Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   sakwy vs przyczepka - zadanie dla fizyka

sakwy vs przyczepka - zadanie dla fizyka

Data: 2011-01-07 14:38:37
Autor: Tomasz Tarchala
sakwy vs przyczepka - zadanie dla fizyka
Paweł Suwiński <dracono@wp.pl> wrote:

Wczoraj znajomy zastrzelił mnie  kategorycznym stwierdzeniem, że układ
"goły" rower plus przyczepka (w  domyśle jednokołowa) z bagażem zużywa
na trasie mniej energii rowerzysty,  czyli jest wydajniejszy niż układ
samego  roweru z  sakwami -  gdyby ten  sam bagaż  wieźć na  rowerze w
sakwach (?).  Jednym uchem mi  wyleciała argumentacja, ale było  coś o
momencie  obrotowym bardziej  lub mniej  obciążonego koła  napędowego,
chodziło o ruszanie i przyspieszanie (?).

IANAF, ale to bzdura, bo:

1. Jakiekolwiek dyskusje o momentach obrotowych kół w kontekście oporów
ruchu zdradzają kompletny brak pojęcia

2. Każdy, kto wie cokolwiek o rozkładzie oporów ruchu na rowerze, od
razu jest w stanie powiedzieć, że opory powietrza generowane przez
przyczepkę po wielokroć przewyższą jakiekolwiek zyski z hipotetycznych
oszczędności na oporach toczenia

3. ... które i tak nie wystąpią, bo opory toczenia _też_ będą wyższe.
Dodatkowa masa plus dodatkowe koło - dlaczego miałyby być niższe?

sakwy vs przyczepka - zadanie dla fizyka

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona