Data: 2012-01-25 15:39:41 | |
Autor: Albert Stonoga | |
różne długości szprych w zaplocie | |
Witam,
czy spotkaliście z opiniami na temat zaplotu koła szprychami różnej długości? Chodzi o sytuację gdzie np. szprychy ciągnące są dłuższe od pchających. Pytam, bo właśnie w ten sposób zaplotłem koło na 3x. Trochę z ciekawości trochę z przymusu - bo długości posiadanych szprych tylko na taki eksperyment pozwalały. Różnica w długość szprych nie jest duża (260 i 270), praktycznie nie widać asymetryczności. Jaki negatywny wpływ może mieć taki zalpot na żywotność koła, jego sztywność? Pozdr, Albert Stonoga -- |
|
Data: 2012-01-25 16:26:58 | |
Autor: pablo eldiablo | |
różne długości szprych w zaplocie | |
Albert Stonoga <kargool.SKASUJ@gazeta.pl> napisał(a):
Witam, Na pewno masz na mysli pchajace/ciagnace? a nie lewy i prawy kolnierz piasty? Bo to nie to samo, w zaplocie 3x co druga szprycha na kazdym kolnierzu jest pchajaca lub ciagnaca. Jesli jest jak piszesz, to polowe szprych masz za krotka badz zbyt dluga. 10mm roznicy w dlugosci szprych po tej samej stronie to bardzo duzo, polowe masz albo przeciagnieta za mocno, albo ledwo trzymajaca sie na skrawku gwintu. Dlugiego zycia nie wroze temu kolu :-) -- |
|
Data: 2012-01-25 18:25:23 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
różne długości szprych w zaplocie | |
Dnia Wed, 25 Jan 2012 16:26:58 +0000 (UTC), pablo eldiablo napisał(a):
10mm Weź to przemyśl jeszcze raz :) Tak by było tylko przy zaplocie bez skrzyżowań (tzw. słoneczko) -- Jacek |
|
Data: 2012-01-25 23:28:46 | |
Autor: Albert Stonoga | |
różne długości szprych w zaplocie | |
pablo eldiablo <jazzee.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał(a):
Na pewno masz na mysli pchajace/ciagnace? a nie lewy i prawy kolnierz piasty? Jest tak jak napisałem. A dokładniej jest sobie piast flip flop, obręcz z wysokim stożkiem, 18 ciągnących dłuższych szprych i 18 pchających krótszych. Wszystkie szprychy mają podobny naciąg i podobnie głęboko nakręcone są na nie nyple. Posłużę się modelem. Załóżmy że zamiast szprych w kole mamy elastyczne gumki. Wtedy unieruchamiając piastę a obracając o niewielki kąt obręczą koła spowodujemy, że gumki ciągnące względem kierunku obrotu się skrócą - a pchające wydłużą. Właśnie tak to u mnie wygląda, z tym że kąt obrotu jest na tyle niewielki, że na pierwszy rzut oka nie widać nic nadzwyczajnego w zaplocie. Pozdr, Albert Stonoga -- |
|
Data: 2012-01-26 08:59:56 | |
Autor: pablo eldiablo | |
różne długości szprych w zaplocie | |
Albert Stonoga <kargool.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał(a):
OK, czyli nic niezwyklego nie powinno sie stac z kolem. Po prostu jedne szprychy sa bardziej a drugie mniej pionowo wzgledem kolnierza piasty. Ale nie sadze, ze na tyle, zeby to w czymkolwiek przeszkadzalo, pewnie nadal pod wiekszym katem, niz przy 2x. -- |
|
Data: 2012-01-26 15:29:02 | |
Autor: Yeti Siedzinski | |
różne długości szprych w zaplocie | |
On 25 Sty, 15:28, "Albert Stonoga" <kargool.WYT...@gazeta.pl> wrote:
pablo eldiablo <jazzee.WYT...@gazeta.pl> napisał(a): W normalnym kole tak sie jednak nie stanie - bo szprychy beda dazyly to wyrownania naciagu i piasta obroci sie z powrotem... Jedyna mozliwosc jaka widze to ze zaplotles kolo w taki sposob ze skrecany jest korpus piasty - pewnie nic mu nie bedzie... Daj zdjecie tego kola - prosze :) Yeti |
|
Data: 2012-01-27 01:20:55 | |
Autor: | |
różne długości szprych w zaplocie | |
Yeti Siedzinski <yeti@siedzinski.com> napisał(a):
W normalnym kole tak sie jednak nie stanie - bo szprychy beda dazyly Właśnie tak. Piasta jet obrócona względem obręczy o niewielki kąt. W tej chwili stać mnie tylko na takie zdjęcie http://4gox.pl/kolo.jpg Lepsze mogę zrobić w weekend. Na zdjęciu pchające są dłuższe. Albert Stonoga -- |
|
Data: 2012-02-01 16:38:37 | |
Autor: Yeti Siedzinski | |
różne długości szprych w zaplocie | |
On Jan 26, 5:20 pm, " " <kargool.WYT...@gazeta.pl> wrote:
Yeti Siedzinski <y...@siedzinski.com> napisał(a): Poddaje sie. Na zdjeciu niewiele widac ale wydaje sie ze jakas asymetria rzeczywiscie istnieje - choc z fizyki wynika ze nie powinna... Jak kolo jezdzi to nalezy na nim jezdzic dalej. Jako osoba ktora kiedys zaplatala kolo moge Ci tylko jeszcze podopowiedziec ze wentyl powininen wypadac w innym miejscu :) Pozdrowienia Yeti |
|
Data: 2012-02-03 07:23:06 | |
Autor: | |
różne długości szprych w zaplocie | |
Yeti Siedzinski <yeti@siedzinski.com> napisał(a):
Poddaje sie. Na zdjeciu niewiele widac ale wydaje sie ze jakas Nie rozumiem. Jak kolo jezdzi to nalezy na nim jezdzic dalej. Jako osoba ktora To prawda. Przy którymś z kolei przeplataniu koła nie zwróciłem uwagi na położenie wentyla. Nie wiem co fizyka na to, ale mi nie przeszkadza.
Pozdr, Albert Stonoga -- |
|
Data: 2012-02-03 10:20:06 | |
Autor: cytawa | |
różne długości szprych w zaplocie | |
kargool.WYTNIJ@gazeta.pl pisze:
kiedys zaplatala kolo moge Ci tylko jeszcze podopowiedziec ze wentyl Fizyka nic, za to estetyka wiecej. Jan Cytawa |
|
Data: 2012-02-03 12:23:58 | |
Autor: rmikke | |
różne długości szprych w zapl | |
Dnia Fri, 03 Feb 2012 10:20:06 +0100, cytawa naskrobaďż˝/a:
Estetyka estetyka, a niektore pompki trudniej wsadzic na zawor przy zlym zaplocie. Nie, zeby sie nie dalo... -- rmikke Reklama | http://wyszukiwarkarowerowa.blogspot.com/ | http://jolanta.korwin-mikke.pl/ Nadal szukam lepszego webreadera niz Newsguy. Najlepiej z poprawnymi pliterkami. |
|
Data: 2012-02-02 09:28:45 | |
Autor: cytawa | |
różne długości szprych w zaplocie | |
kargool.WYTNIJ@gazeta.pl pisze:
Właśnie tak. Piasta jet obrócona względem obręczy o niewielki kąt. Na logike lepiej by dluzsze byly ciagnace. Wtedy przenosza mniejsze sily. Ale cos mi sie wydaje, ze nie da sie tak zrobnic kola. Przeciez sily musza sie wyrownac na obie strony. Mozna zaplesc kolo tak, by z jednej strony ciagnace byly dluzsze, za to ze strony przeciwnej na krotsze. To sie nawet czasem zdarza, jak sie przesunie zaplot o 2 dziurki. I takie kola sa i jezdza. Nie mam jednak pojecia czy sa mocniejsze czy slabsze. Jan Cytawa |
|
Data: 2012-02-02 12:22:03 | |
Autor: Albert Stonoga | |
różne długości szprych w zaplocie | |
cytawa <cytawa@hektor.umcs.lublin.pl> napisał(a):
Na logike lepiej by dluzsze byly ciagnace. Wtedy przenosza mniejsze sily. Ale cos mi sie wydaje, ze nie da sie tak zrobnic kola. Przeciez sily musza sie wyrownac na obie strony. Prawdopodobnie będzie tak, że pchające będą dłuższe po stronie ostrego a wtedy ciągnące po przeciwnej, gdzie docelowo będzie wolnobieg. Wydaje mi się ,że tak będzie najlepiej zważywszy na duże obciążenia przy hamowaniu pedałami w OK (nagłe zmiany działających sił i naprężeń). Ale to tylko moje "wydaje mi się". Nie przyszło mi do głowy, że dłuższe mogą być pchającymi po jednej a ciągnącymi po drugiej stronie. Przetestuję takie rozwiązanie, jeśli obecny zaplot się nie sprawdzi. Pozdr, Albert Stonoga -- |
|