rejestracja vat ue w usługach

Data: 2011-05-14 08:59:13
Autor: Piotr Sawrycki
rejestracja vat ue w usługach
Witam.

Jak to właściwie jest. Czy rejestrować się muszą tylko podatnicy
czynni, czy wszyscy. Na stronie vat.pl jest informacja, że tylko
czynni:

"Od 1 stycznia 2010 r. obowiązek rejestracji VAT-UE stosuje się
również do podatników VAT, podlegających obowiązkowi zarejestrowania
jako podatnicy VAT czynni, którzy:

    nabywają usługi, do których stosuje się art. 28b ustawy o VAT (są
to usługi opodatkowane u nabywcy z wyjątkiem usług związanych z
nieruchomościami, transportu pasażerów, restauracyjnych i
cateringowych, któtkoterminowego wynajmu środków transportu, usług
telekomunikacyjnych lub usług nadawczych radiowych i telewizyjnych),
jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług;
    świadczą usługi na rzecz podatników podatku od wartości dodanej
lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na
potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium
państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż
zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0
%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej
jest usługobiorca."

A w Izbie Skarbowej w Toruniu radzą, żeby się jednak zarejestrować
nawet nie będąc czynnym (tzn. radzą na zasadzie, że jest to jednak
obowiązek). Z ustawy o VAT też nie potrafię wywnioskować, skąd miałoby
wynikać to ograniczenie do podatników czynnych w sytuacji usług. Ja
mam taką specyficzną sytuację, że za usługi wykonywane na rzecz
kontrahentów zagranicznych nie wystawiam żadnych faktur ani rachunków..
Nie jest to usługobiorcy do niczego potrzebne (bywa tak) i nie pytają
o numer europejski.

Data: 2011-05-14 22:27:35
Autor: cef
Piotr Sawrycki wrote:

[...]

W szarej strefie to normalne.

Data: 2011-05-15 06:01:43
Autor: Piotr Sawrycki
On 14 Maj, 22:27, "cef" <cez...@interia.pl> wrote:
Piotr Sawrycki wrote:
> [...]
> kontrahentów zagranicznych nie wystawiam żadnych faktur ani rachunków.
> Nie jest to usługobiorcy do niczego potrzebne (bywa tak) i nie pytają

Nie chodzi o żadną szara strefę. Są normalne umowy zawierane i
podpisywane przy udziale kancelarii prawnych.
Usługi wykonywane są zgodnie z umową. Pieniądze przychodzą na konto
gospodarcze. Płacę od nich podatek.
Natomiast nikt nie wymaga żadnych faktur. To może wydawać się dziwne,
ale tak po prostu jest.
Przemysł farmaceutyczny.

Piotr Sawrycki

Data: 2011-05-15 19:56:33
Autor: tomek
rejestracja vat ue w usługach
Dnia 2011-05-15, o godz. 06:01:43
Piotr Sawrycki <piotrsaw@gmail.com> napisał(a):

Natomiast nikt nie wymaga żadnych faktur.

Ostatnim razem gdy sprawdzałem to prawo wymagało wystawiania faktur ;)
Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, w której jesteś zwolniony podmiotowo z
VAT bez rejestracji jako zwolniony.

Tomek

Data: 2011-05-15 11:02:10
Autor: Piotr Sawrycki
rejestracja vat ue w usługach
On 15 Maj, 19:56, tomek <tomekz...@op.pl> wrote:
Dnia 2011-05-15, o godz. 06:01:43
Piotr Sawrycki <piotr...@gmail.com> napisał(a):

> [...]

Ostatnim razem gdy sprawdzałem to prawo wymagało wystawiania faktur ;)
Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, w której jesteś zwolniony podmiotowo z

OK. Ale jest coś takiego, jak przychód nieudokumentowany. Ja
oczywiscie
mogę sobie wystawić jakąś fakturę z danymi usługobiorcy. Ale on tego
nie chce i w razie czego nie będzie miał u siebie oryginału mojej
faktury.
I co teraz?
Ale główne pytanie nie dotyczyło tego problemu.
Trzrba się rejestrować będąc podmiotowo zwolnionym czy nie trzeba?

Piotr

Data: 2011-05-15 22:06:17
Autor:
rejestracja vat ue w usługach
OK. Ale jest coś takiego, jak przychód nieudokumentowany.

Czyli szara strefa.

Ja oczywiscie mogę sobie wystawić jakąś fakturę z danymi usługobiorcy. Ale on tego
nie chce i w razie czego nie będzie miał u siebie oryginału mojej
faktury. I co teraz? Ale główne pytanie nie dotyczyło tego problemu.

Ty dla podmiotu prowadzącego DG fakturę VAT wystawić musisz. A to co on z nia zrobi to jego sprawa.

Data: 2011-05-15 23:54:50
Autor: Piotr Sawrycki
On 15 Maj, 22:06, <sympatyczna_poczt...@amorki.pl> wrote:
> [...]

> faktury. I co teraz? Ale główne pytanie nie dotyczyło tego problemu.

Ty dla podmiotu prowadzącego DG fakturę VAT wystawić musisz. A to co on z

Ale podmiot nie wykonuje DG w ramach polskiej ustawy, tylko jakiejś
swojego kraju.
Taki podmiot to też podmiot wykonujacy DG?

Data: 2011-05-16 09:15:51
Autor: Piotrek
On 2011-05-15 22:06, sympatyczna_poczta_a@amorki.pl wrote:
Czyli szara strefa.

?

No przecież przychód nieudokumentowany (rachunkiem lub fakturą) jest całkiem legalną formą przychodów. Wpisujesz do KPiR na podstawie dowodu wewnętrznego, o ile mnie pamięć nie myli.

Ty dla podmiotu prowadzącego DG fakturę VAT wystawić musisz. A to co on z
nia zrobi to jego sprawa.

Ale wątkotwórca jest na zwolnieniu podmiotowym. Tak więc nawet nie wolno mu wystawić faktury VAT.

Piotrek

Data: 2011-05-16 10:36:14
Autor:
[...]

Czyli jest udokumentowany.

Ty dla podmiotu prowadzącego DG fakturę VAT wystawić musisz. A to co on z
nia zrobi to jego sprawa.

Ale wątkotwórca jest na zwolnieniu podmiotowym.

Gdzie to wyczytałeś???

W jednym z postów jest nawiązanie do tego, ale autor wątku tego nigdzie nie napisał.

Gdyby nie był VATowcem to wogóle nie byłoby  tematu, bo VAT-UE jego nie dotyczy.

Data: 2011-05-16 10:57:16
Autor: Piotrek
On 2011-05-16 10:36, sympatyczna_poczta_a@amorki.pl wrote:
Czyli jest udokumentowany.

Nie jest w rozumieniu PKPiR (paragrafy 8 i 19).

Gdzie to wyczytałeś???

W pierwszym poście. Chociaż zgadzam się z Tobą, że nie jest to jawnie napisane.

[...]

No to przecież wątkotwórca właśnie próbuje to ustalić, czy ma się rejestrować czy nie.

Piotrek

Data: 2011-05-16 10:40:34
Autor: ajt
On 2011-05-15 22:06, sympatyczna_poczta_a@amorki.pl wrote:
Czyli szara strefa.

?

[...]

Kiedyś zastanawiałem się, jak się ma do tego Art 106 ust. 2 wiadomej ustawy...

Andrzej
www.radom.ws

Data: 2011-05-16 11:03:42
Autor: Piotrek
On 2011-05-16 10:40, ajt wrote:
Ale wątkotwórca jest na zwolnieniu podmiotowym. Tak więc nawet nie
wolno mu wystawić faktury VAT.

Kiedyś zastanawiałem się, jak się ma do tego Art 106 ust. 2 wiadomej
ustawy...

Ponieważ temat mnie bezpośrednio nie dotyczy (od zawsze byłem czynnym VATmanem) to czas wolę marnować w bardziej przyjemny sposób ;-)

Ale istotnie masz rację, że coś może być na rzeczy.

Piotrek

Data: 2011-05-17 19:06:50
Autor: piotrsaw
W dniu 2011-05-16 11:03, Piotrek pisze:
On 2011-05-16 10:40, ajt wrote:
[...]

O widzę, że temat się jednak rozwija. Bardzo dziękuję :-)
Faktycznie, nie jestem czynnym vatowcem.
I w sumie mój problem to konieczność rejestracji VAT -UE.
Temat jak widzę nie jest tak do końca jasny.
Z lektury części ustawy odniosłem wrażenie, że jednak tak.
Ale u części doradców podatkowych zdziwienie budzi fakt chęci rejestracji
podatnika vat zwolnionego. U części urzędników skarbowych
również  (ale tylko części, są tacy, którzy dla świętego spokoju
radzą się zarejestrować).
Myślałem, że może ktoś miał już z takim problemem do czynienia.

I w dalszym ciągu nie wiem - rejestrować czy nie :-)

Piotr

Data: 2011-05-17 21:33:43
Autor: tomek
rejestracja vat ue w usługach
Dnia 2011-05-17, o godz. 19:06:50
piotrsaw <piotrsaw@am.torun.pl> napisał(a):

I w dalszym ciągu nie wiem - rejestrować czy nie :-)

Jestem pewny (tak na 95%), że masz obowiązek się zarejestrować na
podstawie art. 97 ust. 3 pkt. 2 uptu.

Ci "podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi
zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni" to dosyć mylące
stwierdzenie, bo obowiązek zarejestrowania ma każdy podatnik:

Art. 96. 1. Podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed
dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć
naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z
zastrzeżeniem ust. 3

- a to że korzystasz "z zastrzeżenia ust. 3" to już inna bajka

Oczywiście to nie jest porada prawna tylko gdybanie laika.

Tomek

rejestracja vat ue w usługach