reklamacja usług warsztatu samochodowego

Data: 2009-06-19 07:06:56
Autor: marcind
reklamacja usług warsztatu samochodowego
Witam,
Mam pytanie w sprawie reklamacji usług w warsztacie samochodowym;
Tydzień temu oddałem samochód (stare autko o wartości ok. 8k PLN) do
warsztatu (duża sieć warsztatów samochodowych) w celu wymiany klocków
hamulcowych (przewidywana cena 90 + 70, klocki + robocizna).
Niestety po zdjęciu starych klocków powiedziano mi, że szczęki są
zablokowane i że Panowie nie są w stanie wstawić nowych klocków oraz
że konieczne jest 'rozruszanie szczęk', które będzie kosztować ok..
300PLN.
Oczywiście zapytano się mnie czy się decyduję na taką operację, jednak
było to pytanie retoryczne, bo samochód nie nadawał się już do jazdy
(hamulców tylnych nie było).
Po 'rozruszaniu' szczęk i zamontowaniu nowych klocków dostałem
samochód jako 'sprawny' (cena ~400PLN), jednak już po 10km okazało
się, że hamulce są zaciśnięte i nie da się jechać dalej. Po powrocie
do warsztatu Panowie powiedzieli, że tak się zdarza i że oczywiście
teraz będę dalej naprawiać, ale teraz konieczna jest wymiana całego
mocowania hamulca kosztująca ok. 500 PLN.
I ponownie zostałem postawiony w sytuacji bez wyjścia, bo samochód był
niezdatny do jazdy.
Ponieważ nie zdecydowałem się na zostawienie w tym warsztacie 900 PLN
(za naprawę, która miała wynosić początkowo ~160PLN) musiałem zapłacić
za lawetę i przewieźć samochód do innego warsztatu oczywiście ponosząc
dodatkowe koszty.

Podsumowując:
Chciałem wymienić klocki hamulcowe, operacja miła kosztować ~160 PLN.
Zapłaciłem 400PLN i dostałem niesprawny samochód.
Oraz poniosłem kolejne koszty lawety i drugiego warsztatu.

Czy w jakikolwiek sposób mogę odzyskać, chociaż część pieniądzy?

Bardzo dziękuję za pomoc lub poradę.

Data: 2009-06-19 09:09:09
Autor: witek
marcind wrote:

Czy w jakikolwiek sposób mogę odzyskać, chociaż część pieniądzy?

A niby za co?

Data: 2009-06-19 17:06:54
Autor: Sebcio
marcind pisze:

Oczywiście zapytano się mnie czy się decyduję na taką operację, jednak
było to pytanie retoryczne, bo samochód nie nadawał się już do jazdy
(hamulców tylnych nie było).

To że samochód nie nadaje się do jazdy nie oznacza że nie można go przewieźć do innego warsztatu na lawecie.

Po 'rozruszaniu' szczęk i zamontowaniu nowych klocków dostałem
samochód jako 'sprawny' (cena ~400PLN), jednak już po 10km okazało

Kto Ci powiedział że otrzymujesz samochód sprawny ? Co zleciłeś warsztatowi - doprowadzenie samochodu do sprawności czy wymianę klocków ?

do warsztatu Panowie powiedzieli, że tak się zdarza i że oczywiście
teraz będę dalej naprawiać, ale teraz konieczna jest wymiana całego
mocowania hamulca kosztująca ok. 500 PLN.

Owszem, tak się zdarza w starych samochodach. Generalnie stare samochody są relatywnie lepsze od nowych (bo solidniej były produkowane), ale dla każdego modelu jest pewna bariera rocznikowa po przekroczeniu której naprawy są droższe niż samo auto.

I ponownie zostałem postawiony w sytuacji bez wyjścia, bo samochód był
niezdatny do jazdy.

J. w.

[...]

No i to był błąd. Mogłeś wcześniej skonsultować koszty naprawy z innym warsztatem, wiedząc że będzie potrzebna wymiana zacisku. Myślisz że gdybyś naprawiał w innym warsztacie, to zacisk nie zablokowałby się ? Pewnych rzeczy nie można przewidzieć i trudno mieć o to do kogokolwiek pretensje. Co innego gdyby warsztat nie pytając Cię o zgodę wykonał dodatkowe czynności bez informowania Ciebie i proszenia o zgodę.

Chciałem wymienić klocki hamulcowe, operacja miła kosztować ~160 PLN.
Zapłaciłem 400PLN i dostałem niesprawny samochód.

Nie - dostałeś taki sam samochód z wymienionymi klockami. Nie zleciłeś naprawy układu hamulcowego, lecz wymianę klocków. Wyobraź sobie że to Ty prowadzisz warsztat i przyjeżdża do Ciebie auto na napełnienie klimatyzacji. Wykonujesz to w zgodzie ze sztuką, kasujesz za usługę i się żegnasz. Następnego dnia przyjeżdża klient z pretensjami że klima mu działała raptem jeden dzień i przestała. Okazuje się że uciekł freon przez dziurkę, jaka powstała w skorodowanej rurce pod wpływem ciśnienia. Czy to Twoja wina ? Miałeś napełnić, to napełniłeś. Szczelność też sprawdziłeś. Wszystko jak potrzeba... Oczywiście powiesz klientowi że możesz mu wymienić rurkę i ponownie napełnić układ, to jednak będzie kosztowało. Nie widzisz analogii do swojego własnego przypadku ?

Oraz poniosłem kolejne koszty lawety i drugiego warsztatu.

To już była Twoja decyzja i Twoje koszty. Nikt nie zmusił Cię do określonego zachowania.

Czy w jakikolwiek sposób mogę odzyskać, chociaż część pieniądzy?

Nie możesz. W żadnym wypadku wina nie leży po stronie warsztatu, który w założeniu prawidłowo wykonał swoje zadanie. Chciałeś wymienić klocki więc zostały one wymienione. Ponieważ operacja ta wymagała dodatkowych czynności, zostały one wykonane za Twoim przyzwoleniem.

Jedyne co możesz zrobić to dowieść, że blokada zacisku/tłoczków wynikła z błędnie przeprowadzonej operacji wymiany klocków lub owego "rozruszania". Nie jest to niemożliwe, ale raczej problematyczne.

--
Pozdrawiam,
Sebcio

Data: 2009-06-19 23:21:31
Autor: pawelj

Użytkownik "marcind" <marcin.dawidowicz@gmail.com> napisał w wiadomości news:d0754536-43ed-43ba-80ff-6586bb7731a0q14g2000vbn.googlegroups.com...
Witam,
Mam pytanie w sprawie reklamacji usług w warsztacie samochodowym;

Zastanawiam się czy sensownie chcesz się kłócić / procesować.

Ja w spraach samochodowych jestem prawie laik, ale też keidyś wymieniali mi hamulce. Miło to trwać ok 40 min i kosztowac (nie pamiętam- załóżmy 60 zł).
Trwało 6 godzin. Gdybym nie widział - nie uwierzyłbym że śrubka może się tak zapiec, że nie da się jej odkręcić tylko urwać, potem trzeba ją wywiercić ale jest trwardsza niż wiertło i wiertło się topi.
Warsztat znalazł frezera który jakoś to poskładał do kupy. Przejździłem kilka dni na takim poskładanym po czym wymienili mi na nowy.
Oczywiście niestety ja płaciłem za wszystko chociaż niewielie bo pratkycznie za materieały zuzyte.

Chyba nie da się przewidzieć pewnych rzeczy w naprawie samochodu,
Ty zleciłeś wymianę klocków - warsztat poszedł nieco dalej bo po wymianie chciał żeby nowe klocki spełniały swoją rolę. ja ich rozumiem. I rozumiem że za pewnie rzeczy się płaci.

A ty chyba niepotrzebnie podniosłeś sobie koszty lawetą...

--
PawełJ

Data: 2009-06-20 01:10:57
Autor: Robert Tomasik
reklamacja usług warsztatu samochodowego

Wszystko zależy od tego jaką umowę zawarłeś z warsztatem i co się uda udowodnić. Jeśli z warsztatem umówiłeś się, że w ramach zapłaty 160 zł doprowadzą do sprawności Twoje hamulce, to już jest ich ryzyko i nic więcej im się generalnie nie należy. Pomijam jakieś skrajne przypadki, że w trakcie naprawy zajdzie jakaś sytuacja niemożliwa do przewidzenia przez fachowca (załóżmy skradziono Ci zaciski). Natomiast jeśli warsztatowi zleciłeś wymianę klocków, to żądanie przez nich dodatkowego wynagrodzenia za dodatkową pracę jest jak najbardziej uzasadnione - o ile ten dodatkowy zakres z Tobą uzgodnili.

Data: 2009-06-22 14:54:07
Autor: piotr [trzykoty]
reklamacja usług warsztatu samochodowego

Użytkownik "Robert Tomasik" <robert.tomasik@gazeta.pl> napisał
Natomiast jeśli warsztatowi zleciłeś wymianę klocków, to żądanie przez nich dodatkowego wynagrodzenia za dodatkową pracę jest jak najbardziej uzasadnione - o ile ten dodatkowy zakres z Tobą uzgodnili.

Oczywiście zgadza się. Z tym, że jeżeli zlecił wykonanie jakiejś naprawy, a tuż po niej okazuje się, że naprawa ta nie została wykonana poprawnie (po wyjeździe z warsztatu samochód się zepsuł nie z przyczyn losowych, a wyniknęło bezpośrednio z tego co robili "fachowcy") to jednak może mieć do nich roszczenia. Przecież, jak zleca wymianę czegoś, to mają to zrobić poprawnie. Ale tylko wtedy, gdy coś źle zrobili.

Data: 2009-06-22 19:56:41
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "piotr [trzykoty]" <trzykoty.usunto.@o2.pl> napisał w wiadomości news:h1nuti$1bh$1okapi.ict.pwr.wroc.pl...

[...]

Zapieczenie cylinderków - moim zdanem - nie ma za bardzo zwiazku z wymianą klocków. Jest to skutek uboczny założenia nowych klocków. Cylinderki są głębiej i w starych zaciskach mają większą szansę sie zapiec.

reklamacja usług warsztatu samochodowego