Data: 2009-08-16 07:09:51 | |
Autor: sufa | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
On 14 Sie, 23:46, Jaroslaw Rafa <r...@wsp.krakow.pl> wrote:
Wpadłem na taki pomysł Pomysł zacny, ale... po co komplikować sobie życie? Używam tego: http://fondo.pl/produkt.php?id=573 Gdy już muszę jechać z GPSem (zwykły palm), mocuję to dwoma rzepami do ramy, GPS na kierownicy, kabelek podłączony na stałe - gdy kończy się bateria w urządzeniu, to włączam przełącznikiem ładownie z tego power packa i po problemie. Gdy jadę dalej biorę dodatkowe akumulatory, a gdyby się skończyły, to mogę kupić zwykłe AA. Rozwiązanie, o którym piszesz może będzie działać, a może nie do końca prawidłowo, kupa zachodu etc, a tu masz gotowe i wygodne rozwiązanie. Jacek |
|
Data: 2009-08-18 09:16:04 | |
Autor: Jaroslaw Rafa | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Bardzo dziekuje za wszystkie uwagi, chociaz jest ich tak duzo ze jestem
zdezorientowany... Troche zescie mnie postraszyli tymi duzymi napieciami i mozliwoscia spalenia urzadzenia przy pracy bez obciazenia, tak ze w koncu nie wiem czy robic ten uklad czy nie... :( Ze wspomnianych tutaj alternatyw: 1) ladowarka CharBike (http://charbike.webpark.pl/) - wersja z wyjsciem USB jest ciut droga (70 zl), a uzywanie wersji generujacej 12V i nastepnie redukcja tego na 5V kablem od GPS-a do zapalniczki samochodowej jest raczej srednio sensownym pomyslem.... 2) Przerobka GPS-a na zasilanie z akumulatorkow AA zaproponowana w jednym z podanych tutaj linkow odpada - nie mam zamiaru w nim dlubac, nie czuje sie na tyle sprawny manualnie zeby przy tej okazji czegos nie spieprzyc ;) 3) zewnetrzne zasilanie bateryjne - to byl pierwszy pomysl na ktory wpadlem zanim pomyslalem o wykorzystaniu dynama. Obecnie testuje taki "patent" - bateria plaska 4,5V (a jeszcze lepiej dwie polaczone rownolegle z uwagi na prad/pojemnosc) podlaczona do kabla ze zlaczem USB. Dziala - napiecie 4,5V okazuje sie wystarczajace dla GPS-a, nie potrzeba 5V. Musze tylko sprawdzic na jak dlugo starczy bateria. (Baterie plaskie maja te zalete, ze sie latwo do nich podlacza kabelki ;), nie trzeba zadnych specjalnych pojemniczkow itp.) Niemniej jednak rozwiazanie z dynamem by mi pasowalo najlepiej - baterie w koncu kiedys sie wyczerpuja i trzeba je wymieniac, a skoro dynamo i tak dziala caly czas... Pozdrowienia, Jaroslaw Rafa raj@ap.krakow.pl -- Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/ |
|
Data: 2009-08-18 12:38:08 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Bardzo dziekuje za wszystkie uwagi, chociaz jest ich tak duzo ze jestem Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma. zyga -- A fe, A psik, A ha |
|
Data: 2009-08-18 13:57:51 | |
Autor: Jaroslaw Rafa | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
In pl.misc.elektronika Zygmunt M. Zarzecki <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> wrote:
Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma. A co z wspominanym przypadkiem pracy bez obciazenia, tzn. jezeli uklad jak na zaproponowanym schemacie bedzie podlaczony do dynama, ale do wyjscia nie bedzie podlaczony GPS lub inny odbiornik? Czy wtedy nie moze pojawic sie wysokie napiecie? Oczywiscie i tak zamierzam przed prostownikiem wsadzic jeszcze wylacznik ktory bedzie odlaczal "ladowarke" gdy nie uzywam GPS-a, ale na wszelki wypadek jakby mi sie - tak jak ktos pisal - odlaczyla wtyczka, albo pobor pradu przez GPS-a nagle spadl (bo by sie naladowal do pelna ;)), dobrze czuc sie bezpiecznym... Jakie maksymalne napiecie moze wytrzymac ten stabilizator? Bo kondensator moge wsadzic chocby i na 50V, wiec tu nie widze problemu... Pozdrowienia, Jaroslaw Rafa raj@ap.krakow.pl -- Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/ |
|
Data: 2009-08-18 16:02:20 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma. A co ma być? Będzie dobrze. Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo. Oczywiscie i tak zamierzam przed prostownikiem wsadzic jeszcze wylacznik Czytałeś notę katalogową? Chyba ze 40V. zyga -- A fe, A psik, A ha |
|
Data: 2009-08-18 21:22:01 | |
Autor: jacek duma | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Zygmunt M. Zarzecki pisze:
A potem mamy inżynierskie markowe produkty o jakości chińszczyzny z bazaru ;-) Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo.Uff , lepiej :-) Ja się spróbuję rozpędzić dobrze i pomierzyć swoje dynamo :-) Dokladnie - katalog tam jest napisane (czyli de facto jakaś wyszukiwarka internetowa)Oczywiscie i tak zamierzam przed prostownikiem wsadzic jeszcze wylacznik jd |
|
Data: 2009-08-21 05:40:32 | |
Autor: Grzegorz Baltazar Kajdrowicz | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
w odpowiedzi jacek duma na post news:h6ev51$rvo$1atlantis.news.neostrada.pl z Wt 18 sie 2009 21:22:01 pisze co nastepuje:
Ja się spróbuję rozpędzić dobrze i pomierzyć swoje dynamo :-) mam urzadzenie do pomiarow dunama. chetnie udostepnie i pomiar zrobie. tylko, ze to jest w warszawie -- o__, - Grzegorz Baltazar Kajdrowicz - www.rower.orbit.pl ,>_/-_- "Możesz utracić wszystko, ale nikt nie zabierze ci tego, (*)(*) - co w życiu zobaczyłeś i przeżyłeś" - W.Dabrowski www.travelbit.pl, http://tiny.pl/s2gr, http://tiny.pl/s2gw |
|
Data: 2009-08-22 11:38:46 | |
Autor: jacek duma | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Ja się spróbuję rozpędzić dobrze i pomierzyć swoje dynamo :-) Jestem z Krakowa. Dziękuję za propozycję. jd |
|
Data: 2009-08-20 13:35:09 | |
Autor: Jaroslaw Rafa | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
In pl.misc.elektronika Zygmunt M. Zarzecki <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> wrote:
Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo. No coz, chyba faktycznie nie ma innego wyjscia jak tylko wziac na rower miernik i pomierzyc... Musze tylko znalezc w poblizu jakas gorke z ktorej mozna sie solidnie rozpedzic... ;) Mam jeszcze jedno pytanie: w roznych linkach ktore byly tutaj podawane radza, zeby mostek prostowniczy zrobic z diod Schottky'ego ze wzgledu na to ze jest na nich mniejszy spadek napiecia. Gdzie indziej z kolei pisza ze najlepiej kupic gotowy fabryczny mostek zamiast skladac z diod. To jakich diod czy ew. gotowego mostka najlepiej uzyc? Jakies parametry? Pozdrowienia, Jaroslaw Rafa raj@ap.krakow.pl -- Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/ |
|
Data: 2009-08-20 17:15:35 | |
Autor: Piotr Pitlab Laskowski | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
w roznych linkach ktore byly tutaj podawane radza, zeby mostek Typowa dioda krzemowa na spadek napięcia w kierunku przewodzenia wynoszacy 0,6V. Typowa Shottkiego ma spadek 0,2V. Te wartości mogą trochę wzrosnąć z prądem, zwłaszcza dla diód Shottkiego. Różnica to ok 0,4V. Jeżeli dynamo daje kilkanaście do kilkudziesięciu woltów, to te 0,4V nie mają istotnego znaczenia. Pedałując nie poczujesz różnicy. Weź taki mostek jaki Ci będize pasował gabarytowo, musi mieć tylko odpowednio duże napiecie pracy, najlepiej nie mniej niż 200V. -- Piotrek. http://www.pitlab.pl |
|
Data: 2009-08-20 18:59:06 | |
Autor: Jaroslaw Berezowski | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Dnia Thu, 20 Aug 2009 17:15:35 +0200, Piotr Pitlab Laskowski napisaĹ(a):
Typowa dioda krzemowa na spadek napiĂŞcia w kierunku przewodzeniaNa 200V to ciezko Schottky znalezc. Aczkolwiek nie niemozliwe :) -- Jaroslaw "jaros" Berezowski |
|
Data: 2009-08-20 19:18:02 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Typowa dioda krzemowa na spadek napiĂŞcia w kierunku przewodzeniaNa 200V to ciezko Schottky znalezc. Aczkolwiek nie niemozliwe :) Da kilka w szereg. ;-) zyga -- A fe, A psik, A ha |
|
Data: 2009-08-20 19:16:48 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo. Możesz zrobić mostek i zalać je w czymś. zyga -- A fe, A psik, A ha |
|
Data: 2009-08-20 21:58:31 | |
Autor: Jaroslaw Rafa | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
In pl.misc.elektronika Zygmunt M. Zarzecki <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> wrote:
> A co z wspominanym przypadkiem pracy bez obciazenia, tzn. jezeli uklad A co ma być? Będzie dobrze. Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo. No i pomierzylem. Z dosyc dobra dokladnoscia wychodzi mi zaleznosc liniowa - napiecie bez obciazenia wyrazone w woltach wynosi mniej wiecej 0.82*predkosc wyrazona w km/h. Czyli np. dla predkosci 40 km/h mamy napiecie okolo 32.8V; dla predkosci 50 km/h (ostatnio maksymalnie do tylu udalo mi sie rozpedzic z gorki jak jechalem z Krakowa do Myslenic ;)) bedzie 41V. Wprawdzie przy pomiarach nie udalo mi sie rozpedzic do takich predkosci (maksymalny pomiar mam dla 33 km/h) ale zaleznosc liniowa jest dosc dobra, wiec mysle ze mozna smialo ekstrapolowac... Oczywiscie to jest napiecie AC, czyli po wyprostowaniu i odfiltrowaniu kondensatorem bedzie razy pierwiastek z dwoch, zgadza sie? Stad wniosek, ze na wejsciu ukladu pracujacego bez obciazenia mozna sie spodziewac pojawienia sie napiecia pi razy drzwi do 60V. Troche to duzo jest... warto jakies zabezpieczenie wstawic? Jezeli tak to jakie? A co do tych diod Schottky'ego, to dalej nie wiem czy wstawic Schottky'ego czy zwykle - pisaliscie ze jezeli dynamo daje napiecie kilkanascie V to roznica w spadku napiecia nie ma znaczenia; to oczywiste, tyle ze przy obciazeniu bedzie to zapewne mniej i tu jest pytanie czy ta roznica bedzie wtedy miec znaczenie. Napiecie znamionowe dynama jest 6V, wiec jezeli na wyjsciu mam miec 5V to zapasu zbyt wiele nie ma... Pewnie dobrze byloby jeszcze pomierzyc jakie jest faktyczne napiecie przy obciazeniu; pokombinuje nad tym jutro jak to zmierzyc... Pozdrowienia, Jaroslaw Rafa raj@ap.krakow.pl -- Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/ |
|
Data: 2009-08-21 00:30:59 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
A co z wspominanym przypadkiem pracy bez obciazenia, tzn. jezeli uklad Jeśli tak będzie to wystarczy 3W dioda Zenera na 25V. Jeśli. A co do tych diod Schottky'ego, to dalej nie wiem czy wstawic Schottky'ego Jakim miernikiem mierzyłeś, z marketu? Daj mostek i kondensator minimum 100uF i zmierz stałe napięcie. Później obciąż żarówką i zmierz. zyga -- A fe, A psik, A ha |
|
Data: 2009-08-21 12:39:53 | |
Autor: Jaroslaw Rafa | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
In pl.misc.elektronika Zygmunt M. Zarzecki <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> wrote:
Jeśli tak będzie to wystarczy 3W dioda Zenera na 25V. Dioda Zenera za mostkiem, rozumiem? Jakim miernikiem mierzyłeś, z marketu? Nie, ode mnie z pracy ;). Nazywa sie toto "Escort EDM-89S", ma napisane na sobie True RMS i na oko wyglada na dosyc dobry sprzet, aczkolwiek ja sie za bardzo na miernikach nie znam... Daj mostek i kondensator minimum 100uF i zmierz stałe napięcie. Zeby dac mostek i kondensator to musialbym najpierw je kupic i toto zmontowac... :) Pozdrowienia, Jaroslaw Rafa raj@ap.krakow.pl -- Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/ |
|
Data: 2009-08-22 11:41:57 | |
Autor: jacek duma | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Jakim miernikiem mierzyłeś, z marketu?Może lepiej odpowiednim minimum 3W rezystorem ... żarówka się spali a rezystor conajwyżej lakier zaśmierdzi ;-)
|
|
Data: 2009-08-22 17:25:36 | |
Autor: Jaroslaw Rafa | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
In pl.misc.elektronika Zygmunt M. Zarzecki <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> wrote:
Jakim miernikiem mierzyłeś, z marketu? No wiec przy podlaczeniu samego mostka i kondensatora napiecie na kondensatorze osiaga prawie 25V przy 20 km/h - przy wyzszej predkosci nie sprawdzalem, bo nie mialem odpowiedniej drogi zeby sie rozpedzic ;) Ale w kazdym razie widac ze faktycznie jest okolo sqrt(2)*zmierzone poprzednio napiecie AC, a nawet troche wiecej... Przy rownolegle wlaczonym oswietleniu roweru napiecie na kondensatorze rzecz jasna rosnie znacznie slabiej i przy 20 km/h dochodzi do okolo 8-9V. Nie wlutowalem jeszcze diody Zenera - tez sie zastanawialem czy moc 3W wystarczy ale wydaje mi sie ze jak dioda Zenera zacznie przewodzic to napiecie powinno spasc - swoja droga nie wiem czy nie wytworza sie wtedy oscylacje typu - napiecie wzrasta powyzej 25V, zenerka zaczyna przewodzic, napiecie spada, zenerka przestaje przewodzic, napiecie wzrasta... i tak w kolko, i czy ewentualnie czyms to moze grozic jesli tak bedzie. Pewnie po wlutowaniu tej diody warto bedzie znowu pomierzyc. No i jeszcze jest pytanie jak to sie zmieni gdy dojdzie obciazenie stabilizatorem... Pozdrowienia, Jaroslaw Rafa raj@ap.krakow.pl -- Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/ |
|
Data: 2009-08-22 21:59:01 | |
Autor: Jaroslaw Berezowski | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Dnia Sat, 22 Aug 2009 17:25:36 +0000, Jaroslaw Rafa napisaĹ(a):
Nie wlutowalem jeszcze diody Zenera - tez sie zastanawialem czy moc 3WNie bedzie. Zenerka jest bardzo szybka i nie jest to stabiliztaor z petla sprzezenia. -- Jaroslaw "jaros" Berezowski |
|
Data: 2009-08-22 23:28:18 | |
Autor: J.F. | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
On Sat, 22 Aug 2009 21:59:01 +0200, Jaroslaw Berezowski wrote:
Dnia Sat, 22 Aug 2009 17:25:36 +0000, Jaroslaw Rafa napisał(a): A jednak http://groups.google.pl/group/sci.electronics.design/browse_thread/thread/399b6a0bf6cfa4f5/342f1ef11fd8da9?hl=en&q=oscillating+avalanche+zener+diode+group:sci.electronics.* J. |
|
Data: 2009-08-22 23:44:40 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Hello J,
Saturday, August 22, 2009, 11:28:18 PM, you wrote: A jednakNie wlutowalem jeszcze diody Zenera - tez sie zastanawialem czy moc 3WNie bedzie. Zenerka jest bardzo szybka i nie jest to stabiliztaor z petla sprzezenia. Jarku, bez przesady - kontekst. Tu mowa o dynamie a nie o skrajnie niskich prądach, gdzie nie wiadomo, czy to już oscylacje czy jeszcze fluktuacje i szum. -- Best regards, RoMan mailto:roman@pik-net.pl Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack :) |
|
Data: 2009-08-23 21:45:48 | |
Autor: Jaroslaw Berezowski | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Dnia Sat, 22 Aug 2009 23:28:18 +0200, J.F. napisaĹ(a):
On Sat, 22 Aug 2009 21:59:01 +0200, Jaroslaw Berezowski wrote:thread/399b6a0bf6cfa4f5/342f1ef11fd8da9?hl=en&q=oscillating+avalanche +zener+diode+group:sci.electronics.* No ale tam pisza o RR. Tu dioda jest polaryzowana tylko zaporowo, to gdzie masz problem tRR? -- Jaroslaw "jaros" Berezowski |
|
Data: 2009-08-21 00:52:48 | |
Autor: Jaroslaw Berezowski | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Dnia Thu, 20 Aug 2009 21:58:31 +0000, Jaroslaw Rafa napisaĹ(a):
Z dosyc dobra dokladnoscia wychodzi mi zaleznosc liniowa - napiecie bezZalezy jak lezy. To co mowisz to napiecie dla sinusa bez obciazenia (piki doladowuja tylko kondziory. Jak przebieg bardziej przypomina prostokat, to po prostowaniu bedzie mniej (idealnie - tyle co napiecie skuteczne). mierzyles RMS rozumiem? Troche to duzo jest... warto jakies zabezpieczenie wstawic? Jezeli takTransil albo osobno zenerki. Tylko sprawdz jaka jest charakterystyka pradowo-napieciowa, zeby moc zenerka wyznaczyc (jakbys mial dac transila, pamietaj ze to ma byc moc ciagla). A co do tych diod Schottky'ego, to dalej nie wiem czy wstawicSchottky nie lubia przepiec, bardzo nie lubia :) musisz dac z pewnym zapasem napiecia ponad ogranicznik zenerowski. -- Jaroslaw "jaros" Berezowski |
|
Data: 2009-08-21 13:19:12 | |
Autor: Jaroslaw Rafa | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Biorac pod uwage wszystkie ostatnie wypowiedzi narysowalem uaktualniona
wersje schematu - mam nadzieje ze teraz jest juz wszystko dobrze? Chcialbym to wreszcie juz zrobic, wiec prosze o ewentualne uwagi... http://www.ap.krakow.pl/~raj/schemat2.png Pozdrowienia, Jaroslaw Rafa raj@ap.krakow.pl -- Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/ |
|
Data: 2009-08-23 18:32:29 | |
Autor: Jaroslaw Rafa | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
In pl.misc.elektronika Jaroslaw Rafa <raj@wsp.krakow.pl> wrote:
http://www.ap.krakow.pl/~raj/schemat2.png Zmontowalem ostatecznie uklad jak na schemacie z powyzszego linka. Wszystko dziala znakomicie, tylko zenerka faktycznie przydalaby sie troche wiekszej mocy. Jak mierzylem prad na niej bez obciazenia, to jak punkt Zenera wystepuje gdzies mniej wiecej przy 20 km/h, to dla 25 km/h prad na zenerce jest okolo 40 mA, a dla 30 km/h juz okolo 70 mA. Dla wiekszych predkosci nie mialem mozliwosci zmierzyc, ale tak pi razy drzwi mozna wnioskowac, ze maksymalna moc 3W - czyli prad ok. 120 mA - wydzieli sie przy niecalych 40 km/h. Czyli dla calkowitego bezpieczenstwa pasowaloby dac diode 5W. Na razie jednak poki co zostawilem ta 3W, nie chce mi sie juz tego przerabiac - to i tak ma byc przeciez tylko na wypadek jazdy bez obciazenia, kiedy w zasadzie ten zasilacz powinien byc odlaczony od dynama wylacznikiem (nie ma go na schemacie, wlaczony na poczatku przed mostkiem), a predkosci powyzej 30 km/h dla mnie sa realne do osiagniecia tylko przy zjezdzie z gorki ;) Przy obciazeniu ukladu GPS-em napiecie na kondensatorze przy 30 km/h wynosi okolo 15V, tak wiec do punktu Zenera jeszcze daleko, mozna jechac bezpiecznie :) Jeszcze raz dzieki za wszystkie wskazowki i uwagi, a schemat moze przyda sie komus na przyszlosc - jest sprawdzony i dziala :) Pozdrowienia, Jaroslaw Rafa raj@ap.krakow.pl -- Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/ |
|
Data: 2009-08-23 21:03:41 | |
Autor: Zbych | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Jaroslaw Rafa pisze:
Przy obciazeniu ukladu GPS-em napiecie na kondensatorze przy 30 km/h Tylko jak twój GPS pobiera 0,2...0,3A z 5V to będziesz miał jakieś 2..3W strat na stabilizatorze. Zamknięta szczelnie plastikowa obudowa będzie kiepskim pomysłem w takim wypadku. -- przeciez moje rozumowanie bylo bez skazy, no sam bym wskoczyl do tego wulkanu, ale kto by tak pieknie gwizdal... |
|
Data: 2009-08-21 05:38:24 | |
Autor: Grzegorz Baltazar Kajdrowicz | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
w odpowiedzi Zygmunt M. Zarzecki na post news:h6dv4k$iqb$3news.interia.pl z Wt 18 sie 2009 12:38:08 pisze co nastepuje:
Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma. oj, jest ;) -- o__, - Grzegorz Baltazar Kajdrowicz - www.rower.orbit.pl ,>_/-_- "Możesz utracić wszystko, ale nikt nie zabierze ci tego, (*)(*) - co w życiu zobaczyłeś i przeżyłeś" - W.Dabrowski www.travelbit.pl, http://tiny.pl/s2gr, http://tiny.pl/s2gw |
|
Data: 2009-08-21 12:13:05 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma. Na czysto jałowym będzie, na obciążonym mostkiem i kondziorem nie. zyga -- A fe, A psik, A ha |
|
Data: 2009-08-21 20:55:05 | |
Autor: EM | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Zygmunt M. Zarzecki pisze:
No cóż kondensator i mostek to raczej nie obciąża, dopóki nie zostaje nadwyrężony napięciowo. To samo dotyczy diod. No i zmierzyłem i ja Hub dynamo Shimano DH-3N20 Mostek z diod schottkiego 1N5819, kondensator 3300/50V Dobiłem bez problemu do 60V, przy czym to już nadwyręża kondensator i diody też zaczynają przewodzić. Prędkość było ok. 50km/h Należy zaznaczyć, że przy tym napięciu diody dostają ok. 100V, a są tylko na 40V czyli maja prawo już zaczynać przewodzić. Powiedzenie, że dioda 3W Zenera lub transil na 25V wystarczy też jest błędem. Bo przy tam napięciu można uzyskać z takiego dynama ok. 10W. -- Pozdrawiam EM |
|
Data: 2009-08-22 11:15:45 | |
Autor: J.F. | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
On Fri, 21 Aug 2009 20:55:05 +0200, EM wrote:
No i zmierzyłem i ja Eee - skoro mostek, to raczej nie maja wiecej niz 61V. Powiedzenie, że dioda 3W Zenera lub transil na 25V wystarczy też jest błędem. Bo przy tam napięciu można uzyskać z takiego dynama ok. 10W. Jestes pewien ? Nie jest to tak ze prad juz jest niewielki ? J. |
|
Data: 2009-09-08 10:30:51 | |
Autor: Jan Cytawa | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
J.F. napisał:
>Hub dynamo Shimano DH-3N20 Ja sprawdzilem w praktyce. uzylem: 1. Pradnica w piascie Shimano Nexus. 2. Kabel usb do GPS z wlutowanym opornikiem zabezpieczajacym 8om. 3. Ladowarka impulsowa na ukladzie MC34063 ustawiona na napiecie 6.6V. Z pradnicy prad do ladowarki plynal przez zwykly mostek prostowniczy z dolozonym kondensatorem 1000u. Taka ladowrka wytrzymuje i pracuje w zakresie napiec pierwotnych 10-35 V. Uzywalem tego zestawu przez 2 tygodnie. W czasie wolnej jazdy ladowarka z takimi parametrami nie doladowuje. Jan Cytawa |
|
Data: 2009-08-22 12:21:57 | |
Autor: Jaroslaw Berezowski | |
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego | |
Dnia Fri, 21 Aug 2009 20:55:05 +0200, EM napisaĹ(a):
No cóş kondensator i mostek to raczej nie obciÄ Ĺźa, dopĂłki nie zostajeTo zalezy na ile miekka jest charakerystyka U-I pradnicy. Moze niewielki prad na transilu sciagnie napiecie do punktu jego przewodzenia i nie bedzie duzej mocy. Poza tym 3W maja lampki zasilane napieciem 6.3V z tego dynama. A wysokie napiecia w stanie jalowym tych pradnic nie powinny dziwic. W koncu to sa pradnice wzbudzane stalym strumieniem magnesow i napiecie jalowe daja proporcjonalne do predkosci obrotowej. -- Jaroslaw "jaros" Berezowski |