sektory 4k a sklonowane partycje z 512

Data: 2013-12-01 07:29:57
Autor: yerine.ictimai
sektory 4k a sklonowane partycje z 512
Po "przeprowadzce" na nowy dysk WD z sektorami 4k, a wic i sklonowaniu poprzednich partycji na w nowy dysk, teraz fdisk pokazuje dla kadej niemal partycji co w rodzaju:
Partition 11 does not start on physical sector boundary.
/dev/sda12      103779963   245441069    70830553+   7  HPFS/NTFS/exFAT
Partition 12 does not start on physical sector boundary.
....itd.

Jakie to ma znaczenie, czy mona to zignorowa, czy trzeba jako przekonwertowa i czym?
Samczku moe dodaje fakt, i wikszo z tyche partycji ma system plikw NTFS i na dodatek z rozmiarami sektorw 512 a cluster_size 4k.

Prosz o polecenie moe jakiego prgramiku (najlepiej freeware) ktry by naprawi owe partycje ewentualnie wraz z systemami plikw, dostosowujc cay ich ukad do dysku z sektorami 4k (o ile oczywicie to konieczne...)

Data: 2013-12-01 17:30:35
Autor: Jan Stożek
sektory 4k a sklonowane partycje z 512
Po głębokim namyśle yerine.ictimai@gmail.com napisał w niedziela, 1 grudnia 2013 16:29:

Jakie to ma znaczenie,

Sektor na dysku ma 4K, więc masz w każdym sektorze osiem wirtualnych bloków dyskowych.
czy można to zignorować,

Można.
czy trzeba jakoś przekonwertować

Warto.

i czym?

Niemal dowolny program do zarządzania partycjami powinien dać radę.
Samczku może dodaje fakt, iż większość z tychże partycji ma system
plików NTFS i na dodatek z rozmiarami
sektorów 512 a cluster_size 4k.

Upewnij się dokładnie, ale IMHO system uważa, że pracuje z dyskiem o wielkości sektora 512B, natomiast klaster (jednostka alokacji FS) ma 4K. W efekcie na partycjach niewyrównanych do 4K  odczyt każdego klastra wymaga dwóch odczytów dyskowych. Z zapisem jest jeszcze gorzej, bo zapis wymaga odczytania bloku, zmodyfikowania tego fragmentu, który odpowiada zmienionemu klastrowi i zapisania bloku. I tak dwa razy. Oczywiście, cache i bufory trochę łagodzą problem, ale i tak możesz zanotować spadek wydajności systemu.

Dla pewności porównaj szybkość odczytu i zapisu na partycji wyrównanej i niewyrównanej. --
Pozdrawiam, | Three switched witches watch 3 Swatch watch switches.
| Which switched witch watch which Swatch watch switch?
(js).

PS. Odpowiadając bezpośrednio proszę usunąć minus wraz ze wszystkimi kolejnymi literami.

Data: 2013-12-02 04:48:59
Autor: yerine.ictimai
sektory 4k a sklonowane partycje z 512

Niemal dowolny program do zarzdzania partycjami powinien da rad.

Jako EASEUS Partition Master w ogle "nie widzi" problemu, tzn. resajzuj i przesuwam (szczeglnie pocztki partycji) owe partycje przy pomocy niego a one nadal potem widniej w fdisk -l /dev/sda z takim samym opisem jak poprzednio:

"Partition 11 does not start on physical sector boundary"

A EPM wywouj spod Windows7 64bit dla pewnoci...

Dla pewnoci porwnaj szybko odczytu i zapisu na partycji
wyrwnanej i niewyrwnanej.

Jednak JAK skoro akurat tak "dziwnie" si skada, e te wyrwnane to linuksowe a te nie NIEwyrwnane to indosowe? Po prostu linuksowe powstay na tym dysku "od zera", czyli stworzone za pomoc fdisk, potem sformatowane do xfs a potem skopiowane przy pomocy "cp -a <source> <destination>".
Podczas gdy indosowe sklonowane bodaje przy pomocy EPM ...

Data: 2013-12-02 17:27:58
Autor: Jan Stożek
Po głębokim namyśle yerine.ictimai@gmail.com napisał w poniedziałek, 2 grudnia 2013 13:48:

Niemal dowolny program do zarządzania partycjami powinien dać radę.

Jakoś EASEUS Partition Master w ogóle "nie widzi" problemu,

To, że się _DA_, nie znaczy, że jest _ŁATWO_, a tym bardziej, że _AUTOMATYCZNIE_. ;)

Jeżeli program pokazuje początek partycji z dokładnością do sektora, można łatwo sprawdzić (choćby przy pomocy kalkulatora), czy partycja zaczyna się w odpowiednim miejscu i w razie potrzeby ją odpowiednio przesunąć.
Dla pewności porównaj szybkość odczytu i zapisu na partycji
wyrównanej i niewyrównanej.

Jednak JAK skoro akurat tak "dziwnie" się składa, że te wyrównane to
linuksowe a te nie NIEwyrównane to Łindołsowe?

Widać nadinterpretowałem Twoje twierdzenie, że "większość z tychże partycji ma system plików NTFS" i założyłem, że istnieją także wyrównane partycje NTFS. A zresztą - nawet jeżeli nie istnieją, to chyba możesz założyć wyrównaną partycję NTFS do celów testowch? Najlepiej po sąsiedzku z niewyrównaną, żeby ograniczyć wpływ zależności szybkości odczytu od ścieżki. --

Data: 2013-12-02 13:40:04
Autor: Piotr B. [pb2004]
sektory 4k a sklonowane partycje z 512
yerine.ictimai@gmail.com wrote:
Po "przeprowadzce" na nowy dysk WD z sektorami 4k, a więc i sklonowaniu poprzednich partycji na ów nowy dysk, teraz fdisk pokazuje dla każdej niemal partycji coś w rodzaju:

[...]

Jakie to ma znaczenie, czy można to zignorować, czy trzeba jakoś przekonwertować i czym? Samczku może dodaje fakt, iż większość z tychże partycji ma system plików NTFS i na dodatek z rozmiarami sektorów 512 a cluster_size 4k.

Proszę o polecenie może jakiegoś prgramiku (najlepiej freeware) który by naprawił owe partycje ewentualnie wraz z systemami plików, dostosowując cały ich układ do dysku z sektorami 4k (o ile oczywiście to konieczne...)

Pokaż cały listing fdiska aby było widać jak system widzi sektory fizyczne i logiczne. Zakładając że standardowo odpowiednio 4KB i 512B to rzeczywiście partycje są założone nieprawidłowo (początek niepodzielny przez 2048). Program do klonowania możesz prawdopodobnie pobrać ze strony supportu WD dla swojego dysku (Acronis TrueImage WD Edition) i wtedy powtórnie prawidłowo je sklonować. To najprostsze rozwiązanie.

--
Piotr Borkowski

Data: 2013-12-03 03:33:41
Autor: yerine.ictimai
sektory 4k a sklonowane partycje z 512
partycje s zaoone nieprawidowo (pocztek niepodzielny
przez 2048)

Aha, czyli wystarczy sprawdzi aby numer sektora pocztkowego partycji da si podzieli bez reszty przez 2048, i tylko o to tyle haasu? ;) i nic wicej juz nie trzeba?

Jeszcze takie pytanko: zamy e ju mamy te partycje elajnowane (zaczynajce si od sektora ktrego numer dzieli si przez 2048) to JAK FORMATOWA najlepiej, czyli z jakimi
wartociami "block_size"
albo "jednostki alokacji" (cluster size)

czy maj miec wielko 4k albo 2048
i czy wogle ma to jakiekolwiek znaczenie? (Przy dysku z sektorami 4k)

Data: 2013-12-03 13:44:03
Autor: qwerty
sektory 4k a sklonowane partycje z 512
Uytkownik  napisa w wiadomoci grup dyskusyjnych:5dfc67ea-f93a-4d3d-829a-f875e47f618e@googlegroups.com...
[...]

U mnie zawsze rozmiar klastra ma 64 KiB (poza pierwsz partycj, gdzie jest bootsector - 4 KiB).

Data: 2013-12-03 07:56:29
Autor: yerine.ictimai
sektory 4k a sklonowane partycje z 512
U mnie zawsze rozmiar klastra ma 64 KiB

po co tak duo?

Data: 2013-12-03 19:28:42
Autor: Jan Stożek
Po głębokim namyśle yerine.ictimai@gmail.com napisał w wtorek, 3 grudnia 2013 16:56:

U mnie zawsze rozmiar klastra ma 64 KiB

po co tak dużo?

Pewnie w celu zwiększenia wydajności i zmniejszenia fragmentacji. A jeżeli NTFS sensownie obsługuje subalokację, to straty nie są tak wielkie. Zresztą wszystko zależy, z jakich aplikacji i plików zwykle korzysta - przy dzisiejszych wielkościach plików, to może nawet subalokacja nie jest potrzebna. --

Data: 2013-12-04 15:40:31
Autor: qwerty
Użytkownik "JanStożek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:3909837.QyKPZIMY7f@pc-jasio.stozek.waw.pl...
[...]

Sublokacja chyba zmniejsza wydajność.

Data: 2013-12-04 21:02:11
Autor: Jan Stożek
Po głębokim namyśle qwerty napisał w środa, 4 grudnia 2013 15:40:

[...]

Gdzieś w necie znalazłem sporo narzekania na subalokację w NTFS, ale się nie wgryzałem, bo nie było mi to do niczego potrzebne. Nawet nie sprawdzałem, z kiedy były te narzekania. --

Data: 2013-12-04 15:50:33
Autor: qwerty
sektory 4k a sklonowane partycje z 512
Uytkownik  napisa w wiadomoci grup dyskusyjnych:42b96388-09a1-400e-8201-070e5540b485@googlegroups.com...
po co tak duo?

A dlaczego nie?
Poza oprogramowaniem i plikami cad (*.dwg) to pliki s due.
Muzyka w FLAC, zdjcia na og RAW, filmy w HD to ile miejsca trac na takim rozmiarze klastra?
Dzisiaj zaczem rozwaa, czy nie kupi pitego dysku twardego (jak na zo pyta ma tylko 6 zcz SATA). Nie chce mi si co chwila przeglda co mona usun. Nie wiem co to za standard, eby umieszcza tylko 6 gniazd sata.

Data: 2013-12-03 17:40:05
Autor: Piotr B. [pb2004]
sektory 4k a sklonowane partycje z 512
yerine.ictimai@gmail.com wrote:
partycje są założone nieprawidłowo (początek niepodzielny
przez 2048)

Aha, czyli wystarczy sprawdzić aby numer sektora początkowego partycji dał się podzielić bez reszty przez 2048, i tylko o to tyle hałasu? ;) i nic więcej juz nie trzeba?

Jeszcze takie pytanko: załóżmy że już mamy te partycje elajnowane (zaczynające się od sektora którego numer dzieli się przez 2048) to JAK FORMATOWAĆ najlepiej, czyli z jakimi
wartościami "block_size"
albo "jednostki alokacji" (cluster size)

czy mają miec wielkość 4k albo 2048
i czy wogóle ma to jakiekolwiek znaczenie? (Przy dysku z sektorami 4k)

Najlepiej pozostawić domyślną wielkość klastra czyli ztcp 4KiB

--
Piotr Borkowski

sektory 4k a sklonowane partycje z 512