sąsiad ma przesunięte ogrodzenie - co sie robi w takich wypadkach?

Data: 2010-04-15 14:30:22
Autor: Michał
sąsiad ma przesunięte ogrodzenie - co sie robi w takich wypadkach?
Witam,
kupiłem działkę - kawałek pola, po obu stronach mam sąsiadów - mają ogrodzenia- ok. 50m wgłąb działki.
Zleciłem geodecie wyznaczenie granicy po jedej stronie, tam gdzie nie ma bo chciałem dalej działkę ogrodzić, ten sprawdził też sąsiada po drugiej stronie ( tam niby jest granica, słupki są wyznaczone i naniesione na mapę- to jest dla mnie trochę dziwne..) i wyszło, że ma przesunięte ogrodzenie w moją stronę.

Jak się takie rzeczy załatwia? mam iśc do niego i kazać przestawić betonowe ogrodzenie, będzie po sąsiedzie... sprzedać mu kawałek działki ( metr2 w tamtej okolicy kosztuje do 100zł.. - pewnie nie będzie zainteresowany),
Mam odpuścić, bo to normalne i nikt się nigdy tym nie przejmuje, a tylko mnie to po głowie chodzi?

Jakieś inne propozycje?

Pozdrawiam
Michał

Data: 2010-04-15 06:58:55
Autor: miodu
sąsiad ma przesunięte ogrodzenie - co sie robi w takich wypadkach?
O jakich powierzchniach mówimy? Tracisz 0,5 metra kw czy 5 metrów kw?

Data: 2010-04-15 17:12:20
Autor: Johnson
miodu pisze:
O jakich powierzchniach mówimy? Tracisz 0,5 metra kw czy 5 metrów kw?

Pomyśl: 50 m w głąb - by było 0,5 mkw musiałby działka być szeroka na 10 cm.

--
@2009 Johnson
Gdy widzisz mędrca, myśl o tym, by mu dorównać. Gdy widzisz tego, komu brak rozsądku, zastanów się nad sobą samym.

Data: 2010-04-15 17:27:14
Autor: Krzysztof Jodłowski
sąsiad ma przesunięte ogrodzenie - co sie robi w takich wypadkach?
Pomyśl: 50 m w głąb - by było 0,5 mkw musiałby działka być szeroka na 10
cm.

Ściśle biorąc - by wyszło 0,5 m2, dla długości 50 m musi być pasek odcięty ogrodzeniem o szerokości 1 cm. I dla 5 m2 pasek szerokości 10 cm.
Ale uwaga słuszna - na długości działki to już się zrobi kilka ładnych metrów kwadratowych.

--
Krzysztof

Data: 2010-04-15 14:32:43
Autor: Johnson
sąsiad ma przesunięte ogrodzenie - co sie robi w takich wypadkach?
Michał pisze:

Jakieś inne propozycje?

Rozgraniczanie, albo powództwo windykacyjne.
Natomiast nic nie rób jak płot stoi już 30 lat.

Data: 2010-04-16 15:26:20
Autor: Michal Jankowski
Johnson <johnson@nospam.pl> writes:

Natomiast nic nie rób jak płot stoi już 30 lat.

Nawet jesli sasiad juz ten pasek zasiedzial, to chyba warto
wyprostowac w papierach, zeby np. sasiad zaczal placic podatek
gruntowy od tej ziemi?...

  MJ

Data: 2010-04-16 17:45:30
Autor: Johnson
Michal Jankowski pisze:

Nawet jesli sasiad juz ten pasek zasiedzial, to chyba warto
wyprostowac w papierach, zeby np. sasiad zaczal placic podatek
gruntowy od tej ziemi?...

Lepiej niech się sąsiad martwi i 2000 zł opłaty zapłaci.

Data: 2010-04-16 18:55:46
Autor: Michal Jankowski

Michal Jankowski pisze:

Nawet jesli sasiad juz ten pasek zasiedzial, to chyba warto
wyprostowac w papierach, zeby np. sasiad zaczal placic podatek
gruntowy od tej ziemi?...

Lepiej niech się sąsiad martwi i 2000 zł opłaty zapłaci.

Prosze? Przeciez sasiad sam z siebie nic nie zrobi.

  MJ

Data: 2010-04-15 17:27:37
Autor: Dózg
Michał pisze:
[...]

Jeśli chcesz tam coś budować, i płot przeszkadza, to musisz sąsiada poinformować i ewntualnie budujesz nowy płot na spólkę z sąsiadem, a stary płot sąsiad usuwa na swój koszt. natomiast jeśli tan płot nie przeszkadza, to są 2 możlwości.
1. jeśli nie zależy Ci na dobrych stosunkach z sąsiadem, to po uzyskaniu papierów od geodety (chodzi o wznowienie granic na które powinien wezwać Twoich sąsiadów - od granic gdzie są wznawiane), wzywasz go do usunięcia płotu - pewnie się nie zgodzi bo płot jest na Twojej działce - i budujecie na spółkę nowy płot na właściwej granicy.
2. Jeśli zależy Ci na dobrych stosunkach z sąsiadem, to informujesz go że granica leci tu i tu, ale wszystko ok, żeby wiedział gdzie jest granica, wypijacie piwo/wino/wódkę i ogradzasz działkę dalej (tam gdzie nie ma płotu) tak ja leci właściwie granica.

Data: 2010-04-15 22:48:59
Autor: Michał
[...]

Tak pewnie zrobię, ale trochę mnie irytuje, bo sąsiada płot leci jakieś 50m po długości działki, a dom jego teściów, więc zakładam że ma te 30-50lat jest postawiony w granicy, a domu mu raczej nie bede kazał wyburzać. Płot leci jakies 30m , później w granicy stary dom ( sąsiad ma nowy z przodu), później znów płot.
W sumie działkę mam na tyle szeroką że te pół metra mi nie wadzi, ale z ciekawości co z tym domem co jest na mojej działce? :)
Inna sprawa że prawie metr przesunięte ogrodzenie na 50m długości, to ok 50m2 po ok 100zł daje jakąś tam kwotę, którą w końcu zapłaciłem...
Jak się ma sprawa poprzedniego właściciela, w sumie sprzedał mi działkę na której coś tam jest, nie mogę się tego pozbyć itp, tzn jakby przejąłem mniej niż było w umowie i na papierach?? :)
Pozdrawiam
Michał

Data: 2010-04-16 09:00:04
Autor: Krzysztof Jodłowski
sąsiad ma przesunięte ogrodzenie - co sie robi w takich wypadkach?
jest postawiony w granicy, a domu mu raczej nie bede kazał wyburzać.

Możesz w zamian za wyburzenie naliczać opłatę za korzystanie z ziemi - oczywiście pod warunkiem, że jeszcze nie jest zasiedzona.

Mam znajomego z podobną sytuacją - sąsiad rozbudował dom na jego kawałek działki, podobno w czasach komuny dostał zgodę na budowę od wysoko postawionych znajomych, ale teraz ślad po niej zaginął. Kilka lat temu znajomy przerwał bieg zasiedzenia i wezwał sąsiada do odkupienia tego kawałka na którym postawił część domu (w sumie chyba ok. 40-50 m2). Sąsiad kazał mu spadać. No to teraz zaczyna toczyć się sprawa o odkupienie/eksmisję + koszty korzystania od czasu wezwania do zwrotu ziemi. Biorąc pod uwagę cenę gruntu pod zabudowę i czynszów w mieście to wyszło tego kilkadziesiąt tysięcy zł.

--
Krzysztof

Data: 2010-04-16 10:06:39
Autor: Michał
[...]

Ok, a jak wygląda sprawa tego, że ktoś sprzedał mi działkę o określonych wymiarach itp. a faktycznie dostałem mniejszą niż ta za którą zapłaciłem?
pozdrawiam
Michał

Data: 2010-04-16 10:49:09
Autor: mvoicem
(16.04.2010 10:06), Michał wrote:
[...]

Dostałeś dokładnie taką za jaką zapłaciłeś, tyle że na części tej
działki jest płot sąsiada.

p. m.

Data: 2010-04-16 20:46:45
Autor: kerstenkerstenWYTNIJTO
> [...]

Mam znajomego z podobną sytuacją - sąsiad rozbudował dom na jego kawałek działki, podobno w czasach komuny dostał zgodę na budowę od wysoko postawionych znajomych, ale teraz ślad po niej zaginął. Kilka lat temu znajomy przerwał bieg zasiedzenia i wezwał sąsiada do odkupienia tego kawałka na którym postawił część domu (w sumie chyba ok. 40-50 m2). Sąsiad kazał mu spadać. No to teraz zaczyna toczyć się sprawa o odkupienie/eksmisję + koszty korzystania od czasu wezwania do zwrotu ziemi. Biorąc pod uwagę cenę gruntu pod zabudowę i czynszów w mieście to wyszło tego kilkadziesiąt tysięcy zł.

Nie można zasiedzieć części nieruchomości, tylko ewentualnie całą
nieruchomość, tak więc ten aspekt w ogóle odpada. Możesz, najlepiej, pisemnie
zażądać od sąsiada usunięcia tego płota i wyznaczyć termin oraz zastrzec, że po
przekroczeniu terminu,jeśli płot dalej będzie stał, naliczasz opłaty za
bezumowne korzystanie z twojej własności. Jśli dalej będzie oporny - pozew na
drodze cywilnej. Masz wygrane. Sąd nakaże usunięcie, obciąży go kosztami sprawy
i przyzna ci odszkodowanie za bezumowne korzystanie. Ale najlepiej iść i się
dogadać, zwłaszcza jeśli robiłeś ponowienie granic. Ten sam scenariusz z domem,
jeśli jego część stoi na twojej ziemi. Ale przede wszystkim - jak się kupuje
działkę, to najpierw sprawdza się działkę,jej granice i papiery, żeby potem nie
wylądować w takim szambie.

Data: 2010-04-16 22:31:35
Autor: Michał
[...]

Problem w tym, że słupki graniczne są powbijane, a dom i ogrodzenie stoi na jego działce:) dzisiaj byłem u geodety i się okazuje że słupek graniczny w środku działki ( mniej więcej 100m od początku, bo działka ma 200m długości ) jest przesunięty  w moją stronę, dwa pozostałe są poprawnie. Granice ponoć były wyznaczane w 89 roku i tak się zasatanwiam, że pewnie po wyznaczeniu okazało się że dom stoi na obecnie mojej działce i sąsiad przeniósł, żeby lepiej wyglądało i faktycznie, żeby nie to, że geodeta gdzieś tam extra chciał sprawdzić też tę granicę któtra jest, przy okazji wyznaczania drugiej, to bym żył w słodkiej nieświadmości,..:) Jutro się wybieram do sąsiada, to będę wiedział na czym stoję... generalnie sąsiad to sąsiad, wolałbym żeby starć nie było - jeśli by się zgodził na przestawienie słupków, to po sprawie, płot by stał jak stoi, a tylko dalszą częśc by się ogrodziło już zgodnie z granicą, gorzej  jak stwierdzi że ma to gdzieś i będzie chciał dalej jechac z ogrodzeniem po krzywej linii:)
Pozdrawiam
Michał

Data: 2010-04-16 22:58:01
Autor: mvoicem
sąsiad ma przesunięte ogrodzenie - co sie robi w takich wypadkach?
(16.04.2010 20:46), kerstenkerstenWYTNIJTO@poczta.onet.pl wrote:
[...]

Nie można zasiedzieć części nieruchomości, tylko ewentualnie całą
nieruchomość, tak więc ten aspekt w ogóle odpada.

Mógłbyś uzasadnić?

p. m.

Data: 2010-04-18 13:27:47
Autor: kerstekersten
> [...]
[...]
> nieruchomość, tak więc ten aspekt w ogóle odpada.

To wynika wprost z Kodeksu Cywilnego. Można zasiedzieć tylko coś,co jest
odrębnym przedmiotem własności. Kawałek odgrodzonego z innej działki terenu nim
nie jest - nie jest odrębną działką. --

sąsiad ma przesunięte ogrodzenie - co sie robi w takich wypadkach?