samochód - zniesienie współwłasnoś ci, wciągnięcie do firmy

Data: 2010-04-13 14:52:01
Autor: Rafał
samochód - zniesienie współwłasnoś ci, wciągnięcie do firmy
Witam
Temat widzę wałkowany wielokrotnie w podobnych aspektach, w necie dużo informacji na ten temat. Jednak informacje te są dość chaotyczne i tyczą się często szczegółów innych niż moje.. do sedna.

Posiadam samochód zakupiony w 2007(jako używany) za cenę 27kpln. Obecna wartość około 15-20kpln(samochód osobowy, bez kratki, kombi)
Samochód ten mam we współwłasności z teściową, którą to (współwłasność nie teściową;)) chciałbym znieść.
Na umowie kupna nie widnieje procentowy podział udziałów, ot poprostu jako kupujący są wymienione dwie osoby.

Pierwsze pytanie jak to traktować? czy jako podział 50%/50% czy można w tej chwili dowolnie zinterpretować wysokość podziału np 99%/1% ?

Kolejne pytanie.
Jako że teściowa znajduje się w pierwszej grupie podatkowej to rozumiem że nawet jeżeli udział jej w tym samochodzie wynosi 50% może mi przekazać to w formie darowizny wolnej od podatku(o ile zmieści się to w limicie 9637zł)?

Drugi temat.
Samochód ten chciałbym "wciągnąć" do firmy, którą to będę niebawem zakładał(osoba fizyczna, KPiR) rozumiem że kwota jaka będzie podlegała amortyzacji to ta z momentu zakupu czyli 27kpln?
Czy ma tu znaczenie kto faktycznie dokonywał płatności za samochód?
Fizycznie przelewy za kredyt były wykonywane z konta teściowej, ja jej dałem swój samochód w rozliczeniu (business pierwsza klasa!:))

Gdzieś wyczytałem że auto musi być "kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania" czy koliduje to z faktem że mój samochód wymaga drobnych napraw(zawieszenie, wtryskiwacz paliwa) ale jeździ?
Czy naprawy te mogę wykonać wrzucając w koszty od razu po przekazaniu samochodu do firmy?

jeszcze jedna kwestia - ubezpieczenie. Wiecie może jak kształtują się ceny, właściwie jakie panują obyczaje w stawkach za ubezpieczenie samochodu na firmę a samochodu prywatnego? czy w przypadku firmy są to większe kwoty?(szacunkowo o ile?)
Oraz czy zakładając firmę utrzymuje swoje obecne zniżki? //tak wiem telefon do ubezpieczyciela, ale oni będą zadawali miliony pytań o szczegóły i później przez pół roku dzwonili z różnymi kretyńskimi ofertami, a i tak się nie dowiem tego co chciałem.

Z góry dziękuje za choć cząstkowe odpowiedzi i potwierdzenie czy dobrze to sobie układam.
Pozdrawiam
Rafał

Data: 2010-04-13 15:49:29
Autor:
[...]

A czy oby teściowa napewno jest w I grupie podatkowej? Nie jestem prawniekiem, ale jakoś jej tam "nie widzę".

Data: 2010-04-14 00:21:05
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 13 Apr 2010, sympatyczna_poczta_a@amorki.pl wrote:

[...]

....za to tu masz przepis:
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-od-spadkow-i-darowizn-1_2_33.html
->  <CTRL-F>teśc

ale jakoś jej tam "nie widzę".

.... ale to chyba w grupie "zerowej", czyli wynalazku który warunkowo
pozwala na bezlimitowe zwolnienie.

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-04-14 00:38:21
Autor:
[...]

Jasne. Nie sprawdziłem, a po głowie mi chodziło, że teściowie nie są w I grupie. Jest jednak jak wół: art. 14.3.1. do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów.

Data: 2010-04-14 00:18:59
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 13 Apr 2010, Rafał wrote:

[...]

http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2_117.html

  Czytać art.197.
  Domniemanie oczywiście można obalić, wystarczy mieć dowody.
  Najlepiej dokument zakupu na którym czarno na białym napisano kto
ile zapłacił za zakup.
  Ale coś mi się widzi, że będzie kłopot.

[...]

  Nie ;) (*warning* - dowcip :))
  Znaczy dobrze piszesz, może przekazać, tylko w ustawie zrobili upgrade:
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-od-spadkow-i-darowizn-1_2_33.html
....do 10.278 zł
  :D

[...]

  Tak wychodzi. Mimo, że wygląda podejrzanie.
  Ale przypadku podważenia litery przepisu nikt nie wskazał.
  Co do części darowanej, trzeba by bardzo uważnie przeczytać przepis
o zaliczeniu darowizny - bo nie pamiętam, czy tam nie ma jakiejś
pułapki na wypadek jak podatek nie został zapłacony (np. "bo było
zwolnienie"). Tu masz na zachętę (ja pójdę spać ;)):
(art.22g.1.3, ale trzeba przejrzeć okolice).

Czy ma tu znaczenie kto faktycznie dokonywał płatności za samochód?
Fizycznie przelewy za kredyt były wykonywane z konta teściowej, ja jej dałem swój samochód w rozliczeniu (business pierwsza klasa!:))

  Jakieś dowody są?
  Zamiana jest normalną formą zapłaty.
  Ale może być warto wspomnieć, że od PCC nie zwalnia ;>

Gdzieś wyczytałem że auto musi być "kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania" czy koliduje to z faktem że mój samochód wymaga drobnych napraw(zawieszenie, wtryskiwacz paliwa) ale jeździ?

  Nie.

Czy naprawy te mogę wykonać wrzucając w koszty od razu po przekazaniu samochodu do firmy?

  O ile to nie są "ulepszenia".
  Jak każesz w miejsce oryginalnego silnika wmontować taki z Ferrari
albo Maybacha, to nie przejdzie ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-04-14 08:30:21
Autor: Rafał
Gotfryd Smolik news pisze:

[...]

Wielkie dzięki, bardzo dużo mi pomogłeś.
W przytoczonym artykule zastanawia mnie art.22g.1.1a
"w razie częściowo odpłatnego nabycia - cenę ich nabycia powiększoną o wartość przychodu, określonego w art. 11 ust. 2b;"

Czy dobrze rozumiem:
Kwota do amortyzacji mojej części samochodu to 13,5kpln
do tego dochodzi wartość darowizny(przychodu) od teściowej, zakładając że samochód jest wart obecnie 20kpln to jest to kwota 10kpln.
Sumarycznie do amortyzacji wychodzi kwota 23,5kpln? zgadza się?

Jeszcze raz dziękuje
Pozdrawiam
Rafał

Data: 2010-04-14 17:50:12
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 14 Apr 2010, Rafał wrote:

W przytoczonym artykule zastanawia mnie art.22g.1.1a
"w razie częściowo odpłatnego nabycia - cenę ich nabycia powiększoną
o wartość przychodu, określonego w art. 11 ust. 2b;"

  Ale darowizny *NIE* zaliczają się do "niedopłatnych świadczeń"
w rozumieniu ustawy o dochodowym.
  Jakby to absurdalnie nie brzmiało :), przeczytaj art.2.1.3:

  Jakby np. nabycie nastąpiło w ten sposób, że ktoś by Ci ten
samochód sprzedał, a następnie Ty byś go wziął, ale nie
zapłacił (czyli bez "zamiaru" ze strony dającego), to wtedy
należałoby kombinować nad art.11.2
  W przypadku darowizny - nie dotyczy :)

  Owszem, dolicza się do WP część darowaną, ale wg przepisów
o darowiźnie, a nie nieodpłatnym świadczeniu.
  Masz pół udziału w samochodzie drogą art.22g.1.1 oraz pół
udziału w drodze art.22g.1.3
  Jak powołasz się na nieodpłatne świadczenie, to zapytają
kiedy i gdzie zapłaciłeś podatek od niego :D (nie ma *żadnego*
zwolnienia).

pzdr, Gotfryd

samochód - zniesienie współwłasnoś ci, wciągnięcie do firmy