rozliczenie ze zmarłym mężem

Data: 2011-03-31 22:06:41
Autor: dK
rozliczenie ze zmarłym mężem

Użytkownik "maurepass" <maurepass@op.pl> napisał w wiadomości news:in2j9i$rpq$2news.onet.pl...
Witam.
Mój ojciec zmarł na początku tego roku.
Mama chciała skożystać z możliwośći wspólnego rozliczania się,
jednak do chwili obecnej nie otrzymała pita ojca (cały czas słyszymy,
że procedura wysyłania pitów osób zmałrych długo trwa).

Zastanawiam się czy jest taka możliwość aby teraz mama złożyła pit
z rozliczeniem indywidualnym, a później (gdy przyjdzie pit ojca)
złożyła korektę z rozliczeniem wspólnym?

Nie!!!
Leiej złożyć wspólne i nawet bez posiadanych danych z PIT-40 za 2010. Choćby na podstawie decyzji o przyznaniu/waloryzacji emerytury. To może nie ławo policzyć, ale od biedy się da. Jak dojdzie PIT-40, to policzyć jeszcze raz i wtedy ewentualna korekta z wyjaśnieniem wskazujacym winowajcę.
Zachować nie tylko PIT, ale i kopertę z ZUSu z datownikiem w razie czego.

Poza tym już teraz poinformować US, że ZUS nie dopełnił obowiazku przesłania w terminie 28 lutego PIT-40. Komplikacja ewentualnej wysyłki PITów nie usprawiedliwia przekroczenia terminu. Jeśli ojciec zmarł w tym roku, to PIT40 będzie również musiałbyć wystawiony przez ZUS za 2011 r. a Twoja mama bedzie również za ten rok mogła rozliczyć się wspólnie.

dK

Data: 2011-03-31 15:19:32
Autor: witek
On 3/31/2011 3:06 PM, dK wrote:

[...]
winowajcÄ™.
Zachować nie tylko PIT, ale i kopertę z ZUSu z datownikiem w razie czego.

drobna poprawka.
po złożneiu pit-37. US powinien wydać decyzje o wymiarze podatku od której to w ciągu 30 dni można złożyć odwołanie dostarczając inne dokumenty jeśli sie w miedzyczasie pojawiły.

Data: 2011-04-01 15:46:00
Autor: radekp@konto.pl
rozliczenie ze zmarłym mężem
Thu, 31 Mar 2011 15:19:32 -0500, w <in2nn8$3ok$7@inews.gazeta.pl>, witek
<witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał(-a):

po złożneiu pit-37. US powinien wydać decyzje o wymiarze podatku od której to w ci±gu 30 dni można złożyć odwołanie dostarczaj±c inne dokumenty je¶li sie w miedzyczasie pojawiły.

A nawet jeżeli nie uda się w tym czasie, to można wnioskować o wznowienie
postępowania w zwi±zku z nowymi dokumentami.

Data: 2011-04-02 08:35:18
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 1 Apr 2011, radekp@konto.pl wrote:

A nawet jeżeli nie uda się w tym czasie, to można wnioskować o wznowienie
postępowania w zwi±zku z nowymi dokumentami.

....ale przecież pomysł wspólnego rozliczenia nie wynika z dokumentów.
  Wznowić będzie mogła, ale na starych zasadach (znaczy: brak wyboru
wspólnego rozliczania)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-04-02 16:15:44
Autor: maurepass
rozliczenie ze zmarłym mężem

Jeszcze raz dziękuję wszystkim za pomoc.
Dzisiaj otrzymaliśmy PITa z dochodami ojca ( a ja w piątek wysłałem pisemko
ponaglajÄ…ce).
Parząc po datach to i w ZUSie im torszkę zeszło i listonosz się nie
śpieszył.

Pozdrawiam.

Data: 2011-04-04 19:15:46
Autor: radekp@konto.pl
rozliczenie ze zmarłym mężem
Sat, 2 Apr 2011 08:35:18 +0200, w <Pine.WNT.4.64.1104020833580.2528@quad>,
Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisał(-a):

> [...]

...ale przecież pomysł wspólnego rozliczenia nie wynika z dokumentów.
  Wznowić będzie mogła, ale na starych zasadach (znaczy: brak wyboru

A wspólnego rozliczenia ze zmarłym współmałzonkiem dokonuje podatnik czy US?

Data: 2011-04-04 12:47:15
Autor: witek
On 4/4/2011 12:15 PM, radekp@konto.pl wrote:
A wspólnego rozliczenia ze zmarłym współmałzonkiem dokonuje podatnik czy US?

US.
Formalizm polega na tym, ze drugi małżonek składa wspolny pit-37, ktory jest traktowany jako informacja dla US, ale to US sam z siebie wydaje decyzje o wyliczonym podatku.
Mysle, ze info co nalezy po za pit-37 zlozyc w us, to mozna bezpiecznie zapytac nawet babcie klepiace w klawiature w okienku w us.

Data: 2011-04-04 20:30:24
Autor: cef
witek wrote:
[...]

Witek, co¶ chyba mieszasz. Może kiedy¶ tak było, ale teraz?
Na jakiej podstawie?
Przecież wystarczy rozliczenie wg pit37 ze wskazaniem
typu rozliczenia (pierwsze kratki w PIT).
Ta mozliwo¶ć jest zapisana w ustawie i US nie ma za bardzo miejsca
na wydawanie jakichs decyzji. Oba sposoby rozliczenia ze zmarłym s± tam ujęte
(jak umrze w ci±gu roku i po roku podatkowym ale przed złożeniem zeznania)

Data: 2011-04-04 14:01:12
Autor: witek
On 4/4/2011 1:30 PM, cef wrote:
witek wrote:
[...]

Witek, co¶ chyba mieszasz.

Możliwe :)

Może kiedy¶ tak było, ale teraz?
Na jakiej podstawie?

art 104 ordynacji podatkowej

Art. 104. § 1. Jeżeli spadkodawca był podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, organ podatkowy informuje spadkobierców, na podstawie posiadanych danych, o wysoko¶ci dochodu lub przychodu spadkodawcy oraz o wysoko¶ci wpłaconych zaliczek na podatek lub podatku, podaj±c równocze¶nie przypadaj±c± do zapłacenia kwotę podatku lub kwotę nadpłaty.

[...]

no wła¶nie nie jestem do końca przekonany czy złożenie pi37 konczy sprawe, czy dopiero j± zaczyna.

Być może gdzie¶ to jest zapisane w jakich¶ rozporz±dzeniach itp itd.

W kazdym razie na pewno pit-37 nalezy zlozyc, wpłacić ile tam trzeba, ale nie zdziwic się je¶li z US co¶ potem jeszcze przyjdzie w formie decyzji.

Data: 2011-04-04 21:43:10
Autor: cef
witek wrote:

[...]

Hmm, tak bym o tym nie pomy¶lał, że złożenie pit może być "pocz±tkiem".
Może kto¶, kogo dotkn±ł ten przypadek, co¶ napisze.

Data: 2011-04-05 16:19:09
Autor: maurepass
rozliczenie ze zmarłym mężem
Dnia 04.04.2011 cef <cezfar@interia.pl> napisał/a:
witek wrote:

no właśnie nie jestem do końca przekonany czy złożenie pi37 konczy
sprawe, czy dopiero jÄ… zaczyna.

Hmm, tak bym o tym nie pomyślał, że złożenie pit może być "początkiem".

Jeśli sie nikt wcześniej nie znajdzie, to ja opiszę jak to wyglądało

rozliczenie ze zmarłym mężem