reskrypt - co to jest?

Data: 2010-05-23 09:48:59
Autor: Janusz Nedoma
reskrypt - co to jest?
Kłaniam się nisko grupie. Jestem to nowy - a właściwie tylko przyszedłęm poprosić fachowcó o pomoc.

Przez grupę pl.rec.zeglarstwo przetoczył się o statnio dość emocjonalny wątek nt. noszenia barw narodowych, flag i bander. Przy okazji pojawiły się pewne osądy, z którymi nie całkiem się zgadzam - i dlatego proszę o pomoc.

Otóż, Yacht Klub Polski zwyczajowo używa bandery kroju wojennego (czyli z wycięciem w "jakółczy ogon") ze znaczkiem klubowym w kantonie. Dotarłem do informacji, że prawo do używania takiego wzoru bandery dał YKPowi reskrypt Ministra Spraw Wewn., wydany w prozumieniu z Ministraem Spraw Wojskowych w dniu 26.02.1927. (Nawiasem mówiąc w tej samej dacie oficjalnie uznano Mazurka Dąbrowskiego za nasz hymn - ale to już innym aktem prawny.)

No i tu kilka pytań:

- co to za rodzaj aktu prawnego II Rzeczypospolitej?
- gdzie promulgowano reskrypty?
- czy istnieje możliwość dotarcia do oryginalnego tekstu reskryptu, który mnie interesuje? (w sejmowym ISIP w DzU.1927 - nie znalazłem, archiwum MP zaczyna się od roku 1930),
- co z mocą prawną tego dokumentu?
- jak zabrać się za szukanie ewentualnych aktów uchylających? Nisko się kłaniam i pozdrawiam.
Jasiek

--

reskrypt - co to jest?