samochód małżonki w firmie?

Data: 2009-09-10 07:55:24
Autor: J.S
samochód małżonki w firmie?
Proszę o wypowiedzi.... prowadzę jednoosobową DG ale moja żona jest osobą współpracującą /opłacam za nią składkę zdrowotną w ZUS jeśli to ma jakieś znaczenie/ wystawia faktury, pomaga mi w tej działalności,  kupiłem jej samochód osobowy i chciałem wprowadzić do firmy ale moje biuro rachunkowe się krzywi bo samochód nie mój a żony..... czy mają rację?

Data: 2009-09-10 15:52:48
Autor: Gotfryd Smolik news
samochód małżonki w firmie?
On Thu, 10 Sep 2009, J.S wrote:

kupiłem jej samochód osobowy

  Znaczy co, masz swoje "indywidualne" pieniądze, jeszcze sprzed
małżeństwa, albo otrzymane w spadku lub darowiźnie, czy żona
ma takie pieniądze?
  Bo mi raczej wychodzi, że po prostu na umowie po stronie
"kupujący" są nieprawdziwe dane :|, ale podyskutować można
dalej dopiero jak sprawa *faktycznej* własności się wyjaśni :)

i chciałem wprowadzić do firmy ale moje biuro rachunkowe
się krzywi bo samochód nie mój a żony..... czy mają rację?

  Zależy. Bo jak się krzywią o to, że "papiery" są nie
w porządku, to być może maja rację :|

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-09-10 21:21:32
Autor: J.S
samochód małżonki w firmie?

Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0909101548430.648quad...
On Thu, 10 Sep 2009, J.S wrote:

[...]

Qrcze, po prostu to był prezent na imieniny ale na umowie widnieje żona jako nabywca..... nie mamy oddzielnej kasy ani rozdzielczości majątkowej.... Więc papiery są w porządku, mówią że firma moja a samochód żony, na to się krzywią....

Data: 2009-09-10 21:34:53
Autor: spp
samochód małżonki w firmie?
J.S pisze:

[...]
Samochód jest wasz, bez względu na to kto jest wpisany do dowodu.

--
spp

Data: 2009-09-10 22:31:38
Autor: J.S
samochód małżonki w firmie?

Użytkownik "spp" <spp@op.pl> napisał w wiadomości news:h8bkd8$h4l$1news.onet.pl...
J.S pisze:

[...]

Jest NASZ ale firma w/g papierów MOJA /jednoosobowa DG/

Data: 2009-09-10 22:45:30
Autor: cef
samochód małżonki w firmie?
J.S wrote:

[...]

Może zmień biuro?
Albo zapytaj ich jak rozumieją art. 22a. 1.
"Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c,
stanowiące własność lub współwłasność podatnika..."
i co przeszkadza wg nich?

Data: 2009-09-10 22:50:51
Autor: J.S
samochód małżonki w firmie?

Użytkownik "cef" <cezfar@interia.pl> napisał w wiadomości news:h8bp4n$9cb$1nemesis.news.neostrada.pl...
J.S wrote:

[...]

to że żona nie jest właścicielką/współwłaścicielką mojej firmy a samochód jest jej.... ale rozumiem że można? Postaram się z nimi dogadać, dziękuje za wyjaśnienie

Data: 2009-09-10 22:55:28
Autor: Liwiusz
samochód małżonki w firmie?
J.S wrote:

[...]

   Spójrz na to z innej strony: firma jest Twoja, a Ty jesteś współwłaścicielem samochodu.

--
Liwiusz

Data: 2009-09-11 09:09:11
Autor: Zorka
samochód małżonki w firmie?
J.S wrote:

[...]

Idąc tym tokiem to i firma jest ich a nie jego.

Data: 2009-09-11 02:14:45
Autor: witek
samochód małżonki w firmie?
Zorka wrote:

Idąc tym tokiem to i firma jest ich a nie jego.

zgadza się.

to co włożył w firmę z majątku wspólnego jest ich wspólne.
Dochody z firmy też są wspolne.
łatwo się o tym przekonać próbując dzieli majątek po rozwodzie.

Jedynie SC rządzą się innego typu prawani na bazie KC.

Data: 2009-09-11 02:07:47
Autor: Gotfryd Smolik news
samochód małżonki w firmie?
On Thu, 10 Sep 2009, J.S wrote:

[...samochód...]

Jest NASZ

  O.
  To jedno mamy z głowy.
  I na dzień dobry mamy jasność: "papiery" nie odzwierciedlają
stanu faktycznego.
  Nie wiem, czy akurat to przeszkadza księgowym, czy też właśnie
to przeszkadza tylko nie umieją właśnie *tego* wyartykułować,
ale IMVHO tak właśnie jest :)
  Mamy dokument księgowy (rachunek/fakturę) wystawiony częściowo
na nieprawidłowy podmiot: na żonę zamiast na małżonków.

ale firma w/g papierów MOJA /jednoosobowa DG/

  Firma tak (bo firma to *nazwa* :P), majątek (przedsiębiorstwo) nie.
  Majątek jest (z wyłączeniem "wkładu sprzed małżeństwa", otrzymanych
darowizn i spadków oraz innych takich) *również wspólny*.

  Popatrz na to tak: bardzo często ludzie mówią "moje mieszkanie".
  I mówią tak również *lokatorzy*.
  Z tego powodu, że mają prawo *rozporządzania*, ale *nie
swoim* mieszkaniem.
  Bardzo podobnie reagują posiadacze własnościowego spółdzielczego
prawa do mieszkania: "no jak to!" :D - a to, że *faktyczny*
zakres rozporządzania jest spory, "jak u samodzielnego
właściciela", w niczym nie zmienia faktu *nie* bycia tym
(samodzielnym) właścicielem.

  Tak samo jest w przypadku "twojej firmy": *przedsiębiorstwo*
(czyli "zespół składników majątkowych i niemajątkowych..." jak
chce Kodeks Cywilny), zawierające *majątek gospodarczy*,
znajduje się pod Twoim *zarządem*. Wyłącznym, z prawem egzekucji
wierzycieli "gospodarczych" z tego majatku.
  Żona nie ma prawa podejmowania decyzji w sprawie wszystkiego,
co zostało zaliczone do DG - czyli kupione "na firmę", ujęte
w kosztach, poddane amortyzacji i tak dalej.
  Majątek "w DG" stanowi wyjątek od ogólnych regulacji KRiO, znaczy
przedsiębiorca nie potrzebuje zgody małżonka na rozporządzanie
*z wyjątkiem zbycia całego przedsiębiorstwa*, ale to *nie zmienia*
faktu, że wszystko czego "dorobiono się" w czasie małżeństwa
stanowi majątek wspólny.
  Ty możesz rozporządzać - wyłącznie, żona nie ma prawa, ale
w zakresie *majątku* jest to tak samo "jej"...

  Regulacja jest tu:
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-rodzinny-i-opiekunczy-1_2_24.html

  Art.36.3, art.37.1.3 - i całe okolice objaśniające "środowisko",
w którym ma miejsce rozporządzanie przedsiebiorstwem.

  I teraz chyba mamy jasność w sprawach majątkowych :) (no chyba
że napiszesz, iż co najmniej istotną część majątku przedsiębiorstwa
dostałeś w spadku lub darowiźnie albo zgromadziłeś przed zawarciem
małżeństwa).

  Pozostaje sprawa szczegółowa: chcesz *Wasz* samochód poddać
amortyzacji w *Twojej* firmie, której majątek stanowi *Wasze*
przedsiębiorstwo.
  Wiadomo jak to zrobić.
  Jednak nie masz na to "prawidłowej" faktury :D
  Księgowy boi się, że US przyjdzie i powie że "dokument nie jest
ważny". Na mój rozum przed NSA taki zarzut się nie ostoi (choćby
ze względu na wprowadzone wyrokami pojęcie "błędu o mniejszym
znaczeniu"), ale... ale nie dziwię się ani księgowym ani
"księgowym" :) (ci ostatni to tacy, co o wykładnię przepisów
ustnie pytają w US :)), bo kto lubi sobie dokładać *możliwych*
kłopotów.

IMVHO: spytaj ich, czy korekta dokumentu zakupu tak aby był
  na *oboje* małżonków ich zadowoli.

pzdr, Gotfryd

samochód małżonki w firmie?