywania GPS. Ja doladowywalem ten
akumulator pradnica rowerowa w piascie. Troche zbyt asekuracyjnie
ustawilem parametry swojej impulsowej ladowarki i pradnica nie
doladowywala wszystkiego w pelni. Po calym dniu uzywania stan baterii w
GPSie byl na okolo 30-50% pojemnosci wiec w nocy musialem doladowywac z
akumulatora na full.

Po okolo 8 dniach ciaglego uzywania w czasie jazdy akumulator siadl na
tyle, ze w nocy GPS sie nie uzupelnial i musialem zaczac oszczedzac.
Jeden dzien jechalem praktycznie bez GPSa i to wystarczylo by sie
akumulator podladowal. Dzieki temu znowu moglem go wiecej uzywac ale juz
wylaczalem w momentach dluzszego postoju i musialem nieco oszczedzac
prad. Teraz nabralem potrzebnego doswiadczenia i popracuje dokladniej nad
pradnica i ladowarkami z dynama. Mysle, ze da sie zrobic to idealnie.

Jan Cytawa

Data: 2009-09-09 14:04:15
Autor: Hippoo
[...]
[...]
[...]

I ja się podepnę :)
Z GPSem jeżdżę na rowerze już drugi rok i także ładuję go z dynama w piaście
(standardowe  6V 3W). Rok temu korzystałem z akumulatora, ale mniejszego -
żelowy 6V 1,2Ah, aby ładować nim GPSa (to znaczy PocketPC z OziExplorerem i z
anteną GPS CF), gdy będzie taka potrzeba. Ładowany był z tego samego dynama, co
GPS. Po doświadczeniach z akumulatorem zrezygnowałem z niego i z dynama ładuję
tylko GPS - z akumulatorem cały układ często nie wyrabiał i GPS nie był dobrze
doładowywany. Teraz działa na tyle dobrze, że przez dzień jazdy mój Pocket
spokojnie zdąży naładować swoją baterię do 100% (działając w trybie PowerSave
(procesor 200MHz), bez podświetlenia, które w słońcu i tak nic nie daje), nawet
jeśli poprzedniego dnia wieczorem po jeździe wyczerpię ją do połowy, planując
trasę, czytając e-booka, grając w coś etc. Tak przejechałem i Bornholm, i
Szwecję (Ystad-Sztokholm) - w Szwecji do nawigowania na bieżąco nie używałem już
wręcz map papierowych, bo nie były do tego potrzebne. Na baterii palmtopa
(standardowa Li-Ion) specjalnie mi nie zależy, ale mimo takiego jej
wykorzystania nie zauważam znacznego zużycia i spadku pojemności.

Układ to zwykły mostek na diodach Schottky'ego, kondensatory filtrujące (około
6000uF na 25V - może za małe, ale jak na razie starczają i działają bez
problemu), zamiast zwykłego 7805 - przetwornica impulsowa dająca 5V kupiona na
allegro (EdiM) i właściwie tyle. Układ ten nie ma żadnych dodatkowych
zabezpieczeń i jest non stop podłączony do dynama (nie jest odłączany, gdy
jeżdżę bez GPSa), a mimo to ciągle działa (może do czasu ;). Spodziewam się, że
całość nie ma porażającej sprawności, ale w zupełności wystarcza, by cieszyć się
bezproblemową, codzienną jazdą z GPSem.

Być może kluczowe w tym wszystkim jest to, by wybrać w miarę oszczędny model
PocketPC/GPSa, któremu wystarczy prądu z dynama, by działać i jednocześnie
doładować baterię podczas jazdy. Jak dla mnie mój Dell Axim X5 sprawdza się
zupełnie wystarczająco na rowerze.

Pozdrawiam!

Data: 2009-08-18 09:33:43
Autor: Jaroslaw Rafa
In pl.misc.elektronika anu <perzan@gmail.com> wrote:
słyszałem też o konstrukcji zasobnik z bateriami-usb, zdaje się w
kontekście dyskusji o dedykowanym dla rowerów gps garmin, który nie
wiedzieć czemu jest zasilany z akumulatora a nie z baterii

Hm...? Garmin eTrex Legend HCx - chyba najbardziej optymalny na rower, z
tego co przegladalem strony z roznymi modelami Garmina - jest zasilany
dwoma bateriami AA...
Niestety kosztuje ponad 900 zl... :(
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/

Data: 2009-08-18 11:17:32
Autor: Jacek_P
W Jaroslaw Rafa napisal:
Hm...? Garmin eTrex Legend HCx - chyba najbardziej optymalny na rower, z
tego co przegladalem strony z roznymi modelami Garmina - jest zasilany
dwoma bateriami AA...
Niestety kosztuje ponad 900 zl... :(

Juz za 660 zl :)
http://www.pixmania.com/pl/pl/792102/art/garmin/gps-wycieczki-morze-etrex.html?srcid=7128&&Partenaire=ceneo&&CodePromo=oui
--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2009-08-18 12:38:30
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Dnia 18.08.2009 11:33 użytkownik Jaroslaw Rafa napisał :
[...]

Zależy co rozumiesz przez optymalny.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-08-15 15:04:19
Autor: Titus Atomicus
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 14:31:27
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 14:39:45
Autor: Zbych
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-09-08 11:35:08
Autor: Jan Cytawa
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Zygmunt M. Zarzecki napisał:

Grzanie ładowarki ma się nijak.
Oblicz ile pobiera prądu ta nawigacja:
Pojemność akumulatora podziel przez ilość godzin pracy.
Wyjdzie pewnie ze 250-450mA.

moja nawigacja pobiera 150 mA. To juz jest wystarczajaco duzy prad by
nie stosowac stabilizatora liniowego bez dodatkowego radiatatora.
Uzywalem stabilizatora impulsowego kupionego z ladowarka samochodowa za
kilka zl. :). Dopasowalem tylko napiecie.

Jan Cytawa

Data: 2009-08-16 10:31:15
Autor: Andrzej W.
Jaroslaw Rafa pisze:
[...]

Sprawdziłeś jakie ten stabilizator LM ma maksymalne napięcie wejściowe?
Wydaje mi się, że nie za duże. Bez obciążenia dynamo może dać znacznie więcej niż te 6V.
Ja proponował bym jednak zamiast stabilizatora liniowego, stabilizator impulsowy.
Znacznie trudniej to wykonać ale sprawność jak i zakres działania będą znacznie lepsze.
Proponował bym stabilizator w konfiguracji odwracającej napięcie.
Jak dobrze go zaprojektować to będzie działał od 3 do 10V.
Do tego na wejściu jakaś dioda Zenera lub lepiej transil na 20V by się przed pikami zabezpieczyć.

--
Pozdrawiam,
Andrzej

Data: 2009-08-16 12:32:13
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

Z tego co pamiętam 40V.

[...]

Następny!
Bez obciążenia dynamo może dać wyższe napięcie, ale nie w tym układzie, gdyż będzie ono obciążone układem stabilizującym!

BTW na allegro były gotowe przetworniczki na 5V, jako zamiennik liniowych stabilizatorów.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-16 14:40:05
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Data: 2009-08-16 18:55:22
Autor: jacek duma
Zygmunt M. Zarzecki pisze:

BTW na allegro były gotowe przetworniczki na 5V, jako zamiennik liniowych stabilizatorów.

http://allegro.pl/item714403878_przetwornica_napiecia_stalego_dc2_dc1_a.html http://allegro.pl/item704074483_przetwornica_stabilizator_napiecia_1_2_24v_1a.html http://allegro.pl/item707472087_przetwornica_napiecia_stalego_dc_1_1a.html

zyga
To już Panie Zarzecki jest sensowniejszym rozwiązaniem niż 7805.
jd

Data: 2009-08-16 19:48:49
Autor: jacek duma
jacek duma pisze:
Zygmunt M. Zarzecki pisze:

[...]

Tylko brakuje danych wejściowych. Np na Allegro są świetne drivery (przetwornice) do diód LED dużej mocy, jednak ich parametry minimalnego napięcia wejściowego dyskwalifikują w użyciu do dynama.

Tutaj też producent nie podał parametrów wejściowych.
jd

Data: 2009-08-16 22:44:05
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

Po jaką cholerę wyjeżdżasz tu z tematem driverów do ledów?

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-17 18:54:42
Autor: jacek duma
Zygmunt M. Zarzecki pisze:

Po jaką cholerę wyjeżdżasz tu z tematem driverów do ledów?

zyga

Bo to też są przetwornice właśnie tyle że na 3V. Po modyfikacji mogą dawać inne napięcie. Są zbudowane z katalogowych elementów. Ale tak jak pisałem odpadają pod dynamo.

jd

Data: 2009-08-16 22:47:46
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

Wolałbym, byś pisał zyga.
Po za tym ja nigdzie nie wspominałem o 7805.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-17 18:55:31
Autor: jacek duma
Zygmunt M. Zarzecki pisze:

Wolałbym, byś pisał zyga.
Po za tym ja nigdzie nie wspominałem o 7805.

zyga

Pole from: "Zygmunt M. Zarzecki"

jd

Data: 2009-08-15 12:12:37
Autor: Zbych
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 13:46:34
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 14:30:56
Autor: Zbych
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 22:22:42
Autor: Gotfryd Smolik news
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 22:56:17
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-15 14:12:39
Autor: Zgrywus