Data: 2011-06-24 10:09:43 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony | |
W dniu 2011-06-23 23:42, ToMasz pisze:
witam Żeby ze 100kg zrobić 3t wystarczy 30g. Jest to przeciążenie do przeżycia bez większego ryzyka dla człowieka zapiętego w pasy - ta siła rozkłada się na powierzchni pasów i daje w miarę ciągły nacisk rzędu kilku-kilkunastu kg na 1cm^2 pasa bezpieczeństwa. Natomiast z tymi 3t to jest daleko idący skrót myślowy. Bo prawda jest taka, że z siłą tych 3t to działa przypięty pasażer za pośrednictwem pasów na konstrukcję samochodu i dzięki temu pasażer zatrzymuje się razem z samochodem. A w tym czasie kiedy przypięty hamuje, na nieprzypiętego nie działa żadną znacząca siłą - on się zgodnie z zasadami dynamiki Newtona przemieszcza do przodu ze stałą prędkością podczas gdy cały samochód wokół niego się zatrzymuje. Problemy robią się dopiero jak mu się miejsce na ten lot kończy - wtedy następuje uderzenie. I z racji dość dużej twardości zarówno ciała człowieka jak i tego w co uderzy, siły które w takim momencie zadziałają, daleko przekraczają te 3t. |
|
Data: 2011-06-24 15:00:15 | |
Autor: PM | |
siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony | |
I z racji dość dużej twardości zarówno ciała człowieka jak i tego w co oj.. duzo pisania a wystarczy tak: odległość niezapiętego pasażera od tylnego oparcia fotela kierowcy 0,5m (średnio bo nogi bliżej głowa dalej) masa pasażera: 100kg (dla uproszczenia) przyspieszenie przy zderzeniu: (Vo=50km/h +-14m/s strefa zgniotu 0,5m) t=1/14s -> a=14^2 czyli +-20*g no to ciało wywrze na plecy/fotel kierowcy takie wrażnie jakby zrzucono je z wysokości 10m lub też ważyło 2000kg i spadło z 0,5m |
|
Data: 2011-06-24 15:32:07 | |
Autor: PM | |
siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony | |
dla 90km/h mamy odpowiednio a=63*g czyli wysokość 31,5m lub masę 6300kg spadająca z 0,5m |
|
Data: 2011-06-24 20:41:37 | |
Autor: Hinek | |
siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony | |
Pewne jest ze fizyka jest Ci obca i ze lubisz sie osmieszac.
-- Hinek |
|
Data: 2011-06-24 21:09:43 | |
Autor: pm | |
siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony | |
?
Pewne jest ze fizyka jest Ci obca i ze lubisz sie osmieszac.to możliwe ale przydałby się jakiś dowód. |
|
Data: 2011-06-24 22:15:00 | |
Autor: Hinek | |
siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony | |
Użytkownik "pm" <xpm_zonk_@wp.pl> napisał A po co? Jak ktos ma pojecie o dynamice to wie o co chodzi a jak nie ma to i tak nie zrozumie. -- Hinek |
|
Data: 2011-06-25 08:53:20 | |
Autor: pm | |
siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony | |
?
eee typowe pierdzenieale przydałby się jakiś dowód.A po co? Jak ktos ma pojecie o dynamice to wie o co najlepiej nie pisz, nie odzywaj się mądrzy i tak wszystko wiedzą, a z głupimi nie warto gadać. i tego się trzymaj. |
|
Data: 2011-06-24 19:37:01 | |
Autor: ToMasz | |
siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony | |
PM pisze:
nie wiem czy Cię dobrze zrozumiałem, ale odległość pasażera od kierowcy ma znaczenie w tym wyliczeniu? Pozdrawiam ToMasz |
|
Data: 2011-06-24 20:40:15 | |
Autor: pm | |
siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony | |
?> nie wiem czy Cię dobrze zrozumiałem, ale odległość pasażera od kierowcy
ma znaczenie w tym wyliczeniu?ma bo na tym, odcinku ciało sie rozpędza pod wpływem przyspieszenia. |
|
Data: 2011-06-24 20:52:14 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony | |
Hello pm,
Friday, June 24, 2011, 8:40:15 PM, you wrote: ?>> nie wiem czy Cię dobrze zrozumiałem, ale odległość pasażera od kierowcy ma znaczenie w tym wyliczeniu?ma Ciało się nie rozpędza - to otoczenie się zatrzymuje. -- Best regards, RoMan mailto:roman@pik-net.pl PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2011-06-24 21:08:55 | |
Autor: pm | |
siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony | |
?> ?>> nie wiem czy Cię dobrze zrozumiałem, ale odległość pasażera od kierowcy
zaiste odkrywcze, ale popatrz na to z punkty widzenia fotela.ma znaczenie w tym wyliczeniu?ma |
|
Data: 2011-06-25 14:55:05 | |
Autor: ToMasz | |
siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony | |
pm pisze:
?> nie wiem czy Cię dobrze zrozumiałem, ale odległość pasażera od kierowcyacha. Biedne PKP. jak w ostatnim wagonie podczas wypadku jest człowiek, to zanim doleci do elektrowozu, osiągnie prędkość dzwieku conajmniej! ToMasz |
|
Data: 2011-06-25 15:08:20 | |
Autor: pm | |
siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony | |
?> acha. Biedne PKP. jak w ostatnim wagonie podczas wypadku jest człowiek,
to zanim doleci do elektrowozu, osiągnie prędkość dzwieku conajmniej!czytaj do końca, potem pisz. było doprecyzowanie dla mniej bystrych. |
|
Data: 2011-06-25 15:38:29 | |
Autor: ToMasz | |
siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony | |
pm pisze:
?> acha. Biedne PKP. jak w ostatnim wagonie podczas wypadku jest człowiek,uprość jakoś symulacje i weź mi to wytłumacz jeszcze raz proszę. umówmy sie ze rozpatrujemy pustą 3 metrową pakę auta, które ma prędkość 10m/s i zerową strefę zgniotu. z tyłu jest 100kg beczka z betonem. w chwili uderzenia o scianę skalną, beczka ma prędkość 10m/s. Ta prędkość była stała do tej chwili bo cały układ był napędzany prze silnik. Silnik już nie pracuje, wiec prędkość zaczyna mikroskopijnie maleć. Wykaż proszę wytłumacz mi jaka odległość "lotu" bezwładnego beczki jest najgorsza/najlepsza dla zniszczeń przez nią spowodowanych. ToMasz |
|
Data: 2011-06-25 18:31:52 | |
Autor: pm | |
siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony | |
?
uprość jakoś symulacje i weź mi to wytłumacz jeszcze raz proszę. umówmyprzy tych założeniach (0 strefy zgniotu) najprościej pominąć istnienie "3 metrowej paki auta" i założyć ze beczka przywala w ścianę o te 0,3s później. niż samochód. W powyższym przypadku położenie beczki nie ma żadnego znaczenia beczka wali w ścianę z energią Ekb=5000J przykład pozytywny: strefa zgniotu 1m paka auta podzielona przegroda w połowie (1,5m od przodu) średnica beczki 0,5m co daje odległość beczki od przegrody 1m czas zatrzymania samochodu po zderzeniu: t_zgniotu=2*1/10=0,2s a=50m/s^2 droga przebyta przez beczkę w czasie t_zgniotu to S_beczki=10m/s*t_zgniotu=2m czas potrzebny na dolot beczki do przegrody (np. fotela) td=1/10=0,1s liczymy prędkość przegrody po czasie td Vd=Vo-a*td=10-50*0,1=5m/s prędkość beczki Vb=Vo=const=10m/s różnica prędkości Vr=5m/s energia kinetyczna beczki Ekb=50*25=1250J przez pozostałe 0,1s beczka "leży" na przegrodzie i naciska na nią z siłą F=a*m=5000N. przesuwamy beczkę 0,5m w kierunku przegrody. czyli td=0,05s Vd=7,5m/s Vr=2,5m/s Ekb=312J beczka leży nieco nieco dłużej, wciąż naciska z siłą 5000N decyzja z jaką prędkością beczka ma ci przywalić w plecki należy do ciebie. |
|
Data: 2011-06-26 00:26:51 | |
Autor: ToMasz | |
siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony | |
pm pisze:
?(...) przykład pozytywny:(...) decyzja z jaką prędkością beczka ma ci przywalić w plecki należy do ciebie.FAcet, jakieś herezje gadasz. predkość beczki w 3 przykładach będzie taka sama. Ona sie nie zmienia, bo od pół godziny jest taka sama. jak samochód sie nagle zatrzymuje to prędkość beczki będzie stała. To samochód ma opóźnienie, na które w żaden sposób nie wpływa odległość od fotela. mózg mi prawie wyparował, ale chyba wiem gdzie Ty sie gmatwasz w rozumowaniu. zajmijmy sie samym fotelem. jeśli beczka będzie parę metrów od fotela i dalej w nieskończoność, to obrażenia kierowcy będą zawsze takie same. ale jest pewna sciśle określona odległość w której dzieki strefie zgniotu, w chwili uderzenia beczki o fotel, samochód już będzie stał, ale fotel będzie sie przesuwał (w czasie kompersji strefy zgniotu) jeśli beczka uderzy właśnie w tym momencie, prędkość ruchu fotela odejmie sie od prędkości ruchu beczki. o to Ci chodzi? ToMasz |
|
Data: 2011-06-26 10:23:50 | |
Autor: pm | |
siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony | |
?>> decyzja z jaką prędkością beczka ma ci przywalić w plecki należy do ciebie.
FAcet, jakieś herezje gadasz. predkość beczki w 3 przykładach będzie sama prawda, ale nie cała hint: układ odniesienia to fotel kierowcy. mózg mi prawie wyparował, ale chyba wiem gdzie Ty sie gmatwasz w ja się gmatwam? policzyłem Ci to wszystko do czego poniżej w końcu dochodzisz. zajmijmy sie samym fotelem. jeśli beczka będzie parę metrów od fotela i tak. ale jest pewna sciśle określona odległość 2*długość_strefy_zgniotu w której dzieki strefie heh bardzo mały kawałek samochodu będzie stał. ale fotel będzie sie przesuwał (w czasie kompersji strefy zgniotu) jeśli w pewnym zakresie czasu który podałem. prędkość ruchu fotela odejmie sietak. |
|
Data: 2011-06-25 18:41:23 | |
Autor: Hinek | |
siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony | |
Użytkownik "pm" <xpm_zonk_@wp.pl> napisał To jest swietne. Moge to sobie wykozystac, czy tez zastrzegasz prawa autorskie? -- Hinek |
|
Data: 2011-06-25 21:00:11 | |
Autor: pm | |
siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony | |
?
a o przyspieszeniu ziemskim słyszał?ciało sie rozpędza pod wpływem przyspieszenia.To jest swietne. Moge to sobie wykozystac, czy tez zastrzegasz widzę, że z wyroczni w dziadzinie fizyki stałeś sie specjalistą językowym ;-) przyznaję, sformułowanie niezgrabne wyszło. tym niemniej prędkość ciała pasażera względem fotela jest funkcją przyspieszenia (opóźnienia) pojazdu w trakcie zderzenia v=a*t przy czym t=<2*długość_zgniotu/prędkość_poj_przed_zderzeniem and t=<odległość_pasażera_od_oparcia/prędkość_poj_przed_zderzeniem masz jakieś merytoryczne zastrzeżenia? |
|
Data: 2011-06-26 10:15:28 | |
Autor: pm | |
siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony | |
?a najbardziej przejrzyście będzie tak:
Vw-prędkość pasażera względem fotela Vo-prędkość początkowa pojazdu dz-długość strefy zgniotu d-odległość pasażera od oparcia fotela dla 0<d<2dz Vw=d/2dz*Vo dla d>=2dz Vw=Vo jesteś w stanie ogarnąć? |
|
Data: 2011-06-26 17:14:46 | |
Autor: Hinek | |
siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony | |
Użytkownik "pm" <xpm_zonk_@wp.pl> napisał Nieladnie jest kopac lezacego, ale skoro sie prosisz... Nie jestem specjalista jezykowym, ale w przeciwienstwie do Ciebie znam m. in. II zasade dynamiki. Ty twierdzisz ze cialo sie rozpedza pod wplywem przyspieszenia. To nie lapsus jezykowy, bo nie odsylal bys mnie do przyspieszenia ziemskiego :[ Przyjmij do wiadomosci ze przyspieszenie jest pierwsza pochodna predkosci wzgledem CZASU. Inaczej - jest skutkiem zmiany predkosci w czasie wywolanej dzialaniem sily. Podobnie jest w wypadku przyspieszenia ziemskiego. Te przyspieszenie to nie jest tajemnicze cos otaczajace Ziemie i powodujace wzrost predkosci spadajacych przedmiotow. To grawitacja powoduje ten upadek, a przyspieszenie ziemskie mozesz sobie wyliczyc jako wartosc wtorna. Nie nalezy mylic skutku z przyczyna! Obrazowo - jesli walniesz lbem w sciane i nabijesz sobie guza, to guz powstanie od uderzenia a nie uderzasz w sciane bo powstal guz...Postaraj sie ogarnac chociaz to. A cala reszta twojego dziela jest bez sensu. Przy zderzeniu jest zbyt wiele zmiennych i trywialnie prosty model przyjety do obliczen swiadczy tylko o indolencji. Jesli chcesz - mozesz dalej natezac intelekt, ale przedtem postaraj sie zrozumiec sens trzech zasad dynamiki niejakiego Newtona. Milej lektury. -- Hinek |
|
Data: 2011-06-26 17:40:28 | |
Autor: J.F. | |
siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony | |
On Sun, 26 Jun 2011 17:14:46 +0200, Hinek wrote:
Nie jestem specjalista jezykowym, ale w przeciwienstwie do Ciebie Ale przyznaj ze Ogolnej Teorii Wzglednosci to nie ogarniasz :-) J. |
|
Data: 2011-06-26 19:17:26 | |
Autor: Hinek | |
siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony | |
Uzytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisal Przyznaje szczerze. nie ogarniam :) -- Hinek |
|
Data: 2011-06-26 19:47:45 | |
Autor: J.F. | |
si?a uderzeniowa pasa?era to czasem 3 tony | |
On Sun, 26 Jun 2011 19:17:26 +0200, Hinek wrote:
Uzytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisal Ja tez nie bardzo ogarniam, ale tam ponoc nie ma grawitacji, tam Ziemie otacza Pole Przyspieszenia zwane czesciej Zakrzywieniem Czasoprzestrzenii :-) J. |
|
Data: 2011-06-26 17:59:02 | |
Autor: pm | |
siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony | |
?> Nieladnie jest kopac lezacego, ale skoro sie prosisz...
marzyciel ;-) Nie jestem specjalista jezykowym, ale w przeciwienstwie do Ciebie napisałem że niezręczne sformułowanie, a ty się uczepiłeś jak pijany płotu. To nie lapsus jezykowy, bo ojej i co teraz? Nie nalezy mylic skutku z przyczyna! zgadza się : w podanym przykładzie prędkość pasażera przy spotkaniu z fotelem zależy od bezpośrednio od opóźnienia z jakim cały układ/samochód hamuje na przeszkodzie. zależy czy nie? proste pytanie. A cala reszta twojego dziela jest bez sensu. zderzeniu jest zbyt wiele zmiennych i trywialnie prosty pierdu pierdu Panie Hinek założenie powstały wcześniej w tym wątku i się do nich dostosowałem. w mojej opinii oprócz przyjęcia ruchu jednostajnie opóźnionego istotnych uproszczeń brak. ale proszę użyć tych "zbyt wielu zmiennych" policzyć i wykazać że pomyliłem się o 5% 10% 50% 2000%... Jesli chcesz - mozesz dalej natezac intelekt dziękuję za pozwolenie, zamierzam natężać. ale najpierw powiedz, co Ci od samego początku nie pasowało w obliczeniach czego nie rozumiałeś? |
|
Data: 2011-06-24 22:40:52 | |
Autor: J.F. | |
siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony | |
On Fri, 24 Jun 2011 19:37:01 +0200, ToMasz wrote:
nie wiem czy Cię dobrze zrozumiałem, ale odległość pasażera od kierowcy Ma i nie ma. Przy opoznieniu calego pojazdu 30g pasazer moze byc wstepnie oparty o oparcie przed soba, a i tak musi ono jego 30-krotna wage wytrzymac. Jesli natomiast siedzi wygodnie wtulony w oparcie za soba .. to potem bedzie jak z mlotkiem - oparcie przedniego fotela bedzie musialo wytrzymac ponad 30-krotna wage. A tak nawiasem mowiac to kiedys Syrenki mialy fotele wychylane do przodu w calosci, bez zadnych zamkow, pasow wcale nie mialy, i jakos nie przypominam sobie zeby czesto narzekano na jakies tragedie z tego powodu. J. |
|
Data: 2011-06-25 09:05:05 | |
Autor: pm | |
siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony | |
?
odległość ma znaczenie, bo z odległości wynika prędkość z jaką spotka się pasażer z fotelemnie wiem czy Cię dobrze zrozumiałem, ale odległość pasażera od kierowcy jeżeli będzie wtulony w przedni fotel to owszem przeciążenie będzie 30*g ale Vwzgledem oparcia=0 więc (m*v^2)/2=0 i wszystko co mu się może stać to urwanie czegoś w środku pod wpływem właśnie tych 30*g. (no mniej niż 30 bo fotel sie jeszcze będzie łamał wiec wydłuży się strefa zgniotu z punktu pasażera, ale z punktu widzenia kierowcy skróci) a jak odległość różna do 0 no to już mamy deltaV czyli Vwzgledem oparcia>0 analogia z młotkiem wygląda tak: jak leży sobie spokojnie na stopie taki 2kg młotek to jest całkiem ok a jak spadnie z 0,5m to robi się niefajnie. |
|
Data: 2011-06-25 12:16:13 | |
Autor: J.F. | |
siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony | |
On Sat, 25 Jun 2011 09:05:05 +0200, pm wrote:
odległość ma znaczenie, bo z odległości wynika prędkość z jaką spotka się pasażer z fotelemnie wiem czy Cię dobrze zrozumiałem, ale odległość pasażera od kierowcyMa i nie ma. po czym pasazer z przodu zostanie zmiazdzony tymi 3 tonami, i w tym sensie nie ma znaczenia :-) J. |
|
Data: 2011-06-25 13:33:47 | |
Autor: pm | |
siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony | |
?
no tu juz trzeba szacować odporność fotelaodległość ma znaczenie, bo z odległości wynika prędkość z jaką spotka sięnie wiem czy Cię dobrze zrozumiałem, ale odległość pasażera od kierowcyMa i nie ma. w każdym razie poruszająca sie masa zrobi na oparciu i kierowcy większe wrażenie niż hamująca razem z nimi. dodatkowo mała autopoprawka odległość D pasażera od kierowcy ma znaczenie do pewnych granic, czyli w zakresie 0 - długość_strefy_zgniotu potem w przybliżeniu V_pasażera = Vo_pojazdu dla D<długość_strefy_zgniotu => V_pasażera<Vo_pojazdu i częśc hamowania dobywa "płynnie" się razem z układem fotle+kierowca. |
|