różne długości szprych w zaplocie

Data: 2012-01-25 15:39:41
Autor: Albert Stonoga
różne długości szprych w zaplocie
Witam,

czy spotkaliście z opiniami na temat zaplotu koła szprychami różnej długości?
Chodzi o sytuację gdzie np. szprychy ciągnące są dłuższe od pchających.

Pytam, bo właśnie w ten sposób zaplotłem koło na 3x. Trochę z ciekawości
trochę z przymusu - bo długości posiadanych szprych tylko na taki eksperyment
pozwalały. Różnica w długość szprych nie jest duża (260 i 270), praktycznie nie widać
asymetryczności.

Jaki negatywny wpływ może mieć taki zalpot na żywotność koła, jego sztywność?

Pozdr,
Albert Stonoga

Data: 2012-01-25 16:26:58
Autor: pablo eldiablo
Albert Stonoga <kargool.SKASUJ@gazeta.pl> napisał(a):
[...]

Na pewno masz na mysli pchajace/ciagnace? a nie lewy i prawy kolnierz piasty?
Bo to nie to samo, w zaplocie 3x co druga szprycha na kazdym kolnierzu jest
pchajaca lub ciagnaca.
Jesli jest jak piszesz, to polowe szprych masz za krotka badz zbyt dluga. 10mm
roznicy w dlugosci szprych po tej samej stronie to bardzo duzo, polowe masz
albo przeciagnieta za mocno, albo ledwo trzymajaca sie na skrawku gwintu.
Dlugiego zycia nie wroze temu kolu :-)

Data: 2012-01-25 18:25:23
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Wed, 25 Jan 2012 16:26:58 +0000 (UTC), pablo eldiablo napisał(a):

10mm
roznicy w dlugosci szprych po tej samej stronie to bardzo duzo, polowe masz
albo przeciagnieta za mocno, albo ledwo trzymajaca sie na skrawku gwintu.

Weź to przemyśl jeszcze raz :) Tak by było tylko przy zaplocie bez
skrzyżowań (tzw. słoneczko)
--
Jacek

Data: 2012-01-25 23:28:46
Autor: Albert Stonoga
pablo eldiablo <jazzee.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał(a):
[...]

Jest tak jak napisałem. A dokładniej jest sobie piast flip flop, obręcz z
wysokim stożkiem, 18 ciągnących dłuższych szprych i 18 pchających krótszych. Wszystkie szprychy mają podobny naciąg i podobnie głęboko nakręcone są na nie
nyple. Posłużę się modelem.
Załóżmy że zamiast szprych w kole mamy elastyczne gumki. Wtedy unieruchamiając
piastę a obracając o niewielki kąt obręczą koła spowodujemy, że gumki ciągnące
względem kierunku obrotu się skrócą - a pchające wydłużą.

Właśnie tak to u mnie wygląda, z tym że kąt obrotu jest na tyle niewielki, że
na pierwszy rzut oka nie widać nic nadzwyczajnego w zaplocie. Pozdr,
Albert Stonoga

Data: 2012-01-26 08:59:56
Autor: pablo eldiablo
Albert Stonoga <kargool.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał(a):

[...]

OK, czyli nic niezwyklego nie powinno sie stac z kolem. Po prostu jedne
szprychy sa bardziej a drugie mniej pionowo wzgledem kolnierza piasty. Ale nie
sadze, ze na tyle, zeby to w czymkolwiek przeszkadzalo, pewnie nadal pod
wiekszym katem, niz przy 2x.

Data: 2012-01-26 15:29:02
Autor: Yeti Siedzinski
On 25 Sty, 15:28, "Albert Stonoga" <kargool.WYT...@gazeta.pl> wrote:
pablo eldiablo <jazzee.WYT...@gazeta.pl> napisał(a):

> [...]

Właśnie tak to u mnie wygląda, z tym że kąt obrotu jest na tyle niewielki, że
na pierwszy rzut oka nie widać nic nadzwyczajnego w zaplocie.

W normalnym kole tak sie jednak nie stanie - bo szprychy beda dazyly
to wyrownania naciagu i piasta obroci sie z powrotem...
Jedyna mozliwosc jaka widze to ze zaplotles kolo w taki sposob ze
skrecany jest korpus piasty - pewnie nic mu nie bedzie...
Daj zdjecie tego kola - prosze :)

Yeti

Data: 2012-01-27 01:20:55
Autor:
Yeti Siedzinski <yeti@siedzinski.com> napisał(a):
[...]

Właśnie tak. Piasta jet obrócona względem obręczy o niewielki kąt.

W tej chwili stać mnie tylko na takie zdjęcie http://4gox.pl/kolo.jpg
Lepsze mogę zrobić w weekend.
Na zdjęciu pchające są dłuższe.

Albert Stonoga

Data: 2012-02-01 16:38:37
Autor: Yeti Siedzinski
On Jan 26, 5:20 pm, " " <kargool.WYT...@gazeta.pl> wrote:
Yeti Siedzinski <y...@siedzinski.com> napisał(a):

> [...]
> Daj zdjecie tego kola - prosze :)

> Yeti

Właśnie tak. Piasta jet obrócona względem obręczy o niewielki kąt.

Poddaje sie. Na zdjeciu niewiele widac ale wydaje sie ze jakas
asymetria rzeczywiscie istnieje - choc z fizyki wynika ze nie
powinna...
Jak kolo jezdzi to nalezy na nim jezdzic dalej. Jako osoba ktora
kiedys zaplatala kolo moge Ci tylko jeszcze podopowiedziec ze wentyl
powininen wypadac w innym miejscu :)

Pozdrowienia

Yeti

Data: 2012-02-03 07:23:06
Autor:
[...]

Nie rozumiem.

Jak kolo jezdzi to nalezy na nim jezdzic dalej. Jako osoba ktora
kiedys zaplatala kolo moge Ci tylko jeszcze podopowiedziec ze wentyl
powininen wypadac w innym miejscu :)

To prawda. Przy którymś z kolei przeplataniu koła nie zwróciłem uwagi na
położenie wentyla. Nie wiem co fizyka na to, ale mi nie przeszkadza.

Pozdrowienia

Yeti

Pozdr,
Albert Stonoga

Data: 2012-02-03 10:20:06
Autor: cytawa
  kargool.WYTNIJ@gazeta.pl pisze:

[...]

Fizyka nic, za to estetyka wiecej.

Jan Cytawa

Data: 2012-02-03 12:23:58
Autor: rmikke
różne długości szprych w zapl
Dnia Fri, 03 Feb 2012 10:20:06 +0100, cytawa naskrobaďż˝/a:

 kargool.WYTNIJ@gazeta.pl pisze:

kiedys zaplatala kolo moge Ci tylko jeszcze podopowiedziec ze wentyl
powininen wypadac w innym miejscu :)

To prawda. Przy kt�rym� z kolei przeplataniu ko�a nie zwr�ci�em uwagi
na
po�o�enie wentyla.
Nie wiem co fizyka na to, ale mi nie przeszkadza.

Fizyka nic, za to estetyka wiecej.

Estetyka estetyka, a niektore pompki trudniej wsadzic na zawor przy zlym
zaplocie. Nie, zeby sie nie dalo...

--
rmikke                       Reklama | http://wyszukiwarkarowerowa.blogspot.com/
                                     | http://jolanta.korwin-mikke.pl/

Nadal szukam lepszego webreadera niz Newsguy. Najlepiej z poprawnymi pliterkami.

Data: 2012-02-02 09:28:45
Autor: cytawa
[...]

Na logike lepiej by dluzsze byly ciagnace. Wtedy przenosza mniejsze sily. Ale cos mi sie wydaje, ze nie da sie tak zrobnic kola. Przeciez sily musza sie wyrownac na obie strony.
Mozna zaplesc kolo tak, by z jednej strony ciagnace byly dluzsze, za to ze strony przeciwnej na krotsze. To sie nawet czasem zdarza, jak sie przesunie zaplot o 2 dziurki. I takie kola sa i  jezdza. Nie mam jednak pojecia czy sa mocniejsze czy slabsze.

Jan Cytawa

Data: 2012-02-02 12:22:03
Autor: Albert Stonoga
cytawa <cytawa@hektor.umcs.lublin.pl> napisał(a):
[...]

Prawdopodobnie będzie tak, że pchające będą dłuższe po stronie ostrego a wtedy
ciągnące po przeciwnej, gdzie docelowo będzie wolnobieg. Wydaje mi się ,że tak będzie najlepiej zważywszy na duże obciążenia przy
hamowaniu pedałami w OK (nagłe zmiany działających sił i naprężeń). Ale to
tylko moje "wydaje mi się".

Nie przyszło mi do głowy, że dłuższe mogą być pchającymi po jednej a
ciągnącymi po drugiej stronie. Przetestuję takie rozwiązanie, jeśli obecny
zaplot się nie sprawdzi.

Pozdr,
Albert Stonoga

--