pytanie w temacie ronda

Data: 2011-07-28 08:12:23
Autor: Javelin
pytanie w temacie ronda
Witam!

W liście od "Haha" datowanym 27 lipca 2011 (22:25:58) napisano:

Pytanie brzmi : czy osoba B miała chociaż trochę racji ? Czy w
przypadku zderzenia jest szansa wykazania winy osoby która wcześniej
była na rondzie ? Jeżeli drugi samochód zaczął wjeżdzać na rondo i
jego połowa była już na rondzie to znaczy że jest na rondzie (i
wypadałoby mu drogi nie zajeżdzać) czy jeszcze nie (i musi wszystkim
na rondzie ustąpić) ?

Pierwszeństwo  ma  osoba  jadąca pasem zewnętrznym. Osoba jadąca pasem
wewnętrznym  aby  zjechać z ronda wcześniej musi zmienić pas a to jest
chyba  logiczne  że  przed  wykonaniem  tego manewru należy przepuścić
wszystkich  jadących  swoim pasem. Natomiast moim zdaniem osoba będąca
na   rondzie  i  planująca  go  opuścić  sygnalizując  to  odpowiednio
wczesniej ma pierwszeństwo przed osobą włączającą się w tym wypadku do
ruchu.  Wszystko  zależy  od  tej konkretnej sytuacji, gdzie doszło do
kolizji,  kto  sygnalizował a kto nie wykonanie manewru, itd. Sytuacja
raczej nie do rozwiązania "teoretycznie" bez oględzin miejsca

--
Javelin
Kraków

Data: 2011-07-28 08:47:47
Autor: Cavallino
pytanie w temacie ronda
Użytkownik "Javelin" <sicorka@o2.pl> napisał w wiadomości news:

Natomiast moim zdaniem osoba będąca
na   rondzie  i  planująca  go  opuścić  sygnalizując  to  odpowiednio
wczesniej ma pierwszeństwo przed osobą włączającą się w tym wypadku do
ruchu.

A kto się niby włączał do ruchu?
Zanim odpowiesz sprawdź co to oznacza.

Data: 2011-07-28 09:09:47
Autor: Javelin
pytanie w temacie ronda
Witam!

W liście od "Cavallino" datowanym 28 lipca 2011 (08:47:47) napisano:

[...]

Dobrze  wiesz  co  miałem  na  myśli,  więc czepianie się na siłę jest
bezsensowne.  Gdybyś  jednak przypadkiem nie wiedział to był taki twór
który nazywa się skrótem myślowym. --

Data: 2011-07-28 09:16:23
Autor: Cavallino
pytanie w temacie ronda
Użytkownik "Javelin" <sicorka@o2.pl> napisał w wiadomości news:952869287.20110728090947o2.pl...
[...]

Nie jest, bo gdyby faktycznie było tak jak to nazwałeś, sytuacja byłaby bardziej jasna, a przecież może istnieć rondo na które wjazd jest ze strefy zamieszkania.

Rozumiem że chodziło Ci o pierwszeństwo przed osobą wjeżdżającą na rondo?

Data: 2011-07-28 09:24:21
Autor: Javelin
pytanie w temacie ronda
Witam!

W liście od "Cavallino" datowanym 28 lipca 2011 (09:16:23) napisano:

Rozumiem że chodziło Ci o pierwszeństwo przed osobą wjeżdżającą na rondo?

Tak, dokładnie to miałem na myśli

Data: 2011-07-28 09:19:02
Autor: cef
pytanie w temacie ronda
Javelin wrote:

A kto się niby włączał do ruchu?
Zanim odpowiesz sprawdź co to oznacza.

Dobrze  wiesz  co  miałem  na  myśli,  więc czepianie się na siłę jest
bezsensowne.

Ale on ma akurat rację. Potem pełno takich na drodze, którym
wszystko  jedno czy omijają, wymijają czy wyprzedzają i nie wiedzą
kiedy co jest dozwolone.

Data: 2011-07-28 08:59:22
Autor: Haha
pytanie w temacie ronda
Javelin wrote:
Witam!

kolizji,  kto  sygnalizował a kto nie wykonanie manewru, itd. Sytuacja
raczej nie do rozwiązania "teoretycznie" bez oględzin miejsca

No niestety. Wydaje mi się, że sygnalizowanie zmiany pasa było
na zasadzie "migne sobie na ułamek sekundy w połowie manewru" ale
mogę się mylić.

Bardziej mnie interesuje to czy z takiego ronda można sobie zjechać na dowolny
pas. Znalazłem różne opinie na ten temat ale nikt tego nie potafi poprzeć
żadnymi przepisami.

Data: 2011-07-28 10:21:27
Autor: Myjk
pytanie w temacie ronda
Thu, 28 Jul 2011 08:59:22 +0200, Haha
Bardziej mnie interesuje to czy z takiego ronda można sobie zjechać na dowolny pas.

Można, o ile nikomu się nie zajedzie drogi.

--
Pozdor Myjk
xcarlink *MP3* player

Data: 2011-07-28 12:03:35
Autor: Excite
pytanie w temacie ronda
W dniu 2011-07-28 08:59, Haha pisze:
Znalazłem różne opinie na ten temat ale nikt tego nie potafi poprzeć
żadnymi przepisami.

Do puki w PORD nie pojawi się pojęcie ronda z opisem zasad na nim panujących to zawsze tak będzie że co osoba to odmienna interpretacja. Ronda w przepisach praktycznie nie istnieją, zasady jazdy po nich to tylko przyjęta przez pewne grupy zawodowe interpretacja zasad ogólnych plus dopowiedzenie tego co w przepisach brakuje.

Data: 2011-07-28 12:36:16
Autor: Javelin
pytanie w temacie ronda
Witam!

W liście od "Excite" datowanym 28 lipca 2011 (12:03:35) napisano:

[...]

Bez  przesady.  Zgodnie  z  poruszonym już w tej dyskusji art. 22 PORD
opuszczamy  rondo zbliżając się maksymalnie do prawej krawędzi jezdni.
Wyjazd  z  ronda  traktujemy jak "coś na kształt" skrzyżowania i tyle,
chyba że organizacja ruchu mówi inaczej.
Żadne  dodatkowe  regulacje  nie  sa potrzebne. Potrzebna jest jedynie
prawidłowa  edukacja  kierowców  oraz  skuteczne  karanie  za  łamanie
obowiązujących  przepisów, z czasem nawet oporni będą pokonywali rondo
prawidłowo.

Data: 2011-07-28 11:44:16
Autor: Waldek Godel
pytanie w temacie ronda
Dnia Thu, 28 Jul 2011 12:36:16 +0200, Javelin napisał(a):

[...]

A co z rondami z których wyjazdy mają po dwa pasy?

--
Pozdrowienia, Waldek Godel
Zapytaj, czy mógłby tego nie robić.

Data: 2011-07-28 12:47:04
Autor: Javelin
pytanie w temacie ronda
Witam!

W liście od "Waldek Godel" datowanym 28 lipca 2011 (12:44:16) napisano:

[...]

A  jak skręcasz z drogi dwupasmowej w drogę dwupasmową to  robisz to z
lewego pasa żeby zająć lewy pas?

Data: 2011-07-28 11:56:29
Autor: Waldek Godel
pytanie w temacie ronda
Dnia Thu, 28 Jul 2011 12:47:04 +0200, Javelin napisał(a):

[...]

Tak. I z prawego, żeby zająć prawy, chyba, że znaki nakazują inaczej. Bo
inaczej dwa i więcej pasów na skrzyżowaniu nie mają żadnego sensu.
Zresztą większość wielopasmowych rond ma właśnie takie oznakowanie,
wyraźnie pozwalające tak robić.

Data: 2011-07-28 13:00:41
Autor: Javelin
pytanie w temacie ronda
Witam!

W liście od "Waldek Godel" datowanym 28 lipca 2011 (12:56:29) napisano:

[...]

Ale  zdajesz  sobie sprawę z tego że jeżeli nie jest inaczej oznaczone
to  ten  z  prawego  pasa  może  pojechać  prosto  i  musisz  go wtedy
przepuścić?  I  gdzie  tu  wtedy sens blokowania lewego pasa? Poza tym
skręcając  w  ten  sposób  łamiesz  art. 22 pkt. 2 nakazujący zjazd do
krawędzi jezdni przed wykonaniem manewru skrętu.

Data: 2011-07-28 12:03:26
Autor: Waldek Godel
pytanie w temacie ronda
Dnia Thu, 28 Jul 2011 13:00:41 +0200, Javelin napisał(a):

[...]

Niestety może i trzeba na to uważać. To jest skutek braku rozwoju PoRD wraz
z rozwojem dróg.
A skoro konstrukcja skrzyżowania jest sprzeczna z artykułem, to już trudno.
Zazwyczaj wielopasmowe rondo jest tam, gdzie jest duży ruch. Jakby wszyscy
zaczęłi zjeżdżać tylko z prawego pasa, to momentalnie rondo by się
zakorkowało taką zwężką.

Data: 2011-07-28 17:44:34
Autor: RoMan Mandziejewicz
pytanie w temacie ronda
Hello Javelin,

[...]

Jezdnie czy drogę? Bo różnica jest istotna.

Może po skręcie zająć dowolny pas ale obowiązek ustąpienia pojazdowi z
prawej masz zawsze.

--
Best regards,

Data: 2011-07-29 07:17:16
Autor: Javelin
pytanie w temacie ronda
Witam!

W liście od "RoMan Mandziejewicz" datowanym 28 lipca 2011 (17:44:34) napisano:

Jezdnie czy drogę? Bo różnica jest istotna.

Jezdnię

Może po skręcie zająć dowolny pas ale obowiązek ustąpienia pojazdowi z
prawej masz zawsze.

Po  skręcie oczywiście że może zając dowolny, ale czy wolno mu skręcić
z lewego pasa w lewy pas?

Data: 2011-07-29 11:40:13
Autor: RoMan Mandziejewicz
pytanie w temacie ronda
Hello Javelin,

Friday, July 29, 2011, 7:17:16 AM, you wrote:

[...]

Ale niby dlaczego nie? Skoro możesz zając dowolny pas, to może to byc
również pas lewy. Czy Ty aby na pewno wiesz, o co pytasz?

--
Best regards,

Data: 2011-07-29 11:54:48
Autor: Javelin
pytanie w temacie ronda
Witam!

W liście od "RoMan Mandziejewicz" datowanym 29 lipca 2011 (11:40:13) napisano:

Ale niby dlaczego nie? Skoro możesz zając dowolny pas, to może to byc
również pas lewy. Czy Ty aby na pewno wiesz, o co pytasz?

Romku nie tak. Oczywiście że po skręcie możesz zająć lewy pas. Ale czy
wolno  Ci  skręcić z lewego pasa drogi A w lewy pas drogi B jeżeli nie
ma  oznaczonych  pasów  do  skrętu?

Data: 2011-07-29 10:59:44
Autor: Waldek Godel
pytanie w temacie ronda
Dnia Fri, 29 Jul 2011 11:54:48 +0200, Javelin napisał(a):

Romku nie tak. Oczywiście że po skręcie możesz zająć lewy pas. Ale czy
wolno  Ci  skręcić z lewego pasa drogi A w lewy pas drogi B jeżeli nie
ma  oznaczonych  pasów  do  skrętu?

Jak nie wolno, to nie skręcaj, ogranicz się tylko do wjazdu na rondo i jego
opuszczenia.

Data: 2011-07-29 12:41:07
Autor: RoMan Mandziejewicz
pytanie w temacie ronda
Hello Javelin,

Friday, July 29, 2011, 11:54:48 AM, you wrote:

[...]

Może namaluj jakiś obrazek, bo ja cały czas nie mogę pojąć, na czym
polega Twój problem. Bo ja nie widzę tu żadnej wątpliwości, bez
względu na to, czy pasy są namalowane czy nie. Cały czas tłumaczę:
mozesz zając dowolny pas, pod warunkiem ustąpienia pierwszeństwa
nadjeżdżającym z prawej i/lub zgodnie ze znakami. Czego nie rozumiesz?
Zająć pas - nie zmienić pas po skręcie. Zająć go od razu, czyli
wjechać na niego. Jak wielkiej łopaty mam jeszcze uzyć? I jaki przepis
widzisz, który by tego zabraniał?

Zwróć uwagę - cały czas nie piszesz o kierunku skrętu. A ja czytając o
skręcie z lewego pasa mam prawo się domyslać, że chodzi o skręt w
lewo. --
Best regards,

Data: 2011-07-29 12:45:08
Autor: Javelin
pytanie w temacie ronda
Witam!

W liście od "RoMan Mandziejewicz" datowanym 29 lipca 2011 (12:41:07) napisano:

Zwróć uwagę - cały czas nie piszesz o kierunku skrętu. A ja czytając o
skręcie z lewego pasa mam prawo się domyslać, że chodzi o skręt w
lewo.

Ale  cała  dyskusja dotyczy zjazdu z ronda który to zjazd odbywa się w
prawo i o taki skręt mi chodziło. Skręcasz z w prawo z lewego pasa?

Data: 2011-07-29 11:53:42
Autor: Waldek Godel
pytanie w temacie ronda
Dnia Fri, 29 Jul 2011 12:45:08 +0200, Javelin napisał(a):

Ale  cała  dyskusja dotyczy zjazdu z ronda który to zjazd odbywa się w
prawo i o taki skręt mi chodziło. Skręcasz z w prawo z lewego pasa?

Ty pokaż wreszcie to magiczne rondo, bo w zasadzie, poza małymi
popierdółkami, z ronda zjeżdża się na wprost a nie w prawo.
Tymczasem od dwóch dni pieprzysz jakieś głodne kawałki o skrętach na
rondzie nie podając nawet nazwy tego stuffu na którym jedziesz, co
pozwoliłoby nam mieć chociaż przynajmniej podobnie pokręcone wizje.

Data: 2011-07-29 13:00:40
Autor: Javelin
pytanie w temacie ronda
Witam!

W liście od "Waldek Godel" datowanym 29 lipca 2011 (12:53:42) napisano:

[...]

Człowieku  pomyśl  najpierw przez chwilę, wiem że może Cię to zaboleć,
ale  pomyśl  czym  jest  oś  jezdni  na  rondzie, a potem zastanów się
jeszcze  przez  chwilę,  może  Ci  się  spodobać, jak ta oś na rondzie
biegnie.  A na sam koniec rozrysuj sobie czy opuszczając DOWOLNE rondo
w Polsce opuszczasz je na prawo od tej osi czy do końca życia opuszasz
rondo  zgodnie  z osią jezdni na rondzie. Dla ułatwienia narysuj sobie
czy  zjeżdżając  z pasa wewnętrznego przetniesz oś jezdni na rondzie z
lewej na prawą stronę

Data: 2011-07-29 12:02:13
Autor: Waldek Godel
pytanie w temacie ronda
Dnia Fri, 29 Jul 2011 13:00:40 +0200, Javelin napisał(a):

[...]

coś strasznie zafiksowałeś się na tą oś, usiadłeś na coś nieopatrznie czy
jak?
A jeżeli zjeżdzając z ronda pojadę wzdłuż osi jezdni to już eksplodujesz,
czy jeszcze będziesz te głodne kawałki o osiach pociskał?

Data: 2011-07-29 13:07:57
Autor: Javelin
pytanie w temacie ronda
Witam!

W liście od "Waldek Godel" datowanym 29 lipca 2011 (13:02:13) napisano:

[...]

Błagam  nakręć  filmik  jak  opuszczasz  rondo  wzdłuż  osi  jezdni NA
rondzie, która to oś stanowi zamknięty okrąg.

Data: 2011-07-29 12:11:39
Autor: Waldek Godel
pytanie w temacie ronda
Dnia Fri, 29 Jul 2011 13:07:57 +0200, Javelin napisał(a):

Błagam  nakręć  filmik  jak  opuszczasz  rondo  wzdłuż  osi  jezdni NA
rondzie, która to oś stanowi zamknięty okrąg.

Tylko ronda mają oś jezdni? No to jest ciekawe odkrycie.
Próbowałeś kiedyś zobaczyć z góry fotkę jakiegoś ronda? Mówię ci,
niesamowite wrażenia.
Jest taka tajna strona, tylko dla wtajemniczonych, pod adresem (tylko na
miłość boską nie zdradź nikomu), http://maps.google.com i tam jak wypowiesz
tajemne zaklęcie i klikniesz myszkę lewą ręką przez prawe ramie, to ukażą
się zdjęcia lotnicze i satelitarne, no pełny odlot, mówię ci...

Data: 2011-07-29 13:21:46
Autor: Javelin
pytanie w temacie ronda
Witam!

W liście od "Waldek Godel" datowanym 29 lipca 2011 (13:11:39) napisano:

[...]

Oczywiście  że  nie, ale póki co to Ty robisz z siebie idiotę próbując
przekręcać  moje  słowa.  Od  samego  początku  dyskusji mówiłem o osi
jezdni  na rondzie, wiesz, tej części która cały czas idzie po okręgu,
tej  części  której  nazywamy rondem. Gdybyś dalej nie rozumiał, to oś
jezdni  rozdziela  na  dwie  równe  połowy jezdnie NA rondzie które to
biegną  nieprzerwanie  do  okoła  ronda.  To że przy rondzie są zjazdy
które   mają   własne   osie  jezdni  to już jest zupełnie inna bajka.
Jednak  uwaga  przypominam, od samego początku mówiłem o osi jezdni na
rondzie.

Data: 2011-07-29 12:24:38
Autor: Waldek Godel
pytanie w temacie ronda
Dnia Fri, 29 Jul 2011 13:21:46 +0200, Javelin napisał(a):

Oczywiście  że  nie, ale póki co to Ty robisz z siebie idiotę próbując

Nie, no raz, że nie śmiałbym, dwa, że przy blasku mistrza i tak nikt takich
podrygów by nie zauważył

przekręcać  moje  słowa.  Od  samego  początku  dyskusji mówiłem o osi
jezdni  na rondzie, wiesz, tej części która cały czas idzie po okręgu,
tej  części  której  nazywamy rondem. Gdybyś dalej nie rozumiał, to oś

i każdy kto tam wpadnie będzie już tam jeździł dookoła aż do usranej
śmierci?

  rozdziela  na  dwie  równe  połowy jezdnie NA rondzie które to
biegną  nieprzerwanie  do  okoła  ronda.  To że przy rondzie są zjazdy
które   mają   własne   osie  jezdni  to już jest zupełnie inna bajka.

O.. to ciekawe. A podasz jakąś fotkę takiego surrealistycznego ronda z
którego zjazdy nie zaczynają się na samym rondzie? I co się tam robi,
skacze? Fruwa?

Data: 2011-07-29 14:01:24
Autor: Javelin
pytanie w temacie ronda
Witam!

W liście od "Waldek Godel" datowanym 29 lipca 2011 (13:24:38) napisano:

[...]

No  dobrze  widać  trzeba tłumaczyć jak dziecku. Oczywiście że nie, ma
prawo  zjechać  z  ronda  w  zjazd  który znajduje się na prawo od osi
jezdni na rondzie. Tyle że oś znajzdu w żadnym miejscu nie styka się z
osią jezdni na rondzie

[...]

Surreailstycznego?  To możę ty pokaż chociaż jedno rondo gdzie zjazd z
ronda  zaczyna  się na pasie jazdy po rondzie? Póki co jest tak, i nie
chce  być  inaczej,  że  zjazd  z ronda to jest ten punkt styku prawej
krawędzi   jezdni   na  rondzie  oraz  jezdni  prowadzącej  od  ronda.
Poruszając  się  po  lewej stronie tego punktu styku ciągle znajdujesz
się  NA  rondzie  a  nie  na zjeździe. Nie można równocześnie jechać w
prawo  i lewo, nie można równocześnie jechać w przód i tył i nie można
równocześnie  jechać po rondzie i z niego zjeżdżać. Dlatego mówi się o
jeździe  po  rondzie,  zamiarze  zjechania z ronda, zjeżdżaniu z ronda
(przecinanie  punktu  styku  dwócj  jezdni) i zjechani z ronda. Jeżeli
klient  jedzie  po  zewnętrznym pasie to już zjeżdża z ronda czy nadal
jedzie po rondzie?

Data: 2011-07-29 13:09:17
Autor: Waldek Godel
pytanie w temacie ronda
Dnia Fri, 29 Jul 2011 14:01:24 +0200, Javelin napisał(a):

No  dobrze  widać  trzeba tłumaczyć jak dziecku. Oczywiście że nie, ma
prawo  zjechać  z  ronda  w  zjazd  który znajduje się na prawo od osi
jezdni na rondzie.

A jak zjedzie na wprost, wzdłuż osi jezdni która zaczyna się na rondzie i
idzie na wprost to go zastrzelą?

Tyle że oś znajzdu w żadnym miejscu nie styka się z
osią jezdni na rondzie

WOW!!!! Macie już teleportację? Co wy tam palicie, Stopczyk?

Surreailstycznego?  To możę ty pokaż chociaż jedno rondo gdzie zjazd z
ronda  zaczyna  się na pasie jazdy po rondzie? Póki co jest tak, i nie

to co już pokazałem nie wystarczy? Za bardzo nie pasuje do twoich naćpanych
wizji?

Data: 2011-07-29 13:01:12
Autor: RoMan Mandziejewicz
pytanie w temacie ronda
Hello Javelin,

Friday, July 29, 2011, 12:45:08 PM, you wrote:

[...]

Cała dyskusja tak, ale Ty próbowałeś ją uogólnić i sprowadzić do dwóch
dróg, co potem zmieniłeś na dwie jezdnie nie podając kierunku skrętu.
I uparcie brnąłeś.

Jest oczywiste, że obowiązuje art. 22 ust. 2 - o ile znaki nie
zezwalają na odmienne zachowanie.

--
Best regards,

Data: 2011-07-29 13:06:14
Autor: Javelin
pytanie w temacie ronda
Witam!

W liście od "RoMan Mandziejewicz" datowanym 29 lipca 2011 (13:01:12) napisano:

Cała dyskusja tak, ale Ty próbowałeś ją uogólnić i sprowadzić do dwóch
dróg, co potem zmieniłeś na dwie jezdnie nie podając kierunku skrętu.
I uparcie brnąłeś.

Mój błąd że nie uściśliłem.

Jest oczywiste, że obowiązuje art. 22 ust. 2 - o ile znaki nie
zezwalają na odmienne zachowanie.

Czy  Twoim  zdaniem  obie  sytuacje  są  podobne?  Czy  można  ten pkt
zastosować do zachowania na rondzie?

Data: 2011-07-28 12:31:59
Autor: Sebastian Kaliszewski
pytanie w temacie ronda
Haha wrote:
Javelin wrote:
Witam!

[...]

Zajrzyj do PoRD. Po zmianie kierunku na skrzyżowaniu można zająć dowolny pas ruchu (chyba, że jest dodatkowe oznakowanie tego zabraniające, ale to się wyjątkowo rzadko zdarza).

pzdr
\SK

Data: 2011-07-28 14:06:26
Autor: J.F.
pytanie w temacie ronda
Dnia Thu, 28 Jul 2011 08:59:22 +0200, Haha napisał(a):
Bardziej mnie interesuje to czy z takiego ronda można sobie zjechać na dowolny
pas. Znalazłem różne opinie na ten temat ale nikt tego nie potafi poprzeć
żadnymi przepisami.

Bo ich nie ma. W ustawie jest wymienione bodajze raz, ze dwa w
rozporzadzeniu o znakach, a cala reszta to przepisy ogolne, naciagane
interpretacje, lub "co nie jest zakazane jest dozwolone".

J.

pytanie w temacie ronda