|
Data: 2009-10-29 08:22:46 |
Autor: piotrt |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
Witam!
....no własnie - jak to jest komfortem jazdy na rowerze zbudowanym na
ramie stalowej? Producenci chwal± się że stal lepiej tłumi drgania od
alu i w jeĽdzie po mie¶cie rowery z takimi ramami s± wygodniejsze. Sam
jeĽdziłem wyłacznie na aluminium. Macie jakie¶ do¶wiadczenia w tym
względzie? Czuć różnice czy to raczej bełkot marketingowy?
Pozdrawiam
Piotr
|
|
|
Data: 2009-10-29 10:36:42 |
Autor: tadek |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
On 29 PaĽ, 16:22, piotrt <piotr.taras...@gmail.com> wrote:
Witam!
...no własnie - jak to jest komfortem jazdy na rowerze zbudowanym na
ramie stalowej? Producenci chwal± się że stal lepiej tłumi drgania od
alu i w jeĽdzie po mie¶cie rowery z takimi ramami s± wygodniejsze. Sam
jeĽdziłem wyłacznie na aluminium. Macie jakie¶ do¶wiadczenia w tym
względzie? Czuć różnice czy to raczej bełkot marketingowy?
Pozdrawiam
Piotr
ja tam uważam tylko stalowe ramy wysokiej klasy.
|
|
|
Data: 2009-10-29 19:43:00 |
Autor: Wooyek |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
...no własnie - jak to jest komfortem jazdy na rowerze zbudowanym na
ramie stalowej? Producenci chwal± się że stal lepiej tłumi drgania od
alu i w jeĽdzie po mie¶cie rowery z takimi ramami s± wygodniejsze. Sam
jeĽdziłem wyłacznie na aluminium. Macie jakie¶ do¶wiadczenia w tym
względzie? Czuć różnice czy to raczej bełkot marketingowy?
Poruszasz bardzo niebezpieczny temat ;)
Różne s± pogl±dy na ten temat, bo też różnie ludzie odczuwaj± takie niuanse. Możemy się więc licytować, czy więcej jest tych, dla których stal nierówno¶ci terenu przekazuje łagodniej, czy też tych, którzy uważaj±, że i tak dużo więcej mog± dać opony, gripy itd.
Natomiast faktem jest, że w zasadzie każde rzetelne Ľródło (czyli nie opinia jednej osoby na grupie dyskusyjnej/forum internetowym) przystaje na t± pierwsz± wersję. Tzn. hardtail zawsze będzie hardtailem, ale jednak stalowy będzie bardziej komfortowy, będzie dawał specyficzny, "stłumiony" feeling.
Na koniec jednak wspomnę, że wysokiej klasy, odpowiednio cieniowana rama aluminiowa może się do stali zbliżyć pod tym względem - tak jest np. w Scott'cie Scale, którego do dzisiaj ujeżdżałem. W przyszłym tygodniu składam rower na ramie stalowej - zobaczymy, na ile potwierdz± się moje odczucia.
--
Michal "Wooyek" Lalik // wooyek na gmail.com // www.wooyek.pl //
|
|
Data: 2009-11-03 11:02:47 |
Autor: Jacek |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
Użytkownik "Wooyek" <wooyek@(nospam)epf.pl> napisał w wiadomo¶ci news:hccnnl$kcn$1inews.gazeta.pl...
Różne s± pogl±dy na ten temat, bo też różnie ludzie odczuwaj± takie niuanse. Możemy się więc licytować, czy więcej jest tych, dla których stal nierówno¶ci terenu przekazuje łagodniej, czy też tych, którzy uważaj±, że i tak dużo więcej mog± dać opony, gripy itd.
Natomiast faktem jest, że w zasadzie każde rzetelne Ľródło (czyli nie opinia jednej osoby na grupie dyskusyjnej/forum internetowym) przystaje na t± pierwsz± wersję. Tzn. hardtail zawsze będzie hardtailem, ale jednak stalowy będzie bardziej komfortowy, będzie dawał specyficzny, "stłumiony" feeling.
Na koniec jednak wspomnę, że wysokiej klasy, odpowiednio cieniowana rama aluminiowa może się do stali zbliżyć pod tym względem - tak jest np. w Scott'cie Scale, którego do dzisiaj ujeżdżałem. W przyszłym tygodniu składam
Racj± jest że aluminium może się zbliżyć do sali ale tylko do niższej półki
Mój pierwszy profesjonalny rower To Rama CRMO Marina TeamMarine potem wsiadłem na alu meridy i to takie z wyższej półki więc moja opinia powinna być miarodajna
PRAWDˇ jest iż profesjinalne ramy stalowe o wiele lepiej tłumi± drgania niż aluminium ale mowa o profesjinalnych cieniowanych ramach takich jakich na rynku teraz ze ¶wiec± szukać
Pozdrawiam wzsystkich
|
|
|
Data: 2009-11-03 12:17:56 |
Autor: Wojtek |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
Jacek pisze:
Użytkownik "Wooyek" <wooyek@(nospam)epf.pl> napisał w wiadomo¶ci news:hccnnl$kcn$1inews.gazeta.pl...
Różne s± pogl±dy na ten temat, bo też różnie ludzie odczuwaj± takie niuanse. Możemy się więc licytować, czy więcej jest tych, dla których stal nierówno¶ci terenu przekazuje łagodniej, czy też tych, którzy uważaj±, że i tak dużo więcej mog± dać opony, gripy itd.
Natomiast faktem jest, że w zasadzie każde rzetelne Ľródło (czyli nie opinia jednej osoby na grupie dyskusyjnej/forum internetowym) przystaje na t± pierwsz± wersję. Tzn. hardtail zawsze będzie hardtailem, ale jednak stalowy będzie bardziej komfortowy, będzie dawał specyficzny, "stłumiony" feeling.
Na koniec jednak wspomnę, że wysokiej klasy, odpowiednio cieniowana rama aluminiowa może się do stali zbliżyć pod tym względem - tak jest np. w Scott'cie Scale, którego do dzisiaj ujeżdżałem. W przyszłym tygodniu składam
Racj± jest że aluminium może się zbliżyć do sali ale tylko do niższej półki
Mój pierwszy profesjonalny rower To Rama CRMO Marina TeamMarine potem wsiadłem na alu meridy i to takie z wyższej półki więc moja opinia powinna być miarodajna
PRAWDˇ jest iż profesjinalne ramy stalowe o wiele lepiej tłumi± drgania niż aluminium ale mowa o profesjinalnych cieniowanych ramach takich jakich na rynku teraz ze ¶wiec± szukać
Znaczy, miałe¶ dwa identycznie takie same rowery, różni±ce się wył±cznie materiałem ramy... o identycznej geometrii... identycznie ustawiony kokpit, oczywi¶cie identyczne komponenty, przeprowadziłe¶ próby raz za razem na tej samej ¶cieżce i zauważyłe¶ dyssypację wysokich częstotliwo¶ci?
Masz bardzo czuły tyłek ;)
Dyssypacja wysokich/¶rednich częstotliwo¶ci (wysokie nie występuj± za często) może być wyczuwalna na szosie, kiedy ¶migamy z prędko¶ci± ¶wiatła po bardzo gruboziarnistym asfalcie... I to też nie jestem pewien, czy zawsze wyczujemy różnicę.
Ramy stalowe po prostu na ogół s± BARDZIEJ GIĘTKIE! Dlatego też wprowadzono inne materiały. Oczywi¶cie można zrobić tak sztywn± ramę stalow± jak alu czy kompozyt, tyle że będzie ważyć 50% więcej (?)
Słowem, wyczuwalna różnica w dyssypacji wysokich częstotliwo¶ci (szczególnie w mtb) to raczej URBAN LEGEND, nie poparty żadnymi dowodami i faktami inżynierskimi.
Zrób tak wiotk± ramę alu jak rama stalowa, odczucia będ± podobne.
Jest grupa ludzi, którzy dalej wierzy w ¶więtego mikołaja ;) ale proszę, nie dorabiajmy do tego całej filozofii.
--
Pozdrawiam,
Wojtek
Dodaj cz do pota odpowiadaj±c prywatnie
|
|
|
Data: 2009-11-03 12:27:30 |
Autor: Coaster |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
Wojtek wrote:
Jacek pisze:
Użytkownik "Wooyek" <wooyek@(nospam)epf.pl> napisał w wiadomo¶ci news:hccnnl$kcn$1inews.gazeta.pl...
Różne s± pogl±dy na ten temat, bo też różnie ludzie odczuwaj± takie niuanse. Możemy się więc licytować, czy więcej jest tych, dla których stal nierówno¶ci terenu przekazuje łagodniej, czy też tych, którzy uważaj±, że i tak dużo więcej mog± dać opony, gripy itd.
Natomiast faktem jest, że w zasadzie każde rzetelne Ľródło (czyli nie opinia jednej osoby na grupie dyskusyjnej/forum internetowym) przystaje na t± pierwsz± wersję. Tzn. hardtail zawsze będzie hardtailem, ale jednak stalowy będzie bardziej komfortowy, będzie dawał specyficzny, "stłumiony" feeling.
Na koniec jednak wspomnę, że wysokiej klasy, odpowiednio cieniowana rama aluminiowa może się do stali zbliżyć pod tym względem - tak jest np. w Scott'cie Scale, którego do dzisiaj ujeżdżałem. W przyszłym tygodniu składam
Racj± jest że aluminium może się zbliżyć do sali ale tylko do niższej półki
Mój pierwszy profesjonalny rower To Rama CRMO Marina TeamMarine potem wsiadłem na alu meridy i to takie z wyższej półki więc moja opinia powinna być miarodajna
PRAWDˇ jest iż profesjinalne ramy stalowe o wiele lepiej tłumi± drgania niż aluminium ale mowa o profesjinalnych cieniowanych ramach takich jakich na rynku teraz ze ¶wiec± szukać
Znaczy, miałe¶ dwa identycznie takie same rowery, różni±ce się wył±cznie materiałem ramy... o identycznej geometrii... identycznie ustawiony kokpit, oczywi¶cie identyczne komponenty, przeprowadziłe¶ próby raz za razem na tej samej ¶cieżce i zauważyłe¶ dyssypację wysokich częstotliwo¶ci?
Masz bardzo czuły tyłek ;)
Dyssypacja wysokich/¶rednich częstotliwo¶ci (wysokie nie występuj± za często) może być wyczuwalna na szosie, kiedy ¶migamy z prędko¶ci± ¶wiatła po bardzo gruboziarnistym asfalcie... I to też nie jestem pewien, czy zawsze wyczujemy różnicę.
Ramy stalowe po prostu na ogół s± BARDZIEJ GIĘTKIE! Dlatego też wprowadzono inne materiały.
Nie, nie dla tego.
Oczywi¶cie można zrobić tak sztywn± ramę stalow± jak alu czy kompozyt, tyle że będzie ważyć 50% więcej (?)
Niby po co?
Słowem, wyczuwalna różnica w dyssypacji wysokich częstotliwo¶ci (szczególnie w mtb) to raczej URBAN LEGEND, nie poparty żadnymi dowodami i faktami inżynierskimi.
Zrób tak wiotk± ramę alu jak rama stalowa, odczucia będ± podobne.
Jest grupa ludzi, którzy dalej wierzy w ¶więtego mikołaja ;) ale proszę, nie dorabiajmy do tego całej filozofii.
Jasne. Pelno jest wkolo aluminiowych sprezyn, resorow, kusz, itp.
Ty tworzysz filozofie, ze nie ma roznicy miedzy stala a aluminium. Prawda, jak zwykle, lezy po srodku.
--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"More experienced cyclists learn to "get light"
for a fraction of a second while going over rough
patches; newbies tend to sit harder on the saddle,
increasing the risk of pinch flats."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
|
|
|
Data: 2009-11-03 12:40:32 |
Autor: Wojtek |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
Coaster pisze:
Jasne. Pelno jest wkolo aluminiowych sprezyn, resorow, kusz, itp.
Ty tworzysz filozofie, ze nie ma roznicy miedzy stala a aluminium. Prawda, jak zwykle, lezy po srodku.
Wybacz, skupię się tylko na tym argumencie gdyż wyja¶nia wszystko...
Primo: pokaż (zacytuj) że gdzie¶ w swoje wypowiedzi napisałem, że NIE MA RÓŻNICY pomiędzy aluminium a stal±.
Wtóre... a widziałe¶ kiedy¶ ramę z ciasta (waniliowego)? Albo na przykład silnik spalinowy z drewna? ;)
Więc nie robi się sprężyn z aluminum bo ten materiał NIE NADAJE się do tych zastosowań. Po prostu pękł by był po paru wygięciach...
Rama rowerowa NIE MA RESOROWAĆ! Co najwyżej ma dyssypować energię. Więc jeżeli kto¶ zrobi ramę która tylko resoruje - życzę powodzenia w znalezieniu klientów ;)
--
Pozdrawiam,
Wojtek
Dodaj cz do pota odpowiadaj±c prywatnie
|
|
|
Data: 2009-11-03 19:10:43 |
Autor: Tomasz Kordat |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
Wojtek pisze:
Jacek pisze:
Użytkownik "Wooyek" <wooyek@(nospam)epf.pl> napisał w wiadomo¶ci news:hccnnl$kcn$1inews.gazeta.pl...
Różne s± pogl±dy na ten temat, bo też różnie ludzie odczuwaj± takie niuanse. Możemy się więc licytować, czy więcej jest tych, dla których stal nierówno¶ci terenu przekazuje łagodniej, czy też tych, którzy uważaj±, że i tak dużo więcej mog± dać opony, gripy itd.
Natomiast faktem jest, że w zasadzie każde rzetelne Ľródło (czyli nie opinia jednej osoby na grupie dyskusyjnej/forum internetowym) przystaje na t± pierwsz± wersję. Tzn. hardtail zawsze będzie hardtailem, ale jednak stalowy będzie bardziej komfortowy, będzie dawał specyficzny, "stłumiony" feeling.
Na koniec jednak wspomnę, że wysokiej klasy, odpowiednio cieniowana rama aluminiowa może się do stali zbliżyć pod tym względem - tak jest np. w Scott'cie Scale, którego do dzisiaj ujeżdżałem. W przyszłym tygodniu składam
Racj± jest że aluminium może się zbliżyć do sali ale tylko do niższej półki
Mój pierwszy profesjonalny rower To Rama CRMO Marina TeamMarine potem wsiadłem na alu meridy i to takie z wyższej półki więc moja opinia powinna być miarodajna
PRAWDˇ jest iż profesjinalne ramy stalowe o wiele lepiej tłumi± drgania niż aluminium ale mowa o profesjinalnych cieniowanych ramach takich jakich na rynku teraz ze ¶wiec± szukać
Znaczy, miałe¶ dwa identycznie takie same rowery, różni±ce się wył±cznie materiałem ramy... o identycznej geometrii... identycznie ustawiony kokpit, oczywi¶cie identyczne komponenty, przeprowadziłe¶ próby raz za razem na tej samej ¶cieżce i zauważyłe¶ dyssypację wysokich częstotliwo¶ci?
Masz bardzo czuły tyłek ;)
Dyssypacja wysokich/¶rednich częstotliwo¶ci (wysokie nie występuj± za często) może być wyczuwalna na szosie, kiedy ¶migamy z prędko¶ci± ¶wiatła po bardzo gruboziarnistym asfalcie... I to też nie jestem pewien, czy zawsze wyczujemy różnicę.
Ramy stalowe po prostu na ogół s± BARDZIEJ GIĘTKIE! Dlatego też wprowadzono inne materiały. Oczywi¶cie można zrobić tak sztywn± ramę stalow± jak alu czy kompozyt, tyle że będzie ważyć 50% więcej (?)
Słowem, wyczuwalna różnica w dyssypacji wysokich częstotliwo¶ci (szczególnie w mtb) to raczej URBAN LEGEND, nie poparty żadnymi dowodami i faktami inżynierskimi.
Zrób tak wiotk± ramę alu jak rama stalowa, odczucia będ± podobne.
Jest grupa ludzi, którzy dalej wierzy w ¶więtego mikołaja ;) ale proszę, nie dorabiajmy do tego całej filozofii.
Ale wiesz o tym, że bredzisz?
TK
|
|
Data: 2009-11-03 22:40:22 |
Autor: Wojtek |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
Tomasz Kordat pisze:
Ale wiesz o tym, że bredzisz?
Wiem, że jeste¶ pacanem
--
Pozdrawiam,
Wojtek
Dodaj cz do pota odpowiadaj±c prywatnie
|
|
|
Data: 2009-11-04 20:01:53 |
Autor: Tomasz Kordat |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
Wojtek pisze:
Tomasz Kordat pisze:
Ale wiesz o tym, że bredzisz?
Wiem, że jeste¶ pacanem
Co bierzesz?
TK
|
|
|
Data: 2009-10-29 21:33:19 |
Autor: Wojtek |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
piotrt pisze:
Witam!
....no własnie - jak to jest komfortem jazdy na rowerze zbudowanym na
ramie stalowej? Producenci chwal± się że stal lepiej tłumi drgania od
alu i w jeĽdzie po mie¶cie rowery z takimi ramami s± wygodniejsze. Sam
jeĽdziłem wyłacznie na aluminium. Macie jakie¶ do¶wiadczenia w tym
względzie? Czuć różnice czy to raczej bełkot marketingowy?
Nie mam do¶wiadczenia z ramami stalowymi za 2k USD ale z tymi tańszymi, cr-mo jak najbardziej.
Powiem tak (temat dotyczy mtb?) - jeżeli spodziewasz się wzrostu komfortu jazdy to zapomnij. Jak już pisano, mniej ci¶nienia i bardziej balonowe opony robi± cuda; cudów po zmianie ramy się nie spodziewaj.
--
Pozdrawiam,
Wojtek
Dodaj cz do pota odpowiadaj±c prywatnie
|
|
Data: 2009-10-30 14:40:08 |
Autor: Michał 'miok' RzeĽnik |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
On 29 PaĽ, 16:22, piotrt <piotr.taras...@gmail.com> wrote:
Witam!
...no własnie - jak to jest komfortem jazdy na rowerze zbudowanym na
ramie stalowej? Producenci chwal± się że stal lepiej tłumi drgania od
alu i w jeĽdzie po mie¶cie rowery z takimi ramami s± wygodniejsze. Sam
jeĽdziłem wyłacznie na aluminium. Macie jakie¶ do¶wiadczenia w tym
względzie? Czuć różnice czy to raczej bełkot marketingowy?
To raczej zalezy od konstrukcji - przynajmniej takie moje odczucia.
Jezdzilem (i jezdze) na kilku stalowych z sztywnym widelcem i zaleznie
od jego budowy bylo czuc roznice i to spor±.
Na widelcu z calkowicie prostymi ramionami STRASZNIE bolaly mnie
nadgarstki po jezdzie w terenie, jak i na dziurawym asfalcie,
natomiast te z gietymi ramionami (w szosowce, trekingu) zachowuja sie
inaczej i jest komfortowo (na tyle ile to mozliwe z sztywnym
widelcem), czasami wydaje sie, ze lepiej niz na moim wysluzonym
RSTku :)
A w tylnej czesci, miedzy alu a stal±, jakiej¶ ogromnej roznicy nie
odczuwam, chyba ze po zmianie opon na wezsze/szersze (np. miedzy 42c a
38c)
|
|
Data: 2009-10-30 14:48:55 |
Autor: tadek |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
On 30 PaĽ, 22:40, Michał 'miok' RzeĽnik <michal....@gmail.com> wrote:
On 29 PaĽ, 16:22, piotrt <piotr.taras...@gmail.com> wrote:> Witam!
> ...no własnie - jak to jest komfortem jazdy na rowerze zbudowanym na
> ramie stalowej? Producenci chwal± się że stal lepiej tłumi drgania od
> alu i w jeĽdzie po mie¶cie rowery z takimi ramami s± wygodniejsze.. Sam
> jeĽdziłem wyłacznie na aluminium. Macie jakie¶ do¶wiadczenia w tym
> względzie? Czuć różnice czy to raczej bełkot marketingowy?
To raczej zalezy od konstrukcji - przynajmniej takie moje odczucia.
Jezdzilem (i jezdze) na kilku stalowych z sztywnym widelcem i zaleznie
od jego budowy bylo czuc roznice i to spor±.
Na widelcu z calkowicie prostymi ramionami STRASZNIE bolaly mnie
nadgarstki po jezdzie w terenie, jak i na dziurawym asfalcie,
natomiast te z gietymi ramionami (w szosowce, trekingu) zachowuja sie
inaczej i jest komfortowo (na tyle ile to mozliwe z sztywnym
widelcem), czasami wydaje sie, ze lepiej niz na moim wysluzonym
RSTku :)
A w tylnej czesci, miedzy alu a stal±, jakiej¶ ogromnej roznicy nie
odczuwam, chyba ze po zmianie opon na wezsze/szersze (np. miedzy 42c a
38c)
masz rację ja po zjeżdzie z przełęczy w Bieszczadach po takiej
kamienistej drodze na HT to my¶lałem że mi ręce w nadgarstkach
popękaj±. Od razu po powrocie do domu założyłem sobie bombera i było
lepiej. Potem dołożyłem jeszcze sztycę amortyzowan± i tera po takim np
bruku mogę jechać bez problemu
|
|
|
Data: 2009-10-31 01:03:57 |
Autor: Tomasz Kordat |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
tadek pisze:
On 30 PaĽ, 22:40, Michał 'miok' RzeĽnik <michal....@gmail.com> wrote:
On 29 PaĽ, 16:22, piotrt <piotr.taras...@gmail.com> wrote:> Witam!
...no własnie - jak to jest komfortem jazdy na rowerze zbudowanym na
ramie stalowej? Producenci chwal± się że stal lepiej tłumi drgania od
alu i w jeĽdzie po mie¶cie rowery z takimi ramami s± wygodniejsze.. Sam
jeĽdziłem wyłacznie na aluminium. Macie jakie¶ do¶wiadczenia w tym
względzie? Czuć różnice czy to raczej bełkot marketingowy?
To raczej zalezy od konstrukcji - przynajmniej takie moje odczucia.
Jezdzilem (i jezdze) na kilku stalowych z sztywnym widelcem i zaleznie
od jego budowy bylo czuc roznice i to spor±.
Na widelcu z calkowicie prostymi ramionami STRASZNIE bolaly mnie
nadgarstki po jezdzie w terenie, jak i na dziurawym asfalcie,
natomiast te z gietymi ramionami (w szosowce, trekingu) zachowuja sie
inaczej i jest komfortowo (na tyle ile to mozliwe z sztywnym
widelcem), czasami wydaje sie, ze lepiej niz na moim wysluzonym
RSTku :)
A w tylnej czesci, miedzy alu a stal±, jakiej¶ ogromnej roznicy nie
odczuwam, chyba ze po zmianie opon na wezsze/szersze (np. miedzy 42c a
38c)
masz rację ja po zjeżdzie z przełęczy w Bieszczadach po takiej
kamienistej drodze na HT to my¶lałem że mi ręce w nadgarstkach
popękaj±. Od razu po powrocie do domu założyłem sobie bombera i było
lepiej. Potem dołożyłem jeszcze sztycę amortyzowan± i tera po takim np
bruku mogę jechać bez problemu
Wiekowy chyba jeste¶.
TK
|
|
|
Data: 2009-10-31 00:07:33 |
Autor: tadek |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
On 31 PaĽ, 01:03, Tomasz Kordat <tomasz.kor...@wuw.peel> wrote:
tadek pisze:
> On 30 PaĽ, 22:40, Michał 'miok' RzeĽnik <michal....@gmail.com> wrote:
>> On 29 PaĽ, 16:22, piotrt <piotr.taras...@gmail.com> wrote:> Witam!
>>> ...no własnie - jak to jest komfortem jazdy na rowerze zbudowanym na
>>> ramie stalowej? Producenci chwal± się że stal lepiej tłumi drgania od
>>> alu i w jeĽdzie po mie¶cie rowery z takimi ramami s± wygodniejsze.. Sam
>>> jeĽdziłem wyłacznie na aluminium. Macie jakie¶ do¶wiadczenia w tym
>>> względzie? Czuć różnice czy to raczej bełkot marketingowy?
>> To raczej zalezy od konstrukcji - przynajmniej takie moje odczucia.
>> Jezdzilem (i jezdze) na kilku stalowych z sztywnym widelcem i zaleznie
>> od jego budowy bylo czuc roznice i to spor±.
>> Na widelcu z calkowicie prostymi ramionami STRASZNIE bolaly mnie
>> nadgarstki po jezdzie w terenie, jak i na dziurawym asfalcie,
>> natomiast te z gietymi ramionami (w szosowce, trekingu) zachowuja sie
>> inaczej i jest komfortowo (na tyle ile to mozliwe z sztywnym
>> widelcem), czasami wydaje sie, ze lepiej niz na moim wysluzonym
>> RSTku :)
>> A w tylnej czesci, miedzy alu a stal±, jakiej¶ ogromnej roznicy nie
>> odczuwam, chyba ze po zmianie opon na wezsze/szersze (np. miedzy 42c a
>> 38c)
> masz rację ja po zjeżdzie z przełęczy w Bieszczadach po takiej
> kamienistej drodze na HT to my¶lałem że mi ręce w nadgarstkach
> popękaj±. Od razu po powrocie do domu założyłem sobie bombera i było
> lepiej. Potem dołożyłem jeszcze sztycę amortyzowan± i tera po takim np
> bruku mogę jechać bez problemu
Wiekowy chyba jeste¶.
TK- Ukryj cytowany tekst -
- Pokaż cytowany tekst -
63
|
|
|
Data: 2009-10-30 23:46:05 |
Autor: Coaster |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
Michał 'miok' RzeĽnik wrote:
On 29 PaĽ, 16:22, piotrt <piotr.taras...@gmail.com> wrote:
Witam!
...no własnie - jak to jest komfortem jazdy na rowerze zbudowanym na
ramie stalowej? Producenci chwal± się że stal lepiej tłumi drgania od
alu i w jeĽdzie po mie¶cie rowery z takimi ramami s± wygodniejsze. Sam
jeĽdziłem wyłacznie na aluminium. Macie jakie¶ do¶wiadczenia w tym
względzie? Czuć różnice czy to raczej bełkot marketingowy?
To raczej zalezy od konstrukcji - przynajmniej takie moje odczucia.
Jezdzilem (i jezdze) na kilku stalowych z sztywnym widelcem i zaleznie
od jego budowy bylo czuc roznice i to spor±.
Na widelcu z calkowicie prostymi ramionami STRASZNIE bolaly mnie
nadgarstki po jezdzie w terenie, jak i na dziurawym asfalcie,
To oczywiste.
natomiast te z gietymi ramionami (w szosowce, trekingu) zachowuja sie
inaczej i jest komfortowo (na tyle ile to mozliwe z sztywnym
widelcem), czasami wydaje sie, ze lepiej niz na moim wysluzonym
RSTku :)
To oczywiste. Liczy sie tez kat glowki ramy.
A w tylnej czesci, miedzy alu a stal±, jakiej¶ ogromnej roznicy nie
odczuwam, chyba ze po zmianie opon na wezsze/szersze (np. miedzy 42c a
38c)
Ciekawe, jakbys czul sie w tylnej czesci na Hetchinsie ;-)
http://www.hetchins.org/504mo-08.htm
--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"If you find yourself standing to accelerate,
on level ground, it is a sign that your gear is too high
or that your saddle is too low."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
|
|
Data: 2009-10-30 16:03:41 |
Autor: Michał 'miok' RzeĽnik |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
On 30 PaĽ, 23:46, Coaster <manyp...@mac.com> wrote:
Michał 'miok' RzeĽnik wrote:
> natomiast te z gietymi ramionami (w szosowce, trekingu) zachowuja sie
> inaczej i jest komfortowo (na tyle ile to mozliwe z sztywnym
> widelcem), czasami wydaje sie, ze lepiej niz na moim wysluzonym
> RSTku :)
To oczywiste. Liczy sie tez kat glowki ramy.
O! Ile to rzeczy mozna sie jeszcze dowiedziec :) Mozesz rozwinac?
Jak podejrzewam mniejsze katy = lepsze "tlumienie"?
A czy kat podsiodlowy wplywa jakos na "latwosc"/przyjemnosc z
pedalowania :]? Znajomy ostatnio cos tam mowil o tym ze holenderki
maja bardzo pochylone rurki podsiodlowe przez co sa wygodniejsze. Tak?
> A w tylnej czesci, miedzy alu a stal±, jakiej¶ ogromnej roznicy nie
> odczuwam, chyba ze po zmianie opon na wezsze/szersze (np. miedzy 42c a
> 38c)
Ciekawe, jakbys czul sie w tylnej czesci na Hetchinsie ;-)http://www.hetchins.org/504mo-08.htm
Hmmm... pewnie super, bo gdzies wyczytalem, ze wszelkie "zagiecia"
doskonale tlumia drgania, np. rogi, baranek, "motylek"
|
|
|
Data: 2009-10-31 11:00:35 |
Autor: Wooyek |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
> To oczywiste. Liczy sie tez kat glowki ramy.
O! Ile to rzeczy mozna sie jeszcze dowiedziec :) Mozesz rozwinac?
Jak podejrzewam mniejsze katy = lepsze "tlumienie"?
Tak, bo oczywi¶cie łatwiej jest zginać sztywny widelec, niż go ¶ciskać - a mniejszy k±t sprzyja zginaniu.
A czy kat podsiodlowy wplywa jakos na "latwosc"/przyjemnosc z
pedalowania :]? Znajomy ostatnio cos tam mowil o tym ze holenderki
maja bardzo pochylone rurki podsiodlowe przez co sa wygodniejsze. Tak?
Jak to zwykle bywa: "to zależy" ;)
Bardziej płaski k±t rury podsiodłowej sprawia, że przy tej samej odległo¶ci od suportu siodełko jest niżej - czyli przy pedałowaniu możesz optymalnie prostować nogę, a jak się zatrzymasz na ¶wiatłach, to możesz się podeprzeć praktycznie bez zdejmowania tyłka z siodełka.
Taka idea przy¶wieca holendrom, w przypadku rowerów DH/FR daje to większe pole manewru dla ciała (niżej siodełko), a jednocze¶nie pomaga przy dokręcaniu (wspomniana odległo¶ć).
Tyle że zarówno w holendrach, jak i rowerach gratitacyjnych obci±żenia kolan przy pedałowaniu przeważnie nie s± duże. W rowerach ¶ciganckich i długodystansowych takie k±ty rury podsiodłowej by nie przeszły, bo zajechałby¶ kolana w tempie ekspresowym. No i przeszkadzało by to w podjazdach (¶rodek ciężko¶ci przeniesiony nad tylne koło).
--
Michal "Wooyek" Lalik // wooyek na gmail.com // www.wooyek.pl //
|
|
|
Data: 2009-10-31 10:05:49 |
Autor: Jan Srzednicki |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
On 2009-10-31, Wooyek wrote:
Bardziej płaski kąt rury podsiodłowej sprawia, że przy tej samej odległości od suportu siodełko jest niżej - czyli przy pedałowaniu możesz optymalnie prostować nogę, a jak się zatrzymasz na światłach, to możesz się podeprzeć praktycznie bez zdejmowania tyłka z siodełka.
Czekaj, czekaj. Mamy ustaloną odległość siodełko - suport, tak? Jakim
cudem kolano miałoby się bardziej prostować przy bardziej pionowym
kÄ…cie?
--
Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/
|
|
|
Data: 2009-10-31 11:14:05 |
Autor: Wooyek |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
> Bardziej płaski kąt rury podsiodłowej sprawia, że przy tej samej
> odległości od suportu siodełko jest niżej - czyli przy pedałowaniu
> możesz optymalnie prostować nogę, a jak się zatrzymasz na
> światłach, to możesz się podeprzeć praktycznie bez zdejmowania
> tyłka z siodełka.
Czekaj, czekaj. Mamy ustaloną odległość siodełko - suport, tak? Jakim
cudem kolano miałoby się bardziej prostować przy bardziej pionowym
kÄ…cie?
Mam wrażenie, że coś sobie dopowiedziałeś i/lub czegoś nie zrozumiałeś ;) Przeczytaj jeszcze raz.
--
Michal "Wooyek" Lalik // wooyek na gmail.com // www.wooyek.pl //
|
|
|
Data: 2009-10-31 11:01:59 |
Autor: Jan Srzednicki |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
On 2009-10-31, Wooyek wrote:
> Bardziej płaski kąt rury podsiodłowej sprawia, że przy tej samej
> odległości od suportu siodełko jest niżej - czyli przy pedałowaniu
> możesz optymalnie prostować nogę, a jak się zatrzymasz na
> światłach, to możesz się podeprzeć praktycznie bez zdejmowania
> tyłka z siodełka.
Czekaj, czekaj. Mamy ustaloną odległość siodełko - suport, tak? Jakim
cudem kolano miałoby się bardziej prostować przy bardziej pionowym
kÄ…cie?
Mam wrażenie, że coś sobie dopowiedziałeś i/lub czegoś nie zrozumiałeś ;) Przeczytaj jeszcze raz.
Czytam i ciągle widzę to samo. Możesz napisać dokładnie, co miałes na
myśli?
--
Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/
|
|
|
Data: 2009-11-01 02:16:17 |
Autor: Wooyek |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
> > > Bardziej płaski kąt rury podsiodłowej sprawia, że przy tej samej
> > > odległości od suportu siodełko jest niżej - czyli przy
> > > pedałowaniu możesz optymalnie prostować nogę, a jak się
> > > zatrzymasz na światłach, to możesz się podeprzeć praktycznie
> > > bez zdejmowania tyłka z siodełka.
> >
> > Czekaj, czekaj. Mamy ustaloną odległość siodełko - suport, tak?
> > Jakim cudem kolano miałoby się bardziej prostować przy bardziej
> > pionowym kÄ…cie?
>
> Mam wrażenie, że coś sobie dopowiedziałeś i/lub czegoś nie
> zrozumiałeś ;) Przeczytaj jeszcze raz.
Czytam i ciągle widzę to samo. Możesz napisać dokładnie, co miałes na
myśli?
1) Odległość suport-siodło jest stała, dopasowana do optymalnego wyprostu nogi.
2) Przy bardziej płaskim kącie rury podsiodłowej siodełko jest niżej.
Nie mam pojęcia, z której części mojej wypowiedzi wywnioskowałeś, że "kolano miałoby się bardziej prostować przy bardziej pionowym kącie" ;)
--
Michal "Wooyek" Lalik // wooyek na gmail.com // www.wooyek.pl //
|
|
|
Data: 2009-11-01 09:46:30 |
Autor: Jan Srzednicki |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
On 2009-11-01, Wooyek wrote:
> > > Bardziej płaski kąt rury podsiodłowej sprawia, że przy tej samej
> > > odległości od suportu siodełko jest niżej - czyli przy
> > > pedałowaniu możesz optymalnie prostować nogę, a jak się
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
> > > zatrzymasz na światłach, to możesz się podeprzeć praktycznie
> > > bez zdejmowania tyłka z siodełka.
[..]
1) Odległość suport-siodło jest stała, dopasowana do optymalnego wyprostu nogi.
2) Przy bardziej płaskim kącie rury podsiodłowej siodełko jest niżej.
Nie mam pojęcia, z której części mojej wypowiedzi wywnioskowałeś, że "kolano miałoby się bardziej prostować przy bardziej pionowym kącie" ;)
OK, źle napisałem, że akurat przy bardziej pionowym kącie. Ale napisałeś, że
miałoby się bardziej prostować przy danym kącie - no więc dlaczemu?
--
Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/
|
|
|
Data: 2009-11-01 15:54:38 |
Autor: Wooyek |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
> > > > > Bardziej płaski kąt rury podsiodłowej sprawia, że przy tej
> > > > > samej odległości od suportu siodełko jest niżej - czyli przy
> > > > > pedałowaniu możesz optymalnie prostować nogę, a jak się
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
> > > > > zatrzymasz na światłach, to możesz się podeprzeć praktycznie
> > > > > bez zdejmowania tyłka z siodełka.
[..]
> 1) Odległość suport-siodło jest stała, dopasowana do optymalnego
> wyprostu nogi.
> 2) Przy bardziej płaskim kącie rury podsiodłowej siodełko jest
> niĹĽej.
>
> Nie mam pojęcia, z której części mojej wypowiedzi wywnioskowałeś,
> że "kolano miałoby się bardziej prostować przy bardziej pionowym
> kÄ…cie" ;)
OK, źle napisałem, że akurat przy bardziej pionowym kącie. Ale
napisałeś, że miałoby się bardziej prostować przy danym kącie - no
więc dlaczemu?
O bosh, coś masz jakiś mały kryzys czytania ze zrozumieniem... ;) Gdzie Ty to widzisz, że miałoby się bardziej prostować przy danym kącie??? :)
Jeszcze raz: "odległość suport-siodło jest stała, dopasowana do optymalnego wyprostu nogi".
Czyli: wyprost nogi jest stały.
Ale: przy bardziej płaskim kącie siodełko jest niżej.
Oraz: to, że siodełko jest niżej, nie oznacza, że noga mniej się prostuje. Wyprost nogi zależy od odległości siodło-suport, a nie wysokości jako takiej (odległości siodło-ziemia).
I jeszcze literatura (tyle ĹĽe z puntu widzenia MTB, a nie holendrĂłw), bo moĹĽe to tylko ja coĹ› niewyraĹşnie piszÄ™:
http://tiny.pl/hxh4n
--
Michal "Wooyek" Lalik // wooyek na gmail.com // www.wooyek.pl //
|
|