sakwy vs przyczepka - zadanie dla fizyka

Data: 2011-01-07 08:44:50
Autor: Paweł Suwiński
sakwy vs przyczepka - zadanie dla fizyka
Witam

Wczoraj znajomy zastrzelił mnie  kategorycznym stwierdzeniem, że układ
"goły" rower plus przyczepka (w  domyśle jednokołowa) z bagażem zużywa
na trasie mniej energii rowerzysty,  czyli jest wydajniejszy niż układ
samego  roweru z  sakwami -  gdyby ten  sam bagaż  wieźć na  rowerze w
sakwach (?).  Jednym uchem mi  wyleciała argumentacja, ale było  coś o
momencie  obrotowym bardziej  lub mniej  obciążonego koła  napędowego,
chodziło o ruszanie i przyspieszanie (?).

Paweł Suwiński

Data: 2011-01-07 09:25:41
Autor: mocniak
W dniu 2011-01-07 08:44, Paweł Suwiński pisze:
[...]

Co za bzdura. To by miało sens, gdyby koło samo w sobie przez obciążenie stało się cięższe. Jeżeli układ jest sztywny (a rower-przyczepka na osi wzdłuż kierunku jazdy jest) to nie ma znaczenia jak rozłożony jest ciężar dla sprawności napędu (o ile nie wiąże się to ze stratą przyczepności, jeżeli koło napędowe nie jest niedociążone) .

--
Mocniak

Data: 2011-01-07 09:41:51
Autor: Paweł Suwiński
sakwy vs przyczepka - zadanie dla fizyka
Dnia pią, 07 sty 2011 tako rzecze mocniak:

[...]
(?).

Co  za bzdura.  To by  miało sens,  gdyby koło  samo w  sobie przez obciążenie stało się cięższe.

Też  tak mi  się  wydaje, masa  rotująca. Dlatego  np.  swego czasu  w
rowerach torowych odchudzano opony i obręcze m.in. stosując szytki, by
poprawić wydajność podczas przyspieszania.

Wywód kolegi był wypowiedziany z taką pewnością i poparty "fizyką", że
stwierdziłem, że albo  czegoś nie wiem (?), albo  Ziemia przestała być
okrągła :).

Paweł Suwiński

Data: 2011-01-07 04:27:29
Autor: Konik
[...]

Akurat w rowerach torowych ta zasada nie ma zastosowania ;]
rekord świata należy do roweru, który ważył ponad 9kg, a tylne koło
3,2kg (mogę się mylić co do dokładnych wartości, ale piórko to nie
było).
Jedynym wyjątkiem był Merckx i jego mania lekkości i wiercenia
wszystkiego celem odchudzenia ;]

Data: 2011-01-07 04:38:04
Autor: Michał Wolff
On 7 Sty, 13:27, Konik <pkon...@gmail.com> wrote:

[...]

Jaki rekord świata? Konkurencji torowych jest wiele, a z tego co
pamiętam to najbardziej prestiżowy rekord świata w jeździe godzinnej -
był ustanowiony na super-lekkim rowerze ważącym koło 3kg.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-01-07 13:39:56
Autor: Fabian
W dniu 07.01.2011 13:27, Konik pisze:
Akurat w rowerach torowych ta zasada nie ma zastosowania ;]

Tak, oczywiście :)

rekord świata należy do roweru, który ważył ponad 9kg, a tylne koło

Rekord świata w czym?

Fabian.

Data: 2011-01-08 00:47:43
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik Fabian napisał:
[...]

Pewnie w jeździe długodystansowej - dwadzieścia cztery godziny?

I jeszcze raz wrócę do średnicy kół - w końcu to na torze i na czasówkach stosowano czasami koła 32" - w peletonie na takich kołach objechany byłby przez wszystkich, bardzo marna manewrowość - ale jak się przepychać nie trzeba tylko spokojnie jedzie się swoje to im większe koło tym mniejsze opory... Widział ktoś przyczepkę na kołach 28"?

--
Darek

Data: 2011-01-08 07:11:53
Autor: Michał Wolff
sakwy vs przyczepka - zadanie dla fizyka
On 8 Sty, 00:47, "Dariusz K. Ładziak" <dariusz.ladz...@neostrada.pl>
wrote:

Pewnie w jeździe długodystansowej - dwadzieścia cztery godziny?

Nie słyszałem żeby ktokolwiek bił taki rekord na 400m torze, zwariować
by można na takiej trasie. Zresztą nie ma znaczenia czy godzina czy
24h, jeśli na godzinę skuteczniejszy jest bardzo lekki rower - tak
samo byłby skuteczniejszy na 24h; jedynie jazda na krótkich
dystansach, czy w peletonie może wymagać innego sprzętu.

I jeszcze raz wrócę do średnicy kół - w końcu to na torze i na
czasówkach stosowano czasami koła 32" -

Kiedy???
Przepisy UCI od lat nie dopuszczają takich kół. A pomysł stosowania
takich kół na czasówkach - wręcz komiczny, odnoszę wrażenie że bajki
opowiadasz. Na czasówkach jedzie się samemu, bez cienia
aerodynamicznego za kolegami z peletonu - więc opory aerodynamiczne
muszą być jak najmniejsze, np w triatholnie, gdzie drafting jest
zabroniony - wielu zawodników stosuje koła 571mm, zamiast
standardowych 622m - właśnie po to by opory powietrza zmniejszyć.
Pomysł jazdy na ogromnych kołach 32 cale (o ile musiałaby być większa
rama) w czasówkach - nie ma zupełnie sensu.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-01-08 11:58:45
Autor: Marcin Hyła
On 2011-01-08 00:47, "Dariusz K. Ładziak" wrote:

[...]

Oczywiście. Zdaje się że przespałeś ostatnie siedem lat. Mam taką - extrawheel, www.extrawheel.com

Notabene w jej przypadku Twoja teoria o tym, że bagaż jedzie na wysokości pięt też zupełnie się nie sprawdza.

Co do meritum - nie jestem fizykiem, ale opory toczenia muszą zależeć też od nawierzchni. Co innego jazda (z przyczepką lub bez) po betonie, asfalcie, a co innego w kopnym piachu. W tym ostatnim przypadku przyczepka działa jak kotwica ciągnięta za rowerem. Przynajmniej przy oponach 700x38 - bo byli tacy co Australię przejechali z przyczepką na oponach z 5 razy szerszych i dali radę.

marcin ha
--
Miasta dla rowerów http://www.rowery.org.pl

Data: 2011-01-08 13:11:03
Autor: Marcin Hyła
On 2011-01-08 11:58, Marcin Hyła wrote:

Oczywiście. Zdaje się że przespałeś ostatnie siedem lat. Mam taką -
extrawheel, www.extrawheel.com

Notabene w jej przypadku Twoja teoria o tym, że bagaż jedzie na
wysokości pięt też zupełnie się nie sprawdza.

A wróć. Pomerdało mi się z przednimi i źle napisałem. Sakwy w extrawheelu istotnie jadą niżej niż na rowerze na tylnym kole. Ale to jest wysokość sakw przednich na lowriderach (lub nieco wyżej). Więc argument o "cieniu aerodynamicznym" i tak nie obowiązuje - bo "cień" robią sakwy przednie.

Tym niemniej, rozważania o oporach aerodynamicznych mają sens przy prędkościach powyżej powiedzmy 25 km/godz (lub silnym mordewindzie), IMHO poniżej 20 km/godz opory aerodynamiczne są pomijalne.

marcin ha
--
Miasta dla rowerów http://www.rowery.org.pl

Data: 2011-01-08 07:01:54
Autor: Michał Wolff
sakwy vs przyczepka - zadanie dla fizyka
On 8 Sty, 13:11, Marcin Hyła <ci...@rowery.org.pl.niespammuj.tu>
wrote:

[...]

No dobrze, ale ekwiwalentem bagażu na przyczepce - nie jest komplet
sakwy przednie + tylne - a jedynie same tylne, które są w spore części
kryte przez uda rowerzysty. Dlatego porównywanie pełnego zestawu 4
sakw z samą przyczepką nie ma sensu, bo przyczepka (szczególnie nowy
Voyager) ma taką ładowność jak sam bagaż na tyle (czy dwie duże
sakwy).

I nie zapominaj, że wiatr idealnie czołowy (podobnie jak i w plecy) -
to nie jest sytuacja bardzo częsta, dominują różne typy wiatrów
bocznych - a wtedy w przypadku przyczepki mamy pojazd o metr dłuższy i
dużo większą powierzchnię na którą wiatr oddziałuje ; o
doświadczeniach praktycznych z wiatrem na Extrawheelu pisał Saurus

Tym niemniej, rozważania o oporach aerodynamicznych mają sens przy
prędkościach powyżej powiedzmy 25 km/godz (lub silnym mordewindzie),
IMHO poniżej 20 km/godz opory aerodynamiczne są pomijalne.

Bez przesady, przy 20km/h mają już znaczenie. A przede wszystkim mają
przy wiejącym wietrze, co akurat w Polsce jest zjawiskiem notorycznym,
dni bez wiatru niemal nie ma, a takich z wiatrem dość mocnym jest
całkiem sporo.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-01-07 08:47:39
Autor: Jan Srzednicki
On 2011-01-07, Paweł Suwiński wrote:

Co  za bzdura.  To by  miało sens,  gdyby koło  samo w  sobie przez obciążenie stało się cięższe.

TeĹź  tak mi  się  wydaje, masa  rotująca. Dlatego  np.  swego czasu  w
rowerach torowych odchudzano opony i obręcze m.in. stosując szytki, by
poprawić wydajność podczas przyspieszania.

Wywód kolegi był wypowiedziany z taką pewnością i poparty "fizyką", że
stwierdziłem, Ĺźe albo  czegoś nie wiem (?), albo  Ziemia przestała być
okrągła :).

Odkurz sobie z archiwum teorie Macieja Konstruktora Poziomek odnośnie
bezwładności kół. Niewiele już potem powinno dziwić. :)

Data: 2011-01-07 02:25:19
Autor: Jesse Custer
sakwy vs przyczepka - zadanie dla fizyka
On 7 Sty, 09:47, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:

Odkurz sobie z archiwum teorie Macieja Konstruktora Poziomek odnośnie
bezwładności kół. Niewiele już potem powinno dziwić. :)

Ten delikwent poza spawaniem nie jeżdżących rzeźb z drutu
zbrojeniowego i robieniem daszków z tektury kanalikowej z
konstruowaniem nie ma nic wspólnego. Z środowiskiem poziomych też go
proszę nie wiązać - ot troll z kompleksem mesjasza, tacy się na każdym
forum z czasem pojawiają :)

Data: 2011-01-07 10:02:47
Autor: Leszek 'QSi' Pasoń
Dnia 07-01-2011 o 09:47:39 Jan Srzednicki  <w_at_wrzask_dot_pl@nowhere.invalid> napisał(a):

Odkurz sobie z archiwum teorie Macieja Konstruktora Poziomek odnośnie
bezwładności kół. Niewiele już potem powinno dziwić. :)

a moze istotny jest opor toczenia?
moze tylne kolo obciazone dodatkowymi 10kg daje wiekszy opor niz kolo  przyczepki obciazone ~13kg?

--
Z krainy sadow w dolinie Dunajca.
Zapraszam do Łącka http://www.lacko.pl/

Data: 2011-01-07 10:08:19
Autor: Fabian
W dniu 07.01.2011 10:02, Leszek 'QSi' Pasoń pisze:
[...]

Tarcie toczne jest wprost proporcjonalne do masy, więc nie ma znaczenia,
że rozbijemy bagaż na 2 koła.

Fabian.

Data: 2011-01-07 12:01:35
Autor: Saurus
W dniu 2011-01-07 10:08, Fabian pisze:
Tarcie toczne jest wprost proporcjonalne do masy, więc nie ma znaczenia,
że rozbijemy bagaż na 2 koła.

Ale te opory toczenia stanowiące większość i wynikające dla opony głównie z ugięcia jej ścianek już nie mają takiej prostej zależności (bo to że opona obciążona o 50% więcej ugnie się na wysokość 50% mocniej to jeszcze nie znaczy że energia tracona na jej ugięciu będzie o 50% większa - bo kształt i grubość ścianek czy kształt styku opony z podłożem się zmienia).
Do tego dochodzi strata energii na najazdach na wszelkie nierówności - czy dobrze mi się wydaje że pomimo mniejszego obciążenia na koło przy rozłożeniu ciężaru na 3 (a więc teoretycznie łatwiejszego wjazdu na przeszkodę dla "2 pierwszych" kół niż gdyby były mocniej obciażone) i tak ten opór będzie większy dla 3 kół ze względu na inne czynniki niż samo nacisk?

Data: 2011-01-07 04:34:52
Autor: Michał Wolff
sakwy vs przyczepka - zadanie dla fizyka
Po pierwsze - układ z przyczepką jest cięższy od typowych sakw
(najlżejszy na rynku Voyager waży 3,9kg) - i będzie cięższy nawet od
układu z przednim bagażem 2 bagażniki (ok. 1200g) + 4 sakwy (waga
dwóch przednich to jakieś 1300g, tylne i tak są na przyczepce, więc
ich nie wliczamy). Więc układ z przednim bagażem będzie lżejszy od
przyczepki o jakieś 1,5kg, układ z samym tylnym bagażem (ta sama
ładowność co Voyager) będzie lżejszy już o ponad 3kg.

Po drugie - w układzie z przyczepką mamy o JEDNO KOŁO WIĘCEJ, a więc
opory toczenia drastycznie rosną, może nie o równe 50%, ale rosną
znacząco, bo dochodzi dodatkowa opona która cały czas styka się z
ziemią i generuje opory, których w typowym układzie nie ma. Tak więc
nie ma cudów - taki układ nie będzie wydajniejszy.

Przy amatorskiej jeździe nie będą to różnice jakoś znacząco
odczuwalne, ale twierdzenie że układ z przyczepką jest wydajniejszy
jest sporym nadużyciem.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-01-07 09:41:48
Autor: Rowerex
On 7 Sty, 13:34, Michał Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:
[...]

Nooo... powiedzmy.

[...]

A te procenty wzrostu to względem czego liczysz?

Tak więc nie ma cudów - taki układ nie będzie wydajniejszy.

Pominąłeś opory aerodynamiczne.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2011-01-07 12:13:11
Autor: Michał Wolff
On 7 Sty, 18:41, Rowerex <rowe...@op.pl> wrote:

A te procenty wzrostu to względem czego liczysz?

Napisałem już wcześniej, że się pomyliłem, 50% procent to nie będzie -
ale różnica bez wątpienia będzie na korzyść 2 kół.

Pominąłeś opory aerodynamiczne.

Opory tylko pogarszają sprawę przyczepki - przy idealnie czołowym
wietrze będzie może podobnie (aczkolwiek IMO to klasyczne sakwy na
bagażniku chowają się lepiej w cieniu rowerzysty niż położone sporo
niżej te na przyczepce). Ale przy licznych wariantach wiatrów bocznych
- przyczepka przegra, bo pojazd jest dłuższy o ponad metr, przy
skrajnych przypadkach (bardzo silny wiatr równo w bok) - wręcz zacznie
drastycznie utrudniać jazdę. Sytuacja może bardzo rzadka - ale jednak
istniejąca, na nadmorskiej drodze na Kaukazie w tym roku musiałem się
z takim wiatrem zmagać, mocne boczne podmuchy na bardzo ruchliwej były
już bardzo niebezpieczne na typowym rowerze z bagażem, z przyczepką
już by się tam jechać nie dało.

Do tego dochodzi opór na piastach (jedno koło więcej), większa waga,
kolega jacek duma wspomniał też o gorszym przyspieszeniu, co też jakiś
niewielki wpływ ma. Nie ma cudów - układ z przyczepką nie będzie
wydajniejszy, aczkolwiek nie są to różnice wielkie, o czym pisałem w
swoim pierwszym poście
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-01-07 14:52:15
Autor: Marek
sakwy vs przyczepka - zadanie dla fizyka
Czy w tej dyskusji chodzi o to, by wykazać, że kolega autora wątku
miał rację lub się mylił?
Jak dotąd nie odezwał się żaden fizyk. A może odezwał, tylko był mało
przekonujący :).
Skoro na razie nie można wykazać teoretycznie przewagi przyczepki nad
bagażnikami na rowerze, to może jest ona pomijalnie mała? A może
jednak pomijalnie mała jest przewaga bagażników na rowerze nad
przyczepką?
Nie wynikają z tego żadne praktyczne wnioski, poza ewentualnym
zaspokojeniem ciekawości.
Może więc odezwałby się w tej sprawie jakiś praktyk, wożący podobne
ładunki w obu opcjach i podzielił się swoimi subiektywnymi odczuciami?
Choć to już pewnie będzie OT :).
Dla mnie przyczepka to "wrzód na dupie" w porównaniu z bagażnikami na
rowerze. Ale bardzo rzadko wożę w tych opcjach podobne ładunki i nie
mam w nogach dynamometrów, więc to tylko wrażenie. A jednak większy
wysiłek przy napędzaniu roweru w opcji z przyczepką jest według mnie
ewidentny. Warto dodać do tego jeszcze problemy trakcyjne z takim
"zespołem pojazdów", powodujące subiektywne, a jakże, wrażenie, że z
przyczepką jedzie się gorzej. Ot, chociażby kwestia kołysania takim
długim układem przy podjazdach na twardych przełożeniach lub
niekontrolowane kołysanie bardzo niebezpieczne przy szybkich zjazdach.
Nie mówiąc już o manewrowaniu w tłumie czy cofaniu. Z tego punktu
widzenia różnice w oporze tocznym czy aerodynamicznym to duperela.

--
Marek

Data: 2011-01-08 01:39:09
Autor: Saurus
W dniu 2011-01-07 21:13, Michał Wolff pisze:
[...]

Tarcie tarciem ale akurat z wiatrem masz rację - wiatr wiejący po skosie też nas częściowo hamuje a przyczepka takiego wiatru po skosie "zbiera" dodatkową część (a ile jest sytuacji gdy wiatr jest dokładnie z przodu lub z tyłu? )
Ja nie odczuwałem oporów _toczenia_ przyczepki tylko bardzo duże aerodynamiczne (w stosunku do "wolnego" roweru poziomego). Wnioskuję to rozróżnienie na takiej podstawie że przy niskiej prędkości i nawet b. powolnym toczeniu się nie było żadnej _odczuwalnej_ różnicy (czyli w sytuacji gdy aerodynamika jest nieistotna) za to na płaskim jak przekroczyłem 40 przy wyprzedzaniu to było święto ;) (nadmorski szlak rowerowy w Niemczech przy promenadzie ma zagęszczenie ruchu jak droga krajowa nad morze w sezonie a wszyscy jadą 15 km/h). A w Holandii przy wietrze bocznym rzucało mną mocniej niż kumplami na tradycyjnych (nie-poziomych) rowerach a pod wiatr było mi tak samo ciężko mimo że bez przyczepki mam zawsze w stosunku do nich odczuwalny "bonus do odporności na wiatr" i to widać. Za to na szutrowych drogach nie sprawiała mi problemów (założyłem zresztą na extrawheela specjalnie Big Apple 2.35" bo jako opona "ciężarowa" świetnie sobie radzi w różnych warunkach a nie potrzebuje przecież bieżnika do napędu w luźnym podłożu czy ostrych zakrętów bo tego się z nią nie robi, chodziło o to żeby się nie zagrzebywała).
Generalnie świetna sprawa ALE jeśli liczysz się ze spadkiem średniej ze względu na opory powietrza lub dodatkowe kilka kg (istotne w górach).
Można łatwo zaparkować obładowany rower - wystarczy cofnąć i "złamać" ślad i oprzeć rower o sakwę na przyczepie :)

Data: 2011-01-08 14:03:22
Autor: AL
Michał Wolff pisze:
[...]

niekoniecznie - przyczepka stawia opor boczny - to fakt.
Sakwy na rowerze rowniez.
Moment przekazywany z przyczepki na rower jest na osi, a wiec ponizej srodka ciezkosci sakw umieszczonych na bagaznika roweru.

Dodatkowo przerzucenie sakw z bagaznika na przyczepke moze pomoc rowerzyscie w balansowaniu rowerem (przyczepka polaczona jest z rowerem przegubem). Masa przyczepki z bagazami nie wplywa wiec na moment bezwladnosci ukladu rower-rowerzysta - stad kiwanie (balansowanie) rowerem w trudnym terenie _moze_ byc latwiejsze dla rowerzysty.

[...]

tak, czytalem wiele wyprawa rowerowych (m.in. kogos kto wybieral sie rowerem do Pekinu - nie pamietam nazwiska) - zmuszony byl zrezygnowac z przyczepki ze wzgl. na stawiany opor i .... problemy z transportem kolejowym (nie pamietam juz co najbardziej zawazylo o zrezygnowaniu z przyczepki).

--
pozdr
Adam (AL)

Data: 2011-01-08 15:25:12
Autor: Saurus
W dniu 2011-01-08 14:03, AL pisze:
[...]

Nieprawda. Początki jazdy z Extrawheel były dość przerażające i wcale nie jest tak że jej nie czuć. Zupełnie zmieniły się reakcje roweru, po wyjściu z łuku była chwila spokoju a potem z opóźnieniem bujnięcie od przyczepki - po 2-3 dniach wyrobił mi się na dobre odruch kontrolowania tej reakcji. Jak ją odczepiałem od roweru i wszystko wracało do normy to jeździłem zygzakiem jak pijany bo "za mocno" sterowałem rowerem i zamiast do pionu  to kładłem się na przeciwną stronę :-)
Z rowerem obciążonym sakwami jest inaczej - reakcje się zmieniają ale wszystko pracuje razem i nie ma tego "drugiego uderzenia".

Data: 2011-01-10 09:46:35
Autor: Leszek 'QSi' Pasoń
Dnia 08-01-2011 o 15:25:12 Saurus <jakub.salataUSUN_TO@o2.pl> napisał(a):

Początki jazdy z Extrawheel były dość przerażające i wcale nie jest tak  że jej nie czuć. Zupełnie zmieniły się reakcje roweru, po wyjściu z łuku  była chwila spokoju a potem z opóźnieniem bujnięcie od przyczepki

no to albo ja jestem tak nie uwazny, albo moja konstrukcja wzorowana na  Extrawheelu (kozystam z ich zaczepu) jest tak bardzo lepsza ze tego  zjawiska nie bylo. jezdzilem z przyczepka zaladowana zarowno po szutrowych  drogach jak i po asfalcie w gore i w dol (do 75km/h wlacznie). zadnego  bujania rowerem przez przyczepke nie stwierdzilem. moze minimalne  wachniecia przy bardzo bocznym wietrze. wszak przyczepka nawet zapakowana  z "kopka" jest wieeeele nizsza niz rowerzysta na rowerze. moja akurat sie  laduje powyzej osi.

http://leszek.pason.info/fots/tatry/images/image/DSC01378.JPG
do tego rower nie wymaga podporki ;)

Data: 2011-01-07 14:05:45
Autor: Leszek 'QSi' Pasoń
Dnia 07-01-2011 o 13:34:52 Michał Wolff <m-wolff@wp.pl> napisał(a):

[...]

poki co wszystko rozgrywa sie w przestrzeni gdybania, nie mamy danych  badawczych.
kwestia rozpatrywana jest taka ze MOŻE 2 bardziej obciazone kola generuja  wiekszy opor toczenia niz 3 mniej obciazone.
o masie pisalem wczesniej, 10kg vs 13kg

Przy amatorskiej jeździe nie będą to różnice jakoś znacząco
odczuwalne, ale twierdzenie że układ z przyczepką jest wydajniejszy
jest sporym nadużyciem.

sporym nadużyciem jest twierdzenie tak badz nie, nie posiadajac zadnych  danych.

Data: 2011-01-07 05:19:50
Autor: Michał Wolff
On 7 Sty, 14:05, Leszek 'QSi' Pasoń <cou...@wywalspam.o2.pl> wrote:

poki co wszystko rozgrywa sie w przestrzeni gdybania, nie mamy danych
badawczych.
kwestia rozpatrywana jest taka ze MO E 2 bardziej obciazone kola generuja
wiekszy opor toczenia niz 3 mniej obciazone.
o masie pisalem wczesniej, 10kg vs 13kg

No weź nie żartuj. Obciążenie całego układu w dwóch przypadkach jest
niemal identyczne (lekko cięższy z przyczepką), natomiast opory
toczenia są większe o circa 50%. To nie jest żadne gdybanie - to są
fakty, totalnym gdybaniem jest natomiast Twój wywód, że dwa mocniej
obciążone koła będą robić takie same opory jak trzy mniej, nie
poparłeś tego jakimkolwiek dowodem. Natomiast to że trzy koła robią o
50% większe opory - jest oczywistością, ze względu na rozkład bagażu
może to nie być równe 50%, ale będzie w zbliżonych granicach.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-01-07 13:38:13
Autor: Jan Srzednicki
On 2011-01-07, Michał Wolff wrote:
[...]

fakty, totalnym gdybaniem jest natomiast TwĂłj wywĂłd, Ĺźe dwa mocniej
[...]

Ale wiesz o tym, że opory toczenia są ogólnie rzecz biorąc
proporcjonalne do nacisku, Ekspercie Fizyku?

Data: 2011-01-07 05:47:20
Autor: Michał Wolff
sakwy vs przyczepka - zadanie dla fizyka
On 7 Sty, 14:38, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:

Ale wiesz o tym, że opory toczenia są ogólnie rzecz biorąc
proporcjonalne do nacisku, Ekspercie Fizyku?

Oczywiście że wiem dzielny Jeźdźcu Precla. Tylko zdajesz sobie sprawę
że w tym konkretnym przypadku siła nacisku jest ta sama (a nawet nieco
większa w układzie z przyczepką) - a koło dalej jedno więcej? Chyba
nie posuniesz się do stwierdzenia że tak samo obciążony układ z trzema
kołami będzie miał opory porównywalne z układem z dwoma kołami?
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-01-07 14:05:38
Autor: Jan Srzednicki
wrote:

[...]

Nie. Ale to Ty się posunąłeś do twierdzenia, że opory będą o około 50%
większe. Jako zadanie domowe zastanów się nad tym intensywnie i znajdź
błąd w rozumowaniu.

Jako ułatwienie możesz przenaalizować, co jeśli do roweru zwyczajnie
doczepi się pustą przyczepkę. Dalej +50% oporów toczenia?

Data: 2011-01-07 15:25:28
Autor: Fabian
wrote:

[...]

http://pl.wikipedia.org/wiki/Tarcie_toczne
Opór toczenia
F~N

Czyli opór toczenia nie zależy od ilości kółek, a zależy od nacisku.
Przynajmniej w świecie idealnym..

Fabian.

Data: 2011-01-07 07:02:29
Autor: Michał Wolff
On 7 Sty, 15:25, Fabian <fab...@niematakiegoadresu.pl> wrote:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Tarcie_toczne
Op r toczenia
F~N

Czyli op r toczenia nie zale y od ilo ci k ek, a zale y od nacisku.
Przynajmniej w wiecie idealnym..

Bzdura, każde koło musi coś ważyć. Wzór na opór toczenia to siła
nacisku pomnożona przez współczynnik Crr, a nie sama siła jak
insynuujesz, a ów współczynnik zależy miedzy innymi od średnicy koła.
Aczkolwiek opory toczenia wraz z trzecim kołem nie wzrosną o ok. 50%
(tak byłoby w układzie z nieobciążonymi niczym kołami) jak to błędnie
napisałem - ale sporo mniej, niemniej dalej będą zauważalnie większe
niż w układzie bez przyczepki.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-01-07 15:08:12
Autor: Jan Srzednicki
On 2011-01-07, Michał Wolff wrote:
[...]

I znowu się zapędzasz. Tak, prawdopodobnie będą, ale ja bym za to głowy
nie dawał. Podane liniowe wzory są uproszczone i nie uwzględniają zmiany
oporów w zależności od zachowania gumy, które zależy od jej miękkości,
napompowania i pewnie paru innych czynnikĂłw.

Nie uważam za wykluczone, jeśli miałoby się okazać, że opór toczenia
pojedynczego koła byłby wyższy niż w połowie tak obciążonych (i
napompowanych) dwóch kół z uwagi na inne zachowanie ("lepkość") gumy
przy tych obciążeniach. Zapewne nie przekroczy to oporów generowanych
przez masę przyczepki, dodatkowych oporów łożysk, o oporach
aerodynamicznych nie wspominając. Zapewne.

Data: 2011-01-07 16:43:05
Autor: Tomasz Tarchala
Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot_pl@nowhere.invalid> wrote:

[...]

Generowane przez przyczepkę będą również dodatkowe straty energii na -
niesztywnym przecież - połączeniu z rowerem. Ale wszystkie dotatkowe
opory toczne to drobiazgi w porównaniu z oporami aerodynamicznymi i to
raczej nie "zapewne", tylko na pewno, no chyba że sakwy byłyby z żaglem,
a przyczepka w kształcie kropli pokrytej skórą delfina :-)

Data: 2011-01-08 00:38:02
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik Tomasz Tarchala napisał:
[...]

Dobrze skonstruowane sakwy jadą w cieniu aerodynamicznym ud rowerzysty - a przez wydłużenie drogi opływu wręcz lekko mogą zwiększać sprawność aerodynamiczną. Niedowiarkom polecam lekturę osiągów starej Skody Fabii - przy konkretnym silniku  największe prędkości maksymalne i najmniejsze zużycie paliwa w warunkach standardowych wykazywał model, o dziwo - combi... Bo miał najdłuższą bryłę co przekładało się na lepszą ciut aerodynamikę.

Przyczepka jedzie na poziomie pięt - tam o cieniu aerodynamicznym trudno mówić, piety wiele powietrza nie zabierają.

--
Darek

Data: 2011-01-08 13:53:38
Autor: AL
Dariusz K. Ładziak pisze:
[...]

w wiekszosci modeli aut (dla tego samego silnika) bryła combi ma wieksza predkosc max. niz odpowiednik sedan/berline/coupe - mimo posiadania wiekszej masy wlasnej.

Wynika to z tego co napisales powyzej (nie dotyczy to tylko fabii).
Auta 'krotkie' czesto nazywane combii i wygladajace 'rasowo' maja bardzo zla aerodynamike (zaburzenia strumienia - podcisnienie z tylu za samochodem).

--
pozdr
Adam (AL)

Data: 2011-01-07 14:35:14
Autor: Leszek 'QSi' Pasoń
Dnia 07-01-2011 o 14:19:50 Michał Wolff <m-wolff@wp.pl> napisał(a):

Natomiast to że trzy koła robią o
50% większe opory - jest oczywistością, ze względu na rozkład bagażu
może to nie być równe 50%, ale będzie w zbliżonych granicach.

ja sobie gdybam, ty jestes pewien. wiec poprosze o dowod, poparty  badaniami albo chociaz wzorem, nie twoje stwierdzenie ze tak jest.

Data: 2011-01-07 05:50:03
Autor: Michał Wolff
On 7 Sty, 14:35, Leszek 'QSi' Pasoń <cou...@wywalspam.o2.pl> wrote:

ja sobie gdybam, ty jestes pewien. wiec poprosze o dowod, poparty
badaniami albo chociaz wzorem, nie twoje stwierdzenie ze tak jest.

Oczywistości nie zamierzam tłumaczyć - jak nie rozumiesz, że tak samo
obciążony układ z 3 kołami będzie miał większe opory toczenia niż ten
z dwoma - to znaczy że pora na powtórkę z podstawówki, poczytaj sobie
o tarciu tutaj:

Data: 2011-01-07 15:42:02
Autor: Tomasz Minkiewicz
sakwy vs przyczepka - zadanie dla fizyka
On Fri, 7 Jan 2011 05:50:03 -0800 (PST)
Michał Wolff <m-wolff@wp.pl> wrote:

> [...]

obciążony układ z 3 kołami będzie miał większe opory toczenia niż ten
z dwoma - to znaczy że pora na powtórkę z podstawówki, poczytaj sobie

No dobra. Poczytałem, powtórzyłem (ale chyba nie z podstawówki – w
podstawówce AFAIR tego nie było). I nadal nie wiem, czemu 3 koła mają
generować istotnie większe sumaryczne tarcie toczne niż 2.

Wychodzimy ze wzoru F = f/R * N. Tak?

Zakładamy, że przyczepka ma takie samo koło, w jakie wyposażony jest
rower i na nim taką samą oponę. Współczynnik f będzie więc taki sam dla
wszystkich kół (w przybliżeniu, bo zależy od stosunku
ciśnienie/obciążenie, ale możemy to redukować pompując odpowiednio do
obciążenia). Promień będzie praktycznie taki sam dla wszystkich kół.

No więc skreślamy to wszystko, co się nie będzie zmieniać i zostajemy
tylko z F ~ N.

Gdzie tu miejsce na liczbę kół? Stałej żadnej w tym wzorze nie widzę.
Jakbyśmy tego N nie dzielili, sumaryczny F wyjdzie taki sam (pomijając
opory na łożyskach, których przy 3 kołach będzie więcej, ale nie o
tym tarciu rozmawiamy).

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2011-01-07 14:43:50
Autor: Jan Srzednicki
On 2011-01-07, Tomasz Minkiewicz wrote:
> [...]

obciążony układ z 3 kołami będzie miał większe opory toczenia niż ten
z dwoma - to znaczy że pora na powtórkę z podstawówki, poczytaj sobie
[..]
[...]

Nie przejmuj się. Nasz grupowy Ekspert od Wszystkiego zwyczajnie się
pomylił. W międzyczasie przygotuj się na pytanie o przebieg roczny,
który pozwoli oszacować, czy możesz dyskutować z Mistrzem.

Data: 2011-01-07 07:07:07
Autor: Michał Wolff
sakwy vs przyczepka - zadanie dla fizyka
On 7 Sty, 15:43, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:

Nie przejmuj się. Nasz grupowy Ekspert od Wszystkiego zwyczajnie się
pomylił. W międzyczasie przygotuj się na pytanie o przebieg roczny,
który pozwoli oszacować, czy możesz dyskutować z Mistrzem.

Wymyśl coś nowego Jeźdźcu Precla, bo się robisz ciekawy jak
wicepremier Pawlak
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-01-07 16:11:17
Autor: Leszek 'QSi' Pasoń
Dnia 07-01-2011 o 15:42:02 Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>  napisał(a):

[...]

nooo niebardzo, bo rozchodzi sie wlasnie o ta liczbe kol i zapewne krzywa  oporu wzgledem obciazenia.
  majac m1,m2 dla mas obciazajacych kola w rowerze z sakwami i m1,m2-10,13  dla roweru bez tylnej sakwy ale za to z np 13kg przyczepka.
czyli czy F(m1)+F(m2) >=< F(m1)+F(m2-10)+F(13).

oczywiste jest ze 2 kola obciazone masa "m" beda mialy mniejszy opor niz 3  kola obciazone taka sama masa "m" kazde, ale czy sumaryczna masa rozbita  na 3 kola da wiekszy opor to niewiem.

Data: 2011-01-07 16:28:23
Autor: Tomasz Minkiewicz
sakwy vs przyczepka - zadanie dla fizyka
On Fri, 07 Jan 2011 16:11:17 +0100
Leszek 'QSi' Pasoń <cousie@wywalspam.o2.pl> wrote:

> [...]

czyli czy F(m1)+F(m2) >=< F(m1)+F(m2-10)+F(13).

Ważę ca. 80 kg, rower nie wiem ile, ale przyjmijmy z lekką górką –
15 kg, bagażnik z bagażem – 10 kg, przyczepka z bagażem – 13 kg.
Więc m1+m2=105 kg, m1+m2-10+13=108 kg. Zwyżka o niecałe 3%, a nie
prawie 50%. Czyli ta krzywa będzie praktycznie prosta.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2011-01-07 17:01:07
Autor: Leszek 'QSi' Pasoń
Dnia 07-01-2011 o 16:28:23 Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>  napisał(a):

Więc m1+m2=105 kg, m1+m2-10+13=108 kg. Zwyżka o niecałe 3%, a nie
prawie 50%. Czyli ta krzywa będzie praktycznie prosta.

nooo wcale niekoniecznie. fakt ze zmiana masy to +3% ale inaczej moga sie  zmienic opory toczenia bo moze dla obciazenia 10-15kg opor toczenia ma sie  jak x/2 a dla ~50-60kg jak 2x ?
czyli opor na tylnym kole spadnie o 20 a na przyczepce wzrosnie o 7.5  czyli sumaryczny zysk 12.5 ;) rownie dobrze moze byc na odwrot i bedzie  strata 12.5.
trzeba by miec dokladne dane zeby to stwierdzic bo nie sadze zeby w calym  zakresie opor rosl liniowo, zwlaszcza ze to jest wypadkowa masy i  cisnienia w oponie.

Data: 2011-01-07 18:32:37
Autor: Jan Srzednicki
On 2011-01-07, Leszek 'QSi' Pasoń wrote:
[...]

Co więcej, może się okazać, że w przypadku wszystkich opon nabitych na
max z uwagi na zachowanie opony lepiej mieć masę możliwie rozbitą na
ilość kół, więc przyczepka zmniejszałaby opory toczenia.

Data: 2011-01-07 20:02:23
Autor: jacek duma
sakwy vs przyczepka - zadanie dla fizyka
Tomasz Minkiewicz pisze:

No dobra. PoczytaĹ?em, powtĂłrzyĹ?em (ale chyba nie z podstawĂłwki â?? w
podstawĂłwce AFAIRÂ tego nie byĹ?o). I nadal nie wiem, czemu 3 koĹ?a majÄ?
generowaÄ? istotnie wiÄ?ksze sumaryczne tarcie toczne niĹź 2.

Wychodzimy ze wzoru F = f/R * N. Tak?

ZakĹ?adamy, Ĺźe przyczepka ma takie samo koĹ?o, w jakie wyposaĹźony jest
rower i na nim takÄ? samÄ? oponÄ?. WspĂłĹ?czynnik f bÄ?dzie wiÄ?c taki sam dla
wszystkich kĂłĹ? (w przybliĹźeniu, bo zaleĹźy od stosunku
ciĹ?nienie/obciÄ?Ĺźenie, ale moĹźemy to redukowaÄ? pompujÄ?c odpowiednio do
obciÄ?Ĺźenia). PromieĹ? bÄ?dzie praktycznie taki sam dla wszystkich kĂłĹ?.

No wiÄ?c skreĹ?lamy to wszystko, co siÄ? nie bÄ?dzie zmieniaÄ? i zostajemy
tylko z F ~ N.

Gdzie tu miejsce na liczbÄ? kĂłĹ?? StaĹ?ej Ĺźadnej w tym wzorze nie widzÄ?.
JakbyĹ?my tego N nie dzielili, sumaryczny F wyjdzie taki sam (pomijajÄ?c
opory na Ĺ?oĹźyskach, ktĂłrych przy 3 koĹ?ach bÄ?dzie wiÄ?cej, ale nie o
tym tarciu rozmawiamy).

Dobra, a gdzie się podziała masa ? co z tym że mamy trzy koła, czyli większą masę do ruszenia nich dwa koła ... ?
Pytam serio ...
jd

Data: 2011-01-11 05:30:10
Autor: Michal Brzozowski
On Jan 7, 2:50 pm, Michał Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:
Oczywistości nie zamierzam tłumaczyć - jak nie rozumiesz, że tak samo
obciążony układ z 3 kołami będzie miał większe opory toczenia niż ten
z dwoma - to znaczy że pora na powtórkę z podstawówki, poczytaj sobie
o tarciu tutaj:http://pl.wikipedia.org/wiki/Tarcie_toczne
-- http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Jeśli cokolwiek pamiętam z mojej magisterki pisanej 2 lata temu, to
opór toczenia jednego koła rośnie szybciej niż liniowo w stosunku do
nacisku ze względu na wyginanie się opony pod większym ciężarem. Zatem
przy tym samym ciężarze im więcej kół w rowerze tym mniejszy opór
toczenia.

Z tego wynika, że rower z przyczepką może być szybszy lub wolniejszy,
zależnie od tego ile waży przyczepka i jak mocno napompujesz koła.

Data: 2011-01-11 05:35:43
Autor: Michał Wolff
On 11 Sty, 14:30, Michal Brzozowski <ruso...@google.com> wrote:

Z tego wynika, że rower z przyczepką może być szybszy lub wolniejszy,
zależnie od tego ile waży przyczepka i jak mocno napompujesz koła.

Nie wynika - bo rower z przyczepką ZAWSZE waży więcej niż sam rower,
suma obciążenia na takim zestawie ZAWSZE będzie większa.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-01-11 06:02:10
Autor: Michal Brzozowski
On Jan 11, 2:35 pm, Michał Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:
> [...]

Nie wynika - bo rower z przyczepką ZAWSZE waży więcej niż sam rower,
suma obciążenia na takim zestawie ZAWSZE będzie większa.

Przeciez wlasnie to napisalem. Moze byc tak i tak. Jesli przyczepka
jest super lekka, to w okreslonych warunkach moze byc szybsza.

Data: 2011-05-18 21:46:59
Autor: Paweł(Suw)
W dniu 2011-01-11 15:02, Michal Brzozowski pisze:
[...]

mało tego, gdy przestajesz pedałować owa przyczepka siła bezwładności pcha rower,

Data: 2011-05-19 06:35:00
Autor: Fabian
W dniu 18.05.2011 21:46, "Paweł(Suw)" pisze:
[...]

A na postojach przygotowuje posiłki.

BPNSP,
Fabian.

Data: 2011-05-19 05:23:03
Autor: Piotrpo
On 19 Maj, 06:35, Fabian <fabian1234567...@gazeta.pl> wrote:

> mało tego, gdy przestajesz pedałować owa przyczepka siła bezwładności
> pcha rower,

A na postojach przygotowuje posiłki.

BPNSP,
Fabian.

Archeologia fajna rzecz - ale w sumie fajnie sobie popatrzeć na tak
humanistyczne podejście do fizyki - szkoda, że nikt nie użył
argumentów "a z przyczepką się jeździ po lepszych drogach, więc jest
lżej pedałować", albo "a z przyczepką się jeździ po lepszych drogach,
więc jest dalej" w zależności od tezy.

Data: 2011-01-11 15:11:19
Autor: Leszek 'QSi' Pasoń
Dnia 11-01-2011 o 14:35:43 Michał Wolff <m-wolff@wp.pl> napisał(a):

[...]

a ja nadal sie bede upieral ze jednak niekoniecznie.
wszak skoro wzrost oporu nie jest stale proporcjonalny do przyrostu  obciazenia czyli im wiecej zaladujemy tym bardziej wzrosnie opor ale z 1  do 2 wzrosnie mniej niz z 11 do 12.
tymsamym moze sie okazac ze zwiekszenie masy calego ukladu mase przyczepki  czyli dajmy 3kg nie da ujemnego bilansu oporow toczenia.
oczywiscie moze negatywnie wplynac na aerodynamike i bedzie to czuc na  podjazdach, ale tym sie akuratnie nie zajmujemy.

a wciaz nikt sie nie pokwapil tego policzyc :P

Data: 2011-01-11 06:29:01
Autor: Michał Wolff
On 11 Sty, 15:11, Leszek 'QSi' Pasoń <cou...@wywalspam.o2.pl> wrote:

tymsamym moze sie okazac ze zwiekszenie masy calego ukladu mase przyczepki
czyli dajmy 3kg nie da ujemnego bilansu oporow toczenia.

No jak nie da???
Zawsze będziesz miał te 3kg więcej, więc opory zawsze będą większe,
może i niewiele - ale będą. A poza tym pisało juz tu parę osób, że
akurat opory toczenia są mniej istotne, dochodzą opory na piastach,
opory aero, wieksza waga na podjazdach itd.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-01-11 15:44:22
Autor: Leszek 'QSi' Pasoń
Dnia 11-01-2011 o 15:29:01 Michał Wolff <m-wolff@wp.pl> napisał(a):

[...]

a wariant bardziej ekstremalny
czy lepiej ciagnac pusta przyczepke czy lepiej wiesc ja na bagazniku? :P

Data: 2011-01-11 06:49:29
Autor: Michał Wolff
On 11 Sty, 15:44, Leszek 'QSi' Pasoń <cou...@wywalspam.o2.pl> wrote:

a wariant bardziej ekstremalny
czy lepiej ciagnac pusta przyczepke czy lepiej wiesc ja na bagazniku? :P

W takim razie rzeczywiście wygląda, że opory toczenia będą takie same,
ale opory całkowite z przyczepki będą większe niż z dołożenia 3kg na
bagażniku. Tylko, że to jest czysta teoria, przyczepki nie wozi się po
to by jechała pusta.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-01-11 15:13:25
Autor: Jan Srzednicki
On 2011-01-11, Michał Wolff wrote:
[...]

Właśnie, że nie będą. Zależą od stopnia ugięcia gumy, które zależy od
ciężaru i ciśnienia. Przy nabitych na max kołach lepiej mieć ciężar
rozbity na 3 koła, niż na 2 (pod kątem oporów toczenia).

Data: 2011-01-11 07:45:40
Autor: Michał Wolff
sakwy vs przyczepka - zadanie dla fizyka
On 11 Sty, 16:13, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:

Właśnie, że nie będą. Zależą od stopnia ugięcia gumy, które zależy od
ciężaru i ciśnienia. Przy nabitych na max kołach lepiej mieć ciężar
rozbity na 3 koła, niż na 2 (pod kątem oporów toczenia).

Nie bardzo to rozumiem. Cała siła nacisku będzie taka sama, powiedzmy
w układzie 3 kół 10kg na przodzie, 60kg w środku 10kg z tyłu; w
układzie 2 kół 10kg + 70kg. Tylne koło w modelu 2 bedzie co prawda
mocniej obciążone niż środkowe w jeden, ale trzeba też dodać trzecie
koło, które niewiele - ale się ugnie. Na jakiej podstawie twierdzisz,
że układ z 3 kołami wygeneruje większe opory?
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-01-11 15:58:18
Autor: Jan Srzednicki
wrote:

[...]

Mniejsze.

Zakładając, że współczynnik oporów toczenia rośnie wraz ze wzrostem
ciężaru, otrzymamy:

(N to nacisk na koło, w to współczynnik)

Dla 2 kół:

F2 = N1 * w1 + N2 * w2

Dla 3 kół:

F3 = N1` * w1` + N2` * w2` + N3 * w3

JeĹźeli:

N1 + N2 = N1` + N2` + N3 (czyli przenosimy cześć nacisku na 3 koło)
N1 > N1`
N2 > N2`
N3 < N1
N3 < N2
(czyli nie ładujemy przyczepki bardziej, niż nacisk na którekolwiek z
dotychczasowych kół)

Oraz:

w1 > w1`
w2 > w2`
w3 < w1 i w3 < w1
(bo obie osie roweru są odciążone, więc współczynnik się zmniejsza)

To jak sobie to wszystko popodstawiasz do początkowych równań, to
wyjdzie Ci, Ĺźe F2 > F3

Data: 2011-01-11 08:20:22
Autor: Michał Wolff
sakwy vs przyczepka - zadanie dla fizyka
On 11 Sty, 16:58, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:

Oraz:

w1 > w1`
w2 > w2`
w3 < w1 i w3 < w1
(bo obie osie roweru są odciążone, więc współczynnik się zmniejsza)

Ale czy z tego wynika, że w1 + w2 nie równa się w1' + w2' + w3?
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-01-11 16:45:12
Autor: Jan Srzednicki
wrote:

[...]

Nie, z tego nie wynika nic takiego. Sumowanie współczynników nie ma
sensu - sens ma sumowanie współczynników pomnożonych przez nacisk, a
nacisk dla 3 kół rozbija się na 3 części.

Data: 2011-01-11 10:42:35
Autor: Michał Wolff
sakwy vs przyczepka - zadanie dla fizyka
On 11 Sty, 17:45, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:

Nie, z tego nie wynika nic takiego. Sumowanie współczynników nie ma
sensu - sens ma sumowanie współczynników pomnożonych przez nacisk, a
nacisk dla 3 kół rozbija się na 3 części.

Dobra, tylko skąd założenie że większe obciążenie musi oznaczać
również większy współczynnik oporów toczenia?
Np. na tej stronce
http://www.tut.fi/plastics/tyreschool/moduulit/moduuli_8/hypertext_1/3/3_3.html

 (rys. 6) znalazłem taki wykresik (dla ciężarówek) owego współczynnika
(rolling resistance coefficient) względem ładunku - i z tego wynika
raczej coś przeciwnego, że wraz z większym obciążeniem ów współczynnik
minimalnie, ale maleje.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-01-11 20:40:54
Autor: tms
wrote:

[...]

Jakbyś się ze zrozumieniem przyjrzał temu wykresowi to mówi on że jak zwiększymy prędkość lub obciążenie to opór wzrośnie o ileś po to żeby w miarę rozgrzewania się opony trochę się zmniejszyć ale nadal będzie _większy_ niż przed obciążeniem. To ma sens bo rozgrzana guma jest bardziej plastyczna więc przemieszczanie jej ugięcia jest łatwiejsze.

Data: 2011-01-11 14:49:21
Autor: Michał Wolff
On 11 Sty, 20:40, tms <t...@nowhere.invalid> wrote:

[...]

Nie myl oporu toczenia (czyli siła pomnożona przez współczynnik) z
samym współczynnikiem oporów toczenia, temperatura opon rowerowych też
się pewnie jakoś minimalnie zmienia pod obciążeniem. Oczywiście, że
opór rośnie wraz ze wzrostem masy, bo to ona głównie wpływa na
całkowity opór, współczynnik ma wpływ śladowy. Nie wiem jak ten typ
opon przekłada się na opony rowerowe, ale przykład pokazuje że ów
współczynnik oporów toczenia wcale nie musi być zależny od masy (jak
jest w przypadku na wykresie nr 6) - a kolega Srzednicki przyjął to
jako aksjomat. Warto dodać, że samego współczynnika właściwie nie da
się zmierzyć, ile wynosi oblicza się z działającej siły (czyli masy) i
całkowitego oporu toczenia (który da się zmierzyć).
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-01-11 22:59:52
Autor: Jan Srzednicki
On 2011-01-11, Michał Wolff wrote:
[...]

Nieprawda. Przyjąłem to za założenie, z którego wyprowadziłem wzorki.
Zaś Michał Brzozowski napisał, że takie wnioski płynęły z jego magisterki.

Warto dodać, że samego współczynnika właściwie nie da się zmierzyć, ile
wynosi oblicza się z działającej siły (czyli masy) i całkowitego oporu
toczenia (który da się zmierzyć).

Ale wiesz o tym, że to, co napisałeś, to kompletny truizm?

Data: 2011-01-12 01:52:11
Autor: Michał Wolff
sakwy vs przyczepka - zadanie dla fizyka
On 11 Sty, 23:59, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:

Nieprawda. Przyjąłem to za założenie, z którego wyprowadziłem wzorki.
Zaś Michał Brzozowski napisał, że takie wnioski płynęły z jego magisterki.

Ale zdajesz sobie sprawę, że współczynnik oporów toczenia - jest inny
dla każdego typu opony? Więc nie ma mowy o jakimkolwiek
generalizowaniu, jeśli kolega Michał Brzozowski nie badał opon
rowerowych - to jego magisterka nie ma tu najmniejszego znaczenia. Na
przykładzie opon w ciężarówce pokazałem, że istnieją opony w których
ów współczynnik MALEJE wraz z większym obciążeniem, więc dopóki nie
mamy danych o owym współczynniku dla opon rowerowych pod różnym
obciążeniem - nie można zakładać (jak to zrobiłeś), że wraz z większym
obciążeniem ów współczynnik rośnie. Jednym słowem - bez tych danych
nie da się udowodnić, że ten sam ciężar na trzech kołach spowoduje
większe obciążenia niż na dwóch i Twój wywód matematyczny bez owych
danych - nie ma znaczenia, bo nie wiemy czy jego kluczowe założenie
jest prawdziwe.

> [...]
> toczenia (który da się zmierzyć).

Ale wiesz o tym, że to, co napisałeś, to kompletny truizm?

Po prostu chciałem łopatologicznie wyjaśnić, że samego współczynnika
nie mierzy się jakimiś przyrządami pomiarowymi, a jedynie oblicza z
całkowitego oporu i masy.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-01-12 11:38:49
Autor: Michal Brzozowski
wrote:

> [...]

generalizowaniu, jeśli kolega Michał Brzozowski nie badał opon
rowerowych - to jego magisterka nie ma tu najmniejszego znaczenia.

Jasne, bo bardzo ciężko jest o dokładny model fizyczny układu
jezdnego. Nie chodziło mi o to, żeby udowodnić, że z przyczepką jest
szybciej, tylko o to, że to co napisałeś poniżej aż takie oczywiste
nie jest, w dodatku nie musi być zawsze prawdą:

Data: 2011-01-11 23:19:45
Autor: Saurus
W dniu 2011-01-11 20:40, tms pisze:
[...]

A pomijając ten fakt nie można bezpośrednio przenosić własności opony radialnej na diagonalną bo dość drastycznie się różnią.

Data: 2011-01-12 08:35:33
Autor: cytawa
  Michał Wolff pisze:

[...]

Ja zrozumialem, ze uklad z 3 kolami moze wygenerowac mniejsze opory. To po pierwsze. A po drugie caly czas czlowiek podkresla, ze opory nie wzrastaja liniowo wraz z obciazeniem i rzeczywiscie moze sie zdarzyc, ze wiecej kol jest korzystne.
Tego sie latwo nie da policzyc, bo za duzo jest zmiennych i czynnikow nieznanych ( jak np. twardosc podloza)

Jan Cytawa

Data: 2011-01-12 02:00:01
Autor: Michał Wolff
On 12 Sty, 08:35, cytawa <cyt...@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:

[...]

Nie zrozumiałeś do końca. Wywód matematyczny Janka jest rzeczywiście
prawdziwy, ale opiera się na założeniu, że współczynnik oporów
toczenia maleje wraz ze zmniejszaniem obciążenia. A takich danych - na
razie nie mamy, więc i nie możemy stwierdzić jak jest naprawdę, na
przykładzie ciężarówki pokazałem, że istnieją opony w których ów
współczynnik maleje wraz z WZROSTEM obciążenia.

A zupełnie inna sprawa, że dyskusja ma charakter czysto akademicki, ów
współczynnik oporów toczenia ma wpływ minimalny na całkowite opory
toczenia, po drugie całkowite opory toczenia mają niewiele większy
wpływ na wszystkie opory wynikające z jazdy z przyczepką, po trzecie
wreszcie - układ z przyczepką ważący tyle samo co układ bez przyczepki
jest założeniem czysto teoretycznym, przyczepka zawsze będzie cięższa,
więc układ z 3 kołami w realnym świecie zawsze wygeneruje większe
opory toczenia :))

--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-01-13 11:15:41
Autor: cytawa
Michał Wolff pisze:

Nie zrozumiałeś do końca. Wywód matematyczny Janka jest rzeczywiście
prawdziwy, ale opiera się na założeniu, że współczynnik oporów
toczenia maleje wraz ze zmniejszaniem obciążenia.

Bo i pewno tak jest.
Wspolczynnik tarcia tocznego ma bardzo ciekawa interpretacje geometryczna. Jest to odlegosc od centralnego puntu nacisku kola do skrajnego punktu styku kola z podlozem. Jak nietrudno sobie wyobrazic im mieksze podloze lub mieksze kolo tym wiekszy wspolczynnik. A poniewaz opona sie ugina wraz z ciezarem to i wzrasta wspoczynnik tarcia tocznego.

Jan Cytawa

Data: 2011-01-13 03:07:13
Autor: Michał Wolff
On 13 Sty, 11:15, cytawa <cyt...@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:

Jak nietrudno sobie wyobrazic im
mieksze podloze lub mieksze kolo tym wiekszy wspolczynnik. A poniewaz
opona sie ugina wraz z ciezarem to i wzrasta wspoczynnik tarcia tocznego.

Wrzucałem przykład ciężarówek (obciążonych niepomiernie więcej niż
rower), gdzie ów współczynnik malał wraz z większym obciążeniem - więc
sprawa nie jest tak oczywista jakby Ci sie mogło wydawać.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-01-14 10:12:30
Autor: Jan Srzednicki
On 2011-01-13, Michał Wolff wrote:
[...]

Dodatkowo jeszcze jest kwestia ciśnienia - w nierównym terenie
zauważalnie lżej jedzie się na miękkiej, a nie twardej oponie (bo opona
wyłapuje drobne nierówności i nie wytraca się energii na telepanie),
mimo, że zapewne nominalnie współczynnik oporu jest większy.

Data: 2011-01-14 14:25:33
Autor: cytawa
Jan Srzednicki pisze:

[...]

Oczywiscie. Dlatego tez wczesniej napisalem, ze nie sposob tego policzyc, jak ktos chcial.

Reasumujac problem jest malo rozstrzygalny. Z cala pewnoscia przyczepka ma swoje zalety i niech ci co je uzywaja sensownie to umotywuja. Oni maja najwiecej do powiedzenia, bo jezdzili i z przyczepka i bez niej. A ci co z przyczepka nie jezdzili moga tylko gdybac. Ja nie jezdzilem, za to jezdzilem bardzo duzo z sakwami. A poniewaz zawsze dawalem sobie rade nie zobaczylem potrzeby nabycia przyczepli.

Jan Cytawa

Data: 2011-01-14 11:22:19
Autor: Michał Wolff
On 14 Sty, 14:25, cytawa <cyt...@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:

Reasumujac problem jest malo rozstrzygalny.

Wręcz przeciwnie - problem jest rozstrzygnięty. Dyskusja na temat
współczynnika oporów tarcia - dotyczyła układu z 3 kołami, ale
ważącego tyle samo co układ z 2 kołami. Pisałem już tu parę razy, że w
realnym świecie - układ z najlżejszą na rynku przyczepką jest cięższy
o około 3kg od układu z bagażem na tylnym bagażniku, inne modele
przyczepek będą jeszcze cięższe. Więc opory tarcia taki układ
wygeneruje większe, podobnie jak i aerodynamiczne (pojazd dłuższy o
metr).

Ważne argumenty za przyczepką - to zwiększenie przestrzeni ładunkowej
(dla osób które jadą na jakieś bardzo długie, bądź wymagającej dużej
ilości sprzętu wyprawy) oraz (dla mnie zdecydowanie najistotniejszy
argument) możliwość przewożenia dużego bagażu rowerem typowo sportowym
jak szosówka czy wypasiony góral lub full. Dobre rozwiązanie na tzw.
wypad z bazą - dojeżdżamy do jednego miejsca, gdzie nocujemy parę dni,
jeżdżąc w międzyczasie po górach zupełnie na lekko.

Natomiast mocno naciąganym argumentem jest odciążenie tylnego koła,
dobrze zaplecione koło jest po prostu trwałe i szprychy w nim nie
pękają nawet pod dużym ładunkiem (nie pękła mi szprycha chyba z 5
lat). A jeśli ktoś woli dmuchac na zimne - to i tak znacznie lżej i
taniej wyjdzie zapleść koło na pancernej obręczy od np. DH, czy
obręczy z 48 szprychami
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-01-14 14:03:13
Autor: Michal Brzozowski
On Jan 14, 8:22 pm, Michał Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:
On 14 Sty, 14:25, cytawa <cyt...@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:

> Reasumujac problem jest malo rozstrzygalny.

Wręcz przeciwnie - problem jest rozstrzygnięty.

Trzeba zacząć jakieś trudniejsze problemy zapodawać, np hipotezę
Riemana, albo P=NP. Może też padną jakieś nowe rozwiązania :-)

Data: 2011-01-15 02:18:09
Autor: Michał Wolff
On 14 Sty, 23:03, Michal Brzozowski <rusolis.buzi...@gmail.com> wrote:

Trzeba zacząć jakieś trudniejsze problemy zapodawać, np hipotezę
Riemana, albo P=NP. Może też padną jakieś nowe rozwiązania :-)

Sugerujesz, że układ cięższy o 3kg i dłuższy o metr spowoduje mniejsze
opory toczenia lub całkowite? ;)
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-01-15 02:55:30
Autor: Michal Brzozowski
On Jan 15, 11:18 am, Michał Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:
> [...]

> Riemana, albo P=NP. Może też padną jakieś nowe rozwiązania :-)

Sugerujesz, że układ cięższy o 3kg i dłuższy o metr spowoduje mniejsze

Moge sie zgodzic z tym ze w niektorych warunkach nie spowoduje :-)

Data: 2011-01-15 03:13:51
Autor: Michał Wolff
On 15 Sty, 11:55, Michal Brzozowski <rusolis.buzi...@gmail.com> wrote:

Moge sie zgodzic z tym ze w niektorych warunkach nie spowoduje :-)

Większe opory toczenia układ cięższy o 3kg wygeneruje ZAWSZE.
Wrzucałem tu dane dla opon ciężarówki (więc obciążenia niepomiernie
większe niż rower). Współczynnik oporów toczenia zmieniał się w
zakresie 0,008 do 0,006 przy zmianie obciążenia z 10 do 30 kN (czyli
przy zmianie ładunku z ok. 1000kg do 3000kg). Przy zmianie obciążenia
opon rowerowych tak niewielkim jak 3kg - można przyjąć że ów
współczynnik nie drgnie, lub zmieni się o totalne ułamki, natomiast
przybędzie 3kg więcej masy, które do oporów toczenia jak najbardziej
się wliczają.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-01-16 00:37:26
Autor: Saurus
W dniu 2011-01-15 12:13, Michał Wolff pisze:
Większe opory toczenia układ cięższy o 3kg wygeneruje ZAWSZE.

Radośnie pomijasz stwierdzoną nieliniowość oporów toczenia dla opony rowerowej i tłumaczenia (jak dziecku) co się z tym wiąże za to ekscytujesz się oponą z ciężarówki o radykalnie innej konstrukcji i warunkach z pracy. Interesujące.

Data: 2011-01-16 02:50:43
Autor: Michał Wolff
On 16 Sty, 00:37, Saurus <jakub.salataUSUN...@o2.pl> wrote:

[...]

A ja się pytam gdzie niby jest stwierdzona owa nieliniowość oporów
toczenia dla opony rowerowej pod zmiennym obciążeniem? Skąd wysnułeś
taki wniosek? Jedyne dane jakie mamy dla tej samej opony pod RÓŻNYM
obciążeniem- pochodza od tej ciężarówki.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-01-16 12:16:43
Autor: Saurus
W dniu 2011-01-16 11:50, Michał Wolff pisze:
[...]

Ktoś już tu pisał o zmianie oporów przy ugięciu opony (i że ta zmiana nie jest liniowa), że nawet pisał o tym pracę naukową, niestety nick wyleciał mi z głowy ale pewnie coś z tego wątku kojarzysz. Ugięcie zmienia się przy zmianie obciążenia lub ciśnienia (ale żeby porównać układ z przyczepką lub bez powinniśmy założyć że ciśnienie się nie zmienia). Czy widzisz już logiczny związek między obciążeniem a oporami?
Opona z ciężarówki jest radialna, zapewne opasana stalą i w czasie jazdy znacząco się rozgrzewa. Pomijając już to co napisałem wcześniej to wysnuwanie wniosku że można jej właściwości bezpośrednio przenosić na rowerową jest wielkim błędem, nieścisłością takiego rzędu że całe porównanie z przyczepką idzie się kochać.

Data: 2011-01-16 03:35:49
Autor: Michał Wolff
On 16 Sty, 12:16, Saurus <jakub.salataUSUN...@o2.pl> wrote:
> [...]

nie jest liniowa), że nawet pisał o tym pracę naukową, niestety nick
wyleciał mi z głowy ale pewnie coś z tego wątku kojarzysz.

Nic nie kojarzę, chodzi Ci pewnie o wypowiedź Michała Brzozowskiego:
[...]

Tylko że nie ma tu słowa o kołach rowerowych, jest to po prostu ogólne
stwierdzenie, w dodatku jak widać po przykładzie ciężarówki -
nieprawdziwe, bo nie można powiedzieć że opór toczenia rośnie szybciej
niż liniowo, jedynie że nie zmienia się liniowo.

Tak więc zanim napisałeś tekst "Radośnie pomijasz stwierdzoną
nieliniowość oporów toczenia dla opony rowerowej i tłumaczenia (jak
dziecku)" - trzeba było przeczytać źródło na które się powoływałeś (w
którym poza ogólnikiem nie ma cienia dowodu w postaci jakichkolwiek
pomiarów), bo niestety nic tu nie STWIERDZONE jak byłeś łaskaw
napisać, tak więc teksty o tłumaczeniu jak dziecku (co właśnie robię)
powinieneś skierować pod innym adresem.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-01-17 12:24:48
Autor: Coaster
On 1/15/11 11:18 AM, Michał Wolff wrote:
[...]

Zastanowilo Cie kiedys, dlaczego narty sa dlugie i 'ciezkie' a nie krotkie i 'lekkie'?

--
PoZdR
Sheldon Brown: 1944 - 2008

Data: 2011-01-17 15:18:13
Autor: cytawa
sakwy vs przyczepka - zadanie dla fizyka
W dniu 2011-01-14 20:22,

[...]

Uff.
Dyskusja z Toba do latwych nie nalezy.
Naprawde zalezy to od wielu czynnikow. Wez przypadek jazdy po piaszczystej drodze. Z sakwami nie przejedziesz a na z przyczepka, gdzie ciezar sie rozklada na wiele kol o małym nacisku da rade. I to czasem bez problemu.

Jan Cytawa

Data: 2011-01-17 12:46:39
Autor: Michał Wolff
On 17 Sty, 15:18, cytawa <cyt...@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:

[...]

Nie było mowy o jeździe po piachu, wszystkie moje wypowiedzi dotyczą
jazdy na asfalcie
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-01-17 21:44:05
Autor: tms
On 2011-01-17 15:18, cytawa wrote:
Uff.
Dyskusja z Toba do latwych nie nalezy.

Coś Ty? Dopiero teraz zauważyłeś? :-B
BPNSP

Data: 2011-01-17 12:48:37
Autor: Michał Wolff
sakwy vs przyczepka - zadanie dla fizyka
On 17 Sty, 21:44, tms <t...@nowhere.invalid> wrote:

Co Ty? Dopiero teraz zauwa y e ? :-B
BPNSP

Poćwicz lepiej oglądanie wykresów ze zrozumieniem - to może następnym
razem dasz radę się włączyć do meritum sprawy i nie będziesz się
musiał uciekać do równie odkrywczych tekstów
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-01-18 20:21:33
Autor: tms
On 2011-01-17 21:48, Michał Wolff wrote:
[...]

Drogi Panie Michale,
może rzeczywiście zbyt skrótowo się wyraziłem ale chodziło mi o to że fenomen tego zjawiska (zmniejszenia współczynnika oporu) wynika tylko i wyłącznie z silnego rozgrzewania się opony (bo guma mięknie i przemieszczanie tego ugięcia wymaga mniejszej siły). Jak już zostało tu wielokrotnie powiedziane na tego typu efekt w oponie rowerowej nie ma co liczyć. Ponadto w oponie rowerowej w miarę ugięcia udział boku opony rośnie bardziej niż liniowo a ten bok opony w oponie diagonalnej (typowa rowerowa) jest dużo sztywniejszy niż w radialnej (do których odnoszą cytowane przez Ciebie wykresy). Widać to chociażby w zestawieniu własności opon w podanym wyżej linku:
http://www.rouesartisanales.com/article-1503651.html

Z Tobą się zaiste trudno dyskutuje gdyż (na czuja) przyjmujesz jakiś fakt jak dogmat i bronisz go z uporem godnym lepszej sprawy.

A jakbym miał ochotę naprawdę przyp.. się do każdej Twojej wypowiedzi to stwierdzenie:
> Warto dodać, że samego współczynnika właściwie nie da się zmierzyć, ile
> wynosi oblicza się z działającej siły (czyli masy) i całkowitego oporu
> toczenia (który da się zmierzyć).

Jest zaiste truizmem gdyż ogromną większość wielkości fizycznych da się zmierzyć jedynie pośrednio. Np. natężenie prądu elektrycznego znamy jedynie przeliczając spadek napięcia na znanej rezystancji albo mierząc pole elektromagnetyczne przez niego wytwarzane.

Pozdrawiam rowerowo
tms

Data: 2011-01-18 12:12:52
Autor: Michał Wolff
On 18 Sty, 20:21, tms <t...@nowhere.invalid> wrote:

[...]

I co mam Ci uwierzyć na słowo?
Masz doktorat z fizyki? Pracujesz w branży oponiarskiej czy
laboratorium zajmującym się oponami? Jak się stawia takie tezy - to
warto przytoczyć COKOLWIEK na ich poparcie poza własnym przekonaniem.
Jeśli poza własną teorią nie masz żadnych konkretnych danych na
poparcie tezy że współczynnik oporów tarcie w oponach rowerowych
rośnie wraz z obciążeniem - to na taki "dowód" to mogę się tylko
uśmiechnąć.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostarda.pl

Data: 2011-01-22 13:48:11
Autor: tms
On 2011-01-18 21:12, Michał Wolff wrote:

I co mam Ci uwierzyć na słowo?
[...]

To wystarczy (figure 2, PDF page #6, page 1366)?
http://www.fredericgrappe.com/CV/bibliographie/D4.pdf

Twój upór w forsowaniu Twoich _wyobrażeń_ nie popartych żadnym nawet doświadczeniem w omawianej kwestii już mnie niestety nie bawi.

Data: 2011-01-13 03:05:18
Autor: Michał Wolff
sakwy vs przyczepka - zadanie dla fizyka
On 13 Sty, 11:24, Leszek 'QSi' Pasoń <cou...@wywalspam.o2.pl> wrote:

co widac tutajhttp://www.rouesartisanales.com/article-1503651.html

A co tu niby widać? Nie ma zmierzonych tych samych opon z różnym
obciążeniem - więc nic nam o zmianach owego współczynnika pod
obciążeniem nie powie.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-01-12 08:25:46
Autor: cytawa
W dniu 2011-01-11 15:44, Leszek 'QSi' Pasoń pisze:

[...]

proponuje inny krancowy wariant. Jazda z pusta przyczepka i z pustymi sakwami. Latwiej to sobie wyobrazic :) i oszacowac wynik.

Jan Cytawa

Data: 2011-01-12 02:03:47
Autor: Michał Wolff
On 12 Sty, 08:25, cytawa <cyt...@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:

proponuje inny krancowy wariant. Jazda z pusta przyczepka i z pustymi
sakwami. Latwiej to sobie wyobrazic :) i oszacowac wynik.

Akurat taki wynik jest oczywisty, bo układ z najlżejszą przyczepką na
rynku (jak już tu obliczałem) jest cięższy o ok. 3 kg od układu z
tylnymi sakwami, więc bez wątpienia wygeneruje większe opory toczenia..
Nie wiadomo jedynie jak wyglądałaby sprawa z IDENTYCZNIE obciążonym
układem z dwoma i trzema kołami, ale jak wspominałem jest to model
czysto teoretyczny, bo w realnym świecie układ z przyczepką zawsze
będzie cięższy,
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-01-12 15:27:52
Autor: Marek
sakwy vs przyczepka - zadanie dla fizyka
Ufff... niefizyk ma tu ciężką lekturę :)

cytawa:

proponuje inny krancowy wariant. Jazda z pusta przyczepka i z pustymi
sakwami. Latwiej to sobie wyobrazic :) i oszacowac wynik.

Skoro kolega autora wątku uważa, że przyczepka daje przewagę nad
tradycyjnym rozwiązaniem, czyli obciążaniem bagażem roweru, to
proponuję wariant z przeniesieniem całego bagażu na przyczepkę. I
sprawdzenie tego układu w górach. Dopiero wtedy zaczyna się to vs
tamto.
Szczególnie na zjazdach, a "przenajszczególniej" na sprowadzaniach w
zbyt trudnym do jazdy terenie, kiedy kół roweru nie dociąża
rowerzysta, a hamulce są tylko przy pojeździe który waży mniej niż
ładunek na przyczepce. To oczywiście przypadek ekstremalny. Ale
potrafi sporo krwi napsuć.
Ogarnięcie humanistycznym łbem fizycznych wywodów potwierdzających lub
obalających przewagę jednego nad drugim mnie przerasta, ale zdaje się,
że chodzi o nieistotne niuanse. A praktyka mówi swoje.
Mnie wciąż interesują praktyczne wnioski z tej akademickiej dyskusji.
Według mnie przyczepka to komplikowanie rzeczy prostych i ma sens
tylko tam, gdzie nośność bagażników nie wystarczy. I tam, gdzie ważny
jest mały nacisk na powierzchnię, jak np. w wyprawie J. Postrzygacza
przez australijską pustynię. Ale gotów jestem dać się przekonać, że
mając całą przyczepkę i połamany bagażnik nie warto kupować nowego
bagażnika.
Pozdrowienia dla fizyków :).

--
Marek

Data: 2011-01-11 09:44:45
Autor: Rowerex
[...]

Koło przyczepki nie jest kołem roweru, jest to koło wleczone na
przegubie i nie ma sztywnego połączenia z resztą, ale... z drugiej
strony nie jest to też połączenie "idealnie wiotkie", bo chyba nikt
nie łączy przyczepki z rowerem za pomocą sznurka.

Tak więc przyczepka ma wpływ np. na tylne koło roweru do którego
przyczepia coś w stylu extrawheela. W zależności od rozłożenia bagażu
przyczepka może dociążać lub odciążać tylne koło. W przypadku
ekstremalnie głupim bagaż przyczepki mógłby spowodować uniesienie się
w górę tylnego koła, nawet gdy dosiądzie go rowerzysta :]

W warunkach "dynamicznych", np. gdy jezdnia jest wykonana z asfalto-
dziurium, ciężki bagaż w przyczepce to spora bujająca się i
podskakująca masa. Nigdy nie jeździłem z przyczepką, ale podejrzewam,
że przy jeździe w takich warunkach byłoby to odczuwalne.

Z tego wynika, że rower z przyczepką może być szybszy lub wolniejszy,
zależnie od tego ile waży przyczepka i jak mocno napompujesz koła.

Istnienie przyczepki nie ma związku z zależnością między ciśnieniem w
oponach i oporami toczenia. Gdyby nie wymyślono przyczepek, to ta
zależność i tak by zachodziła.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2011-01-11 14:36:39
Autor: Fabian
W dniu 11.01.2011 14:30, Michal Brzozowski pisze:
[...]

Ale ciśnienie w oponie nie jest wartością stałą, tzn. można je dowolnie
regulować. Czy przy tym założeniu dalej prawdą jest, żę:

przy tym samym ciężarze im więcej kół w rowerze tym mniejszy opór
toczenia.

??

Fabian.

Data: 2011-01-11 14:45:30
Autor: Mariusz Kruk
sakwy vs przyczepka - zadanie dla fizyka
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Fabian"
[...]

Chodzi ci o to, że wszystkie koła mają to samo ciśnienie? (pytanie
dodatkowe - ciśnienie w którym momencie mierzysz?). Odpowiedź brzmi - to
zależy. Może być tak, i tak.

--
  Kruk@ -\                   |           }-> epsilon.eu.org | http:// -/                   |                              |

Data: 2011-01-11 06:00:37
Autor: Michal Brzozowski
On Jan 11, 2:45 pm, Mariusz Kruk <Mariusz.K...@epsilon.eu.org> wrote:
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Fabian"

>Ale ci nienie w oponie nie jest warto ci sta , tzn. mo na je dowolnie
>regulowa . Czy przy tym za o eniu dalej prawd jest, :

>??

Chodzi ci o to, e wszystkie ko a maj to samo ci nienie? (pytanie
dodatkowe - ci nienie w kt rym momencie mierzysz?). Odpowied brzmi - to
zale y. Mo e by tak, i tak.

Oczywiscie to sytuacja w swiecie idealnym. W zaleznosci od rodzaju
podloza i opony funkcja oporu od nacisku moze byc rozna. Moze byc tak,
ze slabiej napompowane kola beda sie lepiej toczyly. Ale na idealnie
gladkiej nawierzchni i oponach bez bierznika im wiecej kol tym
mniejszy opor (jesli sa jednakowo napompowane).

Data: 2011-01-11 06:30:28
Autor: Michał Wolff
On 11 Sty, 15:00, Michal Brzozowski <ruso...@google.com> wrote:

Ale na idealnie
gladkiej nawierzchni i oponach bez bierznika im wiecej kol tym
mniejszy opor (jesli sa jednakowo napompowane).

Tylko, że to jest czysta teoria, a rozmawiamy o praktyce. Nie ma kół
niematerialnych, każde musi swoje ważyć, więc każde koło więcej
dokłada większe opory do układu.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-01-11 17:04:12
Autor: Saurus
W dniu 2011-01-11 15:30, Michał Wolff pisze:
Tylko, że to jest czysta teoria, a rozmawiamy o praktyce. Nie ma kół
niematerialnych, każde musi swoje ważyć, więc każde koło więcej
dokłada większe opory do układu.

Chodzi o to że opory wynikające z ugięcia (te największe jeśli chodzi o toczenie) nie są liniowe więc odjęcie 10 kg z koła - zejście np. z 50 na 40 kg może zmniejszyć opory bardziej niż dodanie ich na kolejne koło nawet licząc że obciążone masą własną i przyczepy, w sumie w granicach 4-5 kg. Czyli zakładając że obciążenie przedniego nie zmieni się znacznie to opory koła obciążonego 50 kg mogą być większe niż w sumie opory kół obciążonych 40 kg i 15 kg - bo przyrost oporów w zakresie 40 do 50 kg będzie większy niż w zakresie 0 do 15kg.

Data: 2011-01-11 21:00:10
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik Michał Wolff napisał:
[...]

Moment bezwładności kół. Masa kół rozpędzana ruchem postępowym. Masa reszty konstrukcji (dodatkowe koło samo z siebie nie wisi). Szprychy mielące powietrze. Masa podłoża (błoto, piach, woda) zabieranego przez koło i transportowanego na wysokość na której raczy od koła odpaść.

To wszystko wymaga dodatkowego wydatku energii przez rowerzystę - i nie sądzę żeby niewielka odchyłka od liniowej zależności obciążenie - opór była w stanie to skompensować. Dla przypomnienia - im twardsze koło (mniejsze jego ugięcie, mniej agresywny bieżnik) tym mniejszy wpływ obciążenia na nieliniowość oporu. W końcu to nie szerokie na dwa cale balonówy a półcalowe szytki nabite pod piętnaście barów dają na twardym najmniejsze opory toczenia...

--
Darek

Data: 2011-01-11 21:45:33
Autor: Mariusz Kruk
sakwy vs przyczepka - zadanie dla fizyka
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Dariusz K. Ładziak"
obciążenia na nieliniowość oporu. W końcu to nie szerokie na dwa cale balonówy a półcalowe szytki nabite pod piętnaście barów dają na twardym najmniejsze opory toczenia...

Tylko dlatego, że są nabite na te piętnaście barów właśnie.
Zrób dwucalowy balon, który utrzyma 15 barów i sprawdź jak się zachowa.

--
[-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- ] [  Kruk@epsilon.eu.org   ] [ http://epsilon.eu.org/ ] [-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- ]

Data: 2011-01-12 21:38:50
Autor: Wojtek Sobociński
W dniu 2011-01-11 21:45, Mariusz Kruk pisze:
[...]

Ciekawe jak by wyglądała obręcz zdolna utrzymać taką oponę. Mała dygresja: pamiętacie obręcze alexrims xt 16? Producent nie pochwalił się z początku że dopuszczalne ciśnienie to 3.5 atm. Jeździłem wtedy na oponach maxxis wormdrive, które pompowałem do 4.5 atm. Skończyło się tak, że obie obręcze w odstępie roku poszły do kosza - na powierzchni do której przylega klocek hamulcowy zrobiły się wybrzuszenia.

--
Wojtek Sobociński
Full szosa 2 sztywniaki

Data: 2011-01-11 15:51:27
Autor: Mariusz Kruk
sakwy vs przyczepka - zadanie dla fizyka
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Michal Brzozowski"
[...]

Nie jest przypadkiem tak, że dopiero od pewnego progu ugięcia? (nie
czepiam się, tylko pytam).

--
d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb `b  Kruk@epsilon.eu.org   d' d' http://epsilon.eu.org/ Yb `b,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.d'

Data: 2011-01-11 14:59:19
Autor: Fabian
W dniu 11.01.2011 14:45, Mariusz Kruk pisze:
[...]

Chodzi mi dokładnie o stwierdzenie "i jak mocno napompujesz koła". Inne
założenie, niż to, że ciśnienie w oponach jest optymalne mija się z
celem. Po co wykazywać, że 3 koła są lepsze od 2 przy nierzeczywistych
założeniach?

Fabian.

Data: 2011-01-11 15:50:31
Autor: Mariusz Kruk
[...]

Znowu - co to znaczy "ciśnienie jest optymalne"?
I nie chodzi mi tu o przyp.*nkę, tylko o określenie warunków. Po prostu
jeśli masz rower na dwu kołach o masie M1, oraz rower na trzech kołach,
nawet o tej samej masie M1, to jeśli "na początku" masz to samo
ciśnienie w kołach, to po tym jak wsiądziesz na ten rower z masą M2
będziesz mieć inne ciśnienie w pierwszym rowerze, inne w drugim.

--
  Kruk@ -\                   |           }-> epsilon.eu.org | http:// -/                   |                              |

Data: 2011-01-11 20:10:24
Autor: Fabian
W dniu 11.01.2011 15:50, Mariusz Kruk pisze:
[...]

Optymalne ze względu oporów toczenia, czyli takie, dla którego opory
toczenia przy zadanym obciążeniu mają minimum.

Fabian.

Data: 2011-01-11 20:26:54
Autor: Mariusz Kruk
[...]

Czyli po ugięciu opony musisz mieć maksymalne dopuszczalne ciśnienie. Co
oznacza, że cztery koła będą mieć mniejsze ugięcie.

Data: 2011-01-12 09:37:59
Autor: Fabian
W dniu 11.01.2011 20:26, Mariusz Kruk pisze:
[...]

Czy maksymalne dopuszczalne ciśnienie jest ciśnieniem przy którym opory
toczenia są najmniejsze? Przy idealnie płaskiej powierzchni pewnie tak,
ale w rzeczywistym świecie? Nie sądzę. Przynajmniej jeden producent opon
szosowych - Micheline, podaje optymalne ciśnienie dla opon w zależności
od wagi kolarza i dopiero przy wadze >=80kg zaleca maksymalne jej
napompowanie.

Fabian.

Data: 2011-01-12 09:41:52
Autor: Mariusz Kruk
[...]

Jeśli piszemy o szosie, to tak. Jeśli chodzi o teren... to nam
komplikuje sytuację na tyle, że chyba nie ma dobrej odpowiedzi na
oryginalne pytanie.

--
\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ ..\.Kruk@epsilon.eu.org.\.\. \.http://epsilon.eu.org/\.\ ..\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.

Data: 2011-01-07 19:59:35
Autor: jacek duma
Michał Wolff pisze:

[...]
Zgadza się. Dodatkowo dla zaciemnienia obrazu dodajmy jeszcze rożne opory areodynamiczne, inne rozłożenie bagażu, sakwy na rowerze konta przyczepka.
jd

Data: 2011-01-08 09:32:06
Autor: cytawa
  Fabian pisze:

[...]

I jest odwrotnie proporcjonalne do promienia kola. Czyli im wieksze kolo tym mniejsze tarcie.
Wnioski oczywiste.

Jan Cytawa

Data: 2011-01-08 00:26:09
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik Leszek 'QSi' Pasoń napisał:
[...]

Koło o dużej średnicy samo z siebie powinno dawać mniejsze opory niż koło o średnicy małej - i już tu zyskujemy na sakwach. Trzy opony generują większe opory jak dwie - drugi plus sakw. Owszem, rower z sakwami prowadzi się trudniej (trzeba uważać żeby go nie rozhuśtać, delikatnie z nim trzeba) jak rower luzem - ale dopiero prowadzenie roweru z przyczepą (a wiem coś o prowadzeniu tandemu z przyczepą...) to zabawa na całego.

Jeśli tylko koła są w stanie udźwignąć rowerzystę i bagaż to należy unikać przyczepek. Przyczepka jest rozwiązaniem ostatecznym - jak bagażu mamy tyle że szprychy pękają. Kiedyś możliwe - brezentowe namioty, gumowe dmuchane materace i podobne wynalazki (używałem tego, używałem...) ale w obecnych czasach masa bagażu niezbędnego turyście rowerowemu zmalała dwu - trzykrotnie (kiedyś śpiwór to był wielki wór waty, teraz swój śpiwór wsadzam do kieszeni bojówek).

--
Darek

Data: 2011-01-07 13:22:33
Autor: mt
Paweł Suwiński pisze:

Wywód kolegi był wypowiedziany z taką pewnością i poparty "fizyką", że
stwierdziłem, że albo  czegoś nie wiem (?), albo  Ziemia przestała być
okrągła :).

Hmm, Ziemia nigdy nie była okrągła ;)

--
marcin

Data: 2011-01-08 09:29:02
Autor: cytawa
  Paweł Suwiński pisze:

Też  tak mi  się  wydaje, masa  rotująca. Dlatego  np.  swego czasu  w
rowerach torowych odchudzano opony i obręcze m.in. stosując szytki, by
poprawić wydajność podczas przyspieszania.

Teraz nie stosuja?
Pewno tak ale bez dorabiania takiej ideologii.

Jan Cytawa

Data: 2011-01-07 14:38:37
Autor: Tomasz Tarchala
Paweł Suwiński <dracono@wp.pl> wrote:

[...]

IANAF, ale to bzdura, bo:

1. Jakiekolwiek dyskusje o momentach obrotowych kół w kontekście oporów
ruchu zdradzają kompletny brak pojęcia

2. Każdy, kto wie cokolwiek o rozkładzie oporów ruchu na rowerze, od
razu jest w stanie powiedzieć, że opory powietrza generowane przez
przyczepkę po wielokroć przewyższą jakiekolwiek zyski z hipotetycznych
oszczędności na oporach toczenia

3. ... które i tak nie wystąpią, bo opory toczenia _też_ będą wyższe.
Dodatkowa masa plus dodatkowe koło - dlaczego miałyby być niższe?

Data: 2011-01-07 15:23:16
Autor: Fabian
W dniu 07.01.2011 08:44, Paweł Suwiński pisze:
[...]

Aby tak było, to musiały by mieć udział straty energii proporcjonalne do
kwadratu masy obciążenia koła i wtedy rozbicie masy na więcej kół miało
by sens. Niestety nic takiego nie potrafię sobie przypomnieć i z tego co
kojarzę to wszystkie siły biorące udział w poruszaniu roweru są wprost
proporcjonalne do masy.

Może dopytasz się kolegi jeszcze raz o co mu chodziło? ;)

Fabian.

sakwy vs przyczepka - zadanie dla fizyka