Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.prawo   »   rozliczanie biegĹ‚ego w sÄ…dzie

rozliczanie biegłego w sądzie

Data: 2014-07-24 19:00:42
Autor: Marek
rozliczanie biegłego w sądzie
Jest taka sytuacja: osoba jest specjalistÄ… w pewnej dziedzinie, prowadzi dziaĹ‚alność gosp. jako konsultant z tej dziedziny. Jest rĂłwnieĹĽ  biegĹ‚ym sÄ…dowym (z tej samej dziedziny). W przypadku gdy sÄ…d powoĹ‚uje tÄ… osobÄ™ jako biegĹ‚ego w jakieĹ› sprawie to wynagrodzenie za opiniÄ™ z uporem maniaka rozlicza w formie umowy cywilno-prawnej do ktĂłrej później wystawia pit do rozliczenia. Dlaczego biegĹ‚y, skoro ma dziaĹ‚alność, nie moĹĽe po prostu wystawić fakturÄ™/rach jak z dzielnoĹ›ci i juĹĽ? A tak później trzeba  z pitem siÄ™ bawić jako osobny dochĂłd itp..

--
Marek

Data: 2014-07-24 19:54:07
Autor: ±ćęłń󶼿
rozliczanie biegłego w s±dzie
IMHO może.
A nawet może i powinien.
Poszukaj interpretacji [urzędów skarbowych], iż działalno¶ć biegłego jest równoznaczna z prowadzeniem działalno¶ci gospodarczeij (i ZUS się należy, i VAT).


-- -- -
Dlaczego biegły, skoro ma działalno¶ć, nie może po prostu wystawić fakturę/rach jak z dzielno¶ci i już?

Data: 2014-07-24 21:19:08
Autor: Gotfryd Smolik news
rozliczanie biegłego w s±dzie
On Thu, 24 Jul 2014,  ±ćęłń󶼿 wrote:

IMHO może.
A nawet może i powinien.
Poszukaj interpretacji [urzędów skarbowych], iż działalno¶ć biegłego jest
równoznaczna z prowadzeniem działalno¶ci gospodarczeij (i ZUS się należy,
i VAT).

  A s± takie? (interpretacje)
  Przepis PDoOF art.13..6 twierdzi inaczej, ale muszę przyznać, że w tym
miejcu ma zastosowanie zasada "uchylenia przepisu mniej szczegółowego"
(wcze¶niejszego w akcie) przez napisany dalej (czyli bardziej
szczegółowy), co wzbudza moj± w±tpliwo¶ć, to poziom szczegółowo¶ci
(to jest 13..6 a nie 13.6). Z drugiej strony, kwalifikacja DG o której
mowa oparta jest o art.10.1.3 (czyli równie szczegółowe, a wcze¶niejsze).
  W sumie... do¶ć ciekawy przypadek. Interpretację w wyroku apelacyjnym
NSA poproszę ;) (oczywi¶cie to zart, ale na ogół uzasadnienie
zapodaje co i jak).

Dlaczego biegły, skoro ma działalno¶ć, nie może po prostu wystawić
fakturę/rach jak z dzielno¶ci i już?

  W sumie ciekaw jestem, ale z powodu wyżej daleki jestem od pewno¶ci,
czy interpretacja o "gospodarczo¶ci" jest prawidłowa.
  Ba, nawet je¶li istniej± takie urzędowe interpretacje, to wcale
nie tak mało prawdopodobne jest, że s± błędne.
  Klasyfikacja "gospodarczo¶ci" dla celów rejestracji DG oraz celów
podatkowych (osobno dla dochodowego, includowana dla ZUS, osobno
dla VAT) nie jest tożsama, st±d takie "ciekawostki".

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-07-25 02:11:00
Autor: Marek
rozliczanie bieg?ego w s?dzie
On Thu, 24 Jul 2014 19:54:07 +0200, " ?????????" <nie@dla.spamerow> wrote:
IMHO moĹĽe.
A nawet moĹĽe i powinien.
równoznaczna z prowadzeniem działalności gospodarczeij (i ZUS się
naleĹĽy, i
VAT).

No ale nie chcÄ…, uparcie pit-oligie stosujÄ…, podatek doch za opiniÄ™ sami odprowadzajÄ….

To trochę tłumaczy taki sposób rozliczania:

 http://www.podatekdochodowy.pl/artykul,2,5764,opodatkowanie-wynagrodzen
ia-bieglego-sadowego.html Natomiast nie rozumiem co oznacza "działalność prowadzona osobiście" i dlaczego w myśl cytowanej ustawy nie jest ona tym samym co "działalność gospodarcza".
DotÄ…d myĹ›laĹ‚em, ĹĽe skoro prowadzÄ™ dziaĹ‚. gosp.  osobiĹ›cie to jest to wĹ‚aĹ›nie "dziaĹ‚alność prowadzona osobiĹ›cie", a okazuje siÄ™ jednak ustawa o opodatkowaniu osĂłb fizycznych to rozróżnia.

--
Marek

Data: 2014-07-25 02:27:37
Autor: Marek
rozliczanie bieg?ego w s?dzie
On Fri, 25 Jul 2014 02:11:00 +0200, Marek <fake@fakeemail.com> wrote:
DotÄ…d myĹ›laĹ‚em, ĹĽe skoro prowadzÄ™ dziaĹ‚. gosp.  osobiĹ›cie to jest
to
właśnie "działalność prowadzona osobiście", a okazuje się jednak ustawa o opodatkowaniu osób fizycznych to rozróżnia.

Ok chodzi o umowy cywilno-prawne:

 http://poradnik.wfirma.pl/-wszystko-o-dzialalnosci-wykonywanej-osobisci
e

Z tym że jest akapit dot. biegłych:

 * czynnoĹ›ci zleconych przez organy wĹ‚adzy, administracji samorzÄ…dowej lub paĹ„stwowej, a rĂłwnieĹĽ przez sÄ…d i prokuraturÄ™ (biegli w postÄ™powaniach sÄ…dowych, dochodzeniowych i administracyjnych, inkasenci publiczni oraz pĹ‚atnicy pod warunkiem, ĹĽe nie sÄ… nimi osoby fizyczne prowadzÄ…ce dziaĹ‚alność gospodarczÄ… naliczajÄ…cy sobie wynagrodzenie). Dalej wprowadza niejasność bo wyklucza pod koniec:

"(...) pod  warunkiem, ĹĽe nie sÄ… nimi osoby fizyczne prowadzÄ…ce dziaĹ‚alność gospodarczÄ… naliczajÄ…cy sobie wynagrodzenie). "


Czyli co, prowadzący dział. gosp. nie mogą być rozliczani z opini biegłego z dział. osobistej??

--
Marek

Data: 2014-07-25 08:26:49
Autor: ±ćęłń󶼿
rozliczanie bieglego w sadzie
IMHO biegły powinien poinformować s±d, czy:
a) prowadzi działalno¶ć gospodarcz± w zakresie, w jakim wydał opinię;
b) czy jest czynnym płatnikiem VAT.
Je¶li a) to biegły do opinii powinien doł±czyć rachunek, a jesli b) to fakturę VAT.

Poszukaj pomocniczo interpretacji dotycz±cych VAT od opinii biegłych.

-- -- -
* czynno¶ci zleconych przez organy władzy, administracji samorz±dowej lub państwowej, a również przez s±d i prokuraturę (biegli w postępowaniach s±dowych, dochodzeniowych i administracyjnych, inkasenci publiczni oraz płatnicy pod warunkiem, że nie s± nimi osoby fizyczne prowadz±ce działalno¶ć gospodarcz± naliczaj±cy sobie wynagrodzenie). "(...) pod warunkiem, że nie s± nimi osoby fizyczne prowadz±ce działalno¶ć gospodarcz± naliczaj±cy sobie wynagrodzenie). "
Czyli co, prowadz±cy dział. gosp. nie mog± być rozliczani z opini biegłego z dział. osobistej?

Data: 2014-07-25 09:13:14
Autor: Marek
rozliczanie bieglego w sadzie
On Fri, 25 Jul 2014 08:26:49 +0200, " ?????????" <nie@dla.spamerow> wrote:
IMHO biegły powinien poinformować sąd, czy:
a) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie, w jakim wydał
opiniÄ™;
b) czy jest czynnym płatnikiem VAT.
Jeśli a) to biegły do opinii powinien dołączyć rachunek, a jesli b)
to
fakturÄ™ VAT.

Na zaprzysiężeniu biegĹ‚ego dostaje siÄ™ bardzo szczegółowÄ… instrukcjÄ™ jak rozliczanie musi być wykonane wraz ze wzorem rachunku jaki naleĹĽy wystawić (rachunek jako do umowy zlecenia a nie rachunek gdy prowadzi siÄ™ dziaĹ‚. gosp.), jest informacja o tym, ze sÄ…d bÄ™dzie odprowadzaĹ‚ pod. doch. Nikt siÄ™ nie zajÄ…knÄ…Ĺ‚ w tej instrukcji o tym, co w przypadku gdy biegĹ‚y prowadzi dziaĹ‚. gosp. Art 13 ustawy o pod. doch. od os fiz okreĹ›la, ĹĽe oponie biegĹ‚ych traktuje siÄ™ jako dziaĹ‚. wykonywana osobiĹ›cie. W poprzednim poscie podaĹ‚em link, ktĂłry cytowaĹ‚ ten art. ustawy  wraz z klauzulÄ… o wykluczeniu w przypadku gdy os. prowadzi dziaĹ‚. gosp. natomiast w tekĹ›cie jednolitym tej ustawy tego wykluczenia explicite nie ma.

--
Marek

Data: 2014-07-26 07:54:12
Autor: ±ćęłń󶼿
rozliczanie bieglego w sadzie
Napisz zapytanie do ministra sprawiedliwo¶ci, za miesi±c możesz mieć odpowiedĽ.


-- -- -
Na zaprzysiężeniu biegłego dostaje się bardzo szczegółow± instrukcję jak rozliczanie musi być wykonane wraz ze wzorem rachunku jaki należy wystawić (rachunek jako do umowy zlecenia a nie rachunek gdy prowadzi się dział. gosp.), jest informacja o tym, ze s±d będzie odprowadzał pod. doch.
Nikt się nie zaj±kn±ł w tej instrukcji o tym, co w przypadku gdy biegły prowadzi dział. gosp.
Art 13 ustawy o pod. doch. od os fiz okre¶la, że oponie biegłych traktuje się jako dział. wykonywana osobi¶cie.
W poprzednim poscie podałem link, który cytował ten art. ustawy  wraz z klauzul± o wykluczeniu w przypadku gdy os. prowadzi dział. gosp. natomiast w tek¶cie jednolitym tej ustawy tego wykluczenia explicite nie ma.

Data: 2014-07-26 13:50:02
Autor: Gotfryd Smolik news
rozliczanie bieglego w sadzie
On Fri, 25 Jul 2014,  ±ćęłń󶼿 wrote:

IMHO biegły powinien poinformować s±d, czy:
a) prowadzi działalno¶ć gospodarcz± w zakresie, w jakim wydał opinię;
b) czy jest czynnym płatnikiem VAT.
Je¶li a) to biegły do opinii powinien doł±czyć rachunek, a jesli b) to
fakturę VAT.

  W kwestii formalnej: VAT ma *własn±*, *odrębn±* od podatku dochodowego
definicję "DG".
  Nie jest rzecz± dziwn±, że podatnik VAT wystawia fakturę, a mimo to
przychód nie jest "przychodem z DG", lecz zalicza się do innej
kategorii.
  Pierwsze w brzegu - wynajem składników maj±tku nie zaliczonych do DG.
  Oczywiscie, o ile nie chodzi o przypadek zwolniony przedmiotowo
(konkretnie mam na my¶li "mieszkanie w celach mieszkaniowych", ale
już to samo mieszkanie wynajęte "na biuro" jest dobrym przykładem).

Poszukaj pomocniczo interpretacji dotycz±cych VAT od opinii biegłych.

  I jestem skłonny się zgodzić, że pod VAT może to podlegać.
  W efekcie biegły będ±cy podatnikiem VAT dostanie "mniej na rękę", bo
przecież "organ" nie będ±cy podatnikiem VAT tego VATu mu nie dopłaci.
 Zastrzegam: MOŻE PODLEGAĆ.
 Przepis kwalifikuj±cy do niepodlegania zapodałem w po¶cie obok :)
 (art.15.3 ustawy o VAT)

  Ale to nadal nie dowodzi, że *przychód* (w odróżnieniu od obrotu) musi
być DG :)


działalno¶ć gospodarcz± naliczaj±cy sobie wynagrodzenie). " Czyli co,
prowadz±cy dział. gosp. nie mog± być rozliczani z opini biegłego
z dział. osobistej?

  Ale to jest odrębne od VAT :)
  Przykład? - sprzedaż praw maj±tkowych do własnopalcza¶cie stworzonego
utworu, wszelkiej ma¶ci, oprogramowania nie wył±czaj±c.
  W archiwach .podatki były przykłady jednoznacznych interpretacji, że taki
"gotowiec" nie kwalifikuje się do DG, do amortyzacji itp.
 Oczywi¶cie kwalifikuje się do VAT. Ale do odliczenia kosztów zwi±zanych
 z takim "wytworzeniem" do kosztów w DG można się przyczepić (i o tym
 mowa, US musi mieć interes, żeby się przyczepić).
  Usługi w której ewentualne prawa s± "powi±zane" z wykonywaniem zadania
u klienta raczej nikt się nie czepia, ale "gotowiec" może sprawić problem
(bo np. w działalno¶ci "osobistej" nie przysługuje prawo do amortyzacji,
jak kto¶ nie widzi gdzie jest "problem kosztów").

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-07-26 14:31:25
Autor: Marek
rozliczanie bieglego w sadzie
On Sat, 26 Jul 2014 13:50:02 +0200, Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> wrote:
  Nie jest rzeczÄ… dziwnÄ…, ĹĽe podatnik VAT wystawia fakturÄ™, a mimo
to

Co wy się tego VATu przyczepiliscie, ja nie o VAT pytałem a PIT.

--
Marek

Data: 2014-07-26 18:33:39
Autor: ±ćęłń󶼿
rozliczanie bieglego w sadzie
Zapytaj swój s±d, jak rozlicza koszty opinii wydanych przez tzw. instytut badawczy.
Tez umow± zlecenia, czy jednak rachunkiem / faktur±??
;-))


-- -- -
PIT.

Data: 2014-07-29 10:48:15
Autor: Gotfryd Smolik news
rozliczanie bieglego w sadzie
On Sat, 26 Jul 2014, Marek wrote:

On Sat, 26 Jul 2014 13:50:02 +0200, Gotfryd Smolik news
<smolik@stanpol.com.pl> wrote:
  Nie jest rzeczÄ… dziwnÄ…, ĹĽe podatnik VAT wystawia fakturÄ™, a mimo
to

Co wy siÄ™ tego VATu przyczepiliscie,

  Bo to od VATu zależy, czy wystawia się fakturę.
  A z wystawienia faktury NIE WYNIKA, że przychód będzie się liczyć do PIT
jako przychód z DG.
  Za¶ pytanie m.in. zahaczało wła¶nie o "fakturę".

ja nie o VAT pytałem a PIT.

  No to opisałem, w szczegółach.
  Nie ma przeszkód, aby istniała taka konstrukcja podatkowa, że przychód
jest "nie-DG" a jednocze¶nie stanowi obrót VAT.
  Najczę¶ciej mocno niekorzystne dla uzyskuj±cego (ten przychód i obrót),
po po prostu VAT będzie musiał zapłacić z kwoty brutto wynikłej z umowy,
więc w sumie przyjęcie, ze umowa spełnia wymogi "wykluczenia" spod ustawy
o VAT może być całkiem korzystne dla wykonawcy.

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-07-26 18:31:16
Autor: ±ćęłń󶼿
rozliczanie bieglego w sadzie
Złym.
Od lat obowi±zuje interpretacja Min. Fin., że lokal mieszkalny wynajęty na cele użytkowe podlega zwolnieniu przedmiotowemu od PTiU wła¶ciwemu dla najmu lokali mieszkalnych.
Dla celów ustawy o PTiU nie liczy się cel najmu ;-)


-- -- -
 Oczywiscie, o ile nie chodzi o przypadek zwolniony przedmiotowo (konkretnie mam na my¶li "mieszkanie w celach mieszkaniowych", ale
już to samo mieszkanie wynajęte "na biuro" jest dobrym przykładem).

Data: 2014-07-29 11:00:16
Autor: Gotfryd Smolik news
rozliczanie bieglego w sadzie
On Sat, 26 Jul 2014,  ±ćęłń󶼿 wrote:

Złym.
Od lat obowi±zuje interpretacja Min. Fin., że lokal mieszkalny wynajęty na
cele użytkowe podlega zwolnieniu przedmiotowemu od PTiU wła¶ciwemu dla najmu
lokali mieszkalnych.
Dla celów ustawy o PTiU nie liczy się cel najmu ;-)

  ??
  Możesz je przytoczyć?
  Kto¶ zmienił ustawę (o VAT), bo kiedy¶ uważnie przeczytałem j± pod tym
k±tem i zapis wydawał się jednoznaczny (że liczy się "cel mieszkaniowy",
bodaj w tabelce pod ustaw± to było, nie mam teraz czasu sprawdzać).


  "Nieprzekwalifikowanie" dotyczy:
- podatku od nieruchomo¶ci
- podatku dochodowego
  Przykładowo:
http://porady.domiporta.pl/poradnik/1,126925,15918062,Wynajecie_budynku_lub_lokalu_mieszkalnego_na_dzialalnosc.html


  Ale NIE DOTYCZY podatku VAT, bo tam jest kryterium celowo¶ciowe.
http://www.taxfin.pl/artykul,2697,Najem_lokalu_mieszkalnego_-_opodatkowany_czy_ze_zwolnieniem.html
http://www.gsw.com.pl/publikacje/podatki/wynajecie-domu-na-cele-mieszkalne-a-podatek-vat
http://www.vat.pl/aktualnosci-podatkowe/2012/archiwum-2012-ix/0609-wynajem-lokalu-mieszkalnego-w-swietle-ustawy-o-vat-- opodatkowany-czy-zwolniony-8653/

....no chyba że to "od lat" jest zmienione ;>


pzdr, Gotfryd

Data: 2014-07-29 11:34:15
Autor: ±ćęłń󶼿
Najem lokalu mieszkalnego na cel niemieszkalny jest zwolniony przedmiotowo z VAT.
"Gdzie¶ to mam", poszukam, pomocniczo podsyłam n.p.:
www.orzeczenia-nsa.pl/wyrok/iii-sa-191-00,podatki_i_inne_swiadczenia_pieniezne_do_ktorych_maja_zastosowanie_przepisy_ordynacji_podatkowej,1079904.html


-- -- -
 ??
 Możesz je przytoczyć?
 Kto¶ zmienił ustawę, bo kiedy¶ uważnie przeczytałem j± pod tym k±tem i zapis wydawał się jednoznaczny.

Data: 2014-07-29 23:10:39
Autor: ±ćęłń󶼿
Najem lokalu mieszkalnego na cel niemieszkalny jest zwolniony przedmiotowo z VAT.
-- -- -
www.orzeczenia-nsa.pl/wyrok/iii-sa-191-00,podatki_i_inne_swiadczenia_pieniezne_do_ktorych_maja_zastosowanie_przepisy_ordynacji_podatkowej,1079904.htmlIII SA 191/00


Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2001-03-09, III SA 191/00
Opubl: Prawo Gospodarcze rok 2002, Nr 4, str. 38
Teza:
1.Punkt 2 obwieszczenia Ministra Finansów z 31.3.1995 r. w sprawie ogłoszenia załączników do ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym z uwzględnieniem nomenklatury wynikającej z Klasyfikacji Wyrobów i Usług w zakresie usług (Dz. U. Nr 44, poz. 231) nie mieści się w granicach ustawowych, które stanowiły podstawę do ogłoszenia tego aktu.
 2.Nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT świadczenie usług polegających na wynajmowaniu lokalu mieszkalnego, stanowiącego własność podatnika, zarówno w celach mieszkalnych, jak i niemieszkalnych.

Uzasadnienie:
W wyniku kontroli przeprowadzonej u Andrzeja Z. przez pracowników Urzędu Skarbowego w E. w zakresie podatku od towarów i usług organ podatkowy stwierdził, iż podatnik w okresie od marca 1996 r. do maja 1998 r. prowadził działalność gospodarczą pod nazwą Agencja Finansowo-Turystyczna. Z tytułu prowadzenia tej agencji Andrzej Z. sporządzał wymagane ewidencje zakupu i sprzedaży VAT oraz składał deklaracje VAT-7. Jednocześnie świadczył usługi polegające na wynajmie lokali na cele niemieszkalne w budynku mieszkaniowym stanowiącym jego własność. Rachunki z tego najmu nie były ewidencjonowane. Podatnik nie wykazywał również podatku należnego z tego tytułu.
 W dniu 15.3.1999 r. podatnik złożył w Urzędzie Skarbowym w E. korekty wszystkich złożonych wcześniej deklaracji VAT-7, w których zadeklarował sprzedaż z tytułu wynajmu jako opodatkowaną stawką, określoną w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8.1.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (dalej "ustawa o VAT"). Następnie 4.5.1999 r. ponownie skorygował deklaracje, wykazując tym razem sprzedaż tych usług jako zwolnioną od podatku od towarów i usług. Uznał bowiem, że działalność w zakresie wynajmu lokalu w budynku mieszkalnym, będącym własnością podatnika, na cele niemieszkalne, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.
 Powyższego poglądu nie podzielił organ podatkowy pierwszej instancji, który 8.9.1999 r. wydał trzy decyzje w sprawie określenia w podatku od towarów i usług Andrzejowi Z. zobowiązania podatkowego, zaległości podatkowej oraz odsetek za zwłokę za poszczególne miesiące.
 W uzasadnieniach do tych decyzji Urząd Skarbowy, porównując treść załącznika nr 2 poz. 14 do ustawy o VAT z treścią obowiązującego do 31.3.1995 r. załącznika nr 2 poz. 6 stwierdził, że pozostają one w sprzeczności. Wobec tego, respektując postanowienia pkt. 2 obwieszczenia ministra finansów z dnia 31.3.1995 r. w sprawie ogłoszenia załączników do ustawy o podatku od towarów i usług z uwzględnieniem nomenklatury wynikającej z Klasyfikacji Wyrobów i Usług w zakresie usług (Dz. U. nr 44, poz. 231), stanowiącego, że zmiana nomenklatury, o której mowa w pkt. 1 tego obwieszczenia, nie powoduje zmian wysokości opodatkowania podatkiem od towarów i usług po 31.3.1995 r., organ podatkowy uznał, iż zwolnieniu na podstawie załącznika nr 2 do ustawy o VAT podlega wyłącznie wynajem lokali mieszkalnych na cele mieszkalne. Niezmiennie natomiast opodatkowaniu stawką podatkową podlega wynajem lokali mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe.
 Od powyższych decyzji Andrzej Z. złożył odwołania do Izby Skarbowej w O., podtrzymując swoje stanowisko, że w świetle załącznika nr 2 poz. 14 ustawy o VAT nie rozgraniczono stosowania różnych stawek w podatku od towarów i usług w zależności od tego, na jakie cele będzie użytkował wynajmowane pomieszczenie najemca.
 Po rozpatrzeniu odwołań Izba Skarbowa wydała trzy decyzje, w których utrzymała w mocy zaskarżone decyzje Urzędu Skarbowego w E.
 W trzech skargach do Naczelnego Sądu Administracyjnego na te decyzje Izby Skarbowej Andrzej Z. wniósł o ich uchylenie.
 Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
 Skargi są zasadne.
 Z art. 54 ust. 3 ustawy o VAT wynika, że "w przypadku wprowadzenia nowych klasyfikacji towarów i usług, o których mowa w ust. 1 (a więc klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce państwowej - dopisek sądu), zobowiązuje się ministra finansów w porozumieniu z prezesem Głównego Urzędu Statystycznego do ogłoszenia załączników do ustawy z uwzględnieniem nomenklatury wynikającej z nowych klasyfikacji". Biorąc pod uwagę, że upoważnienie to oznaczało faktycznie przekazanie ministrowi finansów prawa do dokonania ingerencji w tekst ustawy - załączniki są bowiem jej częścią - musi być ono interpretowane w sposób ścisły, a jakakolwiek wykładnia rozszerzająca, w przypadku gdy treść załączników decyduje o wysokości stawki podatkowej, jest niedopuszczalna.
 Sąd, biorąc pod uwagę, że ustawa o VAT wchodziła do porządku prawnego w otwartym systemie źródeł prawa powszechnie obowiązującego, dopuszcza stanowisko, że wprowadzona w art. 54 ust. 3 ustawy o VAT i wydanym na jego podstawie obwieszczeniu mieściła się w ówczesnym porządku konstytucyjnym. Jednakże przepis ten pozwalał ministrowi tylko i wyłącznie na dokonanie czynności technicznej - ogłoszenie nowej treści załączników, uwzględniającej nomenklaturę wynikającą z nowych klasyfikacji. Nie mieściło się w nim już prawo do komentowania tej zmiany i twierdzenie, zawarte w pkt. 2 obwieszczenia, że nie powoduje ona zmian wysokości opodatkowania podatkiem od towarów i usług po 31.3.1995 r. Tego rodzaju dyspozycja, dotycząca obowiązku podatkowego, powinna być zawarta w ustawie, a przed wejściem w życie art. 217 konstytucji dopuszczalne byłoby zamieszczenie jej w akcie wykonawczym, pod warunkiem wszakże, iż organ wydający taki akt byłby do tego wyraźnie upoważniony.
 Mając powyższe na względzie, skład orzekający w tej sprawie uważa, iż pkt 2 ww. obwieszczenia ministra finansów z dnia 31.3.1995 r. nie mieści się w granicach ustawowych, które stanowiły podstawę do ogłoszenia tego aktu.
 Z tego względu, biorąc pod uwagę, że zgodnie z art. 178 ust. 1 konstytucji sędziowie są niezawiśli i podlegają tylko konstytucji oraz ustawom, sąd odmówił zastosowania tego przepisu w rozpatrywanej sprawie.
 O naruszeniu przez ministra finansów przy wydawaniu obwieszczenia art. 54 ust. 3 ustawy o VAT sygnalizowano już zresztą wcześniej w doktrynie.
 Ponadto sąd podziela stanowisko wyrażone zarówno w powołanym artykule, jak i orzecznictwie sądowym (wyrok NSA z dnia 1.10.1999 r., sygn. III SA 5614/98), że nieprawidłowo wykonane upoważnienie ustawowe nie może powodować ujemnych konsekwencji dla podatnika, który stosuje, tak jak Andrzej Z., obowiązującą treść ustawy wraz z załącznikami. Nie można oczekiwać, że przeciętny podatnik wbrew brzmieniu obowiązującego przepisu, jakim jest poz. 14 w załączniku nr 2 do ustawy o VAT, z którego wynika, że od podatku zwolnione jest świadczenie usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym stanowiącym majątek własny, będzie musiał spełnić inne warunki wynikające ze "starego" przepisu - poz. 6 w załączniku nr 2 w brzmieniu obowiązującym do 31.3.1995 r. Ten ostatni przepis miał inny zakres przedmiotowy niż obowiązujący i zwalniał od podatku od towarów i usług wyłącznie wynajem lokali mieszkalnych na cele mieszkalne. Może to świadczyć, co sygnalizowano w powołanej literaturze, o wadliwym wykonaniu upoważnienia przez ministra finansów, ale w demokratycznym państwie prawa, biorąc pod uwagę obowiązującą w postępowaniu podatkowym zasadę prowadzenia postępowania w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych (art. 121 § 1 Ordynacji podatkowej), błędy organów państwa, w szczególności popełnione przy wydawaniu aktów wykonawczych, nie mogą wywoływać ujemnych konsekwencji dla podatników.
 Uwzględniając powyższe sąd stwierdził, że zarzuty podniesione w skargach są zasadne, bowiem decyzje zostały wydane z naruszeniem prawa materialnego art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, gdyż stawką podstawową objęto usługi zwolnione od podatku od towarów i usług, zgodnie z poz. 14 załącznika nr 2 do tej ustawy, w brzmieniu obowiązującym w czasie świadczenia tych usług.
 Z wyżej podanych przyczyn Naczelny Sąd Administracyjny na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy o NSA uchylił zaskarżone decyzje Izby Skarbowej.

 Metryka
 Numer: 50749
 Powiązane akty prawne:
Podatek od towarów i usług, podatek akcyzowy, całość
 Miejsca publikacji:
Monitor Podatkowy rok 2001, Nr 11, str. 2
Prawo Gospodarcze rok 2002, Nr 4, str. 38
Biuletyn Informacji Prawnej rok 2002, Nr 1, str. 35
 Cytowania w innych orzeczeniach:
I SA/Kr 280/07; III SA/Wa 1669/06; I SA/Kr 474/04; I FSK 902/05; FSK 1757/04; III SA 1534/02; III SA 2247/00


Data: 2014-07-25 08:20:33
Autor: ±ćęłń󶼿
rozliczanie bieglego w sadzie
Spróbuj stójkowemu wytłumaczyć "prowadzę działalno¶ć osobi¶cie" ;-)


-- -- -
Natomiast nie rozumiem co oznacza "działalno¶ć prowadzona osobi¶cie" i dlaczego w my¶l cytowanej ustawy nie jest ona tym samym co "działalno¶ć gospodarcza".

Data: 2014-07-26 14:12:57
Autor: Gotfryd Smolik news
rozliczanie bieg?ego w s?dzie
On Fri, 25 Jul 2014, Marek wrote:

On Thu, 24 Jul 2014 19:54:07 +0200, " ?????????" <nie@dla.spamerow>
wrote:
IMHO moĹĽe.
A nawet moĹĽe i powinien.
równoznaczna z prowadzeniem działalności gospodarczeij (i ZUS się
naleĹĽy, i
VAT).

No ale nie chcÄ…, uparcie pit-oligie stosujÄ…, podatek doch za opiniÄ™
sami odprowadzajÄ….

  IMVHO ma to sens, przepis podałem w po¶cie obok.
  Zauważ: mamy *kilka* *różnych* definicji DG!

  I teraz:
- "DG dla ZUS" obejmuje "DG dla dochodowego" plus różne inne przypadki
  (jest szersza)
- "DG dla VAT" ma definicję odrębn± od podatku dochodowego, a czę¶ć
  skutków wynika z wewnętrznych dla ustawy o VAT definicji, kiedy to
  np. "sprzedaż" w rozumieniu VAT to jest co innego niż "sprzedaż
  w rozumieniu cywilnoprawnym"; ze spor± dokładno¶ci± można przyj±ć,
  że definicja "DG wg VAT" jest szersza, niż "DG wg dochodowego",
  choć fakt niepodlegania przedmiotowego lub podmiotowego pod VAT
  skutkuje pozorami, jakoby było inaczej (dajmy na to, działano¶ć
  bankowa - pasowałaby pod DG w rozumieniu VAT, ale "nie podlega"
  pod przepisy, dlatego bank nie kasuje VATu od odsetek :>)

  No i sprawa do¶ć... trudna i ¶mieszna: dla VAT, działalno¶ć
wykonywana osobi¶cie MOŻE nie podlegać (znaczy wykonuj±cy może
nie podlegać), ale ustawa narzuca dodatkowe warunki.
  Trudne w interpretacji dodajmy.
  Idzie to tak:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,32,32,670,,,ustawa-z-dnia-11032004-r-o-podatku-od-towarow-i-uslug.html
+++
Art. 15.
1. Podatnikami s± [...]
2. Działalność gospodarcza obejmuje [...]
3. Za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa
  w ust. 1, nie uznaje się czynności:
1) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy
  z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym [...]
3) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy
  [...] o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania
  tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności
  prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie
  czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych
  czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych
  czynności wobec osób trzecich.
-- -

  Jak chcesz sobie zapsuć dzień, to spróbuj jednoznacznie zrozumieć powyższe ;)
  Mimo prowadzenia DG, podatnik VAT może wystawić rachunek nie będ±cy
faktur±, pod warunkiem jak wyżej.

Natomiast nie rozumiem co oznacza "działalność prowadzona osobiście"
i dlaczego w myśl cytowanej ustawy nie jest ona tym samym co
"działalność gospodarcza".

  Dla ¶cisło¶ci - "wykonywana" (a nie "prowadzona").
  Nie jest tym samym, bo:
- *JEDNYM* z warunków jest osobiste wykonywanie czynno¶ci
- innym warunkiem jest lista podmiotów którym *może* być ¶wiadczona
  (w innym przypadku stanie się "DG w rozumieniu PDoOF")
- na pocz±tku tysi±clecia, z litery ustawy dało się wydedukować iż
  powyższe warunki s± warunkami wystarczaj±cymi, tam w tre¶ci było
  jeszcze o "¶wiadczeniu dla ludno¶ci", i zdarzyło się, były opisy
  w prasie, że USy próbowały "przekwalifikować" dochody z DG ktore
  nie spełniały tego kryterium; przyznaję, że z przezorno¶ci procesowej
  na wszelki wypadek wykonałem "usługę dla ludno¶ci" za jakie¶ 50 zł :P,
  niemniej NA DZI¦ nie jest to wymóg.

  Z grubsza - jest pewna, do¶ć ograniczona ale wykonalna, kategoria
czynno¶ci które mog± być "po uważaniu" kwalifikowane przez podatnika
*dla PDoOF* (dla VAT nie ma wyboru - albo jest podatnikiem rejestrowanym
albo nie jest) do "DG" lub "osobi¶cie".
  Tyle, że nie przejdzie "po uważaniu" zaliczane od zwyczajnych klientów
raz tak a raz inaczej.
  Natomiast w przypadku s±du, jest ów art.13 ustawy, który stanowi
kwalifikację ustawow±.

DotÄ…d myĹ›laĹ‚em, ĹĽe skoro prowadzÄ™ dziaĹ‚. gosp.  osobiĹ›cie to jest to
właśnie "działalność prowadzona osobiście",

  No nie jest.

a okazuje się jednak ustawa o opodatkowaniu osób fizycznych to rozróżnia.

"od zawsze" :D

pzdr, Gotfryd
(KPiR, VAT, "działalno¶ć osobista" również :>)

Data: 2014-07-29 08:56:31
Autor: ±ćęłń󶼿
rozliczanie bieglego w sadzie
SprawdĽ może tre¶ć przywołanego wyroku WSA:
www.administrator24.info/artykul/id1306,Gdy-zarzadca-jest-bieglym

Data: 2014-07-30 21:48:38
Autor: ±ćęłń󶼿
rozliczanie bieglego w sadzie
 {\rtf1\ansi\ansicpg1250\pard\plain\deff0\qj{\colortbl;\red0\green0\blue0;\red255\green0\blue0;\red0\green128\blue0;\red0\green0\blue254;\red52\green54\blue126;\red255\green255\blue0;\red102\green102\blue102;\red165\green42\blue42;\red204\green204\blue255;\red64\green64\blue128;\red0\green128\blue192;\red0\green0\blue255;\red112\green112\blue160;\red254\green238\blue197;\red110\green110\blue110;\red185\green39\blue39;\red43\green149\blue69;\red160\green160\blue164;\red21\green10\blue89;}{\fonttbl;{\f0\fnil Arial}{\f1\fnil Arial Unicode MS}}\fs20\paperw11906\paperh16838\margl1417\margr1417\margt1417\margb1417\gutter0 \par
\par
\par
\qj Biegły sądowy jako podatnik podatku od towarów i usług; związanie uchwałą NSA\par
\qj Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2010-07-29, I FSK 1302/09\par
\qj Opubl: Legalis\par
\par
\par
\qj Teza:\par
\qj Pomimo tego, iż czynności wykonywane przez biegłych sądowych wymienione zostały w art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), nie stanowi to wystarczającej przesłanki do wyłączenia tych czynności z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o przepis art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Czynności te stanowią działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. W wyniku bowiem zlecenia sporządzenia opinii przez sąd (inny organ) nie dochodzi do przeniesienia odpowiedzialności na sąd za wyniki działania biegłego sądowego, zobowiązanego do samodzielnego sporządzenia opinii. \par
\par
\par
\par
\par
\qj Skład sądu:\par
\qj Grażyna Jarmasz (przewodniczący)\par
 Krystyna Chustecka (sprawozdawca)\par
 Ryszard Mikosz\par
\qj Sentencja:\par
\qj Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 29 lipca 2010 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej G.T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 17 marca 2009 r., sygn. akt I SA/PO 1215/08, w sprawie ze skargi G.T. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia 20 sierpnia 2007 r., nr (...) w przedmiocie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego; \par
 1. oddala skargę kasacyjną, \par
 2. zasądza od G.T. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w P. kwotę (...) ((...)) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.\par
\par
\par
\qj Uzasadnienie:\par
\qj Zaskarżonym wyrokiem z dnia 17 marca 2009 r., sygn. akt I SA/PO 1215/08, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę G.T. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia 20 sierpnia 2007 r. w przedmiocie odmowy zmiany i uchylenia postanowienia w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.\par
\qj  Sąd wydał zaskarżone rozstrzygnięcie w następującym stanie sprawy:\par
\qj  We wniosku z dnia 24 kwietnia 2007 r., uzupełnionym następnie pismem z 21 maja 2007 r., Skarżący zwrócił się o wydanie interpretacji podatkowej dotyczącej stosowania przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), dalej VATU.\par
\qj  Wnioskodawca wyjaśnił, że uzyskuje przychody z tytułu wynagrodzenia za czynności biegłego sądowego w zakresie wycen nieruchomości, wynagrodzenia z tytułów umów o dzieło z urzędami miast i gmin za czynności rzeczoznawcy majątkowego oraz z tytułu umów o dzieło z innymi podmiotami za wyceny nieruchomości oraz inne opracowania wykonywane w zakresie posiadanych uprawnień budowlanych.\par
\qj  W ocenie wnioskodawcy ww. przepis VATU wyłącza z opodatkowania przychody wymienione w art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) dalej PDOFizU.\par
\qj  Postanowieniem z dnia 25 maja 2007 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ś. uznał stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe. Jak wskazał, w świetle art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 PDOFizU, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Zatem z zakresu podmiotowego ustawy o podatku od towarów i usług wyłączone zostały podmioty osiągające przychody, o których mowa w art. 13 pkt 2-9 PDOFizU, po spełnieniu warunków wynikających z art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU. Oznacza to, że wyłączenie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest możliwe tylko wówczas, gdy stosunek prawny istniejący pomiędzy zleceniodawcą a zleceniobiorcą, oprócz wynagrodzenia oraz warunków wykonywania czynności, określać będzie odpowiedzialność zleceniodawcy względem osób trzecich. Kryteria te muszą być spełnione łącznie. Czynności wykonywane przez biegłych sądowych są co prawda, jak wskazuje organ, wymienione w art. 13 pkt 6 PDOFizU, jednakże nie stanowią one samoistnej przesłanki, aby je uznać za nie podlegające podatkowi od towarów i usług. Istotne znaczenie dla spornego zagadnienia ma bowiem kwestia odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.\par
\qj  Rozpatrując kwestię odpowiedzialności za wydanie opinii przez biegłych sądowych na zlecenie sądów oraz innych organów administracji publicznej nie można uznać, w ocenie organu, że sąd, czy też inny organ administracji publicznej bierze na siebie odpowiedzialność za czynności biegłego. Sąd "odpowiada" za wydany wyrok w przedmiotowej sprawie, nie ma natomiast tożsamości czynności sądu i biegłego, których odbiorcą jest uczestnik postępowania sądowego.\par
\qj  Z powyższych względów czynności wykonywane w ramach umów o dzieło z zakresu rzeczoznawcy majątkowego oraz wydawania opinii i opracowań, w tym również jako biegłego sądowego, nie korzystają - jak wywodzi - z wyłączenia z zakresu VATU, gdyż nie jest spełniony jeden z warunków określonych w art. 15 ust. 3 pkt 3 tej ustawy, odnośnie odpowiedzialności zlecającego wykonanie czynności za ich wykonanie przez zleceniobiorcę. Tym samym czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.\par
\qj  Decyzją z dnia 20 sierpnia 2007 r. Dyrektor Izby Skarbowej, po rozpoznaniu zażalenia Strony, odmówił zmiany i uchylenia postanowienia organu I instancji.\par
\qj  Po rozpoznaniu skargi na powyższą decyzję Dyrektora Izby Skarbowej, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu uznał, że jest ona bezzasadna.\par
\qj  Rozpatrując skargę Sąd odwołał się do wydanej 12 stycznia 2009 r. przez Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów uchwały, w której udzielono odpowiedzi na pytania:\par
\qj  1. Czy czynności wykonywane przez biegłego w postępowaniu sądowym o którym mowa w art. 13 pkt 6 PDOFizU mogą być uznane za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 VATU ?\par
\qj  W wypadku pozytywnej odpowiedzi na powyższe pytanie -\par
\qj  2. Czy czynności biegłego w postępowaniu sądowym należy uznać za wykonywanie w ramach stosunku prawnego, w którym powstaje odpowiedzialność zlecającego wykonanie tych czynności (sądu) wobec osób trzecich (art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005 r.)?"\par
\qj  Odpowiadając na powyższe NSA podjął uchwałę, w której stwierdził, że czynności wykonywane przez biegłego w postępowaniu sądowym, o których mowa w art. 13 pkt 6 PDOFizU, stanowią działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 VATU i nie dotyczy ich wyłączenie, o którym mowa w art. 15 ust. 3 tej ustawy.\par
\qj  W uzasadnieniu uchwały NSA wskazał m.in., że pomimo tego, iż czynności wykonywane przez biegłych sądowych wymienione zostały w art. 13 pkt 6 PDOFizU, nie stanowi to wystarczającej przesłanki do wyłączenia tych czynności z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o przepis art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU. W wyniku bowiem zlecenia sporządzenia opinii przez sąd (inny organ) nie dochodzi do przeniesienia odpowiedzialności na sąd za wyniki działania biegłego sądowego, zobowiązanego do samodzielnego sporządzenia opinii.\par
\qj  W takiej sytuacji nie występują niezbędne przesłanki z art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU wyłączające biegłego z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.\par
\qj  W relacji pomiędzy biegłym a sądem nie zachodzi stosunek prawny zbliżony do stosunku pomiędzy pracownikiem a pracodawcą, ani co do wynagrodzenia, czy też co do odpowiedzialności wobec osób trzecich za wynik działania biegłego sądowego.\par
\qj  Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu podzielił poglądy wyrażone w powołanej uchwale i stwierdził, że mają one zastosowanie w niniejszym postępowaniu. W związku z tym Sąd ten stwierdził, że czynności wykonywane przez Skarżącego w charakterze biegłego sądowego i rzeczoznawcy majątkowego nie korzystają z wyłączenia, o którym mowa w powołanych przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.\par
\qj  Pismem z dnia 22 maja 2009 r. Skarżący wniósł skargę kasacyjną od powyższego wyroku sądu I instancji, w której zarzucił:\par
\qj  I. Naruszenie przepisów postępowania w stopniu mającym wpływ na wynik sprawy, w postaci naruszenia:\par
\qj  - art. 141 § 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), dalej PostAdmU,\par
\qj  - art. 145 § 1 pkt 1 lit. a PostAdmU,\par
\qj  - art. 151 § 1 PostAdmU,\par
\qj  - art. 1 § 1 1 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych. (Dz.U. z 2002 r. Nr 153 poz. 1269 ze zm.), dalej PrUSAU,\par
\qj  - art. 134 § 1 PostAdmU.\par
\qj  II. Naruszenie prawa materialnego poprzez błędną wykładnię art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU.\par
\qj  W konsekwencji na podstawie art. 176 w zw. z art. 185 § 1 PostAdmU wniósł o uchylenie zaskarżonego wyroku w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oraz zasądzenie kosztów postępowania wg norm przepisanych.\par
\qj  Uzasadniając powyższe zarzuty wskazał, że istotne znaczenie dla całej sprawy ma data 1 czerwca 2005 r. Tego dnia weszła bowiem w życie nowelizacja VATU, która w istotny sposób zmieniła zapis art. 15 ust. 3 pkt 3 tej ustawy. Tymczasem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w zaskarżonym wyroku powoływał się wyłącznie na art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU w brzmieniu obowiązującym po tej dacie. Całkowicie przez Sąd została pominięta kwestia okresu od 1 maja 2004 r. do 1 czerwca 2005 r. Ponadto Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale sygn. akt I FPS 3/08 udzielił odpowiedzi na pytanie dotyczące brzmienia przepisu od dnia 1 czerwca 2005 r. W ocenie Strony zmiana powyższego przepisu ma istotne znaczenie dla całej sprawy. Z przepisu tego we wcześniejszym brzmieniu wynika, że węzeł prawny musiał określać ogólną odpowiedzialność zlecającego, natomiast po 31 maja 2005 r. ustawodawca wskazał, że chodzi o odpowiedzialność wobec osób trzecich.\par
\qj  Zdaniem Skarżącego, niewątpliwie między powołanym w danej sprawie biegłym, a powołującym go organem (sądem) istnieją określone więzy prawne, w ramach których dominującą pozycję ma organ, jako decydujący o wyborze osoby biegłego, zakresie zleconej mu czynności, mający możliwość nałożenia kary, wypłacie wynagrodzenia itd. Nie występuje jednak przy tym stosunek podległości, np. służbowej, między zlecającym organem, a biegłym, bo w zakresie tych więzów prawnych uprawnienia (i obowiązki) organu zlecającego w stosunku do biegłego są ściśle określone obowiązującymi przepisami. To organ zlecający opracowanie opinii biegłemu ponosi odpowiedzialność procesową wobec stron tego postępowania za wybór biegłego i wywiązanie się przez niego z nałożonego obowiązku.\par
\qj  Wskazał ponadto, że w ramach uregulowań cywilnoprawnych ustawodawca przewiduje ponoszenie odpowiedzialności innego podmiotu za "sprawcę" (art. 429, art. 430, art. 474 KC).\par
\qj  W ocenie Strony naruszone zostały przepisy\par
\qj  - art. 1 § 1 i 2 PrUSAU - gdyż Sąd nie uwzględnił skargi, która była uzasadniona,\par
\qj  - art. 134 § 1 w zw. z 145 § 1 pkt 1 lit. a PostAdmU - gdyż Sąd nie uchylił decyzji, mimo że naruszała ona istotnie prawo materialne,\par
\qj  - art 151 § 1 PostAdmU - gdyż Sąd oddalił skargę, która była uzasadniona,\par
\qj  - art. 141 § 4 PostAdmU - gdyż Sąd w uzasadnieniu nie wskazał podstawy prawnej obowiązującej w okresie od 1 maja 2004 do 31 maja 2005 r., a także jej nie wyjaśnił,\par
\qj  - art. 141 § 4 - gdyż Sąd w uzasadnieniu w ogóle nie odniósł się do sytuacji, gdy Skarżący występuje w charakterze strony umowy o dzieło.\par
\qj  W odpowiedzi na skargę kasacyjną Dyrektor Izby Skarbowej wniósł o jej oddalenie jako pozbawionej uzasadnionych podstaw, a także o zasądzenie kosztów postępowania według norm przepisanych.\par
\qj  Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:\par
\qj  Skarga kasacyjna nie zasługuje na uwzględnienie.\par
\qj  Kluczowe znaczenie w sprawie ma podjęta przez Naczelny Sąd Administracyjny uchwała z dnia 12 stycznia 2009 r. sygn. akt I FPS 3/08 w której został wyrażony pogląd, że czynności wykonywane przez biegłego w postępowaniu sądowym, o których mowa w art. 13 pkt 6 PDOFizU, stanowią działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 VATU i nie dotyczy ich wyłączenie przewidziane w art. 15 ust. 3 tej ustawy, na której Sąd I instancji oparł swoje stanowisko w rozpoznawanej sprawie. Podkreślić przy tym należy, że stosownie do art. 269 § 1 PostAdmU, jeżeli jakikolwiek skład sądu administracyjnego rozpoznający sprawę nie podziela stanowiska zajętego w uchwale składu siedmiu sędziów, całej Izby albo w uchwale pełnego składu Naczelnego Sądu Administracyjnego, przedstawia powstałe zagadnienie prawne do rozstrzygnięcia odpowiedniemu składowi. Tym samym więc nie przedstawienie przez Sąd orzekający zagadnienia prawnego do rozstrzygnięcia w drodze kolejnej uchwały składowi siedmiu sędziów oznacza, że Sąd ów jest w istocie związany poglądami wyrażonymi w powołanej uchwale z dnia 12 stycznia 2009 r. Wspomniany art. 269 § 1 PostAdmU nie pozwala wszak żadnemu składowi sądu administracyjnego rozstrzygnąć innej sprawy w sposób sprzeczny ze stanowiskiem zawartym w uchwale i przyjmować wykładni prawa odmiennej od tej, która została przyjęta przez skład poszerzony Naczelnego Sądu Administracyjnego (por. wyrok WSA w Krakowie z dnia 15 stycznia 2009 r., sygn. akt I SA/KR 1440/08, a także wyrok NSA z dnia 29 lutego 2008 r., sygn. akt I OSK 254/07).\par
\qj  W wyżej wskazanej uchwale Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że odwołanie się w art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU do enumeratywnie wymienionych przychodów w art. 13 pkt 2-9 PDOFizU nie oznaczało, że niejako automatycznie tego rodzaju przychody nie zostały zaliczone do samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej w rozumieniu zdefiniowanym w ust. 2 tegoż art. 15. W przepisie art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU ustanowiono bowiem dodatkowe przesłanki przy zaistnieniu których dopuszczalne było wyłączenie z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług, przy czym, co jest istotne w sprawie, przesłanki te muszą wystąpić łącznie. Oznacza to, że podmiot uzyskujący przychody ze źródeł przychodów wymienionych w art. 13 pkt 2-9 PDOFizU dla wyłączenia tych przychodów z opodatkowania podatkiem od towarów i usług musi spełniać określone warunki wyłączenia tych czynności spod opodatkowania, a nie wystąpienie chociażby jednej z wymienionych w nim przesłanek skutkuje brakiem możliwości wyłączenia danej czynności z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.\par
\qj  Wyłączeniu spod opodatkowania podatkiem od towarów i usług podlegają bowiem czynności, których prawodawca zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU nie uznaje za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu tej ustawy, pod warunkiem że podmioty uzyskujące te przychody związane są ze zlecającym ich wykonanie więzami tworzącymi stosunek prawny co do warunków ich wykonania, wynagrodzenia oraz odpowiedzialności zlecającego za wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.\par
\qj  Naczelny Sąd Administracyjny z przedstawionych zasad odnoszących się do wykonywania czynności biegłego na zlecenie sądu oraz wynikających z nich istotnych okoliczności mających decydujący wpływ na powstanie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, wyprowadził następujące wnioski:\par
\qj  - stosunek prawny łączący biegłego ze zlecającym wykonanie opinii sądem (innym uprawnionym organem procesowym) nie zostaje nawiązany na podstawie umowy o pracę;\par
\qj  - biegły przy sporządzeniu opinii korzysta z samodzielności wyrażającej się w tym, że nikt nie może mieć wpływu na jej treść;\par
\qj  - biegły odpowiada osobiście za wykonane przez siebie czynności niezależnie od tego czy do określonych działań zobowiązał go sąd, czy też inny organ. W wyniku zlecenia wydania opinii nie dochodzi do przeniesienia odpowiedzialności za wynik działania biegłego sądowego na sąd lub inny organ;\par
\qj  - wpis na listę biegłych sądowych wskazuje na zamiar wykonywania czynności biegłego w sposób częstotliwy.\par
\qj  Przedstawione okoliczności prowadzą do wniosku, że pomimo tego, iż czynności wykonywane przez biegłych sądowych wymienione zostały w art. 13 pkt 6 PDOFizU nie stanowiło to wystarczającej przesłanki do wyłączenia tych czynności z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o przepis art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU. W wyniku bowiem zlecenia sporządzenia opinii przez sąd (inny organ) nie dochodzi do przeniesienia odpowiedzialności na sąd za wyniki działania biegłego sądowego, zobowiązanego do samodzielnego sporządzenia opinii.\par
\qj  W takiej sytuacji nie występują zatem niezbędne przesłanki z art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU wyłączające biegłego z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W relacji pomiędzy biegłym a sądem nie zachodzi stosunek prawny zbliżony do stosunku pomiędzy pracownikiem a pracodawcą, ani co do wynagrodzenie, czy też co do odpowiedzialności wobec osób trzecich za wynik działania biegłego sądowego. Wyrażony w tym zakresie przez Naczelny Sąd Administracyjny pogląd należy uznać za utrwalony w dotychczasowym orzecznictwie tego Sądu na gruncie wykładni przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU w odniesieniu do syndyków i tłumaczy (por. wyroki: z dnia 17 października 2006 r. sygn. akt I FSK 86/06, publ. "Przegląd Podatkowy" 2007, nr 4, s. 46; z dnia 20 lutego 2007 r. sygn. akt I FSK 1220/05; z dnia 5 kwietnia 2007 r. sygn. akt I FSK 609/06; z dnia 24 kwietnia 2007 r. sygn. akt I FSK 603/06; z dnia 2 października 2007 r. sygn. akt I FSK 1265/07).\par
\qj  Naczelny Sąd Administracyjny w składzie orzekającym w niniejszej sprawie w pełni podziela poglądy wyrażone w powołanej uchwale i stwierdza, że zasadnie Sąd I instancji przyjął,że mają one zastosowanie w stanie faktycznym przedstawionym przez Skarżącego. Jak bowiem wynika z pisma Skarżącego otrzymywał wynagrodzenie za czynności stałego biegłego sądowego oraz za wykonywane czynności rzeczoznawcy.\par
\qj  W orzecznictwie podkreśla się, że wprawdzie ww. uchwała NSA dotyczy treści art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005 r., to jednakże ma również zastosowanie wobec treści tego artykułu obowiązującego od dnia 1 maja 2004 r. (wyrok WSA we Wrocławiu z 18.08.2009 r. sygn. akt I SA/WR 349/09).\par
\qj  W rozumieniu ustaw procesowych biegły sądowy jest niewątpliwie rzeczoznawcą, gdyż tylko osoba posiadająca wiedzę w określonej dziedzinie, wiadomości specjalne może być powołana do pełnienia funkcji biegłego. Nie można też twierdzić, że sąd bierze odpowiedzialność za opinię biegłego, w rozumieniu art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU. Biegły sądowy ponosi bowiem samodzielną odpowiedzialność za wydaną opinię, co prowadzi do konkluzji, że czynności wykonywane na zlecenie sądu przez biegłych podlegają opodatkowaniu.\par
\qj  Przepis ten bowiem już wówczas stanowił, że za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-8 PDOFizU, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności.\par
\qj  Sformułowanie zawarte w art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU stanowiące o odpowiedzialności zlecającego wykonanie czynności, należy przy tym rozumieć jako objęcie tą odpowiedzialnością roszczeń osób trzecich za czynności zleceniobiorcy podejmowane w ramach tego stosunku, z czego wynika, że to zleceniodawca ponosi ryzyko działalności zleceniobiorcy, którego brak po stronie tego ostatniego wyłącza go - właśnie z tego powodu - z grona podatników VAT prowadzących samodzielną działalność gospodarczą.\par
\qj  W odniesieniu do czynności biegłego, podmiot zlecający wykonanie tych czynności nie ponosi względem osób trzecich odpowiedzialności za skutki bezpośrednio związane z podejmowanymi przez biegłego czynnościami. Czym innym zatem jest odpowiedzialność biegłego wobec osób trzecich za podejmowane przez niego czynności, a czym innym jest odpowiedzialność sądu lub innego organu za wydane w sprawie rozstrzygnięcie (por. wyrok WSA w Bydgoszczy z 2008.05.21 sygn. akt I SA/BK 145/08).\par
\qj  W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego uprawnione jest stanowisko, że przepis art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU musi być odczytywany w ten sposób, że określone w nim czynności z art. 13 pkt 2-9 PDOFizU nie stanowią samodzielnej działalności gospodarczej w rozumieniu tej ustawy (ust. 2 art. 15) tylko wtedy, gdy pomiędzy zlecającym wykonanie tych czynności a zleceniobiorcą, istnieje stosunek prawny określający: warunki wykonania tych czynności, wynagrodzenia zleceniobiorcy i odpowiedzialność zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich, co wskazuje jednoznacznie, że to zleceniodawca ponosi ryzyko działalności zleceniobiorcy, którego brak po stronie tego ostatniego wyłącza go - właśnie z tego powodu - z grona podatników VAT prowadzących samodzielną działalność gospodarczą. W sytuacjach gdy zleceniobiorca w oparciu o zawartą umowę zlecenia lub umowę o dzieło działa na zewnątrz w imieniu zleceniodawcy i na jego rachunek oraz gdy w ramach powierzonych czynności zleceniodawca przyjmuje odpowiedzialność za jego działanie, należy przyjąć, że zleceniobiorca (wykonawca dzieła) pozbawiony jest przymiotu samodzielności przy wykonywaniu swojej działalności w rozumieniu art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU, a wobec tego nie jest podatnikiem tego podatku.\par
\qj  Pozycja prawna biegłych w ramach wykonywanych na zlecenie sądu czy innych organów procesowych czynności ma natomiast charakter samodzielny, niezależny od zlecającego stosowne czynności organu, przez co wyłączona zostaje możliwość uznania, że w ramach tych czynności osoby te pozostają w związku zbliżonym do stosunku zatrudnienia, charakteryzującym się podległością i zasadniczym zwolnieniem z odpowiedzialności za podejmowanie czynności wobec osób trzecich. Tym samym, czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.\par
\qj  W piśmiennictwie zwraca się uwagę, że VATU stanowi implementację do krajowego porządku prawnego postanowień VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC). Z tego też powodu poszczególne przepisy tej ustawy, o ile nie będzie to prowadziło do efektów sprzecznych z efektami wykładni językowej, powinny być interpretowane w zgodzie z brzmieniem i celem tej dyrektywy oraz w taki sposób, aby zapewnić respektowanie podstawowych złożeń konstrukcyjnych całego systemu podatku od wartości dodanej. Dlatego też, jeżeli określone pojęcie ma istotne znaczenie dla konstrukcji podatku, to dokonując określenia zakresu tego pojęcia poprzez wskazanie czynności, które się w nim nie mieszczą, należy uwzględniać jego sens na tle całej regulacji dotyczącej tego podatku. Powracając zaś w kontekście powyższych uwag do art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU wskazuje się, iż na jego tle pojęcie samodzielności w prowadzeniu działalności gospodarczej nie powinno być zasadniczo rozumiane odmiennie niż w VI Dyrektywie, aby nie prowadziło to naruszenia jednej z podstawowych cech systemu podatku od wartości dodanej, jaką jest powszechność opodatkowania, a tym samym, aby nie było to również źródłem naruszenia zasad konkurencyjności (zob. J. Zubrzycki, Leksykon VAT 2006, wyd. Unimex, str. 358).\par
\qj  Opisane w powyższym przepisie przesłanki warunkujące wyłączenie wskazanych w nim czynności z pojęcia wykonywanej samodzielnie działalności gospodarczej odnoszą się do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia oraz odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Przy czym, uwzględniając konieczność dokonywania wykładni przepisów ustawy w zgodzie z treścią VI Dyrektywy, ten ostatni warunek powinien być rozumiany jako odpowiedzialność wobec osób trzecich, także przed nowelizacją VATU.\par
\qj  W orzecznictwie także zwraca się uwagę, że unormowania dotyczące podatników podatku od towarów i usług, zawarte w art. 15 VATU, oparte zostały na regulacjach przyjętych w art. 4 VI Dyrektywy. Podobnie jak w art. 4 VI Dyrektywy, w art. 15 ust. 1 VATU postanowiono, że podatnikami VAT są jedynie podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą. Unormowanie to ma na celu wskazanie, że podatnikami VAT są jedynie podmioty działające bez stosunku podporządkowania, funkcjonujące w warunkach niepewności i ryzyka ekonomicznego, a także ostatecznego rezultatu podjętej działalności, czyli na własny rachunek i ryzyko. W art. 15 ust. 3 określono czynności, które właśnie ze względu na brak cechy samodzielności, nie mogą być uznawane za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 VATU.\par
\qj  O ile jednak w art. 4 (4) VI Dyrektywy wskazano, iż użycie określenia "niezależnie" (będącego odpowiednikiem pojęcia "samodzielnie" używanego na gruncie VATU) w ust. 1 oznacza wyłączenie z opodatkowania pracowników i innych osób związanych z pracodawcą umową o pracę lub na podstawie jakiegokolwiek innego stosunku prawnego ustanawiającego stosunek pracodawcy i pracownika w zakresie warunków pracy, wynagrodzenia i odpowiedzialności pracodawcy, tak w będących jego odpowiednikiem uregulowaniach zawartych w art. 15 ust. 3, a zwłaszcza w jego pkt 3 poprzez odesłanie do wskazanych w art. 13 PDOFizU przychodów uzyskiwanych z działalności wykonywanej osobiście, nie zawarto wprost jakiegokolwiek sformułowania, które wskazywałoby, że dla wyłączenia danego podmiotu z kręgu podatników VAT, stosunek prawny o cechach podanych w tym przepisie powinien być stosunkiem prawnym o charakterze zbliżonym do stosunku pracy, co może być odczytywane jako rozszerzenie w polskiej VATU zakresu wyłączeń z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w porównaniu do uregulowań zawartych w VI Dyrektywie. Podkreśla się przy tym, iż dokonując na tle konkretnego stanu faktycznego interpretacji niezbyt jednoznacznych i precyzyjnych sformułowań użytych w art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU opisujących czynności, których wykonywanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, należy czynić to w kontekście nadrzędnego pojęcia "samodzielności", przepis ten wyłącza bowiem, według wskazanych w nim kryteriów, z opodatkowania, opisane w nim czynności właśnie ze względu na brak tej cechy.\par
\qj  Umowa o dzieło w przeciwieństwie do umowy o pracę, także co do zasady nie stwarza ani stosunku podporządkowania, ani trwałego związania, a ponadto jest umową rezultatu, a nie jedynie starannego działania.\par
\qj  Stąd też należy uznać, że podniesione w skardze kasacyjnej zarzuty są bezpodstawne. Prawidłowo bowiem ocenił Sąd I instancji, mając na uwadze przedstawiony przez skarżącego stan faktyczny, że czynności wykonywane przez niego w charakterze biegłego sądowego i rzeczoznawcy nie korzystają z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU.\par
\qj  Mając powyższe na uwadze Naczelny Sąd Administracyjny uznając, że skarga kasacyjna nie ma usprawiedliwionych podstaw, na podstawie art. 184 i art. 204 pkt 1 PostAdmU orzekł jak w sentencji. \par
\par
\par
\par
\par
\qj  Metryka\par
\qj  Numer: {\i 271611}\par
\qj  Powiązane akty prawne:\par
{\fs10 \par} \fi-240\li720\ql Podatek od towarów i usług, t.j. 29-7-2011, Art. 15 ust. 2, Art. 15 ust. 3 pkt 3{\fs10 \par} \fi0\li0\qj {\fs10 \par} \fi-240\li720\ql Podatek dochodowy od osób fizycznych, t.j. 17-1-2012, Art. 13 pkt 6{\fs10 \par} \fi0\li0\qj \qj  Miejsca publikacji:\par
{\fs10 \par} \fi-240\li720\ql Legalis{\fs10 \par} \fi0\li0\qj \par
\par
\qj  Cytowania w innych orzeczeniach:\par
{\fs10 \par} \fi-240\li720\ql I FSK 529/13; I SA/Kr 451/13; III SA/Wa 3567/11{\fs10 \par} \fi0\li0\qj \qj  Cytowane orzeczenia:\par
{\fs10 \par} \fi-240\li720\ql I SA/Wr 349/09; I SA/Kr 1440/08; I FPS 3/08; I SA/Bk 145/08; I OSK 254/07; I FSK 1265/07; I FSK 603/06; I FSK 609/06; I FSK 1220/05; I FSK 86/06{\fs10 \par} \fi0\li0\qj \qj  Orzeczenia w sprawie:\par
{\fs10 \par} \fi-240\li720\ql I SA/Po 1215/08{\fs10 \par} \fi0\li0\qj }

rozliczanie biegłego w sądzie

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona