rozmiar roweru przy kolach 29cale

Data: 2011-09-22 13:50:22
Autor: arek_Z
rozmiar roweru przy kolach 29cale
witam,
ktory rozmiar polecilibyscie dla osoby 172cm przy wyborze roweru 29".
chodzi konkretnie o rower author dexter 29.

nie mam gdzie przymierzyc, ale ogolnie uzywalem 17-17,5 calowych przy
kolach 26".

z gory dziekuje za sugestie,

arek

Data: 2011-09-22 23:03:12
Autor: Biggie
Użytkownik "arek_Z"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:dfbd7e78-44ea-4ba2-a240-5335c04e75bd@y4g2000vbx.googlegroups.com...

[...]

Mam 183 cm wzrostu i rower Kona Kahuna z ramą 18" i mam wrażenie, że 19" byłaby lepsza - niestety rower kupowałem na wyprzedaży kolekcji 2010 i większych nie było.
Tym niemniej i tak jestem zachwycony :-D
Wydaje mi się że w Twoim przypadku 16" czy 17" będzie OK.

pzdr

Biggie

Data: 2011-09-22 23:39:01
Autor: ToMasz
W dniu 22.09.2011 22:50, arek_Z pisze:
[...]

ile wydasz na ten rower? a właściwie postawisz na loterii?
Ma ahead? To napisz do sprzedawcy niech Ci powie jaka jest odległość chwytów kierowwnicy do ziemi. tego nie zmienisz. potem w góralu kolegi ustaw kierownice na tej wyskokości i wyreguluj siodło. Tak sprawdzisz czy Ci wygodnie. ew. długość roweru zmienisz mostkiem.
ToMasz

PS
Tak dlamnie, ale nie sugeruj sie tym zamocno, 17 cali to dla mikrusa jakiegoś. Takie wyrośnięte dzieci komunijne kupują góraliki na 15-17 cali.

Data: 2011-09-22 15:15:15
Autor: Yeti Siedzinski
On 22 Wrz, 14:39, ToMasz <twitek4@.gazeta.pl> wrote:

Tak dlamnie, ale nie sugeruj sie tym zamocno, 17 cali to dla mikrusa
jakiego. Takie wyronite dzieci komunijne kupuj graliki na 15-17 cali.

Komunijnym dzieciom lepiej jezdziloby sie na kolach 24 cali i malej
ramie. Ale rodzice pieniedzy nie maja a z takiego rowerka "to za
szybko wyrosnie"...

Ja mam 187 i moj XXIX ma rame 19 cali - w rowerach na kolach 26'' tez
takiej uzywalem i bylo dobrze. Napewno nie chce wiekszej. Pionowy
rozmiar i tak nie jest najwazniejszy w przypadku ramy... wazniejsza
jest dlugosc...

Yeti

Data: 2011-09-23 19:32:03
Autor: ToMasz
W dniu 23.09.2011 00:15, Yeti Siedzinski pisze:
[...]

jaka jest wyskoko chwytw i siodeka od ziemi?

ToMasz

Data: 2011-09-23 00:01:29
Autor: mt
ToMasz pisze:
[...]

?? A niby dlaczego nie zmieni? A mostek o regulowanym kącie, a kierownica gięta?

--
marcin

Data: 2011-09-23 07:03:50
Autor: Olgierd
Dnia Thu, 22 Sep 2011 23:39:01 +0200, ToMasz napisał(a):

17 cali to dla mikrusa jakiegoś.

W 29"? Siedziałem niedawno na Treku Marlin SS 17.5" i mając 180 cm bez kapelusza odnosiłem wrażenie, że rower jest duży (osobiście mam Treka 26" w rozmiarze 17.5" i jest O.K.) -- z tym, że ja chyba preferuję nieco *niższe* (za to niekoniecznie krótsze) ramy.

Wydaje mi się, że w mtb z kołem 29" rowerzysta w granicach 170 cm powinien szukać ramy o rozmiarze mniejszym niż 17".

--
:-) Olgierd
Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl

Data: 2011-09-23 08:14:38
Autor: biodarek
[...]

Dexter jest w rozmiarach 17,19 i 21". Prawdopodobnie 19" bdzie dla Ciebie za duy. Przy 182cm jed crossem na ramie Autor Airline 20", ale przymierzajc 29'era w sklepie pasowa mi rozmiar ramy 18". Tylko w fabrycznej sztycy (350mm) brakowa mi centymetr. Zmieniem sztyc na 400mm i jestem zadowolony :)

--
biodarek

Data: 2011-09-23 11:41:49
Autor: Tomasz Minkiewicz
rozmiar roweru przy kolach 29cale
On Thu, 22 Sep 2011 13:50:22 -0700 (PDT)
arek_Z <a.zegar@gmail.com> wrote:

[...]

Podsumujmy: masz 172 cm wzrostu, jeździsz rowerami na kołach 26"
o rozmiarze ok. 17", planujesz zakup roweru na kołach 29", który
występuje w rozmiarach 17, 19 i 21".

O co pytałeś?

Dopisek:
No niee! Rzuciłem okiem w geometrię. Efektywna górna rura w rozmiarze
17" – 606 mm! Sześćset sześć milimetrów!
Osobiście sugerowałbym w zamian kupno autobusu. Łatwiej go będzie
wstawić do windy. ;>

--
Tomasz Minkiewicz
(174 cm wzrostu, dosiadający 16-calowego 29-era z górną rurką 575 mm)

Data: 2011-09-23 09:59:54
Autor: Olgierd
Dnia Fri, 23 Sep 2011 11:41:49 +0200, Tomasz Minkiewicz napisał(a):

No niee! Rzuciłem okiem w geometrię. Efektywna górna rura w rozmiarze
17" – 606 mm! Sześćset sześć milimetrów!

I to jest chyba feler większości 29-erów: do sporego trójkąta tylnego trzeba dospawać proporcjonalny trójkąt przedni. I ta rura rooooooooooośnie.

Proszę bardzo: Trek Superfly AL w rozmiarze 17.5": efektywna długość rury 60,2 cm; Trek 6000, też 17.5": rura ma 58,8 cm. Tylny trójkąt też rośnie o 2,1 cm (44,5:42,4 cm).

Data: 2011-09-23 12:10:04
Autor: Jan Srzednicki
On 2011-09-23, Olgierd wrote:
[...]

Eeee. Z punktu widzenia mechaniki roweru nie ma żadnego wymogu takich
proporcji. Oczywiście jest jeszcze estetyka.

Proszę bardzo: Trek Superfly AL w rozmiarze 17.5": efektywna długość rury 60,2 cm; Trek 6000, też 17.5": rura ma 58,8 cm. Tylny trójkąt też rośnie o 2,1 cm (44,5:42,4 cm).

Powodów, o ile udało mi się wykminić, jest parę.

Po pierwsze, niektórzy producenci dedykują krótsze mostki do 29erów,
coby je trochę "unerwowić" i zredukować ślamazarność na zakrętach. Co
ciekawe, niektórzy również do 26" wychodzą z podobnego założenia - np.
Yeti SB66 z długą rurą i łagodnym (jak na rower ze skokiem 150mm) kątem
główki ramy (67st)

Po drugie przy 29erach pojawia się kwestia zawadzania stopami przy
skręcaniu przy mniejszych rozmiarach.

Jakieś inne sugestie? :)

Data: 2011-09-23 12:41:29
Autor: Olgierd
Dnia Fri, 23 Sep 2011 12:10:04 +0000, Jan Srzednicki napisał(a):

[...]

Koło 622 mm trzeba w coś zmieścić, siłą rzeczy to coś musi być dłuższe, niż koło 559 mm. Nawet podginając podsiodłówkę do tyłu chyba nie da się tego obejść.
[...]

Jakieś inne sugestie?

Moim zdaniem taka konstrukcja po prostu wymaga powietrza za kołem przednim: jeśli nie chcesz kombinować z kształtem dolnej rury, musisz odsunąć przednią oś od suportu, bo w przeciwnym razie przy dobiciu amortyzatora mogłaby być dupa zbita.
To samo zresztą tyczy się koła tylnego, nawet jeśli tam się nic nie ugina.

Data: 2011-09-23 17:48:52
Autor: Jan Srzednicki
On 2011-09-23, Olgierd wrote:
[...]

Ale przecież to nie ma absolutnie nic do przedniego trójkąta. Owszem,
koło musi się zmieścić w tylnym - ale przedni może być przy tym dowolny.

[...]

Obecnie nie jest żadnym problemem wyprofilowanie aluminiowej rury tak,
żeby było miejsce na dowolny ruch koła. Profilowanie karbonu tym
bardziej.

To samo zresztą tyczy się koła tylnego, nawet jeśli tam się nic nie ugina.

Tylne koło się nie rusza w sposób, który z czymkolwiek koliduje.

Data: 2011-09-24 07:51:19
Autor: Olgierd
On Fri, 23 Sep 2011 17:48:52 +0000, Jan Srzednicki wrote:

[...]

Jakże to: dowolny? Musi być taki, by dało się wpisać okrąg o średnicy 622 mm plus jakieś tam 2x50 mm na oponę (jej wysokość dokłada się do średnicy koła). Zwróć uwagę, że obok trójkąta z rurek masz też "niewidzialny" trójkąt wyznaczony przez: dolną rurę i linię podłoża; jeśli ten trójkąt będzie za mały, to ów okrąg się nie zmieści.

Siłą rzeczy rower z ramą pod koło 622 mm będzie miał większą ramę od roweru pod koło 559 mm. To widać nawet w szosówkach, które mają mniej problemów z wciśnięciem opony.

--
pozdrawiam, Olgierd
|| Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl ||

Data: 2011-09-24 08:58:19
Autor: Jan Srzednicki
On 2011-09-24, Olgierd wrote:
[...]

Ale wiesz o tym, że te rurki wcale nie muszą być proste w dzisiejszych
czasach? Wystarczy podgiąć górną rurę trochę do góry i wszystko się
zmieści jak należy.

Siłą rzeczy rower z ramą pod koło 622 mm będzie miał większą ramę od roweru pod koło 559 mm. To widać nawet w szosówkach, które mają mniej problemów z wciśnięciem opony.

Szosówki mają cały zestaw idiotycznych wytycznych od UCI i na przykład
już giętych rurek mieć nie mogą.

Data: 2011-09-23 14:41:46
Autor: biodarek
W dniu 23.09.2011 14:10, Jan Srzednicki pisze:
Po drugie przy 29erach pojawia się kwestia zawadzania stopami przy
skręcaniu przy mniejszych rozmiarach.

Czy na pewno?
Wydaje mi się, że wysokość suportu w danym modelu jest zawsze taka sama. Niezależnie od rozmiaru ramy.

--
biodarek

Data: 2011-09-23 13:02:37
Autor: Olgierd
Dnia Fri, 23 Sep 2011 14:41:46 +0200, biodarek napisał(a):

[...]

IMHO mogłoby dać się zawadzić o koło.

Data: 2011-09-23 17:50:10
Autor: Jan Srzednicki
On 2011-09-23, biodarek wrote:
[...]

Chodzi o zawadzanie stopami o przednie koło przy skręcie. Przy krótkiej
ramie trekkingowej (28") i błotnikach zdarzało mi się to dość często.

Data: 2011-09-23 23:06:30
Autor: biodarek
On 2011-09-23, biodarek wrote:
W dniu 23.09.2011 14:10, Jan Srzednicki pisze:
Po drugie przy 29erach pojawia si kwestia zawadzania stopami przy
skrcaniu przy mniejszych rozmiarach.

Czy na pewno?
Wydaje mi si, e wysoko suportu w danym modelu jest zawsze taka sama.
Niezalenie od rozmiaru ramy.

Chodzi o zawadzanie stopami o przednie koo przy skrcie. Przy krtkiej
ramie trekkingowej (28") i botnikach zdarzao mi si to do czsto.

No tak. Nie wiem dlaczego na haso "skrcanie" pomylaem o pochyleniu w bok zamiast o ruchu kierownic :)

W poprzedniej ramie crossowej (hand-made) rzeczywicie zdarzao mi si dotkn grubej (2,1") opony czubkiem buta. A ta rama miaa 21", wic nie taki maa. Ale to inna historia.

Teraz, w najnerze, mam 6cm przestrzeni miedzy czubkiem buta (blok SPD ustawiony porodku) i opon 2,2". Przy ramie 18".

--
biodarek

Data: 2011-09-26 14:34:56
Autor: Ryszard Mikke
rozmiar roweru przy kolach 29cale
Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot_pl@nowhere.invalid> napisa(a):
On 2011-09-23, biodarek wrote:

> Czy na pewno?
> Wydaje mi si&#65533;, że wysoko&#65533;&#65533; suportu w danym modelu jest zawsze taka sama. > Niezależnie od rozmiaru ramy.

Chodzi o zawadzanie stopami o przednie ko&#65533;o przy skr&#65533;cie. Przy krótkiej
ramie trekkingowej (28") i b&#65533;otnikach zdarza&#65533;o mi si&#65533; to do&#65533;&#65533; cz&#65533;sto.

Mi sie to zdarzalo w one-size-fits-all Wagancie. W czasach, jak go uzywalem
bez zatrzaskow i noga mi sie troche slabo zginala, wskutek czego jezdzilem
zaczepiajac obcasem o pedal.

--
rmikke

Data: 2011-09-23 14:58:48
Autor: ...::QRT::...
rozmiar roweru przy kolach 29cale
Dnia Fri, 23 Sep 2011 12:10:04 +0000 (UTC), Jan Srzednicki napisa(a):

Po drugie przy 29erach pojawia si kwestia zawadzania stopami przy
skrcaniu przy mniejszych rozmiarach.

ZTCW to jaka historia rodem z pierwszych GF Cho z drugiej strony by moe przy jaki 15 i duych butach co takiego
mie miejsce.

Data: 2011-09-23 10:01:26
Autor: piecia aka dracorp
[...]

Maja jakoś jeździ na 29".

--
piecia aka dracorp

Data: 2011-09-23 10:10:33
Autor: Olgierd
rozmiar roweru przy kolach 29cale
Dnia Fri, 23 Sep 2011 10:01:26 +0000, piecia aka dracorp napisał(a):

Maja jakoś jeździ na 29".

I kończy się to tak: http://www.bikeradar.com/news/article/pro-bike-emily-battys-trek-superfly-
elite-30569/

Data: 2011-09-23 10:12:19
Autor: Olgierd
Dnia Fri, 23 Sep 2011 10:10:33 +0000, Olgierd napisał(a):

Maja jakoś jeździ na 29".

I kończy się to tak:

http://www.bikeradar.com/news/article/pro-bike-emily-battys-trek-
superfly-
elite-30569/

No dobrze, Włoszczowska ma 170 cm wzrostu, nie musi tak cyrkować jak ta Batty (159 cm).

Data: 2011-09-23 12:36:27
Autor: ...::QRT::...
rozmiar roweru przy kolach 29cale
Dnia Thu, 22 Sep 2011 13:50:22 -0700 (PDT), arek_Z napisa(a):

[...]

ja mam 178 a rama 17,5 (felt nine) zasadniczo sadze i  17 bedzie ok ale osobicie BARDZO nie podoba mi sie geometria authorw 29 - IMO kt gwki
70 a w takim rowerze winien by co koo 72. Dugane te jakie takie s,
tyle widy te dugie. Daj sobie z tym spokj - to nie jest "prawdziwy 29er" ale kross z miejscem
na szerok opon.  A tak w ogle po co ci takie cudo? Mao masz kopotw ? :D

Data: 2011-09-23 22:44:42
Autor: Pawel[LUB]
[...]

zmierz sobie dugo grnej rury w swoim rowerze w poziomie do podoa, tzn efektywna dugo rury grnej i porwnaj z geometri authora na stronie velo, osobicie mam 189 wzrostu i author w rozmiarze 19" wydawa mi si dugi, 19ka ma bodaje 635mm dugoci efektywnej,
sam ujedam scale 29 elite w rozmiarze 19" 620mm grna rura efektywna

rozmiar roweru przy kolach 29cale