serwis transakcyjny ING a prezentacja historii

Data: 2017-04-15 00:04:36
Autor: janek z pola
serwis transakcyjny ING a prezentacja historii
Witam,

jestem typowym fizolem i mam rachunek bieżący w ING. Od pewnego czasu ING rozwija nowy serwis transakcyjny bankowości elektronicznej. I o tymże nowym serwisie będzie - nazywa się to Moje ING.

Otóż dla rachunku bieżącego jest widok historii (który uwzględnia też blokady oraz jak się okazało przy wpadce MC z 31.03.2017, uwzględnia również taką operację jak "zdjęcie blokady" i prezentuje ją osobno jeżeli blokada nie była zdjęta razem z obciążeniem) oraz można pobrać wyciąg w postaci PDF.

Żart ING polega na tym, że w widoku historii dla rachunku prezentowane są transakcje kartowe z datami blokad a nie z datami obciążeń. Można każdą taką transakcję rozwinąć i wówczas widać datę księgowania obciążenia (jest to minimum D+1, dla VISY zwykle D+2). Dodatkowo jest na tym widoku kolumna opisana "Saldo po transakcji", która na pewno nie jest żadnym saldem. Bank w rozmowie telefonicznej mówi o "saldzie dostępnym".

Zaś na wyciągu jest prezentowana prawidłowo transakcja z datą faktycznego obciążenia konta i nie ma tam informacji o tym jakie było saldo po każdej transakcji.

Są 2 dokumenty: reg. konta https://www.ingbank.pl/_fileserver/item/1000405 oraz kom. bank. elektron. https://www.ingbank.pl/_fileserver/item/1112275

Regulamin konta definiuje "saldo dostępne" (jako środki na rachunku plus limit kredytowy minus blokady) oraz "saldo debetowe" (jako niedozwolone przekroczenie salda dostępnego na rachunku). Samego pojęcia "saldo" regulamin nie definiuje, mimo że definiuje 86 pojęć. Tak samo nie wspomina nic o definicja "saldo po transakcji" - ale rozumiem, że to nie jest to samo co "saldo dostępne" (bo jakby było to by się nazywało "saldo dostępne po transakcji").

Komunikat dla użytkowników bankowości elektronicznej to jest tabela, która ma pozycję "Saldo dostępne po każdej transakcji" i jest oznaczone, że dla systemu Moje ING (to jest ta nowa bankowość elektroniczna) jest ta funkcjonalność aktywna. Czyli chociaż w Komunikacie ujęli to prawidłowo.

Oczywiście to tzw. "saldo dostępne" ma się całkowicie nijak do czegokolwiek, ponieważ dla transakcji kartowych obciążenia spływają całkowicie niezależnie (w szczególności jak sądzę niekoniecznie w tej samej kolejności co były blokady). Zaś ING pokazuje te operacje w historii w kolejności zakładania blokad. Filtry po czasie w widoku historii rachunku również operują na dacie blokady a nie na dacie faktycznego obciążenia.

Podejrzewam, że teraz coraz więcej banków idzie w takim kierunku, chociażby dlatego że klientom pewnie łatwiej zrozumieć historię prezentowaną zgodnie z datami blokad a nie obciążeń. Dodatkowo prezentowane "saldo dostępne" to rzeczywiście odpowiada temu, co klient może wydać (np. wypłacić z bankomatu czy zapłacić w sklepie kartą).

Tym niemniej wydaje mi się, że takie ułatwianie jest bardzo nie fair. Przecież obciążenia z transakcji kartowych przychodzą jednak w takich dniach jak jest to pokazane na wyciągu. Nie rozumiem też jakim problemem dla banku byłoby prezentowanie widoku historii na dwa sposoby - tak żeby klient mógł sobie wybrać.

Czy tego typu podejście dzieje się w innych bankach?

--
Wysłane z pola.

Data: 2017-04-15 08:56:26
Autor: cef
serwis transakcyjny ING a prezentacja historii
W dniu 2017-04-15 o 00:04, janek z pola pisze:

[ciach]

Czy tego typu podejście dzieje się w innych bankach?

A z jakiego powodu jest to istotne?
Może o czymś nie wiem, ale dla mnie wystarczające jest sprawdzenie
wyciągu czy historii pod kątem czy nie ma jakichś "obcych" operacji a kwestia salda przed-po-obok daty obciązenia/operacji jest mało ważne. Nigdy na to nie zwracałem uwagi poza nielicznymi wyjątkami kiedy stan konta po obciążeniu decydował o jakiejś karnej opłacie.
Czy śledzenie tego salda pooperacyjnego  jest do czegoś potrzebne?

Data: 2017-04-18 01:40:48
Autor: Dawid Rutkowski
serwis transakcyjny ING a prezentacja historii
Jakby na rachunku był jakiś inny procent niż 0% to miałoby sens.
Inna sprawa, czy taka historia w ST to jest dokument bankowy. Swego czasu w db chciałem sobie sprawdzić jedną dawną operację i zonk, nie mogę jej znaleźć, ale pamiętam, że była - kombinuję więc z zawartościami pól formularza i wychodzi, że prezentowana historia zaczyna się dopiero na początku 2014 bodajże, a ta operacja była w grudniu 2013 (rachunek od 2011).
Także piszę do nich, czy to jakieś kolejne "usprawnienie", a oni do mnie, że wcale nie mają obowiązku pokazywać historii w ST, jedyny ich obowiązek to udostępnienie co miesiąc wyciągu, a historia w ST to łaska pańska. No dobra, aż tacy nie byli, w ramach robienia dobrze klientowi zaimportowali mi historię do otwarcia rachunku.
Hmm, właśnie mi do głowy przyszło, że jest to konto wspólne i trzebaby sprawdzić, czy tą rozszerzoną historię widać też będzie po zalogowaniu się na login żony...

A z innych banków dziwactwa w ST - oraz również takie samo na wyciągu (!) - ma citek. Nie wiadomo dlaczego tak sobie wymyślili, że nie umieszczają operacji chronologicznie, tylko dzielą je na zbiory z tą samą datą i najpierw zapisują uznania - i to nie wg kolejności, a wg wysokości - a potem obciążenia, również wg wysokości.
Cytat z odpowiedzi w poczcie wewnętrznej:
<cytat>
Uprzejmie informuję, że transakcje realizowane z rachunku firmowego są przedstawione w następującej kolejności:
- dzień księgowania transakcji,
- wpływy na rachunek według wysokości kwot, tj. od największej do najmniejszej,
- obciążenia Pana rachunku według wysokości kwot, tj. od największej do najmniejszej.
Godzina realizacji transakcji nie ma wpływu na kolejność jej zapisania na wyciągu z Konta.
</cytat>
OK, niech sobie tak mieszają, bo to klientowi nie zaszkodzi - tylko że po każdej operacji pokazują jeszcze saldo! I pojawiają się na wyciągu jakieś salda z kosmosu, których nigdy na rachunku nie było. Dobrze, że na plus, nie na minus.

A drugą ciekawostkę mają taką, że mają tam konto oszczędnościowe, "normalnie" oprocentowane na 0,1%, ale jak masz depozyty na 30k, to dostajesz 0,8% - tyle że w dwóch ratach, pierwszego 0,1% a siódmego 0,7%. Tyle, że jak zajrzysz siódmego do ST, to widzisz na koncie oszczędnościowym blokadę w wysokości podatku od tych 0,7% odsetek - ale odsetek jeszcze nie widzisz.

Data: 2017-04-18 16:13:07
Autor: J.F.
serwis transakcyjny ING a prezentacja historii
Dnia Tue, 18 Apr 2017 01:40:48 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski
[...]

Ale prawde mowiac - to nie maja obowiazku, a jak gleboko siega,
nigdzie nie jest nakazane. Dobra wola.

A z innych banków dziwactwa w ST - oraz również takie samo na wyciągu (!) - ma citek.

A w city na KK historia ma tylko rok.
Archiwalne wyciagi tez tylko rok.

[...]

Otoz to. Dobrze, ze najpierw przychody ksieguja :-)

[...]

Banki maja swoje cuda. Bodajze mbank jak sie miesiac konczyl w
weekend, to w piatek dodawal odsetki, ale z data poniedzialkowa.

J.

Data: 2017-04-18 17:13:25
Autor: Kamil Jońca
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> writes:

A w city na KK historia ma tylko rok.
Archiwalne wyciagi tez tylko rok.

NIeprawdą jest jakoby. Spokojnie mogę pobrać wyciąg z 2014 roku z KK.
KJ

--
http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/
Kramer's Law:

serwis transakcyjny ING a prezentacja historii