Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Data: 2009-08-16 07:09:51
Autor: sufa
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
On 14 Sie, 23:46, Jaroslaw Rafa <r...@wsp.krakow.pl> wrote:

Wpadłem na taki pomysł

Pomysł zacny, ale... po co komplikować sobie życie?
Używam tego:
http://fondo.pl/produkt.php?id=573
Gdy już muszę jechać z GPSem (zwykły palm), mocuję to dwoma rzepami do
ramy, GPS na kierownicy, kabelek podłączony na stałe - gdy kończy się
bateria w urządzeniu, to włączam przełącznikiem ładownie z tego power
packa i po problemie. Gdy jadę dalej biorę dodatkowe akumulatory, a
gdyby się skończyły, to mogę kupić zwykłe AA.
Rozwiązanie, o którym piszesz może będzie działać, a może nie do końca
prawidłowo, kupa zachodu etc, a tu masz gotowe i wygodne rozwiązanie.

Jacek

Data: 2009-08-18 09:16:04
Autor: Jaroslaw Rafa
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Bardzo dziekuje za wszystkie uwagi, chociaz jest ich tak duzo ze jestem
zdezorientowany... Troche zescie mnie postraszyli tymi duzymi napieciami i
mozliwoscia spalenia urzadzenia przy pracy bez obciazenia, tak ze w koncu
nie wiem czy robic ten uklad czy nie... :(

Ze wspomnianych tutaj alternatyw:

1) ladowarka CharBike (http://charbike.webpark.pl/) - wersja z wyjsciem
USB jest ciut droga (70 zl), a uzywanie wersji generujacej 12V i nastepnie
redukcja tego na 5V kablem od GPS-a do zapalniczki samochodowej jest
raczej srednio sensownym pomyslem....

2) Przerobka GPS-a na zasilanie z akumulatorkow AA zaproponowana w
jednym z podanych tutaj linkow odpada - nie mam zamiaru w nim dlubac, nie
czuje sie na tyle sprawny manualnie zeby przy tej okazji czegos nie
spieprzyc ;)

3) zewnetrzne zasilanie bateryjne - to byl pierwszy pomysl na ktory
wpadlem zanim pomyslalem o wykorzystaniu dynama. Obecnie testuje taki
"patent" - bateria plaska 4,5V (a jeszcze lepiej dwie polaczone rownolegle
z uwagi na prad/pojemnosc) podlaczona do kabla ze zlaczem USB. Dziala -
napiecie 4,5V okazuje sie wystarczajace dla GPS-a, nie potrzeba 5V. Musze
tylko sprawdzic na jak dlugo starczy bateria.
(Baterie plaskie maja te zalete, ze sie latwo do nich podlacza kabelki ;),
nie trzeba zadnych specjalnych pojemniczkow itp.)

Niemniej jednak rozwiazanie z dynamem by mi pasowalo najlepiej - baterie w
koncu kiedys sie wyczerpuja i trzeba je wymieniac, a skoro dynamo i
tak dziala caly czas...

Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/

Data: 2009-08-18 12:38:08
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Bardzo dziekuje za wszystkie uwagi, chociaz jest ich tak duzo ze jestem
zdezorientowany... Troche zescie mnie postraszyli tymi duzymi napieciami i
mozliwoscia spalenia urzadzenia przy pracy bez obciazenia, tak ze w koncu
nie wiem czy robic ten uklad czy nie... :(

Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-18 13:57:51
Autor: Jaroslaw Rafa
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
In pl.misc.elektronika Zygmunt M. Zarzecki <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> wrote:

Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma.

A co z wspominanym przypadkiem pracy bez obciazenia, tzn. jezeli uklad
jak na zaproponowanym schemacie bedzie podlaczony do dynama, ale do
wyjscia nie bedzie podlaczony GPS lub inny odbiornik? Czy wtedy nie moze
pojawic sie wysokie napiecie?
Oczywiscie i tak zamierzam przed prostownikiem wsadzic jeszcze wylacznik
ktory bedzie odlaczal "ladowarke" gdy nie uzywam GPS-a, ale na wszelki
wypadek jakby mi sie - tak jak ktos pisal - odlaczyla wtyczka, albo pobor
pradu przez GPS-a nagle spadl (bo by sie naladowal do pelna ;)), dobrze
czuc sie bezpiecznym...
Jakie maksymalne napiecie moze wytrzymac ten stabilizator? Bo kondensator
moge wsadzic chocby i na 50V, wiec tu nie widze problemu...
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/

Data: 2009-08-18 16:02:20
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma.

A co z wspominanym przypadkiem pracy bez obciazenia, tzn. jezeli uklad
jak na zaproponowanym schemacie bedzie podlaczony do dynama, ale do
wyjscia nie bedzie podlaczony GPS lub inny odbiornik? Czy wtedy nie moze
pojawic sie wysokie napiecie?

A co ma być? Będzie dobrze.

Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo.

Oczywiscie i tak zamierzam przed prostownikiem wsadzic jeszcze wylacznik
ktory bedzie odlaczal "ladowarke" gdy nie uzywam GPS-a, ale na wszelki
wypadek jakby mi sie - tak jak ktos pisal - odlaczyla wtyczka, albo pobor
pradu przez GPS-a nagle spadl (bo by sie naladowal do pelna ;)), dobrze
czuc sie bezpiecznym...
Jakie maksymalne napiecie moze wytrzymac ten stabilizator? Bo kondensator
moge wsadzic chocby i na 50V, wiec tu nie widze problemu...

Czytałeś notę katalogową?
Chyba ze 40V.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-18 21:22:01
Autor: jacek duma
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Zygmunt M. Zarzecki pisze:

Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma.

A co z wspominanym przypadkiem pracy bez obciazenia, tzn. jezeli uklad
jak na zaproponowanym schemacie bedzie podlaczony do dynama, ale do
wyjscia nie bedzie podlaczony GPS lub inny odbiornik? Czy wtedy nie moze
pojawic sie wysokie napiecie?

A co ma być? Będzie dobrze.

A potem mamy inżynierskie markowe produkty o jakości chińszczyzny z bazaru ;-)

Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo.
Uff , lepiej :-)

Ja się spróbuję rozpędzić dobrze i pomierzyć swoje dynamo :-)

Oczywiscie i tak zamierzam przed prostownikiem wsadzic jeszcze wylacznik
ktory bedzie odlaczal "ladowarke" gdy nie uzywam GPS-a, ale na wszelki
wypadek jakby mi sie - tak jak ktos pisal - odlaczyla wtyczka, albo pobor
pradu przez GPS-a nagle spadl (bo by sie naladowal do pelna ;)), dobrze
czuc sie bezpiecznym...
Jakie maksymalne napiecie moze wytrzymac ten stabilizator? Bo kondensator
moge wsadzic chocby i na 50V, wiec tu nie widze problemu...

Czytałeś notę katalogową?
Chyba ze 40V.
Dokladnie - katalog tam jest napisane (czyli de facto jakaś wyszukiwarka internetowa)
jd

Data: 2009-08-21 05:40:32
Autor: Grzegorz Baltazar Kajdrowicz
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
w odpowiedzi jacek duma na post news:h6ev51$rvo$1atlantis.news.neostrada.pl z Wt 18 sie 2009 21:22:01 pisze co nastepuje:

Ja się spróbuję rozpędzić dobrze i pomierzyć swoje dynamo :-)


mam urzadzenie do pomiarow dunama.
chetnie udostepnie i pomiar zrobie.
tylko, ze to jest w warszawie

--
 o__,  -  Grzegorz Baltazar Kajdrowicz - www.rower.orbit.pl
 ,>_/-_-  "Możesz utracić wszystko, ale nikt nie zabierze ci tego,
(*)(*)  - co w życiu zobaczyłeś i przeżyłeś" - W.Dabrowski www.travelbit.pl, http://tiny.pl/s2gr, http://tiny.pl/s2gw

Data: 2009-08-22 11:38:46
Autor: jacek duma
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Ja się spróbuję rozpędzić dobrze i pomierzyć swoje dynamo :-)


mam urzadzenie do pomiarow dunama.
chetnie udostepnie i pomiar zrobie.
tylko, ze to jest w warszawie


Jestem z Krakowa. Dziękuję za propozycję.
jd

Data: 2009-08-20 13:35:09
Autor: Jaroslaw Rafa
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
In pl.misc.elektronika Zygmunt M. Zarzecki <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> wrote:

Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo.

No coz, chyba faktycznie nie ma innego wyjscia jak tylko wziac na rower
miernik i pomierzyc... Musze tylko znalezc w poblizu jakas gorke z ktorej
mozna sie solidnie rozpedzic... ;)

Mam jeszcze jedno pytanie:
w roznych linkach ktore byly tutaj podawane radza, zeby mostek
prostowniczy zrobic z diod Schottky'ego ze wzgledu na to ze jest na nich
mniejszy spadek napiecia. Gdzie indziej z kolei pisza ze najlepiej kupic
gotowy fabryczny mostek zamiast skladac z diod.
To jakich diod czy ew. gotowego mostka najlepiej uzyc? Jakies parametry?
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/

Data: 2009-08-20 17:15:35
Autor: Piotr Pitlab Laskowski
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
w roznych linkach ktore byly tutaj podawane radza, zeby mostek
prostowniczy zrobic z diod Schottky'ego ze wzgledu na to ze jest na nich
mniejszy spadek napiecia. Gdzie indziej z kolei pisza ze najlepiej kupic
gotowy fabryczny mostek zamiast skladac z diod.
To jakich diod czy ew. gotowego mostka najlepiej uzyc? Jakies parametry?

Typowa dioda krzemowa na spadek napięcia w kierunku przewodzenia wynoszacy 0,6V. Typowa Shottkiego ma spadek 0,2V. Te wartości mogą trochę wzrosnąć z prądem, zwłaszcza dla diód Shottkiego. Różnica to ok 0,4V.
Jeżeli dynamo daje kilkanaście do kilkudziesięciu woltów, to te 0,4V nie mają istotnego znaczenia. Pedałując nie poczujesz różnicy.
Weź taki mostek jaki Ci będize pasował gabarytowo, musi mieć tylko odpowednio duże napiecie pracy, najlepiej nie mniej niż 200V.

--
Piotrek.
http://www.pitlab.pl

Data: 2009-08-20 18:59:06
Autor: Jaroslaw Berezowski
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Dnia Thu, 20 Aug 2009 17:15:35 +0200, Piotr Pitlab Laskowski napisał(a):

Typowa dioda krzemowa na spadek napiĂŞcia w kierunku przewodzenia
wynoszacy 0,6V. Typowa Shottkiego ma spadek 0,2V. Te wartoÂści mogÂą
trochê wzrosn¹Ì z pr¹dem, zw³aszcza dla diód Shottkiego. Ró¿nica to ok
0,4V. JeÂżeli dynamo daje kilkanaÂście do kilkudziesiĂŞciu woltĂłw, to te
0,4V nie maj± istotnego znaczenia. Peda³uj±c nie poczujesz ró¿nicy. WeŒ
taki mostek jaki Ci bĂŞdize pasowaÂł gabarytowo, musi mieĂŚ tylko
odpowednio duÂże napiecie pracy, najlepiej nie mniej niÂż 200V.
Na 200V to ciezko Schottky znalezc. Aczkolwiek nie niemozliwe :)


--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2009-08-20 19:18:02
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Typowa dioda krzemowa na spadek napiĂŞcia w kierunku przewodzenia
wynoszacy 0,6V. Typowa Shottkiego ma spadek 0,2V. Te wartoÂści mogÂą
trochê wzrosn¹Ì z pr¹dem, zw³aszcza dla diód Shottkiego. Ró¿nica to ok
0,4V. JeÂżeli dynamo daje kilkanaÂście do kilkudziesiĂŞciu woltĂłw, to te
0,4V nie maj± istotnego znaczenia. Peda³uj±c nie poczujesz ró¿nicy. WeŒ
taki mostek jaki Ci bĂŞdize pasowaÂł gabarytowo, musi mieĂŚ tylko
odpowednio duÂże napiecie pracy, najlepiej nie mniej niÂż 200V.
Na 200V to ciezko Schottky znalezc. Aczkolwiek nie niemozliwe :)

Da kilka w szereg.
;-)

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-20 19:16:48
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo.

No coz, chyba faktycznie nie ma innego wyjscia jak tylko wziac na rower
miernik i pomierzyc... Musze tylko znalezc w poblizu jakas gorke z ktorej
mozna sie solidnie rozpedzic... ;)

Mam jeszcze jedno pytanie:
w roznych linkach ktore byly tutaj podawane radza, zeby mostek
prostowniczy zrobic z diod Schottky'ego ze wzgledu na to ze jest na nich
mniejszy spadek napiecia. Gdzie indziej z kolei pisza ze najlepiej kupic
gotowy fabryczny mostek zamiast skladac z diod.
To jakich diod czy ew. gotowego mostka najlepiej uzyc? Jakies parametry?

Możesz zrobić mostek i zalać je w czymś.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-20 21:58:31
Autor: Jaroslaw Rafa
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
In pl.misc.elektronika Zygmunt M. Zarzecki <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> wrote:

> A co z wspominanym przypadkiem pracy bez obciazenia, tzn. jezeli uklad
> jak na zaproponowanym schemacie bedzie podlaczony do dynama, ale do
> wyjscia nie bedzie podlaczony GPS lub inny odbiornik? Czy wtedy nie moze
> pojawic sie wysokie napiecie?

A co ma być? Będzie dobrze.

Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo.

No i pomierzylem.

Z dosyc dobra dokladnoscia wychodzi mi zaleznosc liniowa - napiecie bez
obciazenia wyrazone w woltach wynosi mniej wiecej 0.82*predkosc wyrazona w
km/h. Czyli np. dla predkosci 40 km/h mamy napiecie okolo 32.8V; dla
predkosci 50 km/h (ostatnio maksymalnie do tylu udalo mi sie rozpedzic z
gorki jak jechalem z Krakowa do Myslenic ;)) bedzie 41V. Wprawdzie przy
pomiarach nie udalo mi sie rozpedzic do takich predkosci (maksymalny
pomiar mam dla 33 km/h) ale zaleznosc liniowa jest dosc dobra, wiec mysle
ze mozna smialo ekstrapolowac...
Oczywiscie to jest napiecie AC, czyli po wyprostowaniu i odfiltrowaniu
kondensatorem bedzie razy pierwiastek z dwoch, zgadza sie?
Stad wniosek, ze na wejsciu ukladu pracujacego bez obciazenia mozna sie
spodziewac pojawienia sie napiecia pi razy drzwi do 60V.

Troche to duzo jest... warto jakies zabezpieczenie wstawic? Jezeli tak to
jakie?

A co do tych diod Schottky'ego, to dalej nie wiem czy wstawic Schottky'ego
czy zwykle - pisaliscie ze jezeli dynamo daje napiecie kilkanascie V to
roznica w spadku napiecia nie ma znaczenia; to oczywiste, tyle ze przy
obciazeniu bedzie to zapewne mniej i tu jest pytanie czy ta roznica bedzie
wtedy miec znaczenie. Napiecie znamionowe dynama jest 6V, wiec jezeli na
wyjsciu mam miec 5V to zapasu zbyt wiele nie ma... Pewnie dobrze byloby jeszcze pomierzyc jakie jest faktyczne napiecie przy
obciazeniu; pokombinuje nad tym jutro jak to zmierzyc...
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/

Data: 2009-08-21 00:30:59
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

A co z wspominanym przypadkiem pracy bez obciazenia, tzn. jezeli uklad
jak na zaproponowanym schemacie bedzie podlaczony do dynama, ale do
wyjscia nie bedzie podlaczony GPS lub inny odbiornik? Czy wtedy nie moze
pojawic sie wysokie napiecie?

A co ma być? Będzie dobrze.

Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo.

No i pomierzylem.

Z dosyc dobra dokladnoscia wychodzi mi zaleznosc liniowa - napiecie bez
obciazenia wyrazone w woltach wynosi mniej wiecej 0.82*predkosc wyrazona w
km/h. Czyli np. dla predkosci 40 km/h mamy napiecie okolo 32.8V; dla
predkosci 50 km/h (ostatnio maksymalnie do tylu udalo mi sie rozpedzic z
gorki jak jechalem z Krakowa do Myslenic ;)) bedzie 41V. Wprawdzie przy
pomiarach nie udalo mi sie rozpedzic do takich predkosci (maksymalny
pomiar mam dla 33 km/h) ale zaleznosc liniowa jest dosc dobra, wiec mysle
ze mozna smialo ekstrapolowac...
Oczywiscie to jest napiecie AC, czyli po wyprostowaniu i odfiltrowaniu
kondensatorem bedzie razy pierwiastek z dwoch, zgadza sie?
Stad wniosek, ze na wejsciu ukladu pracujacego bez obciazenia mozna sie
spodziewac pojawienia sie napiecia pi razy drzwi do 60V.

Troche to duzo jest... warto jakies zabezpieczenie wstawic? Jezeli tak to
jakie?

Jeśli tak będzie to wystarczy 3W dioda Zenera na 25V.
Jeśli.

A co do tych diod Schottky'ego, to dalej nie wiem czy wstawic Schottky'ego
czy zwykle - pisaliscie ze jezeli dynamo daje napiecie kilkanascie V to
roznica w spadku napiecia nie ma znaczenia; to oczywiste, tyle ze przy
obciazeniu bedzie to zapewne mniej i tu jest pytanie czy ta roznica bedzie
wtedy miec znaczenie. Napiecie znamionowe dynama jest 6V, wiec jezeli na
wyjsciu mam miec 5V to zapasu zbyt wiele nie ma... Pewnie dobrze byloby jeszcze pomierzyc jakie jest faktyczne napiecie przy
obciazeniu; pokombinuje nad tym jutro jak to zmierzyc...

Jakim miernikiem mierzyłeś, z marketu?
Daj mostek i kondensator minimum 100uF i zmierz stałe napięcie.
Później obciąż żarówką i zmierz.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-21 12:39:53
Autor: Jaroslaw Rafa
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
In pl.misc.elektronika Zygmunt M. Zarzecki <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> wrote:

Jeśli tak będzie to wystarczy 3W dioda Zenera na 25V.
Jeśli.

Dioda Zenera za mostkiem, rozumiem?

Jakim miernikiem mierzyłeś, z marketu?

Nie, ode mnie z pracy ;). Nazywa sie toto "Escort EDM-89S", ma napisane na
sobie True RMS i na oko wyglada na dosyc dobry sprzet, aczkolwiek ja sie
za bardzo na miernikach nie znam...

Daj mostek i kondensator minimum 100uF i zmierz stałe napięcie.
Później obciąż żarówką i zmierz.

Zeby dac mostek i kondensator to musialbym najpierw je kupic i toto
zmontowac... :)
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/

Data: 2009-08-22 11:41:57
Autor: jacek duma
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Jakim miernikiem mierzyłeś, z marketu?
Daj mostek i kondensator minimum 100uF i zmierz stałe napięcie.
Później obciąż żarówką i zmierz.
Może lepiej odpowiednim minimum 3W rezystorem ... żarówka się spali a rezystor conajwyżej lakier zaśmierdzi ;-)


zyga

Data: 2009-08-22 17:25:36
Autor: Jaroslaw Rafa
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
In pl.misc.elektronika Zygmunt M. Zarzecki <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> wrote:
Jakim miernikiem mierzyłeś, z marketu?
Daj mostek i kondensator minimum 100uF i zmierz stałe napięcie.
Później obciąż żarówką i zmierz.

No wiec przy podlaczeniu samego mostka i kondensatora napiecie na
kondensatorze osiaga prawie 25V przy 20 km/h - przy wyzszej predkosci nie
sprawdzalem, bo nie mialem odpowiedniej drogi zeby sie rozpedzic ;) Ale w
kazdym razie widac ze faktycznie jest okolo sqrt(2)*zmierzone poprzednio
napiecie AC, a nawet troche wiecej...
Przy rownolegle wlaczonym oswietleniu roweru napiecie na kondensatorze
rzecz jasna rosnie znacznie slabiej i przy 20 km/h dochodzi do okolo 8-9V. Nie wlutowalem jeszcze diody Zenera - tez sie zastanawialem czy moc 3W
wystarczy ale wydaje mi sie ze jak dioda Zenera zacznie przewodzic to
napiecie powinno spasc - swoja droga nie wiem czy nie wytworza sie wtedy
oscylacje typu - napiecie wzrasta powyzej 25V, zenerka zaczyna
przewodzic, napiecie spada, zenerka przestaje przewodzic, napiecie
wzrasta... i tak w kolko, i czy ewentualnie czyms to moze grozic jesli tak
bedzie.
Pewnie po wlutowaniu tej diody warto bedzie znowu pomierzyc.

No i jeszcze jest pytanie jak to sie zmieni gdy dojdzie obciazenie
stabilizatorem...
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/

Data: 2009-08-22 21:59:01
Autor: Jaroslaw Berezowski
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Dnia Sat, 22 Aug 2009 17:25:36 +0000, Jaroslaw Rafa napisał(a):

Nie wlutowalem jeszcze diody Zenera - tez sie zastanawialem czy moc 3W
wystarczy ale wydaje mi sie ze jak dioda Zenera zacznie przewodzic to
napiecie powinno spasc - swoja droga nie wiem czy nie wytworza sie wtedy
oscylacje typu - napiecie wzrasta powyzej 25V, zenerka zaczyna
przewodzic, napiecie spada, zenerka przestaje przewodzic, napiecie
wzrasta... i tak w kolko, i czy ewentualnie czyms to moze grozic jesli
tak bedzie.
Nie bedzie. Zenerka jest bardzo szybka i nie jest to stabiliztaor z petla sprzezenia.


--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2009-08-22 23:28:18
Autor: J.F.
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
On Sat, 22 Aug 2009 21:59:01 +0200,  Jaroslaw Berezowski wrote:
Dnia Sat, 22 Aug 2009 17:25:36 +0000, Jaroslaw Rafa napisał(a):
Nie wlutowalem jeszcze diody Zenera - tez sie zastanawialem czy moc 3W
wystarczy ale wydaje mi sie ze jak dioda Zenera zacznie przewodzic to
napiecie powinno spasc - swoja droga nie wiem czy nie wytworza sie wtedy
oscylacje typu - napiecie wzrasta powyzej 25V, zenerka zaczyna
przewodzic, napiecie spada, zenerka przestaje przewodzic, napiecie
wzrasta... i tak w kolko, i czy ewentualnie czyms to moze grozic jesli
tak bedzie.
Nie bedzie. Zenerka jest bardzo szybka i nie jest to stabiliztaor z petla sprzezenia.


A jednak
http://groups.google.pl/group/sci.electronics.design/browse_thread/thread/399b6a0bf6cfa4f5/342f1ef11fd8da9?hl=en&q=oscillating+avalanche+zener+diode+group:sci.electronics.*

J.

Data: 2009-08-22 23:44:40
Autor: RoMan Mandziejewicz
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Hello J,

Saturday, August 22, 2009, 11:28:18 PM, you wrote:

Nie wlutowalem jeszcze diody Zenera - tez sie zastanawialem czy moc 3W
wystarczy ale wydaje mi sie ze jak dioda Zenera zacznie przewodzic to
napiecie powinno spasc - swoja droga nie wiem czy nie wytworza sie wtedy
oscylacje typu - napiecie wzrasta powyzej 25V, zenerka zaczyna
przewodzic, napiecie spada, zenerka przestaje przewodzic, napiecie
wzrasta... i tak w kolko, i czy ewentualnie czyms to moze grozic jesli
tak bedzie.
Nie bedzie. Zenerka jest bardzo szybka i nie jest to stabiliztaor z petla sprzezenia.
A jednak
http://groups.google.pl/group/sci.electronics.design/browse_thread/thread/399b6a0bf6cfa4f5/342f1ef11fd8da9?hl=en&q=oscillating+avalanche+zener+diode+group:sci.electronics.*

Jarku, bez przesady - kontekst. Tu mowa o dynamie a nie o skrajnie
niskich prądach, gdzie nie wiadomo, czy to już oscylacje czy jeszcze
fluktuacje i szum.

--
Best regards,
 RoMan                            mailto:roman@pik-net.pl
Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack :)

Data: 2009-08-23 21:45:48
Autor: Jaroslaw Berezowski
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Dnia Sat, 22 Aug 2009 23:28:18 +0200, J.F. napisał(a):

On Sat, 22 Aug 2009 21:59:01 +0200,  Jaroslaw Berezowski wrote:
Dnia Sat, 22 Aug 2009 17:25:36 +0000, Jaroslaw Rafa napisał(a):
Nie wlutowalem jeszcze diody Zenera - tez sie zastanawialem czy moc 3W
wystarczy ale wydaje mi sie ze jak dioda Zenera zacznie przewodzic to
napiecie powinno spasc - swoja droga nie wiem czy nie wytworza sie
wtedy oscylacje typu - napiecie wzrasta powyzej 25V, zenerka zaczyna
przewodzic, napiecie spada, zenerka przestaje przewodzic, napiecie
wzrasta... i tak w kolko, i czy ewentualnie czyms to moze grozic jesli
tak bedzie.
Nie bedzie. Zenerka jest bardzo szybka i nie jest to stabiliztaor z
petla sprzezenia.


A jednak
http://groups.google.pl/group/sci.electronics.design/browse_thread/
thread/399b6a0bf6cfa4f5/342f1ef11fd8da9?hl=en&q=oscillating+avalanche
+zener+diode+group:sci.electronics.*
No ale tam pisza o RR. Tu dioda jest polaryzowana tylko zaporowo, to gdzie masz problem tRR?


--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2009-08-21 00:52:48
Autor: Jaroslaw Berezowski
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Dnia Thu, 20 Aug 2009 21:58:31 +0000, Jaroslaw Rafa napisał(a):

Z dosyc dobra dokladnoscia wychodzi mi zaleznosc liniowa - napiecie bez
obciazenia wyrazone w woltach wynosi mniej wiecej 0.82*predkosc wyrazona
w km/h. Czyli np. dla predkosci 40 km/h mamy napiecie okolo 32.8V; dla
predkosci 50 km/h (ostatnio maksymalnie do tylu udalo mi sie rozpedzic z
gorki jak jechalem z Krakowa do Myslenic ;)) bedzie 41V. Wprawdzie przy
pomiarach nie udalo mi sie rozpedzic do takich predkosci (maksymalny
pomiar mam dla 33 km/h) ale zaleznosc liniowa jest dosc dobra, wiec
mysle ze mozna smialo ekstrapolowac...
Oczywiscie to jest napiecie AC, czyli po wyprostowaniu i odfiltrowaniu
kondensatorem bedzie razy pierwiastek z dwoch, zgadza sie?
Zalezy jak lezy. To co mowisz to napiecie dla sinusa bez obciazenia (piki doladowuja tylko kondziory. Jak przebieg bardziej przypomina prostokat, to po prostowaniu bedzie mniej (idealnie - tyle co napiecie skuteczne). mierzyles RMS rozumiem?

Troche to duzo jest... warto jakies zabezpieczenie wstawic? Jezeli tak
to jakie?
Transil albo osobno zenerki. Tylko sprawdz jaka jest charakterystyka pradowo-napieciowa, zeby moc zenerka wyznaczyc (jakbys mial dac transila, pamietaj ze to ma byc moc ciagla).

A co do tych diod Schottky'ego, to dalej nie wiem czy wstawic
Schottky'ego czy zwykle - pisaliscie ze jezeli dynamo daje napiecie
kilkanascie V to roznica w spadku napiecia nie ma znaczenia; to
oczywiste, tyle ze przy obciazeniu bedzie to zapewne mniej i tu jest
pytanie czy ta roznica bedzie wtedy miec znaczenie. Napiecie znamionowe
dynama jest 6V, wiec jezeli na wyjsciu mam miec 5V to zapasu zbyt wiele
nie ma...
Schottky nie lubia przepiec, bardzo nie lubia :) musisz dac z pewnym zapasem napiecia ponad ogranicznik zenerowski.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2009-08-21 13:19:12
Autor: Jaroslaw Rafa
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Biorac pod uwage wszystkie ostatnie wypowiedzi narysowalem uaktualniona
wersje schematu - mam nadzieje ze teraz jest juz wszystko dobrze?
Chcialbym to wreszcie juz zrobic, wiec prosze o ewentualne uwagi...
http://www.ap.krakow.pl/~raj/schemat2.png
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/

Data: 2009-08-23 18:32:29
Autor: Jaroslaw Rafa
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
In pl.misc.elektronika Jaroslaw Rafa <raj@wsp.krakow.pl> wrote:
http://www.ap.krakow.pl/~raj/schemat2.png

Zmontowalem ostatecznie uklad jak na schemacie z powyzszego linka.

Wszystko dziala znakomicie, tylko zenerka faktycznie przydalaby sie troche
wiekszej mocy. Jak mierzylem prad na niej bez obciazenia, to jak punkt
Zenera wystepuje gdzies mniej wiecej przy 20 km/h, to dla 25 km/h prad na
zenerce jest okolo 40 mA, a dla 30 km/h juz okolo 70 mA. Dla wiekszych
predkosci nie mialem mozliwosci zmierzyc, ale tak pi razy drzwi mozna
wnioskowac, ze maksymalna moc 3W - czyli prad ok. 120 mA - wydzieli sie
przy niecalych 40 km/h. Czyli dla calkowitego bezpieczenstwa pasowaloby
dac diode 5W. Na razie jednak poki co zostawilem ta 3W, nie chce mi sie
juz tego przerabiac - to i tak ma byc przeciez tylko na wypadek jazdy bez
obciazenia, kiedy w zasadzie ten zasilacz powinien byc odlaczony od dynama
wylacznikiem (nie ma go na schemacie, wlaczony na poczatku przed
mostkiem), a predkosci powyzej 30 km/h dla mnie sa realne do osiagniecia
tylko przy zjezdzie z gorki ;)

Przy obciazeniu ukladu GPS-em napiecie na kondensatorze przy 30 km/h
wynosi okolo 15V, tak wiec do punktu Zenera jeszcze daleko, mozna jechac
bezpiecznie :)

Jeszcze raz dzieki za wszystkie wskazowki i uwagi, a schemat moze przyda
sie komus na przyszlosc - jest sprawdzony i dziala :)
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/

Data: 2009-08-23 21:03:41
Autor: Zbych
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Jaroslaw Rafa pisze:

Przy obciazeniu ukladu GPS-em napiecie na kondensatorze przy 30 km/h
wynosi okolo 15V, tak wiec do punktu Zenera jeszcze daleko, mozna jechac
bezpiecznie :)

Tylko jak twój GPS pobiera 0,2...0,3A z 5V to będziesz miał jakieś 2..3W strat na stabilizatorze. Zamknięta szczelnie plastikowa obudowa będzie kiepskim pomysłem w takim wypadku.



--
przeciez moje rozumowanie bylo bez skazy,
no sam bym wskoczyl do tego wulkanu,
ale kto by tak pieknie gwizdal...

Data: 2009-08-21 05:38:24
Autor: Grzegorz Baltazar Kajdrowicz
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
w odpowiedzi Zygmunt M. Zarzecki na post news:h6dv4k$iqb$3news.interia.pl z Wt 18 sie 2009 12:38:08 pisze co nastepuje:

Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma.


oj, jest ;)

--
 o__,  -  Grzegorz Baltazar Kajdrowicz - www.rower.orbit.pl
 ,>_/-_-  "Możesz utracić wszystko, ale nikt nie zabierze ci tego,
(*)(*)  - co w życiu zobaczyłeś i przeżyłeś" - W.Dabrowski www.travelbit.pl, http://tiny.pl/s2gr, http://tiny.pl/s2gw

Data: 2009-08-21 12:13:05
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma.


oj, jest ;)

Na czysto jałowym będzie, na obciążonym mostkiem i kondziorem nie.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-21 20:55:05
Autor: EM
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Zygmunt M. Zarzecki pisze:

Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma.


oj, jest ;)

Na czysto jałowym będzie, na obciążonym mostkiem i kondziorem nie.

zyga

No cóż kondensator i mostek to raczej nie obciąża, dopóki nie zostaje nadwyrężony napięciowo. To samo dotyczy diod.
No i zmierzyłem i ja
Hub dynamo Shimano DH-3N20
Mostek z diod schottkiego 1N5819, kondensator 3300/50V
Dobiłem bez problemu do 60V, przy czym to już nadwyręża kondensator i diody też zaczynają przewodzić. Prędkość było ok. 50km/h
Należy zaznaczyć, że przy tym napięciu diody dostają ok. 100V, a są tylko na 40V czyli maja prawo już zaczynać przewodzić.


Powiedzenie, że dioda 3W Zenera lub transil na 25V wystarczy też jest błędem. Bo przy tam napięciu można uzyskać z takiego dynama ok. 10W.
--
Pozdrawiam
EM

Data: 2009-08-22 11:15:45
Autor: J.F.
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
On Fri, 21 Aug 2009 20:55:05 +0200,  EM wrote:
No i zmierzyłem i ja
Hub dynamo Shimano DH-3N20
Mostek z diod schottkiego 1N5819, kondensator 3300/50V
Dobiłem bez problemu do 60V, przy czym to już nadwyręża kondensator i diody też zaczynają przewodzić. Prędkość było ok. 50km/h
Należy zaznaczyć, że przy tym napięciu diody dostają ok. 100V, a są tylko na 40V czyli maja prawo już zaczynać przewodzić.

Eee - skoro mostek, to raczej nie maja wiecej niz 61V.

Powiedzenie, że dioda 3W Zenera lub transil na 25V wystarczy też jest błędem. Bo przy tam napięciu można uzyskać z takiego dynama ok. 10W.

Jestes pewien ? Nie jest to tak ze prad juz jest niewielki ? J.

Data: 2009-09-08 10:30:51
Autor: Jan Cytawa
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
J.F. napisał:

>Hub dynamo Shimano DH-3N20
>Mostek z diod schottkiego 1N5819, kondensator 3300/50V
>Dobiłem bez problemu do 60V, przy czym to już nadwyręża kondensator i >diody też zaczynają przewodzić. Prędkość było ok. 50km/h
>Należy zaznaczyć, że przy tym napięciu diody dostają ok. 100V, a są >tylko na 40V czyli maja prawo już zaczynać przewodzić.


Ja sprawdzilem w praktyce.

uzylem:
1. Pradnica w piascie Shimano Nexus.
2. Kabel usb do GPS z wlutowanym opornikiem zabezpieczajacym 8om.
3. Ladowarka impulsowa na ukladzie MC34063 ustawiona na napiecie 6.6V. Z
pradnicy  prad do ladowarki plynal przez zwykly mostek prostowniczy z
dolozonym kondensatorem 1000u. Taka ladowrka wytrzymuje i pracuje w
zakresie napiec pierwotnych 10-35 V. Uzywalem tego zestawu przez 2 tygodnie. W czasie wolnej jazdy ladowarka z takimi parametrami nie doladowuje.

Jan Cytawa

Data: 2009-08-22 12:21:57
Autor: Jaroslaw Berezowski
pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Dnia Fri, 21 Aug 2009 20:55:05 +0200, EM napisał(a):


No cóż kondensator i mostek to raczej nie obciąża, dopóki nie zostaje
nadwyrężony napięciowo. To samo dotyczy diod. No i zmierzyłem i ja
Hub dynamo Shimano DH-3N20
Mostek z diod schottkiego 1N5819, kondensator 3300/50V Dobiłem bez
problemu do 60V, przy czym to już nadwyręża kondensator i diody też
zaczynają przewodzić. Prędkość było ok. 50km/h Należy zaznaczyć, że przy
tym napięciu diody dostają ok. 100V, a są tylko na 40V czyli maja prawo
już zaczynać przewodzić.


Powiedzenie, Ĺźe dioda 3W Zenera lub transil na 25V wystarczy teĹź jest
błędem. Bo przy tam napięciu można uzyskać z takiego dynama ok. 10W.
To zalezy na ile miekka jest charakerystyka U-I pradnicy. Moze niewielki prad na transilu sciagnie napiecie do punktu jego przewodzenia i nie bedzie duzej mocy.
Poza tym 3W maja lampki zasilane napieciem 6.3V z tego dynama.

A wysokie napiecia w stanie jalowym tych pradnic nie powinny dziwic. W koncu to sa pradnice wzbudzane stalym strumieniem magnesow i napiecie jalowe daja proporcjonalne do predkosci obrotowej.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona