[K.P.] rĂłwnowaĹźny system pracy?

Data: 2019-01-22 16:48:59
Autor: maxikey
[K.P.] rĂłwnowaĹźny system pracy?
Dobry wieczór Grupowicze,

nie mogę rozgryźć znaczenia tego pojęcia. W umowie o pracę mam zapis: ustala się dla Pana czas pracy w wymiarze 12 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w pięciodniowym tygodniu pracy w okresie rozliczeniowym wynoszącym 3 miesiące.

Godziny otwarcia zakładu pracy od pn do pt to 9:00 zamknięcia 17:00 a w soboty od 9:00 do 13:00

Czy ten przepis oznacza, że muszę zgodzić się na rozpoczęcie świadczenia pracy już od 8:30 a kończyć o 17:30? (Sprzątanie 8:30 - 9:00 oraz 17:00 o 17:30). Mam wtedy 9 godzin pracy. W Sobotę 5 godzin za które mogę wziąć wolne w ciągu tygodnia?

Jeśli tak, to czy:
1. Po przepracowaniu 9 godzin od Pn do Czwartku, mogę wyjść z pracy w Piątek po 4 godzinach pracy a za pracę w sobotę (5 godzin) mogę wziąć wolne w tygodniu? Co z tymi 40 godzinami? Jak powinien wyglądać mój grafik pracy na Styczeń 2019 zgodnie z kodeksem pracy?

Bardzo dziękuję za objaśnienie, życzę przede wszystkim zdrowia!

Data: 2019-01-23 08:25:57
Autor: Danusia
[K.P.] równoważny system pracy?
Użytkownik "maxikey" <maxknowledge@gmail.com> napisał w wiadomości news:0b0397f3-5908-498e-ae57-4cc465cc8f69googlegroups.com...
[...]

Napisz co to za zakład pracy i na jakim stanowisku masz pracować bo Kodeks Pracy ma dużo wyjątków. Ustalony czas pracy 12 godz to może być od 8.00 do 20.00 i nie ma nic wspólnego z godzinami otwarcia  dla klientów zewnętrznych. Jeżeli to jest sklep to po czasie sprzedaży możesz rozładowywać tira, układać towar na półkach itp.
Ogólna zasada jest jedna - umowę o pracę negocjuje się dotąd aż wszystkie niewiadome zostają wyjaśnione. Czyli wiesz wszystko co i jak bez czytania Kodeksu Pracy i pytania na grupach dyskusyjnych, zanim tą umowę podpiszesz.

pozdr

Data: 2019-01-23 07:48:12
Autor: MAX
W dniu środa, 23 stycznia 2019 08:26:06 UTC+1 użytkownik Danusia napisał:

Napisz co to za zakład pracy i na jakim stanowisku masz pracować bo Kodeks Pracy ma dużo wyjątków.

specjalista ds sprzedaży, operator telekomunikacyjny play

Data: 2019-01-23 08:49:58
Autor: MAX
W dniu środa, 23 stycznia 2019 16:48:14 UTC+1 użytkownik MAX napisał:
> [...]

specjalista ds sprzedaży, operator telekomunikacyjny play

Wychodzi na to, że po 4 dniach pracy po 9 godzin pozostaje mi piątek 4 godziny, a co z Sobotą? Nie mogę przecież mieć 6 godzin pracy?

Data: 2019-01-23 16:59:51
Autor: Budzik
[K.P.] równoważny system pracy?
Użytkownik MAX maxknowledge@gmail.com ...

Napisz co to za zakład pracy i na jakim stanowisku masz pracować bo
Kodeks Pracy ma dużo wyjątków.

specjalista ds sprzedaży, operator telekomunikacyjny play

I masz siedziec w punkcie obsługując klientów i do tego jest potrzebny równoważny czas pracy? ;-D

--
Pozdrawia... Budzik
którzy nie mają już nic do stracenia. "  Janis Joplin

Data: 2019-01-23 09:07:19
Autor: maxknowledge
[K.P.] rĂłwnowaĹźny system pracy?
W dniu środa, 23 stycznia 2019 17:59:52 UTC+1 użytkownik Budzik napisał:
Użytkownik MAX:

> specjalista ds sprzedaży, operator telekomunikacyjny play
> I masz siedziec w punkcie obsługując klientów i do tego jest potrzebny równoważny czas pracy? ;-D

Tak. Mam  tę umowę na czas próbny. Jest 3 pracowników, nie licząc mnie.

Data: 2019-01-23 19:59:51
Autor: Budzik
[K.P.] równoważny system pracy?
Użytkownik  maxknowledge@gmail.com ...

> [...]
potrzebny równoważny czas pracy? ;-D

Tak. Mam  tę umowę na czas próbny. Jest 3 pracowników, nie licząc

W moim pytaniu była juz odpowiedz.
Przeciez rownowazny czas pracy nie jest do tego...

Tak na pierwszy rzut oka - szukaj pracy dalej bo jak pracodawca zaczyna od takich kombinacji to potem moze byc tylko gorzej.

--
Pozdrawia... Budzik
Ze wszystkich rzeczy wiecznych - miłośc jest tą, która trwa najkrócej."

Data: 2019-01-24 09:14:29
Autor: Danusia
[K.P.] równoważny system pracy?
Użytkownik "Budzik" <budzik61@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> napisał w wiadomości news:XnsA9E0D2884CC67budzik61pocztaonetpl127.0.0.1...
Użytkownik  maxknowledge@gmail.com ...
[....]
Tak na pierwszy rzut oka - szukaj pracy dalej bo jak pracodawca zaczyna
od takich kombinacji to potem moze byc tylko gorzej.
Z tego co piszesz umowa jest konstruowana tak aby zrobić z Ciebie niewolnika. Zrób tak jak wyżej radzi Budzik i jeszcze skróć okres próbny bo pewnie Ci za niego nie zapłacą.

Pozdro

Data: 2019-01-24 09:51:42
Autor: Robert Wańkowski
W dniu 2019-01-23 o 20:59, Budzik pisze:
Przeciez rownowazny czas pracy nie jest do tego...
Tak zapytam trochę obok tematu... czy można umieścić w umowie o  pracę (taka jak w wątku) np. zapis, że niedziele będą wolne? Czy z gruntu prawa to zapis nieskuteczny?

Robert

Data: 2019-01-23 09:31:40
Autor: maxknowledge
[K.P.] rĂłwnowaĹźny system pracy?
W dniu środa, 23 stycznia 2019 17:59:52 UTC+1 użytkownik Budzik napisał:

I masz siedziec w punkcie obsługując klientów i do tego jest potrzebny równoważny czas pracy? ;-D

Tak. Mam  tę umowę na czas próbny. Jest 3 pracowników - sprzedawców, nie licząc mnie. Z tego co widzę, to równoważny czas pracy nie zadziała jeśli nie wyrażę na to zgody na podstawie sprawowania opieki nad dzieckiem do lat 4 podstawa prawna art. 178 par. 1 i 2 k.p.

Data: 2019-01-23 08:52:09
Autor: maxknowledge
[...]

specjalista ds sprzedaży, operator telekomunikacyjny play. Wychodzi na to, że w piątek będę pracował 4 godziny a co wtedy z sobotą? Mam mieć 6 dni pracy w tygodniu?!

Data: 2019-01-23 19:08:15
Autor: RadoslawF
W dniu 2019-01-23 o 17:52, maxknowledge@gmail.com pisze:

[...]

Ale okres rozliczeniowy to trzy miesiące a nie tydzień.
Więc po dwu miesiącach z kawałkiem teoretycznie pójdziesz na wolne.

Pozdrawiam

Data: 2019-01-23 13:08:50
Autor: maxknowledge
W dniu środa, 23 stycznia 2019 19:09:13 UTC+1 użytkownik RadoslawF napisał:

Ale okres rozliczeniowy to trzy miesiące a nie tydzień.
Więc po dwu miesiącach z kawałkiem teoretycznie pójdziesz na wolne.

Panie Radku, ale czy zwrócił Pan uwagę jak to się ma jak sprawuję opiekę nad 3 letnim synem?  Znalazłem w Internecie:

"Wprowadzając równoważny system czasu pracy należy pamiętać, że niektórzy pracownicy są wyłączeni z możliwości wydłużenia im dobowego wymiaru czas pracy (mogą pracować jedynie maksymalnie 8 godzin dziennie). Do grupy tej należą:

   (...)
    o osoby sprawujące opiekę nad dzieckiem do lat 4 (Ci pracownicy mogą pracować dłużej w ciągu doby, jeśli wyrażą na to pisemną zgodę)."

podstawa prawna

art 178 § 2. Pracownika opiekującego się dzieckiem do ukończenia przez nie 4 roku życia nie wolno bez jego zgody zatrudniać w godzinach nadliczbowych, w porze nocnej, w systemie czasu pracy, o którym mowa w art. 139, jak również delegować poza stałe miejsce pracy. Jutro wysyłam do kadr oświadczenie o braku zgody na pracę dłuższą niż 8 godzin.

Data: 2019-01-24 02:25:49
Autor: RadoslawF
W dniu 2019-01-23 o 22:08, maxknowledge@gmail.com pisze:

Ale okres rozliczeniowy to trzy miesiące a nie tydzień.
Więc po dwu miesiącach z kawałkiem teoretycznie pójdziesz na wolne.

Panie Radku, ale czy zwrócił Pan uwagę jak to się ma jak sprawuję opiekę nad 3 letnim synem?

Po to się wprowadza system równoważny aby można było pracownika
zmusić do pracy dłużej niż 8 godzin na dobę. Pracownik nie musi
się zgodzić na takie warunki. Ale pracodawca może nie chcieć pracownika
który się nie zgodzi.

Pozdrawiam

Data: 2019-01-24 09:32:28
Autor: Kviat
[...]

Z tego co zrozumiałem, możesz wyrazić pisemną zgodę, a nie pisemną niezgodę...

Dopóki zgody nie wyrazisz, nie mogą nakazać Ci pracować dłużej.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2019-01-24 09:44:00
Autor: Kviat
W dniu 2019-01-24 o 09:32, Kviat pisze:
[...]

Jeszcze dopowiem.
Nie musisz składać oświadczenia, że się nie zgadzasz, bo tracisz "elastyczność".
Może być tak, że w jakimś dniu zechcesz/będziesz mógł robić nadgodziny i wtedy wyrazisz zgodę "zgadzam się na pracę w nadgodzinach/w porze nocnej w dniu..."

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2019-01-24 00:51:46
Autor: MAX
W dniu czwartek, 24 stycznia 2019 09:44:00 UTC+1 użytkownik Kviat napisał:

> [...]

Może być tak, że w jakimś dniu zechcesz/będziesz mógł robić nadgodziny i wtedy wyrazisz zgodę "zgadzam się na pracę w nadgodzinach/w porze nocnej w dniu..."

O to mi chodziło. Ale nie jestem pewny co do tego, że oni muszą mieć moją zgodę. Wydaje mi się, że powinienem oświadczyć ten stan rzeczy. Nie rozumiem jednak swoich przedmówców - dlaczego mieliby mi nie zapłacić skoro niektórzy z pracowników są tam od 10 lat i mają normalnie płacone.

Data: 2019-01-24 10:59:49
Autor: Budzik
[K.P.] równoważny system pracy?
Użytkownik MAX maxknowledge@gmail.com ...

Nie rozumiem jednak swoich przedmówców - dlaczego mieliby mi nie
zapłacić skoro niektórzy z pracowników są tam od 10 lat i mają
normalnie płacone.

Jaki jest cel rownowaznego czasu pracy na stanowisku sprzedawca?

--
Pozdrawia... Budzik
"Jest tylko jedna kategoria ludzi, którzy myślą więcej o pieniądzach

Data: 2019-01-24 12:04:07
Autor: Liwiusz
W dniu 2019-01-24 o 11:59, Budzik pisze:
[...]

Aby stosować zmiany dłuższe niż 8 godzin.

--
Liwiusz

Data: 2019-01-25 06:19:31
Autor: Kris
W dniu czwartek, 24 stycznia 2019 12:00:02 UTC+1 użytkownik Budzik napisał:

Jaki jest cel rownowaznego czasu pracy na stanowisku sprzedawca?

A co widzisz w tym dziwnego?

Data: 2019-01-25 06:45:54
Autor: maxknowledge
[K.P.] rĂłwnowaĹźny system pracy?
W dniu piątek, 25 stycznia 2019 15:19:33 UTC+1 użytkownik Kris napisał:

A co widzisz w tym dziwnego?

Czemu mieliby mi nie zapłacić jeśli przepracuję w miesiącu 168 godzin? I w jaki sposób można skrócić okres próbny?

Data: 2019-01-25 00:31:42
Autor: Kviat
W dniu 2019-01-24 o 09:51, MAX pisze:
[...]

Nie ma wątpliwości, że muszą mieć Twoją zgodę.

Wydaje mi się, że powinienem oświadczyć ten stan rzeczy.

Nie musisz oświadczać niezgody. Bo niezgoda jest zapisana w prawie.
Jedyne co musisz (jeżeli chcesz/masz możliwość), to wyrazić zgodę.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2019-01-25 01:30:33
Autor: MAX
W dniu piątek, 25 stycznia 2019 00:31:44 UTC+1 użytkownik Kviat napisał:

> [...]

Nie musisz oświadczać niezgody. Bo niezgoda jest zapisana w prawie.
Jedyne co musisz (jeżeli chcesz/masz możliwość), to wyrazić zgodę.

Panie Piotrze, bardzo dziękuję za Pana wypowiedź, czy nadużyłbym Pana uprzejmości gdybym mógł dopytać Pana o najważniejszą rzecz:

Podpisując umowę o pracę 1 Etat o równoważny czas pracy zgodziłem się do wydłużenie dniówki powyżej 40 godzin w tygodniu (pow. 8 godzin na dobę)

Bardzo proszę o Pana zdanie Pozdrawiam
Maksymilian - Max

Data: 2019-01-25 13:57:16
Autor: Kviat
W dniu 2019-01-25 o 10:30, MAX pisze:
[...]

Moje zdanie na jaki temat?

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2019-01-25 05:54:24
Autor: maxknowledge
[K.P.] rĂłwnowaĹźny system pracy?
W dniu piątek, 25 stycznia 2019 13:57:22 UTC+1 użytkownik Kviat napisał:

Moje zdanie na jaki temat?

Przepraszam. Jeśli podpisałem umowę z równoważnym systemem muszę oświadczyć że nie wyrażam zgodę? Czy pracodawca musi mieć moją zgodę?

Pozdrawiam Max

Data: 2019-01-25 17:03:29
Autor: Kviat
W dniu 2019-01-25 o 14:54, maxknowledge@gmail.com pisze:
[...]

Wróciłem do pierwszego posta:

"W umowie o pracę mam zapis: ustala się dla Pana czas pracy w wymiarze 12 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w pięciodniowym tygodniu pracy w okresie rozliczeniowym wynoszącym 3 miesiące."

oraz KP:
[...]

Umowa o pracę musi zawierać wymiar etatu, ale nie musi zawierać systemu czasu pracy, a skoro zamieścili to w umowie jako jeden z warunków zatrudnienia, a Ty się na te warunki zgodziłeś, to mają Twoją zgodę. Przecież widziałeś co podpisujesz.
Jeżeli nie chciałeś pracować 12 godzin na dobę, to dlaczego podpisałeś taką umowę?

Inną kwestią jest to, czy opiekę nad dzieckiem do lat 4 sprawowałeś już podczas podpisywania umowy, czy zacząłeś sprawować po podpisaniu (np. w takcie zatrudnienia urodziło Ci się dziecko, czy coś...)

Co innego, gdybyś w umowie miał zawarty tylko wymiar etatu i już jako pracownikowi chcieli zmienić Ci system godzinowy, czy kazali pracować w nocy, to wtedy musieli by mieć dodatkową zgodę.

Cofnięcie tej zgody wymusza co najmniej zmianę warunków umowy o pracę (aneks?), a w praktyce jej wypowiedzenie.

Ale to tylko moje zdanie. To grupa dyskusyjna, więc nie traktuj tego co wyczytasz na grupach zbyt poważnie. Raczej powinieneś się skonsultować z jakimś prawnikiem w realu, przedstaw mu pełny obraz sytuacji i dokumenty, bo tutaj możemy sobie jedynie luźno pogadać.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2019-01-25 06:06:28
Autor: maxknowledge
[K.P.] rĂłwnowaĹźny system pracy?
W dniu piątek, 25 stycznia 2019 13:57:22 UTC+1 użytkownik Kviat napisał:

Moje zdanie na jaki temat?

Przepraszam. Jeśli podpisałem umowę z równoważnym systemem muszę oświadczyć że nie wyrażam zgody na pracę przez 6 dni? Czy pracodawca musi mieć moją zgodę? Pozdrawiam Max

Data: 2019-01-25 20:29:03
Autor: Kubuś Puchatek
W dniu 25.01.2019 o 00:31 <Kviat> pisze:

[...]

Gdzie w art. 139 jest wspomniane coś o równoważnym systemie pracy?

Pozdrawiam
Piotr

Pozdrawiam
Kamil

Data: 2019-01-25 21:21:13
Autor: Kviat
W dniu 2019-01-25 o 20:29, Kubuś Puchatek pisze:
[...]

Kurcze. Masz rację, równoważny to art 135.
139 to przerywany.

Zasugerowałem się... i poleciałem z (zawodnej ;)) pamięci. Dziękuję za zwrócenie uwagi.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2019-01-25 17:09:59
Autor: maxknowledge
W dniu piątek, 25 stycznia 2019 21:21:15 UTC+1 użytkownik Kviat napisał:

> [...]

139 to przerywany.

Zasugerowałem się... i poleciałem z (zawodnej ;)) pamięci. Dziękuję za zwrócenie uwagi.

Dziwi mnie to co stwierdził Budzik albowiem:
" wykonywania pracy w wyższym dobowym wymiarze czasu pracy niż 8 godzin, nawet jeśli pracownik ten jest zatrudniony w systemie czasu pracy, w którym praca jest wykonywana ponad 8 godzin dobowo (art. 148 pkt 3 Kodeksu pracy), np. w równoważnym systemie czasu pracy (za czas nieprzepracowany w związku ze zmniejszeniem wymiaru czasu pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia),"

Czyli prawo do wynagrodzenia zachowuje i ciągłość umowy też. Czemu miałbym nie otrzymać wynagrodzenia i dostać wypowiedzenie? https://kadry.infor.pl/kadry/indywidualne_prawo_pracy/uprawnienia_rodzicielskie/407449,Czy-pracownik-opiekujacy-sie-dzieckiem-do-4-lat-moze-wybrac-sposrod-przyslugujacych-mu-uprawnien-te-ktore-sa-dla-niego-najdogodniejsze.html

Pozdrawiam,

Data: 2019-01-25 17:26:58
Autor: maxknowledge
[K.P.] rĂłwnowaĹźny system pracy?
Znalazłem jeszcze to:

Zgodnie z art. 178 § 2 Kodeksu pracy pracownika opiekującego się dzieckiem do ukończenia przez nie 4 roku życia nie wolno bez jego zgody zatrudniać w godzinach nadliczbowych, w porze nocnej, w systemie przerywanego czasu pracy, jak również delegować poza stałe miejsce pracy. Ponadto, czas pracy takiego pracownika - jeśli jest on zatrudniony w systemie równoważnego czasu pracy, przy pracy w ruchu ciągłym, w systemie skróconego tygodnia pracy lub w systemie pracy weekendowej - nie może przekraczać 8 godzin na dobę (art. 148 Kodeksu pracy).

Podstawa prawna: - art. 148, 151 § 1, 178 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku -  Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 1998 roku, Nr 21, poz. 94 ze zmianami).

[K.P.] rĂłwnowaĹźny system pracy?