roslinka z piekla rodem - gorejacy krzew Mojzesza :(

Data: 2012-07-16 01:17:36
Autor: Andrzej Lawa
roslinka z piekla rodem - gorejacy krzew Mojzesza :(
W dniu 15.07.2012 22:50, Piotr Molski pisze:
Witam,
NIE polecam do przydomowych ogrodkow - gorejacy krzew Mojzesza,
bardziej naukowo Dyptam jesionolistny.
Skur....stwo (nawet ladne) wlasnie poparzylo dziesiecioletnia corke
kumpla. Dziewczynka ma niegojace sie poparzenie drugiego stopnia na
nodze. Calkiem spore :( :(

Uhm... I twierdzisz, że to od tego?

Krzak podobno atakuje juz z odleglosci 0,5m, szczegolnie przy wysokich

ROTFL

Tak, rzuca się i skacze na ludzi ;->

tempaturach. Wydziela olejki eteryczne, slyszalem (o ile nie jest to
urban, tfu village ;) legend), ze potrafi sie samoistnie zapalic.

Samoistnie to nie, bo się nie iskrzy.

Jakas lajza sprzedaje to nawet na allegro, nie zajaknawszy sie slowem
o niebezpieczenstwie.

"Uwaga! Wrzątek grozi poparzeniem!"

Ty co, z USA przyjechałeś?

Data: 2012-07-15 18:10:10
Autor: Piotr Molski
roslinka z piekla rodem - gorejacy krzew Mojzesza :(
On 16 Lip, 01:17, Andrzej Lawa <alawa_n...@lechistan.SPAM_PRECZ.com>
wrote:
W dniu 15.07.2012 22:50, Piotr Molski pisze:

> Dziewczynka ma niegojace sie poparzenie drugiego stopnia na
> nodze. Calkiem spore :( :(

Uhm... I twierdzisz, że to od tego?

Z tego co wiem, to wlasnie od tego. Sam jestem zdziwiony, bo jedyna
roslina w Polsce o wlasciwosciach parzacych, o ktorej slyszalem, to
barszcz Sosnowskiego. Pomijajac rozne pokrzywy.

> Krzak podobno atakuje juz z odleglosci 0,5m, szczegolnie przy wysokich
ROTFL
Ciesze sie ze sie smiejesz, bo slowo "atakuje" zostalo uzyte wlasnie w
tym celu.

Tak, rzuca się i skacze na ludzi ;->
Tak samo jak ironia. Ta gryzie znienacka.

> tempaturach. Wydziela olejki eteryczne, slyszalem (o ile nie jest to
> urban, tfu village ;) legend), ze potrafi sie samoistnie zapalic.

Samoistnie to nie, bo się nie iskrzy.
Tez mi sie to wydaje dziwne, choc w necie pisza o takiej mozliwosci.
Oczywiscie nie u nas, ale gdzies w krajach z goracym klimatem.

"Uwaga! Wrzątek grozi poparzeniem!"
Ty co, z USA przyjechałeś?
Nie, rozumiem, ze tu wszyscy zawolani ogrodnicy. Zadna z osob, ktore
dotknela ta historia nie miala swiadomosci, ze tego typu rosliny
wystepuja w Polsce (nie liczac barszczu). A przynajmniej dwie z nich
bawia sie w sadzenie kwiatkow. To nie jest uczulenie na pylki, to nie
sa poklucia kolcami, to sa niegojace sie oparzenia drugiego stopnia. W
dodatku powstale bez bezposredniego kontaku z roslina (chyba).

Hmm, ciekawe czy takie oparzenia od roslin podlegaja tej samej
"kategorii prawnej" co np. spadajaca dachowka z niezabezpieczonej
rudery, albo gryzacy pies na czyjejs posesji.

pozdr
Piotr

Data: 2012-07-16 21:31:23
Autor: Krycha_net
roslinka z piekla rodem - gorejacy krzew Mojzesza :(
W dniu 2012-07-16 03:10, Piotr Molski pisze:
(...)

Od kilku lat rośnie u mnie i kwitnie Dyptam
https://picasaweb.google.com/110636404017483245604/DyptamGorejacyKrzewMojzesza#5765848630571019522
Byłam uprzedzona, że może powodować nieprzyjemnie uczulenia,
trudno leczące się, ale przy kontakcie skóry z rośliną.
Nigdy na odległość.
Podczas prac pielęgnacyjnych starałam się mieć długie rękawy,
bo w rękawicach pracuję zawsze.
Nigdy nic mi się nie stało.

[...]

Na pustyni, gdzie są temperatury powyżej 40 st. C dochodzi do samoistnych zapaleń olejków jakie są składnikiem rośliny.
I rośliny płoną. Legenda przypisała ten 'cud' Mojżeszowi.

(...)
[...]

Raczej przy intensywnej zabawie z rośliną.
Bo kto wie jak to dziecko bawiło się.
W ogrodach rośnie wiele szkodliwych, czy trujących roślin,
jak np Złotokap.
Nie powinno się dziecku pozwolić na bawienie się roślinami.
Do zabawy, bezpiecznej, są zabawki.

Krycha.

Data: 2012-07-16 22:28:12
Autor: jg
Dnia Mon, 16 Jul 2012 21:31:23 +0200, Krycha_net napisał(a):

I rośliny płoną. Legenda przypisała ten 'cud' Mojżeszowi.

raczej tzw. Bogu...

moze w calej sprawie chodzi o jakas alergie? to by tlumaczylo czemu jednych
nie rusza, a innych tak... --
jg

Data: 2012-07-23 08:59:17
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 16.07.2012 03:10, Piotr Molski pisze:

[...]

Eeetam, pokrzywy są jak kapsiplast - to jest "parzenie" (w sensie
wrażenia), ale nie oparzenia.

[ciach]

[...]

Szczerze powiedziawszy niezbyt chce mi się w to wierzyć.

Pomijając jakieś wyjątkowe uczulenie...

Hmm, ciekawe czy takie oparzenia od roslin podlegaja tej samej
"kategorii prawnej" co np. spadajaca dachowka z niezabezpieczonej
rudery, albo gryzacy pies na czyjejs posesji.

Raczej hodowla truskawek - w końcu są też ludzie na nie uczuleni i jak
ktoś uczulony zerwie sobie truskawkę, co ci rośnie przy płocie...

roslinka z piekla rodem - gorejacy krzew Mojzesza :(