sektory 4k a sklonowane partycje z 512

Data: 2013-12-02 13:40:04
Autor: Piotr B. [pb2004]
sektory 4k a sklonowane partycje z 512
yerine.ictimai@gmail.com wrote:
Po "przeprowadzce" na nowy dysk WD z sektorami 4k, a więc i sklonowaniu poprzednich partycji na ów nowy dysk, teraz fdisk pokazuje dla każdej niemal partycji coś w rodzaju:

Partition 11 does not start on physical sector boundary.
/dev/sda12      103779963   245441069    70830553+   7  HPFS/NTFS/exFAT
Partition 12 does not start on physical sector boundary.
...itd.

Jakie to ma znaczenie, czy można to zignorować, czy trzeba jakoś przekonwertować i czym? Samczku może dodaje fakt, iż większość z tychże partycji ma system plików NTFS i na dodatek z rozmiarami sektorów 512 a cluster_size 4k.

Proszę o polecenie może jakiegoś prgramiku (najlepiej freeware) który by naprawił owe partycje ewentualnie wraz z systemami plików, dostosowując cały ich układ do dysku z sektorami 4k (o ile oczywiście to konieczne...)

Pokaż cały listing fdiska aby było widać jak system widzi sektory fizyczne i logiczne. Zakładając że standardowo odpowiednio 4KB i 512B to rzeczywiście partycje są założone nieprawidłowo (początek niepodzielny przez 2048). Program do klonowania możesz prawdopodobnie pobrać ze strony supportu WD dla swojego dysku (Acronis TrueImage WD Edition) i wtedy powtórnie prawidłowo je sklonować. To najprostsze rozwiązanie.

--
Piotr Borkowski

Data: 2013-12-03 03:33:41
Autor: yerine.ictimai
sektory 4k a sklonowane partycje z 512
partycje s± za³o¿one nieprawid³owo (pocz±tek niepodzielny
przez 2048)

Aha, czyli wystarczy sprawdziæ aby numer sektora pocz±tkowego partycji da³ siê podzieliæ bez reszty przez 2048, i tylko o to tyle ha³asu? ;) i nic wiêcej juz nie trzeba?

Jeszcze takie pytanko: za³ó¿my ¿e ju¿ mamy te partycje elajnowane (zaczynaj±ce siê od sektora którego numer dzieli siê przez 2048) to JAK FORMATOWAÆ najlepiej, czyli z jakimi
warto¶ciami "block_size"
albo "jednostki alokacji" (cluster size)

czy maj± miec wielko¶æ 4k albo 2048
i czy wogóle ma to jakiekolwiek znaczenie? (Przy dysku z sektorami 4k)

Data: 2013-12-03 13:44:03
Autor: qwerty
sektory 4k a sklonowane partycje z 512
U¿ytkownik  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:5dfc67ea-f93a-4d3d-829a-f875e47f618e@googlegroups.com...
[...]

U mnie zawsze rozmiar klastra ma 64 KiB (poza pierwsz± partycj±, gdzie jest bootsector - 4 KiB).

Data: 2013-12-03 07:56:29
Autor: yerine.ictimai
sektory 4k a sklonowane partycje z 512
U mnie zawsze rozmiar klastra ma 64 KiB

po co tak du¿o?

Data: 2013-12-03 19:28:42
Autor: Jan Stożek
Po głębokim namyśle yerine.ictimai@gmail.com napisał w wtorek, 3 grudnia 2013 16:56:

U mnie zawsze rozmiar klastra ma 64 KiB

po co tak dużo?

Pewnie w celu zwiększenia wydajności i zmniejszenia fragmentacji. A jeżeli NTFS sensownie obsługuje subalokację, to straty nie są tak wielkie. Zresztą wszystko zależy, z jakich aplikacji i plików zwykle korzysta - przy dzisiejszych wielkościach plików, to może nawet subalokacja nie jest potrzebna. --
Pozdrawiam, | Three switched witches watch 3 Swatch watch switches.
| Which switched witch watch which Swatch watch switch?
(js).

PS. Odpowiadając bezpośrednio proszę usunąć minus wraz ze wszystkimi kolejnymi literami.

Data: 2013-12-04 15:40:31
Autor: qwerty
sektory 4k a sklonowane partycje z 512
Użytkownik "JanStożek"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:3909837.QyKPZIMY7f@pc-jasio.stozek.waw.pl...
[...]

Sublokacja chyba zmniejsza wydajność.

Data: 2013-12-04 21:02:11
Autor: Jan Stożek
Po głębokim namyśle qwerty napisał w środa, 4 grudnia 2013 15:40:

[...]

Gdzieś w necie znalazłem sporo narzekania na subalokację w NTFS, ale się nie wgryzałem, bo nie było mi to do niczego potrzebne. Nawet nie sprawdzałem, z kiedy były te narzekania. --

Data: 2013-12-04 15:50:33
Autor: qwerty
sektory 4k a sklonowane partycje z 512
U¿ytkownik  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:42b96388-09a1-400e-8201-070e5540b485@googlegroups.com...
po co tak du¿o?

A dlaczego nie?
Poza oprogramowaniem i plikami cad (*.dwg) to pliki s± du¿e.
Muzyka w FLAC, zdjêcia na ogó³ RAW, filmy w HD to ile miejsca tracê na takim rozmiarze klastra?
Dzisiaj zacz±³em rozwa¿aæ, czy nie kupiæ pi±tego dysku twardego (jak na z³o¶æ p³yta ma tylko 6 z³±cz SATA). Nie chce mi siê co chwila przegl±daæ co mo¿na usun±æ. Nie wiem co to za standard, ¿eby umieszczaæ tylko 6 gniazd sata.

Data: 2013-12-03 17:40:05
Autor: Piotr B. [pb2004]
sektory 4k a sklonowane partycje z 512
yerine.ictimai@gmail.com wrote:
partycje są założone nieprawidłowo (początek niepodzielny
przez 2048)

Aha, czyli wystarczy sprawdzić aby numer sektora początkowego partycji dał się podzielić bez reszty przez 2048, i tylko o to tyle hałasu? ;) i nic więcej juz nie trzeba?

Jeszcze takie pytanko: załóżmy że już mamy te partycje elajnowane (zaczynające się od sektora którego numer dzieli się przez 2048) to JAK FORMATOWAĆ najlepiej, czyli z jakimi
wartościami "block_size"
albo "jednostki alokacji" (cluster size)

czy mają miec wielkość 4k albo 2048
i czy wogóle ma to jakiekolwiek znaczenie? (Przy dysku z sektorami 4k)

Najlepiej pozostawić domyślną wielkość klastra czyli ztcp 4KiB

--
Piotr Borkowski

sektory 4k a sklonowane partycje z 512