rozliczenie ze zmarłym mężem

Data: 2011-03-31 21:05:04
Autor: maurepass
rozliczenie ze zmarłym mężem
Witam.
Mój ojciec zmarł na początku tego roku.
 Mama chciaÅ‚a skożystać z możliwośći wspólnego rozliczania siÄ™,
jednak do chwili obecnej nie otrzymała pita ojca (cały czas słyszymy,
 Å¼e procedura wysyÅ‚ania pitów osób zmaÅ‚rych dÅ‚ugo trwa).

Zastanawiam się czy jest taka możliwość aby teraz mama złożyła pit
 z rozliczeniem indywidualnym, a później (gdy przyjdzie pit ojca)
złożyła korektę z rozliczeniem wspólnym?

Jeśli ktoś wie jak taka możliwość wygląda w praktyce bardzo prosze o odpowiedź.
Pozdrawiam.

Data: 2011-03-31 14:12:38
Autor: witek
On 3/31/2011 2:05 PM, maurepass wrote:
Witam.
Mój ojciec zmarł na początku tego roku.
  Mama chciaÅ‚a skożystać z możliwośći wspólnego rozliczania siÄ™,
jednak do chwili obecnej nie otrzymała pita ojca (cały czas słyszymy,
  że procedura wysyÅ‚ania pitów osób zmaÅ‚rych dÅ‚ugo trwa).

Ale kto i jakiego pita ma wysłać?

Zastanawiam się czy jest taka możliwość aby teraz mama złożyła pit
  z rozliczeniem indywidualnym, a później (gdy przyjdzie pit ojca)
złożyła korektę z rozliczeniem wspólnym?

Ani nawet nie próbuj, bo po końcu kwietnia zmienic sposobu rozliczania się nie da. Efekt bedzie taki, ze bedziecie mieli dwa indywidualne rozliczenia.

Jeśli ktoś wie jak taka możliwość wygląda w praktyce bardzo prosze o odpowiedź.
Pozdrawiam.

Formalnie to wygląda tak, że to nie wy się będziecie rozliczać tylko urząd skarbowy wyda decyzję.
Ale najpierw napisz na jakiego pita czekacie.

Data: 2011-03-31 21:48:05
Autor: maurepass
Dnia 31.03.2011 witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał/a:
[...]

PIT40A jak dobrze pamiętam. ZUS ma wysłąć (ojciec pobierał emeryturę).

Data: 2011-03-31 15:16:38
Autor: witek
On 3/31/2011 2:48 PM, maurepass wrote:
PIT40A jak dobrze pamiętam. ZUS ma wysłąć (ojciec pobierał emeryturę).

Nie ma wyjątków dla ZUS jeśli chodzi o termin wysłania informacji o dochodach. Koniec lutego. I kropka.
Proponuję wysłać oficjalne pismo, że do dnia dzisiejszego nie otrzymaliscie informacji o dochodach.

Opóźnienie może wynikaż z biurokracji, bo w przypadku osoby żyjącej pit-40A sporządza ZUS. W przypadku osoby zmarłej formalnie pitu się nie sporządza, a tylko wysyła go jako informację do US, który to wydaje decyzję o wymiarze podatku. Nie wiem, jak oni to tam wewnętrznie robią.

W kazdym razie formalnie poleconym wysłać żadanie wydania dokumentów.

Jeszcze macie miesiac czasu, wiec pewnie dojdzie.

Potem wypełniacie pit-37 tak jak zwykle, z tą różnicą, że nikt nie podpisuje się za ojca. Zeby nikt nie wpadł na pomysł coś tam wmalować w miejsce na podpis!!!. Ma zostać puste.

Do tego dołączyć pisemko wyjasniajace o co biega i wnioskiem o wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem i jak pamietam (bo i tak sie upomną zapewne) akt zgonu.

Jak wyjdzie wam nadpłata to macie problem z głowy jak wyjdzie wam niedopłata to najlepiej po prostu wpłacić co wyliczyliście i czekać dalej.

Formalnie to to co zÅ‚ożycie bÄ™dzie tylko informacjÄ… dla US do dokonania rozliczenia przez US. Us powinien wam przysÅ‚ać decyzjÄ™  o wysokoÅ›ci podatku i dopiero po otrzymaniu tej decyzji macie 14 dni na wpÅ‚acenie niedopÅ‚aty podatku.

Jeśli z ZUS nie dostaniecie żadnych dokumentów, należy złożyć skargę w US. Można to zresztą zrobić już teraz.
Jakby do końca kwietnia nie przyszło nic, wyliczcie sami ile ojciec dostał tej emerytury i wpiszcie liczby jakie sami uznacie za poprawne, dołaczając wyjaśnienie.
Odkręcac sie bedzie później. Ważne żeby pierwszy pit poszedl przed koncem kwietnia

Data: 2011-04-01 06:40:07
Autor: maurepass
[...]

DziekujÄ™ za wszyskim za pomoc.
Dzisiaj wyśle poleconym pisemko z żadaniem wydania dokumentów.
Pozdrawiam

Data: 2011-04-01 15:44:52
Autor: radekp@konto.pl
rozliczenie ze zmar³ym mê¿em
Fri, 1 Apr 2011 06:40:07 +0200, w <in3kvo$mes$1@news.onet.pl>, maurepass
<maurepass@op.pl> napisa³(-a):

Dziekujê za wszyskim za pomoc.
Dzisiaj wy¶le poleconym pisemko z ¿adaniem wydania dokumentów.

PIT-a ZUS pewnie wys³a³, ale zagin±³ (wg pani z ZUS sporo pit-ów ginie).

Lepiej pójd¼ do ZUS, tam przyjm± dyspozycjê ponownego wys³ania PIT-u, a od rêki
dostaniesz wydruk z systemu z potrzebnymi danymi.

Ale nie wiem czy w ogóle potrzebujesz tego PIT-a z ZUS. W przypadku osób
zmar³ych wystêpujesz do ZUS o obliczenie podatku, podajesz im sk±d maj±
za³atwiæ sobie "PIT-y" i oni sami obliczaj± podatek, a ty dostajesz gotow±
decyzjê.

Ale nie jestem pewien czy dzia³a to identycznie w przypadku wspólnego
rozliczenia ze zmar³ym.

Data: 2011-04-01 22:03:11
Autor: Jarek Andrzejewski
rozliczenie ze zmar³ym mê¿em
On Fri, 01 Apr 2011 15:44:52 +0200, "radekp@konto.pl"
<radekp@konto.pl> wrote:

PIT-a ZUS pewnie wys³a³, ale zagin±³ (wg pani z ZUS sporo pit-ów ginie).

wiêc niech reklamuja na poczcie. Ich psi obowi±zek (z naszych
podatków, niestety) to dostarczyæ PIT.

[...]

przecie¿ od pocz±tku w±tku chodzi o wspólne rozliczenie, wiêc jak niby
ZYUS mia³by obliczyæ _podatek_, nie maj±c pozosta³ych danych?

Data: 2011-03-31 22:06:41
Autor: dK

Użytkownik "maurepass" <maurepass@op.pl> napisał w wiadomości news:in2j9i$rpq$2news.onet.pl...
Witam.
Mój ojciec zmarł na początku tego roku.
Mama chciała skożystać z możliwośći wspólnego rozliczania się,
jednak do chwili obecnej nie otrzymała pita ojca (cały czas słyszymy,
że procedura wysyłania pitów osób zmałrych długo trwa).

Zastanawiam się czy jest taka możliwość aby teraz mama złożyła pit
z rozliczeniem indywidualnym, a później (gdy przyjdzie pit ojca)
złożyła korektę z rozliczeniem wspólnym?

Nie!!!
Leiej złożyć wspólne i nawet bez posiadanych danych z PIT-40 za 2010. Choćby na podstawie decyzji o przyznaniu/waloryzacji emerytury. To może nie ławo policzyć, ale od biedy się da. Jak dojdzie PIT-40, to policzyć jeszcze raz i wtedy ewentualna korekta z wyjaśnieniem wskazujacym winowajcę.
Zachować nie tylko PIT, ale i kopertę z ZUSu z datownikiem w razie czego.

Poza tym już teraz poinformować US, że ZUS nie dopełnił obowiazku przesłania w terminie 28 lutego PIT-40. Komplikacja ewentualnej wysyłki PITów nie usprawiedliwia przekroczenia terminu. Jeśli ojciec zmarł w tym roku, to PIT40 będzie również musiałbyć wystawiony przez ZUS za 2011 r. a Twoja mama bedzie również za ten rok mogła rozliczyć się wspólnie.

dK

Data: 2011-03-31 15:19:32
Autor: witek
On 3/31/2011 3:06 PM, dK wrote:

[...]
winowajcÄ™.
Zachować nie tylko PIT, ale i kopertę z ZUSu z datownikiem w razie czego.

drobna poprawka.
po złożneiu pit-37. US powinien wydać decyzje o wymiarze podatku od której to w ciągu 30 dni można złożyć odwołanie dostarczając inne dokumenty jeśli sie w miedzyczasie pojawiły.

Data: 2011-04-01 15:46:00
Autor: radekp@konto.pl
rozliczenie ze zmar³ym mê¿em
Thu, 31 Mar 2011 15:19:32 -0500, w <in2nn8$3ok$7@inews.gazeta.pl>, witek
<witek7205@gazeta.pl.invalid> napisa³(-a):

po z³o¿neiu pit-37. US powinien wydaæ decyzje o wymiarze podatku od której to w ci±gu 30 dni mo¿na z³o¿yæ odwo³anie dostarczaj±c inne dokumenty je¶li sie w miedzyczasie pojawi³y.

A nawet je¿eli nie uda siê w tym czasie, to mo¿na wnioskowaæ o wznowienie
postêpowania w zwi±zku z nowymi dokumentami.

Data: 2011-04-02 08:35:18
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 1 Apr 2011, radekp@konto.pl wrote:

A nawet je¿eli nie uda siê w tym czasie, to mo¿na wnioskowaæ o wznowienie
postêpowania w zwi±zku z nowymi dokumentami.

....ale przecie¿ pomys³ wspólnego rozliczenia nie wynika z dokumentów.
  Wznowiæ bêdzie mog³a, ale na starych zasadach (znaczy: brak wyboru
wspólnego rozliczania)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-04-02 16:15:44
Autor: maurepass
rozliczenie ze zmarłym mężem

Jeszcze raz dziękuję wszystkim za pomoc.
Dzisiaj otrzymaliśmy PITa z dochodami ojca ( a ja w piątek wysłałem pisemko
ponaglajÄ…ce).
Parząc po datach to i w ZUSie im torszkę zeszło i listonosz się nie
śpieszył.

Pozdrawiam.

Data: 2011-04-04 19:15:46
Autor: radekp@konto.pl
rozliczenie ze zmar³ym mê¿em
Sat, 2 Apr 2011 08:35:18 +0200, w <Pine.WNT.4.64.1104020833580.2528@quad>,
Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisa³(-a):

> [...]

...ale przecie¿ pomys³ wspólnego rozliczenia nie wynika z dokumentów.
  Wznowiæ bêdzie mog³a, ale na starych zasadach (znaczy: brak wyboru

A wspólnego rozliczenia ze zmar³ym wspó³ma³zonkiem dokonuje podatnik czy US?

Data: 2011-04-04 12:47:15
Autor: witek
On 4/4/2011 12:15 PM, radekp@konto.pl wrote:
A wspólnego rozliczenia ze zmar³ym wspó³ma³zonkiem dokonuje podatnik czy US?

US.
Formalizm polega na tym, ze drugi ma³¿onek sk³ada wspolny pit-37, ktory jest traktowany jako informacja dla US, ale to US sam z siebie wydaje decyzje o wyliczonym podatku.
Mysle, ze info co nalezy po za pit-37 zlozyc w us, to mozna bezpiecznie zapytac nawet babcie klepiace w klawiature w okienku w us.

Data: 2011-04-04 20:30:24
Autor: cef
witek wrote:
[...]

Witek, co¶ chyba mieszasz. Mo¿e kiedy¶ tak by³o, ale teraz?
Na jakiej podstawie?
Przecie¿ wystarczy rozliczenie wg pit37 ze wskazaniem
typu rozliczenia (pierwsze kratki w PIT).
Ta mozliwo¶æ jest zapisana w ustawie i US nie ma za bardzo miejsca
na wydawanie jakichs decyzji. Oba sposoby rozliczenia ze zmar³ym s± tam ujête
(jak umrze w ci±gu roku i po roku podatkowym ale przed z³o¿eniem zeznania)

Data: 2011-04-04 14:01:12
Autor: witek
On 4/4/2011 1:30 PM, cef wrote:
witek wrote:
[...]

Witek, co¶ chyba mieszasz.

Mo¿liwe :)

Mo¿e kiedy¶ tak by³o, ale teraz?
Na jakiej podstawie?

art 104 ordynacji podatkowej

Art. 104. § 1. Je¿eli spadkodawca by³ podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, organ podatkowy informuje spadkobierców, na podstawie posiadanych danych, o wysoko¶ci dochodu lub przychodu spadkodawcy oraz o wysoko¶ci wp³aconych zaliczek na podatek lub podatku, podaj±c równocze¶nie przypadaj±c± do zap³acenia kwotê podatku lub kwotê nadp³aty.

[...]

no w³a¶nie nie jestem do koñca przekonany czy z³o¿enie pi37 konczy sprawe, czy dopiero j± zaczyna.

Byæ mo¿e gdzie¶ to jest zapisane w jakich¶ rozporz±dzeniach itp itd.

W kazdym razie na pewno pit-37 nalezy zlozyc, wp³aciæ ile tam trzeba, ale nie zdziwic siê je¶li z US co¶ potem jeszcze przyjdzie w formie decyzji.

Data: 2011-04-04 21:43:10
Autor: cef
witek wrote:

[...]

Hmm, tak bym o tym nie pomy¶la³, ¿e z³o¿enie pit mo¿e byæ "pocz±tkiem".
Mo¿e kto¶, kogo dotkn±³ ten przypadek, co¶ napisze.

Data: 2011-04-05 16:19:09
Autor: maurepass
rozliczenie ze zmarłym mężem
Dnia 04.04.2011 cef <cezfar@interia.pl> napisał/a:
witek wrote:

no właśnie nie jestem do końca przekonany czy złożenie pi37 konczy
sprawe, czy dopiero jÄ… zaczyna.

Hmm, tak bym o tym nie pomyślał, że złożenie pit może być "początkiem".
Może ktoś, kogo dotknął ten przypadek, coś napisze.

Jeśli sie nikt wcześniej nie znajdzie, to ja opiszę jak to wyglądało

rozliczenie ze zmarłym mężem