|
Data: 2009-10-29 19:43:00 |
Autor: Wooyek |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
...no własnie - jak to jest komfortem jazdy na rowerze zbudowanym na
ramie stalowej? Producenci chwalą się że stal lepiej tłumi drgania od
alu i w jeździe po mieście rowery z takimi ramami są wygodniejsze. Sam
jeździłem wyłacznie na aluminium. Macie jakieś doświadczenia w tym
względzie? Czuć różnice czy to raczej bełkot marketingowy?
Poruszasz bardzo niebezpieczny temat ;)
Różne są poglądy na ten temat, bo też różnie ludzie odczuwają takie niuanse. Możemy się więc licytować, czy więcej jest tych, dla których stal nierówności terenu przekazuje łagodniej, czy też tych, którzy uważają, że i tak dużo więcej mogą dać opony, gripy itd.
Natomiast faktem jest, że w zasadzie każde rzetelne źródło (czyli nie opinia jednej osoby na grupie dyskusyjnej/forum internetowym) przystaje na tą pierwszą wersję. Tzn. hardtail zawsze będzie hardtailem, ale jednak stalowy będzie bardziej komfortowy, będzie dawał specyficzny, "stłumiony" feeling.
Na koniec jednak wspomnę, że wysokiej klasy, odpowiednio cieniowana rama aluminiowa może się do stali zbliżyć pod tym względem - tak jest np. w Scott'cie Scale, którego do dzisiaj ujeżdżałem. W przyszłym tygodniu składam rower na ramie stalowej - zobaczymy, na ile potwierdzą się moje odczucia.
--
Michal "Wooyek" Lalik // wooyek na gmail.com // www.wooyek.pl //
|
|
|
Data: 2009-11-03 11:02:47 |
Autor: Jacek |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
Użytkownik "Wooyek" <wooyek@(nospam)epf.pl> napisał w wiadomości news:hccnnl$kcn$1inews.gazeta.pl...
Różne są poglądy na ten temat, bo też różnie ludzie odczuwają takie niuanse. Możemy się więc licytować, czy więcej jest tych, dla których stal nierówności terenu przekazuje łagodniej, czy też tych, którzy uważają, że i tak dużo więcej mogą dać opony, gripy itd.
Natomiast faktem jest, że w zasadzie każde rzetelne źródło (czyli nie opinia jednej osoby na grupie dyskusyjnej/forum internetowym) przystaje na tą pierwszą wersję. Tzn. hardtail zawsze będzie hardtailem, ale jednak stalowy będzie bardziej komfortowy, będzie dawał specyficzny, "stłumiony" feeling.
Na koniec jednak wspomnę, że wysokiej klasy, odpowiednio cieniowana rama aluminiowa może się do stali zbliżyć pod tym względem - tak jest np. w Scott'cie Scale, którego do dzisiaj ujeżdżałem. W przyszłym tygodniu składam
Racją jest że aluminium może się zbliżyć do sali ale tylko do niższej półki
Mój pierwszy profesjonalny rower To Rama CRMO Marina TeamMarine potem wsiadłem na alu meridy i to takie z wyższej półki więc moja opinia powinna być miarodajna
PRAWDĄ jest iż profesjinalne ramy stalowe o wiele lepiej tłumią drgania niż aluminium ale mowa o profesjinalnych cieniowanych ramach takich jakich na rynku teraz ze świecą szukać
Pozdrawiam wzsystkich
|
|
|
Data: 2009-11-03 12:17:56 |
Autor: Wojtek |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
Jacek pisze:
Użytkownik "Wooyek" <wooyek@(nospam)epf.pl> napisał w wiadomości news:hccnnl$kcn$1inews.gazeta.pl...
Różne są poglądy na ten temat, bo też różnie ludzie odczuwają takie niuanse. Możemy się więc licytować, czy więcej jest tych, dla których stal nierówności terenu przekazuje łagodniej, czy też tych, którzy uważają, że i tak dużo więcej mogą dać opony, gripy itd.
Natomiast faktem jest, że w zasadzie każde rzetelne źródło (czyli nie opinia jednej osoby na grupie dyskusyjnej/forum internetowym) przystaje na tą pierwszą wersję. Tzn. hardtail zawsze będzie hardtailem, ale jednak stalowy będzie bardziej komfortowy, będzie dawał specyficzny, "stłumiony" feeling.
Na koniec jednak wspomnę, że wysokiej klasy, odpowiednio cieniowana rama aluminiowa może się do stali zbliżyć pod tym względem - tak jest np. w Scott'cie Scale, którego do dzisiaj ujeżdżałem. W przyszłym tygodniu składam
Racją jest że aluminium może się zbliżyć do sali ale tylko do niższej półki
Mój pierwszy profesjonalny rower To Rama CRMO Marina TeamMarine potem wsiadłem na alu meridy i to takie z wyższej półki więc moja opinia powinna być miarodajna
PRAWDĄ jest iż profesjinalne ramy stalowe o wiele lepiej tłumią drgania niż aluminium ale mowa o profesjinalnych cieniowanych ramach takich jakich na rynku teraz ze świecą szukać
Znaczy, miałeś dwa identycznie takie same rowery, różniące się wyłącznie materiałem ramy... o identycznej geometrii... identycznie ustawiony kokpit, oczywiście identyczne komponenty, przeprowadziłeś próby raz za razem na tej samej ścieżce i zauważyłeś dyssypację wysokich częstotliwości?
Masz bardzo czuły tyłek ;)
Dyssypacja wysokich/średnich częstotliwości (wysokie nie występują za często) może być wyczuwalna na szosie, kiedy śmigamy z prędkością światła po bardzo gruboziarnistym asfalcie... I to też nie jestem pewien, czy zawsze wyczujemy różnicę.
Ramy stalowe po prostu na ogół są BARDZIEJ GIĘTKIE! Dlatego też wprowadzono inne materiały. Oczywiście można zrobić tak sztywną ramę stalową jak alu czy kompozyt, tyle że będzie ważyć 50% więcej (?)
Słowem, wyczuwalna różnica w dyssypacji wysokich częstotliwości (szczególnie w mtb) to raczej URBAN LEGEND, nie poparty żadnymi dowodami i faktami inżynierskimi.
Zrób tak wiotką ramę alu jak rama stalowa, odczucia będą podobne.
Jest grupa ludzi, którzy dalej wierzy w świętego mikołaja ;) ale proszę, nie dorabiajmy do tego całej filozofii.
--
Pozdrawiam,
Wojtek
Dodaj cz do pota odpowiadając prywatnie
|
|
|
Data: 2009-11-03 12:27:30 |
Autor: Coaster |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
Wojtek wrote:
Jacek pisze:
Użytkownik "Wooyek" <wooyek@(nospam)epf.pl> napisał w wiadomości news:hccnnl$kcn$1inews.gazeta.pl...
Różne są poglądy na ten temat, bo też różnie ludzie odczuwają takie niuanse. Możemy się więc licytować, czy więcej jest tych, dla których stal nierówności terenu przekazuje łagodniej, czy też tych, którzy uważają, że i tak dużo więcej mogą dać opony, gripy itd.
Natomiast faktem jest, że w zasadzie każde rzetelne źródło (czyli nie opinia jednej osoby na grupie dyskusyjnej/forum internetowym) przystaje na tą pierwszą wersję. Tzn. hardtail zawsze będzie hardtailem, ale jednak stalowy będzie bardziej komfortowy, będzie dawał specyficzny, "stłumiony" feeling.
Na koniec jednak wspomnę, że wysokiej klasy, odpowiednio cieniowana rama aluminiowa może się do stali zbliżyć pod tym względem - tak jest np. w Scott'cie Scale, którego do dzisiaj ujeżdżałem. W przyszłym tygodniu składam
Racją jest że aluminium może się zbliżyć do sali ale tylko do niższej półki
Mój pierwszy profesjonalny rower To Rama CRMO Marina TeamMarine potem wsiadłem na alu meridy i to takie z wyższej półki więc moja opinia powinna być miarodajna
PRAWDĄ jest iż profesjinalne ramy stalowe o wiele lepiej tłumią drgania niż aluminium ale mowa o profesjinalnych cieniowanych ramach takich jakich na rynku teraz ze świecą szukać
Znaczy, miałeś dwa identycznie takie same rowery, różniące się wyłącznie materiałem ramy... o identycznej geometrii... identycznie ustawiony kokpit, oczywiście identyczne komponenty, przeprowadziłeś próby raz za razem na tej samej ścieżce i zauważyłeś dyssypację wysokich częstotliwości?
Masz bardzo czuły tyłek ;)
Dyssypacja wysokich/średnich częstotliwości (wysokie nie występują za często) może być wyczuwalna na szosie, kiedy śmigamy z prędkością światła po bardzo gruboziarnistym asfalcie... I to też nie jestem pewien, czy zawsze wyczujemy różnicę.
Ramy stalowe po prostu na ogół są BARDZIEJ GIĘTKIE! Dlatego też wprowadzono inne materiały.
Nie, nie dla tego.
Oczywiście można zrobić tak sztywną ramę stalową jak alu czy kompozyt, tyle że będzie ważyć 50% więcej (?)
Niby po co?
Słowem, wyczuwalna różnica w dyssypacji wysokich częstotliwości (szczególnie w mtb) to raczej URBAN LEGEND, nie poparty żadnymi dowodami i faktami inżynierskimi.
Zrób tak wiotką ramę alu jak rama stalowa, odczucia będą podobne.
Jest grupa ludzi, którzy dalej wierzy w świętego mikołaja ;) ale proszę, nie dorabiajmy do tego całej filozofii.
Jasne. Pelno jest wkolo aluminiowych sprezyn, resorow, kusz, itp.
Ty tworzysz filozofie, ze nie ma roznicy miedzy stala a aluminium. Prawda, jak zwykle, lezy po srodku.
--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"More experienced cyclists learn to "get light"
for a fraction of a second while going over rough
patches; newbies tend to sit harder on the saddle,
increasing the risk of pinch flats."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
|
|
|
Data: 2009-11-03 12:40:32 |
Autor: Wojtek |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
Coaster pisze:
Jasne. Pelno jest wkolo aluminiowych sprezyn, resorow, kusz, itp.
Ty tworzysz filozofie, ze nie ma roznicy miedzy stala a aluminium. Prawda, jak zwykle, lezy po srodku.
Wybacz, skupię się tylko na tym argumencie gdyż wyjaśnia wszystko...
Primo: pokaż (zacytuj) że gdzieś w swoje wypowiedzi napisałem, że NIE MA RÓŻNICY pomiędzy aluminium a stalą.
Wtóre... a widziałeś kiedyś ramę z ciasta (waniliowego)? Albo na przykład silnik spalinowy z drewna? ;)
Więc nie robi się sprężyn z aluminum bo ten materiał NIE NADAJE się do tych zastosowań. Po prostu pękł by był po paru wygięciach...
Rama rowerowa NIE MA RESOROWAĆ! Co najwyżej ma dyssypować energię. Więc jeżeli ktoś zrobi ramę która tylko resoruje - życzę powodzenia w znalezieniu klientów ;)
--
Pozdrawiam,
Wojtek
Dodaj cz do pota odpowiadając prywatnie
|
|
|
Data: 2009-11-03 19:10:43 |
Autor: Tomasz Kordat |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
Wojtek pisze:
Jacek pisze:
Użytkownik "Wooyek" <wooyek@(nospam)epf.pl> napisał w wiadomości news:hccnnl$kcn$1inews.gazeta.pl...
Różne są poglądy na ten temat, bo też różnie ludzie odczuwają takie niuanse. Możemy się więc licytować, czy więcej jest tych, dla których stal nierówności terenu przekazuje łagodniej, czy też tych, którzy uważają, że i tak dużo więcej mogą dać opony, gripy itd.
Natomiast faktem jest, że w zasadzie każde rzetelne źródło (czyli nie opinia jednej osoby na grupie dyskusyjnej/forum internetowym) przystaje na tą pierwszą wersję. Tzn. hardtail zawsze będzie hardtailem, ale jednak stalowy będzie bardziej komfortowy, będzie dawał specyficzny, "stłumiony" feeling.
Na koniec jednak wspomnę, że wysokiej klasy, odpowiednio cieniowana rama aluminiowa może się do stali zbliżyć pod tym względem - tak jest np. w Scott'cie Scale, którego do dzisiaj ujeżdżałem. W przyszłym tygodniu składam
Racją jest że aluminium może się zbliżyć do sali ale tylko do niższej półki
Mój pierwszy profesjonalny rower To Rama CRMO Marina TeamMarine potem wsiadłem na alu meridy i to takie z wyższej półki więc moja opinia powinna być miarodajna
PRAWDĄ jest iż profesjinalne ramy stalowe o wiele lepiej tłumią drgania niż aluminium ale mowa o profesjinalnych cieniowanych ramach takich jakich na rynku teraz ze świecą szukać
Znaczy, miałeś dwa identycznie takie same rowery, różniące się wyłącznie materiałem ramy... o identycznej geometrii... identycznie ustawiony kokpit, oczywiście identyczne komponenty, przeprowadziłeś próby raz za razem na tej samej ścieżce i zauważyłeś dyssypację wysokich częstotliwości?
Masz bardzo czuły tyłek ;)
Dyssypacja wysokich/średnich częstotliwości (wysokie nie występują za często) może być wyczuwalna na szosie, kiedy śmigamy z prędkością światła po bardzo gruboziarnistym asfalcie... I to też nie jestem pewien, czy zawsze wyczujemy różnicę.
Ramy stalowe po prostu na ogół są BARDZIEJ GIĘTKIE! Dlatego też wprowadzono inne materiały. Oczywiście można zrobić tak sztywną ramę stalową jak alu czy kompozyt, tyle że będzie ważyć 50% więcej (?)
Słowem, wyczuwalna różnica w dyssypacji wysokich częstotliwości (szczególnie w mtb) to raczej URBAN LEGEND, nie poparty żadnymi dowodami i faktami inżynierskimi.
Zrób tak wiotką ramę alu jak rama stalowa, odczucia będą podobne.
Jest grupa ludzi, którzy dalej wierzy w świętego mikołaja ;) ale proszę, nie dorabiajmy do tego całej filozofii.
Ale wiesz o tym, że bredzisz?
TK
|
|
Data: 2009-11-03 22:40:22 |
Autor: Wojtek |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
Tomasz Kordat pisze:
Ale wiesz o tym, że bredzisz?
Wiem, że jesteś pacanem
--
Pozdrawiam,
Wojtek
Dodaj cz do pota odpowiadając prywatnie
|
|
|
Data: 2009-11-04 20:01:53 |
Autor: Tomasz Kordat |
ramy stalowe vs. aluminiowe |
Wojtek pisze:
Tomasz Kordat pisze:
Ale wiesz o tym, że bredzisz?
Wiem, że jesteś pacanem
Co bierzesz?
TK
|
|