pytanie przepisy

Data: 2009-04-24 00:52:19
Autor: Rasheed
pytanie przepisy
Czy zawodnik rzucajacy do kosza, po własnym airballu może zebrać piłke?? Moim zdaniem tak. Dodatkowo widzialem taka akcje na meczu PLK i gdzies w necie znalazlem ze ludzie tez tak pisali ze u nich na meczach PLK tez sedziowie tak oceniali ta sytuacje.
Ale nie kazdy ma takie zdanie, wiec wrzucam na grupe.

Ja znalazlem w przepisach cos takiego:

24.2 Przepis

Zawodnikowi nie wolno ponowić kozłowania po jego zakończeniu, -chyba że- stracił posiadanie żywej piłki na boisku z powodu:
- Rzutu do kosza z gry-

a jak mowi przepis

15.1 Rzut do kosza z gry lub rzut wolny ma miejsce, kiedy piłka jest trzymana przez zawodnika ręką(ami), a następnie rzucona w powietrze -w kierunku kosza przeciwnika-

Znaczy ze nie musi niczego dotykac, wazne ze jest oddany rzut w strone kosza.

Rasheed

Data: 2009-04-23 23:46:04
Autor: L'e-szczur
pytanie przepisy
On 24 Kwi, 00:52, "Rasheed" <rash...@vp.pl> wrote:
Znaczy ze nie musi niczego dotykac, wazne ze jest oddany rzut w strone
kosza.

W europejskiej koszykowce - tak - mozesz zebrac po wlasnym airballu.
W NBA - nie.

Pozdro

L'e-szczur

Data: 2009-04-24 09:04:19
Autor: Szczepan Radzki
pytanie przepisy
L'e-szczur pisze:
[...]

Ale nie możesz po tym kozłować.

Szczepan Radzki

Data: 2009-04-24 00:24:57
Autor: L'e-szczur
pytanie przepisy
On 24 Kwi, 09:04, Szczepan Radzki <s.rad...@CUTTHIS.gmail.com> wrote:
L'e-szczur pisze:

> W europejskiej koszykowce - tak - mozesz zebrac po wlasnym airballu.
> W NBA - nie.

Ale nie możesz po tym kozłować.

OK - tego juz nie wiedzialem. Moze dlatego ze moja airballe zdarzaly
sie blisko kosza i nie musialem kozlowac ;-)

Pozdro

L'e-szczur

Data: 2009-04-24 09:37:15
Autor: Rasheed
pytanie przepisy
"Szczepan Radzki" <s.radzki@CUTTHIS.gmail.com> wrote in message news:gsro9k$bst$3inews.gazeta.pl...
L'e-szczur pisze:
[...]

Jak to przeciez przepis mowi, cytuje jeszcze raz:

Data: 2009-04-24 10:16:39
Autor: Szczepan Radzki
pytanie przepisy
L'e-szczur pisze:
[...]

Interpretacja jest różna. Z moich rozmów z sędziami wynika jednoznacznie, że nie można.

Szczepan Radzki

Data: 2009-04-24 01:22:16
Autor: Tomasz Radko
pytanie przepisy
Rasheed pisze:
[...]

Tak właśnie. Rzut nie jest kozłowaniem.

Na TrueHoop rozważano ciekawszy przypadek: rzut spod własnego kosza, niedolot, ale po koźle piłka wpada do kosza. I teraz:
- czy sędzia może gwizdnąć koniec meczu, gdy piłka dotknie parkietu?
- czy gdy po koźle obrońca zatrzyma piłkę liczy się to jako blok?
- czy jeżeli obrońca zatrzyma piłkę _przed_ kozłem liczy się to jako goaltending? :)

A tak w ogóle: czy przy rzutach z własnej połowy zalicza się asystę? :)

pzdr

TRad

Data: 2009-04-23 23:59:23
Autor: L'e-szczur
pytanie przepisy
On 24 Kwi, 01:22, Tomasz Radko <t...@interia.pl> wrote:
> [...]

niedolot, ale po koźle piłka wpada do kosza. I teraz:
- czy sędzia może gwizdnąć koniec meczu, gdy piłka dotknie parkietu?

Tak. W chwili dotkniecia parkietu pilka staje sie martwa, a FGA jest
zaliczany jako "missed".
"If a live ball is in flight, the ball becomes dead when the goal is
made, missed or touched by an offensive player."

- czy gdy po koźle obrońca zatrzyma piłkę liczy się to jako blok?

Nie. Juz predzej jako zbiorka.

- czy jeżeli obrońca zatrzyma piłkę _przed_ kozłem liczy się to jako
goaltending? :)

Nie. "For goaltending to occur, the ball, in the judgment of the
official, must have a chance to score."

I drugie: The player shall not touch any live ball from within the
playing area that is on its downward flight with an opportunity to
touch the basket ring."
W tym wypadku nie ma mowy o mozliwosci dotkniecia obreczy, wiec
zawodnik ma prawo dotknac pilki i nie bedzie to zlamaniem przepisow.

A tak w ogóle: czy przy rzutach z własnej połowy zalicza się asystę? :)

Naturalnie.

Pozdro

L'e-szczur

Data: 2009-04-24 08:40:55
Autor: Piotr Blaszynski
pytanie przepisy
L'e-szczur <leszczur@acn.waw.pl> wrote:

> [...]

"If a live ball is in flight, the ball becomes dead when the goal is
made, missed or touched by an offensive player."

To co przytoczyłeś, nie określa, kiedy piłka jest missed. Swoją drogą gdyby
do takiej sytuacji doszło, jak zachowali by się sędziowie (tzn. czy mieli by
moment zawachania, czy rozważają takie sytuacje w trakcie szkoleń, jak
często takie szkolenia się w ogóle odbywają w NBA?)

> - czy gdy po koźle obrońca zatrzyma piłkę liczy się to jako blok?

Nie. Juz predzej jako zbiorka.

A skąd wiadomo, że to nie było podanie kozłem -> przechwyt.

> - czy jeżeli obrońca zatrzyma piłkę _przed_ kozłem liczy się to jako
> goaltending? :)

Nie. "For goaltending to occur, the ball, in the judgment of the
official, must have a chance to score."

I znowu: skąd wiadomo, że nie ma szans. Ja próbowałem rzucać kiedyś sporo
kozłem za 3 punkty. Da się, ale przed kozłem piłka w zasadzie nie znajduje
się powyżej obręczy, więc GT może być tylko przed samym koszem.

[...]

Raczej, uznając pierwszą definicję "missed" (Twoją po polsku), to ona nie
jest live ball, a szanse (na dotknięcie obręczy) ma na pewno większe niż Śląsk na zdobycie mistrzostwa NBA 2008/2009.

> A tak w ogóle: czy przy rzutach z własnej połowy zalicza się asystę? :)

Naturalnie.

Inaczej konieczne byłoby wprowadzenie jakiejś nieobektywnej formy oceny
asyst, np. asysta do zawodnika krytego przez 3 przeciwników się nie liczy,
chyba, że mnie kryło 2 pozostałych, a pozostali moi gracze leżeli na boisku.

--
    ,-- ._______   -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
   '.  o}      )~                Piotr Błaszyński

Data: 2009-04-24 11:09:20
Autor: L'e-szczur
pytanie przepisy
On 24 Kwi, 10:40, Piotr Blaszynski <pblaszyn...@wi.ps.pl> wrote:
L'e-szczur <leszc...@acn.waw.pl> wrote:

> [...]
> made, missed or touched by an offensive player."

To co przytoczyłeś, nie określa, kiedy piłka jest missed.

Wiem - problem w tym, ze przepisy precyzuja tylko czym jest FGM, a nie FGA. Ale dotkniecie parkietu jest bardzo wyraznym punktem w zyciu pilki. Nie ma juz watpliwosci, ze jest ponizej obreczy, ze nie jest juz w locie opadajacym etc. Stad wlasnie uwazam, ze taka bylaby interpretacja sytuacji. Poza tym mozna poprosic jakiegos fizyka o obliczenie z jakiej wysokosci i pod jakim katem powinna leciec pilka wyrzucona pod wlasnym koszem, zeby miala szanse wpasc do kosza przeciwleglego po odbiciu od parkietu.
[...]

Sedziowie sa szkoleni na pewno co roku, bo przeciez ciagle sa jakies zmiany przepisow.

> Nie. Juz predzej jako zbiorka.

A skąd wiadomo, że to nie było podanie kozłem -> przechwyt.

Zakladam (moze i nieslusznie) ze tuz przed koncowa syrena raczej wykonuje sie rzut niz podaje kozlem. No i zauwaz, ze w tym przypadku "koziol" spadalby z wysokosci wiekszej niz obrecz. A poza tym Tomek mowil o rzucie spod wlasnego kosza. Po nim moze byc tylko zbiorka (indywidualna albo zespolowa). Przy okazjI pojawia sie nastepny problem - skad wiadomo, ze zawodnik podajacy na alley-oop nie wykonywal rzutu? Bo w takim wypadku przeciez zaliczana jest asysta a nie FGA podajacego i zbiorka w ataku zdobywajacego punkty.

> Nie. "For goaltending to occur, the ball, in the judgment of the
> official, must have a chance to score."

I znowu: skąd wiadomo, że nie ma szans.

W tym wypadku nie mam watpliwosci ze subiektywna ocena sedziego bylaby wlasnie taka. Ostatecznie ile znamy przypadkow zdobycia kosza po takim zagraniu? Nie tylko w historii NBA ale w ogole.
Ja próbowałem rzucać kiedyś sporo kozłem za 3 punkty.

W czasie meczow? I jak szybko po takiej probie wedrowales na lawke? ;-)

Da się, ale przed kozłem piłka w zasadzie nie znajduje się powyżej obręczy,
więc GT może być tylko
przed samym koszem.

I jezeli bedziemy w sytuacji, ze pilka po odbiciu od ziemi bedzie znajdowala sie powyzej obreczy, ale w locie w dol i wtedy zostanie zablokowana to bedzie GT.

> [...]
> zawodnik ma prawo dotknac pilki i nie bedzie to zlamaniem przepisow.

Raczej, uznając pierwszą definicję "missed" (Twoją po polsku), to ona nie

Jest. Jezeli pilka znajduje sie w ruchu, po wykonanym rzucie to jest to live ball nawet po zakonczeniu czasu gry. Dlatego nie wolno blokowac buzzer beaterow.

a szanse (na dotknięcie obręczy) ma na pewno większe niż
Śląsk na zdobycie mistrzostwa NBA 2008/2009.

Mysle, ze nawet pilka toczaca sie po parkiecie po zakonczeniu czasu gry ma wieksze szanse na dotkniecie obreczy niz Slask na zdobycie mistrzostwa nawet PLK. Ale nie sadze, zeby byl to dobry powod, zeby wywracac przepisy do gory nogami.

> [...]

chyba, że mnie kryło 2 pozostałych, a pozostali moi gracze leżeli na boisku.
 Przyznawanie asyst w NBA i tak jest potwornie subiektywne, wiec nie mialbym nic przeciwko powyzszej probie obiektywizacji przepisow ;-)

Pozdro

L'e-szczur

Data: 2009-04-24 17:18:34
Autor: Piotr Blaszynski
pytanie przepisy
L'e-szczur <leszczur@onet.eu> wrote:
> [...]

Po co prosić, jak z praktyki wynika, że trzeba mocno rąbnąć piłką w parkiet,
żeby w ogóle doleciała ;). A kątów może być całe spektrum:  prawie płaski - rainbow.

Zakladam (moze i nieslusznie) ze tuz przed koncowa syrena raczej wykonuje sie rzut niz podaje kozlem. No i zauwaz, ze w tym przypadku "koziol" spadalby z wysokosci wiekszej niz obrecz. A poza tym Tomek mowil o rzucie spod wlasnego kosza. Po nim moze byc tylko zbiorka (indywidualna albo zespolowa).

Tomek mówił, ale ja rozszerzyłem rozważania.

Przy okazjI pojawia sie nastepny problem - skad wiadomo, ze zawodnik podajacy na alley-oop nie wykonywal rzutu? Bo w takim wypadku przeciez zaliczana jest asysta a nie FGA podajacego i zbiorka w ataku zdobywajacego punkty. > > > - czy jeżeli obrońca zatrzyma piłkę _przed_ kozłem liczy się to jako

Jak poniżej, kilka razy udało mi się trafić ;) Ponieważ było to w czasach
preinternet, to nie będzie linka.

> Ja próbowałem rzucać kiedyś sporo kozłem za 3 punkty. W czasie meczow? I jak szybko po takiej probie wedrowales na lawke? ;-)

Raz w takim meczu z trenerem, przy dużej przewadze. Ale warto być
przygotowany na każdą okoliczność.

> jest live ball,

Jest. Jezeli pilka znajduje sie w ruchu, po wykonanym rzucie to jest to live ball nawet po zakonczeniu czasu gry. Dlatego nie wolno blokowac buzzer beaterow.

Przecież się z Tobą zgodziłem, ale skoro chcesz, to ustalmy:
- kiedy piłka nie jest "live ball"
- jeśli w skład definicji "live ball" wchodzi "missed" to co owo "missed"
oznacza

> [...]

Mysle, ze nawet pilka toczaca sie po parkiecie po zakonczeniu czasu gry ma wieksze szanse na dotkniecie obreczy niz Slask na zdobycie mistrzostwa nawet PLK. Ale nie sadze, zeby byl to dobry powod, zeby wywracac przepisy do gory nogami.

No właśnie, a nuż boisko w Irlandii będzie nierówne i podskoczy przed samym
koszem.

> [...]
 Przyznawanie asyst w NBA i tak jest potwornie subiektywne, wiec nie mialbym nic przeciwko powyzszej probie obiektywizacji przepisow ;-)

Trochę źle się wyraziłem, chodzi o w miarę spójne i krótkie wytyczne dla
liczących asysty.

--
    ,-- ._______   -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
   '.  o}      )~                Piotr Błaszyński

Data: 2009-04-24 14:01:51
Autor: Tomasz Radko
pytanie przepisy
Piotr Blaszynski pisze:

[...]

Oficjalna odpowiedź NBA:
========================
That [piłka trafia do kosza po koźle] is a legal shot.

As long as the ball is on its way to the basket after the buzzer sounds, it's considered a shot attempt.

It can also be blocked or there can be a goaltend call.
========================

[...]

Ależ asysta z definicji jest przyznawana subiektywnie. W pierwszym sezonie NBA liczba asyst wynosiła 34% FGM. W obecnym - 68% FGM.

pzdr

TRad

Data: 2009-04-24 12:19:21
Autor: lorak
pytanie przepisy
L'e-szczur pisze:
[...]

a gdzie wyczytałeś, że piłka jest martwa w chwili dotknięcia parkietu?

będzie martwa, jeśli sędzia gwizdnie (bo np. czas się skończył), ale to i tak nie wyklucza jeszcze zaliczenia takiego rzutu.

hmm, a wiesz co to jest możliwość?

Data: 2009-04-24 04:11:23
Autor: L'e-szczur
pytanie przepisy
On 24 Kwi, 12:19, lorak <jea...@gmail.com> wrote:
L'e-szczur pisze:

> [...]
> made, missed or touched by an offensive player."

a gdzie wyczytałeś, że piłka jest martwa w chwili dotknięcia parkietu?

Jezeli dotknie go po zakonczeniu czasu to bedzie martwa.

będzie martwa, jeśli sędzia gwizdnie (bo np. czas się skończył), ale to
i tak nie wyklucza jeszcze zaliczenia takiego rzutu.

Tak - i bedzie to rzut niecelny.

> [...]

> touch the basket ring."
> W tym wypadku nie ma mowy o mozliwosci dotkniecia obreczy,

Wiem. I teoretyczna mozliwosc ze pilka dotknie obreczy istnieje nawet
jesli mowimy o pile lezacej u kogos w torbie w ostatnim rzedzie na
trybunach. Mowa jest o realnej i dajacej sie argumentowac mozliwosci.

Pozdro

L'e-szczur

Data: 2009-04-24 13:24:00
Autor: lorak
pytanie przepisy
L'e-szczur pisze:

[...]

a który przepis o tym mówi?

Wiem. I teoretyczna mozliwosc ze pilka dotknie obreczy istnieje nawet
jesli mowimy o pile lezacej u kogos w torbie w ostatnim rzedzie na
trybunach. Mowa jest o realnej i dajacej sie argumentowac mozliwosci.

szkoda, że tak nie pisałeś gdy była mowa o grze śląska w NBA.

Data: 2009-04-24 02:24:40
Autor: lorak
pytanie przepisy
Tomasz Radko pisze:

> [...]
> - czy sędzia może gwizdnąć koniec meczu, gdy piłka dotknie parkietu?

to zależy od tego czy czas się skończył. ale kosz i tak będzie zaliczony.

> - czy gdy po koźle obrońca zatrzyma piłkę liczy się to jako blok?
> - czy jeżeli obrońca zatrzyma piłkę _przed_ kozłem liczy się to jako goaltending? :)

technicznie rzecz biorąc odpowiedziami powinno być tak i tak. ale te dwie sytuacje już za bardzo zależą do interpretacji sędziów.

Data: 2009-04-24 09:01:36
Autor: Szczepan Radzki
pytanie przepisy
lorak pisze:
Tomasz Radko pisze:

> [...]
 > - czy sędzia może gwizdnąć koniec meczu, gdy piłka dotknie parkietu?

to zależy od tego czy czas się skończył. ale kosz i tak będzie zaliczony.

Więc jeśli czas się skończy nie będzie zaliczony? A jeśli odbije się od parkietu w czasie to tak? Czyli parkiet traktujemy jako sędziego/zawodnika?

> [...]

technicznie rzecz biorąc odpowiedziami powinno być tak i tak. ale te dwie sytuacje już za bardzo zależą do interpretacji sędziów.

Ale jeśli piłka przed kozłem jest poniżej obręczy to dlaczego miałby być goaltending?

Szczepan Radzki

Data: 2009-04-24 12:28:34
Autor: lorak
pytanie przepisy
Szczepan Radzki pisze:
lorak pisze:
Tomasz Radko pisze:

> [...]

Więc jeśli czas się skończy nie będzie zaliczony? A jeśli odbije się od parkietu w czasie to tak? Czyli parkiet traktujemy jako sędziego/zawodnika?

parkiet traktujemy jako parkiet.

> [...]

Ale jeśli piłka przed kozłem jest poniżej obręczy to dlaczego miałby być goaltending?

ok, racja.

Data: 2009-04-24 13:42:33
Autor: Tomasz Radko
pytanie przepisy
Szczepan Radzki pisze:

> [...]

Ale jeśli piłka przed kozłem jest poniżej obręczy to dlaczego miałby być goaltending?

A jeśli jest powyżej?

pzdr

TRad

Data: 2009-04-24 15:04:53
Autor: Szczepan Radzki
pytanie przepisy
Tomasz Radko pisze:
Szczepan Radzki pisze:

> [...]

Ale jeśli piłka przed kozłem jest poniżej obręczy to dlaczego miałby być goaltending?

To tak jak w przypadku każdego innego rzutu lecącego w stronę kosza.

Szczepan Radzki

Data: 2009-04-24 15:34:48
Autor: Hexenmeister
pytanie przepisy
Szczepan Radzki pisze:
Tomasz Radko pisze:
Szczepan Radzki pisze:

> [...]

A jeśli jest powyżej?

To tak jak w przypadku każdego innego rzutu lecącego w stronę kosza.

A jeśli piłka jest w locie opadającym powyżej kosza, ale ten lot jest już po odbiciu od parkietu?

HM

Data: 2009-04-24 17:19:06
Autor: Szczepan Radzki
pytanie przepisy
Hexenmeister pisze:
Szczepan Radzki pisze:
Tomasz Radko pisze:
Szczepan Radzki pisze:

> [...]

A jeśli piłka jest w locie opadającym powyżej kosza, ale ten lot jest już po odbiciu od parkietu?

Nie wiem. Zakładam, że będzie to również gt.

Szczepan Radzki

Data: 2009-04-24 15:35:49
Autor: Tomasz Radko
pytanie przepisy
Szczepan Radzki pisze:
Tomasz Radko pisze:
Szczepan Radzki pisze:

> [...]

A jeśli jest powyżej?

To tak jak w przypadku każdego innego rzutu lecącego w stronę kosza.

No dobra, a jeśli to jest podanie do alley oop? Jak odróżnić niecelny rzut od podania?

pzdr

TRad

Data: 2009-04-24 17:19:59
Autor: Szczepan Radzki
pytanie przepisy
Tomasz Radko pisze:
Szczepan Radzki pisze:
Tomasz Radko pisze:
Szczepan Radzki pisze:

> [...]

No dobra, a jeśli to jest podanie do alley oop? Jak odróżnić niecelny rzut od podania?

Ty pytasz serio?

Szczepan Radzki

Data: 2009-04-24 09:03:36
Autor: Hexenmeister
pytanie przepisy
lorak pisze:
Tomasz Radko pisze:
> [...]

technicznie rzecz biorąc odpowiedziami powinno być tak i tak. ale te dwie sytuacje już za bardzo zależą do interpretacji sędziów.

Moim zdaniem odpowiedź brzmi 2xNIE, bo rzut kończy się gdy piłka jest w locie opadającym poniżej obręczy.

HM

Data: 2009-04-24 20:35:35
Autor: Pawel Grzeda
pytanie przepisy
Rasheed pisze:
Czy zawodnik rzucajacy do kosza, po własnym airballu może zebrać piłke??

Moze.

pozdr
PG

pytanie przepisy