rozliczenie kosztów wywozu śmieci

Data: 2009-05-27 15:12:36
Autor: Marek MANO
rozliczenie kosztów wywozu śmieci
Witam,
W mojej wspólnocie powstał problem polegający na ustaleniu kosztów
wyzowu śmieci przypadających na lokal. Wspólnota otrzymuje jeden
rachunek za opróżnianie śmietnika (za ilość opróżnionych kontenerów).
Mamy dwie możliwości rozliczenia tych kosztów pomiędzy lokale:
1. wg. udziałów, czyli powierzchni lokali
2. wg liczby mieszkańców lokalu

Spółdzielnie powszechnie przyjmują wariant 2. Firma zarządzająca
wspólnotą twierdzi, że coraz czestszy jest wariant 1. Moim zdaniem
wariant 1 jest się kuriozalny. Bo w końcu 2 osoby mają prawo mieszkać
na 80m2, tak samo jak mogą zajmować te same 80m2 cztery osoby. A
jednak przypuszczalnie 4 osoby wygenerują więcej smieci.

Czy naprawdę ktoś z Was spotkał się ze sposobem rozliczania wg
udziałów? Nie wiem czemu, ale lansuje go firma zarządzająca.
Pozdrawiam, Marek

Data: 2009-05-28 00:19:10
Autor: Panslavista

Użytkownik "Marek MANO" <mareka7@gazeta.pl> napisał w wiadomości
[...]

My płacimy indywidualnie - za worek (pojemnik) 120 litrów raz w miesiącu,
kto ma więcej to albo 2x w miesiącu lub 240 litrów raz w miesiącu.

Data: 2009-05-28 04:30:46
Autor: ab
rozliczenie kosztów wywozu śmieci
Czy naprawdę ktoś z Was spotkał się ze sposobem rozliczania
wg udziałów? Nie wiem czemu, ale lansuje go firma
zarządzająca. Pozdrawiam, Marek

W naszej spółdzielni tak jest. Rozmawiałem z prezesem i za tym rozwiązaniem podał dwa argumenty:
* Lokale użytkowe typu sklepy są też własnością członka spółdzielni, a ponieważ nikt w nich nie mieszka to mają zero śmieci w rozliczeniu wg osób. Za to wg metrażu płacą.
* Bardzo często mieszkania są wynajmowane, a w praktyce bywa, że mieszka tam wielokrotnie więcej osób niż wynikałoby z zameldowania. I wtedy śmieci jest np. tylko wg 1 osoby.

Gdy porównywałem rozliczenia w obu wariantach to wyszło podobnie, przy dość dużym mieszkaniu i dwu osobach. Przy małych zapewne ludzie mieli mniej do płacenia.

Zeby było ciekawiej to wg metrażu rozlicza się u nas też inne składniki czynszu, np. światło na klatce schodowej.

Nie dam głowy, ale ten rodzaj rozliczania miał chyba wynikać z przepisów wprowadzonych kilka lat temu. Nie wiem tylko czy przepisy zmuszały do zmiany sposobu liczenia czy dawały tylko taką opcjonalną możliwość.

Data: 2009-05-28 07:12:40
Autor: Panslavista
Użytkownik "ab" <abed58@igo1.wroc.pl> napisał w wiadomości
> [...]

przepisów wprowadzonych kilka lat temu. Nie wiem tylko czy
przepisy zmuszały do zmiany sposobu liczenia czy dawały tylko

    Wiele tych rozliczeń wymyślono przy ustawicznych brakach np liczników
energii, wodomierzy itp za tej "dobrej" komuny oraz przy tzw braku dóbr
inwestycyjnych np. rur. Jedni oszczędzali, inni wręcz przeciwnie, wiedząc,
iż nadwyżkę zapłaci reszta mieszkańców. Obecnie niemal wszystko da się
zmierzyć, a urządzenia, dzięki postępowi technologicznemu są bardziej
niezawodne i dokładniejsze, a co najważniejsze - coraz tańsze.
    Pamiętam jaką awanturę zrobił monter z zakładu energatycznego zakładając
mi licznik po remoncie, a w moim przypadku budowie pionu i sieci trójfazowej
(na mój koszt) z powodu średnicy przewodów fi=5mm - zaznaczam, ze licznik
przystosowany był do takiej średnicy. Wyszło wtedy na jaw, że ZE ustalił
"oszczędnosciowe" mniejsze średnice a w gruncie rzeczy chodziło o to, by
ludzie nie mogli pobierać większych mocy - wymuszano na rzemieślnikach
budowę stacji transformatorowej i przekazanie jej na rzecz ZE z bonusem -
konserwacje i remonty wykonywał juz ZE. Była to oczywista komusza kradzież
majątku prywatnego. Podobnie budowano inne sieci - wodociągowe,
telefoniczne, klient inwestował i natychmiast tracił to wszystko, na co
poszły jego pieniądze. Często wrzucano mu rachunki, których nie udźwignął, a
punkt abonencki sprzedawano jakiemuś kacykowi... Takie to żydokomusze
"prawo".

Data: 2009-05-28 06:39:59
Autor: Lila
[...]

To wszystko wynika z tego, ze jakąs metode przyjąć trzeba, a nie ma juz obowiązku meldunkowego i wspólnota nie ma jak ustalić ile tak naprawdę osób mieszka w mieszkaniu. W naszej wspolnocie juz nic nie mierzy się liczbą zamieszkiwanych osób - albo indywidualne liczniki zuzycia (wody, prądu), albo wspolczynnik powierzchni mieszkania (winda, wydatki ogolne)
a w przypadku śmieci - stała opłata na mieszkanie.

Byla juz poruszana sprawa zmiany sposobu naliczania oplaty za wywóz śmieci, ale po dyskusji jak liczyc osoby wynajmujące mieszkanie i czy dwoch studentow stolujacych sie na miescie generuje wiecej smieci niz osoba samotna gotujaca obiady, zostalo po staremu.

Pozdrowienia,
Lila

Data: 2009-05-28 08:38:57
Autor: Ghost
[...]

Sa jednak czynniki przemawiajace za nim. Po pierwsze do wiekszego mieszkania statystycznie wiecej rzeczy sie kupuje - czyli wiecej smieci. Ponadto ludzie majacy wieksze mieszkania zwykle wiecej wydaja, i automatycznie generuja wiecej semici per osoba.

A najlepiej to zatrudnic czlowieka siedziacego caly czas przy smietniku i liczacego kazdemu weyrzucone worki, ponadto pilnowalby on czy ktos obcy wam nie dorzuca.

Data: 2009-05-28 00:09:21
Autor: ZbyszekZ
On May 28, 8:38 am, "Ghost" <gh...@everywhere.pl> wrote:
Użytkownik "Marek MANO" <mare...@gazeta.pl> napisał w wiadomościnews:f443f1cc-0475-42ad-b08c-659cb49d7d0fz19g2000vbz.googlegroups.com...

> [...]

liczacego kazdemu weyrzucone worki, ponadto pilnowalby on czy ktos obcy wam

Niezły pomysł. Ale pensję  tych śmietnikostróżów (dyżur całodobowy, na
trzy zmiany, więc na jeden śmietnik trzeba liczyć 4 osoby) to jak
rozliczyć pomiędzy członków:
a. wg metrażu
b. wg ilości mieszkańców
c. wg średniej pensji prezesa
d. po uważaniu
e. opłata za każde wyrzucenie

Jeszcze tylko taka uwaga, że muszą być dobrze wynagradzani bo inaczej
za marne grosze będą pozwalać na wyrzucanie śmieci tym z innego
bloku :-)

--
ZZ@private

Data: 2009-05-28 10:11:34
Autor: Ghost

Użytkownik "ZbyszekZ" <zbyszekz@gmail.com> napisał w wiadomości news:a64f25fc-a4ae-4eea-a647-a9b51de56317y7g2000yqa.googlegroups.com...
> [...]

Niezły pomysł. Ale pensję  tych śmietnikostróżów (dyżur całodobowy, na
trzy zmiany, więc na jeden śmietnik trzeba liczyć 4 osoby) to jak

Od wyrzuconych workow oczywiscie, przeciez caly zabieg ma spowodowac by bylo sprawiedliwie.

Jeszcze tylko taka uwaga, że muszą być dobrze wynagradzani bo inaczej
za marne grosze będą pozwalać na wyrzucanie śmieci tym z innego
bloku :-)

A to jest oczywista oczywistosc.

Data: 2009-05-28 01:31:57
Autor: ZbyszekZ
On May 28, 10:11 am, "Ghost" <gh...@everywhere.pl> wrote:
Użytkownik "ZbyszekZ" <zbysz...@gmail.com> napisał w wiadomościnews:a64f25fc-a4ae-4eea-a647-a9b51de56317y7g2000yqa.googlegroups.com...
> [...]

>e. opłata za każde wyrzucenie

Od wyrzuconych workow oczywiscie, przeciez caly zabieg ma spowodowac by bylo

Pytanie dodatkowe, koszt worka liczony od:
1. Ilości worków
2. Pojemności (jeśli ta wersja proszę o sprecyzowanie dokładności
pomiaru)
3. Wagi

Pojemność wydaje się dość oczywista ale problem jest taki że:
a. worka może nie być (bo wyrzucam np. szafę albo inne coś nie
gabarytowe)
b. worek może nie być wypełniony, albo też może z niego wystawać i jak
wtedy policzyć objętość?

Waga też nie jest zby słuszna bo jednak kilo pierza i kilo żelaza to w
masie śmieci nie to samo.

Oczywistą, oczywistością jest że potrzebne będą narzędzia pomiarowe z
urzędową legalizacją.

a kolejną oczywistością to wprowadzenie kar za niewłaściwą segregację.

--
ZZ@private

Data: 2009-05-28 11:33:14
Autor: Ghost

Użytkownik "ZbyszekZ" <zbyszekz@gmail.com> napisał w wiadomości news:e2bf8dd8-b0e6-480e-8508-6f9e19dd1871o18g2000yqi.googlegroups.com...
[...]

Od wagi.

Waga też nie jest zby słuszna bo jednak kilo pierza i kilo żelaza to w
masie śmieci nie to samo.

Ale statystycznie sie wyrowna, raz wyrzucasz kaloryfer, a raz pierzyne.

Data: 2009-05-28 03:59:04
Autor: ZbyszekZ
On May 28, 11:33 am, "Ghost" <gh...@everywhere.pl> wrote:
Użytkownik "ZbyszekZ" <zbysz...@gmail.com> napisał w wiadomościnews:e2bf8dd8-b0e6-480e-8508-6f9e19dd1871o18g2000yqi.googlegroups.com...
> [...]

>Pytanie dodatkowe, koszt worka liczony od:
>1. Ilości worków
>2. Pojemności (jeśli ta wersja proszę o sprecyzowanie dokładności

Od wagi.

>Waga też nie jest zby słuszna bo jednak kilo pierza i kilo żelaza to w
>masie śmieci nie to samo.

Ale statystycznie sie wyrowna, raz wyrzucasz kaloryfer, a raz pierzyne.

PROTESTUJĘ !!! To niesprawiedliwe.
Statystcznie jak będziesz miał głowę w zamrażalniku a nogi w ogniu to
będziesz miał dobrą temperaturę.
Ja nie mam pierzyny więc nie będe mógł jej wyrzucić aby zająć miejsce
dla 10 kaloryferów.

--
ZZ@private

Data: 2009-05-28 14:32:34
Autor: Ghost

Użytkownik "ZbyszekZ" <zbyszekz@gmail.com> napisał w wiadomości news:3fa7069f-8a9a-451d-aa89-b9e9473630eej18g2000yql.googlegroups.com...
> [...]

>Pytanie dodatkowe, koszt worka liczony od:
>1. Ilości worków
>2. Pojemności (jeśli ta wersja proszę o sprecyzowanie dokładności

Od wagi.

> [...]

będziesz miał dobrą temperaturę.
Ja nie mam pierzyny więc nie będe mógł jej wyrzucić aby zająć miejsce

Ok, przyjmuje protest: od wagi plus zakaz wyrzucania pierzyn i kaloryferow.

Data: 2009-05-28 09:40:30
Autor: ZbyszekZ
On May 28, 2:32 pm, "Ghost" <gh...@everywhere.pl> wrote:
Użytkownik "ZbyszekZ" <zbysz...@gmail.com> napisał w wiadomościnews:3fa7069f-8a9a-451d-aa89-b9e9473630eej18g2000yql.googlegroups.com...
> [...]

>dla 10 kaloryferów.

Ok, przyjmuje protest: od wagi plus zakaz wyrzucania pierzyn i kaloryferow.

Taaak? Tak?
To, to, to... to, to zamach na wolność, nie będzie mi nikt mówił co
mogę wyrzucać a co nie.
To jest rasizm, albo seksizm albo albo jakiś śmiecizm.
O!

--
ZZ@private

Data: 2009-05-28 16:59:54
Autor: Maseł
ZbyszekZ wrote:
[...]

Dwutlenkiem wegla juz sie handluje...
Po prostu sprzedasz sasiadowki, ktory czesto wymienia kaloryfery swoja
wagoobjetosc pierzyny za samochododzin na miejscu parkingowym pod klatka...

Pozdro

Maseł

Data: 2009-05-28 08:15:29
Autor: Lila
Ghost <ghost@everywhere.pl> napisał:
>Jeszcze tylko taka uwaga, że muszą być dobrze wynagradzani bo inaczej
>za marne grosze będą pozwalać na wyrzucanie śmieci tym z innego
>bloku :-)
A to jest oczywista oczywistosc.

I oplaty za śmieci wzrosną :-)

A tak na poważnie - to nasz wywoziciel (na nasz wniosek) zainstalowal oprócz dwoch normalnych pojemników na smieci jeden duży pojemnik żólty. Tam wrzuca się wszystkie surowce wtórne. To pozwaliło na zmniejszenie opłat.

Pozdrowienia,
Lila

Data: 2009-05-28 04:00:48
Autor: ZbyszekZ
On May 28, 10:15 am, Lila <H...@Home.Com> wrote:
Ghost <gh...@everywhere.pl> napisał:

> [...]

oprócz dwoch normalnych pojemników na smieci jeden duży pojemnik żólty.
Tam wrzuca się wszystkie surowce wtórne. To pozwaliło na zmniejszenie

BANDYZTYZM i dyskryminacja.
Zgodnie z ustawa gminy (wiochy) ja muszę płacić za dodatkowy worek na
surowce i jeszcze potrafi zadzwonić pani z MPO i opieprzać że butelki
nie umyte.

--
ZZ@private

Data: 2009-05-28 11:57:02
Autor: doslaw
Ghost pisze:

Użytkownik "ZbyszekZ" <zbyszekz@gmail.com> napisał w wiadomości news:a64f25fc-a4ae-4eea-a647-a9b51de56317y7g2000yqa.googlegroups.com...
erów).

[...]

ha, a moze od kilogramow w tych workach? bo przeciez sztuka jest sztuka i mozna raz na 2 miesiace wyrzucic 240 litrowy worek, albo dwa razy w tygodniu 25 litrowy

;)

Data: 2009-05-28 09:29:11
Autor: Panslavista
rozliczenie kosztów wywozu śmieci

Worki dedykowane - z nazwiskiem i w/g wagi...

Data: 2009-05-28 11:55:04
Autor: doslaw
Marek MANO pisze:
[...]

u mnie jest wszystko rozliczane za m2 mieszkania (procz miejsca postojowego - to na sztuki)
wywoz smieci, sprzatanie czesci wspolnych, utrzymanie zieleni itp
z jednej strony paranoja, ze metry kwadratowe produkuja smieci lub brudza klatki, z drugiej strony jakos trzeba to liczyc, a spoleczenstwo nie nalezy do tych takich uczciwych, gdzie kazdy mieszkajacy jest zapisany jako mieszkajacy

nie jest to do konca sprawiedliwe, bo 4 osoby mieszkajace na 48 metrach placa ( pwrzeliczeniu na osobe) mniej niz 2 osoby na 80 metrach
ale tak jest przyjete i juz.

ja osobiscie mam maly, 15 litrowy smietnik w domu, z ktorego smieci wyrzucam raz na tydzien - raz na poltora tygodnia, no ale place tyle samo, co rodzina 4 osobowa produkujaca worek smieci kazdego dnia

Data: 2009-05-28 17:23:12
Autor: emarcin
[...]

Paranoja? Sam sobie (i nam) odpowiedziałeś - społeczeństwo
nie należy do tych takich uczciwych. Gdyby każdy z nas miał
elementarne poczucie sprawiedliwości - mniej byłoby tych
paranoi.
Swoją drogą metry - nie uciekną i się nie schowają - jak moi
sąsiedzi, których co rano spotykam na parkingu, a w "duszach"
do podziału wywozu śmieci - to "umarli na śmierć".

Pozdrawiam emarcin __________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy sygnatur wirusów 4112 (20090528) __________

rozliczenie kosztów wywozu śmieci