[tech]regulacja linii lancucha i suport HT II

Data: 2012-01-18 11:01:09
Autor: rmikke
[tech]regulacja linii lancucha i suport HT II
Skladam sobie z powrotem zimowke (dla ciekawych: http://u.42.pl/2HGw ) i dalem
przy tym lancuch o jedna pare oczek krotszy, niz poprzednio, bo stuoczkowy mial
spory luz, mimo ze os opierala sie o dna hakow. Teraz lancuch jest napiety, ale
zaczelo cos stukac przy kreceniu (i.e., jak lancuch sie rusza). Nie moglem tego
na sluch powiazac ani z obrotami, ani z obrotami korby, to zaczalem sie
przygladac...

Ogledziny wykazaly, ze lancuch jest troche przekoszony (korba jest dalej od osi
ramy, niz zebatka przy kole) i podejrzewam, ze zaczepia o czubki zabkow z tylu i
przy zeskakiwaniu s nich - puka.

Pytania mam takie:

1. Dobrze rozumiem, ze linie lancucha reguluje sie, dobierajac odpowiedni suport
i jest to jedyna opcja?

2. Mam korbe HT II, jakas bezgrupowa Shimano, optycznie wyglada jak poprzedni
model Deore. Czy ja dobrze mysle, ze taka korba troche odsuwa lancuch od ramy i
wymiana na cos z kwadratem moze pomoc?

3. Czy cos strasznego mi grozi, poza zajechaniem tylnej zebatki, jak ja na tym
pojezdze do wiosny? Bo chcialbym juz jezdzic, a nie tracic dalej kase i czas...

--
rmikke                       Reklama | http://wyszukiwarkarowerowa.blogspot.com/
                                     | http://jolanta.korwin-mikke.pl/

Nadal szukam lepszego webreadera niz Newsguy. Najlepiej z poprawnymi pliterkami.

Data: 2012-01-18 06:02:49
Autor: Rowerex
On 18 Sty, 12:01, rmikke <rmi...@mailinator.com> wrote:

2. Mam korbe HT II, jakas bezgrupowa Shimano, optycznie wyglada jak poprzedni
model Deore. Czy ja dobrze mysle, ze taka korba troche odsuwa lancuch od ramy i
wymiana na cos z kwadratem moze pomoc?

W korbie też masz jedn± koronkę? A je¶li tak, to jak±?

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2012-01-19 07:36:25
Autor: rmikke
regulacja linii lancucha i suport HT II
Dnia Wed, 18 Jan 2012 06:02:49 -0800 (PST), Rowerex naskrobaďż˝/a:

[...]

W korbie te=BF masz jedn=B1 koronk=EA? A je=B6li tak, to jak=B1?

Jedna, 44z, a jakie to ma znaczenie?

Data: 2012-01-19 10:11:17
Autor: Rowerex
On 19 Sty, 08:36, rmikke <rmi...@mailinator.com> wrote:

>W korbie tez masz jedna koronke?

Jedna, 44z, a jakie to ma znaczenie?

Bo mozna ja nieco przesunac...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2012-01-24 14:35:14
Autor: rmikke
regulacja linii lancucha i suport HT II
Dnia Thu, 19 Jan 2012 10:11:17 -0800 (PST), Rowerex naskrobaďż˝/a:

On 19 Sty, 08:36, rmikke <rmi...@mailinator.com> wrote:

>W korbie tez masz jedna koronke?

Jedna, 44z, a jakie to ma znaczenie?

Bo mozna ja nieco przesunac...

Znaczy, jesli masz na mysli przelozenie zebatki na druga strone mocowania, to
juz ktos wspominal i zamierzam to sprawdzic, jak tylko wroce ktoregos dnia z
roboty o normalnej porze. Tylko nie mam pojecia, jaki wplyw na to moze miec
rozmiar zebatki?

A jesli masz inny pomysl, to przybliz, bardzo chetnie ten lancuch naprostuje.

Data: 2012-01-24 16:25:28
Autor: Tomasz Minkiewicz
regulacja linii lancucha i suport HT II
On 24 Jan 2012 06:35:14 -0800
rmikke <rmikke@mailinator.com> wrote:

Dnia Thu, 19 Jan 2012 10:11:17 -0800 (PST), Rowerex naskroba�/a:

> [...]

roboty o normalnej porze. Tylko nie mam pojecia, jaki wplyw na to moze miec

Jak za duża, to w środkowym położeniu może zahaczać o dolne rurki
tylnego trójkąta. A nawet jak nie zahacza, to i tak może się okazać
ĹĽe podczas jazdy trze, bo te rurki siem gnom na boki.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2012-01-24 15:36:30
Autor: rmikke
regulacja linii lancucha i suport HT II
Dnia Tue, 24 Jan 2012 16:25:28 +0100, Tomasz Minkiewicz naskrobaďż˝/a:

> [...]

tylnego trójkąta. A nawet jak nie zahacza, to i tak może się okazać
ĹĽe podczas jazdy trze, bo te rurki siem gnom na boki.

....a ja tam mam jeszcze chainglidera do zmieszczenia.

Z drugiej strony - rama jest po tanim goralu, tanie zwykle nie sa specjalnie
sprytnie spasowane, wiec mam szanse na duzy zapas.

Coz, sie zobaczy...

Data: 2012-01-18 12:09:54
Autor: pablo eldiablo
rmikke <rmikke@mailinator.com> napisał(a):
[...]

Jak wnosze z podanego linka, masz w tylnym kole piaste Nexus8.
Masz dwa wyjscia (trzecie to jezdzic tak jak jest :-) )

1. przesunac cala korbe z suportem o jedna albo dwie podkaldki - na ile rama
pozwoli - ale te podkladki wyjete od strony napedu musisz przelozyc na lewa,
wiec korba bedzie przekoszona wzgledem siodelka.

2. zastosowac zebatke z offsetem, odsuwajaca nieco lancuch na zewnatrz, np:
http://classic-cycle.de/en/Hubs-Axles-Chainwheels-Cranks/Dished-Sprocket-10-mm-offset-22-T.html?force_sid=a18dfe80230c0643cb7fc02f817603b9
W sumie ja bym sie sklanial do tego rozwiazania.

Data: 2012-01-18 12:50:59
Autor: rmikke
[tech]regulacja linii lancucha i suport HT II
Dnia Wed, 18 Jan 2012 12:09:54 +0000 (UTC), pablo eldiablo naskrobaďż˝/a:

rmikke <rmikke@mailinator.com> napisaďż˝(a):
[...]

O, ciekawe, nawet moj rozmiar maja:
http://classic-cycle.de/en/All/Dished-Sprocket-10-mm-offset-18-T.html?listtype=search&searchparam=dished%20sprocket

A myslisz, ze to sie da gdzies u nas dostac?
No i musze sprawdzic, czy to mi w rame nie wjedzie, szczegolnie do spolki z
chaingliderem...

Data: 2012-01-18 23:36:51
Autor: pablo eldiablo
[...]

Nie wiem, czy to jest do kupienia w PL, ale w koncu jestesmy w UE, wiec kupic
mozna gdziekolwiek, kurier dowiezie.

Inna sprawa, ze skoro piszesz o chaingliderze, tzn. masz jeden blat z przodu.
Po prostu odkrec go i przykrec po wewnetrznej stronie korby - na bank to jest
zrodlo problemu.

Data: 2012-01-25 09:54:52
Autor: rmikke
[tech]regulacja linii lancucha i suport HT II
Dnia Wed, 18 Jan 2012 23:36:51 +0000 (UTC), pablo eldiablo naskrobał/a:

[...]

Na oko, to rzeczywiscie by pomoglo.

Tylko jak sie te cholere odkreca?

Bylem przekonany, ze to dziala mniej wiecej jak sruby meblowe - sruba wchodzi w taka kontrasrube z gwintem od wewnatrz. A tu nie:

http://u.42.pl/2HM4
http://u.42.pl/2HM5

Sruba jest na imbus, ale w ogole nie jestem pewien, czy to sruba.
Wyglada, jakby ta "sruba" byla jakos wbita w te podkladke z nacieciem, kreci sie
dosc swobodnie jedno z drugim, az sie dziwie, ze tarcza jest jak przyrosnieta do
korby.

No i nie wiem, jak to rozmontowac. Potrzebuje do tego kolejnego Specjalnego Narzedzia Do Tego Kawalka Roweru?

Data: 2012-01-25 11:39:45
Autor: Tomasz Minkiewicz
[tech]regulacja linii lancucha i suport HT II
On 25 Jan 2012 01:54:52 -0800
rmikke <rmikke@mailinator.com> wrote:

Dnia Wed, 18 Jan 2012 23:36:51 +0000 (UTC), pablo eldiablo naskrobaÂł/a:

> [...]

dosc swobodnie jedno z drugim, az sie dziwie, ze tarcza jest jak przyrosnieta do

Zdjęcia niewyraźne. Bardzo niewyraźne te zdjęcia. :(
Trzpień i płytka osadcza? Guglnij „płytka osadcza” i zobacz, czy to
podobne.

Jeśli tak, to ona siedzi w wyżłobieniu wokół trzpienia. Trzeba ją
rozgiąć wszerz i podważyć, to wyjdzie z wyżłobienia i da się ściągnąć.

No i nie wiem, jak to rozmontowac. Potrzebuje do tego kolejnego Specjalnego Narzedzia Do Tego Kawalka Roweru?

Jeśli to to, co myślę, wystarczą dwa małe, płaskie śrubokręty. Może
jeszcze jakiś scyzoryk może sprawę ułatwić. Jeśli masz trzy ręce. ;)

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2012-01-25 12:03:20
Autor: rmikke
[tech]regulacja linii lancucha i suport HT II
Dnia Wed, 25 Jan 2012 11:39:45 +0100, Tomasz Minkiewicz naskrobaďż˝/a:

On 25 Jan 2012 01:54:52 -0800
> [...]

korby.

Zdjęcia niewyraźne. Bardzo niewyraźne te zdjęcia. :(

Tylko kalkulator mialem...

Trzpień i płytka osadcza? Guglnij „płytka osadcza” i zobacz, czy to
podobne.

Nie wyglada na cos takiego, jak wyguglalem. Brak szerokiego rozciecia z jednej
strony.

To wyglada jak pelna podkladka, nacieta z wierzchu, zeby sie dawala plaskim
srubokretem odkrecac. Tylko w srodku ta "sruba" wystaje, wiec srubokret musialby
miec duze wciecie posrodku ostrza. Takie widly, no.

Data: 2012-01-25 14:18:26
Autor: pablo eldiablo
[...]

Musisz jakims narzedziem uchwycic i unieruchomic element ze sfotografowanej
przez ciebie strony (od wewnetrznej), nastepnie imbusem najpewniej 5mm
odkrecasz z dugiej przeciwnie do ruchu wskazowek zegara ;-)

To sa tego typu srubki:
http://www.charliethebikemonger.com/ekmps/shops/bikemonger/images/id-cromo-chainring-bolts-single-speed-double-and-extra-large-128-p.jpg

Data: 2012-01-25 23:44:38
Autor: rmikke
[tech]regulacja linii lancucha i suport HT II
Dnia Wed, 25 Jan 2012 14:18:26 +0000 (UTC), pablo eldiablo naskrobał/a:

[...]

A, czyli jednak niezle kombinowalem, tylko roznica jest taka, ze sruba przechodzi przez "antysrube" na wylot. No dobra, to juz mam pomysl, czym przytrzymac te "antysrube", dzieki.

Data: 2012-01-26 08:52:21
Autor: pablo eldiablo
[...]

Przechodzi, bo jest za dluga. Twoja korba jest zaprojektowana na 3 blaty, ta
sruba miala przykrecac 2 z nich do korby, wiec jest w tym momencie o grubosc
jednego blatu wezej, niz zostalo to zaprojektowane.

Data: 2012-01-26 09:11:38
Autor: Rowerex
On 26 Sty, 00:44, rmikke <rmi...@mailinator.com> wrote:

> [...]

A, czyli jednak niezle kombinowalem, tylko roznica jest taka, ze sruba
przechodzi przez "antysrube" na wylot. No dobra, to juz mam pomysl, czym

Tak kombinujecie, że autor w±tku będzie sprowadzał czę¶ci z
pozasłonecznej planety ;-)

A szukać daleko nie trzeba:
http://allegro.pl/podkladka-dystansowa-do-korb-single-speed-3-2mm-i2055310502.html

Sprzedawca ma kilka rodzajów podkładek o różnej wysoko¶ci. Zapewne to
straszne zdzierstwo, do tak± tulejkę można dobrać w sklepie ze ¶rubami
za jakie¶ grosze, a równie dobrze można założyć kilka zwykłych
podkładek i na jedno wyjdzie.

A blat można również przesun±ć jeszcze dalej na zewn±trz daj±c
podkładkę dystansow± między koronkę i "oczko" w korbie. W starych
korbach na 5 ¶rub najmniejsz± koronkę mocowało się długimi ¶rubami na
tulejach dystansowych 7mm, a je¶li młynek to wytrzymywał, to blat też
można tak odsun±ć. Z tym, że przesadzać tu nie należy, bo widziałem
fotki wyrwanych "oczek" z korby przy takim patencie, ale dotyczyło to
tandemu z dodatkow± koronk± na zewn±trz mocowan± wła¶nie poprzez tak±
tuleję.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2012-01-27 10:32:24
Autor: pablo eldiablo
regulacja linii lancucha i suport HT II
Rowerex <rowerex@op.pl> napisał(a):

Tak kombinujecie, =BFe autor w=B1tku b=EAdzie sprowadza=B3 cz=EA=B6ci z
pozas=B3onecznej planety ;-)

Nic nie bedzie sprowadzal, bo wystarczy odkrecic sruby i przelozyc blat na
WEWNETRZNA strone korby.

A szuka=E6 daleko nie trzeba:
http://allegro.pl/podkladka-dystansowa-do-korb-single-speed-3-2mm-i20553105=
02.html

Sprzedawca ma kilka rodzaj=F3w podk=B3adek o r=F3=BFnej wysoko=B6ci. Zapewn=
e to
straszne zdzierstwo, do tak=B1 tulejk=EA mo=BFna dobra=E6 w sklepie ze =B6r=
ubami
za jakie=B6 grosze, a r=F3wnie dobrze mo=BFna za=B3o=BFy=E6 kilka zwyk=B3yc=
podk=B3adek i na jedno wyjdzie.

Byc moze sie przydadza podkladki, ale sadze, ze nie beda nizbedne.

A blat mo=BFna r=F3wnie=BF przesun=B1=E6 jeszcze dalej na zewn=B1trz daj=B1=
podk=B3adk=EA dystansow=B1 mi=EAdzy koronk=EA i "oczko" w korbie. W starych
korbach na 5 =B6rub najmniejsz=B1 koronk=EA mocowa=B3o si=EA d=B3ugimi =B6r=
ubami na
tulejach dystansowych 7mm, a je=B6li m=B3ynek to wytrzymywa=B3, to blat te=
=BF
mo=BFna tak odsun=B1=E6. Z tym, =BFe przesadza=E6 tu nie nale=BFy, bo widzi=
a=B3em
fotki wyrwanych "oczek" z korby przy takim patencie, ale dotyczy=B3o to
tandemu z dodatkow=B1 koronk=B1 na zewn=B1trz mocowan=B1 w=B3a=B6nie poprze=
z tak=B1
tulej=EA.

Ale przeczytaj ten watek uwaznie :-) Lancuch jest przekoszony w druga strone,
niz Ci sie wydaje :-) Blatu nie trzeba odsuwac na zewnatrz, tylko do wewnatrz.
Swoja droga w rowerze do dojazdow do pracy to w ogole kiepskie rozwiazanie by
bylo, bo zbliza brudzace elementy do nogawki.

Data: 2012-02-06 22:26:55
Autor: AlbertStonoga
> [...]

fotki wyrwanych "oczek" z korby przy takim patencie, ale dotyczyło to
tandemu z dodatkow± koronk± na zewn±trz mocowan± wła¶nie poprzez tak±

http://4gox.pl/korba.jpg
Podkładki kupione w Obi w cenie paru zł za pudełeczko. Pasuj± idealnie do ¶rub.

Pozdr,
Albert Stonoga

Data: 2012-02-01 23:41:11
Autor: rmikke
[...]

Spiesze doniesc, ze to byl strzal w dziesiatke.

Co prawda nie dalem w koncu rady odkrecic tych srub, ale mialem jeszcze jeden problem, z ktorym sobie nie radzilem, wiec w koncu udalem sie do serwisu. Tam mi
wszystkom poprzekladali, jak chcialem, dramatyczne szczegoly mozna poznac tutaj:
http://przypadkidwuleworecznego.blogspot.com/2012/02/maa-kapitulacja.html

Teraz linia lancucha wydaje sie byc idealna, dzieki :D

Data: 2012-01-18 12:11:02
Autor: ...::QRT::...
Dnia 18 Jan 2012 03:01:09 -0800, rmikke napisał(a):

2. Mam korbe HT II, jakas bezgrupowa Shimano, optycznie wyglada jak poprzedni
model Deore. Czy ja dobrze mysle, ze taka korba troche odsuwa lancuch od ramy i
wymiana na cos z kwadratem moze pomoc?

jak masz HT2 to tam miedzy łozyskami supportu a muf± suportu winny być
podkładki którymi mozna regulować odległo¶ć łożysk od mufy w wiec i korby
od mufy/ramy.

Data: 2012-01-18 13:04:28
Autor: PeJot
W dniu 2012-01-18 12:01, rmikke pisze:
[...]

Troszkę to znaczy dokładnie ile ?

--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na ¶wiecie jest

Data: 2012-01-18 12:45:25
Autor: rmikke
[tech]regulacja linii lancucha i suport HT II
Dnia Wed, 18 Jan 2012 13:04:28 +0100, PeJot naskrobaďż˝/a:

[...]

Troszk� to znaczy dok�adnie ile ?

Nie umiem dokladnie zmierzyc, ale circa o szerokosc lancucha. Moze nawet troche
wiecej.