siodełko za blisko

Data: 2014-04-27 20:41:20
Autor: m
siodełko za blisko
Witam,

Mam taki problem, że na mam siodełko jakby za blisko, nie sposób mi się usadzić tak żebym miał tyłek na sidełku, raczej siedzę górną częścią ud.

Myślałem że jak odsunę kierownicę do przodu to pomoże, ale nie pomogło. Ewidentnie chodzi o odległość "w osi X" między pedałami a siodełkiem a w zasadzie nachylenie sztycy siodełka. Rower to "góral", koła 26'', rama OIDP 24''. Mój wzrost: 192cm.

Próbowałem sobie siodełko wysunąć, nie pomogło - już miałem za wysoko a ciągle siodełko za blisko.

W zwiÄ…zku z tym - zastanawiam siÄ™ nad zmianÄ… roweru, po prostu ten może być dla mnie za maÅ‚y. Ale rowery do których siÄ™ przymierzaÅ‚em,  zarówno 26'' jak i 28'' majÄ… to samo - tj. chcÄ…c siÄ™ wygodnie usadzić, siedzÄ™ na udach.

Na co powinienem zwrócić uwagę szukając roweru? Albo czy można coś wykombinować w tym co mam? (który poza tym drobnym mankamentem mi odpowiada). Myślałem o sztycy z jakimś wysięgnikiem do tyłu, ale jestem ciężki (140kg) i boję się że mi się ten wysięgnik po prostu złamie w czasie jazdy.

p. m.

Data: 2014-04-27 12:14:15
Autor: Rowerex
siode³ko za blisko
W dniu niedziela, 27 kwietnia 2014 19:41:20 UTC+1 u¿ytkownik m napisa³:

Na co powinienem zwróciæ uwagê szukaj±c roweru? Albo czy mo¿na co¶ wykombinowaæ w tym co mam? (który poza tym drobnym mankamentem mi odpowiada). My¶la³em o sztycy z jakim¶ wysiêgnikiem do ty³u, ale jestem ciê¿ki (140kg) i bojê siê ¿e mi siê ten wysiêgnik po prostu z³amie w czasie jazdy.

Kat rury podsiod³owej powinien byæ ma³y, maksimum 72 stopnie (71 ju¿ lepiej).
 Masz szczê¶cie, ¿e jeste¶ wysoki, bo wiêksze ramy maj± zwykle mniejsze k±ty.
 Niestety, je¶li masz d³ugie nogi jak na swój wzrost, to wiêksze ramy mog±
 okazaæ siê za d³ugie.

Alternatyw± by³aby rama na zamówienie (Or³owski, Rychtarski, czy nawet Bikepol
 - zale¿y od bud¿etu). Ja mia³em podobny problem w góralu - ze wzglêdu na kilka
 centymetrów d³u¿sze ko¶ci udowe w porównaniu ze ¶redni± dla mojego wzrostu
 muszê mieæ siode³ko mocno odsuniête w ty³. Dopiero krótka rama na zamówienie
 (Or³owski)z k±tem rury podsiod³owej rzêdu 71 stopni rozwi±za³a ten problem.

Wyj¶ciem najbardziej rozpaczliwym by³oby zastosowanie widelca o d³u¿szym skoku
 - taki widelec jest d³u¿szy, przez co siode³ko powêdruje bardziej do ty³u.
 Niestety równocze¶nie podniesie siê kierownica (ale mo¿na daæ ni¿ej mostek) i
 suport bêdzie nieco wy¿ej (to mo¿e akurat ma³o przeszkadzaæ).

Sztyce z przesuniêciem mocowania w ty³ rzêdu 32mm to chyba tylko kompozytowe
 FSA - horrendalnie drogie i strasznie wiotkie (mam tak± w szosówce)- przy
 Twojej wadze raczej nie wytrzyma.

Jest jeszcze sprawa siode³ka - nie wszystkie mo¿na odsun±æ do ty³u w jednakowym
 stopniu, ale przy wadze grubo powy¿ej setki odsuwanie siode³ka maksymalnie do
 ty³u mo¿e siê skoñczyæ po³amaniem jego prêtów...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2014-04-27 13:35:24
Autor: Ignac
siode³ko za blisko
W dniu niedziela, 27 kwietnia 2014 20:41:20 UTC+2 u¿ytkownik m napisa³:

Na co powinienem zwróciæ uwagê szukaj±c roweru?

Bêdziesz mia³ przede wszystkim problem z siedzenie na siodle,
gdy¿ wbije Ci siê tam gdzie by¶ nie chcia³,ponadto otarcia
wewnêtrzne ud od noska siod³a.Nie wiem nawet,jakie siod³o
spe³ni³oby powy¿sze oczekiwania.
Do tego co koledzy powiedzieli doda³bym ramê 23"-d³uga rura podsiod³owa.
Nie spodziewaj siê,¿e bêdziesz móg³ urz±dzaæ jakie¶ eskapady na
rowerze,warunki fizyczne masz nie na rower.Rower,jaki by nie by³,
te¿ nie bêdzie mia³ lekko.

Data: 2014-04-28 15:14:52
Autor: m
siode³ko za blisko
W dniu 27.04.2014 22:35, Ignac pisze:
[...]

Nie zauwa¿y³em problemów z siedzeniem na siodle, nic mi siê nie wbija ponad normê, siode³ko mam "mêsko-damskie" z Decathlonu.

Do tego co koledzy powiedzieli doda³bym ramê 23"-d³uga rura podsiod³owa.

Tj - mam sobie kupiæ mniejsz± ramê ni¿ mam?

Nie spodziewaj siê,¿e bêdziesz móg³ urz±dzaæ jakie¶ eskapady na
rowerze,warunki fizyczne masz nie na rower.Rower,jaki by nie by³,
te¿ nie bêdzie mia³ lekko.

No jako¶ siê tym od 20 lat nie przejmujê i eskapady na rowerze urz±dzam. Tyle ¿e ostatnio jako¶ mi siê zrobi³o mniej wygodnie i nie wiem jak to wyt³umaczyæ. Albo zawsze mia³em niewygodnie ale bêd±c m³ody tego nie czu³em, albo zawsze siedzia³em udami i dopiero niedawno to zauwa¿y³em :)

p. m.

Data: 2014-04-28 15:25:58
Autor: Ignac
siode³ko za blisko
W dniu poniedzia³ek, 28 kwietnia 2014 15:14:52 UTC+2 u¿ytkownik m napisa³:
W dniu 27.04.2014 22:35, Ignac pisze:
> Do tego co koledzy powiedzieli doda�bym ram� 23"-d�uga rura podsiod�owa. Tj - mam sobie kupi� mniejsz� ram� ni� mam?

Czêsto w ³ykend mam problemy z koncentracj±.
A je¶li chodzi o istotê sprawy,to mo¿e podmienili
Ci rower,lub ewentualnie nie na swoim je¼dzi³e¶.
Chcia³bym byæ konstruktywny w rozwi±zaniu problemu,
wiêc objerzyj go jeszcze raz,czy to na pewno twój.

Data: 2014-04-27 21:15:12
Autor: Piotr Kosewski
siodełko za blisko
On 2014-04-27 20:41, m wrote:
Witam,

Mam taki problem, że na mam siodełko jakby za blisko, nie sposób mi się
usadzić tak żebym miał tyłek na sidełku, raczej siedzę górną częścią ud.

192 cm, 140 kg. JesteÅ› kulturystÄ…, nie?
Może po prostu przypakowałeś nogi w taki sposób, że sugerują Ci jakąś
dziwnÄ… pozycjÄ™?
Może masz mały prześwit poziomy? Próbowałeś z węższym siodełkiem?

Uda generalnie poruszają się po bokach siodełka, więc jeśli czujesz, że
to na nich się opierasz, to miednicę masz raczej nad niż za siodłem :).

A może to kwestia jakiegoś dziwnego nawyku? Widziałeś się kiedykolwiek
w czasie jazdy?

Jesteś raczej wysoki, ale bez przesady. Ludzie o takim wzroście jeżdżą
na fabrycznych rowerach...

Co do przesunięcia siodła w tył, jeśli jednak będziesz tego próbował,
to masz kilka wyjść:
- poszukać roweru z małym kątem podsiodłowym,
- zamówić ramę,
- zamocować dłuższy widelec (gorąco odradzam),
- kupić łamaną sztycę (jest wygięta, co skutkuje przesunięciem siodła
o kilka centymetrów w tył).

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2014-04-27 21:36:48
Autor: PeJot
siode³ko za blisko
W dniu 2014-04-27 21:15, Piotr Kosewski pisze:

- kupiæ ³aman± sztycê (jest wygiêta, co skutkuje przesuniêciem siod³a
o kilka centymetrów w ty³).

Przy 140 kg pokusi³bym siê raczej o projekt custom made.

--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest

Data: 2014-04-27 22:12:09
Autor: Piotr Kosewski
siodełko za blisko
On 2014-04-27 21:36, PeJot wrote:
Przy 140 kg pokusiłbym się raczej o projekt custom made.

No przy 140 kg nie walczymy o wagę, więc można zamówić stalową sztycę
800mm (żeby weszła daleko w ramę). Będzie ważyła 2 kg, ale pytającego
to raczej nie zaboli. Będzie to najmocniejszy elementem roweru. :P

No i na pewno łatwiej i taniej będzie zrobić sztycę niż nietypową ramę.

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2014-04-28 06:59:48
Autor: PeJot
siodełko za blisko
W dniu 2014-04-27 22:12, Piotr Kosewski pisze:
On 2014-04-27 21:36, PeJot wrote:
[...]

Do tego jeszcze szeroka, mocna kierownica, typu zjazdowego. Przydało by się jeszcze siodło na zamówienie, ale to chyba niewykonalne.

--
P.Jankisz

Data: 2014-04-28 07:33:43
Autor: PeJot
siodełko za blisko
On 2014-04-27 21:36, PeJot wrote:
[...]

A jednak możliwe:

http://sheldonbrown.com/real-man.html

--
P.Jankisz :)

Data: 2014-06-19 10:26:10
Autor: Artur Miller
siodełko za blisko
On 2014-04-27 21:36, PeJot wrote:
[...]

nie no serio? też mam 190cm i 140kg i jeżdżę komfortowo na standardowym seryjnym mtb. siedzę normalnie na dupie, nic mi się nie wygina, nic nie jest za długie...

no ale kulturystÄ… nie jestem ;>

@

Data: 2014-06-20 13:03:36
Autor: m
siodełko za blisko
On 2014-04-27 21:36, PeJot wrote:
[...]

seryjnym mtb. siedzÄ™ normalnie na dupie, nic mi siÄ™ nie wygina, nic nie
jest za długie...

A jak długo jeździsz?

Bo ja też do niedawna jeździłem konfortowo na standardowym, seryjnym MTB i nagle przestało być komfortowo. Przychodzi mi do głowy że jeździłem mało, to nie zauważałem braku konfortu. Jak zacząłem robić 15-25km/dziennie to zacząłem zauważać.

no ale kulturystÄ… nie jestem ;>

SkÄ…d siÄ™ ten kulturysta wam wziÄ…Å‚ ...?

p. m.

Data: 2014-06-20 19:43:31
Autor: Artur Miller
siodełko za blisko
W dniu 2014-06-20 13:03, m pisze:

[...]

za studenta w wakacje robiłem nawet 1000km miesięcznie. mniej cm wtedy nie miałem, trochę mniej kg :) choć wtedy to szosówką raczej, ale też seryjną, tylko wspornik kierownicy wymieniłem na 2cm dłuższy od standardowego.

obecnie rekreacyjnie mtb, zdarzało się 60km dziennie, a przeważnie koło 15, parę razy w tygodniu, do pracy przeważnie i nazad. dużo nie jest, ale nigdy nie miałem wrażenia, że coś jest za blisko.

@

Data: 2014-04-28 15:26:26
Autor: m
siodełko za blisko
On 2014-04-27 20:41, m wrote:
Witam,

Mam taki problem, że na mam siodełko jakby za blisko, nie sposób mi się
usadzić tak żebym miał tyłek na sidełku, raczej siedzę górną częścią ud.

192 cm, 140 kg. JesteÅ› kulturystÄ…, nie?

Niestety raczej piwnym :).

Może po prostu przypakowałeś nogi w taki sposób, że sugerują Ci jakąś
dziwnÄ… pozycjÄ™?

Nie nie. No nogi zdecydowanie są przypakowane stosownie do ciężaru który kilkadziesiąt lat noszą, ale raczej nie o to chodzi.

Sądzę to po tym, że jak pojeżdżę (np. 26km) tak żeby tyłek mieć na siodełku, to mnie przez cały dzień krzyż nap....

Może masz mały prześwit poziomy? Próbowałeś z węższym siodełkiem?

Uda generalnie poruszają się po bokach siodełka, więc jeśli czujesz, że
to na nich się opierasz, to miednicę masz raczej nad niż za siodłem :).

Normą (siedzenie siedzeniem na siodełku) jest dla mnie jeżeli kość ogonowa opiera mi się o tylną część siodełka. Żeby mi było stosunkowo wygodnie, zsuwam się w tył tak że mi zwisa kilka/naście(?) cm z tyłu.

A może to kwestia jakiegoś dziwnego nawyku? Widziałeś się kiedykolwiek
w czasie jazdy?

Hmm, dobry pomysł żeby gdzieś na zadupiu się sfilmować.

[...]

Czy są jakieś generalne zasady że jedne rowery mają większe a inne mniejsze kąty? Żeby bez sensu nie przebierać w rowerach które z góry powinienem odrzucić bo będą takie same jak te które mam.

- zamówić ramę,

Jestem laikiem w tym temacie - czy wymiana ramy w rowerze to nie jest przedsięwzięcie o stopniu skomplikowania przekraczającym zakup nowego roweru? Tj - czy rzeczywiście wszystko co mam "przekręcę" na nowa ramę bez problemu?

- zamocować dłuższy widelec (gorąco odradzam),

Przedni widelec? To by chyba dawało tendencje do przewracania się przez plecy + gorsza wytrzymałość?

- kupić łamaną sztycę (jest wygięta, co skutkuje przesunięciem siodła
o kilka centymetrów w tył).

I to bym na początek spróbował tego. Tylko gdzie zamawiać (najlepiej online) żeby to było wytrzymałe? To co widziałem w lokalnym sklepie rowerowym nie sprawiało wrażenia że długo by mi posłużyło.

A wizja pękających elementów metalowych w okolicach krocza pachnie mi Azją Tuhajbejowiczem :).

p. m.

Data: 2014-04-27 21:31:49
Autor: ToMasz
siodełko za blisko
Na co powinienem zwrócić uwagę szukając roweru?
zmierz odległość pomiędzy siodłem a kierownicą. napisz nam ile masz i jak mierzyłeś, a my (przynajmniej ja) rzucę okiem jakie są możliwości w nowych rowerach.

Albo czy można coś
wykombinować w tym co mam? (który poza tym drobnym mankamentem mi
ciężki (140kg) i boję się że mi się ten wysięgnik po prostu złamie w
czasie jazdy.
rurę kierownicy da się wysunąć do przodu. (czy masz a-head?) siedzenie do tyłu też, ale to większy problem.

Jeśli szukasz nowego roweru to przymierzaj się do 29er

ToMasz

Data: 2014-05-03 03:06:55
Autor: m
siodełko za blisko
W dniu 27.04.2014 21:31, ToMasz pisze:
Na co powinienem zwrócić uwagę szukając roweru?
zmierz odległość pomiędzy siodłem a kierownicą. napisz nam ile masz i
jak mierzyłeś, a my (przynajmniej ja) rzucę okiem jakie są możliwości w

W końcu udało mi się zmobilizować i machnąć pomiar:

70cm, jak na zdjęciu http://imgur.com/6Zl5nHT - mierzone od przedłużenia sztycy do powierzchni siodełka i środkiem kierownicy.

[...]

A-head chyba nie mam (chyba że takie z regulowanym kątem pochylenia to też a-head), ale wysuwanie kierownicy do przodu to ślepy zaułek, to nie o to chodzi.

siedzenie
do tyłu też, ale to większy problem.

Jeśli szukasz nowego roweru to przymierzaj się do 29er

Przymierzyłem się jakiś czas temu do wszystkich 28ek i 29ek które stały w Decathlonie i niestety na wszystkich miałem to samo.

Czy na pewno rozmiar koła przekłada się na rozmiar/geometrię ramy?

p. m.

Data: 2014-05-05 05:43:51
Autor: roman13polanski
siode³ko za blisko
Ja tu widzê mnóstwo specjalistów :)
Dlaczego nikt do¶wiadczony koledze nie pomo¿e?

Po pierwsze - kawa³ ch³opa z Ciebie - zarówno wzrost, jak i wagê masz sporo powy¿ej "standardu produkcyjnego", jak kto¶ wy¿ej zauwa¿y³. Oznacza to, ¿e z du¿o wiêksz± si³± naciskasz na g³ówne punkty podparcia: Kierownica, Siode³ko, Peda³y. Dlatego bardzo wa¿nym, oprócz doboru roweru bêdzie jego ustawienie.

Rower który pokaza³e¶ na zdjêciu, moim zdaniem jest za ma³y na Ciebie. Za niski i za krótki, bo rower oprócz wysoko¶ci rury podsiod³owwej, ma jeszcze swoj± d³ugo¶æ. Dupa mo¿e Ci zje¿d¿aæ (a plecy boleæ) bo odpychasz siê rêkami od kierownicy. Widaæ to równie¿ po tym, pod jak wysokim k±tem masz ustawiony mostek.

Oprócz tego siode³ko masz lekko pochylone, a powinno byæ w miarê p³asko. Nie przesuwaj siode³ka granicznie do ty³u, ani przodu, bo skoñczysz u proktologa.
Pomys³ ze sztyc± z offsetem (czyli przesuniêciem w ty³) jest dobry, ale nie gwarantuje ¿e pomo¿e.

Daj sobie spokój z ramami i siod³ami na zamówienie, takie porady mo¿na miêdzy ksi±¿ki w³o¿yæ ;)

Je¶li jeste¶ rowerowym laikiem, to najlepszym co mo¿esz zrobiæ, to pojechaæ z rowerem do jakiego¶ dobrego sklepu w Twojej okolicy. Nie mówiê, tu o markecie sportowym jak Decathlon, bo to siê mija z celem.
Sprawd¼ który sklep rowerowy cieszy siê najlepsz± opini±, zadzwoñ i zapytaj czy pomog± Ci ustawiæ rower pod siebie.

W wiêkszo¶ci, powinni Ci pomóc bez problemu. Zmierz± Ciê nieco i pomog±. Doradz± te¿, je¶li trzeba bêdzie rower zmieniæ. Bo takim gadaniem na forum, to nic nie zdzia³asz.

Je¶li chcesz zmieniaæ rower, to faktycznie pomy¶l o jakim¶ 29 - to dobra opcja dla wysokich zawodników, porozmawiaj o tym ze sprzedawc±.

Oprócz tego - zmierz sobie rozstaw ko¶ci kulszowych. Mo¿esz to zrobiæ w sklepie rowerowym. Siadasz na takimi sto³eczku i lekko unosisz nogi.. Potem wstajesz i na tym sto³eczku zostaje ¶lad ty³ka (tak w du¿ym skrócie :)) na tej podstawie dobry sprzedawca pomo¿e dobraæ Ci siod³o.

Przeczytaj te¿ tu: http://www.procomfort.pl/jak_dobrac.php
link co prawda producenta, ale jest tam trochê przydatnych informacji.

Data: 2014-05-05 06:03:45
Autor: Rowerex
siode³ko za blisko
W dniu poniedzia³ek, 5 maja 2014 14:43:51 UTC+2 u¿ytkownik roman13...@gmail.com napisa³:

[...]

Ostatni± rzecz± jak± komukolwiek bym poleci³ bêdzie pytanie o poradê w
 sklepach. Niezmiernie rzadko zdarzaj± siê osoby kumate, nawet w serwisach
 rowerowych potrafi± gadaæ niestworzone rzeczy.

Przeczytaj te¿ tu: http://www.procomfort.pl/jak_dobrac.php

A najlepiej czytaæ teksty marketingowe...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2014-05-05 06:25:42
Autor: roman13polanski
siode³ko za blisko
W dniu poniedzia³ek, 5 maja 2014 15:03:45 UTC+2 u¿ytkownik Rowerex napisa³:
> [...]

> Przeczytaj te¿ tu: http://www.procomfort.pl/jak_dobrac.php

A najlepiej czytaæ teksty marketingowe...

Lepiej doradzaæ ch³opu zamówienie ramy u Or³owskiego :)

Bêdziemy siê teraz ci±æ na m±dro¶ci? W dobrym sklepie mu doradz±, a nie wcisn± - dlatego napisa³em, ¿eby najpierw sprawdziæ, który sklep/serwis jest godny uwagi.

"Przeczytaj te¿ tu: http://www.procomfort.pl/jak_dobrac.php
link co prawda producenta, ale jest tam trochê przydatnych informacji. "

Czytaj do koñca ;)

Data: 2014-05-05 14:10:03
Autor: Rowerex
siode³ko za blisko
W dniu poniedzia³ek, 5 maja 2014 14:25:42 UTC+1 u¿ytkownik roman13...@gmail.com napisa³:

Lepiej doradzaæ ch³opu zamówienie ramy u Or³owskiego :)

Bêdziemy siê teraz ci±æ na m±dro¶ci?

Jasne, niech grupa trochê od¿yje ;-)

W dobrym sklepie mu doradz±, a nie wcisn± - dlatego napisa³em, ¿eby najpierw sprawdziæ, który sklep/serwis jest godny uwagi.

Jak sprawdziæ? Popytaæ o opinie? A kto zapewni ich wiarygodno¶æ?

Sklep sklepem, serwis, serwisem, ale problem autora w±tku nie musi byæ
 wcale trywialny - je¶li obs³uga w sklepie po¶wiêci mu przynajmniej kilka
 godzin na próby, pomiary, ustawienia, to mo¿e co¶ z tego by by³o.

Zreszt±, jak sobie wyobra¿asz doradzanie w sprawach geometrii roweru, kiedy
 wszystko zale¿y od indywidualnych preferencji rowerzysty? Jeden bêdzie
 preferowa³ ustawienia czysto sportowe inny czysto rekreacyjne, a jeszcze
 inny co¶ po¶rodku lub zupe³nie co¶ innego. Miêdzy tymi typami rowerzystów
 bêd± tak kolosalne ró¿nice w geometrii, ¿e co¶ takiego jak "doradzenie"
 sprowadzi siê do jednego: "my co¶ ustawimy, a ty jed¼ i przetestuj".
 Skutek bêdzie taki, ¿e to sam rowerzysta wybierze sobie geometriê, a nie ¿e
 "sklep mu j± doradzi".

"Przeczytaj te¿ tu: http://www.procomfort.pl/jak_dobrac.php

link co prawda producenta, ale jest tam trochê przydatnych informacji. "

Czytaj do koñca ;)

Jedyna przydatna informacja jest taka, ¿e siode³ko to podstawa. Tekst wymienia
 "oczywiste oczywisto¶ci" czyli ca³e mnóstwo czynników wp³ywaj±cych na komfort
 jazdy. Wymieniaæ mo¿na, ale co to komu¶ da?

A najlepszy jest ten fragment: "Mo¿na próbowaæ znale¼æ ten w³a¶ciwy k±t "na sucho" - w tym celu mo¿na po³o¿yæ
 siode³ko na np. twardym krze¶le i usi±¶æ na nim. Pochylalaj±c lub odchylaj±c
 siê mo¿na orientacyjnie okre¶liæ w³a¶ciwe pochylenie siode³ka."

Nie rozumiem, jak mo¿na co¶ takiego komu¶ doradzaæ. Mi siê nie sprawdzi³o
 dobieranie ustawieñ siode³ka na rowerze zapiêtym na trena¿er, nawet mimo
 dok³adnego wyrównania osi kó³. To co wydawa³o siê dobre na trena¿erze,
 kompletnie nie zdawa³o egzaminu w normalnej je¼dzi - a tu kto¶ sugeruje u¿ycie
 krzes³a, hmmm.... Nie lepiej wró¿yæ z fusów?

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2014-05-06 07:59:10
Autor: cytawa
siode³ko za blisko
Rowerex pisze:

[...]

Preferencje dotycza w zasadzie tylko wzajemnej wysokosci siodelka i kerownicy i jej odleglosci od siodelka. Inne czynniki sa uniwersalne. Np. kat ustawienia kierownicy musi byc ergonomiczny i nie moze wykrzywiac nadgarstkow. I czubek siodelka powinen byc przesuniety do tylu w stosunku do osi suportu, jakies 5-10 cm. Jesli siodelko jest nad suportem to wtedy trzeba sie mocno podpierac rekami i jest wrazenie , ze sie spada z tego siodelka. To wszystko sklep powinien ustawic prawidlowo.

Jan Cytawa

Data: 2014-05-06 00:33:48
Autor: Rowerex
siode³ko za blisko
W dniu wtorek, 6 maja 2014 07:59:10 UTC+2 u¿ytkownik cytawa napisa³:

I czubek siodelka powinen byc przesuniety do tylu w stosunku do osi suportu, jakies 5-10 cm.

0,5cm jest bardzo odczuwalne, a 5cm to kosmos i wiele godzin jazdy testowej lub
 desperacka proba przyzwyczajenia sie. Nie kazdy zestaw rama-sztyca-siodelko
 pozwoli na taki zakres regulacji - na to nadzial sie autor watku...

Sklep ustawi wszystko "pi razy drzwi", siodelko na srodku zakresu regulacji,
 pochylenie na poziomo, wysokosc moze jakos wylicza. Zaczna od tego co
 najprostsze - ale takie ustawienia wykona rowerzysta samodzielnie i nie
 potrzebny mu do tego sklep. Po jezdzie probnej beda pytania o odczucia i wtedy
 zacznie sie zabawa...

Z ustawieniami siodelka i kierownicy wzgl suportu jest tak, ze to co po pieciu
 minutach jazdy wydaje sie idealem, moze przerodzic sie w koszmar po godzinie
 jazdy... Zatem kliet sklepu moze wyjsc zadowolony, ze otrzymal super porade
 i dobre ustawienia, a potem wroci i stwierdzi, ze fajnie, ale tak sie nie da
 jezdzic...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2014-05-06 10:33:13
Autor: borsuk
siode³ko za blisko
W dniu 2014-05-05 23:10, Rowerex pisze:

[...]

Otó¿ to. O tym czy rower ma w³a¶ciwie dobran± wielko¶æ i czy siode³ko oraz kierownica s± dobrze (czytaj wygodnie) ustawione przekonamy siê po przejechaniu kilkudziesiêciu kilometrów. Reszta to za³o¿enia wstêpne, po prostu od czego¶ trzeba zacz±æ.

Data: 2014-05-05 16:21:06
Autor: m
siode³ko za blisko
W dniu 05.05.2014 14:43, roman13polanski@gmail.com pisze:
[...]

No w³a¶nie nie. Te¿ tak my¶la³em - wiêc sobie zamontowa³em "w±sy" na kierownicê. I trzymanie za w±sy (a wiêc kilka cm do przodu, mia³em je ustawione bardziej pochylone do przodu) nic nie zmienia³o.

Ta sama sytuacja jest tak¿e w rowerze treningowym który mam w domu - tam czêsto je¿dzê "bez trzymanki" i problem ten sam, a wiêc nie o odpychanie od kierownicy chodzi.

 Widaæ to równie¿ po tym, pod jak wysokim k±tem masz ustawiony mostek.

Bo jak jestem bardziej wyprostowany, to i troche to wszystko mniej przeszkadza.

Oprócz tego siode³ko masz lekko pochylone, a powinno byæ w miarê p³asko.  Nie przesuwaj siode³ka granicznie do ty³u, ani przodu, bo skoñczysz u
proktologa.

:), przechyli³em nieco do przodu ¿eby nie skoñczyæ u urologa.

Pomys³ ze sztyc± z offsetem (czyli przesuniêciem w ty³) jest dobry, ale nie gwarantuje ¿e pomo¿e.

[...]

[...]

Pomys³ dobry, chocia¿ liczy³em na to ¿e wzbogacê swoj± wiedzê tutaj i kupiê jak±¶ u¿ywkê za 1/4 ceny sklepowej (bo rower za 300z³ nie szkoda obdrapaæ i ogólnie pobrzydziæ ¿eby by³ mniej atrakcyjny do kradzie¿y, taki nówka b³yszcz±cy to ciut szkoda).

p. m.

Data: 2014-05-05 19:45:47
Autor: Piotr Kosewski
siodełko za blisko
On 2014-05-05 16:21, m wrote:
No właśnie nie. Też tak myślałem - więc sobie zamontowałem "wąsy" na
kierownicę. I trzymanie za wąsy (a więc kilka cm do przodu, miałem je
ustawione bardziej pochylone do przodu) nic nie zmieniało.

Przesuwanie chwytu kierownicy nie zmienia geometrii roweru. Przesunięcie
chwytów do przodu oczywiście pochyli (rozciągnie) Twoją sylwetkę, ale
nadal będziesz się poruszał wokół tej samej osi obrotu widelca.

Efekty sÄ… zasadniczo dwa:
- dołożenie dłuższego mostka (lub działanie równoważne) ma zupełnie inny
efekt niż zmiana ramy na dłuższą,
- odsunęcie kierownicy od osi widelca sprawia, że przy skręcie bardziej
pracujesz ciałem. Ponieważ masz problem z pozycją na rowerze, raczej
powinieneś tego unikać.

Zauważ, że na rowerach komfortowych (takich, gdzie siedzisz raczej
prosto, z wysoko położonym środkiem ciężkości), zazwyczaj mostek
jest minimalny. Kierujesz rękoma, a reszta jest prawie nieruchoma.

*) Swoją drogą - prawdopodobnie dla Ciebie najlepszy byłby właśnie taki
rower (a nie wycudowany MTB z poprzesuwanymi wszystkimi punktami
podparcia).

Ta sama sytuacja jest także w rowerze treningowym który mam w domu - tam
często jeżdzę "bez trzymanki" i problem ten sam, a więc nie o odpychanie
od kierownicy chodzi.

Na rowerach treningowych siedzi się inaczej, niż na prawdziwych.
Większość ludzi puszcza kierownicę przy spokojnym kręceniu.

Bo jak jestem bardziej wyprostowany, to i troche to wszystko mniej
przeszkadza.

Patrz: (*)

:), przechyliłem nieco do przodu żeby nie skończyć u urologa.

Będą Cię od tego bolały ręce i nie tylko (efekt jeszcze zwiększasz
odsuwając kierownicę). Jesteś ciężki. Twój organizm jest przystosowany
do przenoszenia tej wagi wzdłuż kręgosłupa, a Ty próbujesz się
obciążać doń prostopadle. Nie ma sensu walczyć z anatomią. Ustaw
rower tak, żeby jak najwięcej ciężaru szło przez dupę. Gwarantuję Ci,
że rower od razu wyda się "dłuższy" :).

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2014-05-06 15:21:14
Autor: rmikke
siode³ko za blisko
W dniu niedziela, 27 kwietnia 2014 20:41:20 UTC+2 u¿ytkownik m napisa³:
Witam,

Mam taki problem, ¿e na mam siode³ko jakby za blisko, nie sposób mi siê usadziæ tak ¿ebym mia³ ty³ek na side³ku, raczej siedzê górn± czê¶ci± ud.

My¶la³em ¿e jak odsunê kierownicê do przodu to pomo¿e, ale nie pomog³o. Ewidentnie chodzi o odleg³o¶æ "w osi X" miêdzy peda³ami a siode³kiem a w zasadzie nachylenie sztycy siode³ka. Rower to "góral", ko³a 26'', rama OIDP 24''. Mój wzrost: 192cm.

Próbowa³em sobie siode³ko wysun±æ, nie pomog³o - ju¿ mia³em za wysoko a ci±gle siode³ko za blisko.

W zwi±zku z tym - zastanawiam siê nad zmian± roweru, po prostu ten mo¿e byæ dla mnie za ma³y. Ale rowery do których siê przymierza³em,  zarówno 26'' jak i 28'' maj± to samo - tj. chc±c siê wygodnie usadziæ, siedzê na udach.

[...]

Obejrza³em sobie zdjêcie. Po pierwsze - kup sobie rower miejski,
bo z daleka widaæ, ¿e cuda robisz, ¿eby zrobiæ z górala mieszczucha.
Rower miejski z definicji ma kierownicê co najmniej na wysoko¶ci siod³a.

Po drugie - widzê tam sztycê starszego typu, z jarzmem. Jak j± wymienisz
na tak± z mocowaniem na jedn± ¶rubê, to one czêsto maj± jaki¶ tam niewielki offset, czyli przesuwaj± siode³ko trochê w ty³ w³a¶nie.
S± te¿ sztyce ze specjalnie zwiêkszonym offsetem.

Po trzecie, masz siode³ko mocowane do jarzma na ¶rodku pretów. Mo¿esz
przesun±æ je w ty³ dla eksperymentu, zanim kupisz sztycê. Na sta³e raczej nie,
bo przy Twojej wadze, jak ju¿ kto¶ napisa³ mo¿esz skoñczyæ u proktologa.
Z drugiej strony - wa¿e jakie¶ 20kg mniej, ni¿ Ty (przy podobnym wzro¶cie -
- 193cm) i mam siode³ko przesuniête wstecz. Nic siê nie dzieje, ale 20kg mo¿e robiæ ró¿nicê, poza tym ja czêsto stajê na peda³ach, nie wiem, jak Ty.

24" to naprawdê du¿a rama i nie masz co szukaæ wiêkszej.

Mo¿esz te¿ w ramach eksperymentu jednak daæ kierownicê ni¿ej, skoro ju¿ masz
fajkê z regulacj±. Moim zdaniem powinno pomóc, je¶li przy tym odrobinê
pochylisz sode³ko do przodu. Z tym, ¿e to siê wi±¿e ze zmian± pozycji
na bardziej sportow±, mo¿e Ci to nie odpowiadaæ ze wzglêdu na miêsieñ
piwny, czy cokolwiek innego - wtedy wracamy do punktu pierwszego.

Data: 2014-05-07 10:23:59
Autor: m
siode³ko za blisko
W dniu 07.05.2014 00:21, rmikke pisze:
Obejrza³em sobie zdjêcie.

Po pierwsze - kup sobie rower miejski,
bo z daleka widaæ, ¿e cuda robisz, ¿eby zrobiæ z górala mieszczucha.
Rower miejski z definicji ma kierownicê co najmniej na wysoko¶ci siod³a.

my¶lê nad tym, ale bojê siê czy znowu nie bêdzie dla mnie problemem taki rower w terenie. A je¿d¿ê tak mniej wiêcej 2/5 miasto, 2/5 gruntówka za miastem i ok. 1/5 drogi le¶ne i polne z elementami wyje¿d¿ania z b³ota :).

[...]

W sklepie mieli w±tpliwo¶ci czy mnie wytrzymaj±, ja te¿ mia³em wiêc kupi³em prost±.

A poprzednia sztyca siê po prostu do ty³u wygiê³a o kilka cm. Co przez kilka miesiêcy znacznie podnosi³o mi komfort jazdy, ale jak siê zaczê³a wyginaæ dalej to ju¿ siê zaczê³o robiæ niebezpiecznie.

Po trzecie, masz siode³ko mocowane do jarzma na ¶rodku pretów. Mo¿esz
przesun±æ je w ty³ dla eksperymentu, zanim kupisz sztycê.

Jest przesuniête do ty³u najwiêcej na ile pozwalaj± prêty, a wybiera³em w Decathlonie takie które pozwoli siê najwiêcej wysun±æ.

[...]

Ni¿ej w sensie rura g³êbiej w widelec, czy bardziej pochyliæ do przodu?

[...]

Chyba ju¿ to próbowa³em, ale dawno by³o i mogê spróbowaæ ponownie. Obawiam siê jednak ¿e bêdê mia³ wra¿enie spadania z roweru i bêdê musia³ kurczowo trzymaæ siê kierownicy ...

p. m.

Data: 2014-05-07 08:21:37
Autor: rmikke
siode³ko za blisko
W dniu ¶roda, 7 maja 2014 10:23:59 UTC+2 u¿ytkownik m napisa³:
W dniu 07.05.2014 00:21, rmikke pisze:

> Obejrza�em sobie zdj�cie.
>
> Po pierwsze - kup sobie rower miejski,
> bo z daleka wida�, �e cuda robisz, > �eby zrobi� z g�rala mieszczucha.
> Rower miejski z definicji ma kierownic� > co najmniej na wysoko�ci siod�a.

my�l� nad tym, ale boj� si� czy znowu nie b�dzie dla mnie problemem taki rower w terenie. A je�d�� tak mniej wi�cej 2/5 miasto, 2/5 grunt�wka za miastem i ok. 1/5 drogi le�ne i polne z elementami wyje�d�ania z b�ota :).

Poza wyje¿d¿aniem z b³ota - da radê.
Kwestiê wyje¿d¿ania z b³ota mo¿esz rozwi±zaæ na dwa sposoby.

Mo¿na w nie po prostu nie wje¿d¿aæ.

Albo mo¿na kupiæ mieszczucha na ko³ach 26". Zwykle s± to damki.
Przy zakupie sprawdziæ, czy jest miejsce w tylnym trójk±cie
na grubsz± oponê. Jak jest - wsadziæ bardziej terenowe opony.
Takie rowery zwykle sprzedaj± z w±sk± oponk± rzêdu 1,5" (cicho tam, szosowcy...), w spacerówkê zony bez problemu wesz³a opona
1,75" i jeszcze jest sporo miejsca - a to w³a¶nie taki rower jest.

> Po drugie - widz� tam sztyc� starszego typu, > z jarzmem. Jak j� wymienisz
> na tak� z mocowaniem na jedn� �rub�, > to one cz�sto maj� jaki� tam
> niewielki offset, czyli przesuwaj� siode�ko > troch� w ty� w�a�nie.
> S� te� sztyce ze specjalnie zwi�kszonym offsetem.

W sklepie mieli w�tpliwo�ci czy mnie wytrzymaj�, ja te� mia�em wi�c kupi�em prost�.

A poprzednia sztyca si� po prostu do ty�u wygi�a o kilka cm. Co przez kilka miesi�cy znacznie podnosi�o mi komfort jazdy, ale jak si� zacz�a wygina� dalej to ju� si� zacz�o robi� niebezpiecznie.

Na ch³opski rozum, sztyca powinna znie¶æ wiêcej, ni¿ prêty
siode³ka obci±¿one na samym koñcu. Szczególnie taka z celowo
dodanym offsetem, bo taka z offsecikiem spowodowanym mocowaniem
na jedn± ¶rubê, owszem, mo¿e byæ badziewna.

> Po trzecie, masz siode�ko mocowane do > jarzma na �rodku pret�w. Mo�esz
> przesun�� je w ty� dla eksperymentu, > zanim kupisz sztyc�.

Jest przesuni�te do ty�u najwi�cej na ile pozwalaj� pr�ty, a wybiera�em w Decathlonie takie kt�re pozwoli si� najwi�cej wysun��.

O... Na zdjêciu wygl±da na mocowane mniej wiêcej po¶rodku.
No dobra, czyli ten eksperyment odpada.

> Na sta�e raczej nie,
> bo przy Twojej wadze, jak ju� kto� napisa� > mo�esz sko�czy� u proktologa.
> Z drugiej strony - wa�e jakie� 20kg mniej, > ni� Ty (przy podobnym wzro�cie -
> - 193cm) i mam siode�ko przesuni�te wstecz. > Nic si� nie dzieje, ale 20kg
> mo�e robi� r�nic�, poza tym ja cz�sto > staj� na peda�ach, nie wiem, jak Ty.
>
> 24" to naprawd� du�a rama i nie masz co szuka� wi�kszej.
>
> Mo�esz te� w ramach eksperymentu jednak > da� kierownic� ni�ej, skoro ju� masz
> fajk� z regulacj�.

Ni�ej w sensie rura g��biej w widelec, czy bardziej pochyli� do przodu?

Pochyliæ. Dlatego wspomnia³em, ¿e ju¿ masz sztycê z regulacj±.

> Moim zdaniem powinno pom�c, je�li przy tym odrobin�
> pochylisz sode�ko do przodu. Z tym, �e to si� > wi��e ze zmian� pozycji
> na bardziej sportow�, mo�e Ci to > nie odpowiada� ze wzgl�du na mi�sie�
> piwny, czy cokolwiek innego - wtedy wracamy > do punktu pierwszego.

Chyba ju� to pr�bowa�em, ale dawno by�o i mog� spr�bowa� ponownie. Obawiam si� jednak �e b�d� mia� wra�enie spadania z roweru i b�d� musia� kurczowo trzyma� si� kierownicy ...

A to wra¿enie polega na zsuwaniu siê do przodu? Do ty³u?
Jeszcze jako¶ inaczej?

Bo je¶li do przodu lub do ty³u, to mo¿esz odrobinê pochyliæ siode³ko wodpowiedni± stronê.

Je¶li mieszkasz w DC, to mo¿emy siê spotkaæ i pokombinowaæ,
wzrost mamy podobny...

Data: 2014-05-14 10:29:59
Autor: m
siode³ko za blisko
W dniu 07.05.2014 17:21, rmikke pisze:
[...]

Proszê o doradzenie producentów, odradzenie tych które z góry wiadomo ¿e nie wytrzymaj±.

[...]

[...]

W koñcu uda³o siê sprawdziæ radê. Odchyli³em kierownicê max do przodu. Jest lepiej je¿eli chodzi o kwestie siedzenia, ale powstaje wra¿enie spadania ...

Testowane na 5km, muszê przetestowaæ na jakim¶ d³u¿szym ale na razie sie nie sk³ada ...

[...]

Wra¿enie polega na tym, ¿e w takim ustawieniu muszê siê opieraæ tak¿e na peda³ach. Czyli mieæ wystarczaj±co wysok± przerzutkê. Je¿eli mam zbyt du¿y luz, mam wra¿enie ¿e siê zsuwam do przodu w³asnie. Je¿eli odchylê siode³ko do ty³u, to mi siê przód siode³ka wrzyna w cojones a nadal czujê siê niestabilnie, tyle ¿e tym razem na boki i tak "ogólnie".

p. m.

Data: 2014-05-14 10:35:13
Autor: m
siode³ko za blisko
W dniu 07.05.2014 17:21, rmikke pisze:
Je¶li mieszkasz w DC, to mo¿emy siê spotkaæ i pokombinowaæ,
wzrost mamy podobny...

Raz na kilka miesiêcy bywam, mo¿naby co¶ zorganizowaæ. Daj namiar na mail w nag³ówku.

p. m.

siodełko za blisko