ramy stalowe vs. aluminiowe

Data: 2009-10-29 08:22:46
Autor: piotrt
ramy stalowe vs. aluminiowe
Witam!
....no własnie - jak to jest komfortem jazdy na rowerze zbudowanym na
ramie stalowej? Producenci chwal± się że stal lepiej tłumi drgania od
alu i w jeĽdzie po mie¶cie rowery z takimi ramami s± wygodniejsze. Sam
jeĽdziłem wyłacznie na aluminium. Macie jakie¶ do¶wiadczenia w tym
względzie? Czuć różnice czy to raczej bełkot marketingowy?

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2009-10-29 10:36:42
Autor: tadek
ramy stalowe vs. aluminiowe
On 29 PaĽ, 16:22, piotrt <piotr.taras...@gmail.com> wrote:
[...]

ja tam uważam tylko stalowe ramy wysokiej klasy.

Data: 2009-10-29 19:43:00
Autor: Wooyek
ramy stalowe vs. aluminiowe
[...]

Poruszasz bardzo niebezpieczny temat ;)

Różne s± pogl±dy na ten temat, bo też różnie ludzie odczuwaj± takie niuanse. Możemy się więc licytować, czy więcej jest tych, dla których stal nierówno¶ci terenu przekazuje łagodniej, czy też tych, którzy uważaj±, że i tak dużo więcej mog± dać opony, gripy itd.

Natomiast faktem jest, że w zasadzie każde rzetelne Ľródło (czyli nie opinia jednej osoby na grupie dyskusyjnej/forum internetowym) przystaje na t± pierwsz± wersję. Tzn. hardtail zawsze będzie hardtailem, ale jednak stalowy będzie bardziej komfortowy, będzie dawał specyficzny, "stłumiony" feeling.

Na koniec jednak wspomnę, że wysokiej klasy, odpowiednio cieniowana rama aluminiowa może się do stali zbliżyć pod tym względem - tak jest np. w Scott'cie Scale, którego do dzisiaj ujeżdżałem. W przyszłym tygodniu składam rower na ramie stalowej - zobaczymy, na ile potwierdz± się moje odczucia.

Data: 2009-11-03 11:02:47
Autor: Jacek
ramy stalowe vs. aluminiowe

Użytkownik "Wooyek" <wooyek@(nospam)epf.pl> napisał w wiadomo¶ci news:hccnnl$kcn$1inews.gazeta.pl...
[...]

Racj± jest że aluminium może się  zbliżyć do sali  ale  tylko do niższej półki
Mój pierwszy profesjonalny rower To Rama CRMO Marina  TeamMarine   potem wsiadłem na alu meridy i to takie z wyższej półki   więc  moja opinia powinna być miarodajna
PRAWDˇ  jest iż profesjinalne ramy stalowe  o wiele  lepiej tłumi±  drgania niż aluminium    ale  mowa  o profesjinalnych  cieniowanych ramach   takich jakich na rynku teraz ze ¶wiec± szukać

Pozdrawiam wzsystkich

Data: 2009-11-03 12:17:56
Autor: Wojtek
ramy stalowe vs. aluminiowe
Jacek pisze:
[...]

Znaczy, miałe¶ dwa identycznie takie same rowery, różni±ce się wył±cznie materiałem ramy... o identycznej geometrii... identycznie ustawiony kokpit, oczywi¶cie identyczne komponenty, przeprowadziłe¶ próby raz za razem na tej samej ¶cieżce i zauważyłe¶ dyssypację wysokich częstotliwo¶ci?
Masz bardzo czuły tyłek ;)

Dyssypacja wysokich/¶rednich częstotliwo¶ci (wysokie nie występuj± za często) może być wyczuwalna na szosie, kiedy ¶migamy z prędko¶ci± ¶wiatła po bardzo gruboziarnistym asfalcie... I to też nie jestem pewien, czy zawsze wyczujemy różnicę.

Ramy stalowe po prostu na ogół s± BARDZIEJ GIĘTKIE! Dlatego też wprowadzono inne materiały. Oczywi¶cie można zrobić tak sztywn± ramę stalow± jak alu czy kompozyt, tyle że będzie ważyć 50% więcej (?)

Słowem, wyczuwalna różnica w dyssypacji wysokich częstotliwo¶ci (szczególnie w mtb) to raczej URBAN LEGEND, nie poparty żadnymi dowodami i faktami inżynierskimi.
Zrób tak wiotk± ramę alu jak rama stalowa, odczucia będ± podobne.

Jest grupa ludzi, którzy dalej wierzy w ¶więtego mikołaja ;) ale proszę, nie dorabiajmy do tego całej filozofii.

--
Pozdrawiam,
Wojtek

Dodaj cz do pota odpowiadaj±c prywatnie

Data: 2009-11-03 12:27:30
Autor: Coaster
ramy stalowe vs. aluminiowe
Wojtek wrote:
Jacek pisze:
[...]

Nie, nie dla tego.

Oczywi¶cie można zrobić tak sztywn± ramę stalow± jak alu czy kompozyt, tyle że będzie ważyć 50% więcej (?)

Niby po co?

[...]

Jasne. Pelno jest wkolo aluminiowych sprezyn, resorow, kusz, itp.
Ty tworzysz filozofie, ze nie ma roznicy miedzy stala a aluminium. Prawda, jak zwykle, lezy po srodku.

--
PoZdR
increasing the risk of pinch flats."

Data: 2009-11-03 12:40:32
Autor: Wojtek
ramy stalowe vs. aluminiowe
Coaster pisze:

Jasne. Pelno jest wkolo aluminiowych sprezyn, resorow, kusz, itp.
Ty tworzysz filozofie, ze nie ma roznicy miedzy stala a aluminium. Prawda, jak zwykle, lezy po srodku.

Wybacz, skupię się tylko na tym argumencie gdyż wyja¶nia wszystko...

Primo: pokaż (zacytuj) że gdzie¶ w swoje wypowiedzi napisałem, że NIE MA RÓŻNICY pomiędzy aluminium a stal±.

Wtóre... a widziałe¶ kiedy¶ ramę z ciasta (waniliowego)? Albo na przykład silnik spalinowy z drewna? ;)
Więc nie robi się sprężyn z aluminum bo ten materiał NIE NADAJE się do tych zastosowań. Po prostu pękł by był po paru wygięciach...

Rama rowerowa NIE MA RESOROWAĆ! Co najwyżej ma dyssypować energię. Więc jeżeli kto¶ zrobi ramę która tylko resoruje - życzę powodzenia w znalezieniu klientów ;)

Data: 2009-11-03 19:10:43
Autor: Tomasz Kordat
ramy stalowe vs. aluminiowe
Wojtek pisze:
Jacek pisze:
[...]

Ale wiesz o tym, że bredzisz?

TK

Data: 2009-11-03 22:40:22
Autor: Wojtek
ramy stalowe vs. aluminiowe
Tomasz Kordat pisze:

Ale wiesz o tym, że bredzisz?

Wiem, że jeste¶ pacanem

Data: 2009-11-04 20:01:53
Autor: Tomasz Kordat
ramy stalowe vs. aluminiowe
Wojtek pisze:
Tomasz Kordat pisze:

Ale wiesz o tym, że bredzisz?

Wiem, że jeste¶ pacanem

Co bierzesz?

TK

Data: 2009-10-29 21:33:19
Autor: Wojtek
ramy stalowe vs. aluminiowe
piotrt pisze:
[...]

Nie mam do¶wiadczenia z ramami stalowymi za 2k USD ale z tymi tańszymi, cr-mo jak najbardziej.
Powiem tak (temat dotyczy mtb?) - jeżeli spodziewasz się wzrostu komfortu jazdy to zapomnij. Jak już pisano, mniej ci¶nienia i bardziej balonowe opony robi± cuda; cudów po zmianie ramy się nie spodziewaj.

Data: 2009-10-30 14:40:08
Autor: Michał 'miok' RzeĽnik
ramy stalowe vs. aluminiowe
[...]
To raczej zalezy od konstrukcji - przynajmniej takie moje odczucia.
Jezdzilem (i jezdze) na kilku stalowych z sztywnym widelcem i zaleznie
od jego budowy bylo czuc roznice i to spor±.
 Na widelcu z calkowicie prostymi ramionami STRASZNIE bolaly mnie
nadgarstki po jezdzie w terenie, jak i na dziurawym asfalcie,
natomiast te z gietymi ramionami (w szosowce, trekingu) zachowuja sie
inaczej i jest komfortowo (na tyle ile to mozliwe z sztywnym
widelcem), czasami wydaje sie, ze lepiej niz na moim wysluzonym
RSTku :)
A w tylnej czesci, miedzy alu a stal±, jakiej¶ ogromnej roznicy nie
odczuwam, chyba ze po zmianie opon na wezsze/szersze (np. miedzy 42c a
38c)

Data: 2009-10-30 14:48:55
Autor: tadek
ramy stalowe vs. aluminiowe
On 30 PaĽ, 22:40, Michał 'miok' RzeĽnik <michal....@gmail.com> wrote:
> [...]

A w tylnej czesci, miedzy alu a stal±, jakiej¶ ogromnej roznicy nie
odczuwam, chyba ze po zmianie opon na wezsze/szersze (np. miedzy 42c a

masz rację ja po zjeżdzie z przełęczy w Bieszczadach po takiej
kamienistej drodze na HT to my¶lałem że mi ręce w nadgarstkach
popękaj±. Od razu po powrocie do domu założyłem sobie bombera i było
lepiej. Potem dołożyłem jeszcze sztycę amortyzowan± i tera po takim np
bruku mogę jechać bez problemu

Data: 2009-10-31 01:03:57
Autor: Tomasz Kordat
ramy stalowe vs. aluminiowe
tadek pisze:
[...]

Wiekowy chyba jeste¶.

TK

Data: 2009-10-31 00:07:33
Autor: tadek
ramy stalowe vs. aluminiowe
On 31 PaĽ, 01:03, Tomasz Kordat <tomasz.kor...@wuw.peel> wrote:
tadek pisze:

> [...]
> popękaj±. Od razu po powrocie do domu założyłem sobie bombera i było
> lepiej. Potem dołożyłem jeszcze sztycę amortyzowan± i tera po takim np

TK- Ukryj cytowany tekst -

- Pokaż cytowany tekst -

63

Data: 2009-10-30 23:46:05
Autor: Coaster
ramy stalowe vs. aluminiowe
Michał 'miok' RzeĽnik wrote:
[...]

To oczywiste.

[...]

To oczywiste. Liczy sie tez kat glowki ramy.

A w tylnej czesci, miedzy alu a stal±, jakiej¶ ogromnej roznicy nie
odczuwam, chyba ze po zmianie opon na wezsze/szersze (np. miedzy 42c a
38c)

Ciekawe, jakbys czul sie w tylnej czesci na Hetchinsie ;-)
http://www.hetchins.org/504mo-08.htm

--
PoZdR
"If you find yourself standing to accelerate,

Data: 2009-10-30 16:03:41
Autor: Michał 'miok' RzeĽnik
ramy stalowe vs. aluminiowe
On 30 PaĽ, 23:46, Coaster <manyp...@mac.com> wrote:
Michał 'miok' RzeĽnik wrote:
> [...]
> widelcem), czasami wydaje sie, ze lepiej niz na moim wysluzonym
> RSTku :)

To oczywiste. Liczy sie tez kat glowki ramy.
O! Ile to rzeczy mozna sie jeszcze dowiedziec :) Mozesz rozwinac?
Jak podejrzewam mniejsze katy = lepsze "tlumienie"?
A czy kat podsiodlowy wplywa jakos na "latwosc"/przyjemnosc z
pedalowania :]? Znajomy ostatnio cos tam mowil o tym ze holenderki
maja bardzo pochylone rurki podsiodlowe przez co sa wygodniejsze. Tak?

> A w tylnej czesci, miedzy alu a stal±, jakiej¶ ogromnej roznicy nie
> odczuwam, chyba ze po zmianie opon na wezsze/szersze (np. miedzy 42c a
> [...]

Hmmm... pewnie super, bo gdzies wyczytalem, ze wszelkie "zagiecia"
doskonale tlumia drgania, np. rogi, baranek, "motylek"

Data: 2009-10-31 11:00:35
Autor: Wooyek
ramy stalowe vs. aluminiowe
> To oczywiste. Liczy sie tez kat glowki ramy.
O! Ile to rzeczy mozna sie jeszcze dowiedziec :) Mozesz rozwinac?
Jak podejrzewam mniejsze katy = lepsze "tlumienie"?

Tak, bo oczywi¶cie łatwiej jest zginać sztywny widelec, niż go ¶ciskać - a mniejszy k±t sprzyja zginaniu.

A czy kat podsiodlowy wplywa jakos na "latwosc"/przyjemnosc z
pedalowania :]? Znajomy ostatnio cos tam mowil o tym ze holenderki
maja bardzo pochylone rurki podsiodlowe przez co sa wygodniejsze. Tak?

Jak to zwykle bywa: "to zależy" ;)

Bardziej płaski k±t rury podsiodłowej sprawia, że przy tej samej odległo¶ci od suportu siodełko jest niżej - czyli przy pedałowaniu możesz optymalnie prostować nogę, a jak się zatrzymasz na ¶wiatłach, to możesz się podeprzeć praktycznie bez zdejmowania tyłka z siodełka.

Taka idea przy¶wieca holendrom, w przypadku rowerów DH/FR daje to większe pole manewru dla ciała (niżej siodełko), a jednocze¶nie pomaga przy dokręcaniu (wspomniana odległo¶ć).

Tyle że zarówno w holendrach, jak i rowerach gratitacyjnych obci±żenia kolan przy pedałowaniu przeważnie nie s± duże. W rowerach ¶ciganckich i długodystansowych takie k±ty rury podsiodłowej by nie przeszły, bo zajechałby¶ kolana w tempie ekspresowym. No i przeszkadzało by to w podjazdach (¶rodek ciężko¶ci przeniesiony nad tylne koło).

Data: 2009-10-31 10:05:49
Autor: Jan Srzednicki
ramy stalowe vs. aluminiowe
On 2009-10-31, Wooyek wrote:

Bardziej płaski kąt rury podsiodłowej sprawia, że przy tej samej odległości od suportu siodełko jest niżej - czyli przy pedałowaniu możesz optymalnie prostować nogę, a jak się zatrzymasz na światłach, to możesz się podeprzeć praktycznie bez zdejmowania tyłka z siodełka.

Czekaj, czekaj. Mamy ustaloną odległość siodełko - suport, tak? Jakim
cudem kolano miałoby się bardziej prostować przy bardziej pionowym
kÄ…cie?

Data: 2009-10-31 11:14:05
Autor: Wooyek
ramy stalowe vs. aluminiowe
> [...]

Czekaj, czekaj. Mamy ustaloną odległość siodełko - suport, tak? Jakim
cudem kolano miałoby się bardziej prostować przy bardziej pionowym

Mam wrażenie, że coś sobie dopowiedziałeś i/lub czegoś nie zrozumiałeś ;) Przeczytaj jeszcze raz.

Data: 2009-10-31 11:01:59
Autor: Jan Srzednicki
ramy stalowe vs. aluminiowe
On 2009-10-31, Wooyek wrote:
> [...]

kÄ…cie?

Mam wrażenie, że coś sobie dopowiedziałeś i/lub czegoś nie zrozumiałeś ;) Przeczytaj jeszcze raz.

Czytam i ciągle widzę to samo. Możesz napisać dokładnie, co miałes na
myśli?

Data: 2009-11-01 02:16:17
Autor: Wooyek
ramy stalowe vs. aluminiowe

> Mam wrażenie, że coś sobie dopowiedziałeś i/lub czegoś nie
> zrozumiałeś ;) Przeczytaj jeszcze raz.

Czytam i ciągle widzę to samo. Możesz napisać dokładnie, co miałes na
myśli?

1) Odległość suport-siodło jest stała, dopasowana do optymalnego wyprostu nogi.
2) Przy bardziej płaskim kącie rury podsiodłowej siodełko jest niżej.

Nie mam pojęcia, z której części mojej wypowiedzi wywnioskowałeś, że "kolano miałoby się bardziej prostować przy bardziej pionowym kącie" ;)

Data: 2009-11-01 09:46:30
Autor: Jan Srzednicki
ramy stalowe vs. aluminiowe
On 2009-11-01, Wooyek wrote:
> [...]
         ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[..]
[...]

OK, źle napisałem, że akurat przy bardziej pionowym kącie. Ale napisałeś, że
miałoby się bardziej prostować przy danym kącie - no więc dlaczemu?

Data: 2009-11-01 15:54:38
Autor: Wooyek
ramy stalowe vs. aluminiowe
> [...]

OK, źle napisałem, że akurat przy bardziej pionowym kącie. Ale
napisałeś, że miałoby się bardziej prostować przy danym kącie - no

O bosh, coś masz jakiś mały kryzys czytania ze zrozumieniem... ;) Gdzie Ty to widzisz, że miałoby się bardziej prostować przy danym kącie??? :)

Jeszcze raz: "odległość suport-siodło jest stała, dopasowana do optymalnego wyprostu nogi".

Czyli: wyprost nogi jest stały.

Ale: przy bardziej płaskim kącie siodełko jest niżej.

Oraz: to, że siodełko jest niżej, nie oznacza, że noga mniej się prostuje. Wyprost nogi zależy od odległości siodło-suport, a nie wysokości jako takiej (odległości siodło-ziemia).

I jeszcze literatura (tyle ĹĽe z puntu widzenia MTB, a nie holendrĂłw), bo moĹĽe to tylko ja coĹ› niewyraĹşnie piszÄ™:
http://tiny.pl/hxh4n

ramy stalowe vs. aluminiowe