Data: 2010-08-04 23:19:57 | |
Autor: megrims | |
pytanie o olej | |
Witam.
Teoretyczne pytanie: Czy można wlać olej Castrol Edge Turbo Diesel 5W40 do silnika benzynowego w C63AMG Wiem, że to trochę druciarskie, ale powiedzmy, ze na desce choinka i bagnet prawie suchy. Przebieg 30 kkm. |
|
Data: 2010-08-04 23:34:56 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
pytanie o olej | |
megrims pisze:
Witam. W zasadzie można, ale prawdopodobnie nie ma takiej potrzeby. Zwłaszcza jeżeli na co dzień jeździsz na innym oleju. Wiem, że to trochę druciarskie, ale powiedzmy, ze na To że bagnet jest prawie suchy to jeszcze nie jest powód do robienia czegokolwiek na szybko. Tak długo jak w misce olejowej jest choćby minimalny poziom oleju, to silnik będzie normalnie smarowany - tak samo dobrze jak przy maksymalnym poziomie oleju. To że zapaliła się na desce kontrolka poziomu oleju to jeszcze nie jest niczym niepokojącym. Jedyne środki ostrożności podczas jazdy z niskim poziomem oleju, to nie kręcenie bączków i nie jeżdżenie w kółko po rondach z dużą prędkością (wtedy rośnie ryzyko że olej ucieknie gdzieś w bok i silnik zostanie bez oleju - przy niskim poziomie oleju zwiększa się szansa na to). No chyba że zapala się podczas pracy silnika czerwona kontrolka ciśnienia oleju - wtedy dolanie oleju nie pomoże, silnik należy wyłączyć, samochód zaholować do warsztatu i tam szukać przyczyny braku smarowania. Przebieg 30 kkm. IMO nie ma co kombinować. Podjedź po prostu na jakąś lepszą stację benzynową i kup sobie olej takiej samej klasy jak ten którym masz zalany silnik. Syntetyki można mieszać, ale np. moja instrukcja obsługi mówi że po wymieszaniu znacznie się skraca okres między wymianami dla tego oleju. Nie wiem jakie prawa fizyki za tym stoją, ale pewnie coś w tym jest. |
|
Data: 2010-08-04 23:44:50 | |
Autor: Cavallino | |
pytanie o olej | |
Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news:
No chyba że zapala się podczas pracy silnika czerwona kontrolka ciśnienia oleju - wtedy dolanie oleju nie pomoże Wtedy już nic nie pomoże. Sprawdzone na niemieckiej autostradzie - efekt to zatarcie silnika. Mimo iż wyłączyłem go od razu. |
|
Data: 2010-08-04 23:55:26 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
pytanie o olej | |
Cavallino pisze:
Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news: Mi się udało. Uderzyłem w kamulca tak, że mi urwało całą miskę olejową. Zapaliła się lampka i zgasiłem szybko silnik. Dwie godziny drutowania i można było nawet jechać dalej. Oczywiście życia to silnikowi pewnie nie przedłużyło, no ale zatrzeć się nie zdążył. |
|
Data: 2010-08-05 00:23:08 | |
Autor: bratPit | |
pytanie o olej | |
No chyba że zapala się podczas pracy silnika czerwona kontrolka ciśnienia wynika to z tego, że w niektórych autach próg zadziałania czujnika oleju to 30% wartości nominalnej ciśnienia smarowania na biegu jałowym, więc jak już się zapali kontrolka to w zasadzie można jedynie dzwonić do serwisu, że przyciągniesz auto na remont silnika, brat |
|
Data: 2010-08-05 00:30:10 | |
Autor: to | |
pytanie o olej | |
begin Cavallino
No chyba że zapala się podczas pracy silnika czerwona kontrolka A ja nie zatarłem mimo że przejechałem 100 km w stylu gaz-hamulec. Kontrolka kontrolce nierówna. ;-) -- ignorance is bliss |
|
Data: 2010-08-05 09:13:32 | |
Autor: Cavallino | |
pytanie o olej | |
Użytkownik "to" <to@abc.xyz> napisał w wiadomości news:4c5a0612$0$19164$65785112news.neostrada.pl...
begin Cavallino A bardziej ilość oleju pozostałego. Widać co innego, jak jest mało bo ubywa w sposób naturalny, a co innego jest jest mało, bo olej ucieka podczas jazdy. |
|
Data: 2010-08-05 07:53:55 | |
Autor: J.F. | |
pytanie o olej | |
On Wed, 4 Aug 2010 23:44:50 +0200, Cavallino wrote:
U¿ytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisa³ w wiadomo¶ci Bo to byl fiat :-P I moze szybko jechales i byl przegrzany. Dacia z niskim stanem i wesolo migajaca lampka na zakretach - i co ? I nic. Jedzie dalej. Olej tak szybko z panewek nie znika. Opel z rozorana miska - wytrzymal cos kilka kilometrow bez cisnienia, zanim zniszczyl panewki. Ech te baby :-) Sierra z rozorana miska .. no, ta cisnienie dawala, mimo ze oleju byla nedzna resztka :-) J. |
|
Data: 2010-08-05 08:36:36 | |
Autor: wchpikus | |
pytanie o olej | |
Witam!
Ja dwa lata temu spalilem prawie caly olej w silniku, trasa gorska, caly czas 2-ka, 3-ka, nie dalo sie szybciej. Po 1000 km, czas na wymiane oleju przyszedl i lol. Wylecialo 0.5l oleju. Jeszcze z kilkaset km i bylo by po silniku. Kontrolka nawet nie pisnela. Jak juz zapali sie komtrolka, szykuj kase na nowy silnik:) |
|
Data: 2010-08-05 10:48:46 | |
Autor: Karolek | |
pytanie o olej | |
wchpikus pisze:
Jak juz zapali sie komtrolka, szykuj kase na nowy silnik:) Ktos wam kaze te bzdury opowiadac? -- Karolek |
|
Data: 2010-08-05 09:15:22 | |
Autor: Cavallino | |
pytanie o olej | |
U¿ytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:2tjk56djd5cugn4128jvvovhrapcm8sg1v4ax.com...
On Wed, 4 Aug 2010 23:44:50 +0200, Cavallino wrote: Nie. To by³a Alfa ze starym dobry, silnikiem boxer. Tyle ¿e uszkodzona, co pewnie powodowa³o wyciek/spalanie oleju. I moze szybko jechales i byl przegrzany. W miarê szybko - na niemieckiej autostradzie wolno siê nie je¼dzi. Ale przejecha³em mo¿e 100 km od noclegu. |
|
Data: 2010-08-05 10:47:29 | |
Autor: Karolek | |
pytanie o olej | |
Cavallino pisze:
Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news: Akurat. Bajki wasc opowiadasz. Jakbys wylaczyl silnik zaraz po zaswieceniu sie kontrolki (czyli przy spadku cisnienia oleju) to silnika bys nie zatarl. To ze spadlo cisnienie oleju nie oznacza, ze olej wzial sie i znikl w jednej chwili ze wspolpracujacych ze soba elementow silnika. Zreszta jakby bylo jak piszesz to bys silnik zacieral przy kazdym uruchamianiu silnika (oczywista bzdura) :P -- Karolek |
|
Data: 2010-08-05 10:54:18 | |
Autor: Cavallino | |
pytanie o olej | |
Użytkownik "Karolek" <dragNOSPAM@o2.pl> napisał w wiadomości news:i3dtum$63k$1news.mm.pl...
Cavallino pisze: Tia. Jakbys wylaczyl silnik zaraz po zaswieceniu sie kontrolki (czyli przy spadku cisnienia oleju) to silnika bys nie zatarl. Generalnie między zatrzymaniem się silnika i zaświeceniem kontrolki nie było przerwy czasowej, po prostu wziął i się zatrzymał i zapaliły się kontrolki. Ale nie wiem na 100%, bo nikt mi tego nigdy nie powiedział, może brak oleju był skutkiem, a nie przyczyną zatarcia się silnika. To ze spadlo cisnienie oleju nie oznacza, ze olej wzial sie i znikl w jednej chwili ze wspolpracujacych ze soba elementow silnika. A przy uruchomieniu masz np. 5000 obrotów? |
|
Data: 2010-08-05 11:00:31 | |
Autor: Karolek | |
pytanie o olej | |
Cavallino pisze:
Jakbys wylaczyl silnik zaraz po zaswieceniu sie kontrolki (czyli przy spadku cisnienia oleju) to silnika bys nie zatarl. Moze po prostu czujnik byl uszkodzony? A moze jak to kiedys (moze i teraz tez) bylo w zwyczaju "sprytni" handlarze podlaczali kontrolke cisnienia oleju pod kontrolke ladowania, coby sprzedac starego parcha... efekt chyba wiesz jaki jest? Ale nie wiem na 100%, bo nikt mi tego nigdy nie powiedział, może brak oleju był skutkiem, a nie przyczyną zatarcia się silnika. Nie no raczej brak oleju byl przyczyna, ale (zawsze jest jakies ale) to ze kontrolka pozno sie zaswiecila (a moze po prostu pozno ja dostrzegles) ma swoj poczatek w innym miejscu (uszkodzenie czujnika, celowe podlaczenie kontrolki cisnienia pod kontrolke ladowania, aby zataic niskie cisnienie na magistarli olejowej).
I tak bywalo (z roznych przyczyn)... a silnik sie nie zacieral. -- Karolek |
|
Data: 2010-08-05 11:43:05 | |
Autor: Cavallino | |
pytanie o olej | |
Użytkownik "Karolek" <dragNOSPAM@o2.pl> napisał w wiadomości news:i3dun4$j10$1news.mm.pl...
Cavallino pisze: To by się raczej nie zapaliły. A moze jak to kiedys (moze i teraz tez) bylo w zwyczaju "sprytni" handlarze podlaczali kontrolke cisnienia oleju pod kontrolke ladowania, coby sprzedac starego parcha To było auto z salonu, niespełna dwuletnie, na gwarancji i po już jednej wymianie bloku i wszystkich gajgów, więc nie sądzę. A przy uruchomieniu masz np. 5000 obrotów? Pod obciążeniem też? |
|
Data: 2010-08-05 12:57:39 | |
Autor: Michał Gut | |
pytanie o olej | |
cava to ja ci powiem tak
na grupie rozpisywalem sie wczesniej w okolicach bodaj grudnia czy stycznia jak mialem problem z wsciekle migajaca kontrolka oleju w zimie jak wlalem jeszcze zageszczacza za rada mundrego mechanika kontrolka zaczela sie swiecic na stale - nie gasla po 30 sekundach tylko zrobilem 2x po 5km dieslem ze swiecaca sie kontrolka oleju. silnik dziala wzorowo, nie kopci wiecej niz wczesniej i nie pali "ani grama" oleju. ile wleje tyle po 10kkm jest. pacjent to fiat punto 2fl z 1.3multijet |
|
Data: 2010-08-05 18:47:33 | |
Autor: Karolek | |
pytanie o olej | |
Cavallino pisze:
Raczej, to nie masz pojecia o temacie, w ktorym zabierasz glos. Uszkodzenie nie musi sie objawiac calkowitym nie dzialaniem... rozumiesz? :> A moze jak to kiedys (moze i teraz tez) bylo w zwyczaju "sprytni" handlarze podlaczali kontrolke cisnienia oleju pod kontrolke ladowania, coby sprzedac starego parcha Twoje sady sa o kant dupy... Serwis grzebal jak sam piszesz i to ostro i mogli cos spierdolic mowiac krotko. A co tam zmajstrowali to juz nie dojdziemy. I tak bywalo (z roznych przyczyn)... A jakie ma to znaczenie? Silnik nie zaciera sie od obciazenia :> Moze przestan juz bladzic i sie przyznaj jak to bylo z ta kontrolka ;> -- Karolek |
|
Data: 2010-08-05 22:52:55 | |
Autor: Cavallino | |
pytanie o olej | |
Użytkownik "Karolek" <dragNOSPAM@o2.pl> napisał w wiadomości news:
Serwis grzebal jak sam piszesz i to ostro i mogli cos spierdolic mowiac krotko. No mogli. Ale nie to co Ty sugerujesz, czyli kombinacje z elektryką w celu ukrycia usterki w układzie smarowania. A jakie ma to znaczenie? Znaczy bez obciążenia zatrze się tak samo szybko jak pod obciążeniem? Moze przestan juz bladzic i sie przyznaj jak to bylo z ta kontrolka ;> Bardzo prosto. Ruszyłem z parkingu, przejechałem 100 km i silnik się skończył, czego drugim objawem było zapalenie się kontrolek. W serwisie (niemieckim) stwierdzili suszę olejową, stąd podejrzenie, że zatarł się od braku oleju. Nie kojarzę aby coś leciało czy poszło wydechem, zresztą to chyba nie te ilości. Wnioskuję więc, że kontrolka nie zasygnalizowała ubytku oleju podczas jazdy. A mogło tak być, bo coś z mechaniką silnika było nie tak od kilku tys km, obstawiam jakiś zawór. BTW: dzień wcześniej auto było sprawdzane w austriackim serwisie, nic nie znaleźli poza dziwnie zużytymi świecami, które wymienili na nowe. Ale wnioskuję że raczej brak oleju by zauważyli. |
|
Data: 2010-08-06 07:40:05 | |
Autor: Karolek | |
pytanie o olej | |
Cavallino pisze:
No mogli. Nie, pewnie z elektryka nie kombinowali (chociaz reki bym sobie uciac nie dal), ale przy tak powaznych naprawach moglo sie wszystko stac. A jakie ma to znaczenie? W zasadzie tak, roznice beda marginalne i beda wynikaly z wiekszej ilosci ciepla niz z samego obciazenia. Moze przestan juz bladzic i sie przyznaj jak to bylo z ta kontrolka ;> Tak czy inaczej wyglada to na jakis problem z sygnalizacja braku cisnienia i wyciagnie z tego wniosku, ze zaswiecenie sie kontrolki cisnienia oleju jest rownoznaczne z koncem silnika jest bledem. -- Karolek |
|
Data: 2010-08-06 21:35:35 | |
Autor: ąćęłńóśźż | |
pytanie o olej | |
Tam go kupiłeś, u Turka??
-- -- - > Ruszyłem z parkingu |
|
Data: 2010-08-05 11:52:19 | |
Autor: kamil | |
pytanie o olej | |
"Cavallino" <cavallinoNIE-LUBIE-SPAMU@konto.pl> wrote in message news:i3cn0i$ue6$1news.onet.pl... Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news: Bzdura, pare lat temu z ciekawosci wykanczalem tak civica 1.6vtec (130KM). Oleju palil wiecej niz benzyny chyba, dolewalem dopiero kiedy kontrolka swiecila sie juz praktycznie stale (na mruganie w zakretach i przy hamowaniu nie reagowalem). Przejechal tak kilka tysiecy km bez bardzo zauwazalnych strat w mocy. Glownym objawem byla niebieska zaslona dymna przy gwaltowniejszym przyspieszaniu pod koniec eksperymentu, ale pewnie moglby tak przejechac jeszcze sporo. Pozdrawiam Kamil |
|
Data: 2010-08-05 00:09:01 | |
Autor: megrims | |
pytanie o olej | |
W dniu 2010-08-04 23:34, Tomasz Pyra pisze:
megrims pisze:(ciach) To że zapaliła się na desce kontrolka poziomu oleju to jeszcze nie jestJak jeżdżę spokojnie, to mam napis "check oil level next refueling". Oczywiście na stacji, zawsze zapominam sprawdzić. Ale jak taki napis się pojawia, dolewam litra od razu i na kolejne 1200 km wystarczy. kręcenie bączków i nie jeżdżenie w kółko po rondach z dużą prędkościąto mi zawsze będziecie pamiętać :) No chyba że zapala się podczas pracy silnika czerwona kontrolkaoczywiście IMO nie ma co kombinować.jutro - jak nie zapomnę |
|
Data: 2010-08-05 00:17:31 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
pytanie o olej | |
megrims pisze:
W dniu 2010-08-04 23:34, Tomasz Pyra pisze: Z drugiej strony jeżeli silnik z 30kkm przebiegu wciąga litr na 1200km, to nie wiem czy nie trzeba by się temu bliżej przyjrzeć. Takie zużycie to już przekracza nawet oplowskie normy ;) |
|
Data: 2010-08-05 00:38:41 | |
Autor: bratPit | |
pytanie o olej | |
Takie zużycie to już przekracza nawet oplowskie normy ;) a to normy zużycia u poszczególnych producentów samochodów różnią się od siebie? ;-) brat |
|
Data: 2010-08-05 01:18:27 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
pytanie o olej | |
bratPit pisze:
Znasz jakiegoś innego producenta silników czterosuwowych, który w instrukcji napisze że nominalne zużycie oleju to 6l/10000km? :) |
|
Data: 2010-08-05 07:02:57 | |
Autor: J.F. | |
pytanie o olej | |
On Thu, 05 Aug 2010 01:18:27 +0200, Tomasz Pyra wrote:
bratPit pisze: BMW ? VW http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic311112.html A Opel nie jest glupi i nie napisze jak powyzej, tylko 0.07l/100km J. |
|
Data: 2010-08-05 16:54:18 | |
Autor: Patryk | |
pytanie o olej | |
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
A Opel nie jest glupi i nie napisze jak powyzej, tylko 0.07l/100km Toż to prawie jak w dwusuwie! Moje etezeta pali 0.1l/100km Fakt, że jedynie 250 pojemności i teoretycznie przy silniku 2.0 będzie jakaś kosmiczna wartość, ale stosunek oleju do paliwa wydaje się być zbliżony :) P.S. A tak cisną na normy emisji spalin, a jakoś nie słyszy się o emisji oleju :) -- Patryk |
|
Data: 2010-08-05 20:19:05 | |
Autor: J.F. | |
pytanie o olej | |
On Thu, 5 Aug 2010 16:54:18 +0000 (UTC), Patryk wrote:
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote: Mniej wiecej. Moje etezeta pali 0.1l/100km Przy takim zuzyciu to juz faktycznie widac ta emisje oleju :-) P.S. A tak cisn± na normy emisji spalin, a jako¶ nie s³yszy siê o emisji oleju :) Norma jest, i cos mi sie wydaje ze taki silnik by ja sporo przekroczyl. Ale widac trudno zmierzyc :-) J. |
|
Data: 2010-08-05 08:50:22 | |
Autor: bratPit[pr] | |
pytanie o olej | |
Takie zużycie to już przekracza nawet oplowskie normy ;) w instrukcji pisze o 0,6l/1kkm ;-) podobnie jak np. VW, ojciec znajomego walczył z ASO Audi bo w A4 1.9TDI szło mu 0,5l/1kkm i co i nic... nówka z salonu i nic nie wskórał, jeździł z bańką 4L Mobila w bagażniku :/ brat |
|
Data: 2010-08-05 10:51:07 | |
Autor: Karolek | |
pytanie o olej | |
Tomasz Pyra pisze:
bratPit pisze: Alfa? 1l/1000km No i wielu innych producentow tez podobne normy stosuje. -- Karolek |
|
Data: 2010-08-06 20:11:38 | |
Autor: Micha³ | |
pytanie o olej | |
Karolek <dragNOSPAM@o2.pl> napisa³(a):
Tomasz Pyra pisze:siÄ ™ >> od siebie? ;-) Ja mam w Volvo oko³o 1 litr na 2500km, przy katowaniu, bez katowania sporo wiêcej. To ju¿ go wlewam co 2 lity i go nie wymieniam bo po co ?:) pozdrawiam. -- |
|
Data: 2010-08-07 09:11:03 | |
Autor: Karolek | |
pytanie o olej | |
Micha³ pisze:
Ja mam w Volvo oko³o 1 litr na 2500km, przy katowaniu, bez katowania Ale filtr lepiej wymieniaj. -- Karolek |
|
Data: 2010-08-05 11:54:47 | |
Autor: kamil | |
pytanie o olej | |
"Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> wrote in message news:4c59f541$0$2591$65785112news.neostrada.pl... bratPit pisze: Uturbione Subaru chocby. Producent podaje jako norme 1l/1000 mil, praktycznie kazdy wcina olej w roznych ilosciach, u mnie jakies 200-300ml/1000km. No ale to luzno spasowany boxer z turbina, wiec sila rzeczy bedzie bral. Pozdrawiam Kamil |
|
Data: 2010-08-05 01:27:07 | |
Autor: Krzysiek Kielczewski | |
pytanie o olej | |
On 2010-08-04, Tomasz Pyra <hellfire@spam.spam.spam> wrote:
Z drugiej strony je¿eli silnik z 30kkm przebiegu wci±ga litr na 1200km, to nie wiem czy nie trzeba by siê temu bli¿ej przyjrzeæ. Z trzeciej strony jak kto¶ pisze o oszczêdzaniu kilkudziesiêciu z³otych na oleju w kontek¶cie C63AMG to zapewne bredzi... Pzdr, Krzysiek Kie³czewski |
|
Data: 2010-08-05 01:33:47 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
pytanie o olej | |
Krzysiek Kielczewski pisze:
On 2010-08-04, Tomasz Pyra <hellfire@spam.spam.spam> wrote: Ja to odebra³em tak ¿e mo¿e gdzie¶ pojecha³ np. na wczasy, tam mu siê kontrolka zapali³a i chce szybko dolaæ co tylko siê uda³o znale¼æ na miejscu zamiast podjechaæ i zrobiæ to na spokojnie. |
|
Data: 2010-08-05 11:08:47 | |
Autor: Krzysiek Kielczewski | |
pytanie o olej | |
On 2010-08-04, Tomasz Pyra <hellfire@spam.spam.spam> wrote:
Z drugiej strony je¿eli silnik z 30kkm przebiegu wci±ga litr na 1200km, to nie wiem czy nie trzeba by siê temu bli¿ej przyjrzeæ. Du¿o znasz miejsc gdzie jest dostêp do internetu, mo¿na dojechaæ samochodem i nie da sie za³atwiæ bañki oleju za 100euro? Pzdr, Krzysiek Kie³czewski |
|
Data: 2010-08-05 13:55:58 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
pytanie o olej | |
W dniu 2010-08-05 11:08, Krzysiek Kielczewski pisze:
Du¿o znasz miejsc gdzie jest dostêp do internetu, mo¿na dojechaæ Za³atwiæ w promieniu...? Je¶li 1-2 km, to chyba wiêkszo¶æ Polski. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mog± byæ niepowa¿ne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadaæ w czê¶ci gts /kropka/ pl | lub ca³o¶ci pogl±dom ich Autora. |
|
Data: 2010-08-05 16:02:18 | |
Autor: Krzysiek Kielczewski | |
pytanie o olej | |
On 2010-08-05, Jakub Witkowski <jwitkows@domena.z.sygnatury> wrote:
Du¿o znasz miejsc gdzie jest dostêp do internetu, mo¿na dojechaæ Chyba jak kto¶ nie umie wzi±æ telefonu do ³apy... Pzdr, Krzysiek Kie³czewski |
|
Data: 2010-08-05 08:25:40 | |
Autor: ±æê³ñ󶼿 | |
pytanie o olej | |
Boi siê laæ, bo normalnie to wlewa olej specjalizowany dla LPG ;-))
-- -- - | Z trzeciej strony jak kto¶ pisze o oszczêdzaniu kilkudziesiêciu z³otych na oleju w kontek¶cie C63AMG |
|
Data: 2010-08-05 00:32:19 | |
Autor: to | |
pytanie o olej | |
begin megrims
dolewam litra od razu i na kolejne 1200 km wystarczy. To ja rzeczywiście tak aut psuć nie potrafię. Muszę się jeszcze wiele nauczyć. ;-) -- ignorance is bliss |
|
Data: 2010-08-05 08:23:54 | |
Autor: ąćęłńóśźż | |
pytanie o olej | |
Jest teoria, żeby dolewać nie więcej, niż po pół litra każdorazowo, lepiej się miesza świeży ze starym.
-- -- - | Ale jak taki napis siÄ™ pojawia, dolewam litra od razu i na kolejne 1200 km wystarczy. |