reklamacja i wymagany paragon

Data: 2014-11-17 10:31:08
Autor: marek
reklamacja i wymagany paragon
Podobno od jakiegoś czasu paragon nie może być wymaganym dokumentem potwierdzającym zakup. Który paragraf to właściwie reguluje? Czytam artykuły o decyzjach UOKiK ale nie widzę tam aby powoływał się na jakiś kodeks. Czy zniesienie tego wymogu dotyczy również np. kwitka z terminala, i na przykład wystarczy sam wpis na określoną kwotę lub rzecz z wyciągu karty kredytowej? Czy jeśli bank wymaga ode mnie potwierdzenia z terminala, którego już nie posiadam, to mogę mu zamiast takiego potwierdzenia przedstawić miesięczny wyciąg transakcji kartą kredytową gdzie taka transakcja jest wyszczególniona (kwota, odbiorca)?

Marek

Data: 2014-11-17 10:42:17
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "marek" <marek@> napisał w wiadomości news:5469c05c$0$53646$b1db1813$3c7cb2fdnews.astraweb.com...
[...]

Przepis mówi o dowodzie sprzedaży. Moze to być cokolwiek, na podstawie czego da się dowieść, żeś ten przedmiot kupił u tego sprzedawcy. Paragon jest dobrym dowodem, ale jak masz inny, to też przejdzie.

Data: 2014-11-17 19:29:57
Autor: Michał Jankowski
W dniu 2014-11-17 10:42, Robert Tomasik pisze:

Przepis mówi o dowodzie sprzedaży. Moze to być cokolwiek, na podstawie
czego da się dowieść, żeś ten przedmiot kupił u tego sprzedawcy. Paragon
jest dobrym dowodem, ale jak masz inny, to też przejdzie.

Wiem, że już było, ale instytucje typu filharmonia/teatr z reguły wymagają przedstawienia paragonu przy zwrotach biletów, nawet przy zwrotach z powodu odwołania przedstawienia, chociaż sam bilet jako taki w oczywisty sposób był kupiony u tego sprzedawcy i nigdzie indziej.

Nie wiem, czy ktoś próbował ten wymóg obalić - ja nie.

   MJ

Data: 2014-11-17 16:54:04
Autor: .B:artek.
W dniu 17 lis 2014 o 10:31, marek pisze:
[...]

Paragon nigdy nie był jedynym dokumentem potwierdzającym zakup. Po prostu jakiś czas temu UOKiK zaczął ścigać przedsiębiorców, którzy wywieszali teksty w stylu "Bez okazania paragonu reklamacji nie uwzględnia się" jako działania bezprawnie ograniczającego prawa konsumentów.

Konsument ma udowodnić, że dokonał zakupu towaru w danego sprzedawcy. Można to zrobić w dowolny sposób - byle by jednoznacznie wskazywał na taki fakt. Pytanie czy wyciąg z karty to dowód zakupu _określonego_ towaru. To na pewno dowód przekazania pieniędzy jakiemuś przedsiębiorcy, uprawdopodabnia fakt zawarcia umowy, ale - moim zdaniem - nie stanowi (albo może nie stanowić) dowodu zakupu określonego towaru. Chyba, że na wyciągu jest wskazana powód transakcji (za co płacone są pieniądze). Zatem w konkretnej sprawie IMHO nie będzie jednoznacznego podejścia - w zależności od argumentacji sąd albo uzna taki dowód albo nie.

-
..B:artek.

Data: 2014-11-19 12:27:55
Autor: ww
W dniu 2014-11-17 o 16:54, .B:artek. pisze:
[...]

A co jeśli mam paragon na którym jest na przykład "sprzęt elektroniczny". Pytanie czy taki paragon to dowód zakupu _określonego_
towaru.

reklamacja i wymagany paragon